iran0,,17496051_303,00

دیدار کاترین اشتون با زنان رنجدیده در روز جهانی زن در تهران

  موارد نقض حقوق بشر

برخورد با تجمع دراویش به روایت شاهد عینی: موهای زنان را کشیدند، مردان را کتک زدند و فحاشی کردند
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۱۹ اسفند ۱۳۹۲  «اول ما را بردند ساختمان وزار که نمی دانم به چه علت آنجا ما را قبول نکردند و بعد به زندان اوین برده شدیم. آن روز هوا خیلی سرد بود اما همه مردها را در حیاط نگه داشتند و زنها را به نمازخانه زندان اوین بردند. در بین ما چند بچه هم بود. یک نوزاد سه ماه و چند بچه ۲ تا ۳ ساله. ساعت ها در نمازخانه بودیم بدون اینکه به بچه ها آب و غذایی داده شود و آنها گریه می کردند.»

 انتقاد شدید دبیرکل سازمان ملل از وضعیت حقوق بشر ایران
صدای آمریکا ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ بان کی مون، دبیرکل سازمال ملل متحد گفت حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران نتوانسته است به وعده های انتخاباتی اش برای آزادی بیان بیشتر عمل کند و از زمان انتخاب او، اعدام ها در ایران افزایش تندی داشته است.

 اخراج دو دانشجوی بهایی از دانشگاه بابلسر مازندران
جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی ۲۲ اسفند ۱۳۹۲ ستایش اسدی و سما هاشمی دو دانشجوی بهایی دانشگاه بابلسر مازندران به دلیل اعتقادات مذهبی خود از دانشگاه اخراج شدند.

 شکایت ۲۸ زن درویش از ماموران گارد ویژه
دویچه ول ۲۴ اسفند ۱۳۹۲  ۲۸  زن درویش در شکواییه‌ای خطاب به دادستان تهران، خواستار معرفی و توبیخ عاملان خشونت علیه خود شده‌اند. تجمع اعتراضی این گروه در هفته گذشته، با باتوم و فحاشی و لگد ماموران امنیتی و انتظامی همراه شد.

 سال ۹۲، سالی بد برای اقلیت‌های مذهبی در ایران
دویچه وله ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ در سال ۹۲ در میان اقلیت‌های دینی بهاییان بیشترین زندانی و سنی‌ها بیشترین اعدامی را داشتند. دستگیری‌ دراویش گنابادی و پیروان مسیحی نیز افزایش یافت. آیا امیدی به بهبود وضعیت اقلیت‌های دینی در سال ۱۳۹۳هست؟

   زندان

پدر حسین رونقی طی نامه ای به دادستان تهران، خواستار آزادی پسر بیمارش شد
جرس ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ سید احمد رونقی ملکی در نامه ای به دادستان تهران، خواستار آزادی فرزندش شده است.

 ده روز از اعتصاب غذای دراویش زندانی گذشت؛ اعتصاب ملاقات‌ها همچنان ادامه دارد
جرس ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ ده تن از دراویش زندانی در زندان‌های اوین، رجایی شهر، نظام شیراز و زندان مرکزی بندرعباس همچنان در اعتصاب غذا به سر می‌برند.همزمان گزارش شده است که عبدالغفور قلندری‌نژاد از دراویش زندانی ساکن بندرعباس که نزدیک به یک هفته را در قرنطینهٔ زندان مرکزی بندرعباس گذرانده بود به بند ۱۱ موسوم به بند ارشاد منتقل شده است.

 عدنان حسن‌‌پور پس از ۱۴ روز از قرنطینه زندان زابل به زاهدان منتقل شد
رادیو زمانه ۲۲ اسفند ۱۳۹۲  عدنان حسن‌ پور روزنامه‌نگار کُرد که در  بهمن‌ماه بدون اطلاع قبلی از زندان مریوان به زندان زابل منتقل شده بود، پس از نزدیک به دو هفته نگهداری در قرنطینه این زندان، به زندان زاهدان منتقل شده است.

 بی‌خبری از وضعیت اکبر آزاد پس از ۲۰ روز بازداشت
هرانا ۲۳ اسفند ۱۳۹۲ با وجود گذشت ۲۰ روز از بازداشت اکبرآزاد، فعال سیاسی آذربایجانی هنوز از وضعیت وی اطلاعی در دست نیست.

 اجرای حکم شلاق جانباز شیمیایی در زندان
جرس ۲۲ اسفند ۱۳۹۲ حکم بیست ضربه شلاق حسین فرزین، از سرداران سابق سپاه و معاون سابق شهردار مشهد به اجرا درآمد.

   دفاع از حقوق بشر

نامه جمعی از بهاییان ایران به آیات عظام، مراجع تقلید و علما
جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ «در این سالهای سخت و بی‌مهر، فکرمان این بود که‌ای کاش مراجع و علما و مردان قانونگذار و فرهنگ ساز و تاثیر گذار کشورمان، مانعی بر سر راه ایجاد تبعیض و کاشتن تخم تعصب در ذهن و دل هم میهنانمان میگشتند و اساس قوانین و فتاوی مناسب تری می نهادند.»

 تداوم آزار و حبس خودسرانه مدافعان حقوق بشر‎
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ به آزار مریم شفیع پور، فرشید یداللهی، رضا انتصاری، سعید مدنی، شاهرخ زمانی، رسول بداغی، محمد جراحی، خسرو کردپور و مسعود کردپور پایان دهید و آنها را آزاد کنید.

 دشمنان اینترنت در سال ۲۰۱۴: نهادهایی که قلب سیستم سانسور و مهار و مراقبت هستند
خبرنگاران ایران ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ ۱۲ مارس (۲۱ اسفند) به مناسبت روز جهانی مبارزه با سانسور در اینترنت، گزارش‌گران بدون مرز، فهرست « دشمنان اینترنت» در سال ۲۰۱۴ را منتشر می‌کند. این سند که حاصل کار کاوشگرانه‌ی دفتر رسانه‌های تازه و پژوهش‌گران سازمان است، پرده از نهادهای نهانی برمی‌دارد که در قلب دولت‌‌ها جای دارند ومسولیت سرکوب آنلاین و کارگزاری فناوری نقض آزادی اطلاع‌رسانی را برعهده دارند.

 گزارش مارس ۲۰۱۴ گزارشگر ویژه در مورد حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران
احمد شهید ۲۲ اسفند ۱۳۹۲ احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر ایران پنجمین گزارش خود را منتشر کرد.
احمدشهید: «وقتی به گزارشگر ویژه یا دبیرکل حمله شخصی می‌شود، ببینید وضع مردم ایران چگونه است»

 سعید عابدینی به بیمارستان منتقل شد
جرس ۲۳ اسفند ۱۳۹۲ طبق گزارشی تازه از «مرکز آمریکایی دفاع از قانون وعدالت» سعید عابدینی کشیش ایرانی آمریکایی که در ایران زندانی است، «حدود یک هفته پیش از زندان رجایی شهر به یک بیمارستان خصوصی منتقل شد.»

 نامه خانواده‌های آسیب‌دیدگان جنبش سبز به اشتون: می‌توانیم مستندات نقض حقوق بشر در اختیارتان بگذاریم
جرس ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ جمعی از خانواده های آسیب دیدگان جنبش سبز در نامه ای به کاترین اشتون، نماینده اتحادیه اروپا که هفته ی گذشته به تهران آمده بود با ابراز خوشحالی از برقراری مجدد ارتباط مردم ایران با دنیا یادآوری کردند که مبادا این دیدارهای منحصر به روابط دولتها باشد و نه روابط ملت ها و همچنین حقوق ملت ها فراموش گردد و مردم در آن نادیده گرفته شوند.
نامه‌ شیرین عبادی به اشتون در خصوص طرح اتهامات به نرگس محمدی

مادر ستار بهشتی: اشتون گفت من هم یک مادرم و شما را درک می‌کنم

هیچ وقت اسلحه در دست نگرفتم این ادعاها و اتهامات غیر اخلاقی است

 نامه جمعی از فعالان مدنی و سیاسی به رئیس قوه قضائیه: در مقابل آزار علیه بهاییان سکوت نکنید
جمعیت مبارزه با حق تحصیلی ۲۳ اسفند ۱۳۹۲ جمعی از فعالان سیاسی و حقوق بشر، روزنامه‌نگاران و فعالان دانشجویی در نامه‌ای به صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه در خصوص برخوردهای صورت گرفته با بهائیان در ایران خواستار رسیدگی شده و اعلام کردند: «تقاضا داریم حداقل با در نظر داشتن میزان تاثیر مخرب چنین فجایعی بر روابط اجتماعی، در مقابل این رفتارهای غیر انسانی سکوت نکرده و با عاملین و آمرین آنها برخورد شایسته قانونی صورت گیرد.»

    زنان

یک دختر ۲۲ ساله به دلیل فقر خودکشی کرد
کردپا ۱۹ اسفند ۱۳۹۲ چیمن میلانی، دختر ۲۲ ساله اهل بخش “قطور” شهرستان خوی در استان آذربایجان غربی به دلیل آنچه “فقر و تنگدستی خانواده‌اش” گزارش شده، خودسوزی کرد و جانش را از دست داد.

 مروری بر وضعیت زنان ایران در حوزه‌های جمعیت، بهداشت، آموزش، اقتصاد، قدرت سیاسی و رسانه
تغییر برای برابری ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ بررسی و ارزیابی وضعیت زنان در حوزه ها و عرصه های مختلف اجتماعی، می تواند محکی مناسب برای سنجش عدالت و برابری جنسیتی باشد. اگرچه در این خصوص برخی گزارش ها و آمارهای دولتی منتشر می شود، اما ضرورت دارد تا گزارش هایی مستقل و نقادانه توسط نهادهای مدنی و غیردولتی با عینک حساسیتِ جنسیتی نیز تهیه و منتشر گردد. با این منظور، گزارش پیش رو، به عنوان مروری اجمالی بر وضعیت زنان ایران در حوزه های جمعیت، سلامت، آموزش، اقتصاد، سیاست و رسانه با تمرکز بر بازه زمانی سال های ۸۴ تا ۹۲ تهیه شده است. در این مجموعه تلاش شده است تا علاوه بر مرور شاخص های آماری، سیاست ها و برنامه های مرتبط نیز مورد بررسی مقدماتی قرار گیرد. با این امید که در سال های آینده بتوان با تداوم این مسیر گزارش هایی جامع تر تهیه و ارائه داد.

   حقوق سیاسی و مدنی

زخم فقر و افیون بر تن مشهد
خبرگزاری ایسنا ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ این تصاویر مربوط به منطقه رسالت شمالی در شهر مشهد است. / گزارش تصویری

 عماد‌‌‌‌‌الدین باقی: دستمزد ۴۸۷ هزار تومانی نه زیر خط فقر که زیر خط مرگ است
سحام‌نیوز ۲۰ مارس ۱۳۹۲ یک فعال حقوق بشر معتقد است کرامت انسانی کارگران باید از طریق دریافت دستمزدی که زندگی آبرومندانه و شرافتمندانه برای آنها تامین کند، حفظ شود.

 زاغه‌نشینی در شیراز
خبرگزاری ایسنا ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ این تصاویر مربوط به حاشیه شهرک صنعتی میان‌رود در نزدیکی عادل‌آباد شیراز می‌باشد. مردم این منطقه از مشکلات فراوانی رنج می‌برند.

 مرگ ۱۵ کودک معلول طی یکسال در مرکز بهزیستی نارمک
رادیو زمانه ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ ۱۵ کودک در یک مرکز نگهداری معلولان ذهنی- جسمی زیر پوشش سازمان بهزیستی جان خود را در سال ۱۳۹۲ از دست داده‌اند. ایسنا با اعلام این خبر می‌نویسد، با وجود برخی ادعاها در مورد سهل‌انگاری و بی‌دقتی، مدیران بهزیستی مرگ این کودکان را امری طبیعی دانسته‌اند.

 بی‌توجهی به نیازهای جوانان، علت اصلی افزایش ۱۴ درصدی خودکشی در ایران
دویچه وله ۲۳ اسفند ۱۳۹۲ بر اساس داده‌های پزشکی قانونی آمار خودکشی در ۹ ماه نخست امسال نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد افزایش یافته است. یک روانپزشک می‌گوید علت اصلی افزایش خودکشی “سیاست‌های غلط جمعیتی در گذشته بدون توجه به نیازهای جوانان” است.

   سیاست

مجلس ایران “کمیته حقیقت‌‌یاب” سفر اشتون تشکیل می‌دهد
دویچه وله ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ کمیسیون امنیت ملی مجلس “کمیته‌‌ی حقیقت‌‌یاب” برای بررسی دیدار کاترین اشتون با شماری از فعالان زن تشکیل می‌دهد. شیرین عبادی در نامه‌ای به کاترین اشتون از افزایش اتهامات علیه این فعالان زن ابراز نگرانی کرده است.

   آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

 انتشارات آرما‌ن‌شهر
در این بخش از تارنمای بنیاد آرمان‌شهر می‌توانید مجموعه‌ کتاب‌های منتشر شده توسط این بنیاد را که برخی از آن‌ها به شکل آنلاین قابل مطالعه است، مطالعه کنید. این کتاب‌ها در حوزه‌های شهروند و دموکراسی، حقوق بشر و عدالت، زنان، فرهنگ و ادبیات و کودک و نوجوان دسته‌بندی شده‌اند.

منابع بولتن این هفته؛ خبرگزاری‌های مهرخانه، ایلنا، مهر، ایسنا، سایت‌های سحام‌نیوز، رادیو فردا، جرس، کلمه، رادیو زمانه، دویچه وله، کردپا، هرانا، بی‌بی‌سی‌ فارسی، خبرنگاران ایران، تغییر برای برابری، ملی مذهبی، سازمان‌های حقوق‌بشری؛کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی، سایت احمد شهید

هفت روزنامه حقوق بشری ایران- شماره ۳۷

پیوست‌ها: