زنان-690x259

Nowruz1

کاری از ناصر اویسی، منبع

شماره ۳۸ /۱۸ مارچ  برابر با ۲۷ اسفند / حوت ۱۳۹۲

  موارد فاحش نقض حقوق بشر 

صدای زنان سوریه
تا قانون خانواده برابر/ ۱۲ مارچ زنان آواره سوری در اقامتگاه جدیدشان از خشونت خانگی، تجاوز و آزار و اذیت در رنج‌ اند. هم‌زمان آن ها با آینده ‌ای مبهم روبرو هستند. به مناسبت روز جهانی زن، جلسه ‌ای در باره نقش زنان سوریه در «خانه بشریت»، واقع در لاهه برگزار شد. در میانه‌ جنگ فلج‌کننده‌ در سوریه، زنان نفوذ بیش‌تری به دست می ‌آورند. آنان خود را قربانی جنگ تلقی نمی‌کنند؛ بلکه خواستار نقشی برجسته‌ تر در روند صلح هستند.

نگرانی سازمان ملل‌ متحد از افزایش خشونت علیه زنان در افغانستان
رادیو کلید/ ۱۵ مارچ ولفرید اوچان؛ معاون دفتر صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در جریان امضای توافقنامه تقویت نیروهای پولیس ملی افغانستان در کابل، افزایش خشونت ‌ها در برابر زنان در کشور را نگران کننده خوانده، بر تقویت نهادهای اجرایی در کشور تاکید کرد. مسوولان در دفتر جمعیت سازمان ملل، نقش پولیس در کاهش خشونت ‌ها علیه زنان را بسیار اثرگذار می ‌خوانند.

تجاوز و قتل یک دختر در ولایت قندوز

مردی در هرات خانم اش را با تبر زخمی کرد

مادر ستار بهشتی: اشتون گفت من هم یک مادرم و شمارا درک می‌کنم
دویچه وله/ ۱۳ مارچ گوهر عشقی مادر ستار بهشتی به دویچه وله می‌گوید کاترین اشتون در دیدار با او گریه کرد. خانم عشقی با اشاره به این که موبایل و لپ‌تاپ فرزندش را پاک‌شده تحویل او داده‌اند، گفت در دادگاه غیرعلنی بررسی قتل فرزندش شرکت نمی‌کند. 

   دفاع از حقوق بشر

اجلاس بیست و پنجم شورای حقوق بشر به مقابله با خشونت جنسی در زمان جنگ می ‌رود
مهرخانه/ ۲۴ مارچ  در اجلاس بیست و پنجم شورای حقوق بشر که در ۲۵ مارس برگزار خواهد شد، موضوع ارتکاب خشونت جنسی در مخاصمات اخیر در کشور کنگو، به دلیل اهمیت و گستره دامنه موضوع، در دستور کار قرار خواهد داشت و یک نشست بلندپایه در این رابطه برگزار خواهد شد. شورای حقوق بشر در قطعنامه A/HRC/RES/24/27، ارتکاب گسترده خشونت جنسی، به عنوان یک سلاح جنگی در مناطق درگیر مخاصمات مسلحانه در کشور کنگو را مورد توجه قرار و در خصوص آن هشدار داده است.

مردان برای دستیابی زنان به اهداف توسعه هزاره مشارکت کنند
 مهر خانه/ ۱۶ مارچ در حالی که موضوع اصلی پنجاه و هشتمین اجلاس کمیسیون مقام زن به بررسی دستاوردها و چالش ‌های اهداف توسعه هزاره برای زنان و دختران اختصاص یافته است، مدیر اجرایی نهاد زنان ملل متحد که یکی از نهادهای مؤثر در برگزاری اجلاس سالانه کمیسیون مقام زن است، بر لزوم همراهی و مشارکت مردان و پسران جهت دستیابی زنان و دختران به اهداف توسعه هزاره تأکید کرد.

مجوزی که در نطفه خفه شد
تا قانون خانواده برابر/ ۹ مارچ نشست هشت مارس (روز جهانی زن) که قرار بود در خانه اندیشمندان علوم انسانی با عنوان «ضرورت تشکل یابی زنان، موانع و راه کارها» به صورت عمومی و از طرف فعالان زن برگزار شود، علی رغم دریافت مجوز قبلی به خاطر فشار نیروهای امنیتی لغو شد.

تجمع اعتراضی زنان گناباد در مقابل فرمانداری پس از مرگ دومین زن باردار
شهرزادنیوز/ ۱۵ مارچ بیش از ۵۰ تن از زنان گناباد، در اعتراض به مرگ دومین زن باردار گنابادی در کمتر از یک هفته، در برابر فرمانداری این شهر تجمع کرده و خواستار رسیدگی به این موضوع شدند.

فراخوان کمپین ده روز با بهاره هدایت
 تغییر برای برابری/ ۷ مارچ کمپین «ده روز با بهاره»، از ۸ مارچ با هدف اطلاع رسانی در مورد بهاره هدایت فعال زنان و جنبش دانشجویی راه اندازی شده است؛ که طی آن، هر روز به یک جنبه از فعالیت و شخصیت بهاره پرداخته خواهد شد. این کمپین در اعتراض به ۱۰ سال زندانی شدن اوست که برای مطالبه ابتدایی ترین خواسته ها و حقوق انسانی ما برخاست.

همراه سالهای بلوا، با عشق و اراده و شور بهار؛ نوشته های هم بندی های اوین برای بهاره هدایت

ده سال یک عدد نیست، یک عمر است!

کودک

سوریه یکی از «خطرناک‌ ترین» نقاط جهان برای کودکان است
دویچه وله/ ۱۶ مارچ  دست ‌کم ده هزار کودک در جنگ سوریه کشته شده و زندگی پنج و نیم میلیون کودک تحت ‌تاثیر مستقیم جنگ قرار گرفته است. دو میلیون و هشتصد هزار کودک سوری از تحصیل بازمانده اند.

دادخواهی کودکان ولایت غور برای صلح بر روی تابلوهای نقاشی
خامه پرس/ ۸ مارچ  ده ها تن از کودکان ولایت غور با به نمایش گذاشتن نقاشی های شان، خواستار صلح و ثبات در کشور شده و از آنان که عامل خشونت و کشتار مردم هستند می خواهند تا از جنگ دست کشیده و زندگی مسالمت آمیزی را پیشه کنند.

کمپین افغانستان به روایت دیگر

وحید قاسمی، آهنگساز و محقق موسیقی: نظام مردسالاری، عقاید طالبانی و حضور کمرنگ زنان در فعالیت های فرهنگی موانع مشارکت زنان است

بتول مرادی نویسنده و مستندساز: احترام به حقوق دیگران ضرورت زندگی است

 سیدعسکر موسوی، فعال سیاسی: برای مبارزه با ارتجاع به زنان تحصیلکرده نیاز داریم

 فرخنده زهرا نادری، نماینده مجلس افغانستان: جنگ، فرهنگ ما نیست

صدیق برمک، فیلمساز: ما اهل افراط و تفریط هستیم

   حقوق مدنی و سیاسی

 حقوق زنان در افریقا: اصلاحات ارضی، برابری جنسیتی و برابری اجتماعی
گلوبال ریسرچ/۱۷ مارچ در افریقا، زنان در جنبشهای ملی آزادی خواه، عدالت اجتماعی و برابری جنسیتی همیشه پیشتاز بوده اند. به مناسبت روز جهانی زن، در این قاره، رویدادهای بسیاری صورت گرفته اند که دستاوردهای زنان را به رسمیت شناخته اند و چالش های موجود را بررسی کرده اند. کشورهای عضو اتحادیه افریقا تعهدات بسیاری در زمینه برابری کامل زنان در امور سیاسی و اقتصادی دارند اما تا چه اندازه آنها این تعهدات را به اجرا می گذارند، پرسش بزرگی است.

سیاست به مثابه صحنه و زمینه جنسی آن
رادیو زمانه/ ۱۵ مارچ  جمهوری اسلامی حاکمیتی مبتنی بر فقه شیعه است. در این فقه اراده گسترده ‌ای به اختفا و پوشیده داشتن امور جنسی وجود دارد که شکل عامی از مفهوم حجاب در گفتمان جنسی شیعه است و حجاب شکل مادی همین سیاست پوشش می‌تواند تلقی گردد.

یا حجاب یا طلاق
رادیو آزادی/ ۸ مارچ موضوع حجاب در برخی از خانواده‌های تاجیکستان باعث اختلاف و حتی خطر فروپاشی زندگی زوج های جوان شده است. یک نظرسنجی که کمیته کار با زنان در چند سال پیش و در میان بیش از ۲۰۰۰ زن و دختر چادری انجام داده، نشان می دهد که ۲۰٪ زنان و دختران به اجبار چادر به سر می‌کنند، ۴۰٪ را شوهران و باقیمانده را والدین و برادران مجبور می کنندبرخی عامل این مساله را مذهبی شدن جوانان و تاثیر موعظه های روحانیون می دانند که در سال‌های اخیر جوانان به آن‌ها توجه زیادی دارند. قابل ذکر است که طی چند سال اخیر مسأله ی روی آوردن دختران و زنان تاجیک به لباس اسلامی یکی از موضوعات اصلی بحث‌ها در جامعه تاجیکستان و مایه نگرانی برخی از مسئولین کشور شده است.

    قوانین و لوایح

درخواست یونیسف از ایران برای افزایش سن کیفری کودکان
رادیوی سازمان ملل متحد/ ۱۷ مارچ در حال حاضر، سن مسئولیت کیفری در ایران برای دختران ۹ سال و برای پسران ۱۵ سال است. جمهوری اسلامی ایران به تازگی قانون مجازات اسلامی را به منظور محافظت کودکان از احکام اعدام مورد بازبینی قرار داده است. یونیسف از این اقدام ایران استقبال کرده و همزمان از ایران درخواست می کند سن مسئولیت کیفری کودکان را نیز افزایش دهد.

   فرهنگ و جامعه

 حکومت زنان در نوروز
همه زنان سرزمینم در روستای بی‌مرغ نزدیک گناباد (از توابع خراسان-ایران) از روز نهم فروردین تا سیزده‌بدر، اختیار روستا به دست زنان می‌افتد و هیچ مردی حق ندارد از خانه خارج شود و اگر خارج شود، زنان او را تنبیه می‌کنند. در این هفته، زنان با مادر، خواهر، دوستان و خویشان خود تمام روز را بیرون از خانه به اسب سواری و گردش و تفریح سپری می کنند. بدون اینکه نگرانی مسؤولیتهای خانه ووظایف رسیدگی به بچه ها باشند. چرا که تمام وظایف پخت و پز، شست و شو، رفت و روب در این روزها با مرد خانه است.

فراز و فرودهای جنبش زنان ایران در سالی که گذشت
مدرسه فمینیستی/ ۱۸ مارچ آن چیزی که فعالان زنان در ایران نشان دادند در واقع اهمیت فعالیت مستمر جنبش های مدنی به خصوص جنبش زنان برای ایجاد تغییر تدریجی در ساختار سیاسی کشور است. این در حالی است که شرایط اجتماعی و سیاسی سال های گذشته، نیروهای فعال بسیاری را به خصوص در عرصه های مدنی و اجتماعی تحت تاثیر قرار داده و بسیاری از فعالان را خانه نشین یا مجبور به مهاجرت و ترک وطن کرده بود اما شرکت دیگرباره ی برخی از گروه های جنبش زنان در داخل کشور، فعالیت همه جانبه و امیدوارانه ی آنها، انتشار بیانیه های هوشمندانه، و در عین حال مقاومت و تلاش خستگی ناپذیر برای تغییر ، مسیر تازه ای را برای همه گروه ها و فعالان مدنی جنبش زنان باز کرده است. آن چیزی که به وضوح می توان در جنبش های مدنی سال گذشته دید بازتر شدن فضا برای احراز مطالبات مدنی و تلاش برای یافتن هر روزنه ای ـ حتا کوچک ـ به منظور گشودن راه تغییر، بوده است.

ماه تاریخ زنان
Women’s history month /مارچ در ایالات متحد امریکا، ماه مارچ، ماه تاریخ زنان نامگذاری شده است. ماه تاریخ زنان که از دهه ۱۹۸۰ میلادی به رسمیت شناخته شده است، با همکاری کتابخانه ملی کنگره و چندین کتابخانه دیگر، سالانه دستاوردهای زنان امریکایی را به نمایش عموم می گذارند.

مردانگی به مثابه یک توهم جمعی
 مدرسه فمینیستی/ ۱۳مارچ  به مانند یک تحقیق علمی معتبر، عصر یک روز وسط هفته در مرکز شهر به نظرخواهی از مردم رهگذر پرداختم. می خواستم ببینم آیا مردم می توانند در مورد جنس صحبت کنند بدون این که آن را با جنسیت در هم بیامیزند. پرسش من از رهگذران این بود: «چه چیزی برای مردانگی و زنانگی، طبیعی تلقی می شود؟» یک دختر جوان با خنده پاسخ داد: «این که مردها پشمالو هستند.»

تقدیر گروه مطالعات زنان انجمن جامعه ‌شناسی از بنفشه حجازی
 تا قانون خانواده برابر/ ۱۳مارچ  شهلا اعزازی با اشاره به تلاش ‌های بنفشه حجازی در ارتباط با تاریخ زنان و پژوهش ‌هایی که در این زمینه انجام داده، با طرح این پرسش که ما زنان خود به چه میزان زنان پژوهش گر را می‌ شناسیم، ادامه داد: خانم حجازی تاکنون ۲۱ اثر منتشر کرده که ۱۲ اثر آن پژوهشی به ویژه در مورد وضعیت و تاریخ زنان بوده است.

وقتی مردها زنی را بر صفحات کتاب تاریخ بزایند
شهرزاد نیوز/ ۱۵ مارچ  هلن سیسکو شعر را تنها زبانی می‌ داند که می تواند زنانه باشد؛ چرا که زبانی پیوسته نیست و همین ناپیوستگی آن است که می تواند علیه نظام های مردسالار بایستد. شعرهای این مجموعه نیز با انتخاب واژگان و تصویرسازی، وضعیت زن امروز و دیروز را به تصویر می کشد و با نمادسازی، زبانی زنانه را می سازد.

تفاوت های جنسیتی در آثار مرتضی کاتوزیان، نقاش واقع‌گرای ایرانی

راه اندازی یک آژانس تاکسی در کابل توسط یک زن

آلمان کمترین درصد مدیران زن دنیا را دارد

    سیاست

 نقش زنان در خیزش های عمومی خاورمیانه
مدرسه فمینستی/ ۱۱ مارچ زنان در خیزش های عمومی و فراگیر بهار عربی نقشی بسزا داشتند. آنها نه تنها در تظاهرات شرکت می کردند بلکه به سازماندهی آن هم می پرداختند. ۱۸ ژانویه ۲۰۱۱ بود که اسماء محفوظ زن ۲۶ ساله مصری ویدئوکلیپی چهار دقیقه ای را منتشر کرد که در آن چهار مصری بر علیه فقر و گرسنگی و سی سال تحقیر خود را به آتش می کشند.

اهمیت مشارکت زنان در انتخابات افغانستان
 بی بی سی/ ۱۳ مارچ  حامد کرزی، رئیس‌ جمهوری افغانستان، از زنان خواسته است که برای تثبیت حضور خود در جامعه، در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو به طور گسترده‌ شرکت کنند. آمار وب‌سایت کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان نشان می‌دهد در ۲۲ روز مانده به انتخابات، حدود ۳۵ درصد از کسانی را که برای رأی دادن ثبت نام کرده‌اند، زنان تشکیل می‌دهند.

زنان در سیاست؛ به روایت آمار
 مهر خانه/ ۱۶ مارچ در اخبار جدیدی که در خصوص «پیشرفت زنان در عرصه مشارکت سیاسی پیرامون طرح نقشه جایگاه زنان در سیاست» در پنجاه و هشتمین اجلاس کمیسیون مقام زن توسط نهاد زنان ملل متحد و اتحادیه بین‌المجالس مطرح شده ، خاطر نشان شده است که به‌رغم پیشرفت‌هایی که در این زمینه صورت پذیرفته، اما در عمل، شاهد هستیم که سقف شیشه‌ای و نامرئی بر سر راه پیشرفت زنان در عرصه سیاست و نیل به بالاترین سطوح مشارکت سیاسی وجود دارد.

تغیر قانون اساسی هیچ گاهی پیش‌شرط گفتگوهای صلح نخواهد شد
 طلوع نیوز/ ۱ مارچ  رییس شورای عالی صلح، صلاح الدین ربانی گفته است تا هنگامی که به حقوق تمامی شهروندان به وِیژه زنان توجه نشود و نیز عدالت به گونۀ یکسان عملی نگردد، رسیدن به صلح پایدار کار دشواری خواهد بود.وی گفته است: «پالیسی صلح وروند صلح دست آوردهای زنان و حقوق زنان را که خطوط قرمز است هیچ گاهی قربانی گفتگوهای صلح نخواهد شد.»

گزارش، تحقیق و کتاب

برابری جنسیتی چگونه باعث تقویت امنیت غذایی می شود؟
آی.آر. آی. ان
/۱۴ مارچ به گزارش مرکز تجزیه و تحلیل سازمان ملل متحد، از بین بردن شکاف جنسیتی در زمینه کشاورزی باعث کاهش فقر و تقویت امنیت غذایی می شود. تجربه بعضی از جوامع افریقایی در این زمینه را در این مقاله مطالعه کنید.

مرگ و میر زنان و ترجیح زاییدن پسر در هند
بانک جهانی/۱ مارچ این مقاله که توسط بانک جهانی تهیه شده است، نشان می دهد که سطح مرگ و میر بسیار بالای زنان ارتباط بسیار زیاد با مساله فرهنگی دارد. گزارش کامل را در وبسایت بانک جهانی مطالعه کنید.

 شکاف را از بین ببریم: رفع خشونت علیه زنان و دستورالعمل توسعه پس از سال ۲۰۱۵
ریلیف وب
/ ۱۱ مارچ  حداقل یک سوم از زنان در طول زندگی خود مورد خشونت جسمی و جنسی قرار می گیرند. خشونت علیه زنان و دختران یک مساله حقوق بشری و یک چالش عمده برای توسعه، صلح و دموکراسی است. گزارش کامل سازمان غیردولتی اکسفام در مورد عوامل خشونت علیه زنان، روشهای پیشگیری و توصیه ها به سیاست گذاران را در بر می گیرد. این گزارش را از اینجا بخوانید.

مروری بر وضعیت زنان ایران در حوزه‌های جمعیت، بهداشت، آموزش، اقتصاد، قدرت سیاسی و رسانه
تغییر برای برابری/ ۱۲ مارچ  بررسی و ارزیابی وضعیت زنان در حوزه ها و عرصه های مختلف اجتماعی، می تواند محکی مناسب برای سنجش عدالت و برابری جنسیتی باشد. اگرچه در این خصوص برخی گزارش ها و آمارهای دولتی منتشر می شود، اما ضرورت دارد تا گزارش هایی مستقل و نقادانه توسط نهادهای مدنی و غیر دولتی با زاویه حساسیتِ جنسیتی نیز تهیه و منتشر گردد. گزارش کامل را از اینجا بخوانید.

آرمان شهر

افغانستان به روایت دیگر
«افغانستان به روایت دیگر» کمپاینی است که به وسیله آرمان شهر/ OPEN ASIAو فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر (FIDH) به مدت ۱۰۰ روز تا انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان جریان دارد. در این کمپاین شخصیت های برجسته اجتماعی، سیاسی و فرهنگی با گفتگو در مورد جامعه ای که در برگیرنده حقوق زنان و حقوق انسان باشد، صدای مترقی افغانستان را به گوش می‏رسانند.

شما می توانید هر روز یک مصاحبه از کمپاین «افغانستان به روایت دیگر» را در وبسایت آرمان شهر، روزنامه ۸ صبح و انگلیسی آنها را در وبسایت روزنامه هافینگتون پست (Huffington Post) بخوانید. همچنین این مصاحبه ها در وبسایت فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر (FIDH) نیز قابل دسترس است.

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

 منابع این شماره:

تا قانون خانواده برابر، رادیو کلید، خامه پرس، ۸ صبح، دویچه وله، مهرخانه، شهرزاد نیوز، تغییر برای برابری، آرمان شهر، رادیوی سازمان ملل متحد، رادیو زمانه، رادیو آزادی، همه زنان سرزمینم، مدرسه فمینیستی، Women’s history Month، طلوع نیوز، IRIN، reliefweb، بانک جهانی، Global research