افغانستان

SONY DSCصبح روز چهارشنبه ۲۸ حوت ۱۳۹۲ تابلوی دانشگاه هرات با ذکر واژه “دانشگاه” از سوی تعدادی از دانشجویان برپا شد./ عکس: روح الامین امینی

 انتخابات

۸۷ نفر از فهرست نامزدان شوراهای ولایتی حذف شدند
۸صبح/ ۲۴/۱۲/۱۳۹۲ کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایت‌ های انتخاباتی نام ۸۷ نفر را از فهرست نامزدان شوراهای ولایتی حذف کرد. نادر محسنی، سخنگوی کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایت‌ های انتخاباتی می ‌گوید: ۵۵ نفر به دلیل نداشتن اسناد تحصیلی، ۳ نفر به دلیل جعل در شناسنامه و ۲۹ نفر به دلیل پایین بودن سن، از فهرست نامزدان شوراهای ولایتی حذف شدند.

 عبدالرحیم وردک، از نامزدی در انتخابات کناره گیری کرد
تلویزیون یک/ ۲۵/۱۲/۱۳۹۲ جنرال عبدالرحیم وردک وزیر دفاع پیشین کشور، از نامزدی اش در انتخابات ریاست جمهوری کنار رفت. آقای وردک، سبب کناره‌ گیری از نامزدی ‌اش را مشخص نساخته و خاطر نشان ساخته که از هیچ نامزد دیگری نیز در انتخابات پشتیبانی نمی کند.

 نگرانی ‌های امنیتی ۳۹۶ مرکز رای ‌گیری در افغانستان را غیرفعال کرده
بی بی سی/ ۲۵/۱۲/۱۳۹۲ مقام‌ ها در افغانستان، در مورد تامین امنیت برخی از مراکز رای ‌گیری در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی این کشور ابراز نگرانی کرده ‌اند. در حال حاضر ۳۹۶ مرکز رای ‌گیری در ۱۵ ولایت افغانستان به دلیل نگرانی ‌های امنیتی غیر فعال هستند.

 ۳۲۹ مورد تخلف و تخطی در جریان یک ماه مبارزات انتخاباتی
۸صبح/ ۲۴/۱۲/۱۳۹۲ موسسه انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان، فیفا، با انتشار گزارشی از یک ماه مبارزات نامزدان انتخابات ریاست ‌جمهوری در کشور، از ۳۲۹ مورد تخطی و تخلف در جریان این مبارزات در سراسر کشور خبر داده است. فیفا می‌ گوید: این تخطی ‌ها و تخلف‌ ها شامل استفاده از امکانات دولتی به ‌ویژه وسایط نقلیه، حضور مقام ‌ها و منسوبین دولتی در گردهمایی ‌های انتخاباتی، نصب پوستر در ساحات ممنوعه و تهدید نامزدان انتخابات می ‌شود.

 کمیسیون مستقل انتخابات، از تقلب در انتخابات هشدار داد
تلویزیون یک/ ۲۵/۱۲/۱۳۹۲ رییس کمیسیون مستقل انتخابات، بیان داشت: شماری از مقام‌ های دولتی و نامزدان، در ولسوالی ‌های دور دست و ناامن قصد تخلف از قوانین انتخاباتی را دارند. محمد یوسف نورستانی با هشدار در این مورد، از نیروهای امنیتی خواست تا امنیت مراکز رای دهی را تامین کنند.

   موارد نقض حقوق بشر

عاملان غیردولتی
یک قاضی در هرات ترور شد

خبرگزاری باختر/ ۲۶/۱۲/۱۳۹۲ یک قاضی با نگهبانش در نتیجۀ حملۀ مردان مسلح ناشناس در ولایت هرات کشته شد. این رویداد در محلی موسوم به خشک رود ولسوالی انجیل هنگامی رخ داد که مردان مسلح موتور سوار، عبداللطیف قاضی محکمه ابتدایی ولسوالی کرخ را مورد تیراندازی قرار دادند.

   زنان

اشتراک وسیع زنان در انتخابات، سرنوشت شان را تغییر می دهد
صدای امریکا/ ۲۳/۱۲/۱۳۹۲ بتی مک کولوم، عضو مجلس نمایندگان ایالات متحده، با ۳۰ عضو دیگر کانگرس با نشر نامه ای سرگشاده عنوانی زنان افغانستان، از ادامه حمایت کانگرس ایالات متحده از سیاست ها و برنامه های توانمندسازی زنان افغان پس از سال ۲۰۱۴ خبر دادند.

 مردی در هرات، دست‌ های خانمش را با ساتور قطع کرد
تلویزیون یک/ ۲۵/۱۲/۱۳۹۲ مسوولان محلی ولایت هرات می‌ گویند: مردی دست‌ های خانمش را با ساتور قطع کرده است. این بانو زری نام داشته و سی و هفت سال سن داشته است. شوهرش پس از مشاجره‌ لفظی، دست های خانمش را قطع کرده است. مسوولان هرات تاکید کرده اند که این بانو به دلیل فساد اخلاقی به این حال و روز افتاده است.

 نگرانی ملل‌ متحد از افزایش خشونت علیه زنان در افغانستان
رادیو کلید/ ۲۴/۱۲/۱۳۹۲ سازمان ملل، خشونت‌ ها در برابر بانوان در کشور را نگران کننده می ‌خواند. ولفرید اوچان؛ معاون دفتر صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در جریان امضای توافقنامه تقویت نیروهای پولیس ملی افغانستان در کابل، افزایش خشونت ‌ها در برابر زنان در کشور را نگران کننده خوانده، بر تقویت نهادهای اجرایی در کشور تاکید کرد. مسوولان در دفتر جمعیت سازمان ملل، نقش پولیس را در کاهش خشونت ‌ها در برابرعلیه زنان را بسیار اثرگذار می ‌خوانند.

 راه اندازی یک آژانس تاکسی در کابل
طلوع نیوز/ ۲۶/۱۲/۱۳۹۲ برای نُخستین بار یک بازرگان زن، یک آژانس معیاری تاکسی را در پایتخت راه اندازی کرده است. این بازرگان زن در گام نُخست با سرمایه گذاریی یکصد و پنجاه هزار دالر، شش موتر نوع “شیورولت” را در این آژانس به کار انداخته است و قرار است به زودی شش موتر دیگررا نیز به کاراندازد.

      حامیان و فعالان

دیدبان رسانه ‌های افغانستان قتل خبرنگار سوئدی را محکوم کرد
بی بی سی/ ۲۱/۱۲/۱۳۹۲ دفتر حمایت کننده رسانه‌ های آزاد افغانستان موسوم به “نی”، قتل خبرنگار سوئدی در کابل و لت و کوب یک خبرنگار افغان در بلخ را محکوم کرد. صدیق ‌الله توحیدی رییس دیدبان رسانه‌ های افغانستان، در یک نشست خبری گفت: از آغاز سال میلادی تاکنون سه خبرنگار در افغانستان کشته شدند.

 بتول مرادی: احترام به حقوق دیگران ضرورت زندگی است 
آرمان شهر/ ۲۶/۱۲/۱۳۹۲ بتول مردادی، فیلم ساز و نویسنده، با نهادهای مدنی افغانستان همکاری نزدیکی دارد. او وقتی می ‌خواهد دوره‌ کنونی را با دوره طالبان مقایسه کند: البته که روشنایی اندک بهتر از تاریکی مطلق است؛ اما اگر معیارهای حقوق بشری جهانی مد نظر باشد، نه تنها زنان و کودکان، که تمام اقشار جامعه افغانستان وضعیت خوبی ندارند. وحشتناک ‌ترین فاجعه در هر جامعه ‌ای نقض حقوق انسانی است.

 فرخنده زهرا نادری، نماینده مجلس: جنگ، فرهنگ ما نیست
۸صبح/ ۲۴/۱۲/۱۳۹۲ فرخنده زهرا نادری، نماینده مجلس افغانستان است. او می‌گوید: فرهنگ جنگ، فرهنگ افغانستان نیست و توضیح می ‌دهد: در بخش فرهنگ، بزرگ‌ ترین مشکل سنت ‌گرایی و ذهنیت جنگی است، که عده‌ ای آن را با فرهنگ افغانی جا به‌ جا می ‌کنند. فرهنگ جنگ، فرهنگ ما نیست. جنگ، سنت بی‌ بند و باری است که طی سه دهه ظالم‌ ها بر مظلوم ‌ها تحمیل کردند.

 نایبی: شماری از رسانه ها به تعصبات قومی و زبانی دامن می زنند
رادیو آزادی/ ۲۷/۱۲/۱۳۹۲ کمیسیون رسانه های کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گوید: شماری از رسانه ها  خلاف اصول اعلام شده به نفع یک نامزد مشخص تبلیغ می کنند. این کمیسیون همچنان می افزاید: شماری از رسانه ها در کابل به تعصبات قومی و زبانی دامن می زنند. این کمیسیون از رسانه خواسته است تا در رابطه به نشر مسایل مربوط به انتخابات محتاط باشند.

 سیدعسکر موسوی: برای مبارزه با ارتجاع به زنان تحصیل کرده نیاز داریم
FIDH/ 25/12/1392 سیدعسکر موسوی، فعال سیاسی عقیده دارد: بدون داشتن زنان تحصیل کرده، مبارزه با ارتجاع سرانجامی نخواهد داشت. افغانستان بدون زنان تحصیل‌ کرده هرگز نه در برابر ارتجاع می‌ تواند بجنگد، و نه در برابر وابستگی‌ ها می‌ تواند کاری بکند. وی همچنین دستاوردهای دهه اخیر را شکننده دانسته، تصریح می‌ کند:‌ وقتی مردم هیچ گونه احساس مالکیتی نسبت به این دستاوردها نداشته باشند، حمایت‌ شان از آن ها نیز بسیار کم ‌رنگ خواهد بود.

 وحید قاسمی: نظام مردسالاری، عقاید طالبانی و حضور کمرنگ زنان در فعالیت های فرهنگی موانع مشارکت زنان است
آرمان شهر/ ۲۶/۱۲/۱۳۹۲ وحید قاسمی خواننده، آهنگساز و محقق در زمینه موسیقی بومی است. او آزادی بیان، برگزاری انتخابات و پیشرفت ورزش افغانستان را از دستاوردهای مهم دوران جدید می داند و نظام مردسالاری، عقاید طالبانی و حضور کمرنگ زنان در گردهمایی و فعالیت های فرهنگی را از عواملی می داند که مانع مشارکت زنان است.

   حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی

امریکا با شیوه‌ تازه ای از پروژه‌ های انکشافی در افغانستان نظارت می‌ کند
تلویزیون یک/ ۲۵/۱۲/۱۳۹۲ مارک فییرشتاین، معاون اداره‌ بین المللی انکشافی امریکا می ‌گوید: کشورش در نظر دارد تا با استفاده از شیوه‌ های جدید، پروژه‌ های انکشافی در افغانستان را نظارت کند. او تاکید کرده است که امریکا در این بخش بیش از ۱۷۰ میلیون دالر در نظر گرفته است. در این برنامه از تلفن همراه، تصاویر ماهواره‌ ای و دوربین های پیشرفته برای فعالیت های نظارتی استفاده خواهد شد.

حوادث طبیعی
فرو ریختن یک منزل در ولایت پکتیا جان چهار تن را گرفت
ریزش برف راه های برخی از ولسوالی های ولایت نورستان را مسدود ساخت
آب خیزی راه چهار ولسوالی ولایت پنجشیر را مسدود کرد
هفتاد منزل مسکونی در ولسوالی کوه صافی ولایت پروان تخریب گردید
سه طفل از اثر فروریختن سقف یک منزل در ساحه بی بی مهرو ولایت کابل جان باختند

   جنگ

تلفات ملکی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
وقوع انفجار انتحاری در هفته بازار شهر میمنه ولایت فاریاب ۱۵ تن را کشته و ۲۷ نفر دیگر را زخمی کرده است. انفجار بمب کنار جاده ای در ولایت هلمند جان شش غیرنظامی را گرفت. طالبان با پرتاب بمب دستی بالای یک منزل در ولایت قندهار پنج عضو یک خانواده را زخمی ساختند. انفجاری در ولایت کنر جان یک کودک را گرفت. از اثر انفجار یک ماین در ولایت فراه دو فرد ملکی شهید و یک طفل زخمی گردید.

 تلفات نظامی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
سه طالب مسلح توسط نیروهای امنیتی  در ولایت غزنی کشته شدند.  دو پولیس در انفجار ماین کنار جاده در میدان وردک شهید و سه تن دیگر آن ها زخمی شدند. یک طالب مسلح در ولایت بدخشان در عملیات نیروهای امنیتی کشته و سه تن دیگر آنان زخمی گردیدند.

 جاسازی مواد انفجاری در تصاویر نامزدان ریاست جمهوری
فارسی.رو/ ۲۷/۱۲/۱۳۹۲ ریاست امنیت ملی از کشف و خنثی سازی مواد انفجاری تعبیه‌ شده در تصاویر نامزدان انتخابات ریاست جمهوری در ولایت فاریاب خبر داد. این مواد انفجاری از سوی حلقات تروریستی بیرون از مرز، با حمایت یکی از سازمان‌های استخباراتی منطقه در تصاویر نامزدان جابه جا شده‌ بود.

 ۴۴۸ سرباز بریتانیایی از ۲۰۰۲ به این سو در افغانستان کشته شده اند
رادیو آزادی/ ۲۷/۱۲/۱۳۹۲ روزنامه های گاردین و تایمز مطالبی را در مورد بیرون شدن عساکر بریتانیایی از قرارگاه های شان در ولایت هلمند و اظهارات اخیر رییس جمهور کرزی در زمینه خروج نیروهای امریکایی از افغانستان نشر کرده اند. گاردین می نویسد: ماموریت نظامی بریتانیا در افغانستان زمانی شکل سمبولیک را گرفت که عساکر این کشور به جز از دو قرارگاه از سایر پایگاه های شان در ولایت هلمند بیرون شدند.

     سیاست

عبدالله: اگر برنده شدم، تا یک ماه توافقنامه را امضا می کنم
صدای امریکا/ ۲۳/۱۲/۱۳۹۲ عبدالله عبدالله، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان می گوید: اگر در انتخابات برنده شوم، در فاصلۀ زمانی یک ماه توافقنامۀ امنیتی دوجانبه را با ایالات متحده امضا می کند. او رییس جمهور کرزی را به خاطر امتناع از امضای توافقنامه مورد انتقاد قرار داد.

 حکمتیار از طالبان جدا شد
فارسی.رو/ ۲۵/۱۲/۱۳۹۲ گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی به تمامی جنگجویان خود دستور داده است که از بدنه طالبان جدا شوند و در برابر هر عمل این گروه واکنش نشان دهند. حزب اسلامی گفته است: طالبان با امریکایی ها یکجا شده و علیه حزب اسلامی جنگ تمام عیار را راه اندازی کرده است. به گفته وی، طالبان به جبهات حزب اسلامی حمله می کنند و قوماندانان حزب اسلامی را ترور می کنند.

 طنین: توافقنامه امنیتی بین افغانستان و امریکا بزودی امضا خواهد شد
رادیو آزادی/ ۲۷/۱۲/۱۳۹۲ سفیر افغانستان در سازمان ملل متحد می گوید: مطمین است که کابل به زودی موافقتنامه امنیتی با واشنگتن را امضا می کند. سخنان ظاهر طنین با آن چه رییس جمهور حامد کرزی به اعضای پارلمان گفته بود، خیلی فاصله دارند. آقای کرزی اخیرا در پارلمان گفته بود: این موافقتنامه را امضا نمی کنم و امریکایی ها می توانند افغانستان را ترک کنند.

 حامد کرزی به کشورهای خارجی در مورد مداخله در انتخابات هشدار داد
بی بی سی/ ۲۴/۱۲/۱۳۹۲ حامد کرزی، رییس جمهوری افغانستان به کشورهای خارجی هشدار داد که در روند انتخابات افغانستان مداخله نکنند. رییس جمهوری افغانستان که در مراسم گشایش هفتمین فصل کاری مجلس شانزدهم صحبت می ‌کرد، گفت: افغانستان با تمام نیرو در صدد برگزاری انتخاباتی شفاف، آزاد و عادلانه است و تاکید کرد که به نفع خارجی ‌ها است که از مداخله در انتخابات افغانستان دوری بجویند.

   فرهنگ

از صدمین سالگرد تولد سید قاسم رشتیا تجلیل شد
خبرگزاری باختر/ ۲۲/۱۲/۱۳۹۲ از صدمین سالروز تولد سیدقاسم رشتیا، نویسنده و مورخ شهیر افغانستان از سوی انتشارات شهر کتاب در کابل یاد بود به عمل آمد. دکتور سید مخدوم رهین وزیر اطلاعات و فرهنگ به مناسبت سالروز رشتیا در پیامی چنین گفت: شادروان سید قاسم رشتیا بعد از تصویب قانون اساسی سال ۱۳۴۳ و ارتقای ریاست مستقل مطبوعات به وزارت، اولین وزیر مطبوعات کشور تعیین گردید و با بهترین آثار تاریخی خود از جمله کتاب معروفش افغانستان در قرن نوزدهم، در اذهان روشنفکران افغانستان پایدار باقی ماند.

   آرمان شهر

افغانستان به روایت دیگر
«افغانستان به روایت دیگر» کمپاینی است که به وسیله آرمان شهر/  OPEN ASIAو فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر (FIDH) به مدت ۱۰۰ روز تا انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان جریان دارد. در این کمپاین شخصیت های برجسته اجتماعی، سیاسی و فرهنگی با گفتگو در مورد جامعه ای که در برگیرنده حقوق زنان و حقوق انسان باشد، صدای مترقی افغانستان را به گوش می ‏رسانند. تاکنون مصاحبه های حمیرا قادری، رهنورد زریاب، سیما ثمر، کاوه جبران، آزیتا رفعت، احمد ولی مسعود و شکریه حیدر، پرتو نادری، مژگان مصطفوی، امان پویامک، حبیبه سرابی، فرید حمیدی، عزیزه خیراندیش، فرید مزدک، خالده خرسند، صدیق الله توحیدی، ثریا پرلیکا، یاسین نگاه و ماریا بشیر به دری و انگلیسی منتشر شده است. شما می توانید هر روز یک مصاحبه از کمپاین «افغانستان به روایت دیگر» را در وبسایت آرمان شهر، روزنامه ۸ صبح و انگلیسی آن ها را در وبسایت روزنامه هافینگتون پست (Huffington Post) بخوانید. همچنین این مصاحبه ها در وبسایت فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر (FIDH) نیز قابل دسترس است.

 جشنواره فیلم زنان
نخستین جشنواره بین ‌المللی فیلم زنان توسط بنیاد آرمان ‌شهر و خانه فیلم رویا با ریاست گیسو جهانگیری و رویا سادات برای اولین بار در منطقه به مناسبت ۸ مارس، با حضور بیش از ۱۵۰۰ نفر در ارگ هرات برگزار شد. صد فیلم از ۲۰ کشور دنیا به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود که پس از تایید هیات داوران،۱۰ فیلم از افغانستان و ۲۵ فیلم از دیگر کشورها به نمایش در آمد. این فستیوال به طور سالانه در شهرهای مختلف برگزار خواهد شد.

 کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌ شهر، صفحه ‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

 دیگر هفت روز نامه های حقوق بشر آرمان شهر:
هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان
هفت روز نامه حقوق بشر ایران
هفت روز نامه تاجیکستان

 منابع این هفته: خبرگزاری خاورمیانه، بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، رادیو آزادی، روزنامه ۸ صبح، فارسی.رو، خبرگزاری خامه، خبرگزاری پژواک، رادیو بین‏ المللی فرانسه، روزنامه افغانستان، روزنامه ماندگار، تلویزیون یک، صدای آلمان، آژانس خبری باختر، اطلاعات روز، خبرگزاری هریوا، ان پی نیوز، افغان ایرکا، یادگار افغان، خبرگزاری رشد، صدای افغان، رادیو وطندار.

شماره ۴۰ هفت روز نامه حقوق بشری افغانستان

 

پیوست‌ها: