haft

201432252832240734_20

الجزایر: خشم رو به فزونی از تصمیم بوتفلیقه برای نامزدی در چهارمین دوره ریاست جمهوری/ عکس: خبرگزاری فرانسه (در وبسایت الجزیره)

 موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی
کره شمالی سازمان ملل: جنایات شبیه نازی‌ها و خمرهای سرخ
مصر۲۶ عضو اخوان المسلمین به اعدام محکوم شدند

عاملان غیردولتی
سوریه سازمان ملل: شورشیان دست به اعدام‌های دسته‌جمعی زده‌اند
عراق رژه نظامی “نیروهای داعش ” در خیابان های فلوجه
عراق خشونت‌ها ۴۶ قربانی گرفت
لیبی انفجار بمبی دست کم ۸ کشته به جای گذاشته است
لیبی حمله موشکی پروازهای فرودگاه بین‌المللی طرابلس را لغو کرد
لیبی سوءقصد و تلاش برای صدور نفت توسط شورشیان
نیجریه مهاجمان مسلح دست‌کم ۱۰۰ نفر را در مرکز کشور کشتند

 عدالت

دادگاه حقوق بشر عربی؛ از نو و درست شروع کنید
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۰ مارچ ۲۰۱۴ سازمان های حقوق بشر بین المللی و ملی در آستانه اجلاس سران اتحادیه عرب امروز از کشورهای عضو این اتحادیه خواستند تلاش برای تصویب اساسنامه دادگاه حقوق بشر عربی را کنار بگذارند تا بحث ها و مشورت های گسترده ای با تمام طرف های علاقمند انجام شود و همه آنها بتوانند در تمام مراحل تشکیل این دادگاه شرکت کنند. این نامه سرگشاده را ۱۷ گروه و سازمان از جمله فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، کمیسیون بین المللی حقوقدانان و دیده بان حقوق بشر امضا کرده اند. در عین حال، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و کمیسیون بین المللی حقوقدانان گزارش مشترکی در باره دادگاه حقوق بشر عربی منتشر کردند.

مالی عدالت در جریان
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۱ مارچ ۲۰۱۴ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و سازمان عضو آن، جامعه حقوق بشر مالی با انتشار گزارش مشترکی به زبان فرانسوی با عنوان مالی: عدالت در جریان، به تحلیل پیشرفت ها در تحقیقات قضایی علیه متهمان مسئول در ارتکاب جنایت در بحران سال ۲۰۱۴ـ۲۰۱۳ مالی پرداختند. این دو سازمان که در سپتامبر ۲۰۱۴ شکایتی را در این زمینه طرح کردند، گفتند ۲۸ نظامی شامل چهار ژنرال در این پرونده متهم شده اند که گامی دیگر در راه مبارزه با معافیت از مجازات به شمار می رود، اما کارهای زیادی هنوز باید انجام شود.

   حقوق مدنی و سیاسی

ترکیه اعتراض های پارک گزی: تاثیر بر آزادی بیان
پن اینترنشنال (انجمن بین المللی قلم) ۲۰ مارچ ۲۰۱۴ «اعتراض های پارک گزی: تاثیر بر آزادی بیان» عنوان گزارش مشترک انجمن قلم انگلستان و  پن اینترنشنال است که در آن نقض آزادی بیان و آزادی گردهمایی در اعتراض های تابستان ۲۰۱۳ مورد بررسی قرار می گیرد، و جزییاتی از آزار و خشونت حکومت علیه نویسندگان و روزنامه نگاران و فشار بر رسان ها برای خودسانسوری ارایه می شود. پن اینترنشنال از همگان خواسته به روش های مختلف به این وضعیت اعتراض کنند.

الجزایر هزاران نفر خواهان تحریم انتخابات شدند
الجزیره ۲۲ مارچ ۲۰۱۴ گروه های مخالف اعتراضی را با شرکت چندین هزار تن به راه انداختند و خواهان تحریم انتخابات ماه آینده شدند که عبدالعزیز بوتفلیقه، ۷۷ ساله، پس از ۱۵ سال در مقام ریاست جمهوری قصد دارد دوباره در آن نامزد شود. بوتفلیقه ماه گذشته دچار سکته شد و مخالفان او را واجد شرایط ریاست جمهوری برای ۵ سال دیگر نمی دانند. ۵۰۰۰ نفر با شعارهای «تحریم» و «مردم رژیم را نمی خواهند» در ورزشگاه الجزیره گرد آمدند و رهبران اسلامی و سکولار در سخنرانی هایشان خواهان اصلاحات در نظام سیاسی فاسد شدند. رهبر «حزب گردهمایی فرهنگ و دمکراسی» گفت: «این مردم کسانی هستند که حذف شده اند، ولی الجزایر واقعی این است. رژیم سقوط خواهد کرد، ولی الجزایر باقی خواهد ماند.»

ترکیه ممنوعیت توییتر نقض توجیه ناپذیر حق آزادی بیان است
پن اینترنشنال (انجمن بین المللی قلم) ۲۱ مارچ ۲۰۱۴ تصمیم ترکیه برای ممنوع کردن توییتر نگران کننده ترین نمونه کنترل روزافزون دولت بر آزادی بیان و آزادی اینترنت پس از اعتراض های پارک گزی است. ممنوعیت بر آزادی بیان ۱۲ میلیون کاربر توییتر در ترکیه در آستانه انتخابات محلی در روز ۳۰ مارچ باید فوری لغو شود. این ممنوعیت در پی انتشار یک رشته نوارهای صوتی در باره مشارکت مسئولان ارشد دولتی در فساد و فشار آنها بر رسانه ها اعلام شده است. عفو بین الملل نیز ممنوعیت توییتر را پایین ترین سطح آزادی اینترنت دانست و از دولت ترکیه خواست فوری این ممنوعیت را لغو کند. پژوهشگر عفو بین الملل در ترکیه گفت: تصمیم ترکیه حمله ای بی سابقه به آزادی اینترنت و آزادی بیان است. این اقدام نشان می دهد دولت تا چه حدی حاضر است از انتقاد جلوگیری کند. رئیس‌جمهور ترکیه از فیلتر شدن توییتر در کشورش انتقاد کرد و توییتر به ۱۰ میلیون ترک برای دور زدن فیلترینگ کمک کرد.

شیلی جوانان به قدرت می‌رسند
مصر محاکمه‌ ۱۲۰۰ هوادار اخوان‌المسلمین آغاز شد
اسراییل فراخوان روحانی بلندپایه به تظاهرات در سراسر کشور
وجدان سوریه؛ گفت‌وگو با یک روشنفکر برجسته سوری
آفریقای جنوبی مخالفان دولت رییس جمهوری این کشور را به سوء استفاده مالی متهم کردند

جاسوسی
امریکا شرکت های بزرگ از جمع آوری اطلاعات خبر داشتند
گاردین ۱۹ مارچ ۲۰۱۴ وکیل عمومی آژانس امنیت ملی می گوید شرکت های بزرگ فناوری مثل یاهو و گوگل در تهیه جمع آوری قانونی اطلاعات «همکاری کامل» کرده اند. او گفت آنها از جمع آوری گسترده اطلاعات کاملا خبر داشتند. زمانی که گاردین و واشنگتن پست در جون گذشته خبر «پریزم» را با کمک اطلاعات ادوارد اسنودن منتشر کردند، تقریبا تمام شرکت های مشارکت کننده ـ اپل، گوگل، مایکروسافت، فیس بوک و آ اُ ال ـ ادعا کردند که از آن خبر نداشتند. بعضی ها مثل اپل گفتند هرگز واژه «پریزم» را نشنیده اند.

امریکا افشاگری ها در باره جاسوسی آژانس امنیت ملی به زیان شرکت های فناوری
نیویورک تایمز ۲۱ مارچ ۲۰۱۴ مایکروسافت مشتریانی از جمله دولت برزیل را از دست داده است. آی بی ام بیش از یک میلیارد دلار برای ساختن مراکز اطلاعات در خارج از کشور صرف می کند تا به مشتریان خارجی اطمینان دهد که اطلاعات آنها از چشم جاسوسان دولت امریکا در امان است. و شرکت های اروپایی و آمریکای جنوبی می گویند مشتریانی به آنها روی آورده اند که شرکت های امریکایی را کنار می گذارند چون افشاگری های ادوارد اسنودن این شرکت ها را به برنامه گسترده جاسوسی آژانس امنیت ملی مرتبط کرده است.
امریکا واشینگتن‌پست: برنامه‌ تجسسی برای ضبط مکالمات تلفنی کشورها  

  جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

سوریه شهروندان سوری در صدر فهرست پناهجویان جهان

     حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

فلسطین/اسراییل عنوان «کشور یهودی» مانع رسیدن به توافق
نیویورک تایمز ۱۷ مارچ ۲۰۱۴
زمان به سرعت می گذرد و مهلت ۲۹ آپریلِ توافق دیپلماتیک نزدیک می شود اما از پیشرفت در مذاکرات اسراییل ـ فلسطین نشانه ای دیده نمی شود. رییس جمهوری آمریکا اباما به محمود عباس، رییس حکومت خودگردان فلسطین، هشدار داد که «باید تصمیم های سخت سیاسی بگیریم و خطر کنیم تا بتوانیم پیش برویم.» اما، آقای عباس که در جلوی کاخ سفید سخن می گفت، مشخص کرد که اظهاراتی را که برای اسراییلی ها مهم است به زبان نخواهد آورد و نخواهد گفت که اسراییل را به عنوان یک کشور یهودی به رسمیت می شناسد. او در زیر نگاه اباما گفت: «از سال ۱۹۸۸ ما قطعنامه های بین المللی در باره اسراییل را پذیرفته ایم و در سال ۱۹۹۳ کشور اسراییل را به رسمیت شناختیم.» نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل، اصرار دارد که فلسطینی ها فراتر بروند و اسراییل را به عنوان کشوری برای یهودیان بپذیرند تا صلح به دست آید. آقای عباس این درخواست را رد کرده و اعلام کرد که در حدّ ممکن پیش رفته است.

 رئیس پارلمان اروپا از احتمال وقوع جنگ در اروپا خبر داد

    دفاع از حقوق بشر

فضا برای مدافعان حقوق بشر آشکار تنگ تر می شود
سرویس بین المللی حقوق بشر ۱۴ مارچ ۲۰۱۴
مارگرت اسکاگیا، گزارشگر ویژه مدافعان حقوق بشر، نوشت: دفاع از حقوق بشر هنوز فعالیتی خطرناک است. در شش سال فعالیت من به عنوان گزارشگر ویژه، فضای موجود برای مدافعان حقوق بشر آشکار تنگ تر شده است. این وضعیت نگران کننده تهدید مستقیمی برای ترویج حقوق بشر است. ترساندن و ساکت کردن مدافعان حقوق بشر جامعه را از صدای خواهان پاسخگویی محروم و دمکراسی و حاکمیت قانون را تضعیف می کند.

سوریه مدافعان حقوق بشر را آزاد کنید
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۸ مارچ ۲۰۱۴
شصت ویک سازمان حقوق بشر امروز اعلام کردند که دولت سوریه باید فوری و بدون قید و شرط مدافعان حقوق بشر مازن درویش و همکارانش هانی الزیتانی و حسین قریر را که خودسرانه بازداشت شده اند آزاد کند. شورای امنیت سازمان ملل در تاریخ ۲۲ فوریه ۲۰۱۴ خواهان آزادی تمام بازداشت شدگان خودسرانه در سوریه شده است. درویش و همکارانش بیش از دو سال است که در حبس و در انتظار محاکمه در دادگاه ضد تروریسم هستند. در روز ۱۰ مارچ، دادگاه برای هفتمین بار محاکمه آنها را به تعویق انداخت.

ترکیه آزادی های موقت و تداوم آزار ۴۷ تن
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۰ مارچ ۲۰۱۴
برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، که برنامه مشترک فدراسیون و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه است، اعلام کرد که با وجود آزادی ۹ وکیل دادگستری و یک روزنامه نگار، آزار قضایی علیه ۴۷ وکیل، یک روزنامه نگار، دو راننده و یک منشی حقوقی ادامه دارد. این وکلا در دفاع از عبدالله اوجالان، رهبر حزب غیرقانونی کارگران کردستان، و محاکمه اتحادیه جوامع کُرد شرکت داشته اند و با ممنوعیت زبان کُردی مخالفت کرده اند.

    زنان

سند برابری زنان مورد تایید قرار گرفت
الجزیره ۲۲ مارچ ۲۰۱۴ این سند ترویج برابری زنان، حقوق جنسی و بازتولید تمام زنان و آموزش جنسی برای نوجوانان را تایید کرد. این سند ۲۴ صفحه ای نهایی که در کمیسیون جایگاه زنان با اتفاق آرا ۴۵ عضو تصویب شد، ابراز نگرانی کرد که پیشرفت کلی به سوی اهداف سازمان ملل برای برابری جنسیتی و توانمند سازی زنان «کند و نامتوازن» مانده است. این کمیسیون گفت که «زنانه شدن فقر ادامه دارد» و تاکید کرد که برابری زنان برای توسعه اقتصادی پایدار ضروری است.

جنگ علیه زنان
دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل ۲۰ مارچ ۲۰۱۴ این دفتر فیلمی ویدیویی را منتشر کرده که به کاوش در باره خشونت جنسی در جمهوری دمکراتیک کنگو می پردازد و شهادت بازماندگان و مرتکبان، گفته های تحلیلگران و فعالان جامعه مدنی را به نمایش می گذارد. معافیت از مجازات به تداوم خشونت جنسی در سطح گسترده کمک می کند. این خشونت بیش از یک «سلاح جنگ» است و استفاده از آن محدود صحنه نبرد نیست.
فرهنگ تجاوز چیست؟

  کودکان

بازداشت چهارده نفر در عملیات مبارزه با پورنوگرافی کودکان در آمریکا

  فرهنگ

پن اینترنشنال روز جهانی شعر را بزرگ داشت
پن اینترنشنال (انجمن بین المللی قلم) ۲۱ مارچ ۲۰۱۴ را یونسکو در سال ۱۹۹۹ روز ۲۱ مارچ را روز جهانی شعر برای «حمایت از گوناگونی زبانی از طریق بیان شعری و فراهم کردن امکان بیان به زبان های در خطر» تعیین کرد. پن اینترنشنال و مراکز پن در سراسر جهان مدت هاست که در دفاع از شاعران در خطر و حمایت از زبان های اقلیت فعالیت می کنند.

«پیشروی»، آخرین اثر ای. ال. داکترو

اتحادیه نویسندگان سوریه و فصل‌نامه «اوراق»

«تانگوی نیمه‌شب‌های تابستان»؛ موسیقی زبان مشترک ملت‌ها

فیلم‌هایی که اهمیت دارند

  آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، ایران، بین المللی، تاجیکستان، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.»

 منابع این شماره: الجزیره، العربیه فارسی، بی بی سی، پن اینترنشنال (انجمن بین المللی قلم)، دویچه وله، دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل، رادیو بین المللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، سرویس بین المللی حقوق بشر، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، گاردین، نیویورک تایمز، یورو نیوز. 

هفت روز نامه بین المللی – شماره ۴۰

پیوست‌ها: