iranCartoon-79

نوروز ۱۳۹۳

  موارد نقض حقوق بشر

یک شهروند بهایی در شیراز بازداشت شد
رادیو زمانه ۲۷ اسفند ۱۳۹۲ نهادهای امنیتی یکتا فهندژ، شهروند بهایی ساکن شیراز را بازداشت کردند.

 بیست و شش سال سکوتِ خبری در قبال بمباران شیمایی شهر نودشه
کردپا ۲۶ اسفند ۱۳۹۲ قربانیان بمباران شیمیایی شهر نودشه در استان کرمانشاه علی‌رغم گذشت ٢۶ سال از وقوع فاجعه، همچنان از سوی نهادهای حکومتی با بی‌توجهی و اهمال مواجه‌اند.

 نقض حقوق شهروندان بهایی در سال ۱۳۹۲
رادیو زمانه ۲۷ اسفند ۱۳۹۲ انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس دولت یازدهم، نور امیدی برای همه اقلیت‌های دینی و مذهبی کشور بود. او که در مناظرات و وعده‌های انتخاباتی به برابری حقوق شهروندی همه ایرانیان همواره تاکید می‌کرد، برای اولین‌بار فردی را به عنوان دستیار ویژه خود برای رسیدگی به امور اقلیت‌های دینی و مذهبی انتخاب کرد. انتشار منشور حقوق شهروندی و اختصاص چند بند به اقلیت‌های دینی و مذهبی، قدم دیگری بود که رئیس‌جمهور جدید ایران در این زمینه برداشت.

 ضرب و شتم اعضای یک خانواده توسط مأموران اداره‌ی اطلاعات پیرانشهر
کردپا ۲۸ اسفند ۱۳۹۲ طی هفته گذشته مأموران وزارت اطلاعات با تعرض به خانواده‌ی احمد سلطانی در روستای “نمینجه” از توابع پیرانشهر، آنان را مورد بی‌حرمتی قرار دادند.

 هفته‌نامه «۹ دی» توقیف شد
خبرنگاران ایران ۲۸ اسفند ۱۳۹۲ هفته‌نامه «۹ دی» به مدیرمسئولی «حمید رسایی» از سوی هیأت نظارت بر مطبوعات توقیف شد.

 یک شهروند کُرد در سلماس به اعدام محکوم شد
کردپا ۲ فروردین ۱۳۹۳ حکم اعدام علی خلیل‌پور ٣٩ ساله فرزند محمد و ساکن روستای “کوزه‌رش” شهر سلماس که از سوی دادگاه انقلاب شهر سلماس صادر شده بود، توسط دیوان عالی نیز تایید شد.

    زندان

 سه شهروند کُرد اهل کرمانشاه در مجموع به ۴۰ سال حبس محکوم شدند
کردپا ۲۷ اسفند ۱۳۹۲ شماری از جوانان کُرد اهل کرمانشاه توسط دادگاه انقلاب اسلامی در مجموع به ۴۰ سال حبس محکوم شدند.

 زندانی سیاسی کُرد پس از ١٧ سال حبس به مرخصی رفت
کردپا ۲۷ اسفند ۱۳۹۲ ابراهیم حسین‌پور زندانی سیاسی کُرد اهل شهرستان مهاباد که در زندان رجایی شهر کرج محبوس می‌باشد، پس از ۱۷ سال حبس، روز دوشنبه بیست و ششم اسفندماه به مرخصی رفت.

 سه زندانی سیاسی کُرد دست به اعتصاب غذا زدند
رادیو زمانه ۲۹ اسفند ۱۳۹۲ سه فعال سیاسی کُرد در واکنش به آن‌چه “وضعیت نامناسب و اذیت و آزار” اعلام شده از روز دوشنبه، ۲۶ اسفند در اعتصاب غذا به‌سر می‌برند. هویت این سه زندانی سیاسی، محسن خدایاری اهل صحنه، کیانوش رستمی و نعمت فتحی هر دو اهل کرمانشاه است که از سوی دستگاه قضایی در مجموع به ۴۰ سال حبس محکوم شده‌اند.

بازگرداندن افشین کرم‌پور پیش از آغاز درمان به زندان
کلمه ۲۹ اسفند ۱۳۹۲ عصر روز چهارشنبه افشین کرم‌پور از وکلای زندانی دراویش گنابادی، برای ساعاتی به بیمارستان منتقل شد اما با وجود درد شدید دیسک کمر و نظر پزشک مبنی بر لزوم شروع درمان جدی، از بستری وی ممانعت و به زندان عودت داده شد.

   دفاع از حقوق بشر

احمد شهید در شورای حقوق بشر: گام‌های کوچک برداشته شده پاسخگوی نگرانی‌ها نیست
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۲۶ اسفند ۱۳۹۲ احمد شهید گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل، روز جمعه ۱۷ مارس مصادف با ۱۷ اسفند۹۲ در شورای حقوق بشر با ارایه رسمی گزارش خود دربیاناتی گفت طی ماه‌های گذشته با نمایندگان قوه قضاییه و دولت ایران ملاقات‌هایی داشته است و همچنان که در گزارشش مطرح کرده «بیانات و گامهای کوچکی که تا کنون برداشته شده‌اند هنوز ترجمان اصلاحات عمیقی که برای پاسخگویی به نگرانیهای حقوق بشری که توسط اجلاس عمومی، شورای حقوق بشر، دبیر کل سازمان ملل متحد، سازمانهای ناظر بر عهدنامه ها، کلیۀ رویه های ویژه، مدافعان حقوق بشر و سازمان های بین المللی ابراز شده اند را پیدا نکرده اند.»
شرح کامل جلسه شورای حقوق بشر: انتقادات جدی از وضعیت زندانیان، اعدام و فقدان آزادی بیان

 دایان علایی :۱۳۶ بهایی در زندان‌های ایران اند و آقای لاریجانی از وضع بهاییان بی خبر
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۲۷ اسفند ۱۳۹۲  دایان علایی، نماینده جامعه جهانی بهاییان در سازمان ملل در خصوص اظهارات محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه که روز ۲۶ اسفند ماه در گفتگویی با شبکه خبر دو صدا و سیما گفت بهاییان در ایران آزاد هستند و هیچ بهایی به دلیل بهایی بودن در زندان های ایران وجود ندارد، به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: «در حال حاضر۱۳۶ نفر بهایی در زندان های جمهوری اسلامی هستند که فقط به دلیل بهایی بودن شان دستگیر شده اند و هیچ جرم دیگری ندارند. البته در پرونده های آنها اتهام عضویت در سازمان های غیر قانونی یا جاسوسی برای کشور بیگانه یا از این قبیل اتهامات ثبت شده است اما مدرکی برای اثبات این اتهامات نیز در پرونده هایشان وجود ندارد.»

 نامه ۱۷۷ وکیل دادگستری به رییس قوه قضاییه: شائبهٔ هرگونه بی‌عدالتی را از دستگاه قضایی بزدایید
جرس ۲۹ اسفند ۱۳۹۲  ۱۷۷ وکیل دادگستری در نامه‌ای خطاب به محمد صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه، خواستار رسیدگی هرچه سریع‌تر وی به نحوه عملکرد قاضی ابوالقاسم صلواتی رییس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب در رسیدگی به پرونده اتهامی وکلای زندانی دراویش گنابادی به نام‌های فرشید یداللهی و امیر اسلامی شدند.

 فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل حمایت خود را از کارگران بخش حمل و نقل در ایران اعلام کرد
رادیو فردا ۳ فروردین ۱۳۹۳ فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل با انتشار بیانیه‌ای حمایت خود را از کارگران بخش حمل و نقل در ایران اعلام کرد.

    حقوق سیاسی و مدنی

پانصد شهر ایران تنش آبی و چهار شهر کم‌آبی شدید دارند
دویچه وله ۲۸ اسفند ۱۳۹۲ معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب گفته ۵۰۰ شهر در ایران دچار “تنش آبی” هستند. به گفته او مشکل کم‌آبی در ۴ شهر ایران به حدی است که آب شرب این شهرها جیره‌بندی می‌شود. تهران و چند کلان‌شهر نیز با این تنش روبرو شده‌اند.

 محیط زیست ایران در سال ۱۳۹۲ در دایره بیم و امید
دویچه وله ۲۹ اسفند ۱۳۹۲ ایران در سال ۱۳۹۲ همچنان با تشدید معضلات زیست‌محیطی مواجه بود. آلودگی هوای شهرها سلامت مردم را بیش از پیش به خطر انداخت و خشکی دریاچه‌ها و تالاب‌ها ادامه یافت. اما روی کارآمدن دولتی جدید برخی چشم‌اندازهای مثبت را هم گشود.

 «سونامی کشتار جانوران در سال ۹۲»
رادیو زمانه ۲ فروردین ۱۳۹۳ عباسعلی پیرمؤذن، نماینده مجلس شواری اسلامی از «سونامی» کشتار جانوران در سال ۹۲ انتقاد کرد.

 متوسط هزینه مواد خوراکی یک خانواده ایرانی چقدر است
دویچه وله ۲ فروردین ۱۳۹۳ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در گزارشی قیمت برخی مواد غذایی در سال ۱۳۹۲ را منتشر کرد. بر اساس این گزارش متوسط هزینه ماهانه یک خانواده چهار نفره تنها برای ۹ کالای خوراکی بیش از ۶۹۰هزار تومان است.

   فرهنگ

شهرداری تهران آثار پرویز تناولی را ضبط کرد
رادیو زمانه ۲۷ اسفند ۱۳۹۲ مأموران شهرداری تهران به منزل پرویز تناولی، بدون اجازه او وارد شده و مجسمه‌های او را ضبط کردند.
شکایت پرویز تناولی از شهرداری تهران به دلیل حمله «وحشیانه» به خانه‌اش

 ستارگانی که خاموش شدند
رادیو فردا ۲۹ اسفند ۱۳۹۲ سال ۹۲ سال وداع بزرگان بسیاری در عرصه‌های مختلف فرهنگ و ادب و هنر ایران‌زمین بود. از موسیقی و تئاتر و سینما گرفته تا نقاشی و عکاسی و ادبیات.

   سیاست

درخواست از اوباما برای مواضع سخت‌گیرانه‌تر در مذاکره با ایران
دویچه وله ۲ فروردین ۱۳۹۳ تعدادی از سناتورهای آمریکایی از باراک اوباما خواسته‌اند که در مذاکرات هسته‌ای با ایران مواضع سختگیرانه‌تری را اتخاذ کند. پیش‌تر تعدادی از اعضای کنگره و سنای آمریکا، چنین درخواستی را مطرح کرده بودند.

 ایران حکم دادگاه کانادایی در ضبط املاک و اموال دولتی را بی‌اعتبار خواند
بی‌بی‌سی فارسی ۳ فروردین ۱۳۹۳ وزارت امور خارجه ایران رای دادگاهی در کانادا را که دستور داده بخشی از املاک و دارایی‌های دولت ایران در این کشور به ارزش حدود هفت میلیون دلار، باید به نفع قربانیان گروگان‌گیری ۱۹۸۲ بیروت توقیف شود، مردود دانست.

   آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرما‌ن‌شهر
در این بخش از تارنمای بنیاد آرمان‌شهر می‌توانید مجموعه‌ کتاب‌های منتشر شده توسط این بنیاد را که برخی از آن‌ها به شکل آنلاین قابل مطالعه است، مطالعه کنید. این کتاب‌ها در حوزه‌های شهروند و دموکراسی، حقوق بشر و عدالت، زنان، فرهنگ و ادبیات و کودک و نوجوان دسته‌بندی شده‌اند.

 منابع بولتن این هفته؛ خبرگزاری‌های مهر، ایسنا، سایت‌هایرادیو فردا، جرس، کلمه، رادیو زمانه، دویچه وله، کردپا، هرانا، بی‌بی‌سی‌ فارسی، خبرنگاران ایران، سازمان‌های حقوق‌بشری؛کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران

هفت روزنامه حقوق بشری ایران- شماره ۳۸

پیوست‌ها: