زنان-690x259

1653766_10151957364822592_659192926_n

منبع عکس

  موارد فاحش نقض حقوق بشر 

زنی در دایکندی بینی همسر دوم شوهرش را برید
بی بی سی/ ۲۳ مارچ ۲۰۱۴ طاهره ۲۱ ساله، حدود یک سال پیش با رضایت خود همراه با مردی ازدواج کرد که یک زن دیگر هم داشت. طاهره حالا یک فرزند دارد. او می‌گوید: همیشه همسر اول شوهرش او را لت و کوب می‌کرد، اما بگومگوهای خانوادگی به حدی بالا می‌گیرد که سرانجام همسر اول شوهرش با چاقو به او حمله کرده و بینی ‌اش را می ‌برد.

 مردی در جوزجان به جرم قتل زنش، توسط طالبان کشته شد
فارسی.رو/ ۲۱ مارچ ۲۰۱۴ فرماندهی امنیه جوزجان اعلام کرد: مردی که زن خود را به وسیله چاقو به قتل رسانده بود، توسط طالبان تیرباران شد. ذبیح الله مجاهد؛ سخنگوی طالبان گفته است: خانواده مقتول از این مرد نزد طالبان شکایت کرده بودند، بنابر این طالبان این مرد را کشتند.

 جنگ نامرئی: تجاوز جنسی در ارتش آمریکا
دموکراسی باز/ ۱۹ مارچ ۲۰۱۴ هزاران سرباز، عمدتا زنان، در ارتش آمریکا قربانیان تجاوز هستند. سیاستمداران و پنتاگون در این مورد نگرانی های خود را بیان کردند. ده سناتور زن آمریکایی خواستار کاهش خشونت جنسی در ارتش شدند.

    دفاع از حقوق بشر

گیسو جهانگیری در مصاحبه با روز: جنبش زنان در ایران آشفته است
روز آنلاین، ۶ مارچ سال‌ها از فعالیت‌های برابری‌خواهی زنان و مردان در ایران می‌گذرد. سال‌ها هزینه و سال‌ها تلاش و باز هم هشتم مارس و بهانه‌ای برای مطرح کردن معضلات زنان. بسیاری بر این باورند که برای درک تحلیل موقعیت کنونی٬ ناگزیر به آسیب‌شناسی تاریخی از خود هستیم. گیسو جهانگیری٬ جامعه‌شناس٬ فعال حقوق زنان و رییس بنیاد آرمان‌شهر در گفت‌وگو با “روز” ضمن آسیب‌شناسی حرکت‌ها و فعالیت‌های زنان پس از انقلاب ۵۷ ٬ نابرابری اقتصادی را ناشی از “جهانی‌ شدن” می‌داند: “فشار بر زنان در دوره‌ی جهانی شدن٬ بیشتر شده است. در واقع می‌توان این‌گونه بیان کرد که جهانی شدن نتوانست در مساله‌ تبعیض نسبت به زنان و فرهنگ مردسالاری تغییری در جامعه ایجاد کند. پیشتر کمونیست‌ها بر این باور بودند که با برقراری عدالت اجتماعی در شوروی سابق٬ امکان تحصیل و کار مساوی٬ به خودی خود٬ مساله‌ تبعیض نسبت به زنان را حل می‌کند اما فمینیست‌ها در جواب گفتند که شاغل بودن به تنهایی نمی‌تواند روابط غیر متعادل خانواده یا جامعه را تغییر دهد.

در افغانستان باید به حقوق زنان احترام گذاشته شود
دیدبان حقوق بشر/ ۲۰ مارچ ۲۰۱۴ با خروج نیروهای ناتو از افغانستان در سال جاری، تمویل کنندگان خارجی نیز در حال کاهش تعهدات مالی خود در قبال این کشور هستند. دیدبان حقوق بشر به تمویل کنندگانی که حمایت خود را از دولت افغانستان ادامه می دهند، توصیه می کند تا از دولت این کشور بخواهند که پایبند به تعهدات خود در زمینه حمایت از حقوق زنان باقی بماند. بیشتر بخوانید: امید بسیاری برای حقوق زنان در افغانستان باقی نمانده است، گزارش دویچه وله.

 از آذربایجان درخواست می شود تا با جدیت تمام، علیه خشونت خانوادگی مبارزه کند
سازمان گزارش دهی جنگ و صلح/ ۴ مارچ۲۰۱۴  به گفته فعالان حقوق بشری آذربایجان، دولت این کشور باید وعده های خود را در زمینه حفاظت از حقوق زنان عملی سازد. سال گذشته بیش از ۸۳ زن خانه دار کشته شدند و ۹۸ زن دیگر دست به خودکشی زدند. این ارقام بسیار نگران کننده بوده و نشان دهنده افزایش خشونت خانوادگی در آذربایجان نسبت به سال های قبل است.

زنان، قربانیان خشونت‌های پنهان؛ گفت‌وگو با مهرداد درویش پور
رادیو زمانه، ۶ مارچ خشونت روانی که شاید بتوان از آن به عنوان خشونت پنهان نیز نام برد، یکی از اشکال رایج خشونت است که در ایران «رد پای آشکار»ی دارد. در جوامع مردسالار، زنان از قربانیان اصلی این نوع خشونت هستند. این، مسئله‌ای است که در کنار عنوان کلی «خشونت علیه زنان در ایران» می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد. خشونت روانی را اما چگونه باید تعریف کرد؟ انواع آن کدامند؟ در ایران معمولاً خشونت روانی چگونه و در چه محیط‌هایی نمود می‌یابند و چگونه می‌توان تعداد قربانیان این نوع خشونت در جامعه را کاهش داد؟ در همین زمینه با مهرداد درویش پور، جامعه شناس و پژوهشگر گفت و گو کرده ایم.

دکتر مصری برای اولین بار به علت عمل جراحی ختنه دختران محاکمه می شود
گاردین/ ۱۴ مارچ ۲۰۱۴ ختنه دختران در سال ۲۰۰۸ میلادی رسما ممنوع  اعلان شد؛ اما تاکنون پزشکان بسیاری دست به این عمل جراحی می زنند. روسلان فادل پس از عمل کردن یک دختر ۱۳ ساله که بر اثر جراحی، جان خود را از دست داد، برای اولین بار در تاریخ مصر محاکمه شد.

بتول مرادی نویسنده و مستندساز: احترام به حقوق دیگران ضرورت زندگی است
هشت صبح/ ۱۸ مارچ ۲۰۱۴  بتول مردادی، فلم‌ساز و نویسنده، با نهادهای مدنی افغانستان همکاری نزدیکی دارد. او وقتی می‌خواهد دوره‌ کنونی را با دوره طالبان مقایسه کند، می‌گوید: «البته که روشنایی اندک بهتر از تاریکی مطلق است؛ اما اگر معیارهای حقوق بشری جهانی مد نظر باشد، نه تنها زنان و کودکان، که تمام اقشار جامعه افغانستان وضعیت خوبی ندارند. وحشتناک‌ترین فاجعه در هر جامعه‌ای نقض حقوق انسانی است.» او احترام به حقوق انسان‌ها را فارغ از رنگ، زبان، قومیت و جنسیت، ضرورت زندگی می‌داند.

   حقوق مدنی و سیاسی

پیشنهاد ایجاد یک بانک برای زنان در افغانستان
فارسی.رو/ ۲۱ مارچ ۲۰۱۴  اتاق تجارت و صنایع افغانستان از رییس جمهور آینده کشور خواست تا بانکی را برای زنان افغانستان ایجاد کند. خان‌جان الکوزی، معاون اتاق تجارت و صنایع، این موضوع را در محفل فراغت ۳۰ تن از زنان تجارت پیشه در کابل مطرح کرد.

آمارهای تازه از بیکاری زنان و جوانان ایرانی
رادیو زمانه، ۸ مارچ بررسی وضعیت بیکاری جوانان در گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ ساله نشان می‌دهد نرخ بیکاری زنان نسبت به مردان به طور کل و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی به طور مشخص بیشتر است. بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، بررسی وضعیت بیکاری جوانان در تابستان سال ۱۳۹۲ خورشیدی در گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ ساله نشان می‌دهد که ۹/۲۳ درصد از این جمعیت فعال، بیکار هستند.

ثریا پوپل، رییس اکادمی علوم جمهوری اسلامی افغانستان: قانون، صلح و ثبات نیاز امروز ماست
هشت صبح ۲۶ مارچ ۲۰۱۴ ثریا پوپل، رییس اکادمی علوم جمهوری اسلامی افغانستان، حاکمیت قانون، صلح و ثبات را نیازهای امروز جامعه افغانستان، خاصه زنان دانسته، می‌گوید: «امروزه زنان در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی چنان درخشیده‌اند که احتمال برگشت به گذشته کم‌تر به‌نظر می‌رسد یا اصلا وجود ندارد.»

صحرا کریمی، فلم‌ساز: نباید نگاه فمینیستی افراطی داشته باشیم
هشت صبح ۲۴ مارچ ۲۰۱۴ صحرا کریمی، فلم‌ساز معتقد است: «نباید نگاه فمینیستی افراط‌گرایانه داشته باشیم. بخواهیم یا نخواهیم در جامعه با مردان یکجا زندگی می‌کنیم. نباید نگاه خصمانه به جامعه مردسالار داشته باشیم. باید نگاه انسانی داشته باشیم و خودمان را به‌ عنوان انسان به این جامعه معرفی کنیم؛ تاکید بر جنسیت نکنیم تا باعث تعریف یک سلسله مفهوم‌های نادرست نشویم.

فراز و فرودهای جنبش زنان در سالی که گذشت
مدرسه فمینیستی/۱۸ مارچ ۲۰۱۴  آستانه سال نو ۱۳۹۳خورشیدی و انتظار فرا رسیدن نوروز باستانی، فرصت و شاید بهانه ای باشد برای نگاه به فعالیت های سال گذشته جنبش زنان. زیرا بررسی عملکرد کوشندگان این جنبش نشان می دهد که تلاش برای تغییر در وضعیت نابرابر کنونی با توجه به موقعیت و شرایط زن امروزی، همچنان ادامه دارد. به عبارت دیگر نگاهی به جنبش زنان در ایران در سالی که گذشت بیان گر این واقعیت است که نیروها و کنشگران برابری خواه، پس از تحمل دشواری ها و فراز و نشیب های فراوان، اکنون به تببین سطح مشخصی از مطالبات و دستاوردهای خود رسیده اند و عملا توانسته اند بر خلاف فشارهای چند سال گذشته، پیوسته و آهسته در تلاش باشند تا به تقویت و تثبیت جامعه مدنی و ارتباط آن با نهادهای مختلف، نزدیک شوند.

رزم گردآفرینان با سهرابیان: درخواست زنان ایرانی برای حضور در رقابت ورزش های باستانی
مدرسه فمینیستی/۸ مارچ ۲۰۱۴ رایحه مظفری در آستانه روز جهانی زن، موضوعی را دستمایه مقاله خود قرار داده که در حوزۀ پژوهش های مربوط به مسایل زنان، به ندرت به آن پرداخته شده است. خانم مظفری مقاله خود را با این پرسش آغاز می کند: آیا درخواست زنان ایرانی برای حضور در میدان های رقابت ورزش های باستانی، پاسخی خواهد گرفت؟

     قوانین و لوایح

در بحران اکراین، حقوق زنان نباید فراموش شود
گاردین/ ۲۱ مارچ ۲۰۱۴ به گفته خبرنگار گاردین، کشورهای اروپای شرقی پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در زمینه حقوق زنان بسیار پس رفت کردند. اتحاد جماهیر شوروی اولین کشوری بود که سقط جنین و گوناگونی جنسیتی را در دهه ۲۰ میلادی به رسمیت شناخت و قانونی کرد. در زمان حکومت استالین هر دوی این موارد غیر قانونی اعلان شدند. پس از مرگ استالین و به قدرت رسیدن خروشوو، سقط جنین دوباره قانونی شد.

فعالین حقوق زنان از دستاوردهای مذاکرات در سازمان ملل متحد در زمینه برابری جنسیتی استقبال می کنند
بخش زنان سازمان ملل/ ۲۲ مارچ ۲۰۱۴ پس از دو هفته مذاکره، کمیسیون وضعیت زنان سازمان ملل متحد، به این نتیجه رسید که تعیین کردن برابری جنسیتی همچون یک اولویت در اهداف توسعه هزاره (MDG) پس از سال ۲۰۱۵ برای توسعه جهان کلیدی است.

دکتر عالمه: تصویب قانون اساسی، مهم‌ترین دست‌آورد دوران جدید
هشت صبح/ ۱۹ مارچ ۲۰۱۴ دکتر عالمه یکی از دست‌آوردهای مهم دوران جدید را تصویب قانون اساسی افغانستان می‌داند. او معتقد است که این قانون باید حفظ شود، چرا که جامعه در حالت شکننده‌تری نسبت به سال ۲۰۰۴ قرار دارد. مهم‌ترین مطالبه او کارزار سراسری مبارزه با بی‌سوادی است و مهم‌ترین ترس او این است که افغانستان دوباره به دورانی بازگردد که همه آزادی‌های نسبی انسانی و دست‌آوردهای چند سال گذشته از دست برود.

   فرهنگ و جامعه

مسوول ستاد بزرگداشت هفته زن و روز مادر منصوب شد
خبرگزاری مهر/ ۲۰ مارچ ۲۰۱۴ شهیندخت مولاوردی در حکمی، از سوی قایم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به سمت مسوول ستاد بزرگداشت هفته زن و روز مادر منصوب شد.

ثبت تمام دادخواست ها در دفاتر خدمات قضایی/ ۱۵ هزار درخواست طلاق توافقی در یک ماه
خبرگزاری مهر/ ۱۸ مارچ ۲۰۱۴ رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه، با اشاره به ثبت تمام دادخواست ها در شهر تهران در دفاتر خدمات قضایی گفت: در بهمن ماه امسال بیش از ۱۵ هزار دادخواست طلاق توافقی ثبت شده است.

فرهنگ مرد سالارانه و خودکشی مردان جوان
بی بی سی/ ۱۷ مارچ ۲۰۱۴ در بریتانیای کبیر، تعداد مردانی که دست به خودکشی می زنند سه برابر زنان است. آیا فرهنگ مرد سالارانه و عدم بیان احساسات باعث می شود که مردان جوان اقدام به خودکشی کنند؟

رمضان بشردوست، عضو مجلس نمایندگان: نخبگان ما آزاداندیش نیستند
هشت صبح/ ۲۳ مارچ ۲۰۱۴  رمضان بشردوست، نماینده مردم کابل در مجلس نمایندگان معتقد است نخبگان افغانستانی آزاداندیش نیستند. او رفتار و انتخاب‌های از پیش معین نخبگان را از موانع توسعه کشور دانسته و درباره چالش‌های پیش روی افغانستان تصریح می‌کند: «یکی از مشکلات ساختاری، نخبگان هستند. نخبگان کشورهای دیگر مردم را از چاه می‌کشند و نخبگان ما مردم را در چاه می‌اندازند. خطر دیگر، فرهنگ قوم‌گرایی، مذهب‌گرایی، زبان‌گرایی و تنظیم‌گرایی است. مشکل سوم هم بی‌احساس شدن جامعه است.

تفاوت های جنسیتی در آثار مرتضی کاتوزیان، نقاش واقع‌گرای ایرانی
مدرسه فمینیستی/ ۱۶ مارچ ۲۰۱۴ اگر بخواهید سنتی را که پشت سر ما زنان است با نقاشی به شما نشان بدهم آثار استاد مرتضی کاتوزیان نقاش پرآوازه و واقعگرای ایران را نشان خواهم داد. به این آثار نگاه کنیم: در اثر «بن بست» مردی را می بینیم که روی کتابی قفل‌شده نشسته و سر در گریبان فرو برده است، مردی که از واقعه‌ای، احتمالاً مربوط به نوشتن، خواندن و تفکر، غمگین است. آیا یک زن نمی توانست در جای مرد بنشیند و پیام صاحب اثر را به مخاطب برساند؟

     سیاست

فرخنده زهرا نادری به حیث رییس کمیسیون دموکراسی و حقوق بشر اتحادیه بین پارلمانی انتخاب شد
خامه پرس/ ۱۹ مارچ ۲۰۱۴ فرخنده زهرا نادری، عضو مجلس نمایندگان افغانستان، طی یک انتخابات برنده ریاست کمیسیون دموکراسی و حقوق بشر اتحادیه بین الپارلمانی شناخته شد. بانو نادری سال پار توانسته بود طی یک انتخابات جدی عضویت این کمیسیون را به نمایندگی از افغانستان بدست آورد.

 مشارکت زنان در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان – فرستاده سازمان ملل متحد
رادیو سازمان ملل متحد/ ۱۹ مارچ ۲۰۱۴ نیکولاس حیسوم، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد پس از سفر خود به افغانستان و دیدارش با نهادهای جامعه مدنی گفت: مشارکت سیاسی زنان در انتخابات آینده برای اطمینان حاصل کردن از روند انتخابات شفاف ضروری است. وی همچنین افزود: دانستن این که ۳۵% افرادی که به تازگی ثبت نام کردند زن هستند بسیار امیدوار کننده است.

عبدالقیوم سجادی، پژوهشگر و نماینده مجلس: امکان بازگشت به دوران تاریک گذشته منتفی نیست
هشت صبح/ ۲۵ مارچ ۲۰۱۴ عبدالقیوم سجادی، پژوهشگر حوزه‌های جامعه‌شناسی سیاسی و دیپلوماسی، نماینده مردم غزنی در پارلمان افغانستان است. او می‌گوید: «تجربه کشورهای توسعه‌یافته نشان می‌دهد اولین گام برای توسعه و انکشاف، وجود فضای باز سیاسی است» و معتقد است: «بازگشت دوران تاریک گذشته، بازگشت به فضای پرتنش سیاسی، اجتماعی و مذهبی گذشته، یکی از هراس‌های عمومی مردم است. اگر همکاری‌های مثبت جامعه جهانی از بین برود، امکان بازگشت به دوران تاریک گذشته وجود دارد.»

تهدید طالبان به جنگ و خطر محدودیت دوباره برای زنان افغان
بی بی سی/۲۴ مارچ ۲۰۱۴  طالبان تهدید کرده‌اند که انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را بر هم بزنند. اگر کشور دوباره وارد جنگ شود، زنان جوان از همه بیشتر آسیب خواهند دید. مخصوصا خوانندگان و نوازندگان زن. طالبان در زمان حکومت شان با موسیقی و آواز مخالف بودند. کارولین وایت به تنها مدرسه موسیقی کابل رفته و گزارشی در این مورد تهیه کرده است.

آرمان شهر

افغانستان به روایت دیگر
«افغانستان به روایت دیگر» کمپاینی است که به وسیله آرمان شهر/ OPEN ASIAو فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر (FIDH) به مدت ۱۰۰ روز تا انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان جریان دارد. در این کمپاین شخصیت های برجسته اجتماعی، سیاسی و فرهنگی با گفتگو در مورد جامعه ای که در برگیرنده حقوق زنان و حقوق انسان باشد، صدای مترقی افغانستان را به گوش می‏رسانند.

شما می توانید هر روز یک مصاحبه از کمپاین «افغانستان به روایت دیگر» را در وبسایت آرمان شهر، روزنامه ۸ صبح و انگلیسی آن ها را در وبسایت روزنامه هافینگتون پست (Huffington Post) بخوانید. همچنین این مصاحبه ها در وبسایت فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر (FIDH) نیز قابل دسترس است.

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

 منابع این شماره: آرمان شهر، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، مدرسه فمینیستی، فارسی.رو، روزنامه ماندگار، رادیو فردا، رادیو آزادی، یورو نیوز، شهرزاد نیوز، رادیو زمانه، بی بی سی، ۸ صبح، قنطره، مرکز خبر رسانی سازمان ملل متحد، نیویورک تایمز، رویترز، دموکراسی باز، مهرخانه

شماره ۳۹ هفت روز نامه زنان

 

پیوست‌ها: