haft

DP-2013

عکس در گزارش اعدام عفو بین الملل ۲۰۱۳

 موارد نقض فاحش حقوق بشر

سازمان ملل: خشونت در غرب عراق صدها هزار نفر را آواره کرده است

نهادهای دولتی
در سال ۲۰۱۳ تعداد کمی از کشورها باعث افزایش اعدام ها در جهان شدند
عفو بین الملل ۲۷ مارچ ۲۰۱۴ بنا به یافته های عفو بین الملل در گزارش سالانه مجازات اعدام در جهان، دو کشور ایران و عراق باعث افزایش شدید تعداد اعدام ها در جهان در سال ۲۰۱۳ شده اند و مخالف روند جهانی حرکت به سوی الغای مجازات اعدام  ایستاده اند. شمار نگران کننده اعدام ها در این دو کشور در خاورمیانه باعث شد که در مقایسه با سال پیش در حدود ۱۰۰ نفر بیشتر در سراسر جهان اعدام شوند. این میزان در حدود ۱۵% افزایش نشان می دهد. سَلیل شِتی، دبیر کل عفو بین الملل، گفت: «تنها شمار کمی از کشورها اکثریت بزرگی از این کشتار بی معنی دولتی را انجام داده اند. آنها نمی توانند پیشرفت عمومی را که به سوی الغای مجازات اعدام انجام شده به عقب برگردانند.» شمار اعدام ها در ایران (۳۶۹) و عراق (۱۶۹) آنها را پس از چین که در صدر است، به مقام دوم و سوم جدول اتحادیه اعدام کنندگان رساند. شمار اعدام ها در چین از اسرار دولتی است، اما عفو بین الملل معتقد است سالانه هزاران نفر در این کشور اعدام می شوند. عربستان سعودی (۷۹ اعدام) و ایالات متحده امریکا (۳۹ اعدام) در مقام های چهارم و پنجم و سومالی (۳۴ اعدام) در رتبه ششم هستند.  صرفنظر از چین، انجام حداقل ۷۷۸ اعدام در سال ۲۰۱۳، در مقایسه با ۶۸۲ مورد در سال ۲۰۱۲، مشخص شده است. جمعبندی گزارش را در پیام رسانه ای عفو بین الملل به فارسی در اینجا و گزارش کامل عفو بین الملل را به فارسی در اینجا بخوانید: احکام اعدام و اجرای مجازات اعدام در سال ۲۰۱۳. در اینجا ویدیوی مجازات اعدام، حقایق و ارقام در سال ۲۰۱۳ را تماشا کنید.

مصر ۵۲۹ حکم اعدام علیه هواداران مُرسی در پایان محاکمه ای ناعادلانه
۲۵ مارچ ۲۰۱۴ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر از محکومیت ۵۲۹ متهم به اعدام در دادگاه مصر در پی محاکمه ای که به طور آشکار اساسی ترین تضمین های محاکمه عادلانه را نقض کرده است، به شدت ابراز نگرانی کرد. عبدالکریم لاهیجی، رییس فدراسیون، گفت: «صدور حکم اعدام برای صدها متهم در یک محاکمه بی سابقه است. قوه قضاییه مصر با کمال تاسف تضمین های محاکمه عادلانه را به طور کامل نادیده می گیرد در حالی که حاکمیت قانون ضرورتی فوری است.» دادگاه مِنیا حکم خود را تنها پس از دو نشست صادر کرد که طی آنها وکلای مدافع متهمان از نداشتن امکان ارایه دفاع شکایت داشتند. قاضی حکم های اعدام را پس از فقط ۴۵ دقیقه اعلام کرد. فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر موضع سازمان های عضو و همکار خود در مصر، از جمله موسسه مطالعات حقوق بشر در قاهره و ابتکار حقوق فردی در مصر، را تایید می کند که این حکم ها را «تغییری خطرناک و بی سابقه در رسیدگی قوه قضاییه مصر به این گونه پرونده ها و نمایانگر نقض فاحش حق محاکمه عادلانه و حق زندگی» دانستند. این سازمان ها در عین حال «به ویژه از استفاده گسترده از مجازات اعدام با توجه به اقدامات سرکوبگرانه رو به رشد علیه مخالفان سیاسی دارای نظریات متفاوت» ابراز نگرانی کردند. محاکمه ۷۰۰ متهم دیگر با به کار گیری همان روش مربوط به پرونده های «تروریسم» در روز ۲۵ مارس تعیین شده است. «دادگاه های تروریسم» پس از ۳۰ ژوئن ۲۰۱۳ وظیفه محاکمه تمام جرایم مربوط به تروریسم را به منظور سرعت بخشیدن به رسیدگی به این پرونده ها را عهده دار شده اند. سازمان ملل هم اعلام کرد: حکم اعدام طرفداران مرسی نقض حقوق بشر است. جامعه جهانی به شدت به صدور احکام مرگ در مصر اعتراض کرده است.

مصر پنج نفر در درگیری‌ها کشته شدند
مصر آغاز دادگاه رهبر اخوان‌المسلمین و صدها تن از هواداران آن
ژاپن نیم قرن در انتظار اعدام و محاکمه دوباره
فلسطین سه فلسطینی در تیراندازی سربازان اسراییلی در کرانه غربی کشته شدند
ونزوئلا شمار کشته‌شدگان اعتراض‌ها از ۳۰ نفر گذشت
عراق رییس دفتر رادیو اروپای آزاد در بغداد به ضرب گلوله کشته شد

عاملان غیردولتی
عراق مرگ دست کم ۵۰ تن در انفجارهای گسترده

 عدالت

گینه: سِکو رِسکو کامارا باید پاسخ اقداماتش را بدهد
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۷ مارچ ۲۰۱۴ ریاست جمهوری با صدور حکمی فرماندار کُناکری را در تاریخ ۱۹ مارچ برکنار کرد. پس از شکایت مشترک فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و سازمان عضو آن، سازمان دفاع از حقوق بشر و شهروندی گینه علیه آقای کامارا به اتهام «دستگیری غیرقانونی، بازداشت به زور، حمله و ضرب و شتم عمدی، سوءاستفاده از قدرت و ارتکاب جرم و جنایت در اجرای وظایف» به او تفهیم اتهام شده است.
گرجستان خواهان بازجویی از رئیس‌جمهوری سابق در ارتباط با چندین پرونده جنایی

   حقوق مدنی و سیاسی

ترکیه نویسندگان برجسته بین المللی به همراه پن اینترنشنال خواهان آزادی بیان بیشتر شدند
پن اینترنشنال (انجمن بین المللی قلم) ۲۸ مارچ ۲۰۱۴ نویسندگان برجسته ترکیه و سراسر جهان در نامه ای سرگشاده از تهدیدهای جدی علیه آزادی بیان در ترکیه ابراز نگرانی شدید کردند. نویسندگانی مثل اورهان پاموک، گونتر گراس، اِلفریده یِلینِک، الیف شفیق و دیگران با پیوستن به پن اینترنشنال از دولت ترکیه خواستند به آزادی بیان به عنوان حق اساسی و جهانی بشر احترام بگذارد و محیطی را ایجاد کند که تمام شهروندان بتوانند بدون ترس از سانسور و مجازات نظرشان را بیان کنند.
ترکیه دیوان اداری حکم به رفع فیلترینگ توییتر داد
ترکیه یوتیوب به دستور دولت اردوغان مسدود شد
ترکیه روزهای سیاه حزب سفید
مصر درگیری پلیس با دانشجویان معترض در شهر قاهره
روسیه سازمان ملل همه‌پرسی کریمه را غیرقانونی اعلام کرد
ونزوئلا سه ژنرال نیروی هوایی بازداشت شدند
آلمان دیوان‌عالی کشور: نفوذ دولت بر تلویزیون باید کاهش یابد
بریتانیا ازدواج همجنس‌گرایان در انگلستان و ولز قانونی شد

جاسوسی
درخواست های دولت ها از گوگل برای اطلاعات در باره کاربران
گاردین ۲۷ مارچ ۲۰۱۴ درخواست های دولت آمریکا برای اطلاعات از گوگل پس از سال ۲۰۰۹، ۱۲۰% افزایش داشته است. آخرین گزارش شفافیت گوگل نشان می دهد که از جولای تا دسامبر ۲۰۱۳، دولت آمریکا ۱۰۵۷۴ درخواست در باره ۱۸۲۵۴ حساب کاربری داشته اند. فرانسه ۲۷۵۰ درخواست در باره ۳۳۷۸ حساب کاربری، آلمان ۲۶۶۰ درخواست در باره ۳۲۵۵ حساب، هند ۲۵۱۳ درخواست در باره ۴۴۰۱ حساب، بریتانیا ۱۳۹۷ درخواست در باره ۳۱۴۲ حساب و برزیل ۱۰۸۵ درخواست در باره ۱۴۷۱ حساب داشته اند.

آمریکا آژانس امنیت ملی علیه چین و شرکت اینترنتی جاسوسی کرده است
اشپیگل آنلاین اینترنشنال ۲۲ مارچ ۲۰۱۴ اسناد ادوارد اسنودن نشان می دهد که دولت آمریکا عملیات جاسوسی بزرگی را علیه چین شامل دولت آن کشور و شرکت اینترنتی هواوای انجام داده است. آژانس امنیت ملی به ویژه این شرکت را که دارای ۱۵۰۰۰۰ کارمند و دومین سازنده تجهیزات شبکه هاست هدف قرار داده است.
آمریکا طرح کاخ سفید برای توقف شنود مکالمات تلفنی شهروندان
آمریکا استفاده کار‌تر از پست به جای ایمیل جهت فرار از جاسوسی

 

  جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

اسراییل اعتراض فلسطینی‌ها به «تعلل» اسراییل در آزاد کردن زندانیان
اسپانیا جوانان معترض در مادرید به پلیس حمله کردند
تایوان ادامه بزرگترین اعتراض دانشجویی تاریخ 
اسراییل اعتصاب سراسری تمامی سفارتخانه‌ها در جهان
فیلیپین برپایی تظاهرات ضد آمریکایی

     حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

تاکید اعراب بر عدم پذیرش اسراییل به عنوان دولت یهود
فیلیپین دولت و شورشیان مسلمان توافقنامه صلح امضا کردند
قطر خرید ۲۳ میلیارد دلار جنگ‌افزار پیشرفته

    دفاع از حقوق بشر

آمریکا کمیته حقوق بشر سازمان ملل به دولت اباما: گوانتانامو را تعطیل و شکنجه گران سیا را محاکمه کنید
رویترز ۲۷ مارچ ۲۰۱۴ کمیته حقوق بشر سازمان ملل ـ شامل ۱۸ کارشناس مستقل ـ پس از بررسی پایبندی آمریکا به میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی برای اولین بار پس از ۲۰۰۶، از دولت اباما خواست به استفاده از پهپادهای مرگبار پایان دهد، تمام اشخاصی را که در چارچوب برنامه سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) در زمان ریاست جمهوری جرج بوش پس از ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۱، دستور قتل، آدم ربایی و شکنجه داده اند مورد پیگرد و محاکمه قرار دهد و قول تعطیل بازداشتگاه گوانتانامو را عملی سازد. به گفته کمیته حقوق بشر تحقیقات معدودی در باره «قتل های غیرقانونی و استفاده از شکنجه و مجازات ها و رفتارهای ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز زندانیان… به عنوان بخشی از به اصطلاح “روش های شدید بازجویی” انجام شده است.» این کمیته از دستور سال ۲۰۰۹ برای پایان دادن به برنامه سیا استقبال کرد ولی از توقف تحقیقات در باره ادعاهای نقض حقوق در سال ۲۰۱۲ که به طرح اتهامات کیفری علیه کارکنان پایین رتبه انجامید، ابراز نگرانی کرد و گفت بسیاری از جزییات برنامه سیا هنوز مخفی است و از پاسخگویی و غرامت دهی به قربانیان جلوگیری می کند. به اعلام این کمیته «مسئولیت کسانی که توجیه حقوقی برای رفتارهای آشکار غیرقانونی فراهم کردند بایستی مشخص شود.» این کمیته همچنین از به کارگیری مجازات اعدام و به ویژه «نابرابری های نژادی در اجرای این مجازات که بی تناسب بر آمریکایی های افریقایی تبار تاثیر می گذارد، اظهار نگرانی کرد.» کمیته حقوق بشر سازمان ملل از آمریکا خواست بپذیرد که این میثاق بر عملیات و پرسنل برون مرزی آن حاکم است.

آغاز «کمپینِ برای آزادی» مدافعان حقوق بشر
۲۷ مارچ ۲۰۱۴ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر «کمپینِ برای آزادی» (ForFreedom#) را برای سرعت بخشیدن به آزادی ۱۶ تن از اعضای زندانی خود در سراسر جهان آغاز کرد. «کمپینِ برای آزادی» دارای یک وبگاه (http://en.freedom-defenders.org)، یک تصویر برانگیزنده[۱] و یک هشتگ (ForFreedom#) است و قصد دارد صدای کسانی باشد که از تمام مدافعان حقوق بشر زندانی دفاع می کنند.«کمپینِ برای آزادی» به کاربران اینترنت امکان می دهد مدافعان فعال در فضای مجازی باشند و با فشار یک دکمه (کلیک) در حساب توییترشان با تصمیم گیرندگان در سراسر جهان مستقیم تماس برقرار کنند و به آزادی مدافعان حقوق بشر زندانی سرعت ببخشند. عبدالکریم لاهیجی، رییس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، با نقل شعار این کمپین گفت: «اگر ما سخن بگوییم، آنها بیرون می آیند. دست یافتن به آزادی مدافعان حقوق بشری که خودسرانه زندانی شده اند آرزوی غیر عملی نیست. بسیج نیروهای ما هر سال به آزادی شماری از آنها می انجامد.» وبگاه این کمپین وضعیت ۱۶ عضو فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر را که در بحرین، بلاروس، ایران، ازبکستان، سوریه، تایلند و ترکیه زندانی هستند، شرح می دهد. در این وبگاه، ۱۷۸ سازمان عضو فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و همکاران آنها می توانند به معرفی دیگر مدافعان حقوق بشر زندانی بپردازند.

شورای حقوق بشر: تمدید ماموریت چندین گزارشگر ویژه و تصویب سندهای مختلف
کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل ۲۷ و ۲۸ مارچ ۲۰۱۴ شورای حقوق بشر ماموریت گزارشگران ویژه آزادی بیان و عقیده، مسایل اقلیت ها، شکنجه و مجازات ها و رفتارهای ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز، و کارشناس مستقل تاثیر بدهی های خارجی بر برخورداری از حقوق بشر به ویژه حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را به مدت سه سال تمدید کرد. شورا در این جلسه همچنین سندهایی را در باره موضوع های زیر به تصویب رسانید: تقویت همکاری بین المللی در زمینه حقوق بشر، کرامت قوه قضاییه، دسترسی به عدالت برای کودکان، حمایت از حقوق بشر در حین مبارزه با تروریسم، حمایت از حق حریم خصوصی در عصر کامپیوتر، نقش حکومت داری خوب در ترویج حقوق بشر و حمایت از آن، پایان دادن خشونت علیه کودکان، تحقق حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در همه کشورها، آزادی دین و اعتقاد، حق غذا و ترویج نظام دمکراتیک و عادلانه، تاثیر منفی بازنگرداندن پول های غیرقانونی به کشورهای مبدا بر برخورداری از حقوق بشر. شورای حقوق بشر در روز ۲۸ مارچ، ماموریت گزارشگران ویژه سوریه، ایران، جمهوری دمکراتیک خلق کره و میانمار را برای یک سال و نیز گزارشگران ویژه مسکن مناسب و مدافعان حقوق بشر را برای سه سال تمدید کرد و سندهایی را در باره موضوع های زیر به تصویب رسانید: ترویج حقوق فرهنگی همگان و احترام به گوناگونی فرهنگی، حق آموزش اشخاص معلول، حقوق بشر و محیط زیست و به کارگیری پهپادهای غیرمسلح علیه تروریسم.

افزایش حمله ها علیه سازمان های غیردولتی: شورای حقوق بشر باید قاطع از آنها دفاع کند
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۸ مارچ ۲۰۱۴ با به پایان رسیدن بیست و پنجمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل، حمله های بی سابقه ای علیه حق صحبت سازمان های غیردولتی، مدافعان حقوق بشر و سازمان های مردمی در این مجمع اصلی حقوق بشری سازمان ملل و فعالیت در آن به راه افتاده است. دولت هایی که مرتب مدعی هستند سازمان های غیردولتی بین المللی بدون مشروعیت هستند، کوشیدند سازمان های غیردولتی جنوب جهان و دیگران را که صدای مردم و قربانیان هستند از شرکت در شورا بازدارند. در روز ۲۰ مارچ، چین کوشید یک دقیقه سکوت سازمان های غیردولتی به خاطر چائو شونلی، فعالی که به علت محرومیت از مراقبت پزشکی در زندان چین درگذشت، به هم بزند. چین همچنین تلاش ناموفقی کرد تا در گزارش شفاهی فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر مانع از ذکر نام سازمان های عضو این فدراسیون در چین شود. شورای حقوق بشر با رد اصلاحیه های مخالف از طرف روسیه و گروهی از کشورهای حامی آن، قطعنامه تمدید ماموریت گزارشگر ویژه مدافعان حقوق بشر را به تصویب رسانید.
سوریه شورای حقوق‌بشر خواهان بازرسی از زندان‌ها شد
بریتانیا اعتراض به ممنوعیت ارسال کتاب برای زندانیان

    زنان

کنیا تشکیل دادگاه برای رسیدگی به خشونت جنسی
کمیسیون بین المللی حقوقدانان ۲۶ مارچ ۲۰۱۴ روز ۲۵ مارچ، شش سال پس از خشونت های پس از انتخابات ۲۰۰۸ـ۲۰۰۷، شکایتی که از طرف قربانیان در باره خشونت های جنسی طرح شده بود مورد رسیدگی قرار گرفت. این شکایت را ائتلاف در باره خشونت علیه زنان، واحد مستقل پزشکی ـ حقوقی، بخش کمیسیون بین المللی حقوقدانان در کنیا، پزشکان حقوق بشر و هشت قربانی علیه اداره نظارت پلیس، بازرس کل نیروی پلیس، وزرای خدمات پزشکی، دادستان کل و رییس بهداشت عمومی طرح کرده اند. اتهام آنها کوتاهی از آموزش پلیس برای حفاظت از غیرنظامیان در برابر خشونت جنسی و کوتاهی پلیس از ثبت و تحقیق ادعای خشونت جنسی است.

  فرهنگ

فلسطین/اسراییل سفر به جنگ ناپیدا
الجزیره ۲۶ مارچ ۲۰۱۴ فیلمسازی در کرانه غربی سفر می کند و رابطه بین فلسطینی ها و کوچ نشینان اسراییلی را می کاود. نخست وزیر اسراییل نتانیاهو می گوید: «ما تشخیص می دهیم که بزرگی کشور فلسطین باید به آن اجازه دهد مستقل، موفق و در رفاه باشد. ما با سخاوت خواهیم بود.» اما گفته های او توخالی هستند. با وجود محکومیت بین المللی، دست درازی تدریجی کوچ نشین های اسراییلی به زمین های فلسطینی بدون محدودیت ادامه دارد. با هر متر مربع زمین که از دست می رود، با هر باغ زیتون که به آتش کشیده می شود یا خانه ای که تخریب می شود، سرزمین موجود برای کشور مستقل فلسطینی کوچکتر می شود. این فیلم را پل موریرا، تهیه کننده و گزارشگر فرانسوی، ساخته است. در شهر الخلیل، موریرا مشاهده می کند که شهر قدیمی عربی به تدریج به دست تازه واردان اسراییلی می افتد و نیروهای امنیتی آنها آپارتاید عجیب و غریبی را خیابان به خیابان بر فلسطینی ها که همیشه در آنجا زندگی کرده اند تحمیل می کنند.
سوریه دژ تاریخی در جنگ داخلی آسیب فراوان دید
سوریه تخریب آرامگاه‌های عمار یاسر و اویس قرنی
سوریه فیلم «نردبانی به دمشق»؛ جهانی میان رؤیا و کابوس
صندوق بین المللی پول، موضوع ترانه تازه خواننده نیجریه ای

  آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، ایران، بین المللی، تاجیکستان، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.»

 منابع این شماره: اشپیگل آنلاین اینترنشنال، الجزیره، العربیه فارسی، بی بی سی، پن اینترنشنال (انجمن بین المللی قلم)، دویچه وله، رادیو فردا، رادیو زمانه، رویترز، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، کمیسیون بین المللی حقوقدانان، گاردین، گویا نیوز، یورو نیوز


[۱]  https://www.facebook.com/Human.Rights.Movement/photos/a.430172703394.203896.35318453394/10152338569438395/?type=1&stream_ref=10

هفت روز نامه بین المللی – شماره ۴۱

پیوست‌ها: