haft

6444ce7e5e5a3099f77bd8123715f8ca

بیستمین سالگشت نسل کشی در رواندا/ عکس: وبسایت فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر

 موارد نقض فاحش حقوق بشر

سوریه جنگ داخلی بیش از ۱۵۰ هزار کشته برجای گذاشته است
مصر چه کسانی خشونت می‌آفرینند

نهادهای دولتی
مصر شکنجه و آزار جنسی در زندان ها 
مصر خبرنگاران الجزیره همچنان در زندان می‌مانند
اسراییل حمله هوایی به غزه، بی‌نتیجگی مذاکرات صلح خاور میانه
اسراییل دولت آزادی زندانیان فلسطینی را لغو کرد
آمریکا گزارش درباره شیوه‌های شکنجه سازمان سیا منتشر می‌شود
آمریکا شکنجه ها لکه ای بر تاریخ ماست

عوامل غیردولتی
نیجریه در سه ماه بیش از ۱۵۰۰ نفر کشته شده‌اند
سوریه حملات گروه‌های وابسته به القاعده به ارمنیان

 عدالت

نسل کشی در رواندا:۲۰ سال مبارزه برای عدالت
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۴ آپریل ۲۰۱۴ بیست سال پس از نسل کشی در رواندا، مبارزه علیه معافیت از مجازات مرتکبان آن هنوز در دستور کار است. آخرین محاکمه نسل کشی در دادگاه کیفری پاریس انجام شد که پاسکال سیمبیکانگوا را به ۲۵ سال زندان محکوم کرد. فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر در کنار قربانیان جنایت ها در محاکمه شرکت داشت. سازمان ما از سال ۱۹۹۳ که هشدار داد تدارک برای نسل کشی در جریان است به طور ویژه مرتکبان آن را در سراسر جهان تعقیب کرده است. بیستمین سالگشت نسل کشی فرصتی برای نگاه به کوشش های بین المللی در دادگاه بین المللی جزایی برای رواندا و دادگاه های دیگر به منظور تامین عدالت برای قربانیان این رویدادها فراهم می کند. اینجا اطلاعات مشروح در باره نسل کشی در رواندا: ۲۰ سال مبارزه برای عدالت (۲۰۱۴ـ۱۹۹۴) را دریافت کنید. ویدیو را ببینید.

جمهوری دمکراتیک کنگو تاخیر در اجرای عدالت جایز نیست
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱ آپریل ۲۰۱۴ امروز ۱۴۶ سازمان کنگویی و بین المللی در بیانیه ای مشترک اعلام کردند که جمهوری دمکراتیک کنگو باید پیش نویس قانون تشکیل دادگاه های اختصاصی مختلط برای محاکمه نقض جدی حقوق بشر را تصویب کند. پارلمان باید همچنین قانونی را از تصویب بگذراند که عهدنامه دادگاه بین المللی جزایی (ICC) را در قانون کنگو بگنجاند. رییس جمهوری و دولت کنگو به تازگی قول داده اند که مبارزه با معافیت از مجازات برای جنایت های علیه غیرنظامیان را تقویت کنند. دادگاه های پیشنهادی به جنایت های جنگی، جنایت های علیه بشریت و نسل کشی خواهند پرداخت و در وهله اول از متخصصان غیرکنگویی در این زمینه بهره خواهند برد. اکثر مرتکبان کشتارها، تجاوزها، شکنجه، سربازگیری اجباری از میان کودکان و به آتش کشیدن خانه ها در دو دهه اخیر مجازات نشده اند.
اسراییل نخست وزیر پیشین در اتهام دریافت رشوه مجرم شناخته شد

   حقوق مدنی و سیاسی

سوریه کاشتن بذرهای دمکراسی ـ مقاومت بدون خشونت
قنطره ۴ آپریل ۲۰۱۴ در سوریه جنبش دمکراسی سراسری وجود ندارد، اما حرکت های محلی با جنگ مقابله و جامعه مدنی را تقویت می کنند و زمینه را برای نظام آزاد و تکثرگرا آماده می سازند. سه سال از انقلاب سوریه می گذرد ولی دیگر کسی در باره آن چیزی نمی گوید. همه از جنگ می گویند: جنگ داخلی، جنگ به نمایندگی از دیگران، جنگ علیه تروریسم. این روزها سوریه به ظاهر تشکیل شده از جهادی ها، اسلام گراها، پناهندگان و تلفات غیرنظامی. هر چه می خوانیم در باره تروریست های القاعده، سلفی های آلمانی، آوارگان، زخمی ها و کودکان گرسنه است. هزاران تظاهرکننده تابستان ۲۰۱۱ کجا هستند؟ فعالانی که پوستر می کشیدند، فیلم های ویدیویی می گرفتند کجا رفته اند؟ انقلاب فرزندانش را به سرعت می بلعد. اما ده ها کمیته دیگر سر بر می آورند و زندگیشان را برای سوریه آزاد و دمکراتیک به خطر می اندازند. در اربین، یکی از حومه های دمشق، فعالان محلی برنامه فرهنگی را اداره می کنند: یک کتابخانه کوچک با اینترنت که از طریق آن درس انگلیسی و فعالیت رسانه ای تدریس می کنند. در زبادانی و چند شهر دیگر، فعالان روزنامه منتشر می کنند.

فلسطینیان برای اعمال فشار، عضو نهادهای بین‌المللی می‌شوند
فلسطینیان خواستار تعیین مهلت اسراییل برای آزادی زندانیان
فهرست کشورهایی که فیس‌بوک، توییتر و یوتیوب را فیلتر کرده‌اند
ترکیه پس از توییتر، یوتیوب هم آزاد شد
ترکیه درگیری میان هواداران نامزدهای انتخابات دست‌کم شش کشته برجای گذاشته است
هند سه مرد به جرم تجاوز گروهی به اعدام محکوم شدند

جاسوسی
ائتلاف تازه بین المللی از دولت ها می خواهد فناوری های جاسوسی را زیر کنترل نگه دارند
عفو بین الملل ۴ آپریل ۲۰۱۴ بنا به اعلام ائتلاف تازه ای از سازمان های حقوق بشری که امروز در بروکسل آغاز به کار کرد، رهبران جهان باید متعهد شوند که سیستم ها و فناوری های جاسوسی را از دسترس دیکتاتورها و رژیم های سرکوبگر دور نگه می دارند. ائتلاف علیه صادرات غیرقانونی کالاهای جاسوسی (CAUSE) که عفو بین الملل، دیجیتال گزلشافت، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، دیده بان حقوق بشر، انستیتو تکنولوژی باز، پرایوسی اینترنشنال و گزارشگران بدون مرز را در بر می گیرد، قصد دارد دولت ها و شرکت های خصوصی را به خاطر نقض حقوق بشر ناشی از تجارت رو به رشد ۵ بیلیون دلاری فناوری های ارتباطی جاسوسی پاسخگو سازد. دولت ها به طور روزافزون از نرم افزار و تجهیزات جاسوسی و ابزارهای مربوط برای نقض حریم خصوصی و موارد متعدد حقوق بشر استفاده می کنند. اعضای این ائتلاف از جمله موارد زیر را مستند کرده اند: فناوری جاسوسی آلمان برای شکنجه در بحرین مورد استفاده قرار می گیرد؛ نرم افزار ساخت ایتالیا به مسئولان در مراکش و امارات متحده عربی برای سرکوب آزادی بیان و زندانی کردن منقدان کمک می کند؛ شرکت های اروپایی نرم افزار جاسوسی را به ترکمنستان صادر می کنند که در سرکوب خشونت بار مخالفان شهره است؛ فناوری جاسوسی در اتیوپی و نیز برای دنبال کردن اتباع اتیوپی در خارج و در ایالات متحده امریکا به کار می رود.

هکرهای دولتی به۸۰% سازمان های خبری حمله می کنند
گاردین ۲۸ مارچ ۲۰۱۴ دو پژوهشگر گوگل می گویند بیش از چهار پنجم سازمان های بزرگ خبری جهان، از جمله گاردین، هدف حمله هکرهای دولتی بوده اند. این دو بدون توضیح روش خود به رویترز گفتند که گوگل «نهادهای دولتی را که به کاربران گوگل حمله می کنند ردگیری می کند.»
آمریکا ‘برای تحریک اعتراض‌ها در کوبا’ شبکه ارتباطی راه انداخته بود
اسنودن: آمریکا و بریتانیا مکالمات رهبران عرب را هم شنود می کردند

   جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

بریتانیا پنهان از دید: نقض حقوق کارگران خانگی مهاجر
دیده بان حقوق بشر ۳۱ مارچ ۲۰۱۴ بنا به گزارش تازه دیده بان حقوق بشر کارفرمایان کارگران مهاجر خانگی در بریتانیا گذرنامه آنها را ضبط و آنها را در خانه حبس می کنند و مورد تعدی روانی و جسمانی قرار می دهند، وادار به کار طولانی در روز بدون استراحت می کنند و دستمزد بسیار کمی می پردازند یا اصلا نمی پردازند. این گزارش نشان می دهد که دولت بریتانیا از انجام تعهدات بین المللی خود بر اساس حقوق بین المللی برای حمایت از کارگران خانگی مهاجر و تامین عدالت برای آنها کوتاهی کرده است. مقاله روزنامه ایندیپندنت در باره گزارش دیده بان حقوق بشر
فلسطین شرایط مذاکرات باید به‌طور ریشه‌ای دگرگون شود
اردن شرایط درمانی آوارگان جنگی سوری مرگ‌بار است
لبنان تعداد پناهندگان سوری از مرز یک میلیون نفر گذشت
سودان جنوبی ‘یک میلیون نفر’ در بحران آواره شده‌اند
تایوان بیش از ۱۰۰ هزار معترض به خیابان آمدند
بلژیک خشونت پلیس علیه تظاهرات اتحادیه‌های کارگری
آلمان بزرگ‌ترین اعتصاب خلبانان شرکت لوفت‌هانزا

     حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

فلسطین فلسطینیان: پیشنهاد اسراییل برای گفتگو “باج خواهی” است
ژاپن ممنوعیت صادرات اسلحه را لغو کرد
ژاپن باید به شکار بی‌رویه نهنگ پایان دهد ـ دیوان عالی بین‌المللی
«تغییرات آب و هوایی امنیت جهان را به خطر انداخته است»
«ساعت زمین»، اقدامی نمادین برای محیط زیست

    دفاع از حقوق بشر

نامه سرگشاده به مناسبت اجلاس سران اتحادیه‏ اروپا و آفریقا
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲ آپریل ۲۰۱۴ در آستانه اجلاس سران اتحادیه‏ اروپا و آفریقا در ۳-۲ آپریل ۲۰۱۴ در بلژیک، سازمان های جامعه مدنی اروپا و آفریقا از رهبران و تصمیم گیران اروپایی و آفریقایی خواستند حقوق بشر را در مرکز بحث های مربوط به «سرمایه گذاری روی مردم، رونق اقتصادی و صلح» قرار دهند. بر این اساس اهداف زیر باید مد نظر باشد: جهان شمولی و تقسیم ناپذیری حقوق بشر؛ حقوق بشر برای همه؛ حقوق مهاجران باید در مرکز سیاست گذاری های مهاجرتی قرار گیرد؛ ریشه های نقض حقوق بشر و پایان دادن به معافیت از مجازات برای جنایت های مشمول در حقوق بین المللی مورد توجه قرار گیرد؛ راه کار های حقوق بشر تقویت و جامعه مدنی توانمند شود. این نامه را ده ها گروه کشوری و منطقه ای در اروپا و آفریقا و نیز سه سازمان بین المللی (عفو بین الملل، دیده بان حقوق بشر، و فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر) امضا کرده اند.

مصر سه فعال زندانی را آزاد کنید
۴ آپریل ۲۰۱۴ عفو بین الملل امروز اعلام کرد مصر باید محکومیت سه منقد دولت را که به خاطر شرکت در اعتراض های «غیرمجاز» به سه سال زندان محکوم شده اند لغو و فوری و بدون قید و شرط آنها را آزاد کند. احمد ماهر و محمد عبدل، فعالان جنبش جوانان ۶ آپریل، و وبلاگ نگار مشهور احمد دوما اولین مصری هایی هستند که به خاطر ایستادگی در برابر قانون سرکوب اعتراضات به زندان محکوم شده اند. حسیبه حاجی صحراوی، معاون بخش خاورمیانه و آفریقای شمالی عفو بین الملل گفت: «هر سه نفر زندانیان عقیدتی هستند که تنها به خاطر استفاده مسالمت آمیز از آزادی بیان و آزادی گردهمایی خود در حبس هستند و باید فوری و بدون قید و شرط آزاد شوند.»
مصر دیده‌بان حقوق بشر خواستار قطع کمک نظامی آمریکا شد

     زنان

بریتانیا تحقیق گزارشگر ویژه خشونت علیه زنان در باره نقض حقوق
دیده بان اشتباهات بشر ۱ آپریل ۲۰۱۴ گزارشگر ویژه سازمان ملل برای خشونت علیه زنان در اولین ماموریت خود در دیدار از بریتانیا خشونت خانگی و جنسی، زورگویی و آزار جنسی، ازدواج های اجباری و زودهنگام و مثله کردن [ختنه] زنان و مسایل دیگر را مورد تحقیق قرار خواهد داد. این دیدار در ۳۱ مارچ آغاز شد و دو هفته به طول می انجامد. گزارشگر ویژه رشیدا مانجو گفت: «خشونت علیه زنان هنوز یکی از فراگیرترین موارد نقض حقوق بشر در جهان است که تمام کشورها را در بر می گیرد.» بنا به گزارش سال گذشته بخش زنان سازمان ملل، در بریتانیا از هر سه زن جوان بین سن های ۱۳ تا ۱۷ سال یک نفر خشونت جنسی از شریک جنسی خود و از هر چهار نفر، یک نفر خشونت جسمانی را تجربه کرده است.
هند مبارزه زنان صورتی‌‌پوش با بی‌عدالتی

کودکان

 پاکستان کودک ۹ ماهه متهم به قتل شد

  فرهنگ

ترکیه «جنبش اجتماعی بود نه یک تظاهرات ساده»
قنطره ۳۱ مارچ ۲۰۱۴ دنیز یوسل، روزنامه نگار روزنامه تاتز آلمان، اولین کتابش «تقسیم همه جاست» را به تازگی در آلمان منتشر کرده نه در ترکیه. با توجه به این که به تازگی ارول اُزکورای را به اتهام توهین به نخست وزیر اردوغان در کتابش در باره پارک گزی به دادگاه کشانده اند، شاید این طور بهتر است. دنیز یوسل برای این کتاب با ۹۶ تظاهرکننده، از طرفداران تیم های فوتبال تا مدیران، کُردها، اسلام گرایان، دو جنسی ها و کبابی ها گفتگو کرده است. هر یک از آنها نماینده بخشی از شهر است و آنها در مجموع تصویری از تظاهرکنندگان پارک گزی ارایه می دهند.
مستند «صدای شکنجه» در جشنواره دیده‌بان حقوق بشر
بازآفرینی ۱۰ جنایت دولتی در «خانه فرهنگ‌های جهان»

  آرمان شهر

 کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، ایران، بین المللی، تاجیکستان، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.»

 منابع این شماره: العربیه فارسی، ایندیپندنت، بخش زنان سازمان ملل، بی بی سی، دویچه وله، دیده بان اشتباهات بشر، دیده بان حقوق بشر، رادیو بین المللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، رویترز، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، قنطره،گاردین، یورو نیوز

هفت روز نامه بین المللی – شماره ۴۲

پیوست‌ها: