haft0,,17552599_403,00

پوسترهای کودکان پاکستانی برای جلوگیری از حمله پهپادها/ عکس: پیکچر الاینس در وبسایت دویچه وله

 موارد نقض فاحش حقوق بشر

سوریه دولت و مخالفان یکدیگر را به حمله با گازهای سمی متهم کردند

نهادهای دولتی
آمریکا اعدام در تگزاس پس از نقض حقوق بین المللی
دیده بان حقوق بشر ۹ آپریل ۲۰۱۴ ایالت تگزاس امروز بناست[۱] یک بار دیگر با نقض آشکار حقوق مردی او را اعدام کند. رامیرو هرناندز لاناز ۴۴ ساله، اهل مکزیک، در سال ۲۰۰۰ به جرم قتل محکوم به اعدام شد. بر خلاف مقررات عهدنامه وین در باره روابط کنسولی ـ که آمریکا عضو آن است ـ ماموران نظم و قانون در زمان دستگیری او را از حق تماس با سفارت مکزیک آگاه نکردند. این مطالب به نظر آشنا می رسد، زیرا دو ماه پیش ایالت تگزاس یک مکزیکی دیگر به نام ادگار تامایو را که از حقوق کنسولی خود آگاه نشده بود اعدام کردند. حقوق دیگر هرناندز نیز نقض شده است. او مدارکی را ارایه کرده است که عقب ماندگی ذهنی او را نشان می دهد. بر اساس حکم دیوان عالی ایالات متحده امریکا در سال ۲۰۰۲ اعدام چنین شخصی مجازاتی ظالمانه و غیرمعمول است. به علاوه، هرناندز خواهان تعویق اعدام شده است، زیرا ایالت تگزاس حاضر نشده نام شرکت فروشنده داروی مورد استفاده در تزریق مرگبار را اعلام کند. وکلای او می گویند استفاده از داروی غیراستاندارد و مخفی ممکن است باعث درد وحشتناک شود. دادگاه تجدید نظر حکم قاضی اولیه را که هفته گذشته اعدام را به تعویق انداخت لغو کرده است.

نیوزیلند «تعداد نامتناسب زندانیان» مائوری
دیده بان اشتباهات بشر ۹ آپریل ۲۰۱۴ یک ارگان حقوق بشری سازمان ملل در باره مسایل مربوط به محرومیت از آزادی در نیوزیلند، از جمله «تعداد نامتناسب زندانیان» از میان جمعیت مائوری ها ابراز نگرانی کرده است. بیش از ۵۰ درصد از زندانیان از این گروه بومی هستند در حالی که جمعیت آنها ۱۵% جمعیت کل کشور است. اعضای گروه تحقیق سازمان ملل در باره حبس خودسرانه در پایان دیدار از نیوزیلند در روز ۷ آپریل ۲۰۱۴ گفتند که موازین قانونی و سیاست های مربوط به محرومیت از آزادی در نیوزیلند پیشرفته و با حقوق بین المللی سازگار است. در عین حال، آنها از دولت خواستند به بعضی مسایل توجه نشان دهد. رییس این گروه گفت: «دلایل حبس باید با دقت کافی مشخص شود تا از کاربرد کلّی یا خودسرانه حبس پرهیز شود.»

چین آغاز محاکمه دو فعال ضد فساد
اردن حمله پلیس به اردوگاه پناهجویان سوری
فرانسه از شرکت در یادبود قربانیان نسل کشی در رواندا خودداری می کند
اسراییل فلسطینی‌ها را در مضیقه‌ مالی قرار می‌دهد

عوامل غیردولتی
۱۵ خبرنگار در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۴ کشته شدند
پاکستان انفجار شدید در بازار محلی ۲۰ کشته و ۱۰۰ مجروح داشت
پاکستان انفجار بمب در یک قطار مسافربری
سوریه انفجارهای حمص ۲۵ نفر را کشت

 عدالت

نیجریه ستاد دفاع ادعای عفو بین الملل در مورد کشتار تحقیق می کند
دیس دی لایو ۵ آپریل ۲۰۱۴ ستاد دفاع قول داده در مورد اتهام عفو بین الملل در مورد نقض حقوق بشر به وسیله اعضای نیروهای امنیتی کشور تحقیق کند. مسئولان نظامی نیجریه گفته اند آنها گزارشی در باره قتل به دست سربازان در ایالت ناساراوا دریافت نکرده اند، اما قول دادند در تحقیقات مشخص کنند که حمله های انجام شده در کینا به وسیله سربازان واقعی رخ داده یا خیر. رییس اطلاعات دفاعی گفت گزارش عفو بین الملل با عنوان «نیجریه: بیش از ۱۵۰۰ تن در اوایل سال ۲۰۱۴ در درگیری های مسلحانه کشته شده اند» اتهام های جدی در باره نقض حقوق بشر در شمال شرقی نیجریه را در برمی گیرد.

فرانسه آغاز تحقیقات قضایی علیه شرکت کسموس به خاطر شراکت در شکنجه در سوریه
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۱ آپریل ۲۰۱۴ بیش از ۱۸ ماه پیش فدراسیون و سازمان عضو آن جامعه حقوق بشر فرانسه شکایتی را به دادستان دادگاه پاریس علیه مشارکت شرکت های فرانسوی، به ویژه شرکت کسموس، در فروش تجهیزات مراقبت به رژیم بشار از سوی دیگر تسلیم کردند. این دو سازمان اکنون از تصمیم به آغاز تحقیقات در باره مشارکت در شکنجه در سوریه استقبال می کنند. این تحقیقات به واحد تخصصی جنایت های علیه بشریت و جنایت های جنگی در دادگاه پاریس ارجاع شده است. پیش از این، در ماه مه ۲۰۱۲، تحقیقات قضایی در باره اتهام مشارکت شرکت فرانسوی آمِسیز در شکنجه در لیبی آغاز شده بود. این دومین بار است که مسئولان قضایی فرانسه می پذیرند در باره اتهام مشارکت شرکت های فناوری مراقبتی در شکنجه تحقیق کنند.

بوسنی قربانیان تجاوز جنسی در دوران جنگ امید به اجرای عدالت را از دست می‌دهند
رواندا صد روز کشتار؛ نسل کشی چگونه انجام شد؟
رواندا پیامدهای نسل کشی ۱۹۹۴

   حقوق مدنی و سیاسی

فلسطین به میثاق های بین المللی حقوق بشر پیوست
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۰ آپریل ۲۰۱۴ سازمان ما از تصمیم سازمان آزادیبخش فلسطین برای پیوستن بی قید و شرط به ۱۹ میثاق و عهدنامه حقوق بشری استقبال می کند. فدراسیون از حرکت مثبت فلسطین برای «به کارگیری حق قانونی خود به عنوان یک کشور و پیوستن به این عهدنامه ها» تجلیل و یادآوری می کند که تصویب عهدنامه های اساسی حقوق بشر گامی مهم در جهت حفاظت از حقوق ساکنان ساحل غربی و غزه است که مدت های طولانی از نقض حقوق بشر رنج برده اند. عبدالکریم لاهیجی، رییس فدراسیون، گفت: «شناسایی کشور فلسطین در سال ۲۰۱۲ نیز گامی اساسی در مبارزه به خاطر عدالت و پاسخگویی در مورد جنایت های جنگی و جنایت های علیه بشریت است و ما متاسفیم که فلسطین از این فرصت برای پیوستن به اساسنامه رُم برای تشکیل دادگاه بین المللی جزایی استفاده نکرده است.» در این زمینه، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر از فشار بر دولتمردان فلسطین آگاه است و از این که ایالات متحده امریکا از تصمیم فلسطین انتقاد کرده نگران است. فدراسیون همچنین تصمیم اسراییل به لغو معاوضه زندانیان و کاهش تماس با مسئولان فلسطین را محکوم می کند. لاهیجی گفت: «این حرکتی بی سابقه است. بر اساس اطلاعات من، تاکنون هیچ کشوری به خاطر تصویب عهدنامه های حقوق بشری مجازات یا مقصر شناخته نشده است.» آمریکا پیشتر در سال ۲۰۱۲ با مشروط کردن حمایت خود از تشکیل کشور فلسطینی به نپیوستن به دادگاه بین المللی جزایی به دولت فلسطین فشار وارد آورده است.

مصر روزنامه‌نگاران اعتصابی خواستار حفاظت شدند
مصر تصویب قانون مبارزه با تروریسم
بحرین تظاهرات هزاران تن پیش از مسابقات فرمول یک
اسپانیا مخالفت پارلمان با همه‌پرسی استقلال کاتالونیا
ترکیه دادگاه قانون اساسی اصلاحات قضائی اردوغان را رد کرد

جاسوسی
دادگاه اتحادیه‏ اروپا طرح «جمع آوری اطلاعات» بریتانیا را لغو کرد
گاردین ۸ آپریل ۲۰۱۴ دادگاه اتحادیه‏ اروپا اعلام کرد که طرح جمع آوری و نگهداری اطلاعات از گفتگوهای تلفنی و اینترنت در بریتانیا غیرقانونی است. این دادگاه اعلام کرد که این طرح معتبر نیست چون «به طور جدی در حقوق اساسی حریم خصوصی و حفاظت از اطلاعات شخصی مداخله می کند.» بر اساس این طرح، دولت بریتانیا می توانست اطلاعات گردآوری شده از گفتگوهای تلفنی و اینترنت را تا ۱۲ ماه نگهداری و بررسی کند.

اسنودن: دولت آمریکا علیه فعالان حقوق بشر جاسوسی کرده است
گاردین ۸ آپریل ۲۰۱۴ ادوارد اسنودن هفته گذشته از طریق ویدیویی به شورای اروپا در استراسبورگ گفت که آمریکا علیه کارکنان سازمان های برجسته حقوق بشری مثل عفو بین الملل و دیده بان حقوق بشر جاسوسی کرده است. در گردهمایی شورای اروپا از اسنودن سوال کردند آیا آمریکا علیه ارتباطات حساس و محرمانه این سازمان ها و سازمان های مشابه جاسوسی کرده است. اسنودن جواب داد: «پاسخ بدون تردید بله است. به یقین.» اسنودن همچنین توضیح کاملی در باره نقض قوانین حریم خصوصی اروپا از طریق برنامه های جاسوسی آمریکا ارایه کرد. او اعلام کرد: «این فناوری مهم ترین تهدید علیه آزادی های مدنی در دوران کنونی است.»

جاسوسی علیه سازمان های حقوق بشر باید پایان یابد
پن اینترنشنال (انجمن بین المللی قلم) ۹ آپریل ۲۰۱۴ پن اینترنشنال و پن انگلستان به شدت از اظهارات ادوارد اسنودن در باره جاسوسی سازمان های اطلاعاتی بریتانیا و آمریکا علیه سازمان های حقوق بشر نگران هستند. با مراقبت و نگهداری اطلاعات در باره سازمان های حقوق بشری، ایالات متحده امریکا و بریتانیا علیه کسانی اقدام می کنند که از حقوق ملت ها دفاع می کنند. پن اینترنشنال به شدت استفاده دولت ها از فناوری های نو را برای جاسوسی علیه سازمان ها حقوق بشری و افراد محکوم می کند و معتقد است همه حق دارند از مراقبت به وسیله دولت ها آزاد باشند و این حق در میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی گنجانده شده است. این نوع جاسوسی که ادوارد اسنودن شرح داده نه تنها آزادی اساسی بیان بلکه ساختارهای نگهدارنده و پیش برنده این حقوق را تهدید می کند.

اتهامی تازه علیه آژانس امنیت ملی آمریکا: آگاهی از “هارت‌بلید”
بی‌توجهی آمریکا نسبت به درخواست آنگلا مرکل
اسنودن آماده افشاگری در کمیسیون پارلمان آلمان است
ماهواره جاسوسی جدید اسراییل در مدار قرار گرفت

   جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

سوریه سازمان ملل متحد :خشکسالی جان میلیون‌ها نفر را تهدید می‌کند
بریتانیا استعفای وزیر فرهنگ در پی رسوایی مالی
هشدار در مورد تأثیر لابی بانکداران بر قانو‌نگذاران اتحادیه اروپا

     حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

پایان نقش محوری آمریکا در مذاکرات صلح خاورمیانه
بحران عمیق در مذاکرات صلح میان فلسطینیان و اسراییل

    دفاع از حقوق بشر

عفو بین الملل راهنمای مبارزه با بی عدالتی را منتشر کرد
عفو بین الملل ۹ آپریل ۲۰۱۴ این سازمان امروز منبع تازه ای را برای وکلا، متهمان و قوه قضاییه برای مبارزه با محاکمه ناعادلانه و بی عدالتی منتشر کرد. راهنمای عملی در باره موازین بین المللی محاکمه عادلانه کیفری، چاپ دوم راهنمای محاکمه عادلانه است که پس از ۱۵ سال به روز شده است. به گفته مدیر ارشد حقوق بین المللی سازمان عفو بین الملل، مایکل بوُشِنِک، «این منبع به طور عملی به دادستان ها نشان می دهد که چه مواردی را هرگز نباید نادیده بگیرند.»

بحرین فراخوان برای آزادی عبدالهادی الخواجه در سومین سالگشت دستگیری او
پن اینترنشنال (انجمن بین المللی قلم) ۹ آپریل ۲۰۱۴ سازمان های بین المللی و محلی جامعه مدنی در سومین سالگشت دستگیری مدافع حقوق بشر بحرینی عبدالهادی الخواجه خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط او شدند. این سازمان ها گفتند عبدالهادی الخواجه هنوز به خاطر زخم های ناشی از دستگیری و شکنجه نیازمند مراقبت پزشکی است. عبدالهادی الخواجه، رییس پیشین و یکی از بنیانگزاران مرکز حقوق بشر بحرین (عضو فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر) در جون ۲۰۱۱ در دادگاه نظامی به حبس ابد محکوم شد. گروه تحقیق سازمان ملل برای حبس های خودسرانه در سپتامبر ۲۰۱۲ رای داد که دستگیری الخواجه به خاطر استفاده او از آزادی های اساسی بیان، گردهمایی مسالمت آمیز و تشکل بوده است و «دولت موازین بسیاری از حق محاکمه عادلانه را نقض کرده است.» به علاوه، کمیسیون مستقل تحقیق بحرین نیز نتیجه گیری کرد که آقای الخواجه در زمان دستگیری و در حبس مورد شکنجه و رفتار غیرانسانی قرار گرفته است. اظهارات کامل آقای الخواجه در باره شکنجه او را در اینجا ببینید. این فراخوان را گروه های مختلف حقوق بشر عربی در بحرین، اردن، مصر، تونس و نیز سازمان های بین المللی از جمله فرانت لاین دیفندرز، پن اینترنشنال، برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر (برنامه مشترک فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه)، دیده بان حقوق وکلا در کانادا، و وکلای ایرلندی حامی حقوق بشر امضا کرده اند.

اوکراین قانون تازه ناقض استقلال قضایی است
دیده بان حقوق بشر ۱۰ آپریل ۲۰۱۴ پارلمان اوکراین قانونی را در تاریخ ۸ آپریل ۲۰۱۴ به تصویب رسانده است که استقلال قضایی را نقض می کند و باید لغو شود. این قانون شرایطی را مشخص کرده که کارکرد قاضی، از جمله به خاطر «صدور آرایی با انگیزه سیاسی»، ممکن است خارج از روند انضباطی مورد بررسی قرار گیرد و به اخراج او بینجامد. این قانون مورد مباحثه عمومی قرار نگرفته و مراجع صلاحیت دار بین المللی همچون کمیسیون دمکراسی از طریق قانون شورای اروپا (کمیسیون ونیز) آن را بررسی نکرده اند.

پاکستان باید قانون سرکوبگر ضد تروریسم را مورد بازنگری قرار دهد
دیده بان حقوق بشر ۱۱ آپریل ۲۰۱۴ پیش نویس قانون ضد تروریسم پاکستان حقوق و آزادی های اساسی را تهدید می کند و نقض تعهدات بین المللی پاکستان به شمار می رود. قانون پیشنهادی حقوق اساسی آزادی بیان، حریم خصوصی و گردهمایی مسالمت آمیز و موازین قضایی را که در میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی گنجانده شده و پاکستان آن را در سال ۲۰۱۰ تصویب کرده، نقض می کند. این قانون به شکل موجود را می توان برای سرکوب مخالفت مسالمت آمیز سیاسی و انتقاد از سیاست های دولتی به کار گرفت.
اعزام ۱۲ هزار صلح بان برای جلوگیری از نسل‌کشی در آفریقای مرکزی
انتقاد عفو بین‌‌الملل از تبعیض علیه اقلیت قومی “روما” در اروپا

     زنان

زنان در اعتصاب معدن چیان
گاردین ۷ آپریل ۲۰۱۴ برندا، لیز و کریس، مثل هزاران زن همسر معدن چیان، در اعتصاب سال ۱۹۸۴ در کنار شوهرانشان ایستادند. اما پشتیبانی آنها بسیار فراتر از تهیه غذا بود و حضور آنها در خطوط جلوگیری از اعتصاب شکنی زندگیشان را برای همیشه تغییر داد. چند هفته پس از آغاز اعتصاب، کمپین زنان علیه تعطیلی معادن زنان، خواهران و دختران معدن چیان را به قلب مبارزه حماسی علیه دولت تاچر گسیل کرد، تصورات معدن چیان و دیگر فعالان سندیکایی در باره نقش جنسیت ها را مورد سوال قرار داد و به جنبش فمینیستی ـ که زیر سلطه زنان تحصیل کرده طبقه متوسط بود ـ جانی تازه بخشید. آرمان های فمینیسم ـ برابری سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و استقلال ـ به اجتماع های معدن چیان هدایت شد. تاثیرهای عمیق آن بر زندگی روزانه زنان هنوز پس از ۳۰ سال حس می شود.

کودکان

آمریکا فلوریدا خودسرانه کودکان را به عنوان بزرگسال مورد پیگرد قرار می دهد
دیده بان حقوق بشر ۱۰ آپریل ۲۰۱۴ این سازمان در گزارشی که امروز منتشر کرد گفت: ایالت فلوریدا هر سال صدها کودک را خودسرانه و ناعادلانه به عنوان بزرگسال مورد پیگرد قانونی قرار می دهد. در صورت محکومیت، پیامدهای سوء سابقه کیفری به خاطر جرایم اغلب غیرخشونت آمیز و سطح پایین در تمام عمر این کودکان را رنج خواهد داد. گزارش داغی در سراسر زندگی: فلوریدا کودکان را بر اساس قانون “پرونده مستقیم” مورد پیگرد قرار می دهد، جزییات صدماتی را بررسی می کند که از دادن اختیار کامل به دادستان ها در این ایالت  برای پیگرد کودکان در دادگاه های بزرگسالان ناشی می شود.
نهادهای حامی حقوق کودکان نسبت به وعده‌های پاپ چندان خوش‌بین نیستند
پاکستان کودک ۹ ماهه ‘نباید به دادگاه احضار می‌شد’

  فرهنگ

برخی نسخه‌های خطی تیمبوکتو در معرض پوسیدگی‌اند
جشنواره جهانی فیلم زنان؛ رویارویی‌های خانوادگی و اجتماعی
پوسترهای کودکان پاکستانی برای جلوگیری از حمله پهپادها

  آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، ایران، بین المللی، تاجیکستان، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.»

منابع این شماره: بی بی سی، پن اینترنشنال (انجمن بین المللی قلم)، دیس دی لایو، دویچه وله، دیده بان اشتباهات بشر، دیده بان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه ، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، گاردین، مرکز حقوق بشر بحرین



[۱] این شخص عصر همان روز اعدام شد

هفت روز نامه بین المللی – شماره ۴۳

پیوست‌ها: