iran8511b25e49d3a03f84f9de5c4fab8ad5__IMG_8036

حاشیه نشینی در ایران منبع عکس

  موارد نقض فاحش حقوق بشر 

ده‌ها شهروند عرب در ایران بازداشت شدند
رادیو زمانه ۲۳ فروردین ۱۳۹۳ فعالان حقوق بشر از اهواز می‌گویند که ده‌ها شهروند عرب در آستانه پانزدهم آوریل، سال‌روز اعتراضات به آن چه تغییر بافت جمعیتی مناطق عرب‌نشین خوانده شد، بازداشت شدند. بیشتر بخوانید: بازداشت محسن قشقایی زاده برای اجرای حکم زندان

 یک نفر در اردبیل اعدام  شد
خبرگزاری فارس ۱۸ فروردین ۱۳۹۳ یک قاچاقچی مواد مخدر در اردبیل که به دلیل قاچاق هروئین به مجازات اعدام محکوم شده بود اعدام شد.

 رئیس قوه قضائیه ایران منکر اعدام افراد زیر ۱۸ سال شد
دویچه وله ۲۰ فروردین ۱۳۹۳ صادق آملی لاریجانی در سخنانی با انتقاد از قطعنامه راهبردی پارلمان اروپا در قبال ایران، بخش‌های مربوط به حقوق بشر در این قطعنامه را “دروغ و کذب” دانسته و غرب را به “تناقض در گفتار و رفتار” متهم کرد. بیشتر بخوانید: یک قطعنامه در اروپا، خشم چند مسئول حکومتی در ایران

 پنج فعال کارگری در شهر بوکان در مجموع محکوم به ۱۳ سال زندان شدند
رادیو فردا ۲۲ فروردین ۱۳۹۳ کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری اعلام کرد که پنج تن از اعضایش در شهر بوکان در مجموع به ۱۳ سال زندان محکوم شده اند.

 کودک ۱۳ ساله به اتهام قتل روانه زندان شد
خبرگزاری فارس ۲۴ فروردین ۱۳۹۳ یک کودک ۱۳ ساله اهل شهرستان عجب‌شیر در استان آذربایجان شرقی، به اتهام قتل دوستش در هنگام بازی، بازداشت و روانه زندان شد.

 انتقال ۳۰هزار زندانی ایران به «اردوگاه کار اجباری»
رادیو زمانه ۲۴ فروردین ۱۳۹۳ غلامحسین اسماعیلی، رئیس سازمان زندان‌ها گفت که در صورت آماده‌سازی «اردوگاه کار اجباری» حدود ۳۰ هزار زندانی محکوم مواد مخدر به این اردوگاه‌ها انتقال پیدا می‌کنند. این میزان حدود یک‌سوم جمعیت کل زندان‌های ایران را تشکیل می‌دهد.

   زندان

فاطمه کروبی: وضعیت حصر بهتر شده است چون هوا هوای خانه است
جرس ۲۰ فروردین ۱۳۹۳ همسر مهدی کروبی در مورد آخرین وضعیت جسمانی کروبی ، گفت: وضعیت جسمانی آقای کروبی بعد از چندین عمل جراحی که انجام دادند در حال بهتر شدن است.

 آخرین وضعیت مریم شفیع پور: چهار ماه محرومیت از ملاقات حضوری و جلوگیری از انتقال او به بیمارستان
کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران ۲۰ فروردین ۱۳۹۳ یک منبع نزدیک به خانواده مریم شفیع پور، دانشجوی زندانی به کمپین بین اللملی حقوق بشر در ایران گفت ماه هاست که خانواده این زندانی از مسولان قضایی تقاضا کرده اند تا  برای درمان بیماری های او که حاصل زندان است به بیمارستان منتقل شود اما به دلایل نامشخصی تاکنون با انتقال او موافقت نشده است. این منبع همچنین گفت که خانواده او به دلیل اطلاع رسانی و مصاحبه با رسانه ها، چهار ماه است که از حق ملاقات حضوری با فرزندشان محروم شده اند.

 ۵ سال است که زیر طناب اعدام به‌سر می‌برم؛ طنابی که سررشته‌هایش را با ناعدالتی بهم بافته‌اند
جرس ۲۰ فروردین ۱۳۹۳  زانیار مرادی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام طی نامه ای سرگشاده از زندان رجایی شهر اعلام داشت که “برای یک عمل جراحی دیگر به بیمارستان و با مجوز دادستان فراخوانده شدم؛ ولی با ممانعت مسئول بخش اعزام زندان روبرو شدم و با وجود این که وی می‌دانست مجوز دادستانی هم وجود دارد، اما اجازه اعزام نداد؛ در صورتی که خلاف دستور رییس زندان و دادستانی عمل می‌کرد که به گفته آن مامور، یکی از دلایل مخالفت با اعزام من، کُرد بودن من است.

 انتقال محمد سیف‌زاده از زندان رجایی شهر به بیمارستان قلب تهران
کلمه ۲۰ فروردین ۱۳۹۳ محمد سیف‌زاده، زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی به دلیل عارضه قلبی به بیمارستان قلب تهران منتقل شده است. در حالیکه ۲ سال حبس تعزیری محمد سیف زاده، وکیل دربند دادگستری و از اعضای کانون مدافعان حقوق بشر، فروردین سال گذشته پایان یافته است، این فعال حقوق بشر که از بیماری های متعددی رنج می برد، همچنان در زندان به سر می برد.

 بلاتکلیفی مهدی پوربیرام در زندان اهر
هرانا ۲۱ فروردین ۱۳۹۳ مهدی پوربیرام که از بهمن ماه سال گذشته بازداشت شد، همچنان در زندان اهر در وضعیت بلاتکلیفی بسر می‌برد.

 ادامه اعتصاب غذای شاهرخ زمانی، فعال کارگری در زندان
رادیو زمانه ۲۱ فروردین ۱۳۹۳ اعتصاب غذای شاهرخ زمانی عضو هیأت مدیره کمیته پیگیری برای ایجاد تشکل‌های کارگری  و هیأت بازگشایی  سندیکای کارگران ساختمان و نقاشان  وارد سی‌وپنجمین روز اعتصاب غذای خود شد. بیشتر بخوانید: اعتصاب غذای شش زندانی سیاسی در اعتراض به وضعیت نامناسب سلامتی شاهرخ زمانی

 محسن رحمانی به ۷ سال زندان محکوم شد
هرانا ۲۱ فروردین ۱۳۹۳ محسن رحمانی که به جرم بالابردن عکس میرحسین موسوی در میتینگ انتخاباتی حسن روحانی بازداشت شده بود به ۷ سال زندان محکوم شد.

 امیر میرزایی حکمتی از اعدام رهایی یافت
خبرگزاری ایسنا ۲۳ فروردین ۱۳۹۳ شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران «امیر میرزایی حکمتی» را به ۱۰ سال حبس محکوم کرد و این حکم در دادگاه تجدید نظر استان تهران قطعی شده است

 بهنام ابراهیم‌زاده دست به اعتصاب غذا زد
کمیته گزارشگران حقوق بشر ۲۴ فروردین ۱۳۹۳ بهنام ابراهیم‌زاده از عصر روز گذشته برابر ۲۳ فروردین در حمایت از شاهرخ زمانی دست به اعتصاب غذا زده است.

   دفاع از حقوق بشر

محاکمه هادی اسماعیل زاده، عضو کانون مدافعان حقوق بشر
کانون مدافعان حقوق‌بشر ۲۰ فروردین ۱۳۹۳ کانون مدافعان حقوق بشر در پی تحت تعقیب قرار دادن هادی اسماعیل زاده، عضو شورای عالی نظارت این کانون اطلاعیه ای صادر کرد. ۲۶ فروردین ماه ۱۳۹۳ به عنوان زمان محاکمه آقای اسماعیل زاده در دادگاه انقلاب تعیین شده است.

 کاهش وزن شدید عبدالفتاح سلطانی در زندان به‌ دلیل بیماری
رادیو زمانه ۲۰ فروردین ۱۳۹۳ مائده سلطانی، دختر عبدالفتاح سلطانی، وکیل زندانی و از مؤسسان کانون مدافعان حقوق بشر در ایران، اعلام کرد که پدرش به‌دلیل بیماری گوارشی در یک ماه اخیر بیش از چهار کیلو وزن کم کرده است.

 نگرانی گزارشگران سازمان ملل متحد از وضعیت کاظمینی بروجردی و پورشجری
بی‌بی‌سی فارسی ۲۲ فروردین ۱۳۹۳ گزارشگران ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر، از ایران خواسته‌اند که بی درنگ به وضع سلامتی دو زندانی عقیدتی – سیاسی رسیدگی کند.

 گزارش‌گران بدون مرز از قعطنامه راهبردی اتحادیه اروپا حمایت می‌کند و خواهان آزادی ۵٢ گزارش‌گر زندانی است
گزارشگران بدون مرز ۲۲ فروردین ۱۳۹۳ پارلمان اروپا در تاریخ ٣ اوریل ٢٠١۴ قعطنامه‌ای راهبردی در باره‌ی مناسبات با ایران تصویب کرد. برای نخستین بار اتحادیه اروپا در این قطعنامه به شکلی روشن بر خواست رعایت حقوق بشر در مناسبات میان ٢٨ کشور اروپایی و ایران تأکید کرده است.

    زنان

ارایه لایحه بیمه زنان‌خانه‌دار تا هفته زن
خبرگزاری ایسنا ۱۹ فروردین ۱۳۹۳ معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: تا هفته زن لایحه بیمه زنان خانه دار برای ارائه به هیئت دولت آماده می‌شود.

 منبع نزدیک به ریحانه جباری: حکم اعدام ابلاغ شده؛ همه امید ما به رضایت خانواده است
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۲۳ فروردین ۱۳۹۳ یک منبع نزدیک به خانواده ریحانه جباری، دختر ۲۶ ساله ای که به اتهام قتل عمد یکی از کارمندان سابق وزارت اطلاعات به قصاص محکوم شده است به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت به دلیل اینکه مقتول از نیروهای وزارت اطلاعات بوده،  مقامات قوه قضاییه برای اجرای حکم اعمال نفوذ می کنند. این منبع همچنین به کمپین گفت که این متهم در طی دوران بازجویی شکنجه فیزیکی شده تا اعتراف کند که قتل عمدی و برنامه ریزی شده بوده است

   جهانی سازی، حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

شکار حیوانات در حال انقراض در جنوب کرمان/ یک قلاده پلنگ و یک خرس آسیایی تلف شدند
خبرگزاری مهر ۱۹ فروردین ۱۳۹۳ شکارچیان و روستائیان بومی در شهرستان قلعه گنج در جنوب کرمان طی هفته گذشته در اقدامی بی‌سابقه یک قلاده خرس سیاه آسیایی و یک قلاده پلنگ پا کوتاه را شکار کردند این درحالی‌ است که تا چندی قبل گمان می رفت این حیوانات در این منطقه منقرض شده اند.

 حاشیه‌ نشینی / گزارش تصویری
خبرگزاری مهر ۲۰ فروردین ۱۳۹۳ حاشیه نشینی یکی از معضلاتی است که شهرهای بزرگ ایران مثل تهران، اصفهان، تبریز و مشهد و… را درگیر کرده است. معضلی که با افزایش جمعیت و به تبع آن مهاجرت به شهرهای بزرگ آغاز شده و با انتقال فرهنگ ها، رسوم و ساخت و سازهای غیر اصولی ادامه پیدا می کند. ساکنان حاشیه ها که فقط سرپناهی برای خود ساخته اند از مشکلات بهداشت ، امکانات شهرنشینی و… رنج می برند.

 قتل‌عام نیمی از آهوان دشت قنات بردسیر کرمان در نوروز ۹۳
خبرگزاری ایسنا ۲۲ فروردین ۱۳۹۳ در روزهای نخستین سال جدید گروهی از شکارچیان متخلف و سابقه‌دار با قتل‌عام نیمی از آهوان دشت قنات بردسیر کرمان حادثه تلخی را برای جمعیت شکننده آهو در این نقطه از کشور رقم زدند.

 هشدار وزارت نیروی ایران: ۳۷ میلیون ایرانی در معرض کم آبی قرار دارند
بی‌بی‌سی فارسی ۲۳ فروردین ۱۳۹۳ وزارت نیروی ایران هشدار داده که ۳۷ میلیون ایرانی در معرض کم آبی قرار دارند و در صورتی که صرفه جویی نکنند تابستان آینده با مشکل کم آبی رو به رو خواهند شد.

 روزانه ۱۱ نفر در ایران خودکشی می‌کنند
رادیو زمانه ۲۴ فروردین ۱۳۹۳ پزشکی قانونی اعلام کرد در نه ماه ابتدایی سال ۱۳۹۲ روزانه ۱۱ نفر در ایران خودکشی کرده‌اند.

    فرهنگ

اصغر فرهادی: «آن کودک خردسال دیروز را ببخشائید»
خبرگزاری ایسنا ۲۲ فروردین ۱۳۹۳ اصغر فرهادی خطاب به خانواده “سربندی” نامه‌ای نوشت تا “ریحانه جباری” را که در آستانه اعدام است، ببخشند.

شهلا لاهیجی: هنوز هیچ تغییری در رفع محدودیت‌های انتشار کتاب رخ نداده است
جرس ۲۴ فروردین ۱۳۹۳ مدیر انتشارات روشنگران و مطالعات زنان با اعتقاد به این‌که هنوز تغییری در فضای چاپ کتاب و رفع محدودیت‌های انتشار کتاب رخ نداده است گفت، امسال نیز در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شرکت نخواهد کرد.

   سیاست

هشدار آمریکا به روسیه در مورد معامله پایاپای با ایران
دویچه وله ۲۱ فروردین ۱۳۹۳ وزیر خزانه‌داری آمریکا هشدار داد، هر گونه معامله نفت در برابر کالای روسیه با ایران می‌تواند نقض تحریم‌های وضع‌شده توسط آمریکا محسوب شود. او گفت، چنین معامله‌ای می‌تواند تحریم‌های آمریکا را در پی داشته باشد.
مسکو: قرارداد تهاتر نفتی با تهران بر اساس قوانین سازمان ملل خواهد بود

  آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرما‌ن‌شهر
در این بخش از تارنمای بنیاد آرمان‌شهر می‌توانید مجموعه‌ کتاب‌های منتشر شده توسط این بنیاد را که برخی از آن‌ها به شکل آنلاین قابل مطالعه است، مطالعه کنید. این کتاب‌ها در حوزه‌های شهروند و دموکراسی، حقوق بشر و عدالت، زنان، فرهنگ و ادبیات و کودک و نوجوان دسته‌بندی شده‌اند.

منابع بولتن این هفته؛ خبرگزاری‌های مهر، فارس، ایسنا، مهرخانه سایت‌هایرادیو فردا، جرس، کلمه، رادیو زمانه، دویچه وله، کردپا، هرانا، بی‌بی‌سی‌ فارسی، سازمان‌های حقوق‌بشری؛ کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، کمیته گزارشگران حقوق بشر، گزارشگران بدون مرز، کانون مدافعان حقوق بشر

هفت روزنامه حقوق بشری ایران- شماره ۴۱

پیوست‌ها: