افغانستاننمایشگاه خیابانی عکس زهرا سپهر

منبع عکس

 انتخابات

ناظران از روند شمارش آرا خرسند هستند
تلویزیون یک/ ۲۳/۱/۱۳۹۳ هرچند گفته می‌ شود که میزان تقلب در انتخابات ریاست جمهوری بسیار بالا بوده است؛ اما اداره‌ های ناظر، از روند شمارش آرا راضی هستند. فیفا یا بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه‌ افغانستان به این باور است که کمیسیون مستقل انتخابات در روند شمارش آرا مستقلانه عمل کرده و در این روند کامیاب بوده‌است.

 عبدالله عبدالله پیشتاز نتایج مقدماتی انتخابات افغانستان
بی بی سی/ ۲۴/۱/۱۳۹۳ کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان نتیجه شمارش ۱۰ درصد از آرای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را اعلام کرد. این نتایج از شمارش حدود ۵۰۰ هزار رای ریخته شده به صندوق‌ ها در ۲۶ ولایت افغانستان به دست آمده است. بر اساس آمار اعلام شده، عبدالله عبدالله، وزیر خارجه پیشین و رهبر اپوزیسیون و به دنبال او اشرف غنی احمدزی، وزیر مالیه پیشین، دو تن از هشت نامزد شرکت کننده در انتخابات، تا کنون بیشترین رای را از آن خود کرده‌ اند.

 کمیسیون انتخابات: ۵٠٠ محل رای دهی با مشکل مواجه بوده است
روزنامه افغانستان/ ۲۷/۱/۱۳۹۳ کمیسیون مستقل انتخابات می گوید: صندوق های آرا در ۵٠٠ محل رای دهی که مشکل داشته است، بازشماری خواهد شد. صندوق های رای در این محلات؛ با حضور ناظرین، مشاهدین و خبرنگاران دوباره شمرده می شود. نورمحمد نور سخنگوی این کمیسیون گفته است: شمارش مجدد آرا، به این دلیل صورت می گیرد که آنان در مورد آن مطمین شوند و از تخطی ها جلوگیری کنند.

   موارد نقض فاحش حقوق بشر

عاملان دولتی

خبرنگاران و فعالان مدنی در غور لت و کوب شدند
۸صبح/ ۲۳/۱/۱۳۹۳ شماری از خبرنگاران، فعالان جامعه مدنی و مردم عادی، که در اعتراض به غصب ملکیت‌ های مربوط به تلویزیون ملی غور اعتراض داشتند، از سوی پولیس نظم عامه این ولایت مورد لت و کوب قرار گرفتند. شهرداری غور از چند هفته به این ‌سو تلاش کرده تا قسمت ‌هایی از ملکیت‌ های تلویزیون ملی غور را به بخش خصوصی توزیع کند. در واکنش به این اقدام شهرداری، سه هفته قبل مسوولان تلویزیون ملی غور، نشرات این تلویزیون را متوقف کردند.

 در اثر تمرینات هوایی نیروهای خارجی سه تن شهید شدند
خبرگزاری باختر/ ۲۶/۱/۱۳۹۳ در اثر تمرینات هوایی نیروهای خارجی در ولایت خوست دو طفل و یک زن شهید شدند. مبارز محمد ځدران سخنگوی والی خوست گفت: این رویداد در منطقه زنی خیل ولسوالی نادرشاه کوت این ولایت صورت گرفته است. وی افزود که نیروهای خارجی از هلیکوپتر انداخت های تمریناتی می کردند که سهوأ یکی از بمب های آنان به یک منزل مسکونی اصابت نمود.

 عاملان غیردولتی
معاون وزیر فواید عامه افغانستان در پایتخت ربوده شد

بی بی سی/ ۲۶/۱/۱۳۹۳ وزارت فواید عامه افغانستان تایید کرد که افراد مسلح ناشناس، احمدشاه وحید، معاون وزیر در امور حفظ و مراقبت زیربناهای ترانسپورتی را از نزدیک خانه ‌اش ربوده ‌اند. ساحل کاکر، سخنگوی این وزارت گفت: تعداد آدم‌ ربایان چهار نفر بوده است؛ آن ها به سوی موتر حامل آقای وحید شلیک و راننده او را زخمی کردند.

   زنان

حسینه صافی: قانون اساسی بزرگ ‌ترین پشتوانه زنان ماست و جامعه جهانی از ما حمایت می‌ کند
۸صبح/ ۲۳/۱/۱۳۹۳ حسینه صافی رییس شبکه زنان افغان، حضور تعداد زیاد زنان در سطوح مختلف رهبری، وجود زمینه‌ های زیاد برای پیشرفت زنان در تمامی ساحه‌ های کاری و سهیم بودن زنان در برنامه‌ های آینده حکومت را، با توجه به نقایص و مشکلاتی که در این عرصه وجود دارد، دست ‌آوردهای مهمی می ‌داند.

 در حکومت آینده ۲۵ درصد صلاحیت اجراییوی به وزارت زنان داده شود
روزنامه افغانستان/ ۲۵/۱/۱۳۹۳ در دوازده سال گذشته برخی وزارتخانه ها همواره شکایت داشتند که تنها اداره پالیسی ساز اند و صلاحیت اجراات را ندارند اما وزارت زنان از حکومت آینده می خواهد که ۲۵ درصد صلاحیت اجراییوی را به این وزارت بدهد. حسن بانو غضنفر وزیر امور زنان گفت: علاوه بر این صلاحیت ۲۵ درصدی، صلاحیت نظارت از نهادهای که در بخش دفاع از حقوق زنان فعالیت دارند نیز باید به این وزارت داده شود.

 جسد یک دختر جوان از مربوطات حوزه هفتم پولیس پیدا شد
خبرگزاری باختر/ ۲۶/۱/۱۳۹۳ پولیس جسد یک دختر جوان را از ساحه قلعه فتوح پیدا کرد. سمونوال محمد داوود آمر حوزه هفتم پولیس تایید کرد: آب جسد این دختر را به آن ساحه آورده است؛ احتمالاً این دختر در جای دیگری به قتل رسیده باشد. سن مقتول ۲۵ سال تخمین شده، مردم محل قبلاً این دختر را در ساحات نواحی ششم و هفتم دیده بودند این احتمال نیز موجود است که وی مصاب به کدام بیماری روانی و یا عصبی بوده باشد.

 مردی در هرات زن جوانش را با ضربات چوب کشت
خبرگزاری باختر/ ۲۱/۱/۱۳۹۳ مردی در ولایت هرات پس از آن که زن جوانش را با ضربات چوب کشت، از سوی ماموران امنیتی دستگیر شد. این مرد که باشنده ولسوالی انجیل است، پس از درگیری لفظی با زنش، او را آن قدر با چوب زده تا جان باخته است.

       حامیان و فعالان

نی: رسانه‌ ها از پیش ‌قراولان دموکراسی ‌اند
۸صبح/ ۱۹/۱/۱۳۹۳ موسسه “نی”، حمایت‌‌ کننده رسانه ‌های آزاد افغانستان، از نقش رسانه‌ ها و نیروهای امنیتی در اطلاع‌ رسانی به موقع و تامین امنیت رای‌ دهندگان ابراز خوش‌ بینی کرده می‌ گوید: رسانه‌ ها از پیش ‌قراولان دموکراسی و حاکمیت قانون در افغانستان به شمار می ‌روند. صدیق‌ الله توحیدی، مسوول دیده‌ بان رسانه ‌ها در موسسه “نی”، نقش رسانه‌ ها را در تشویق مردم برای حضور به پای‌ صندوق ‌های رای، برجسته توصیف کرده می‌ گوید: حکومت جدید باید به رسانه‌ ها به‌ عنوان نیروی چهارم احترام بگذارد.

 صدیقه بلخی: توسعه به ثبات نیاز دارد
FIDH/ 25/1/1393 صدیقه بلخی، عضو دوره ‌های پانزدهم و شانزدهم مجلس سنا، معتقد است بدون استقرار ثبات در کشور، امکان دستیابی به توسعه مقدور نیست. او اعمال سلیقه‌ شخصی مردان را در پارلمان، از مهم‌ ترین عوامل بازدارنده در تصویب قوانین عادلانه در خصوص زنان دانسته است.

 بازداشت خبرنگاران از سوی ستادهای انتخاباتی
صدای امریکا/ ۲۱/۱/۱۳۹۳ در جریان انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی افغانستان، شماری از خبرنگاران افغان مورد خشونت قرار گرفته اند. این خشونت ها شامل لت و کوب، تهدید، ارعاب و حتی توقیف های کوتاه مدت می باشد. صدیق الله توحیدی، رییس اداره حمایت کننده  رسانه های آزاد افغانستان یا “نی” می گوید: در جریان مبارزات انتخاباتی، ستادهای شماری از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی علیه خبرنگاران از خشونت کار گرفتند.

 داوود ناجی: جامعه افغانستان دچار انقطاع فرهنگی است
۸صبح/ ۲۶/۱/۱۳۹۳ داوود ناجی که پیشتر در افغانستان استادیار رشته زبان و ادبیات فارسی بوده، اکنون در لندن اقامت دارد و مشغول کار خبری است. او انقطاع فرهنگی را یکی از بزرگ ‌ترین چالش ‌های افغانستان امروز دانسته، می ‌گوید: حوادث زیادی در سال‌ های گذشته در افغانستان رخ داده که نشان می ‌دهد جامعه افغانستان میان طیف‌ های مختلف شدیدا دچار انقطاع است.

 فعالان مدنی: خشونت بس است
رادیو کلید/ ۲۷/۱/۱۳۹۳ بیش از صد هزار تن از باشندگان هشت ولایت کشور، با امضاى طومار “خشونت بس است، عدالت می‌ خواهیم” به خشونت علیه زنان، “نه” گفتند و خواهان تامین عدالت در مورد ناقضان حقوق زن شده اند. زهرا سپهر؛ رییس مؤسسه انکشاف و حمایت از زنان و کودکان افغان گفت: این کمپاین، هدف از راه اندازی این کمپاین حمایت از زنان قربانی خشونت، ترویج فرهنگ همدیگر پذیری در بین خانواده ‌ها و مجازات عاملین خشونت علیه زنان، از سوی نهادهای عدلی و قضایی است.

 فوزیه کوفی: می ترسم دوباره دنیا و پیشرفت هایش را از پشت جالی چادری ببینم
آرمان شهر/ ۲۶/۱/۱۳۹۳ فوزیه کوفی رییس کمیسیون زنان، حقوق بشر و جامعه مدنی افغانستان، دغدغه هایی بزرگ دارد: گسترش حضور زنان در جامعه، ایجاد برابری جنسیتی و باوراندن این موضوع به زنان افغان که می توانند در مقام تصمیم گیری و تصمیم سازی حضور برابر و گاه پیش روانه در برابر مردان جامعه داشته باشند. در عین حال می ترسد که روزی دوباره از خواب بیدار شود و ببیند جامعه افغانستان توسط دیدگاه طالبانی اداره می شود و دنیا را تنها از دریچه چادرش ببیند.

    حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی

آغاز روند بازجویی از قاتل خبرنگار آلمانی
۸صبح/ ۲۳/۱/۱۳۹۳ مقام‌ های دولتی بازجویی از یک افسر پولیس، که عکاس خبری اسوشیتدپرس را کشت و یک خبرنگار دیگر این خبرگزاری را زخمی کرد، آغاز کردند. مقام ‌های امنیتی محلی که با این افسر پولیس پس از بازداشت ‌اش صحبت کردند می ‌گویند: او یک فرد مذهبی و آرام به نظر می ‌آمد و ممکن است تحت تاثیر افراطی‌ های اسلام‌ گرا قرار گرفته باشد.

 لغزش زمین در تخار باعث تلفات جانی و خسارات مالی شد
رادیو آزادی/ ۲۳/۱/۱۳۹۳ فرو رفتن زمین در اثر باران شدید در ولایت تخار باعث تخریب ۱۲۰ منزل مسکونى، مرگ چهار تن و ناپدید شدن تمامی اموال، بشمول مواشی باشنده های قریه خیران ولسوالی رستاق گردید. سنت الله تیمور سخنگوى والى تخار گفت: در این رویداد طبیعى که در منطقه خیران ولسوالى رستاق رخداده است، تقریباً ده ها متر زمین فرورفته است.

 دورنمای اقتصادی افغانستان پس از انتخابات
صدای امریکا/ ۲۱/۱/۱۳۹۳ پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، فعالیت های اقتصادی در افغانستان بهبود یافته و نگرانی سرمایه گذاران رفع شده است. این مطلب را معین انکشاف سکتور خصوصی و صنایع وزارت تجارت و صنایع افغانستان به صدای امریکا گفت. متصل کومکی، می گوید: ارزش افغانی در برابر اسعار خارجی بلند رفته و سرمایه گذاران اکنون اطمینان حاصل کردند که اتفاقی نمی افتد و روشن است که سرمایه گذاری در آینده افزایش پیدا می کند.

 میزان اوسط عمر افغان ها نسبت به ۱۲ سال گذشته بلند رفته است
رادیو آزادی/ ۲۳/۱/۱۳۹۳ مقامات وزارت صحت عامه افغانستان می گویند: ارتقای سطح آگاهی عامه جهت پیش گیری از امراض غیر ساری سبب شده تا میزان اوسط عمر افغان ها بلند برود. ثریا دلیل وزیر صحت عامه گفت: در حال حاضر هر افغان به طور اوسط ۶۳ سال زندگی می کند. به گفته خانم دلیل طول عمر در سال های گذشته در افغانستان چهل و پنج سال بوده است.

 افزایش علاقمندی به صنعت زنبورداری در هرات
رادیو کلید/ ۲۷/۱/۱۳۹۳ مسوولان اداره‌ زراعت ولایت هرات از افزایش علاقمندی مردم این ولایت در رشد و انکشاف هرچه بیشتر صنعت زنبورداری خبر داده می ‌گویند: این اداره  برنامه‌ هایی را برای رشد این صنعت روی دست دارد. انجنیر فخرالدین؛ آمر انکشاف مالداری ریاست زراعت ولایت هرات با بیان این مطلب می‌ گوید: در سال گذشته اتحادیه زنبورداری در این ولایت، ۵۲ نفر عضو داشت که این افراد توانستند از ۲۲۰۰ کندو، حدود ۱۸ تن عسل خالص را بدست آورند.

    جنگ

تلفات ملکی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
انفجار یک مرمی هاوان در ولسوالی چپه دره ولایت کنر، جان یک تن را گرفت. جسدهای چهار کارمند قراردادی افغان یک شرکت ساختمانی در ولایت قندهار دریافت شد.

تلفات نظامی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
در درگیری میان نیروهای اردوی ملی و طالبان در ولسوالی گیلان ولایت غزنی، یک طالب کشته و دو طالب دیگر زخمی شدند. شش طالب مسلح در عملیات تصفیوی نیروهای اردوی ملی در ولسوالی مارجه ولایت هلمند کشته شدند.

 فرمانده کل نیروهای خارجی در افغانستان: القاعده در حال سازمان ‌یابی دوباره است
تلویزیون یک/ ۲۳/۱/۱۳۹۳ جنرال جوزف دانفورد، فرمانده ‌کل ‌نیروهای خارجی در افغانستان، از سازمان‌ یابی دوباره‌ شبکه‌ القاعده در کشور هشدار داده و گفته ‌است نباید فشارها براین گروه، کاهش یابند. آقای دانفورد افزوده است: احتمال دارد حمله‌ های جنگجویان شبکه‌ القاعده در افغانستان افزایش یابد، اما وی نقش مردم افغانستان در این میان را ارزنده خوانده است.

 معتصم آغا جان مقام سابق طالبان در دبی ‘ناپدید’ شده است
بی بی سی/ ۲۵/۱/۱۳۹۳ وزارت خارجه افغانستان تایید کرده: معتصم آغا جان، از مقام‌ های پیشین گروه طالبان در امارات متحد عربی “ناپدید” شده و دولت افغانستان در تلاش مشخص شدن سرنوشت او است. احمدشکیب مستغنی، سرپرست دفتر مطبوعاتی این وزارت به خبرنگاران گفت: دولت افغانستان از مدتی پیش آگاه شده که دستیار سابق ملا عمر رهبر گروه طالبان در امارات متحد عربی ناپدید شده، ولی جزییات بیشتری هنوز در این مورد به دست مقام‌ های دولت افغانستان نرسیده است.

      سیاست

رسانه های روسیه: هواپیمای مالیزیایی و مسافران آن در افغانستان اند

فارسی.رو/ ۲۴/۱/۱۳۹۳ پس از انتشار گزارش های متعدد درباره هواپیمای گمشده مالیزیایی در مطبوعات مختلف جهان، رسانه های روسیه اعلام کردند که این هواپیما و مسافران آن در افغانستان است. طبق گزارش رسانه های روسیه، تمام مسافران و سرنشینان این هواپیما زنده هستند. گفته می شود این هواپیما توسط تروریست ها ربوده شده است و پس از سرقت در ولایت قندهار افغانستان فرود آورده  شده است.

 امضای پیمان امنیتی، اولین اولویت امریکا با رییس جمهور آینده افغانستان خواهد بود
رادیو کلید/ ۲۶/۱/۱۳۹۳ سفیر امریکا می گوید: با پیروزی هر یک از کاندیدان انتخاب ریاست جمهوری افغانستان، امضا پیمان امنیتی اولین توافق میان حکومت ‌های دو کشور خواهد بود. آقای جیمز کاننگهام؛ سفیر امریکا در کابل افزود: ایالات متحده از هیچ یک از کاندیدان انتخابات ریاست جمهوری حمایت نکرده و تاکید کرد که به آرای مردم احترام می گذارد.

    فرهنگ

مغاره نشینان، تهدیدی به آثار تاریخی بامیان
صدای امریکا/ ۲۱/۱/۱۳۹۳ شهرداری بامیان می گوید: مغاره ها برای باشندگان آن به منبع درآمد تبدیل شده است. مسؤولین اداره اطلاعات و فرهنگ بامیان، موجودیت مغاره نشینان در ساحات تاریخی آن ولایت را خطر جدی و نگران کننده برای آبدات دانسته و خواهان انتقال این خانواده ها به ساحات دیگر شده اند.

 نمایشگاه مناره های باستانی در ولایت بلخ برگزار شد
فارسی.رو/ ۲۴/۱/۱۳۹۳ نمایشگاه بزرگ موسوم به “مناره های باستانی” در قالب عکس و رسامی در ولایت بلخ برگزار شد. در این نمایشگاه بیش از ۲۰ اثر هنری شامل عکس و نقاشی از مناره های باستانی شهر غزنی در معرض دید عموم گذاشته شد. صالح محمد خلیق؛ رییس اطلاعات و فرهنگ ولایت بلخ، هدف از راه اندازی این نمایشگاه را انعکاس تاریخ و افتخارات شهر غزنی به سایر مردم کشور عنوان کرد.

 واخان، دومین پارک ملی افغانستان تعیین شد
بی بی سی/ ۱۰/۱/۱۳۹۳ ولسوالی واخان در ولایت بدخشان به عنوان دومین پارک ملی افغانستان شناخته شد. مصطفی ظاهر، رییس اداره ملی محیط زیست افغانستان گفت: واخان یکی از مناطق بکر و دست نخورده در دنیا است. به گفته آقای ظاهر، ثبت واخان به عنوان دومین پارک ملی افغانستان با هدف حفاظت و استفاده درست از منابع و مناظر طبیعی این منطقه صورت گرفته است.

   آرمان شهر

افغانستان به روایت دیگر
«افغانستان به روایت دیگر» کمپاینی است که به وسیله آرمان شهر/  OPEN ASIAو فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر (FIDH) به مدت ۱۰۰ روز تا انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان جریان دارد. در این کمپاین شخصیت های برجسته اجتماعی، سیاسی و فرهنگی با گفتگو در مورد جامعه ای که در برگیرنده حقوق زنان و حقوق انسان باشد، صدای مترقی افغانستان را به گوش می ‏رسانند. تاکنون مصاحبه های حمیرا قادری، رهنورد زریاب، سیما ثمر، کاوه جبران، آزیتا رفعت، احمد ولی مسعود و شکریه حیدر، پرتو نادری، مژگان مصطفوی، امان پویامک، حبیبه سرابی، فرید حمیدی، عزیزه خیراندیش، فرید مزدک، خالده خرسند، صدیق الله توحیدی، ثریا پرلیکا، یاسین نگاه و ماریا بشیر به دری و انگلیسی منتشر شده است. شما می توانید هر روز یک مصاحبه از کمپاین «افغانستان به روایت دیگر» را در وبسایت آرمان شهر، روزنامه ۸ صبح و انگلیسی آن ها را در وبسایت روزنامه هافینگتون پست (Huffington Post) بخوانید. همچنین این مصاحبه ها در وبسایت فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر (FIDH) نیز قابل دسترس است.

فستیوال فیلم زنان
نخستین جشنواره بین ‌المللی فیلم زنان توسط بنیاد آرمان ‌شهر و خانه فیلم رویا با ریاست گیسو جهانگیری و رویا سادات برای اولین بار در منطقه به مناسبت ۸ مارس، با حضور بیش از ۱۵۰۰ نفر در ارگ هرات برگزار شد. صد فیلم از ۲۰ کشور دنیا به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود که پس از تایید هیات داوران،۱۰ فیلم از افغانستان و ۲۵ فیلم از دیگر کشورها به نمایش در آمد. این فستیوال به طور سالانه در شهرهای مختلف برگزار خواهد شد.

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌ شهر، صفحه ‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

دیگر هفت روز نامه های حقوق بشر آرمان شهر
هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی

هفت روز نامه حقوق بشر زنان

هفت روز نامه حقوق بشر ایران

هفت روز نامه تاجیکستان

 منابع این هفته : خبرگزاری خاورمیانه، بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، رادیو آزادی، روزنامه ۸ صبح، فارسی.رو، خبرگزاری خامه، خبرگزاری پژواک، رادیو بین‏ المللی فرانسه، روزنامه افغانستان، روزنامه ماندگار، تلویزیون یک، صدای آلمان، آژانس خبری باختر، اطلاعات روز، خبرگزاری هریوا، ان پی نیوز، افغان ایرکا، یادگار افغان، خبرگزاری رشد، صدای افغان، رادیو وطندار.

هفت روزنامه حقوق بشری افغانستان شماره ۴۳

پیوست‌ها: