haftimg_pod_brazil-demonstration-football-world-cup-pod

تظاهرات در برزیل علیه برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال
عکس: ناچو دوس/رویترز در وبسایت یورو نیوز

 موارد نقض فاحش حقوق بشر

سوریه ‘دو طرف درگیری مرتکب شکنجه می شوند’

نهادهای دولتی
اسراییل درگیری پلیس با فلسطینیان در مسجد الاقصی

عوامل غیردولتی
سوریه حملات انتحاری در ده‌ها کشته برجای گذاشت
پاکستان شبه‌نظامیان ده‌ها مرد را «در بازار تریاک» گروگان گرفتند
عراق دوانفجار در دو شهر چندین کشته و زخمی برجای گذاشت
آمریکا حمله مرگبار به مراکز یهودیان در کانزاس
نیجریه ده‌ها کشته انفجار دو بمب در ایستگاهی شلوغ در پایتخت
نیجریه ده‌ها دختر از مدرسه‌ شبانه‌روزی ربوده شدند
سودان جنوبی ده‌ها کشته در حمله مسلحانه به مقر سازمان ملل

 عدالت

اوکراین فدراسیون از پذیرش صلاحیت دادگاه بین المللی جزایی در اوکراین استقبال کرد
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۷ آپریل ۲۰۱۴ دادگاه بین المللی جزایی امروز تایید کرد که اوکراین صلاحیت این دادگاه را پذیرفته است. فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر از این تحول به عنوان گامی در راه مبارزه با معافیت از مجازات برای جرایم مهم ارتکابی در این کشور، تضمین حقوق قربانیان و تقویت حاکمیت قانون استقبال می کند. عبدالکریم لاهیجی، رییس فدراسیون گفت: «جای تاسف است که مقامات اوکراین اوضاع کریمه را از صلاحیت دادگاه بین المللی جزایی مستثنی کرده اند.» اوکراین عضو اساسنامه رُم نیست، اما بر اساس ماده ۱۲ این اساسنامه، کشورهای غیرعضو می توانند با تسلیم اظهاریه ای به مسئول ثبت این دادگاه، صلاحیت آن را بپذیرند.

لیبی محاکمه ویدیویی سیف الاسلام قذافی مضحکه است
عفو بین الملل ۱۴ آپریل ۲۰۱۴ با دستور دادگاه برای محاکمه ویدیویی سیف الاسلام قذافی و شش متهم دیگر از مسئولان پیشین لیبی، در آستانه سقوط به یک مضحکه است. محاکمه ویدیویی با انجام دو اصلاح در قانون آیین کیفری لیبی در روز ۲۳ مارچ، یک روز پیش از محاکمه قبلی در این پرونده، امکان پذیر شد. محاکمه از طریق ویدیو تمام حقوق هفت متهم نسبت به محاکمه عادلانه را نقض خواهد کرد. تاثیر این موضوع بر پرونده سیف الاسلام به ویژه مهم است زیرا او هنوز در محلی مخفی در اختیار گروهی شبه نظامی است که حاضر نشده او را در اختیار دولت درطرابلس بگذارد. حسیبه حاج صحراوی، نایب رییس بخش خاورمیانه و آفریقای شمالی عفو بین الملل گفت: «گویا مسئولان تنها به این دلیل قانون را برای انجام محاکمه ویدیویی اصلاح کرده اند که قادر نیستند سیف الاسلام قذافی را در اختیار بگیرند.»

درس هایی در ورای گور دسته جمعی
عفو بین الملل ۱۷ آپریل ۲۰۱۴ سلیل شتی، دبیر کل عفو بین الملل: کشف آزار دهنده ای بود. دختر بچه وحشت زده ۱۱ ساله ای سه روز پس از حمله به دهکده به قصد پاکسازی وحشت بار قومی در گوشه ای از خانه ای غارت شده پنهان بود. پدر و مادر او کشته شده بودند و در خیابان سگ ها جنازه همسایگان را به دندان می کشیدند.  این صحنه که پژوهشگران عفو بین الملل دیده اند می تواند یادآور یکی از صحنه های نسل کشی در رواندا باشد. اما این دختر مسلمان بود نه توتسی. دهکده در جمهوری مرکزی آفریقا بود نه در رواندا. این واقعه در فوریه ۲۰۱۴ بود نه ۲۰ سال پیش.

رواندا عذرخواهی به خاطر انفعال شورای امنیت در برابر نسل‌کشی
رادیو زمانه ۱۷ آپریل ۲۰۱۴ روز ۱۶ آپریل در شورای امنیت سازمان ملل متحد جلسه‌ای به خاطر بیستمین سالگرد نسل‌کشی رواندا و بررسی تمهیدات این شورا برای جلوگیری از وقوع نسل‌کشی‌های جدید برگزار شد. کالین کیتینگ، سفیر سابق نیوزیلند که در سال ۱۹۹۴ رییس شورای امنیت سازمان ملل بود به‌خاطر امتناع این شورا از به رسمیت شناختن وقوع «نسل‌کشی در رواندا» در آن زمان عذرخواهی و خاطرنشان کرد که در آوریل ۱۹۹۴، یک ماه پس از آغاز نسل‌کشی، کشورهای نیوزیلند، نیجریه، جمهوری چک و اسپانیا قطع‌نامه‌ای برای محکومیت نسل‌کشی در رواندا پیشنهاد کردند که از حمایت آرژانتین و جیبوتی برخوردار بود. آنها خواستار تقویت نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در این کشور بودند. اما به گفته او، اعضای دائمی و بسیار پرنفوذ شورای امنیت که دارای حق وتو بودند، مخالفت خود را با این اقدام اعلام کردند. فرانسه و ایالات متحده آمریکا در میان این مخالفان قرار داشتند. سامانتا پاور، سفیر آمریکا، تصدیق کرد که ایالات متحده حامی خارج‌کردن سربازان از رواندا و نه تقویت آنها بوده است، درحالی‌که تقویت سربازان سازمان ممکن بود جان هزاران نفر را نجات بخشد.

بوسنی کشف ۴۳۰ جسد در یک گور جمعی
کوزوو نخست وزیر در مظان اتهام دادگاه جنایات جنگی
ایتالیا سیلویو برلوسکونی به یک سال خدمات اجتماعی اجباری محکوم شد

   حقوق مدنی و سیاسی

الجزایر سرکوب پیش از انتخابات شکاف های بزرگ در کارنامه حقوق بشر را به نمایش می گذارد
۱۴ آپریل ۲۰۱۴ عفو بین الملل در گزارش کوتاهی اعلام کرد که قید و بند رو به رشد بر آزادی بیان در آستانه انتخابات تاکیدی بر کمبودهای فاحش در کارنامه حقوق بشر این کشور است. اقدام به ساکت کردن منتقدان و سرکوب ناآرامی اجتماعی در صدر دغدغه های حقوق بشری است که این سازمان پیش از انتخابات ریاست جمهوری در الجزایر در روز ۱۷ آپریل بر آنها تاکید کرد. عبدالعزیز بوتفلیقه که از سال ۱۹۹۹ در قدرت بوده است برای چهارمین بار به ریاست جمهوری می رسد. مشکلات دیگر به نقایص قانونی مربوط هستند که شکنجه و بدرفتاری را آسان می کنند و از زنان به اندازه کافی دربرابر خشونت جنسی حمایت نمی کنند و معافیت از مجازات به خاطر جرایم ارتکابی در گذشته را امکان پذیر می سازند.

الجزایر پلیس معترضان به رئیس جمهوری را متفرق کرد
الجزایر درگیری در روز برگزاری انتخابات
سوریه ناامن‌ترین کشور دنیا برای روزنامه‌نگاران
سوریه چهار خبرنگار فرانسوی آزاد شدند
عراق در صدر فهرست پرونده‌های بی‌فرجام قتل روزنامه‌نگاران

ترکیه زندان‌های ویژه برای متهمان همجنس‌گرا
هند به رسمیت شناختن “جنس سوم”
بریتانیا آزار و اذیت جنسی کارمندان در کاخ “سکس مینستر”

جاسوسی
پوشش خبری فعالیت های جاسوسی آمریکا برنده جایزه پولیتزر
آیا اوباما اجازه بهره‌گیری از حفره‌های امنیتی را به NSA داده است؟

ترکیه پارلمان با افزایش اختیارات سازمان اطلاعاتی موافقت کرد

   جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

برزیلی های معترض: فیفا به خانه بازگرد
یورو نیوز ۱۶ آپریل ۲۰۱۴ صدها برزیلی در سائوپائولوی برزیل در تظاهراتی مسالمت آمیز علیه هزینه زیادی که برگزاری مسابقات فوتبال جام جهانی به کشورشان تحمیل کرده است دوباره اعتراض کردند. برزیل از ۱۲ ژوئن سالجاری میلادی،۲۰۱۴، برای اولین بار پس از ۱۹۵۰ میلادی میزبان دوره ۱۳ جام جهانی است. معترضان برزیلی معتقدند هزینه ای که صرف زیرساخت ها و برگزاری این مسابقات می شود می بایست به بهبود خدمات عمومی مثل بخش های بهداشت و درمان و آموزش اختصاص می یافت.

چین اعتصاب هزاران کارگر
استرالیا اعتراض به سیاست‌های مهاجرتی

     حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

اسراییل انتقاد مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از شهرک سازی
فلسطین/ اسراییل اعلام آمادگی مشروط محمود عباس برای ادامه مذاکرات صلح
موشک‌های ضد تانک آمریکا در دست شورشیان  سوریه
۱۷۵۰ میلیارد دلار؛ هزینه های نظامی جهان در سال ۲۰۱۳
کارزار ۵۰ میلیون دلاری آمریکا علیه لابی‌گرهای اسلحه
برای نجات جهان در انرژی‌های پاک سرمایه‌گذاری کنید
هشدار نسبت به “فاجعه زیست‌محیطی” در گزارش شورای جهانی محیط زیست

    دفاع از حقوق بشر

ترکیه محرم اِربی آزاد شد
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۴ آپریل ۲۰۱۴ سازمان جهانی مبارزه با شکنجه و فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، در چارچوب برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از آزادی محرم اربی پس از ۱۵۷۰ روز در بازداشت پیش از محاکمه استقبال می کنند، اما از ادامه آزار قضایی علیه این وکیل حقوق بشری به اتهام تروریسم به شدت نگران هستند. هدف از این اتهام به طور آشکار سرکوب فعالیت های به حق حقوق بشری است.

 فلسطین فوری به دادگاه بین المللی جزایی بپیوندد
۱۳ آپریل ۲۰۱۴ مرکز حقوق بشر فلسطین با استقبال از پیوستن دولت فلسطین به۱۶ کنوانسیون بین المللی مربوط به حقوق بشردوستانه بین المللی و حقوق بشر، از رهبری فلسطین خواست تسلیم فشار اسراییل و بین المللی نشود و فوری به اساسنامه رُم دادگاه بین المللی جزایی بپیوندد. این مرکز تاکید کرد که این گام برای حفاظت موثر از مردم فلسطین در مقابل نقض حقوق آنها به ویژه به دست نیروهای اسراییلی ضروری است. این مرکز همچنین اعلام کرد که اقدام فلسطین در پیوستن به کنوانسیون های حقوق بشری به هدف لازم نخواهد رسید مگر این که گام های دیگری برای پیوستن به کنوانسیون های دیگر برداشته شود، به ویژه به اساسنامه رُم، پروتکل های اختیاری اول و دوم میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی، پروتکل اختیاری کنوانسیون رفع تمام اشکال تبعیض علیه زنان، پروتکل اختیاری کنوانسیون ضد شکنجه.

«ارزش واقعی حضور ما» ـ وکلای سوری در خطر حبس و مرگ به نام عدالت
عفو بین الملل ۱۶ آپریل ۲۰۱۴ به قلم یک وکیل حقوق بشری در دمشق: وکیل حقوق بشری بودن در سوریه هیچ گاه آسان نبوده است. وکلا همیشه در خطر پیگرد یا دستگیری بوده اند. اما وضعیت در چند سال گذشته به مراتب بدتر شده است. وکلای حقوق بشری همواره در خطر بوده اند. مسئولان کارزاری برای ترساندن آنها به راه انداخته اند و چند تن را از اتحادیه وکلای دادگستری اخراج کرده اند. بسیاری دستگیر شده یا در اثر شکنجه در زندان درگذشته اند. گروه های مسلح در مناطق خارج از کنترل دولت مرتب وکلا را تهدید می کنند. در بعضی موارد این گروه ها وکلایی مثل رزن زیتونه را ربوده اند. چندین وکیل دادگستری در حبس درگذشته اند. یکی از آنها برهان السقال بود که سال گذشته در حبس درگذشت و چهار فرزند از او مانده است. دیگری معن الغنیمی است که درگذشت او را در حبس سه هفته پیش به خانواده اش اطلاع دادند.

سودان و جامعه مدافعان حقوق بشر یکی از فعالان بزرگ را از دست دادند
۱۸ آپریل ۲۰۱۴ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر از درگذشت عثمان حُمیدا، بنیانگذار و رییس مرکز عدالت و مطالعات صلح آفریقا، سازمان عضو این فدراسیون، در تاریخ ۱۷ آپریل به شدت اندوهگین است.

کشته شدن سه همکار تلویزیون المنار در معلولا را محکوم می‌کنیم

     زنان

مصر خشونت جنسی فراگیر ادامه دارد
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۶ آپریل ۲۰۱۴ گزارش مشترک فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و سه سازمان مصری که امروز منتشر شد، به تداوم آزار و حمله های جنسی علیه زنان اختصاص دارد که موانع اساسی در راه مشارکت آنها در گذار سیاسی در این کشور ایجاد می کند. دولت های پیاپی از انجام اقدامات لازم برای جلوگیری از خشونت علیه زنان کوتاهی کرده اند و این جرایم با معافیت از مجازات کامل ادامه پیدا می کنند. این گزارش، با عنوان «مصر: کنار گذاشتن زنان ـ خشونت جنسی در حوزه عمومی» به بیش از ۲۵۰ مورد پرداخته که که از نوامبر ۲۰۱۲ تا ژانویه ۲۰۱۴ گروه های مردان اوباش به معترضان زنان حمله جنسی کرده و در بعضی موارد به آنها تجاوز کرده اند. عبدالکریم لاهیجی، رییس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، گفت: «عدالت در مورد حتا یک تن از مجرمان به خاطر ارتکاب این جرایم اجرا نشده است. جوّ معافیت از مجازات به تکرار و تحمل اجتماعی خشونت علیه زنان کمک می کند.» فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر همچنین فیلم کوتاه ویدیویی در باره خشونت جنسی تهیه کرده است.

روسیه تهدید خبرنگاران زن به خشونت از سوی نایب رئیس مجلس دوما
عراق جلوگیری از «توهین جنسی و جنسیتی» به پوستر نامزدهای زن در انتخابات

کودکان

کودکان می توانند به سازمان ملل علیه نقض حقوقشان شکایت کنند
سازمان ملل و کودکان در درگیری مسلحانه ۱۴ آپریل ۲۰۱۴ چهار کارشناس حقوق بشری سازمان ملل از عهدنامه تازه ای که به کودکان امکان می دهد مستقیم به کمیته حقوق کودک سازمان ملل علیه نقض حقوقشان شکایت کنند، استقبال کرده اند. این عهدنامه که عنوان آن پروتکل اختیاری کنوانسیون حقوق کودک در باره رویه ارتباط است امروز با تصویب ۱۰ کشور به اجرا درآمد. این کارشناسان گفتند: «۲۵ سال پس از تصویب کنوانسیون حقوق کودک در سازمان ملل، حقوق کودکان هنوز روزانه از جمله از طریق خشونت، استثمار و تعدی نقض می شود.» پروتکل تازه به کودکان و نمایندگان آنها امکان می دهد شکایتشان را بر اساس کنوانسیون حقوق کودک و و دو پروتکل اختیاری آن (در باره مشارکت کودکان در درگیری های مسلحانه و فروش ، هرزه نگاری و فحشای کودکان) به کمیته حقوق کودک ارایه کنند. اما این امکان در صورتی وجود دارد که دولت کشورِ کودک پروتکل اختیاری تازه را تصویب کرده باشد و کودک تمام راه های قانونی را در کشورشان طی کرده باشد.

  فرهنگ

هنرمندان برجسته در مقابله با شکنجه، تجارت اسلحه و بردگی جنسی
عفو بین الملل ۱۵ آپریل ۲۰۱۴ دو هنرمند برجسته بین المللی ۳۰ نسخه «شمع آزادی» ساخته اند که در حمایت از فعالیت عفو بین الملل برای پیشبرد حقوق بشر در «ئی بی» به فروش خواهد رسید. فیلم کوتاهی برای نمایش این شمع ها پخش شده است. با سوختن هر شمع، مجسمه ای مومی که نمایانگر بی عدالتی است می سوزد و شمایل برنزی درون آن پدیدار می شود که نماد تغییر مثبت در اثر فعالیت حقوق بشری است.

  آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، ایران، بین المللی، تاجیکستان، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.»

منابع این شماره: العربیه فارسی، بی بی سی، دویچه وله، رادیو بین المللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، رویترز، سازمان ملل و کودکان در درگیری مسلحانه، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، مرکز حقوق بشر فلسطین، گزارشگران بدون مرز، یورو نیوز

هفت روز نامه بین المللی – شماره ۴۴

پیوست‌ها: