زنان-690x259

aks

آرونداتی روی، نویسنده و مبارز برجسته هندوستان می گوید: در واقع چیزی به عنوان «بی صدا» وجود ندارد؛ یا عمدا وادار به سکوت شده اند و یا ترجیح داده می شود صدایشان شنیده نشود. منبع عکس

  موارد فاحش نقض حقوق بشر 

ترکیه فعالان جامعه مدنی ترکیه می گویند این کشور در زمینه حقوق زنان عقبگرد داشته است
۱۸ اپریل، هافینگتون پست سال گذشته، ترکیه از ۱۳۶ کشور جهان توسط مجمع جهانی اقتصاد از نظر شکاف جنسیتی در آموزش، بهداشت، سیاست و اقتصاد جای ۱۲۰ را گرفت. و در زمینه خشونت علیه زنان، در میان بدترین کشورهای اروپا جایگذاری شد. بر اساس یک نظرسنجی که توسط یک گروه حقوق زنان انجام شد، حدود ۷۰۰۰ دختر بین سنین ۱۳ و ۱۷ در طول دهه گذشته ازدواج کردند. در سال ۲۰۱۲، تنها در حدود یک سوم از زنان در ترکیه شاغل بودند که کمتر از نصف متوسط اتحادیه اروپاست. فعالین حقوق زنان در ترکیه میگویند که این روند با سیاست های اردوغان که بر روی ارزشهای اسلامی تاکید می کند ادامه خواهد یافت.

مصر خشونت جنسی فراگیر ادامه دارد
۱۶ اپریل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر گزارش مشترک فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و سه سازمان مصری که امروز منتشر شد، به تداوم آزار و حمله های جنسی علیه زنان اختصاص دارد که موانع اساسی در راه مشارکت آنها در گذار سیاسی در این کشور ایجاد می کند. دولت های پیاپی از انجام اقدامات لازم برای جلوگیری از خشونت علیه زنان کوتاهی کرده اند و این جرایم با معافیت از مجازات کامل ادامه پیدا می کنند. این گزارش، با عنوان «مصر: کنار گذاشتن زنان ـ خشونت جنسی در حوزه عمومی» به بیش از ۲۵۰ مورد پرداخته که از نوامبر ۲۰۱۲ تا ژانویه ۲۰۱۴ گروه های مردان اوباش به معترضان زنان حمله جنسی کرده و در بعضی موارد به آنها تجاوز کرده اند. عبدالکریم لاهیجی، رییس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، گفت: «عدالت در مورد حتا یک تن از مجرمان به خاطر ارتکاب این جرایم اجرا نشده است. جوّ معافیت از مجازات به تکرار و تحمل اجتماعی خشونت علیه زنان کمک می کند.» فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر همچنین فیلم کوتاه ویدیویی در باره خشونت جنسی تهیه کرده است.

روسیه تهدید خبرنگاران زن به خشونت از سوی نایب رئیس مجلس دوما
۱۹ اپریل، یورو نیوز رهبر حزب لیبرال دموکرات روسیه در پاسخ به سوال یک خبرنگار زن درباره اینکه آیا روسیه نیز باید همچون اوکراین محدودیت هایی را برای سفر برخی مقامات کی یف به این کشور اتخاذ کند یا خیر، شروع به فریاد زدن کرد و ضمن تهدید وی، زنان خبرنگار روس را زنانی «هایپر سکشوال» خطاب کرد. وی همچنین خبرنگار زن دیگری که سعی داشت از همکارش حمایت کند را همجنسگرا نامید.

نیجریه ده‌ها دختر از مدرسه‌ شبانه‌روزی در نیجریه ربوده شدند
۱۶ اپریل، بی بی سی در حمله شبه نظامیان اسلامگرا به یک مدرسه شبانه روزی در شمال شرقی نیجریه تعدادی دانش آموز ربوده شدند. به گفته والدین تعداد ربوده شدگان دویست نفر است. پلیس این حمله را تایید کرده اما ربوده شدن دختران دانش آموز را تایید نکرده است.

 افغانستان یک دختر جوان در بغلان تیرباران شد
افغانستان یک زن در شبرغان توسط برادرشوهرش کشته شد

     دفاع از حقوق بشر

جلوگیری از «توهین جنسی و جنسیتی» به پوستر نامزدهای زن در انتخابات عراق
۱۷ اپریل، العربیه فارسی کمیسیون انتخابات عراق گروه‌های ویژه‌ای برای تحت تعقیب دادن کسانی تشکیل داده است که اقدام به توهین جنسی به پوستر‌های نامزدهای زن در انتخابات عراق یا پاره کردن یا نوشتن عبارت‌های مسخره آمیز بر روی‌ها آنها می‌کنند.

روحانی: ترستان از حضور زن را به پای اسلام ننویسید
۲۰ اپریل، بی بی سی حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، ضمن تاکید بر برابری حقوقی و اجتماعی زنان و مردان گفت که «ترس از حضور و تعالی زن» را نباید به پای اسلام و دین نوشت. حسن روحانی روز ٣١ فروردین (٢٠ اپریل) گفت مطابق معیارهای اسلامی «نه مرد را جنس اول می‌دانیم و نه زن را جنس دوم». او گفت زنان ایرانی «از قرن‌ها پیش برای احقاق حقوق خود به پا خواسته‌اند» و در جنبش‌های اجتماعی مختلف تاریخ ایران، از جمله در انقلاب ۵۷ نقش پررنگی داشته‌اند.

بیشتر بدانید: گزارش رادیویی – ساز ناهمساز رهبری و روحانی در قبال زنان و اشتغال

فعالان زن به روحانی: عدالت جنسیتی را رعایت کنید
۲۱ اپریل، دویچه وله برخی کنشگران حوزه زنان در سخنانی خطاب به حسن روحانی در همایش روز زن، از بیکار بودن ۶۳ درصد زنان تحصیلکرده انتقاد کرده و خواهان فرصت‌های برابر شغلی برای زنان شدند. ضیافت همسر روحانی در کاخ سعدآباد نیز خبرساز شده است.

محکومیت سه پلیس در تونس به اتهام تجاوز
۱ اپریل، یورو نیوز فارسی دادگاهی در تونس سه نیروی پلیس را به اتهام تجاوز به یک زن جوان محکوم کرد. بر اساس رای دادگاه، هر یک از این سه نفر به ۷ سال حبس محکوم شده اند. این دادگاه درپی شکایت زنی برگزار شد که در سال ۲۰۱۲ میلادی ادعا کرده بود که دو نیروی پلیس در خودروی شخصی اش به او تجاوز کرده و یک پلیس دیگر نیز از نامزد او اخاذی کرده است.

حقوق کودک

سوءاستفاده جنسی از کودکان؛ تابوی قربانی بودن
۱۲ اپریل، دویچه وله کودکان زیادی در ایران مورد سوءاستفاده جنسی قرار می‌گیرند، اما جامعه ایران نتوانسته دیوار سکوت در این باب را بشکند. حرف زدن کودکان در مورد این اتفاق تابوست و عدم حمایت قانون از قربانی هم در پنهان ماندن اتفاق‌ها مؤثر است.

کودکان می توانند به سازمان ملل علیه نقض حقوقشان شکایت کنند
۱۴ اپریل، سازمان ملل و کودکان در درگیری مسلحانه چهار کارشناس حقوق بشری سازمان ملل از عهدنامه تازه ای که به کودکان امکان می دهد مستقیم به کمیته حقوق کودک سازمان ملل علیه نقض حقوقشان شکایت کنند، استقبال کرده اند. این عهدنامه که عنوان آن پروتکل اختیاری کنوانسیون حقوق کودک در باره رویه ارتباط است امروز با تصویب ۱۰ کشور به اجرا درآمد. این کارشناسان گفتند: «۲۵ سال پس از تصویب کنوانسیون حقوق کودک در سازمان ملل، حقوق کودکان هنوز روزانه از جمله از طریق خشونت، استثمار و تعدی نقض می شود.» پروتکل تازه به کودکان و نمایندگان آنها امکان می دهد شکایتشان را بر اساس کنوانسیون حقوق کودک و و دو پروتکل اختیاری آن (در باره مشارکت کودکان در درگیری های مسلحانه و فروش ، هرزه نگاری و فحشای کودکان) به کمیته حقوق کودک ارایه کنند. اما این امکان در صورتی وجود دارد که دولت کشورِ کودک پروتکل اختیاری تازه را تصویب کرده باشد و کودک تمام راه های قانونی را در کشورشان طی کرده باشد.

کمپین افغانستان به روایت دیگر

نیلاب مبارز، سخنگوی معاونت سیاسی سازمان ملل متحد: احساس ناامنی از موانع مهم پیشرفت زنان است
میراحمد جوینده، عضو پیشین پارلمان: بیسوادی، فقر، فساد و قاچاق مواد مخدر، چالش‌های افغانستان امروز
فوزیه کوفی: می‌ترسم دوباره دنیا و پیشرفت‌هایش را از پشت جالی چادری ببینم
توریالی غیاثی، دیپلمات: برگشت موج سوم دموکراسی و سقوط به دیکتاتوری بزرگترین ترس من است.
کاظمیه محقق: زنان از چارچوب تنگ بی‌سوادی بیرون بیایند
صدیقه بلخی، عضو دوره‌های پانزدهم و شانزدهم مجلس سنا: توسعه به ثبات نیاز دارد

    حقوق مدنی و سیاسی

رهبر ایران: سلامت خانواده اولویت دارد نه اشتغال زنان
۱۹ اپریل، بی بی سی رهبر ایران می‌گوید اشتغال از مسائل اصلی مربوط به زنان نیست و خانواده اولویت دارد. آیت‌الله علی خامنه‌ای که به مناسبت روز زن سخن می‌گفت، اعلام کرد باید مرکزی مطالعاتی و فراقوه‌ای برای تدوین راهبرد همه‌جانبه درباره زن تشکیل شود.

هفتادمین سالگرد حق رای زنان در فرانسه
۲۱ اپریل، رادیو فرانسه فرانسه هفتادمین سالگرد حق رای زنان را روز ۲۱ اپریل جشن می گیرد. قبل از سال ۱۹۴۴ میلادی، زنان فرانسوی از حقوق سیاسی برابر با مردان برخوردار نبودند. ۷۰ سال بعد زنان فرانسوی به طور کامل در انتخابات شرکت می کنند. اما با وجود دستاوردها، آنها هنوز هم در نهاد های دولتی حضور کافی ندارند.

از سکوریز تا آتن، مبارزه زنان یونانی علیه اقدامات ریاضت اقتصادی
۱۶ اپریل، دموکراسی باز همانطور که بحران اقتصادی طولانی یونان در سرفصل های امور بین المللی از بین می رود، افزایش موارد خشونت علیه زنان، خشونت ساختاری ریاضت را انعکاس می دهد. مقاومت زنان یونانی در چند جبهه ادامه دارد.

      قوانین و لوایح

“جنس سوم” در هند به رسمیت شناخته شد
دویچه وله، ۱۶ اپریل تراجنسیتی‌های هند تا کنون ناگزیر بودند میان هویت مذکر یا مونث، یکی را برای ثبت در کارت شناسایی خود انتخاب ‌کنند. دیوان عالی هند با صدور حکمی به این تبعیض پایان داد و جنسیت آنان را به عنوان جنس سوم به رسمیت شناخت.

نگاهی به حقوق و موقعیت زنان در تونس، عربستان، افغانستان و هند
۱۷ اپریل، یورو نیوز فارسی سومین سالگرد انقلاب تونس، خبرهای خوبی را برای زنان این کشور در بر داشت. مجلس موسسان تونس، برابری حقوق همه شهروندان را تصویب کرد و تونس افتخار می کند که در این زمینه در میان کشورهای عرب پیشتاز است. گرچه سرنگونی رژیم زین العابدین بن علی یک پیروزی برای مردم بود، اما زنان تونسی یک پیروزی دیگر نیز برای خوشحالی دارند و آن درج برابری حقوق زن و مرد در قانون اساسی است. اما برعکس تونس، برابری جنسیتی در عربستان سعودی اصلی ناشناخته است. خروج از خانه بدون حجاب کامل و بدون شوهر، ممکن نیست. زنان نمی توانند حساب بانکی باز کنند و یا هر کار دیگری را به تنهایی انجام دهند. ادامه مطلب و گزارش ویدئوی در سایت یورو نیوز فارسی.

   فرهنگ و جامعه

هنرمندان برجسته در مقابله با شکنجه، تجارت اسلحه و بردگی جنسی
۱۵ آپریل، عفو بین الملل دو هنرمند برجسته بین المللی ۳۰ نسخه «شمع آزادی» ساخته اند که در حمایت از فعالیت عفو بین الملل برای پیشبرد حقوق بشر در «ئی بی» به فروش خواهد رسید. فیلم کوتاهی برای نمایش این شمع ها پخش شده است. با سوختن هر شمع، مجسمه ای مومی که نمایانگر بی عدالتی است می سوزد و شمایل برنزی درون آن پدیدار می شود که نماد تغییر مثبت در اثر فعالیت حقوق بشری است.

تب تند شبکه های اجتماعی برای روسری ۳۰۰۰ ساله
۱۹ اپریل، مجله مهر اهالی لرستان امسال ۲۶ اردیبهشت ماه را به نام «گُلوَنی» روسری سنتی شان نامگذاری کرده اند و این روزها سخت در تلاشند تا با استفاده از شبکه های اجتماعی، میراث ۳هزار ساله شان را به مردم ایران بشناسانند.

روز مادر
۱۸  اپریل، مدرسه فمینیستی تمام راهو دویده بودم تا بتونم همزمان با مجید به خونه برسم. مدرسه مجید به خونمون نزدیکتر بود و من مجبور بودم برای سر وقت رسیدن عجله کنم، توی راه چند بار خودکار و خط کشم از بالای کیفم، از اون قسمت زیر در‌ش، افتاد بیرون و من مجبور شدم برگردم و برشون دارم. هول می زدم که نکنه دیر برسم و مجید قلکمونو شکسته باشه. بالاخره با صورتی سرخ و گردنی خیس از عرق به خونه رسیدم. مجید داشت کفشاشو در می‌آورد.

افغانستان علاقمندی بانوان بامیان به ورزش
 ۲۱  اپریل، کلید گروپ مسوولان ورزش  افغانستان می گویند که بانوان ولایت بامیان در عرصه ورزش علاقه مندی شان افزایش یافته است. با وجود آن که کشور سه ده جنگ را پشت سرگذاشته است اما فعالیت‌های خانم ها در عرصه های مختلف روز به روز درحال افزایش است.

آروزی من اوردن تغییر مثبت در زندگی زنان افغانستان است
۱۸ اپریل، پژواک شهره، اول نمره امتحان کانکور افغانستان می گوید که تغییر مثبت در زندگی زنان افغان، اولویت کاری وی بعد از ختم تحصیلات عالی اش است.

      سیاست

راه زنان به پارلمان تاجیکستان: برابری جنسیتی تا کجا امکان‌پذیر است؟
۱۰ اپریل، بی بی سی گروهی از زنان پیشنهاد کرده‌اند که برای تأمین برابری جنسیتی در پارلمان تاجیکستان باید ۵۰٪ نامزدها برای انتخابات آینده زنان باشند. این مطلب در نشستی که روز ۹ اپریل با شرکت یک گروه کاری متشکل از زنان و دختران عضو ۸ حزب رسمی تاجیکستان دائر گردید مطرح شد. در این همایش نویسندگان احزاب سیاسی مسئولین کمیسیون مرکزی انتخابات و همه‌پرسی و نمایندگان سازمان امنیت و همکاری اروپا در این کشور نیز حضور داشتند. به اعتقاد برخی از زنان فعال که در این نشست شرکت داشتند یکی از کمبودی های جدی در سیاست امروز تعداد ناچیز حضور زنان در سطوح رهبری و مجالس پارلمان تاجیکستان است. سال گذشته برای نخستین بار یک زن به عنوان نامزد به انتخابات ریاست جمهوری از سوی حزب نهضت اسلامی عمده ترین حزب مخالف پیشنهاد گردید. اما نامزدی آی نهال بابانظراوا به دلیل ناکامی تیمش در جمع آوری امضاء به ثبت نرسید.

      گزارش، پژوهش و کتاب 

تجزیه و تحلیل: آیا امکان از بین بردن فقر تا سال ۲۰۳۰ وجود دارد؟
۱۷ اپریل، ایرین اهداف توسعه هزاره (MDGs)، شامل هشت هدف در زمینه کاهش فقر است که در جریان اجلاس سران جهان در سال ۲۰۰۰ امضا شده بود و سال آینده منقضی خواهد شد. دیپلمات ها، کارشناسان و مقامات سازمان ملل متحد در حال مذاکره بر روی اهداف ۱۵ سال آینده هستند. جایگاه زنان در اهداف آینده چه خواهد بود؟

من هستم
۲۱ اپریل،  هشت صبح گزارش انستیتوت تحقیقاتی زنان، صلح و امنیت در زمینه امنیت زنان و حضور آنان در انتخابات افغانستان.

زن ستیزی ممنوع
۱۶ اپریل، عصرنو بحث در مورد مردسالاری ، بحث گسترده ایست زیرا ابعاد وسیع، ریشه های مختلف و نمودهای گوناگون آشکار و پنهانی دارد که در جوامع مختلف خود را در قالبهای گوناگونی نشان می دهد. بررسی عوامل اصلی مردسالاری و مبارزه با آن، نیاز به داشتن شناخت و مطالعه ی تمام زیرساختهای جامعه دارد ولی آنچه در پایه ی کار بایستی بدان توجه نمود این است که «مردسالاری» اصطلاح تزیین و تحریف شده همان « زن ستیزی» است.

چگونه تبعیض نژادی و ستم طبقاتی در غرب، مردان مهاجر را به قهقرای مرد سالاری هدایت می کند؟
۲۴ فوریه، رادیو فرانسه به عقیده ی مهرداد درویش پور در عمل جوانان مرد نسل دوم  مهاجران در سوئد، به سادگی به ارزش های برابری طلبی روی نمی آورند. حتی گاهی تشدید فرهنگ پدر سالاری در این گروه، راهی برای مقابله با نژاد پرستی می شود. اخیراً یک پژوهش گسترده دولتی در سوئد، نقش جنسیتی مردان در جامعه و تحولات آنرا در گذر زمان مورد بررسی قرار داد و نتیجه این تحقیق در اختیار وزیر برابری سوئد قرار گرفت.

 آرمان شهر

افغانستان به روایت دیگر
«افغانستان به روایت دیگر» کمپاینی است که به وسیله آرمان شهر/ OPEN ASIAو فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر (FIDH) به مدت ۱۰۰ روز تا انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان جریان دارد. در این کمپاین شخصیت های برجسته اجتماعی، سیاسی و فرهنگی با گفتگو در مورد جامعه ای که در برگیرنده حقوق زنان و حقوق انسان باشد، صدای مترقی افغانستان را به گوش می‏رسانند.

شما می توانید هر روز یک مصاحبه از کمپاین «افغانستان به روایت دیگر» را در وبسایت آرمان شهر، روزنامه ۸ صبح و انگلیسی آنها را در وبسایت روزنامه هافینگتون پست (Huffington Post) بخوانید. همچنین این مصاحبه ها در وبسایت فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر (FIDH) نیز قابل دسترس است.

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

 منابع این شماره: آرمان شهر، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، مدرسه فمینیستی، فارسی.رو، رادیو فرانسه، یورونیوز فارسی، بی بی سی فارسی، بی بی سی انگلیسی، ۸ صبح، دموکراسی باز، مجله مهر، هافینگتون پست، العربیه فارسی، دویچه وله، سازمان ملل و کودکان در درگیری مسلحانه، کلید گروپ، پژواک، عفو بین الملل، IRIN، عصر نو.