iranUntitled-1

منبع عکس: آرمان شهر

  موارد نقض فاحش حقوق بشر 

یک دانشجو به اتهام «فروش فیلترشکن» بازداشت شد
خبرنگاران ایران ۲۶ فروردین ۱۳۹۳ کامبیز اسماعیلی، رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) فرماندهی انتظامی استان کرمان از بازداشت «عامل فروش نرم‌افزار فیلترشکن» خبر داد.
حسین‌ نورانی‌نژاد بازداشت شد
بازداشت تعدادی از نوکیشان مسیحی در تهران همزمان با عید پاک مسیحیان
بازداشت یک شهروند کُرد در نوسود
بازداشت سه شهروند مهابادی اهل‌سنت دیگر
بازداشت ۱۱ شهروند اهل‌سنت اهوازی
بازداشت برادر زندانی سیاسی اعدام شده کُرد و دو شهروند دیگر در سنندج

رد صلاحیت شغلی یک درویش گنابادی ساکن بندرعباس
مجذوبان نور ۲۵ فروردین ۱۳۹۳ آقای سید جواد مرتضوی درویش ساکن بندرعباس به علت وابستگی به طریقت گنابادی از سوی حراست سازمان کشتیرانی رد صلاحیت شد.

 حکم اعدام متهمان ترور دادستان زابل تا ۱۵ روز دیگر اجرا می‌شود
رادیو زمانه ۲۵ فروردین ۱۳۹۳ محمد مرزیه، دادستان عمومی و انقلاب زاهدان از اجرای حکم سه متهم به ترور موسی نوری قلعه، دادستان زابل خبر داد.

 ۹ دانشجوی معترض به سعید جلیلی به کمیته انضباطی احضار شدند
کلمه ۲۸ فروردین ۱۳۹۳ در پی اعتراض دانشجویان دانشگاه امیرکبیر به حضور سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در این دانشگاه و شعارهای آنان در حمایت از میرحسین موسوی و مهدی کروبی و زندانیان سیاسی، دست‌کم ۹ دانشجوی معترض به کمیته انضباطی این دانشگاه احضار شدند.

 ده ها نفر در افغانستان به اعدام عده ای از افغان ها در ایران اعتراض کردند
رادیو فردا ۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ ده ها تن در ولایت خوست افغانستان به اعدام عده ای از شهروندان افغان در ایران به جرم قاچاق مواد مخدر اعتراض کردند.

   زندان

ضرب و شتم زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین:
خانواده‌های زندانیان بند ۳۵۰ اوین: روزه سیاسی می‌گیریم
اعتصاب‌غذای بیش از ۲۰ زندانی دیگر بند ۳۵۰
ما پنج سال است که ایستاده ایم

درخواست تشکیل کمیته حقیقت یاب و برکناری پورمحمدی
اعلام اعتصاب غذای ۱۲ زندانی سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین
تجمع خانواده زندانیان سیاسی مقابل نهاد ریاست‌جمهوری
اعلام اعتصاب غذای همسر سعید متین‌پور در حمایت از همسرش
زندانیان بند ۳۵۰ ملاقات با خانواده‌هایشان را تکذیب کردند
رنج‌نامه آرش همپای، زندانی که “تونل وحشت” را تجربه کرد
بیانیه زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر در محکومیت یورش به زندانیان سیاسی بند ۳۵۰
ضرب و شتم بی‌‌سابقه زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ اوین
روایت همسر بهزاد عرب گل از دیدار با همسرش در زندان اوین
فیلم کوتاه از تجمع اعتراضی امروز خانواده های زندانیان سیاسی بند ٣۵٠

 یک سوم زنان ایرانی در بخش خصوصی پس از مرخصی زایمان اخراج می‌شوند
رادیو زمانه ۲۵ فروردین ۱۳۹۳ محمدحسن زدا، معاون فنی درآمد سازمان تأمین اجتماعی ایران گفت: «بخش خصوصی یک سوم از زنان شاغل را پس از بازگشت از مرخصی زایمان، اخراج می‌کند.»

 حکم اعدام محمد عبداللهی، زندانی سیاسی کُرد، تأیید شد
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۲۸ فروردین ۱۳۹۳ یک فعال حقوق بشر به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت حکم اعدام یک زندانی سیاسی کُرد به نام محمد عبدالهی از سوی دیوان عالی کشور تایید شده است. حکم اعدام این زندانی کرد که ۳۳ ساله، متاهل و شهروند ساکن شهر بوکان است، به صورت رسمی از سوی دایره اجرای احکام زندان مهاباد به او ابلاغ شده است.

 شاهرخ زمانی اعتصاب غذای خود را از سر گرفت
رادیو زمانه ۲۹ فروردین ۱۳۹۳ شاهرخ زمانی، فعال کارگری زندانی که پس از انتقال به زندان رجایی‌شهر اعتصاب غذای ۳۹ روزه خود را شکسته بود به دلیل انتقالش به بند زندانیان خطرناک بار دیگر دست به اعتصاب غذا زد.

 نامه امیر حکمتی به ظریف: من بی‌گناهم، آزادم کنید
رادیو زمانه ۳۰ فروردین ۱۳۹۳ امیر میرزایی حکمتی، آمریکایی ایرانی‌تبار که حکم اعدام او به اتهام جاسوسی برای ایالات متحده چندی پیش لغو شد و به ۱۰سال زندان تغییر یافت، در نامه‌ای خطاب به محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران گفت بی‌گناه است و از وی خواست تا پرونده قضایی‌اش گرفتار آن‌چه اختلافات تاریخی دیپلماتیک میان ایران و آمریکا خواند، نشود.

 عدم دسترسی محمدرضا پورشجری به داروهای حیاتی پس از دوبار سکته قلبی
کمیته گزارشگران حقوق بشر ۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ محمدرضا پورشجری با وجود دوبار سابقه سکته قلبی و بسته شدن رگ های قلبش از اصلی ترین داروهای خود در ندامتگاه مرکزی کرج محروم است.

 عدنان حسن‌پور به زندان مرکزی مریوان منتقل گردید
کردپا ۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ عدنان حسن‌پور پس از دو ماه تبعید در بلوچستان ایران، بار دیگر از زندان زاهدان به زندان مرکزی مریوان انتقال یافت.

   دفاع از حقوق بشر

احمد شهید از ایران خواست اعدام ریحانه جباری را متوقف کند
صدای امریکا ۲۵ فروردین ۱۳۹۳ احمد شهید گزارشگر ویژۀ سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر ایران روز دوشنبه از ایران خواست که اجرای حکم ریحانه جباری که به اتهام قتل عمد محکوم به اعدام شده است را متوقف کند.

 درخواست کانون مدافعان حقوق بشر برای محاکمه ضاربان زندانیان
کانون مدافعان حقوق بشر ۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ کانون مدافعان حقوق بشر که ریاست آن‌ بر عهده شیرین عبادی است درادامه گزارش های ماهانه خود به برسی‌ وضعیت حقوق بشر در ایران در فروردین ماه ۱۳۹۳ پرداخت.
بیانیه سازمان جمهوری خواهان ایران در محکومیت ضرب و شتم زندانیان
گزارشگران بدون مرز «حمله» به زندانیان بند ۳۵۰ را محکوم کرد
سیاستمدار هلندی خواستار محکومیت حمله به زندانیان بند ۳۵۰ شد

    زنان

فعالان زن به روحانی: عدالت جنسیتی را رعایت کنید
دویچه وله ۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ برخی کنشگران حوزه زنان در سخنانی خطاب به حسن روحانی در همایش روز زن، از بیکار بودن ۶۳ درصد زنان تحصیلکرده انتقاد کرده و خواهان فرصت‌های برابر شغلی برای زنان شدند. ضیافت همسر روحانی در کاخ سعدآباد نیز خبرساز شده است.

 یک زن اهل سنت به‌عنوان فرماندار در سیستان و بلوچستان منصوب شد
رادیو زمانه ۳۰ فروردین ۱۳۹۳ برای نخستین بار یک فرماندار زن در سیستان و بلوچستان کار خود را  در شهرستان قصرقند آغاز کرد.

 خامنه‌ای: تفکر برابری جنسی متحجر و غربی است
دویچه وله ۳۱ فروردین ۱۳۹۳ رهبر جمهوری اسلامی دیدگاه غرب درباره زن را “کلیشه‌ای و متحجر” خواند و گفت باید از آن “در مسائلی نظیر اشتغال و برابری جنسی کاملاً فاصله بگیریم.” او می‌گوید زن را نباید جدا از مسئله خانواده بررسی کرد.

   جهانی سازی، حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

بحران کمبود داروی تالاسمی در شماری از شهرهای ایران
رادیو زمانه ۲۵ فروردین ۱۳۹۳ مجید آراسته، رئیس انجمن تالاسمی ایران از کمبود داروی تزریقی بیماران تالاسمی و وضعیت بحرانی در برخی استان‌ها به دلیل نبود دارو خبر داد.

 انفجار مین در مرز دهلران، قطع عضو یک شهروند کُرد را در پی داشت
کردپا ۲۵ فروردین ۱۳۹۳  یک شهروند کُرد ساکن شهر دهلران در استان ایلام در یکی از میادین منطقه با مین به جای مانده از جنگ برخورد و بر اثر انفجار آن یک پای خود را از دست داد.
انفجار مین در پیرانشهر و ثلاث باباجانی حادثه آفرید

 تجمع هزاران نفر در شهرکرد در اعتراض به طرح انتقال آب
رادیو زمانه ۳۰ فروردین ۱۳۹۳ هزاران نفر در شهرکرد، مرکز استان چهار محال و بختیاری، در اعتراض به یک طرح انتقال آب دست به تظاهرات زدند.

    فرهنگ

ریچارد فرای احتمالا در اصفهان دفن نخواهد شد
دویچه وله  ۲۵ فروردین ۱۳۹۳ خبرگزاری ایلنا در خبری اختصاصی از قول یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس نوشته که به احتمال دولت از دفن ریچارد فرای، ایران شناس آمریکایی در اصفهان عقب‌نشینی خواهد کرد.
گروهی از استادان دانشگاه‌های ایران خواهان اجرای وصیت ریچارد فرای شدند

 پیشنهاد وزیر ارشاد برای دادن مسئولیت سانسور به ناشران
دویچه وله ۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ وزیر ارشاد جمهوری اسلامی اعلام کرد که می‌توان به ناشرانی که ظرف ۳۰ سال گذشته هیچ تخلفی نداشته‌اند مجوز داد که کتاب‌ها را خودشان ممیزی و منتشر کنند. وی از هیات نظارت بر کتاب خواست مانع نشر کتاب‌های “اشکال‌دار” شود.

   سیاست

هشدار معاون روحانی در مورد فساد اقتصادی
دویچه وله ۲۶ فروردین ۱۳۹۳ معاون اول رئیس ‌جمهور ایران در مورد شکل‌گیری “فساد سیستمی” در اقتصاد کشور هشدار داد. اسحاق جهانگیری “زد و بندها” را دلیل سقوط ایران در رتبه‌بندی جهانی سلامت اداری دانست. ایران ۱۱ پله دیگر در این رتبه‌بندی سقوط کرده است.

 آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: ایران ذخایر اورانیوم ۲۰ درصدی خود را، یک سوم کاهش داده است
رادیو فردا ۲۸ فروردین ۱۳۹۳ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه، ۲۸ فروردین، اعلام کرد که ایران ذخایر اورانیوم ۲۰ درصدی خود را، یک سوم کاهش داده است.

  آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرما‌ن‌شهر
در این بخش از تارنمای بنیاد آرمان‌شهر می‌توانید مجموعه‌ کتاب‌های منتشر شده توسط این بنیاد را که برخی از آن‌ها به شکل آنلاین قابل مطالعه است، مطالعه کنید. این کتاب‌ها در حوزه‌های شهروند و دموکراسی، حقوق بشر و عدالت، زنان، فرهنگ و ادبیات و کودک و نوجوان دسته‌بندی شده‌اند.

منابع بولتن این هفته؛ خبرگزاری‌های ایسنا، مهرخانه سایت‌هایرادیو فردا، جرس، کلمه، رادیو زمانه، دویچه وله، کردپا، هرانا، بی‌بی‌سی‌ فارسی، سازمان‌های حقوق‌بشری؛ کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، کمیته گزارشگران حقوق بشر، گزارشگران بدون مرز، کانون مدافعان حقوق بشر، سازمان عفو بین الملل

هفت روزنامه حقوق بشری ایران- شماره ۴۲

پیوست‌ها: