haftBangladesh_0,,17589351_403,00

خانواده های قربانیان در سالگشت فرو ریختن ساختمان رعنا پلازا در بنگلادش
عکس: م. مامون/دویچه وله

 موارد نقض فاحش حقوق بشر

پاکستان ترور مجری مشهور تلویزیون

نهادهای دولتی
آمریکا اقدامات مخفی در یمن در سال ۲۰۱۴
دفتر روزنامه نگاری تحقیقی این گزارش از آغاز سال ۲۰۱۴ تا ۲۰ آپریل را در بر می گیرد. رویدادهای مشروح در اینجا را دولت ها، مسئولان نظامی و اطلاعاتی آمریکا و یمن، رسانه های معتبر، منابع دانشگاهی و دیگر منابع گزارش داده اند. مسئولان بالارتبه آمریکا یا یمن انجام بسیاری از حمله ها را تایید کرده اند. هم سیا و هم پنتاگون به عملیات حمله با پهپاد (هواپیماهای بدون سرنشین) در یمن اقدام کرده اند. آمریکا حمله های دیگری با دیگر سلاح ها، جت و موشک انجام داده است.
آمریکا غیرنظامیان در میان بیش از ۴۰ قربانی ۳ حمله پهپادها به ستیزه‌جویان القاعده در یمن
برونئی سنگسار همجنسگرایان در لایحه مجازات اسلامی

عوامل غیردولتی
عراق انفجارها در گردهمایی انتخاباتی در دست کم ۳۱ کشته برجای گذاشت
رادیو فردا ۲۴ آپریل ۲۰۱۴ به گزارش سازمان ملل در سال گذشته و دوماهه اول سال جاری بیش از ده هزار نفر در ناآرامی‌ها و عملیات گروه های تندرو در شهرهای مختلف عراق کشته شده‌اند.
پاکستان ۹ کشته و دهها مجروح در دو حمله جداگانه در شمال شرقی
روزنامه‌نگاران ربوده‌شده فرانسوی در مرز ترکیه پیدا شدند

 عدالت

لیبی و دادگاه بین المللی جزایی: تمایل به آشفتگی و اغتشاش
الجزیره ۲۳ آپریل ۲۰۱۴ مقاله ای از توبی کادمن (کارشناس بین المللی حقوق کیفری) ـ بن بست کنونی در صلاحیت قضایی مربوط به رسیدگی کیفری به اتهام های سیف الاسلام قذافی و برادر جوانترش سعدی قذافی یک بار دیگر صلاحیت دادگاه بین المللی جزایی در لاهه را مورد تردید قرار داده است. هدف هر فرایند عدالت باید برقراری ثبات و آشتی در میان جوامع مدنظر باشد. هر قدر هم تمایل به تلافی و انتقام قوی باشد باید از آن خودداری کرد. دادستان امریکایی دادگاه نورمبرگ آلمان در سال ۱۹۴۵ گفت: «نباید فراموش کنیم که اسناد قضاوت ما در باره این متهمان اسنادی است که فردا تاریخ بر اساس آنها در باره ما قضاوت خواهد کرد. دادن جام زهر به این متهمان قرار دادن آن جام بر لبان خود ما نیز حساب می شود. این محاکمه باید به آرمان دست یابی به عدالت تحقق ببخشد.» دو برادر قذافی به «قتل، شکنجه و بمباران غیرنظامیان» متهم هستند. اما حتا پیش از شروع محاکمه، انتقادهای اساسی در باره رعایت نشدن موازین قضایی و رفتار با متهمان مطرح شده است.

کردستان کوه معافیت از مجازات بر فراز روزنامه نگاران
کمیته حفاظت از روزنامه نگاران ۲۲ آپریل ۲۰۱۴ در مقایسه با بخش بزرگی از خاورمیانه، کردستان [در عراق] ممکن است آرام به نظر برسد، اما هر زمان که درگیری های سیاسی داخلی اوج می گیرد، رسانه ها آسیب پذیر هستند. در شرایط معافیت از مجازات برای حمله های علیه روزنامه ها، از جمله قتل و آتش سوزی، روزنامه نگاران می گویند باید در مورد مسایلی مثل دین، نابرابری اجتماعی و فساد مربوط به مسئولان پرنفوذ خودسانسوری کنند. «پدر سگ، اگر این مجله را فردا منتشر کنی، کله تو را در قبر پدرِ سگت می اندازم.» مجله مورد نظر رایل، ماهنامه مستقل در کردستان بود. «پدر سگ» سردبیر ۳۲ ساله رایل، کاوه گرمیانه، بود که چند گزارش در باره فساد در میان سیاست مداران کُرد، به ویژه سیاست مداران پرنفوذ اتحادیه میهنی کردستان، منتشر کرده بود. گوینده، بر اساس گفتگوی تلفنی ضبط شده که در جولای ۲۰۱۲ در یوتیوب منتشر شد، محمود سنگاوی، عضو اتحادیه میهنی کردستان و ژنرال ارتش بود. هشت ماه بعد، گرمیانه روز ۵ دسامبر ۲۰۱۳ در جلوی خانه اش در شهر سلیمانیه به ضرب گلوله کشته شد.

آمریکا دولت موظف به افشای پرونده عملیات پهپادها شد
دویچه وله ۲۲ آپریل ۲۰۱۴ با صدور حکم دادگاهی در نیویورک، دولت آمریکا موظف شد امکان دسترسی روزنامه‌نگاران به پرونده عملیات هواپیماهای بدون سرنشین این کشور را فراهم کند. این حکم پس از شکایت نشریه نیویورک تایمز صادر شد.
سودان جنوبی سازمان ملل متحد ‘کشتار قومی’ را محکوم کرد

   حقوق مدنی و سیاسی

مصر تخلف از وعده آزادی دین
نیویورک تایمز ۲۵ آپریل ۲۰۱۴ تابستان گذشته زمانی که معماران حکومت ارتشیان محمد مرسی، رییس جمهوری مصر و عضو اخوان المسلمین، را برکنار کردند، دوران تازه ای از رواداری و تکثرگرایی را وعده دادند. اما، ۹ ماه پس از آن، آزاد اندیشان و اقلیت های دینی مصر هنوز در انتظار تحقق این وعده رهبری تازه هستند. دولت متکی به نظامیان پس از سرکوب هواداران اسلام گرای محمد مرسی، به همان روند فرقه گرایی حاکم از چند دهه پیش بازگشته است. دادستان ها هنوز مسیحیان قبطی، مسلمانان شیعه و ملحدان را به اتهام مخالفت با دین زندانی می کنند. هیاتی از فقهای مسلمان بر اساس اختیار اعطایی در قانون اساسی متکی به نظامیان از نمایش فیلم بسیار موفق «نوح» جلوگیری کرده اند زیرا ممنوعیت نمایش پیامبران را نقض کرده است.

فلسطین امید و نگرانی ساکنان نوار غزه نسبت به توافق فتح و حماس
دویچه وله ۲۴ آپریل ۲۰۱۴ در پی توافق حماس و الفتح برای تشکیل یک دولت مشترک نوار غزه شاهد تجمع و شادمانی فلسطینی‌ها بود. با این‌حال نگرانی‌های اقتصادی، درمانی و محدودیت‌های رفت‌وآمد جدی‌تر هم شده است. جزئیات بسیاری از این توافق هنوز مبهم است.

آمریکا شکست فاجعه‌بار کارزار توییتری پلیس نیویورک
رادیو فردا ۲۴ آپریل ۲۰۱۴ مردم به جای عکس‌های یادگاری با ماموران پلیس تصاویری از بدرفتاری آنها با مردم را ارسال و منتشر کردند.
آمریکا اینترنت طبقاتی و پایان بی‌طرفی در شبکه
اسراییل مانع حضور نماینده سازمان ملل در مراسم بیت‌المقدس شد
عربستان سعودی ۵ نفر محکوم به اعدام شدند
ترکیه  همچنان نسل‌کشی ارامنه را انکار می‌کند
ترکیه گسترش اختیارات سازمان اطلاعات و امنیت 
اوکراین حل بحران؛ نظام فدرال، گزینه فنلاند

جاسوسی
روسیه سازمان ضد جاسوسی آلمان: روس‌ها در آلمان فعالانه جاسوسی می‌کنند
آمریکا اتهام به «اف بی آی»؛ فشار به مسلمانان برای خبرچینی

   جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

بنگلادش یک سال پس از فاجعه رعنا پلازا: پیشرفت کُند و جبران ناچیز
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۴ آپریل ۲۰۱۴ یک سال از فرو ریختن رعنا پلازا در داکا، بنگلادش می گذرد و بازماندگان و خانواده های قربانیان هنوز در انتظار جبران کافی هستند. شرایط ایمنی و احترام به حقوق کارگران در کارخانه های تولید پوشاک در بنگلادش هنوز باعث نگرانی است. فرو ریختن ساختمان رعنا پلازا در ۲۴ آپریل ۲۰۱۳ به کشته شدن ۱۱۳۰ تن و زخمی شدن بیش از ۲۰۰۰ تن انجامید. این ساختمان هشت طبقه محل پنج کارخانه بود که برای در حدود ۳۰ شرکت در اروپا و آمریکا پوشاک تولید می کردند. پس از این فاجعه، گروه های مختلفی از سازمان های غیردولتی، اتحادیه های کارگری و سازمان بین المللی کار برای بهبود شرایط کار و ایمنی و تامین خسارت تشکیل شد. بعضی از شرکت های چند ملیتی زود مبالغی را به قربانیان پرداختند، اما شرکت های دیگر به صندوق کمک چیزی نپرداخته اند و بعضی هم اصرار می کنند که به کارخانه های رعنا پلازا سفارش تولید نداده بودند. ۱) آیا مسئولان این فاجعه شناسایی شده و حساب پس داده اند؟ ۲) آیا قربانیان خسارت دریافت کرده اند؟ ۳) آیا دولتمردان بنگلادش برای جلوگیری از تکرار این گونه رویدادها کارکرده اند؟ ۴) آیا شرکت های خارجی بیشتر توجه نشان می دهند؟ ۵) به جز بنگلادش، کدام کشورها به ایمنی کارگران بی توجهند؟

بنگلادش شرکت‌های غربی از پرداخت غرامت به قربانیان فاجعه طفره می‌روند
دویچه وله ۲۴ آپریل ۲۰۱۴ در سالگرد فاجعه بنگلادش شرکت‌‌های تولید‌کننده پوشاک مارک‌دار تاکنون ۱۵ میلیون دلار به یک صندوق بین‌المللی برای غرامت به بستگان قربانیان واریز کرده‌اند. نیاز واقعی اما ۴۰ میلیون دلار است. در این فاجعه ۱۱۳۰ نفر کشته شدند.

کامبوج به پیگرد ۲۳ کارگر و مدافع حقوق بشر پایان دهید
۲۴ آپریل ۲۰۱۴ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و سازمان های عضو آن، جامعه حقوق بشر و توسعه کامبوج، و جامعه پیشبرد و دفاع از حقوق بشر در کامبوج، امروز اعلام کردند: دولت کامبوج باید تمام اتهام های علیه ۲۳ کارگر تولید پوشاک و مدافع حقوق بشر را که در سرکوب خشن تظاهرات در پنوم پن در تاریخ ۳ـ۲ ژانویه ۲۰۱۴ ـ که به مرگ ۴ نفر و زخمی شدن ده ها نفر انجامید ـ دستگیر شدند لغو کند. محاکمه این ۲۳ تن در ۲۵ آپریل در دادگاه شهرداری پنوم پن آغاز می شود.

آمریکا ۵۰ سال پس از آغاز جنگ علیه فقر، بدبختی بازگشته است
نیویورک تایمز ۲۰ آپریل ۲۰۱۴ فقیرترین شهرستان در ویرجینیای غربی به نام مک داول بیش از نیم قرن است که نشانه فقر نهادین به شمار می رود. جان کندی در مبارزه انتخاباتی ریاست جمهوری در سال ۱۹۶۰ در این محل به قدری تحت تاثیر قرار گرفت که قول داد در صورت موفقیت به این شهرستان کمک کند. اولین دستور اجرایی او برقراری کوپن های غذایی بود و اولین گیرندگان آن ساکنان مک داول بودند. لیندن جانسن، رییس جمهوری بعدی، زمانی که «جنگ بی قید و شرط علیه فقر» را اعلام کرد بدبختی در آپالاچیا را در نظر داشت. اما نیم قرن بعد، میزان فقر رو به افزایش است. اقتصاد و صنعت زغال سنگ در سراشیبی است، با فرار مردم شهرها خالی می شوند، زندانیان افزایش می یابند. در ۵۰ سالگی «جنگ علیه فقر» کنفرانس هایی برگزار می شود که اغلب به «فرهنگ» مردمان فقیر شهری توجه دارند. چیزی که سال هاست فراموش شده این است که فقر بلند مدت بیشتر یک مساله روستایی است.
ترکیه تعداد دیگری از مقامهای ارشد اقتصادی برکنار شدند

     حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

توقف گفتگوهای صلح، خروج اسراییل را آسان ولی موقعیت آن را خطرناک کرد
نیویورک تایمز ۲۵ آپریل ۲۰۱۴ یک ماه پیش وزیر خارجه جان کری اسراییل را به خاطر ادامه ساخت و ساز کوچ نشین ها در کرانه غربی و خودداری از آزاد کردن زندانیان قدیمی فلسطینی متهم به تخریب فرایند صلح می کرد. اما چند روز پیش، اسراییل با تایید ضمنی واشنگتن گفتگوهای به بن بست رسیده را ترک کرد و راهی برای خروج دولت نامتحد خود که به صلح متعهد نیست پیدا کرد. نتانیاهو در کوتاه مدت از بحران در دولت ائتلافی خود فرار کرد. اما سقوط گفتگوهایی که کری و دیگران آخرین شانس راه حل ایجاد دو کشور نامیده اند اسراییل را در موقعیتی خطرناک قرار می دهد. گفتگوها به مهار خشونت ها در کرانه غربی و کاهش تحریم های رو به رشد کالاها و نهادهای اسراییلی در اروپا کمک کرده بود. حالا نتانیاهو با رییس جمهور قوی تر فلسطینی روبرو است که می تواند از جایگاه عضو ناظر در سازمان ملل برای دسترسی به نهادهای بین المللی و حتا دادگاه هایی استفاده کند که اسراییل را ممکن است با اتهام جنایت های جنگی مورد پیگرد قرار دهند.
اسراییل مذاکرات صلح با فلسطینیان را متوقف کرد
اسراییل انتقاد نماینده سازمان ملل در مذاکرات صلح از رفتار این کشور
اوکراین دبیرکل سازمان ملل خواستار برقراری آرامش و پرهیز از عملیات نظامی در شرق این کشور شد
آمریکا صدور جنگ‌افزار‌ به مصر را از سر گرفت

    دفاع از حقوق بشر

سوریه بیانیه مشترک روسای نهادهای اقدامات بشردوستانه سازمان ملل
یونیسف ۲۳ آپریل ۲۰۱۴ یک سال پیش، ما روسای موسسه های سازمان ملل که می کوشیدیم با آثار رو به رشد بحران سوریه بر جنبه انسانی آن مقابله کنیم، درخواستی فوری از طرف میلیون ها نفری که زندگی و آینده شان در خطر است منتشر کردیم: کافی است، می گوییم، کافی است! این فراخوان به طور عمده نادیده گرفته شد. جنگ در بسیاری مناطق رو به گسترش است. وضعیت انسانی روز به روز بدتر می شود. و برای غیرنظامیان باقی در شهرهای حلب و شهر قدیمی حمص و دیگر بخش های کشور بدترین روزها هنوز در پیش است. تنها در حلب، دست کم یک میلیون نفر نیازمند کمک های انسان دوستانه هستند. جاده دمشق به حلب اغلب بسته است. جاده های مهم دیگر را نیروها و گروه های مختلف مسلح بسته اند. ما از تمام طرف های این درگیری خشن می خواهیم: امکان دسترسی بی قید و شرط برای کمک های انسان دوستانه به تمام مردم را فراهم کنند؛ به محاصره غیرنظامیان که همه طرف ها برقرار کرده اند پایان دهند؛ به بمباران و گلوله باران بی هدف غیرنظامیان به وسیله دولت و گروه های مخالف پایان دهند و نقض حقوق بین المللی بشردوستانه را متوقف کنند.

سه مدافع حقوق بشر نامزدهای نهایی جایزه مارتین آنالز در ۲۰۱۴
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۳ آپریل ۲۰۱۴ این جایزه را جامعه جهانی حقوق بشر (نگاه کنید به هیات داوری شامل ۱۰ سازمان بین المللی حقوق بشری) به یکی از مدافعان حقوق بشر می دهد که تعهد عمیق خود را به نمایش گذاشته و با خطرهای شخصی بزرگی روبروست. هدف از اعطای آن تاکید بر فعالیت مدافعان حقوق بشر و حفاظت از آنها از طریق افزایش توجه به آنهاست. این سه تن نامزدهای نهایی امسال هستند: کائو شونلی (چین) که در ۱۴ مارچ در حبس درگذشت؛ عادل الرحمان خان (بنگلادش) که از سال ۱۹۹۰ در زمینه های مختلف حقوق بشر فعالیت کرده است؛ آلخاندرا آنچیتا (مکزیک)، بنیانگذار و رییس اجرایی سازمان پرودسک، که ۱۵ سال است در فعالیت های مختلف شرکت دارد.
انتقاد روشنفکران بریتانیایی از کامرون برای ‘مسیحی’ دانستن کشور
سوریه دبیرکل سازمان ملل خواستار «اقدام» شورای امنیت شد
آلمان تظاهرات عید پاک در حمایت از صلح و مخالفت با جنگ

     زنان

عهدنامه اروپایی در باره خشونت علیه زنان به اجرا در می آید
دیده بان حقوق بشر ۲۴ آپریل ۲۰۱۴ آندورا دهمین کشوری بود که عهدنامه اروپایی در باره خشونت علیه زنان را تصویب و آن را گامی دیگر به مرحله اجرا نزدیک کرد. بر این اساس، این عهدنامه از اول آگوست ۲۰۱۴ به اجرا در خواهد آمد و کشورهای تصویب کننده آن متعهد خواهند بود از قربانیان خشونت حفاظت و حمایت کنند. این عهدنامه با عنوان «کنوانسیون شورای اروپا برای پیشگیری از خشونت علیه زنان و خشونت خانگی و مبارزه با آن» اولین عهدنامه اروپایی است که به طور مشخص با این انواع خشونت ها مقابله می کند.

قطر کارگران خانگی خارجی: موارد تکان دهنده ای از فریب، کار اجباری، خشونت
۲۳ آپریل ۲۰۱۴  عفو بین‌الملل با انتشار گزارشی تازه با عنوان «خواب من وقت بیکاری است: استثمار کارگران خانگی در قطر» وضعیت تاریک ۸۴۰۰۰ زن کارگر خارجی در قطر را که بیشتر از جنوب و جنوب شرقی آسیا آمده اند، به تصویر کشید. دویچه وله نیز در مقاله ای در باره این گزارش نوشت: این زن‌ها ۱۰۰ ساعت در هفته مجبور به کارند و با خشونت جنسی و فیزیکی مواجه‌اند. در صورت شکایت نیز خود به “رابطه نامشروع” متهم‌می‌شوند.  سازمان‌های مدافع حقوق بشر و فعالان مدنی بارها از فیفا انتقاد کرده‌اند که پذیرفته تا جام جهانی در قطر و در شرایطی برگزار شود که که حقوق صدها هزار کارگر نقض می‌شود.

عراق ضرورت طرح مسایل زنان در کمپین‌های انتخاباتی
دویچه وله ۲۳ آپریل ۲۰۱۴ انتخابات پارلمانی عراق هفته آینده برگزار می‌شود. فعالان حقوق زنان در عراق تلاش‌می‌کنند مسایل زنان را در کمپین‌های انتخاباتی بگنجانند. بر اساس قوانین عراق یک چهارم کرسی‌های مجلس به زنان اختصاص می‌یابد.

  فرهنگ

جشنواره فیلم زنان در لندن؛ جنگ، عشق و دختران جوان
جایزه ادبی سروانتس برای النا پونیا توسکا

  آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، ایران، بین المللی، تاجیکستان، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.»

منابع این شماره: الجزیره، بی بی سی، دویچه وله، دیده بان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، کمیته حفاظت از روزنامه نگاران، نیویورک تایمز، یونیسف

هفت روز نامه بین المللی – شماره ۴۵

پیوست‌ها: