iranPresentation1

همبستگی با زندانیان اوین با تراشیدن موی سر

  موارد نقض فاحش حقوق بشر 

بازداشت سه تن از فعالان حامی جنبش سبز در تهران
جرس ۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ بهزاد فروزش، از حامیان جنبش سبز، بدون هیچ گونه احضاریه و یا ابلاغ حکم، توسط تعدادی از ماموران در محل کار خود دستگیر و به زندان اوین منتقل شد.
سرنوشت نامعلوم یک دانشجوی کُرد پس از بازداشت نامعلوم

 صدور ١ سال حبس تعزیری برای یک فعال حقوق‌بشری کُرد
کردپا ۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ آوات شیخ‌السلامی فرزند حسن از فعالین حقوق بشری اهل مهاباد، از سوی شعبە ٣ دادگاه انقلاب شهر تبریز بە ١ سال زندان تعزیری محکوم شد.

 احضار گسترده دراویش ماهشهر به اداره اطلاعات و بازداشت یک درویش گنابادی
مجذوبان نور ۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ ده‌ها تن از دراویش گنابادی ماهشهر به صورت تلفنی به اداره اطلاعات این شهر احضار و از این میان یک درویش گنابادی نیز برای چندین ساعت بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفت.

 روزنامه‌ ابتکار توقیف شد
خبرگزراری ایسنا ۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ مدیرمسوول این روزنامه: صبح امروز (شنبه، ششم اردیبهشت‌ماه) نامه‌ای از سوی دادسرای رسانه به‌دست من رسید که در آن، به استناد ماده‌ی ۱۱ قانون مطبوعات، این روزنامه شامل حکم توقیف دانسته شده بود.

 سه متهم به ترور دادستان زابل اعدام شدند
رادیو فردا ۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ ابراهیم حمیدی، رییس کل دادگستری سیستان و بلوچستان، روز شنبه ششم اردیبهشت ماه گفته است که سه تن از متهمان به ترور دادستان زابل، در محل وقوع این سوءقصد  اعدام شده اند.

 اجرای حکم شلاق مردم در بیرجند
خبرگزاری فارس ۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ در اجرای دستور مقام قضایی متهم م.الف که به جرم مزاحمت برای نوامیس در محدوده خیابان سجادشهر دستگیر و  به ۴۰ ضربه شلاق تعزیری در ملاءعام محکوم شد٬ در محل وقوع جرم روبروی دبیرستان دخترانه فرزانگان بیرجند مجازات شد

   زندان

ضرب و شتم زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین:
برگه آزمایش اکبر امینی؛ سند دروغگویی رئیس معزول سازمان زندان‌ها
بحران در زندان اوین
زندانیان بند ۳۵۰ اوین: با پذیرش اشتباه، عذرخواهی کنید
واکنش رئیس قوه قضاییه در مورد اتفاقات بند ۳۵۰ زندان اوین
حسین رونقی: احساس خفگی می کنم پنجره ای بگشایید
متمم استشهادیه زندانیان بند ۳۵۰ اوین: اعلام جرم و درخواست اقدام عاجل قضایی
بازگرداندن شش زندانی محبوس در انفرادی به بند ۳۵۰ اوین
تماس تلفنی بهزاد عرب گل با همسرش از انفرادی: تایید شکستگی سر و بینی
گزارش رئیس سازمان زندان‌ها به نمایندگان هم دروغ بود؛ ملاقاتی در کار نبوده است
نامه پدر حسین رونقی به رهبری: جان زندانیان سیاسی در خطر است؛ دستور رسیدگی دهید
جزییات تکان دهنده خانواده‌های زندانیان سیاسی از حمله به بند ۳۵۰ زندان اوین
وخامت حال رسول بداقی در پی اعتصاب غذا در زندان
عدم آزادی دو تن از بازداشت‌شدگان در تجمع خانواده‌های زندانیان به رغم وعده‌های مسئولان
وضعیت بد جسمی چهار زندانی در اعتصاب غذا در انفرادی
کاوه دارالشفا، برادر یکی از زندانیان بند ۳۵۰ اوین، بازداشت شد
مادر حسین رونقی ملکی: منتظر پاسخ دولت در مورد حمله به بند ۳۵۰ هستیم

 شرایط وخیم جسمی علی مرادی زندانی سیاسی در زندان میناب
دیدبان حقوق بشر کردستان ۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ علی مرادی زندانی سیاسی کُرد به دلیل نارحتی قلبی در وضعیت وخیمی به‌سر می‌برد و با توجه به امکانات محدود بهداری زندان مرکزی میناب برای معالجه زندانیان این زندان، وی نیاز فوری به اعزام به بیمارستان خارج از زندان دارد.

 چهار زندانی کرد در یک‌ قدمی چوبه دار
دویچه وله ۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ چهار زندانی سیاسی کرد در آستانه مرگ قرار دارند. حکم اعدام آن‌ها از سوی دیوان‌عالی کشور تایید و روز دوم اردیبهشت از سوی دایره اجرای احکام زندان ارومیه به آن‌ها ابلاغ شده است.

 دو فعال عرب اهوازی به شش سال حبس محکوم شدند
هرانا ۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ علی سیاحی فرزند غانم، ۲۹ ساله، متأهل، از اهالی شهر حمیدیه و عماد منابی ٣٧ ساله فرزند سبحان، متاهل و دارای یک فرزند، هردو به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از سوی شعبه ٣ دادگاه انقلاب اهواز محاکمه شدند. قاضی “بارانی” حکم ۳ سال حبس در زندان کارون را برای علی سیاحی و ۳ سال حبس در زندان دزفول را برای عماد منابی صادر کرده است.

   دفاع از حقوق بشر

اعتراض به ادامه حبس «نارنجی‌ها» توسط سپاه
خبرنگاران ایران ۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ نیاد مرزهای الکترونیکی (ای اف اف) با انتشار گزارشی بر روی وبسایت خود، خواستار آزادی مسئولان و نویسندگان سایت نارنجی شد.

 گزارش گران بدون مرز خواهان تشکیل کمیسیون مستقل برای بررسی رویداهای بند ٣۵٠ زندان اوین است
گزارش‌گران بدون مرز ۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ سلامت و زندگی این زندانیان که از درمان هم محروم شده‌اند در خطر قرار گرفته است. ما می‌ خواهیم که احمد شهید گزارش‌گر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل، اجازه یابد و به فوریت برای تحقیق و بررسی مستقل به ایران برود.

 درخواست آزادی هفت عضو سایت نارنجی از سوی بنیاد مرزهای الکترونیکی
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ بنیاد مرزهای الکترونیکی(ای اف اف) روز چهارم اردبیهشت ماه امسال با انتشار مطلبی بر روی وب سایت خود خواستار آزادی مسولان و نویسندگان سایت “نارنجی” شده است که در آذر ماه سال ۱۳۹۲ توسط سپاه پاسداران دستگیر شدند. هفت نفر از اعضا و نویسندگان اصلی سایت نارنجی که در شهر کرمان ساکن بودند در۱۲ آذر ماه ۱۳۹۲ دستگیر شدند و همچنان بدون دادگاه در بازداشت موقت به سر می برند.

    زنان

آغاز به کار دومین فرماندار زن در سیستان و بلوچستان
بی بی سی فارسی ۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ معصومه پرندوار، دومین فرماندار زن استان سیستان و بلوچستان کار خود را آغاز کرد.

 فناوری اطلاعات و ارتباطات؛ از بررسی علل حضور کمرنگ زنان تا معرفی زنان موفق
مهرخانه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ دفاتر سیسکو در ۳۰ کشور در اروپا، خاورمیانه، آسیا، آفریقا، و آمریکای‌شمالی، لاتین و جنوبی؛ به برگزاری پرشور روز دختران و فناوری ارتباطات شامل گردشگری، بازدید از دفاتر این شرکت و گفتگو با کارکنان زن سیسکو، برای دختران ۱۳ تا ۱۸ سال پرداخته‌اند.

 اجرای حداقلی قوانین مربوط به اشتغال زنان
خبرگزاری ایلنا ۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ یک فعال حقوق زنان کارگر گفت: قوانین اشتغال زنان به صورت حداقلی اجرا می شوند به طوری که واحدهای تولیدی و صنعتی کمتر به استخدام زنان متاهل رغبت دارند.

   جهانی سازی، حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

مرگ دو میلیون ماهی در سد فشافویه
کلمه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ محسن غلامحسینی که مدیریت عاملی شرکتی را که در سد فشافویه نسبت به پرورش ماهی اقدام می‌کرد بر عهده دارد، در گفت‌وگو با ایسنا افزود:‌ از افرادی که باعث بروز این حادثه شده اند به دادگاه حسن آباد شکایت کردیم و کارشناس رسمی دادگستری امروز برای تعیین دلیل و برآورد خسارت از محل بازدید کرده است.

 ۵۱۷ شهر ایران در آستانه بی‌آبی
عصر ایران ۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ حمید رضا جانباز، مشاور وزیر نیرو گفته امسال ۵۱۷ شهر ایران با تنش بی‌آبی مواجه خواهند شد.

 کشته شدن یک قلاده از گونه در معرض انقراض خرس سیاه آسیایی
خبرگزاری مهر ۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ مدیر دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران از کشته شدن یک قلاده از گونه در معرض انقراض خرس سیاه آسیایی خبر داد.

     فرهنگ

 محرومیت دانشجویان مناطق دوردست از کارت‌های ویژه خرید کتاب
رادیو زمانه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهلت ثبت نام برای بن‌کارت‌های دانشجویی ویژه نمایشگاه کتاب تهران را تمدید کرد. فقط دانشجویان و طلبه‌هایی که در شهرهای قم، کرج و تهران سکونت دارند، می‌توانند از این امکان استفاده کنند و دانشجویان مناطق دوردست همچنان از این امکانات محروم می‌مانند.

 دبیر اتحادیه‌ ناشران: ناشران نباید مسئولیت ممیزی کتاب را بپذیرند
دویچه وله ۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ محمود آموزگار می‌گوید تا وقتی حتا بر سر یک واژه ابهام است، ناشران نباید بپذیرند که مسئول ممیزی کتاب شوند. او خواستار اصلاح روش‌های ممیزی و بررسی کتاب شد. وضعیت نشر در دولت یازدهم هنوز تغییر چشمگیری نداشته است.

جایزه گلشیری برگزیدگانش را اعلام کرد
رادیو زمانه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ سیزدهمین دوره جایزه هوشنگ گلشیری در مراسمی که جمعه، ۵ اردیبهشت (۲۵ آوریل) برگزار شد، برگزیدگانش را اعلام کرد. در این مراسم از تلاش گلی ترقی در عرصه داستان‌نویسی تقدیر شد.

   سیاست

کنسول ایران: ۸۶ ایرانی در مالزی به اعدام محکوم شده‌اند
بی بی سی فارسی ۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ کنسول ایران در مالزی می‌گوید ۸۶ نفر ایرانی محکوم به اعدام در این کشور زندانی اند. به گفته او، از شمار ایرانی‌های منتظر اعدام در مالزی کم شده است.

  آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرما‌ن‌شهر
در این بخش از تارنمای بنیاد آرمان‌شهر می‌توانید مجموعه‌ کتاب‌های منتشر شده توسط این بنیاد را که برخی از آن‌ها به شکل آنلاین قابل مطالعه است، مطالعه کنید. این کتاب‌ها در حوزه‌های شهروند و دموکراسی، حقوق بشر و عدالت، زنان، فرهنگ و ادبیات و کودک و نوجوان دسته‌بندی شده‌اند.

منابع بولتن این هفته؛ خبرگزاری‌های ایسنا، مهرخانه، مهر، فارس، ایلنا سایت‌هایرادیو فردا، جرس، کلمه، مجذوبان نور، عصر ایران، رادیو زمانه، دویچه وله، کردپا، هرانا، بی‌بی‌سی‌ فارسی، فرارو سازمان‌های حقوق‌بشری؛ کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، کمیته گزارشگران حقوق بشر، گزارشگران بدون مرز، کانون مدافعان حقوق بشر، سازمان عفو بین الملل

هفت روزنامه حقوق بشری ایران- شماره ۴۳

پیوست‌ها: