اعلامیهء مطبوعاتی

(کابل، یکشنبه، ۰۷ ثور ۱۳۹۳)

«فیفا از اعلام نتایج ابتدایی انتخابات از سوی کمیسیون مستقل انتخابات استقبال می کند، اما در عین حال از اظهارنظرهای غیرمسلکی برخی از مسوولین کمیسیون های انتخاباتی نگران می باشد.»

اعلام نتایج ابتدایی انتخابات از سوی کمیسیون مستقل انتخابات یک گام مثبت و رو به جلو در پروسه انتخابات می باشد. فیفا از اعلام نتایج ابتدایی انتخابات از سوی کمیسیون مستقل انتخابات استقبال می کند؛ اما با درک این که این نتایج مطابق حکام قانون قطعی و نهایی نیست، فیفا باور دارد که رسیدگی به شکایات و اعتراضات وارده بر این نتایج از سوی کمیسیون محترم مستقل شکایات انتخاباتی واعلام نتایج نهایی، می تواند به مراتب مرحله حساس و بااهمیت در این پروسه باشد. بدین لحاظ، مسوولیت سنگین رسیدگی به شکایات و افزایش اعتماد مردم و کاندیداهای محترم به نتایج انتخابات بستگی به عملکرد شفاف، مسلکی و به موقع کمیسیون محترم مستقل سمع شکایت انتخاباتی دارد. فیفا در این عرصه به این کمیسیون توفیقات مزید می خواهد.

0,,16545434_303,00

فیفا به عنوان یک نهاد مشاهد ملی با درک رسالت ملی خود، و با باورمندی به اصل بی طرفی، از تمامی مراحل این پروسه نظارت به عمل آورده و یافته های مشاهداتی خویش را در قالب حدود صلاحیت های خود به عنوان همکار (نه شاکی) همواره با کمیسیون های محترم انتخاباتی، در میان گذاشته است. استانداردهای معمول در همه جای دنیا این است که نهادهای مشاهد، به عنوان بازوی سوم و منبع ممد معلوماتی در قضایای مورد مناقشه، همکار نهادهای برگزارکننده پروسه بوده و از یافته های مشاهداتی آن ها در تنویر زوایای تاریک موارد ابهام آمیز، به عنوان اطلاعات استفاده می شود.

فیفا با آن که از کارکردهای مسوولین کمیسیون های انتخاباتی در بعضی موارد تقدیر می کند، اما درعین حال از اظهار نظرهای برخی از مسوولین این کمسیون ها، نگران می باشد. گفته های برخی از مسوولین کمیسیون های انتخاباتی در رابطه به یافته های مشاهداتی نهادهای مشاهد که سابقه درخشان و طولانی نظارت بر پروسه های انتخاباتی در کشور را دارند، نه تنها غیرمسوولانه است؛ بلکه این نوع اظهارات شان بیانگر توقع خارج از حدود صلاحیت و مکلفیت های قانونی نهادهای مشاهد نیز می باشد. منصفانه آن است که به جای بی اعتبارسازی نهادهای مشاهد در پروسه، از اطلاعاتی که آن ها در اختیارکمیسیون های محترم می گذارند، بدون طرف ورزی سیاسی، به صورت درست و مسلکی آن استفاده نمایند.

فیفا همچنین از کاندیداهای محترم حاضر در این پروسه می خواهد تا به پاس حرمت به حضور گسترده مردم در انتخابات، هم چنان با بردباری و صبوری این پروسه را دنبال کنند؛ و در مواردی که اعتراض و شکایتی نسبت به اجراآت کمیسیون های انتخاباتی دارند، آن را مسوولانه و در چارچوب امکانات حقوقی و قانونی، به نهادهای مربوطه در زمینه، درج نموده و از روند رسیدگی به آن نیز نظارت نمایند.