زنان-690x25944

خشونت علیه زنان در نپال منبع عکس

  موارد فاحش نقض حقوق بشر 

افغانستان تجاوز به محارم، عمق بداخلاقی
هشت صبح ۲۳ اپریل ۲۰۱۴ یک مرد در محاکم مربوط به ولایت بلخ در شمال کشور، به جرم تجاوز به دو دخترش به اعدام محکوم شده است. نشر خبر در خصوص تجاوز یک پدر به دو دختر در جامعه‌ای مثل افغانستان می‌تواند واقعا شوک‌آور باشد.

قطر انتشار گزارش شرایط زنان کارگر در قطر
دویچه وله ۲۴ اپریل ۲۰۱۴ سازمان «عفو بین‌الملل» با انتشار گزارشی تحت عنوان «خواب من وقت بیکاری است: استثمار کارگران خانگی در قطر» ازجزئیات خشونت، شکنجه و بردگی زنان کارگر خارجی در قطر پرده برداشت. دست‌کم ۸۴ هزار زن کارگر مهاجر در کشورهای عرب حوزه‌ خلیج فارس به کار طاقت‌فرسا مشغول‌اند و بیشتر آن‌ها از کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا برای کار به این کشورها رفته‌اند. عفو بین‌الملل می‌گوید وضعیت این زنان با «برده» فرق چندانی ندارد.

افغانستان یک خانواده از فروش طفل دوگانگی خود پشیمان است
پژواک ۲۷ اپریل ۲۰۱۴ مادرى که طفل دوگانگى شیرخوار خود را به علت فقر در ولایت کندوز فروخته است، اکنون ابراز ندامت نموده و از دولت میخواهد که جگرگوشه هایش را دوباره برایش برگرداند.

افغانستان زنان در فاریاب علیه فرمانده محلی مظاهره کردند
پژواک ۲۳ اپریل ۲۰۱۴ ده ها زن و طفل در مقابل دفتر والى فاریاب، با گریه و فریاد مظاهره نموده و یک قوماندان محلى را متهم به تجاوز و قتل وابستگان خود نمودند.

درعربستان محافظه کاران علیه غرب زدگی و حقوق زنان تظاهرات می کنند
نیوز ویک ۱۷ اپریل ۲۰۱۴ محافظه کاران عربستان سعودی بیرون دادگاه سلطنتی علیه اصلاحاتی مثل اجازه آموزش و ورزش در مکاتب عمومی تظاهرات کردند. رسانه های محلی عکسهای صدها مرد که با لباس های سنتی علیه تغییرات اجتماعی تظاهرات می کردند را پخش کردند.

     دفاع از حقوق بشر

عهدنامه اروپایی در باره خشونت علیه زنان به اجرا در می آید
دیده بان حقوق بشر ۲۴ آپریل ۲۰۱۴ آندورا دهمین کشوری بود که عهدنامه اروپایی در باره خشونت علیه زنان را تصویب و آن را گامی دیگر به مرحله اجرا نزدیک کرد. بر این اساس، این عهدنامه از اول آگوست ۲۰۱۴ به اجرا در خواهد آمد و کشورهای تصویب کننده آن متعهد خواهند بود از قربانیان خشونت حفاظت و حمایت کنند. این عهدنامه با عنوان «کنوانسیون شورای اروپا برای پیشگیری از خشونت علیه زنان و خشونت خانگی و مبارزه با آن» اولین عهدنامه اروپایی است که به طور مشخص با این انواع خشونت ها مقابله می کند.

۲۱ کشور درگیر جنگ، با خشونت جنسی علیه زنان مقابله ‌کنند
مهرخانه ۲۹ آپریل ۲۰۱۴ زینب بنگورا؛ نماینده ویژه ملل متحد در مورد خشونت جنسی در مخاصمات مسلحانه، بر لزوم مقابله با ارتکاب خشونت جنسی علیه زنان و دختران در کشورهای درگیر مخاصمات مسلحانه تأکید کرد. به گزارش مهرخانه، به‌رغم آنکه تاکنون اقداماتی در جهت مقابله با ارتکاب تجاوز به عنف به عنوان یکی از شیوه‌های جنگی در مناطق درگیر مخاصمات مسلحانه در سطح بین‌المللی صورت پذیرفته است، اما در عمل، شاهد آن هستیم که هنوز هم ارتکاب خشونت جنسی به عنوان یکی از مصادیق رایج و مرسوم جرایم بین‌المللی؛ زنان، کودکان و حتی مردان را در بیش از ۲۰ کشوری که هم‌اکنون درگیر مخاصمه هستند، تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

افغانستان باشندگان ۸ ولایت در کمپاین محو خشونت علیه زنان سهم گرفتند
پژواک ۱۹ اپریل ۲۰۱۴ بیش از یکصد هزار تن از مردم هشت ولایت کشور، با امضاى طومار «خشونت بس است، عدالت می خواهیم»؛ به خشونت علیه زنان، نه گفتند و خواهان تامین عدالت در مورد ناقضان حقوق زن شده اند.

افغانستان با وجود مصرف میلیاردها دالر هنوز خشونت علیه زنان و اطفال محو نشده است
پژواک ۲۰ اپریل ۲۰۱۴ «انجمن افغانستان و آسیای میانه»، از وضعیت حقوق بشر در کشور ابراز نگرانی کرده، می گوید که با حضور جامعۀ جهانی در ١٣ سال گذشته، هنوزهم خشونت علیه زنان و اطفال وجود دارد.

دفاع ایران از عضویت در کمیسیون مقام زن سازمان ملل
صدای امریکا ۲۹ اپریل ۲۰۱۴ حمید بابایی، سخنگوی هیئت ایران در سازمان ملل متحد انتقادات نماینده آمریکا درباره حضور جمهوری اسلامی در یک کمیسیون حقوق بشری سازمان ملل را رد کرد. به گزارش خبرگزاری رویترز، حمید بابایی گفت ایران اتهامات مطرح شده در بیانیه سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد درباره نقض حقوق بشر و آزادی های مدنی در جمهوری اسلامی را رد می کند. او گفت ایران این اتهامات را غیرسازنده و مانع روح همکاری بین کشورهای مستقل می داند. روز چهارشنبه در ژنو، سازمان ملل متحد جمهوری اسلامی و چند کشور دیگر را به عضویت کمیته هایی در آورد که وظیفه آنها حفاظت از حقوق زنان و حقوق بشر است.

روحانی: کاستی‌های زیادی در زمینه عدالت جنسیتی وجود دارد
رادیو زمانه ۲۰ اپریل ۲۰۱۴ هنوز یک روز از سخنان علی خامنه‌ای رهبر حکومت ایران درباره حقوق زنان و اینکه برابری جنسی زن و مرد حرف غلط غربی‌هاست نگذشته که حسن روحانی، رئیس جمهوری این کشور از ضرورت برابری زن و مرد سخن گفته است. او با طرح این سئوال که چرا عده‌ای حضور زن در جامعه را تهدید احساس می‌کنند، گفته است: «ما نه فرهنگ خشونت و نه خشونت فرهنگی، نه فرهنگ تبعیض و تبعیض فرهنگی، نه فرهنگ افراط و نه افراطی‌گری فرهنگی را برای جامعه به ویژه زنان نخواهیم پذیرفت.»

حقوق کودک
مبارزه با مالاریا باید از کودکی آغاز شود
هشت صبح ۲۷ اپریل ۲۰۱۴ همه‌ساله در حدود ۶۰۰ هزار نفر در سراسر جهان از اثر بیماری ملاریا می‌میرند. بیشتر این قربانیان کودکانی اند که سیستم دفاعی بدن شان در برابر این بیماری ضعیف است. به گزارش دویچه‌وله، سازمان جهانی صحت می‌گوید که در قاره افریقا در هر دقیقه یک کودک به اثر مالاریا جان می‌بازد.

برنامه جدید دولت افغانستان برای کودکان بازمانده از جنگ
بی بی سی ۲۷ اپریل ۲۰۱۴ حکومت افغانستان برنامه تازه‌ای را برای آموزش کودکان آسیب پذیر و کارگر ارائه کرده است. وزارت کار و امور اجتماعی اعلام کرده که تصمیم دارد زمینه آموزش و پرورش را برای سه هزار کودکی که مشغول کارهای سنگین هستند، فراهم کند.

تاثیر آموزش زودهنگام بر رشد مهارتهای شناختی کودکان
اورونیوز ۱۸ اپریل ۲۰۱۴ هدف طرح «کودک بدون محدودیت»، ایجاد تغییر در آموزش کودکان در آفریقای جنوبی است. این طرح که پنج سال پیش در شهر شرقی دوربان آغاز شد و کار مجهز کردن کودکستان های منطقه های فقیر با بازی های آموزشی را به عهده گرفت زیرا ثابت شده است که اگر کودکان در سنین پیش دبستانی از اسباب بازی های آموزشی برخوردار نباشند، مغزشان تحریک نمی شود و این باعث بروز مشکل در سالهای آموزش مدرسه خواهد شد.

کمپاین افغانستان به روایت دیگر
سید اسحاق گیلانی، فعال سیاسی: خواسته ما چیزی جز توجه به مقوله تعلیم نیست
سرور حسینی، معین سابق وزارت معارف: نوسازی سیستم آموزش و پرورش دستاورد بزرگی است
فاخره موسوی: زن افغان هنوز در کما به سر می‌برد
محمد افسر رهبین، رئیس فرهنگ وزارت اطلاعات و فرهنگ: مواد مخدر یکی از بنیادهای درهم‌کوبی نظام‌سازی است

    حقوق مدنی و سیاسی

افغانستان روایت کتاب‌خوانی دختران «سوزن طلایی» در زمان طالبان
بی بی سی ۲۳ اپریل ۲۰۱۴ امروز روز جهانی کتاب است و ذهن من پر شده از خاطرات کتاب‌خوانی در دوره طالبان دوره‌ای که بسیار بسیار تلخ بود ولی در بطن این تلخی، خاطرات شیرینی وجود داشت که طعمی متفاوت از تمام شیرینی‌های امروز زندگی دارد.

افسران زن در افغانستان: به ما احترام نظامی نمی‌گذارند
دویچه وله ۲۷ اپریل ۲۰۱۴ افسران پلیس زن در ولایت بامیان افغانستان می‌گویند افسران مرد با درجه‌های نظامی پایین‌تر به دلیل رسوم حاکم بر جامعه به آنان احترام نظامی نمی‌گذارند. آنها می‌گویند مقامات پلیس، توانمندی افسران زن را باور ندارند. شمار زنان در صفوف نیروهای امنیتی افغانستان در یک دهه اخیر همواره رو به افزایش بوده است، اما با این زنان چگونه رفتار می شود؟ آیا این زنان خود را در کنار همقطاران مردشان راحت احساس می کنند؟

تاکید زنان بوسنیایی و سوری بر اهمیت نقش زنان در روند صلح
دموکراسی باز ۱۸ اپریل ۲۰۱۴ جنگ کنونی سوریه از کشتارهای قومی که بوسنی و هرزگوین بیست سال پیش رخ داد متفاوت است. با این حال، زمانی که بیست زن از سوریه در سارایوو به مدت پنج روز تجربیات خود را با همتایان بوسنی یایی قسمت کردند، نکات مشترک بسیاری را پیدا کردند. هر دو گروه از جوامع مردسالار که شامل سوء استفاده جنسی از زنان به عنوان سلاح، محافظه کاری مذهبی ضد زن و تجاوز فضای سکولار و مدنی آنها ابراز نگرانی شدید کردند.

      قوانین و لوایح

 ایران سیاست افزایش جمعیت و تضاد در رویکرد دولت و مجلس
مدرسه فمینیستی ۲۶ اپریل ۲۰۱۴ در هفته گذشته مجلس شورای اسلامی ایران قوانین جدیدی را به منظور ممانعت قانونی برای دسترسی به وسایل پیشگیری از بارداری و سقط جنین وضع کرد که مطابق آن ۱۳۱ نماینده به یک فوریت طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت رأی موافق دادند. طرحی که طبق آن سقط جنین، عقیم‌سازی مانند وازکتومی و هرگونه تبلیغات درباره تحدید موالید و کاهش فرزندآوری، ممنوع و مرتکبان به مجازات مندرج در ماده ۶۲۴ قانون مجازات اسلامی محکوم خواهند شد.

 اجرای حداقلی قوانین مربوط به اشتغال زنان
خبرگزاری ایلنا ۲۸ آپریل ۲۰۱۴ یک فعال حقوق زنان کارگر گفت: قوانین اشتغال زنان به صورت حداقلی اجرا می شوند به طوری که واحدهای تولیدی و صنعتی کمتر به استخدام زنان متاهل رغبت دارند.

زنان شهردار ایران- اینفوگرافی


برنامه وزارت کشور و پلیس ایران برای «حجاب و عفاف
»
بی بی سی ۲۷ اپریل ۲۰۱۴ حسینعلی امیری، سخنگوی وزارت کشور ایران، در گفتگو با خبرگزاری مهر از اقدامات آتی این وزارتخانه و پلیس در ارتباط با پوشش شهروندان ایرانی خبر داد. آقای امیری گفته است: «قطعا مردم جامعه موازین شرعی و هنجارهای جامعه را رعایت خواهند کرد. اما وزارت کشور برای عده قلیلی که ممکن است چارچوب‌ها و هنجارهای جامعه را رعایت نکنند برنامه‌ای در نظر خواهد داشت.»

   فرهنگ و جامعه

خشونت جنسی، آیا برای ما واقعا اهمیتی دارد؟
ایرین مارچ ۲۰۱۴ صفحه مخصوص سایت ایرین اختصاص داده شده به خشونت علیه زنان با فیلمی در مورد وضعیت و مبارزات زنان در جمهوری دموکراتیک کنگو. دو سال پیش توجه جهانی به تظاهرات جمعی در پایتخت هند پس از تجاوزهای گروهی و خشونت چشمگیر جنسی علیه زنان در این کشور جلب شد. اما در حال حاضر چه چیزی واقعا تغییر کرده است؟ این صفحه چگونگی مبارزه مردم در برابر عادی سازی خشونت جنسی را در عمق مورد بررسی قرار می دهد.

خانم نقاش به ایران برگشت/ برپایی نمایشگاه پس از ۸ سال
مهرخانه ۲۹ اپریل ۲۰۱۴ شراره صالحی نقاش مقیم پاریس که به ایران بازگشته است در گالری شکوه آثار ۸ سال اخیرش را در یک نمایشگاه انفرادی به نمایش می‌گذارد.

      سیاست

عراق ضرورت طرح مسایل زنان در کمپین‌های انتخاباتی
دویچه وله ۲۳ آپریل ۲۰۱۴ انتخابات پارلمانی عراق هفته آینده برگزار می‌شود. فعالان حقوق زنان در عراق تلاش‌می‌کنند مسایل زنان را در کمپین‌های انتخاباتی بگنجانند. بر اساس قوانین عراق یک چهارم کرسی‌های مجلس به زنان اختصاص می‌یابد.

ایران آغاز به کار دومین فرماندار زن در سیستان و بلوچستان
بی بی سی ۲۶ اپریل ۲۰۱۴ معصومه پرندوار، دومین فرماندار زن استان سیستان و بلوچستان کار خود را آغاز کرد. خانم پرندوار که اوایل اسفند سال گذشته به عنوان فرماندار شهر مرزی هامون معرفی شده بود، امروز، شنبه ۶ اردیبهشت کار خود را در این شهر در شمال استان سیستان و بلوچستان آغاز کرد.

افغانستان کوبیش: زنان افغان در مسایل سیاسی مشارکت فعال داشته باشند
کلید گروپ ۲۳ اپریل ۲۰۱۴ یان کوبیش نماینده خاص سازمان ملل متحد در افغانستان از زنان افغان خواست تا در حیات سیاسی این کشور فعال باقی بمانند و این وضعیت را بهبود بخشند. یان کوبیش در صحبتی که پس از دیدار با زنان عضو پارلمان افغان در کابل داشت، از اشتراک گسترده زنان در انتخابات ریاست جمهوری به حیث رای دهنده، ناظر و مسوول انتخاباتی ستایش کرده است.

تاجیکستان چرا راه زنان در سیاست هموار نیست؟
آزادگان ۲۶ آپریل ۲۰۱۴ با نزدیک شدن برگزاری انتخابات پارلمانی این مسأله به موضوع شماره یک تبدیل شده است. نمایندگان سازمان های اجتماعی، خارجی و احزاب سیاسی و کارشناسان مسأله شرکت زنان در پارلمان را در یک همایش مورد بررسی قرار دادند. خانم سنگ اوا نماینده گروه کاری زنان فعال احزاب سیاسی گفت حزب های سیاسی کشور جهت تأمین برابری باید زنان را در سطح مدیریتی خود پیشنهاد و انتخاب کنند.

      گزارش، پژوهش و کتاب 

پنداشت‌ها و نابرابری جنسیتی
هشت صبح ۱۹ اپریل ۲۰۱۴ نابرابری جنسیتی در افغانستان، گسترده‌تر از آن است که بتوان پنداشت‌های فربه‌کننده آن را در یک مقال تبیین کرد. اما نباید به بهانه گستردگی این معضل، از پرداختن به آن شانه خالی کرد، بلکه پیرامون نابرابری جنسیتی به مثابه یک معضل «جدی» و «گسترده»، به‌شکل جدی و گسترده باید پرداخت.

چند نکته در مورد مادری و اشتغال زنان
مدرسه فمینیستی ۲۴ اپریل ۲۰۱۴ در جامعه مدرن و صنعتی ایجاد مهدکودک های مدرن در کنار محیط کار به تعداد کافی از الزامات زندگی مدرن است و یا وجود رستوران غذا در محیط کار، بازدهی کارکنان را افزایش می دهد و همینطور به سلامت کارکنان کمک می کند. زن و مرد هر دو مسئول زندگی هستند هر دو مشترکا در حفاظت و بزرگ کردن کودک و سایر امور خانواده نقش دارند.

از قدرت، درد و رنج می جوشد: تجربیات متناقض مردان از قدرت
مدرسه فمینیستی۲۰ اپریل ۲۰۱۴ مطلب حاضر، ترجمه فصلی دیگر از کتاب «ترک خوردگی در زره» نوشته مایکل کافمن است که توسط نریمان رحیمی به فارسی برگردانده شده: مردانگی شاید به صورتی که می پنداریم واقعی نباشد ولی بدون شک حضوری قدرتمند در زندگی ما دارد. این حضور به خاطر وجود رابطه قدرت میان مردان و زنان و همینطور میان خود مردان است. وقتی ما درباره مردانگی صحبت می کنیم در واقع موضوع صحبت، قدرت جنسیتی است.

راز دانش: گفتگو با مونا جراحی، پژوهشگر ایرانی در آمریکا
بی بی سی ۲۷ اپریل ۲۰۱۴ گفتگویی با مونا جراحی، پژوهشگر ایرانی که اخیرا از طرف کاخ سفید بالاترین نشان تحقیقاتی دانشمندان و مهندسان جوان را دریافت کرده است.

گزارش جدید از کمیسیون پناهندگان زن
ریلیف وب ۲۲ اپریل ۲۰۱۴ گزارش جدید از کمیسیون پناهندگان زن به عنوان گنجایش معلولین، تبدیل کردن سیاست به عمل در اقدامات بشر دوستانه. این گزارش چالش های ۶،۷ میلیون معلول که به طور اجباری به دلایل آزار و اذیت، جنگ و نقض حقوق بشر آواره شده اند را بررسی می کند.

گزارش شورای امنیت سازمان ملل متحد تحت عنوان زنان، صلح و امنیت
آرمان شهر ۲۶ اپریل ۲۰۱۴ این گزارش به طور سیستماتیک کار شورای امنیت در مورد زنان، صلح و امنیت را پیگیری میکند. نقش زنان در برقرار کردن صلح و امنیت برای اولین بار در سال ۲۰۰۰ در شورای امنیت سازمان ملل متحد مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. گزارش کامل را اینجا بخوانید.

در آمدی بر روایت زنانه از شهر
مهرخانه ۲۹ آپریل ۲۰۱۴ معرفی کتاب «درآمدی بر روایت زنانه از شهر» نوشته سارا نادری.

 آرمان شهر

افغانستان به روایت دیگر
«افغانستان به روایت دیگر» کمپاینی است که به وسیله آرمان شهر/ OPEN ASIAو فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر(FIDH) به مدت ۱۰۰ روز تا انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان جریان دارد. در این کمپاین شخصیت های برجسته اجتماعی، سیاسی و فرهنگی با گفتگو در مورد جامعه ای که در برگیرنده حقوق زنان و حقوق انسان باشد، صدای مترقی افغانستان را به گوش می‏رسانند.

شما می توانید هر روز یک مصاحبه از کمپاین «افغانستان به روایت دیگر» را در وبسایت آرمان شهر، روزنامه ۸ صبح و انگلیسی آنها را در وبسایت روزنامه هافینگتون پست (Huffington Post) بخوانید. همچنین این مصاحبه ها در وبسایت فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر (FIDH) نیز قابل دسترس است.

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

 منابع این شماره: آرمان شهر، مدرسه فمینیستی، هشت صبح، پژواک، نیوزویک، دیده بان حقوق بشر، مهرخانه، صدای امریکا، رادیو زمانه، بی بی سی، یورو نیوز، خبرگزاری ایلنا، دموکراسی باز، IRIN، کلید گروپ، آزادگان، ریلیف وب.

شماره ۴۴ هفت روز نامه زنان

پیوست‌ها: