haftEmakM190105e

تتظاهرکنندگان اول ماه مه، روز جهانی کارگر، در ترکیه
عکس: خبرگزاری فرانسه در وبسایت استریت تایمز

 موارد نقض فاحش حقوق بشر

سوریه نماینده سازمان ملل: اوضاع وخیم‌تر شده است
دویچه وله ۱ مه ۲۰۱۴ بر اساس گزارش تازه رییس برنامه کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد، حملات هوایی، انفجارهای پی‌در‌پی و نبود کمک برای غیرنظامیان شرایط را در سوریه بغرنج‌تر از سابق کرده است. او در گزارش خود نوشته است که قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره سوریه در اصل به هیچ دردی نمی‌خورد. نیروهای دولتی و مخالفان اجازه نمی‌دهند یاری‌رسانان سازمان ملل متحد برای کمک به زخمیان و آسیب‌دیدگان به محل حادثه بروند. این در حالی است که شورای امنیت سازمان ملل در قطعنامه مصوبه‌اش به روشنی از دولت و نیروهای مخالف دولت این کشور خواستار این امر شده بود.

نهادهای دولتی
آمریکا کلیتون لاکت به خود می پیچید و ناله می کرد
گاردین ۳۰ آپریل ۲۰۱۴ خبرنگار گاردین کیتی فرتلند برای گزارش در باره اعدام همزمان دو تن برای اولین بار از سال ۱۹۳۷ به ایالت اُکلاهما رفته بود. «خیلی زود روشن شد که همه چیز سرهم بندی شده است. به ما هشدار داده بودند که اعدام کلیتون لاکت بیش از معمول طول خواهد کشید.» در واقعیت، لاکت ۴۳ دقیقه پس از تزریق مواد سمی ـ که برای نخستین بار روی یک محکوم آزمایش می‌شد ـ و پس از این که روی تخت به خود می پیچید و ناله می کرد در پی سکته قلبی جان داد. اکنون، بحث درباره مجازات مرگ در آمریکا بالا گرفته است و دستور بررسی این اعدام جنجال برانگیز صادر شده است. در همین زمینه گزارش شده که از دهه ۱۹۷۰ به بعد ۲۰۰ نفر یعنی بیش از ۴% محکومان به اعدام در آمریکا بی‌گناه بوده‌اند.

مصر ابعاد نگران کننده سرکوب: احکام فله ای اعدام و حکم ممنوعیت
۲۹ آپریل ۲۰۱۴ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، عضو ائتلاف جهانی علیه مجازات اعدام، به شدت سرکوب مداوم و رو به رشد قضایی علیه مخالفان سیاسی در مصر را محکوم کرد. قوه قضاییه مصر تعداد دادگاه های غیرعادلانه و حکم ها را با نقض اساسی ترین حقوق بشر در ماه های اخیر افزایش داده است. احکام فله ای اعدام علیه هواداران اخوان المسلمین و ممنوعیت فعالیت های جنبش سیاسی جوانان به نام «۶ آپریل» که همزمان در روز ۲۸ آپریل ۲۰۱۴ اعلام شد به روشنی این روند را به نمایش می گذارد. روز ۲۹ آپریل ۲۰۱۴ دادگاهی در مصر ۶۸۳ تن را به اعدام محکوم و حکم اعدام ۳۷ تن از ۵۲۹ تن دیگر را که پیشتر به اعدام محکوم شده بودند تایید کرد. بقیه ۵۲۹ تن به ۲۵ سال زندان محکوم شدند. عبدالکریم لاهیجی، رییس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، گفت این حکم ها بایستی فوری لغو شود. بیشتر بخوانید: دبیرکل سازمان ملل نیز نگرانی خود را از این احکام اعدام اعلام کرد. ؛ رهبر اخوان المسلمین و ۶۸۲ نفر دیگر به اعدام محکوم شدند.

روزنامه نگاران زندانی را آزاد کنید
کمیته حمایت از روزنامه نگاران ۲۹ آپریل ۲۰۱۴ در روز آزادی مطبوعات، کمیته حمایت از روزنامه نگاران خواهان آزادی تمام روزنامه نگاران زندانی شد و مورد ۱۰ روزنامه نگار زندانی را به صورت نمادین مطرح کرد که دولتمردان به تلافی فعالیت هایشان آنها را به خاموشی کشانده اند. این کمیته خواهان آزادی آنهاست. ویراستار ازبک محمد بکجانف یکی از قدیمی ترین روزنامه نگاران زندانی جهان ۱۵ سال است در زندان به سر می برد. روزنامه نگار سرشناس ایرانی سیامک قادری در سال ۲۰۱۰ زندانی شد و در زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفت و شلاق خورد. وبلاگ نگار ویتنامی نگوین وان های که حکم ۱۲ سال زندان را می گذراند در ملاقات با خانواده اش در جولای ۲۰۱۳ به سختی می توانست راه برود یا حرف بزند. از میان ۲۱۱ روزنامه نگار زندانی در زمان آخرین آمارگیری کمیته حمایت از روزنامه نگاران روزنامه نگاران زندانی در سال ۲۰۱۳، ۶۰ درصد یعنی ۱۲۴ تن یعنی ۶۰ در صد آنها به اتهام اقدام علیه کشور زندانی بودند. این کمیته تاکید کرده که روزنامه‌نگارانی که ناپدید شده‌اند و یا توسط سازمان‌های غیردولتی مانند گروه‌های جنایتکار و یا شبه نظامیان ربوده شده‌اند، در این گزارش نیامده‌اند. این افراد، با عنوان «گمشده» و یا «ربوده شده» طبقه‌بندی شده‌اند. این کمیته اعلام کرده که ترکیه، ایران و چین بزرگ‌ترین زندان‌های روزنامه‌نگاران هستند.

ترکیه تجمع روز کارگر به خشونت کشیده شد
بی بی سی ۱ مه ۲۰۱۴ پلیس ترکیه برای جلوگیری از تجمع روز کارگر در میدان اصلی استانبول با تظاهرکنندگان درگیر شده است. دولت ترکیه گفته بود به دلیل ‘نگرانی امنیتی’ اجازه تجمع روز کارگر در میدان تقسیم را نمی‌دهد اما اتحادیه‌های کارگری بر برگزاری مراسم در این محل تاکید داشته‌اند.

سوریه بمب‌های بشکه‌ای حلب را در ‘وحشت’ فرو برده است؛ حمله هوایی به بازار حلب دهها کشته برجای گذاشت

عوامل غیردولتی
سوریه ۱) نیروهای جهادی هفت نفر را در اعدام و مصلوب کردند
۲) انفجارها دست کم ۵۰ کشته بر جای گذاشت
۳) ۱۱ کودک در دو انفجار انتحاری در حما کشته شدند
عراق ۱) چندین مرکز اخذ رای در هدف حملات مرگبار قرار گرفت
۲) دست‌کم ۵۰ نفر در روز نخست انتخابات کشته شدند
لیبی حمله افراد مسلح به پارلمان
پاکستان یک پیراپزشک قاتل زنجیره‌ای همجنس‌گرایان بود
چین ‘ده‌ها’ نفر در انفجار ایستگاه قطار سین‌کیانگ زخمی شدند
فیلیپین یک شبکه جهانی ‘اخاذی جنسی اینترنتی’ کشف شد

 عدالت

ایرلند سیاستمدار سرشناس به جرم قتل سیاسی چهل سال پیش بازداشت شد

   حقوق مدنی و سیاسی

اسپانیا اعتراض ها و محدودیت بر دامنه قانون
۲۴ آپریل ۲۰۱۴ عفو بین الملل در گزارشی که امروز با عنوان حق اعتراض درخطر منتشر کرد گفت: استفاده زیاد از زور به وسیله پلیس اسپانیا و طرح هایی برای تقویت قوانین سرکوبگرانه عزم دولت اسپانیا برای درهم کوبیدن اعتراض های مسالمت آمیز را نشان می دهد. «پلیس بارها با معافیت از مجازات و استفاده از باتوم و گلوله های پلاستیکی علیه تظاهرکنندگان آنها و تماشاگران را مجروح کرده است؛ اما معنرضان و رهبران جنبشهای اجتماعی مداوم کتک می خورند، آزار می بینند، دستگیر و به اتهام های کیفری به زندان و جریمه محکوم می شوند.»

فنلاند یافته های تحقیق در باره برنامه انتقال بازداشتیان به وسیله سیا «مایوس کننده» است
۲۹ آپریل ۲۰۱۴ عفو بین الملل اعلام کرد: کوتاهی تحقیقات رسمی در آشکار کردن نقش فنلاند دربرنامه های آمریکا برای انتقال و حبس مخفی بازداشت شدگان یک دهه پیش به شدت مایوس کننده است. کمیسیون تحقیقات پارلمانی هیچ مدرکی در مورد اطلاع مسئولان فنلاندی از پروازهای انتقال بازداشت شدگان پیدا نکرده است، اما هیچ تضمینی نیست که اطلاع نداشته است، چون اطلاعات در باره بعضی از پروازها برای تحقیقات در اختیار آنها قرار نگرفته است. مشاور حقوقی عفو بین الملل در فنلاند گفت: «این فرایند در فنلاند ناقص و بی نتیجه است و به قربانیان هیچ راهی برای دسترسی به عدالت نمی دهد.»

روزنامه نگاران و وبلاگ نگاران جهان هنوز با انتقام جویی و محدودیت روبرو هستند
پن اینترنشنال ۱ مه ۲۰۱۴ در روز ۳ مه، پن اینترنشنال (انجمن بین المللی قلم) روز جهانی آزادی مطبوعات را یاد و بر اهمیت آزادی بیان و مطبوعات تاکید می کند. پن اینترنشنال هر سال صدها حمله به روزنامه نگاران را در سراسر جهان ثبت می کند. امسال پن اینترنشنال به آزادی مطبوعات در ۴ کشور توجه نشان می دهد. در ترکیه، روزنامه نگاران و کاربران شبکه های اجتماعی با فشارهای روزافزونی و اغلب سرکوب دولت روبرو هستند. در باره گوهان بیچیکی بخوانید و اقدام کنید. در هندوراس، روزنامه نگارانی که در باره جرایم سازمان یافته و فساد دولت گزارش می دهند با تهدیدهای مرگبار روبرو هستند در حالی که مجرمان از معافیت از مجازات برخوردارند. در باره خولیو ارنستو آلوارادو بخوانید و اقدام کنید. در روسیه، پن اینترنشنال به شدت از قانونی که آزادی بیان آنلاین را تهدی می کند نگران است. در این باره بخوانید و اقدام کنید. در اتیوپی، در روزهای اخیر، ۹ روزنامه نگار و وبلاگ نگار دستگیر شده اند. در این باره بخوانید و اقدام کنید.

آیا اسراییل به سمت نظام آپارتاید در حرکت است؟
بی بی سی ۲۹ آپریل ۲۰۱۴ جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، هشدار داده است در صورت عدم برقراری صلح بین اسراییلی‌ها و فلسطینی‌ها و تأسیس نشدن کشوری مستقل برای فلسطینیان، اسراییل می‌تواند به کشوری با نظام آپارتاید تبدیل شود. پس از آن، او با صدور بیانیه‌ای استفاده از این کلمه را مایه سوءتفاهم خواند و گفت که اگر زمان به عقب بر می‌گشت، از کلمه دیگری استفاده می‌کرد.

آزادی مطبوعات : انتشار فهرست ١٠٠ قهرمان اطلاع رسانی در جهان
پاکستان عفو بین الملل: روزنامه نگاران با تهدید روبرو هستند
برونئی سلطان فرمان اجرای مجازات‌های اسلامی را صادر کرد
اوکراین تبلیغات ضد یهودی و بازگشت نگرانی‌های قدیمی

    جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

یونان باید به اخراج شرم آور و غیرقانونی پناهندگان و مهاجران پایان دهد
۲۹ آپریل ۲۰۱۴ عفو بین الملل در گزارشی که امروز با عنوان یونان: مرز امید و هراس منتشر شد اعلام کرد که اتحادیه‏ اروپا باید یونان را به خاطر کوتاهی از کنار گذاشتن کامل رویه بیرون کردن پناهجویان و مهاجرانی را که در جستجوی حفاظت، امنیت و آینده بهتر وارد این کشور می شوند، مجازات کند. این گزارش مدارک تازه ای در باره رفتار شرم آور مداوم مقامات یونانی با افرادی دارد که زندگیشان را برای یافتن سرپناه در اروپا به خطر می اندازند. عفو بین الملل از اتحادیه‏ اروپا خواست علیه یونان دست به اقدامات قضایی بزند. مهاجرت به اروپا، راهی دراز و مرگبار است.

آمریکا محرومیت مالک تیم بسکتبال تا پایان عمر
نیویورک تایمز ۲۹ آپریل ۲۰۱۴ پس از انتشار صدای دانالد استرلینگ مالک تیم بسکتبال لوس آنجلس کلیپرز و اظهارات نژاد پرستانه او، اتحادیه ملی بسکتبال محرومیت او  را تا پایان عمر اعلام کرد. رییس این اتحادیه گفت اتحادیه می کوشد آقای استرلینگ را وادار به فروش این تیم بسکتبال کند. به علاوه، آقای استرلینگ محکوم به پرداخت ۵/۲ میلیون دلار جریمه شد که بالاترین مبلغی است که قوانین اجازه می دهند. خبر در اینجا: رسوایی اظهارات نژادپرستانه در بسکتبال آمریکا

تظاهرات اعتراض آمیز کارگران آسیا در روز جهانی کارگر
بی بی سی ۱ مه ۲۰۱۴ روز جهانی کارگر در سراسر جهان با برپایی تظاهرات و گردهمایی گرامی داشته شد. در آسیا که دارای بیشترین شمار کارگران فقیر در جهان است روز جهانی کارگر با تظاهرات علیه شرایط بد و دستمزد پائین همراه بود. کارگران کارخانه تولید پوشاک رعناپلازا در داکار پایتخت بنگلادش، در تظاهرات روز جهانی کارگر، خواهان شریط امن تر و بهتر کار و دستمزد بالاتر شدند. آلبوم عکس: راهپیمایی روز جهانی کارگر در استانبول
اتیوپی چندین کشته در اعتراضات دانشجویی

    دفاع از حقوق بشر

آفریقا برای حل منازعه به برنامه عمل نیاز دارد
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۹ آپریل ۲۰۱۴ امروز همزمان با گشایش پنجاه و پنجمین نشست عادی کمیسیون حقوق بشر و حقوق مردم آفریقا در لواندا، آنگولا، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر از کارشناسان اصلی حمایت و حفاظت از حقوق بشر آفریقا خواست مواضع نیرومندی در محکومیت درگیری ها و بحران های جاری در این قاره اتخاذ کنند و جایگاه حقوق بشر را در حل منازعه و پیشگیری از آن تقویت کنند. نایب دبیرکل فدراسیون، آلیس موخوه، گفت که اتحادیه آفریقا بایستی «برنامه عمل حقوق بشر» تدوین کند.

فلسطینیان رسما به پنج معاهده سازمان ملل پیوستند
دویچه وله ۳ مه ۲۰۱۴ فلسطینیان به صورت رسمی به ۵ معاهده سازمان ملل، از جمله معاهده منع شکنجه و تبعیض نژادی و همچنین حفاظت از حقوق زنان، کودکان و معلولان پیوستند. سازمان ملل متحد در دهم آوریل اعلام کرد که تقاضاهای فلسطینیان برای ملحق شدن به ۱۳ پیمان بین‌المللی و قرارداد را دریافت کرده است. علاوه بر این فلسطینی‌ها خواستار پیوستن به کنوانسیون سال ۱۹۰۷ لاهه هلند در مورد قواعد و مقررات جنگ شده‌اند.
سوریه سازمان ملل به کوتاهی در کمک‌رسانی به مردم متهم شد

     زنان

ما فقط سکوت می کنیم
۲۷ آپریل ۲۰۱۴ نهاد زنان سازمان ملل با انتشار پیام رسانه ای اعلام کرد که گزارشی در باره خشونت جنسیتی در میان پناهندگان سوری در کردستان عراق منتشر کرده که سطح افزوده خشونت همسران، آزار جنسی زیاد از سوی کارفرمایان و رانندگان تاکسی و شمار زیادی از گزارش های مربوط به دادوستدهای جنسی تجاری در داخل اردوگاه ها و خارج از آنها را به نمایش می گذارد. تقریبا تمام مردان گفتند که نگران امنیت زنان و دخترانشان هستند. نماینده نهاد زنان سازمان ملل فرانسیس گای گفت: «این زنان شکایت دارند که اغلب کسی وجود ندارد که بشود با او حرف زد یا کسی که کاری بکند. شمار کم موارد گزارش شده از خشونت جنسی به معنای کم اهمیت بودن آن نیست.»

   کودکان

یمن به ازدواج کودکان خاتمه دهید
دیده بان حقوق بشر ۲۷ آپریل ۲۰۱۴ دولت یمن باید به تصویب پیش نویس قانون حقوق کودک که حداقل سن ازدواج را ۱۸ سال تعیین کرده سرعت ببخشد. این پیش نویس قانون را وزیر امور حقوقی به نخست وزیر داده است. به گفته نایب رییس دیده بان حقوق بشر برای امورخاورمیانه و آفریقای شمالی: «این قانون مایه امید هزاران دختر یمنی است که در کودکی شوهر داده می شوند.» بر اساس اطلاعاتی که سازمان ملل و دولت یمن در سال ۲۰۰۶ منتشر کرده اند، در حدود ۵۲ درصد دختران یمنی پیش از سن ۱۸ سالگی و ۱۴ درصد پیش از سن ۱۵ سالگی و اغلب با مردان بسیار مسن تر ازدواج می کنند.

  فرهنگ

 جایزه عکاسی جهانی سونی؛ سندی درباره خشونت خانگی
رادیو زمانه ۱ مه ۲۰۱۴ سارا نائومی لوکویچ مدت زیادی با یک زن و شوهر جوان به نام «شین و مگی» زندگی کرد و از نزدیک شاهد خشونت خانگی بود. او این لحظات را در مجموعه عکس‌هایی ثبت کرده است. (شامل گالری عکس.)

پایان جهان و ضرورت شورش بر نظام تبعیض
رادیو زمانه ۲ مه ۲۰۱۴ همزمان با نمایش فیلم جنجال‌برانگیز «نوح»، ساخته دارن آرونوفسکی، فیلم «برف‌شکن» (Snowpiercer) اولین ساخته انگلیسی‌زبان بونگ جون‌هو، فیلمساز سر‌شناس کره‌ای، در برخی از کشورهای اروپایی روی پرده رفته است.
موزه آشویتس جایی برای کند شدن حافظه تاریخی انسان‌ها نمی‌گذارد
فستیوال اوبرهاوزن؛ ۶۰ سال سینمای هنری ـ اجتماعی

آرمان شهر

 کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، ایران، بین المللی، تاجیکستان، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.»

منابع این شماره: بی بی سی، پن اینترنشنال (انجمن بین المللی قلم)، دویچه وله، دیده بان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، صدای امریکا، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، کمیته حمایت از روزنامه نگاران، گاردین، گزارشگران بدون مرز، نیویورک تایمز، نهاد زنان سازمان ملل، یورو نیوز

هفت روز نامه بین المللی – شماره ۴۶

پیوست‌ها: