iran44

دستگیری اراذل و اوباش در شهر مشهد

  موارد نقض فاحش حقوق بشر 

بازداشت دو فعال کارگری در آستانه روز جهانی کارگر
اتحادیه آزاد کارگران ایران ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ در آستانه اول ماه مه، روز جهانی کارگر (۱۱ اردیبهشت) دو تن از هماهنگ کنندگان طومار اعتراضی چهل هزار نفری و اعضای هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران، جعفرعظیم زاده و جمیل محمدی، در ساعت یک نیمه شب با یورش ماموران امنیتی در خانه های خود بازداشت شدند.
بازداشت‌ چند فعال کارگری ایران در روز جهانی کارگر
نسیم باقری، استاد دانشگاه مجازی بهائیان بازداشت شد

تصویب فیلترینگ واتس‌اپ در ایران
دویچه وله ۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ فیلترینگ اپلیکیشن “واتس‌اپ” از سوی “کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه” در ایران تصویب شد. در توضیح این اقدام گفته شده است که پیش‌‌بینی می‌شده این برنامه در آینده ارتباط نزدیکی با فیس‌بوک ایجاد کند.

   زندان

فراخوان ۶۵ زندانی رجایی‌شهر: بیایید برای ایران و مردمانش دعا کنیم
جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی ۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ ۶۵ نفر از زندانیان سالن ۱۲ زندان رجایی‌شهر با انتشار نامه‌ای از همگان درخواست کردند تا برای رفع هرگونه قهر و خشونت‌ورزی از سرزمین ایران و پرهیز از دروغ‌پردازی و نفرت‌انگیزی دعا کنند.

 حمله ماموران به بند زنان زندان قرچک ورامین
جرس ۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ در این حمله ماموران با باتوم و شوکر به زندانیان حمله کرده و آن‌ها را مورد ضرب و شتم شدید قرار دادند. تعدادی از زندانیان در جریان این حمله، از ناحیه سر و صورت و چشم آسیب دیده‌اند و آثار کبودی بر بدن آن‌ها باقی مانده است.

 انتقال میرحسین موسوی به بیمارستان در پی بیماری قلبی
رادیو فردا ۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ میرحسین موسوی در میان تدابیر امنیتی به بیمارستان منتقل شده است در حالی که پزشکان معالج او از چند ماه قبل خواستار درمان فوری او بودند.
میر حسین موسوی تحت عمل آنژیوگرافی قرار گرفت
نرگس موسوی: پدر و مادر ما پیش از حصر سالم بودند
میرحسین موسوی می‌گوید هیچ نوشته، پیام مکتوب و یا نامه ای به دستش نمی رسد

 اعتصاب غذای یک نوکیش مسیحی در زندان شیراز در اعتراض به حکم ۴۴ ماه زندان
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ منصور برجی، یکی از مدافعان حقوق مسیحیان ایران به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که یک نوکیش مسیحی به نام وحید هکانی در زندان عادل آباد شیراز در اعتراض به حکم سه سال و هشت ماه زندان و شرایط نگهداری خود در زندان، ۳۸ روز است که در اعتصاب غذای “تر” به سر می برد. منصور برجی به کمپین گفت که وضعیت جسمانی این زندانی پس از ۳۸ روز اعتصاب غذا با توجه به سابقه بیماری گوارشی او به شدت نگران کننده است.

اعتراض زندانیان سیاسی اوین به همدستی رسیدگی کنندگان با مهاجمان به بند ۳۵۰
جرس ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ ۲۶ تن از زندانیان بند ۳۵۰ که در حادثه ۲۸ فروردین ماه مضروب یا مجروح شده بودند ضمن گزارش اعلام جرم، با استناد به برخی از مواد قانونی، مجازات آمران و مسببان حادثه را خواستار شدند.
اعلام شکایت خانواده زندانیان سیاسی از چهار مقام قضایی
شهادتنامه جمعی از خانواده‌های زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ به رئیس‌جمهور
همسر یک زندانی: ادعای کشف مشروبات الکلی در زندان یک دروغ زشت است

 معرفی ۲۱ تن از مقام‌های مسئول اعمال خشونت علیه زندانیان بند ۳۵۰ اوین
عدالت برای ایران ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ با گذشت بیش از دو هفته از حمله مأموران امنیتی و انتظامی به زندانیان سیاسی در بند ۳۵۰ زندان اوین، گروه حقوق بشری «عدالت برای ایران»، روز ۱۱ اردیبهشت‌ماه اسامی ۲۱ تن ازمقام‌های مسئول اعمال خشونت علیه این زندانیان را منتشر کرد.

 ضرب و شتم و شکنجه بهزاد عرب گل در سلول انفرادی اوین
کلمه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ بهزاد عرب زندانی سبز که روز پنجشنبه سیاه بند ۳۵۰ و پس از تهاجم خونین به سلول انفرادی منتقل و در داخل سلول انفرادی با دست ها و چشمانی بسته مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار گرفته بود چهارشنبه شب بدلیل وخامت حالش از سلول انفرادی به بهداری زندان اوین منتقل شده بود.

 حکم اعدام دو زندانی اهوازی تأیید شد
هرانا ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ حکم اعدام علی چبیشاط و سیدخالد موسوی دو زندانی عرب اهوازی در دیوان عالی کشور تأیید شد.

 انتقال مریم شفیع پور با دستبند به بیمارستان
جرس ۱۳  اردیبهشت ۱۳۹۳ مریم شفیع پور دانشجوی زندانی که از روز پنجم مرداد ماه سال گذشته همچنان در زندان اوین به سر می برد، طی هفته گذشته با دستبند و بدون اطلاع خانواده به یکی از بیمارستان های خارج از زندان اوین منتقل شده است.

 بلاتکلیفی احمد سهرابی پس از دوماه
هرانا ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳  باوجود گذشت بیش از دو ماه از بازداشت احمد سهرابی شهروند بلوچ اهل‌سنت وی به صورت بلاتکلیف در زندان نگهداری می‌شود.

   دفاع از حقوق بشر

نیمی از روزنامه‌نگاران جهان در ایران، ترکیه و چین محبوسند
خبرنگاران ایران ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ کمیته دفاع از روزنامه‌ نگاران روز دهم اردیبهشت در آستانه روز آزادی مطبوعات جهان، اعلام کرد که در سال گذشته میلادی، بیش از نیمی از روزنامه ‌نگاران زندانی در سراسر جهان، در کشورهای ترکیه، ایران و چین بوده‌اند.

 آزادی جهانی مطبوعات به پایین‌ترین سطح در یک دهه رسیده‌است
رادیو فردا ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ فریدام هاوس یا «خانه آزادی» که یک نهاد آمریکایی ناظر بر دموکراسی است در گزارش تازه خود با عنوان «آزادی مطبوعات ۲۰۱۴» می‌نویسد که آزادی جهانی مطبوعات هم‌اینک به پایین‌ترین سطح خود در بیش از یک دهه گذشته رسیده‌است.

 نامه به «یاهو»: به محدودیت کاربران در ایران پایان دهید
رادیو زمانه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ ۹ سازمان مدافع حقوق بشر و آزادی اینترنت سازمان مدافع حقوق بشر و آزادی اینترنت در نامه‌ای به شرکت یاهو، از این شرکت خواستند تا به محدودیت‌های کاربران برای استفاده از خدمات آن در داخل ایران پایان دهد.

 درخواست جامعه بهاییان از حسن روحانی: تخریب گورستان بهاییان در شیراز را متوقف کنید
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ جامعه جهانی بهایی طی بیانیه ای در روز ۱۱ اردبیهشت ماه از تخریب یک گورستان تاریخی بهاییان در شیراز خبر داد و خواستار توقف این اقدام شد. در این بیانیه عنوان شده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خاک برداری و تخریب قبور در قبرستان قدیمی و مهم بهاییان در شیراز را آغاز کرده است و ده ها کامیون برای خاک برداری در آن قبرستان مشغول به کار هستند.

    زنان

نگاهی به موانع و مشکلات زنان کارگر
مدرسه فمینیستی ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ گاه و بی گاه در رسانه های عمومی، پاره ای از مطالبات معوقه زنان کارگر منتشر می شود که بازتاب همین اندک مطالبات، به خوبی نشان می دهد که زنان کارگر تا رسیدن به ابتدای ترین مطالبات برابری خواهانه خود هنوز با موانع بسیار دشواری روبرو هستند.

 گزارشی از نشست منشور حقوق شهروندی از منظر حقوق زنان و دین
مدره فمینیستی ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ همایشی با موضوع «تحلیلی بر منشور حقوق شهروندیِ دولت: از منظر حقوق زنان و دین» صبح روز چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ در آمفی‌تئاترِ دانشکده‌ فنیِ تهران‌جنوب توسط انجمن اسلامیِ دانشجویانِ دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌جنوب برگزار شد. در این نشست به دعوت کمیته سیاسی انجمن، دکتر ناهید توسلی و دکتر ناصر مهدوی به سخن‌رانی پرداختند، و پیرامونِ پیش‌نویسِ منشور حقوق شهروندیِ دولت، و هم‌چنین ذاتِ حقوق شهروندی، از منظر زنان و دین تحلیل خود را ارائه کردند.

 موانع بر سر حضور زنان در سینما برای تماشای مسابقات جام جهانی
دویچه وله ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ فرمانده نیروی انتظامی گفته مسئله پلیس این است که هنگام پخش فوتبال در سینماها “ضوابط اخلاقی” رعایت شود. مدیران سینماها اما معتقدند حضور بانوان در سینما هنگام پخش فوتبال باعث “اخلاق‌مداری” بیشتر تماشاچیان می‌شود.

 کتاب‌های لاتین حوزه زنان در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران
مهرخانه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ در این اینفوگرافی کتب ارائه‌شده در بخش لاتین بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در حوزه زنان و خانواده، گردآوری شده است.

   جهانی سازی، حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

رتبه دوم ایران در شاخص جهانی فلاکت
تابناک ۷ اردیبهشت ۱۳۹۳  ایران رتبه دوم در شاخص جهانی فلاکت را از آن خود کرد. در حالی که فاز دوم هدفمندی یارانه ها رسما از روز پنج شنبه به شکل کامل اجرایی شده است، نگاهی به آمار منتشره در خصوص شاخص فلاکت جهانی در سال ۲۰۱۳ نشان میدهد که ایران در رتبه دوم شاخص فلاکت جهانی قرار گرفته است. این امر بیش از پیش نگرانی ها در خصوص افزایش تورم و فشار بر معیشت افراد را افزایش می دهد.

 تنها ۷ درصد از آب دریاچه باقی مانده است
خبرگزاری مهر  ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی با ابراز نگرانی از روند سریع خشک شدن دریاچه ارومیه گفت: در حال حاضر ۹۳ درصد از آب دریاچه ارومیه خشک و تنها ۷ درصد آن باقی مانده است.

 کشتزارهای جنوب تهران با فاضلاب آبیاری می‌شوند
دویچه وله ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس نسبت به آبیاری زمین‌های کشاورزی جنوب تهران با فاضلاب و پساب‌های صنعتی و بیمارستانی هشدار داد و گفت محصولات این منطقه بیماری‌های گوناگونی به جامعه تحمل می‌کند.

     فرهنگ

بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران افتتاح شد
خبرگزاری مهر ۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران صبح روز سه‌شنبه با حضور حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران،در مصلای تهران افتتاح شد.

 افغانستان، مهمانی جدا از ناشران فارسی در نمایشگاه کتاب تهران
رادیو زمانه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ امسال افغانستان مهمان ویژه بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران است. اما نه در کنار ناشران فارسی‌زبان ایران، بلکه در بخشی جداگانه در قسمت غرفه‌‌های بین‌المللی.  جدا کردن غرفه‌های ناشران افغانستان از دیگر ناشران  فارسی‌زبان برای بسیاری سوال‌برانگیز است.

 محمدرضا لطفی درگذشت
تسنیم ۱۲ رادیبهشت ۱۳۹۳ محمدرضا لطفی آهنگساز و نوازنده تار و سه‌تار روز جمعه بعد از مدتی مبارزه با بیماری سرطان در بیمارستان پارس درگذشت.

 برای نخستین بار یک زن رئیس تئاتر شهر تهران شد
بی بی سی ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ پریسا مقتدی، کارگردان و بازیگر تئاتر از سوی حسین طاهری، مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد ایران به ریاست مجموعه فرهنگی- هنری تئاتر شهر منصوب شد. این نخستین باری است که یک زن مدیریت بزرگترین مجموعه سالن‎های تئاتر ایران را در اختیار می‌گیرد.

 هویت نامعلوم سازنده فیلم «من روحانی هستم»
رادیو زمانه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ پس از آنکه حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، در واکنش به فیلم «من روحانی هستم»، از سازندگان این فیلم خواست «با شناسنامه حرف بزنند»، روزنامه «شرق» در گزارشی که روز یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ماه، در شماره ۲۰۰۷‌ خود منتشر کرد، ادعا کرده که هویت سازنده مستند جنجال‌برانگیز «من روحانی هستم» نامعلوم است.

 یادی از عطاءالله خرم، آهنگساز و نوازنده
بی بی سی ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ عطاءالله خرم، آهنگساز پرسابقه ایرانی، چند روز پیش در آمریکا در سکوت خبری درگذشته است. این یادداشت نگاهی است به زندگی و کارنامه هنری او. او از آهنگسازانی بود که در پرورش موسیقی پاپ در ایران کوشش بسیار به کار برده بود. “آپولونِ” او جایگاه کشف و رشد خوانندگانی چون ویگن و منوچهر بوده است.

   سیاست

روحانی در روز کارگر: تبعیض جنسیتی در عرصه کار پذیرفتنی نیست
دویچه وله ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ رئیس‌جمهور ایران در روز کارگر گفت که در دنیای تلاش و تولید، تبعیض جنسیتی پذیرفتنی نیست. وی افزود که زنان و مردان در صحنه کار باید از امتیاز و حقوق برابر برخوردار باشند. در همین روز تعدادی از فعالین کارگری بازداشت شدند.

 خودداری  چین از همکاری درخط لوله صادرات گاز ایران
رادیو فردا ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ یک روز پس از کنار گذاشته شدن چین از پروژه توسعه بزرگترین میدان نفتی ایران، آزادگان جنوبی، پکن یک قرارداد نفتی با امارات امضا کرد. پایگاه خبری تریبون پاکستان گزارش داده است که چین از شرکت در پروژه خط لوله انتقال گاز ایران به شرق نیز خودداری کرده است.

  آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرما‌ن‌شهر
در این بخش از تارنمای بنیاد آرمان‌شهر می‌توانید مجموعه‌ کتاب‌های منتشر شده توسط این بنیاد را که برخی از آن‌ها به شکل آنلاین قابل مطالعه است، مطالعه کنید. این کتاب‌ها در حوزه‌های شهروند و دموکراسی، حقوق بشر و عدالت، زنان، فرهنگ و ادبیات و کودک و نوجوان دسته‌بندی شده‌اند.

منابع بولتن این هفته؛ خبرگزاری‌های ایسنا، مهرخانه، تسنیم،س مهر  سایت‌های رادیو فردا، خبرنگاران ایران، جرس، کلمه، تابناک، مجذوبان نور، رادیو زمانه، دویچه وله، مدرسه فمینیستی، کردپا، هرانا، بی‌بی‌سی‌ فارسی، سازمان‌های حقوق‌بشری؛ کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران،گزارشگران بدون مرز، عدالت برای ایران، جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی، اتحادیه آزاد کارگران ایران

هفت روزنامه حقوق بشری ایران- شماره ۴۴

پیوست‌ها: