زنان-690x259223

اما گلدمن، آنارشیست، نویسنده، فعال سیاسی در حوزه‌های کارگری، زنان و ضد جنگ

  موارد فاحش نقض حقوق بشر 

اسرائیل زنان «در بند» یهودی گرفتار ازدواج‌های ناکام
بی بی سی، ۵ می ۲۰۱۴ برآوردها نشان می دهد که در جوامع یهودی چندین هزار زن در ازدواج های ناکام گرفتار مانده‌اند و همسرانشان مجوز دینی لازم برای طلاق را به آنها نمی دهند. در برخی موارد این زنان سالهای سال در چنین شرایطی باقی می مانند و حق جدایی و شروع یک زندگی جدید از آنها سلب می شود.

 عراق«ما فقط سکوت می کنیم» گزارشی در باره ی خشونت جنسی علیه پناهندگان سوری در کردستان عراق
سازمان ملل متحد، ۲۷ اپریل ۲۰۱۴
سازمان ملل متحدد گزارشی در باره ی خشونت جنسی علیه پناهندگان سوری در کردستان عراق نشر کرده است. بر اساس این گزارش سطح خشونت جنسی بین زنان و شوهران بسیار بالا است. در این گزارش همچنین ذکر شده است که تجارت جنسی در داخل و خرج اردو گاه ها نیز چشم گیر است. تمام مردان مصاحبه شده ترس خود را در باره ی امنیت زنان و دخترانشان ابراز کردند.   

تظاهرات در نیجریه درحمایت از دختران دبیرستانی ربوده شده
یورو نیوز، ۳۰ اپریل ۲۰۱۴
صدها نفر از فعالان حقوق زنان در نیجریه، روز چهارشنبه در اعتراض به انفعال دولت در ماجرای ربوده شدن دانش آموزان یک دبیرستان دخترانه در شمال شرقی این کشور، مقابل پارلمان در ابوجا تجمع کردند.گودلاک جاناتان رییس جمهوری این کشور پیش تر گفته بود نیروهای امنیتی با استفاده از تمام ظرفیت خود در جستجوی محصلین هستند. 

افغانستان گوش و بینی یک ملا بریده شد
هشت صبح، ۲۹ اپریل ۲۰۱۴
مقام‌های محلی در ولایت بغلان در شمال افغانستان می‌گویند گوش و بینی یک عالم دین که بر یک دختر تجاوز کرده بود، بریده شده است.

حقوق کودک
یازده کودک سوری در دو انفجار انتحاری در حما کشته شدند
بی بی سی، ۲ می ۲۰۱۴
رسانه های دولتی سوریه گزارش می دهند که در دو انفجار انتحاری در شهر حما ۱۸نفر، از جمله یازده کودک، کشته شدند. این رسانه ها از «انفجارهای تروریستی» در روستاهای جبرین واقع در شمال شرق شهر حما و الحمیری که تحت کنترل دولت قراردارند، گزارش می دهند.
در نتیجه تیراندازی میان دو خانواده در هرات یک دختر ۷ ساله کشته شد

حقوق شهروندی و کودکانی با کمر خم شده زیر کیسه های زباله
مدرسه فمینیستی، ۲۸ اپریل ۲۰۱۴
در این رابطه روشنفکران، دانشگاهیان، انجمن ها، وکلا، فعالان جامعه مدنی و سیاسی و … نظرات خود را بیان کرده و خواسته ها و مطالبات معقول و بر حق خود از دولت را اعلام نموده اند. اما در این گیرودار هیچکس از جانب قشر عظیمی از مردم ستمدیده و مظلوم دیارمان که ذهن شان نه درگیر انرژی اتمی و مذاکرات ۵+۱ و نه مطالبات سیاسی و مدنی، و نه حق برگزاری اجتماعات و نه هوای آلوده و تخریب محیط زیست و … است، سخنی به میان نیاورده. این اقشار محروم و ستمدیده خواسته های دیگری دارند: آرزوی شکمی سیر ، بستری گرم و امنیت و سلامت و یک جو عزت و احترام.

بچه‌های سرشی کابل: کودکان به «شیوه‌های جدیدِ اعتیاد» رو آورده‌اند
هشت صبح، ۱۳ می ۲۰۱۴ یافته‌هاى مشارکت رسانه‌های آزاد نشان می‌دهد که شمارى از کودکان افغان، از چسپِ پتکس(یک نوع سرش نشئه‌آور) و تیل پترول براى ایجاد خوشى‌هاى کاذب و نشئه استفاده مى‌کنند. شمار این کودکان در حال افزایش است. سروى سال ٢٠١٢ اداره‌ی «مبارزه با مواد مخدر و تنفیذ قانون وزارت خارجه ایالات متحده‌ی امریکا»، نشان می‌دهد که ۱٫۶میلیون معتاد در افغانستان وجود دارد. این رقم، نسبت به آمار سال ٢٠٠٩، یک افزایش هفتاد درصدى را نشان می‌دهد. به اساس معلومات وزارت صحت عامه افغانستان، ٨٠ درصد معتادان در کشور مرد استند، متباقی ١٣ درصد را زنان و ٧ درصد دیگر را کودکان تشکیل می‌دهند.

     دفاع از حقوق بشر

افغانستان وزارت زنان: عاملان تجاوزهای جنسی اخیر باید اعدام شوند
هشت صبح، ۱۴ می ۲۰۱۴
در پی تجاوز جنسی به دو کودک خردسال در ولایت‌های کندز و بغلان توسط دو تن از عالمان دینی، وزارت امور زنان از نهادهای عدلی و قضایی کشور خواست تا عاملان این تجاوزهای جنسی را به اشد مجازات محکوم کنند.

افغانستان ۵۷ قابله برای کمک به صحت خانواده در دایکندی آموزش داده می شود
وحدت نیوز ،۲۷ اپریل ۲۰۱۴ مسئولین وزارت صحت عامه می گویند هم اکنون از هر صد هزار مادر در هنگام ولادت ۳۲۷ خانم جان خود را از دست می دهند.

بنیادگرایان مسیحی در آمریکا و مسأله سقط‌ جنین
شهرزادنیوز، ۸ اپریل ۲۰۱۴
بنیادگرایان مسیحی در شمار ضدزن‌ترین ساکنان آمریکا هستند. احزاب راستگرا در این کشور همیشه می کوشند با حمایت از آنان، راه رسیدن به قدرت را برای خویش امکان‌پذیر گردانند. از طریق آنان است که بسیاری از برنامه‌های راستگرایان در جامعه تبلیغ می گردد و امکان حضور می یابد. موضوع سقط‌جنین نیز در شمار همین موضوع‌هاست. آنان تحت پوشش فرامین کهن مذهبی، علیه سقط‌جنین بسیج می شوند تا در واقع در برابر حقوق شهروندی و هر گونه قوانینی باشند که با آزادی انسان در رابطه است.

وزیر زنان افغانستان: درصد ولسوالی دفاتر جلوگیری از خشونت علیه زنان ایجاد می شود
پژواک، ۴ می ۲۰۱۴
وزارت امور زنان مى گوید که براساس یک طرح جدید، در ۱۰۰ ولسوالى کشور، دفاتر جلوگیرى از خشونت علیه زنان را ایجاد خواهد کرد.

 

 زنان نامرئی هند
بی بی سی،
۴می ۲۰۱۴تجاوز و قتل دختری دانشجو در اتوبوسی در دهلی خبر اول بسیاری از رسانه‌ها شد، این حادثه جرقه ای برای شروع اعتراض‌ها به خشونت علیه زنان در هند شد. زنان مجرد در هند با دشواری‌های بسیاری روبرو هستند و معمولا زندگی عادی ندارند.

کمپاین افغانستان به روایت دیگر

مومنه یاری: نبود امنیت بزرگ‌ترین ترسم برای جامعه افغانستان است
سراج‌الحق فضل: دیگر سناریوی بازگشت طالبان تکرار نخواهد شد
محمدیعقوب مشعوف، نویسنده: اقدامات دولت در حوزه زنان شعاری و سمبلیک است
ماری نبردآیین، معاون آژانس خبری باختر: در معامله صلح با طالبان حقوق زنان را قربانی نکنید

سعید حقیقی، روزنامه‌نگار: رادیکالیزم مذهبی، مانع مناسبات دموکراتیک

    حقوق مدنی و سیاسی

دسترسی بیشتر زنان به اشتغال نیازمند ایجاد سیاست‌ جدید است
هشت صبح، ۳ می ۲۰۱۴
واحد تحقیق و ارزیابی افغانستان، آریو، با تحقیق تازه در مورد چگونگی بهره‌مندی زنان از برنامه‌های آموزش حرفه‌، می‌گوید هرچند آموزش حرفه در بهبود وضعیت زندگی و مناسبات اجتماعی زنان کمک کرده، اما دسترسی بیشتر آنان به اشتغال نیازمند سیاست‌ جدید و کلی‌تر است.

ترانس سکشوال‌ یا تراجنسی‌؛ زیستن در کالبد جنس مخالف
بی بی سی، ۳ می ۲۰۱۴
در زندگی اجتماعی انسان، عضویت در گروه و برخورداری از مزایای آن در رضایت فردی نقش مهمی به عهده دارد. در جریان پروسه‌ عضویت در یک گروه معمولا دو عامل نقش مهمی ایفا می‌کند: نخست پذیرفته شدن از سوی جمع و دوم احساس تعلق فرد به آن. حال اگر ویژگی گروه‌های اجتماعی بنابر سنت‌های تاریخی و باورهای مذهبی و فرهنگی به شکلی تعریف شود که برخی را شامل نشود، مواجهه با واقعیت‌های زندگی برای آن دسته پیامدهای سخت‌تری به همراه خواهد داشت.

 برای نخستین بار یک زن رئیس تئاتر شهر تهران شد
نیوز ا.ف،
۴می ۲۰۱۴پریسا مقتدی، کارگردان و بازیگر تئاتر از سوی حسین طاهری، مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد ایران به ریاست مجموعه فرهنگی- هنری تئاتر شهر منصوب شد. این نخستین باری است که یک زن مدیریت بزرگترین مجموعه سالنهای تئاتر ایران را در اختیار می‌گیرد.خانم مقتدی که دانش آموخته کارگردانی تئاتر از دانشکده هنر و معماری است پیش از این به مدت چهار سال مدیریت برنامه‌ریزی و هماهنگی و معاونت اجرایی تئاتر شهر را بر عهده داشته و یک‌سال هم مدیر تالار سنگلج بوده است.

      قوانین و لوایح

سنگال: ممنوعیت سقط جنین دختر ۱۰ ساله‌ی باردار بر اثر تجاوز
شهرزادنیوز، ۱۰  اپریل ۲۰۱۴ پس از آن که کارزارهای حقوق بشری موفق نشدند قانون سقط جنین را عوض کنند، یک دختر ۱۰ ساله که پس از تجاوز همسایه‌اش دوقلو حامله است، باید بارداری را ادامه دهد. مصیبتی که این دختر پنج ماهه حامله و ساکن «زیگوئینجور»، در جنوب سنگال، بدان گرفتار آمده است، نشان می‌دهد زنان و کودکان برای قانون ناپلئونی سقط جنین که هنوز در این مستعمره سابق فرانسه معتبر است، چه هزینه‌ای سنگینی می‌پردازند.«فاتو سینه کامارا»، رئیس انجمن وکلای زن سنگال، می‌گوید: «او باید دوران بارداری را از سر بگذراند. بهترین کاری که می‌توانیم بکنیم آن است که به مقامات فشار بیاوریم تا این دختر مرتب معاینه شود و خدمات پزشکی دریافت کند.»

   فرهنگ و جامعه

سنت‌های اجتماعی مانع اشتغال زنان افغان است
بی بی سی، ۱ می ۲۰۱۴یک بررسی تازه در مورد فعالیت های اجتماعی و اشتغال زنان افغان نشان می‌دهد که هنوز هم شمار زیادی از زنان در افغانستان برای کار در بیرون از خانه و رفتن به مغازه باید همراه داشته باشند. یک نهاد غیر دولتی موسوم به «واحد تحقیق و ارزیابی افغانستان» در گزارشی که در زمینه اشتغال زنان به ویژه در روستاهای افغانستان منتشر کرده، نشان می‌دهد که سنت های اجتماعی از موانع عمده کارکردن زنان در بیرون از خانه است.

گلین خانم شاهزاده خوشنویس قجری
مجله مهر، ۳ می ۲۰۱۴
امّ‌ سَلَمه مشهور به گَلین خانم، دختر فتحعلی‌شاه – دومین پادشاه قاجار – از خوشنویسان بنام سده سیزدهم هجری است. زین‏‌العابدین اصفهانى از جمله استادان این بانوی هنرمند ایرانی در آموزش خوشنویسی بوده است. چندین اثر از او به جای مانده است که از مشهورترین آنها می‌توان به «دعای صباح» و کتاب «الدعا» اشاره کرد.

ساعت‌ها کتاب می‌خوانم/ مردم باید بدانند راه آگاهی از مطالعه می‌گذرد
مجله مهر، ۴ می ۲۰۱۴ نیکی کریمی، کارگردان و هنرپیشه ایرانی، که علاقه بسیاری به مطالعه کتاب دارد خواندن کتاب را راهی برای آگاهی می‌داند و معتقد است باید مردم را به مطالعه علاقه‌مند کرد.

تابلوی ملاله یوسف زی در مزایده کریستی
یورو نیوز، ۲ می ۲۰۱۴
تابلوی نقاشی شده از چهره ملاله یوسف زی، دختری که به دلیل تلاش برای ترویج آموزش در میان دختران پاکستانی در سال ۲۰۱۲میلادی مورد حمله طالبان قرار گرفته بود، چهاردهم ماه مه در مزایده بزرگ مرکز معاملات آثار هنری کریستی در نیویورک شرکت داده خواهد شد. این تابلو توسط جاناتان یئو، هنرمند بریتانیایی نقاشی شده است. او پیش از این، چهره افراد مشهوری همچون نیکول کیدمن، دنیس هاپر، شاهزاده فیلیپ همسر الیزابت دوم، تونی بلر و دیوید کمرون را نیز نقاشی کرده است.

گفت و گوی شرق پارسی با پرستو فروهر
شرق پارسی، ۲۹ اپریل ۲۰۱۴
هر کدام از این پروانه ها برای من نامی و خاطره ای دارند. من این پروانه ها را سال ۱۳۸۹ بعد از جنبش اعتراضی در ایران، کار کرده ام و برای من نوعی بازگشت به هویت های سیاسی و اجتماعی هستند. پروانه ۱ آذر، پروانه عاشورا، پروانه یخبندان، پروانه اوین و… که شامل هفت پروانه است.

      سیاست

ایران مکارم شیرازی خواهان جرم‌‌انگاری جلوگیری از بارداری شد
خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا ۲ می ۲۰۱۴
  گزارش داده که ناصر مکارم شیرازی روز پنج‌شنبه، ۱۱اردیبهشت ماه، در دیدار با حسن هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این مسأله را بیان کرده و افزوده است مسأله افزایش جمعیت تنها کار وزارت بهداشت نیست و اینکه «هنوز در گوشه و کنار جلوگیری می‌شود خوب نیست».

ایتالیا انتصاب سه زن در صدر سه شرکت مهم ایتالیا
یورو نیوز،
۱۵آپریل ۲۰۱۴ماتئو رنتسی، نخست وزیر جدید ایتالیا روز دوشنبه روسای جدید شرکت های بزرگ این کشور را تعیین کرد. مردی که قصد دارد ایتالیا سریعتر حرکت کند، تصمیم گرفت سه زن را در صدر شرکتهایی که دولت سهامدار عمده آنهاست، بگمارد.

ایران هشدار به دختران و زنان درباره ازدواج با اتباع خارجی
رادیو زمانه،
۱۸آپریل ۲۰۱۴عیسی موسوی‌نسب، مدیرکل اتباع و امور خارجی استاندار تهران، در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، نسبت به ازدواج زنان و دختران ایرانی با اتباع خارجی هشدار داده و گفته است:‌ زنان و دختران ایرانی نباید تحت هیچ شرایطی تن به ازدواج شرعی غیرقانونی با اتباع خارجی به‌ویژه تبعه افغان بدهند و هر نوع ازدواجی با اتباع خارجی طبق قانون کشور باید با اجازه وزارت کشور و دولت صورت بگیرد. وی تأکید کرده‌ مشکلاتی که پس از ازدواج‌های شرعی و ثبت نشده زنان ایرانی با اتباع افغانستان ایجاد می‌شود به گونه‌ای است که جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند از حقوق این زنان دفاع کند.

      گزارش، پژوهش و کتاب 

تجارت پنهان زنان | اما گلدمن
آرمان شهر، ۵ می ۲۰۱۴ اما گلدمن آنارشیست، نویسنده، فعال سیاسی در حوزه‌های کارگری، زنان و ضدجنگ در روسیه متولد شد، در کودکی به آمریکا مهاجرت کرد و غالب فعالیت‌های سیاسی خود را در آنجا انجام داد. وی به دفعات به جرم تهییج اذهان عمومی، سازماندهی کارگری، انتشار نشریات زیرزمینی، مبارزات ضد جنگ، ایجاد کمپین آموزش شیوه‌های پیشگیری از بارداری، و بازداشت و زندانی شد.

اطاعت کامل؛ کودک آزاری از نگاه دوربین
یورو نیوز، ۲ می ۲۰۱۴
فیلم «اطاعت کامل» که درباره کشیش مکزیکی مارسیال ماسیِل است، مباحث مربوط به سوء استفاده از کودکان توسط کشیش ها در دوران زمامداری پاپ ژان پل دوم را دوباره زنده کرده است. این فیلم، زندگی یک کشیش کاتولیک را نشان می دهد که در زمان حیاتش پسران را مورد آزار قرار می داد و با دو زن نیز رابطه داشت. اکران این فیلم، موجی از شوک را در کشور مکزیک که مردم آن دارای اعتقادات مذهبی نسبتا قوی هستند بوجود آورده است. لوئیس اورکیز، کارگردان و نویسنده فیلم اطاعت کامل بوده و بازیگرانی همچون خوان مانوئل برنال در آن به ایفای نقش پرداخته اند.

به مناسبت روز جهانی کارگر: نگاهی به موانع و مشکلات زنان کارگر
مدرسه فمینیستی، ۳۰ اپریل ۲۰۱۴
 گاه و بی گاه در رسانه های عمومی، پاره ای از مطالبات معوقه زنان کارگر منتشر می شود که بازتاب همین اندک مطالبات، به خوبی نشان می دهد که زنان کارگر تا رسیدن به ابتدای ترین مطالبات برابری خواهانه خود هنوز با موانع بسیار دشواری روبرو هستند. از جمله تبعیض جنسیتی و تقسیم جنستی مشاغل.

جهان قدرت زنان در منع کردن جنگ، امید یا گستاخی؟
دموکراسی باز، ۲۸ اپریل ۲۰۱۴
در اولین سری ازمقالات به مناسبت صدمین سالگرد جامعه بین المللی زنان برای صلح و آزادی، سینتیا کوک برن ریشه های جنبش صلح زنان را مورد بررسی قرار می دهد. اهداف جنبش های صلح زنان تنها غیر قانونی کردن جنگ نیست بلکه ریشه کن کردن عوامل و دلایل جنگ نیز است. نگاهی تاریخی به نقش زنان در ریشه کن کردن جنگ.   

شاعره اماراتی می گوید: جامعه عربی ژرفای درون زن را می کاود
شرق پارسی ۵ می ۲۰۱۴
به نظر من روشنفکری شکست نخورده، بلکه بطور مثال در انقلاب مصر نقش داشته است، اما تخصص روشنفکران صرفا سیاست ورزی نیست. از این رو است که می بینیم از تحرک سیاسی کناره می گیرند و همچنین نباید فراموش کرد که سیاست ورزی حرفه ای و تشکیلات حزبی هنوز در جوامع عربی امری نوپا و جدید است.

 آرمان شهر

افغانستان به روایت دیگر

«افغانستان به روایت دیگر» کمپاینی است که به وسیله آرمان شهر/ OPEN ASIAو فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر(FIDH)به مدت ۱۰۰ روز تا انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان جریان دارد. در این کمپاین شخصیت های برجسته اجتماعی، سیاسی و فرهنگی با گفتگو در مورد جامعه ای که در برگیرنده حقوق زنان و حقوق انسان باشد، صدای مترقی افغانستان را به گوش می‏رسانند.

شما می توانید هر روز یک مصاحبه از کمپاین «افغانستان به روایت دیگر» را در وبسایت آرمانشهر، روزنامه ۸ صبحو انگلیسی آنها را در وبسایت روزنامه هافینگتون پست (Huffington Post)بخوانید. همچنین این مصاحبه ها در وبسایت فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر(FIDH)نیز قابل دسترس است.

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان

آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

 

منابع این شماره: بی بی سی، سازمان ملل متحد، یورو نیوز، هشت صبح، مدرسه فمینیستی، وحدت نیوز، شهرزاد نیوز، پژواک، نیوز.اف، مجله مهر، شرق پارسی، ایرنا، رادیو زمانه، دموکراسی باز، آرمان شهر

شماره ۴۵ هفت روزنامه زنان

پیوست‌ها: