haft????????????????

نیجریه: کمپینِ «دختران ما را بازگردانید»
عکس: رویترز در وبسایت پی آر آی

 موارد نقض فاحش حقوق بشر

قتل بیش از ۱۰۰۰روزنامه‌نگار از سال ۲۰۰۹ تاکنون

نهادهای دولتی
مصر اخطار السیسی به مطبوعات در باره آزادی
الجزیره ۹ مه ۲۰۱۴ ژنرال السیسی، نامزد ریاست جمهوری مصر که به احتمال زیاد پیروز خواهد شد، در نشستی با سردبیران روزنامه های مهم به آنها هشدار داد به خاطر آزادی بیان و حقوق دیگر فشار نیاورند. او گفت طلب آزادی امنیت ملی را به خطر می اندازد. او همچنین به سردبیران گفت نباید با افشای فساد یا مشکلات دیگر خواهان اصلاحات گسترده در نهادهای دولتی شوند و باید به مسئولان فرصت دهند تا کارشان را انجام دهند.
مصر محاکمه ۱۰۲ اسلام‌گرای دیگر در آستانه انتخابات
عربستان سعودی ده‌ سال حبس و هزار ضربه شلاق برای وبلاگ نویس

عوامل غیردولتی
اوکراین بدرفتاری با اسرا طی ناآرامی مدنی
عفو بین الملل ۸ مه ۲۰۱۴ در روز ۷ مه ۲۰۱۴، در وبگاه اُلگ لیاشکو، سیاستمداری جنجالی، نماینده پارلمان اوکراین و نامزد انتخابات ریاست جمهوری در اوکراین، گزارشی به همراه فیلمی ویدیویی از بازجویی و رفتار خشونت آمیز با دو نفر در داخل یک اتومبیل در فرودگاهی در نزدیکی ماریوپل منتشر شد. این فیلم مردان مسلحی را نشان می دهد که با دو مرد اسیر با خشونت رفتار می کنند. مردی که به طور آشکار مامور مجری قانون نیست از آنها بازجویی می کند. دست های این دو نفر از پشت بسته و سر آنها در پارچه ای پوشیده شده است و بازجو که همان سیاستمدار است دستور می دهد شخصی پارچه روی صورت و لباس های این دو نفر را با چاقو پاره کند. یکی از دو نفر کاکایدزیانف وزیر دفاع پیشین به اصطلاح جمهوری خلق دونتسک است. او به طور کامل برهنه است و از دو زخم روی بدنش خون جاری است. دیده بان حقوق بشر  هم در ۷ مه ۲۰۱۴ در مطلبی با عنوان سکوت کر کننده در کیف نوشت:  پلیس کاکایدزیانف را در روز ۶ مه دستگیر کرد. ولی در روز ۷ مه، سخنگوی مجمع سوسیال ناسیونال که ائتلافی از احزاب رادیکال اوکراین است، اعلام کرد که او «به شخصه بازجوی» کاکایدزیانف است. چند ساعت بعد، رهبر  حزب رادیکال اُلگ لیاشکو و نامزد انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد که او کاکایدزیانف را در اختیار دارد، عکس های هولناک او را در وبسایت خود قرار داد و گفت می خواهد او را با یانوکویچ، رییس جمهوری پیشین اوکراین مبادله کند.

اوکراین فراخوان به تحقیق غیرجانبدارانه در باره رویدادهای روز ۲ مه در اُدسا
۸ مه ۲۰۱۴ عفو بین الملل و دیده بان حقوق بشر در بیانیه ای مشترک اعلام کردند که دولت اوکراین باید در باره خشونت های اُدسا در روز ۲ مه ۲۰۱۴ به طور کامل و غیرجانبدار تحقیق کند و مسئولان آن را به پاسخگویی بکشاند. این خشونت و آتش سوزی به مرگ ۴۶ تن و زخمی شدن ۲۰۰ تن انجامید. خشونت ها پیش از مسابقه فوتبال بین هواداران و مخالفان مسئولان موقت کیف [پایتخت اوکراین] آغاز شد و به نقاط دیگر شهر گسترش یافت. بنا به فیلم های ویدیویی و گفتگو با شاهدان، دو طرف با چماق، بمب های دستی، سنگ و غیره با هم به زدوخورد پرداختند. پس از مرگِ یکی از هواداران دولت به ضرب گلوله، هواداران کیف به مخالفان که در ساختمان اتحادیه کارگری پناه گرفته بودند، حمله بردند. در آتش سوزی در ساختمان، بسیاری که در میان شعله ها گیر کرده بودند در اثر سوختن، خفگی، پریدن از پنجره و شماری نیز به ضرب گلوله کشته شدند.

نیجریه رهبر «بوکو حرام» دختران ربوده‌شده را می‌فروشد
رادیو زمانه ۵ مه ۲۰۱۴ رهبر گروه «بوکو حرام» در نیجریه که حدود ۳۰۰ دختر مدرسه‌ای را ربوده، اعلام کرده است که این دختران را می‌خواهد یا به‌عنوان برده بفروشد و یا آن‌ها را به ازدواج اجباری وادار سازد. گروه «بوکو حرام» آموزش در مدارس را «غربی» و رفتن به مدرسه، به‌ویژه توسط دختران را حرام می‌داند. به گزارش عفو بین الملل ‘نیجریه در خصوص حمله به مدرسه دخترانه هشدار دریافت کرده بود’.
نیجریه تروریست‌های بوکوحرام ۲۰۰ روستایی را کشتند
سوریه انفجار مهیب در حلب، یک هتل را ‘نابود’ کرد
هند حمله به مسلمانان مهاجر در آسام ۳۳ کشته برجای گذاشت
آفریقای مرکزی هشدار کمیسر اتحادیه اروپا در خصوص بروز نسل کشی

 عدالت

فلسطین به دادگاه بین المللی جزایی بپیوندد
عفو بین الملل ۸ مه ۲۰۱۴ در نامه مشترک سرگشاده به رییس جمهوری فسطین محمود عباس، سازمان های حقوق بشر از او خواستند با پیوستن فوری به اساسنامه رُم و یا صدور و تحویل اطلاعیه در باره پذیرش صلاحیت دادگاه بین المللی جزایی برای جنایت هایی که از تاریخ ۱ جولای ۲۰۰۲ در سرزمین فلسطین رخ داده، دست به اقدام بزند. این کار دسترسی به عدالت بین المللی برای قربانیان جنایت های جنگی و جنایت های علیه بشریت در این سرزمین ها را فراهم خواهد کرد. دفتر دادستانی دادگاه اعلام کرده که بدون اقدام دولت فلسطین نمی تواند کار دیگری انجام دهد. این سازمان ها گفتند: «ما می دانیم که فلسطین از سوی اسراییل و آمریکا درفشار است تا صلاحیت دادگاه را نپذیرد. حتا کشورهای عضو اساسنامه دادگاه مثل فرانسه، بریتانیا، ایتالیا و کانادا گاهی با پیوستن فلسطین مخالفت کرده اند.» این نامه را علاوه بر شماری از سازمان های حقوق بشر فلسطینی، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، دیده بان حقوق بشر، کمیسیون بین المللی حقوقدانان امضا کرده اند. عبدالکریم لاهیجی، رییس فدراسیون،  در اظهارنظری در باره این بیانیه گفت: «ما از اسراییل هم می خواهیم به جای مجازات فلسطین به خاطر پیوستن، خود نیز اساسنامه رُم را تصویب کند.»

رهیافت قربانی ـ محور برای موفقیت عدالت بین المللی حیاتی است
ائتلاف حمایت از دادگاه بین المللی جزایی ۷ مه ۲۰۱۴ نمایندگان دادگاه بین المللی جزایی، سازمان ملل، دولت های عضو و سازمان های غیردولتی ماه گذشته با قربانیان جنایت های فاحش گرد هم آمدند تا بر اهمیت اختیار دادگاه برای ارایه عدالت جبرانی تاکید کنند. این نشست در باره «پیشگیری از معافیت از مجازات برای نسل کشی، جنایت های علیه بشریت و جنایت های جنگی و پایان دادن به آن: نقش دادگاه بین المللی جزایی در تحقق بخشیدن به حقوق قربانیان و ارایه عدالت جبرانی» را «گروه دوستان دادگاه بین المللی جزایی» تشکیل داده بود. اعضای این گروه شماری از کشورهای عضو اساسنامه رُم هستند که منظم در سازمان ملل جلسه تشکیل می دهند. در این نشست، تمام سخنرانان بر اهمیت رهیافت قربانی ـ محور به عدالت تاکید ورزیدند.

بریتانیا تونی بلیر «مار ماهی وار» از زندان رفتن به خاطر جنگ عراق پرهیز خواهد کرد
گاردین ۶ مه ۲۰۱۴ بوریس جانسون، شهردار لندن، با اشخاصی که می خواهند نخست وزیر پیشین به خاطر جنگ عراق به زندان برود ابراز همبستگی کرد و خواهان انتشار فوری گزارش چیلکات در باره جنگ شد. او که در برنامه ای تلویزیونی به پرسش های تلفنی پاسخ می داد، گفت اشغال عراق «پیامدهای فاجعه باری» داشته است.
ایرلند جری آدامز، رهبر حزب شین‌فین پس از ۴ روز آزاد شد

   حقوق مدنی و سیاسی

آمریکا ملتی در پشت میله ها
دیده بان حقوق بشر ۶ مه ۲۰۱۴ قوانین بسیاری در آمریکا با الزام به صدور مجازات شدید اصول اساسی عدالت را نقض می کنند. گزارش امروز دیده بان حقوق بشر با عنوان ملتی درپشت میله ها: راه حل حقوق بشری، اعلام کرد که این قوانین ایالات متحده امریکا را به کشور دارای بیشترین شمار زندانیان تبدیل کرده است. این قوانین به درستی باعث تردید گسترده در باره عادلانه بودن نظام عدالت کیفری آمریکا شده اند. به گفته یکی از نویسندگان این گزارش، جِیمی فلنر، «سرزمین مردمان آزاد» سرزمین زندان ها شده است. «مردان و زنان بسیار زیادی به خاطر جرایم غیرخشونت بار و جزیی حکم های سنگین زندان می گذرانند.»
آمریکا ‘مرگ دردناک’ به توقف موقت اجرای اعدام در اوکلاهاما انجامید

چین سرکوب تازه نویسندگان و روزنامه نگاران پیش از بیست و پنجمین سال اعتراض در میدان تیان آنمن
پن اینترنشنال ۷ مه ۲۰۱۴ پنج نویسنده ناراضی چینی به خاطر شرکت در رویدادهای مربوط به یادبود بیست و پنجمین سال اعتراض در میدان تیان آنمن در سال۱۹۸۹ دستگیر شده اند و دولت چین باید فوری و بدون قید و شرط همه آنها را آزاد کند. دو تن از این عده عضو مرکز پن مستقل چین هستند. این عده از جمله  شرکت کنندگان جلسه ای در ۳ مه بودند که با صدور بیانیه ای از دولت چین خواهان تحقیق رسمی در باره رویدادهای ۱۹۸۹ و جبران غرامت به قربانیان شد.
جمهوری آذربایجان زد و خورد پلیس و معترضان به بازداشت اعضای «نیدا» در باکو

جاسوسی
آلمان پارلمان جزئیات شنود را از زبان اسنودن می‌شنود
آلمان اپوزیسیون: دولت بر سر “پرونده شنود” همکاری نمی‌کند
اسراییل اتهام جاسوسی در خاک آمریکا را تکذیب کرد

    جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

جنبشی جهانی برای تصویب عهدنامه الزام آور در باره حقوق بشر و شرکت های فراملیتی
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۷ مه ۲۰۱۴ امروز، ائتلاف جهانی سازمان های جامعه مدنی (ائتلاف حمایت از عهدنامه)، ائتلافی از جنبش های اجتماعی، سازمان های غیردولتی و گروه های حقوق بشر از اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل خواست از ابتکاری در ماه ژوئن حمایت کنند که آغازی برای فرایند تدوین عهدنامه ای برای مبارزه با نقض حقوق بشر به وسیله شرکت ها خواهد بود.  ائتلاف حمایت از عهدنامه شبکه های جهانی و اتحادهایی را گرد آورده که به طور جمعی نماینده ۵۰۰ گروه در سراسر جهان و مصمم هستند به نقض حقوق بشر به وسیله شرکت ها پایان دهند. در اینجا: امضای بیانیه مشترک + نام بیش از ۱۵۰ سازمان را که بیانیه را امضا کرده اند + شیوه های مشارکت درفعالیت ها

هند در ورای نمایشگاه: واقعیت پنهان کارگران تولید پوشاک
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۵ مه ۲۰۱۴ در گزارشی که امروز در دهلی نو منتشر شد، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر اعلام کرد که نقض حقوق کارگری و نقض فاحش حقوق بشر، از جمله بیگاری کارگران، در کارخانه های تولید پوشاک هند ادامه دارد. مدیران و مالکان کارخانه ها برای پنهان کردن شرایط وخیم کاری، در بازدیدهای حسابرسان، خریداران خارجی و سازمان های غیردولتی نمایش های تنظیم شده ای را به اجرا می گذارند. عبدالکریم لاهیجی، رییس فدراسیون، گفت: «فاجعه ساختمان رعنا پلازا [در بنگلادش] توجه را به شرایط بد کاری در سرِ دیگر خط تولید جهانی جلب کرده است. متاسفانه، این تنها مورد نیست: کارگران تولید پوشاک هند هم با نقض حقوق کارگری روبرو هستند که باید فوری مورد توجه قرار گیرد.» گزارش فدراسیون بر اساس یافته های هیأت اعزامی و دیدار از کارخانه های تولید پوشاک و خوابگاه های آنها، گفتگو با اتحادیه های کارگری در محل، سازمان های غیردولتی و کارشناسان در ایالت های تمیل ندو، هاریانا و اوتار پرادش تهیه شده است.
سوریه مردم وانهاده و جنگ فراموش شده
برزیل«کارگران بی زمین» در سائو پائولو تحصن کردند
مصر گسترش امپراتوری اقتصادی ژنرال‌ها

    حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست …

 سازمان بهداشت جهانی در باره فلج اطفال وضعیت اضطراری بین‌المللی اعلام کرد

     دفاع از حقوق بشر

برمه نامه سرگشاده به ریاست جمهوری درباره مجازات اعدام
۹ مه ۲۰۱۴  فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و سازمان عضو آن آلتسین ـ برمه از ریاست جمهوری این کشور خواستند مجازات اعدام را ملغا کند. برمه از سال ۱۹۸۸ تاکنون مجازات اعدام را اجرا نکرده است و در عمل از جمله کشورها ملغا کننده جهان به شمار می رود. با وجود این، در بررسی ادواری عمومی به کارنامه برمه در تاریخ ۲۷ ژانویه ۲۰۱۱، دولت نظامی قبلی توصیه های چندین کشور را برای الغای مجازات اعدام رد کرد.

نیجریه آزمایش ثبات
عفو بین الملل ۷ مه ۲۰۱۴ نوشته سلیل شتی، دبیر کل عفو بین الملل: رویدادهای هفته های اخیر تصویر بدی از نیجریه به نمایش گذاشته است. در آپریل پس از آغاز ریاست نیجریه بر شورای امنیت سازمان ملل و شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا، خبر جلو زدن آن از آفریقای جنوبی و تبدیل به بزرگترین اقصاد قاره آفریقا هم منتشر شد. با وجود این، ربایش بیش از ۲۰۰ دختر دانش آموز به وسیله گروه مسلح بوکو حرام سه هفته پیش به طور جدی ثبات نیجریه را مورد تردید قرار می دهد. تنها کسانی که دستگیر شده اند دو زنی بودند که از کندی عمل دولت انتقاد کرده بودند. از اول سال ۲۰۱۴، بیش از ۱۸۰۰ تن در درگیری ها کشته شده اند. به تشخیص نهادهای مختلف بین المللی، اوضاع بدتر شده و درگیری مسلحانه وجود دارد. دادستان دادگاه بین المللی جزایی در آخرین مراحل بررسی و تصمیم گیری در باره تشکیل یا عدم تشکیل پرونده در باره وضعیت نیجریه است. به گزارش دیده بان حقوق بشر در ۵ مه ۲۰۱۴: پس از ربایش ۲۷۶  دختر دانش آموز، صدها زن در اعتراض به بی عملی دولت به تظاهرات پرداختند و دو تن از آنها پس از دیداری شبانه با همسر رییس جمهوری در ویلای او دستگیر شدند. یکی از آنها هنوز در بازداشت است. یک میلیون نفر از کمپین آزادی دختران حمایت کرده اند.
یونان مصونیت پارلمانی چهار نماینده حزب راست افراطی لغو شد

   زنان

گفتگو با نوال السعداوی: «آنها مردم واقعا شجاع نمی خواهند!»
قنطره ۷ مه ۲۰۱۴ نویسنده و فمینیست پرشور مصری از حمله شدید به دورویی نظام سیاسی و تداوم نقض حقوق زنان در کشورش ترسی ندارد. در این گفتگوی به نسبت طولانی، او به پرسش هایی در باره سیاسی بودن، دلیل تداوم موفقیتش از اواخر دهه ۱۹۶۰ تاکنون، اتهام پیروی از منافع غربی ها، آزار و دستگیری در گذشته، دلیل ستم بر زنان در مصر و مسایل مختلف پاسخ می دهد. او می گوید: مرا حتما همه روسای جمهور زندانی می کردند. در غرب هم آثار من سانسور می شود و دلیل آن نظام سرمایه داری، دینی و مردسالار است، صرفنظر از این که اسلامی، مسیحی، یهودی یا بودایی باشد. به من هم در مصر و هم در اروپا حمله می کنند… ریشه ستم بر زنان در مصر نظام برده داری قدیم است، نظام مردسالار طبقاتی که ادیان از آن حمایت کرده اند… قانون اساسی مصر دورویی سیاسی است. ۵۰ نفری که آن را تهیه کردند نمایندگان دولت بودند و از آن پول می گرفتند. چگونه دولتی مجلس موسسان تشکیل می دهد و از زنان و جامعه مدنی دعوت نمی کند؟ زنان عضو این مجلس قبلا برای مبارک کار می کردند. آنها مردم واقعا شجاع نمی خواهند.

عربستان تقاضای دختران محبوس پادشاه از جامعه‌ جهانی
دویچه وله ۶ مه ۲۰۱۴ دو دختر پادشاه عربستان می‌گویند نزدیک به ۱۳ سال است که در خانه‌ای در مجموعه‌ی کاخ‌های پادشاهی شهر جده نگهداری می‌شوند. بنا به گفته‌ی آن‌ها، دو خواهر دیگر آن‌ها ـ حلا و مایا ـ نیز در خانه‌ی دیگری در همین مجموعه در حبس خانگی به‌سر می‌برند.
اسراییل زنان ‘در بند’ یهودی گرفتار ازدواج‌های ناکام

  فرهنگ

پاکستان ما کارگریم ـ سرودی در مورد کارگران

آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، ایران، بین المللی، تاجیکستان، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.»

 منابع این شماره: ائتلاف حمایت از دادگاه بین المللی جزایی، الجزیره، بی بی سی، پن اینترنشنال (انجمن بین المللی قلم)، جنبش جهانی برای تصویب عهدنامه الزام آور، دویچه وله، دیده بان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامه های حقوق بشر، قنطره، گاردین، یوتیوب، یورو نیوز

هفت روز نامه بین المللی – شماره ۴۷

پیوست‌ها: