دبیرکل ملل متحد در نشست شورای امنیت ملل متحد مورخ ۲۵ آوریل ۲۰۱۴ گزارش خود را در خصوص پیشگیری از کاربرد خشونت بر ضد زنان و کودکان در مخاصمات مسلحانه و مقابله با آن ارائه کرد.[ متن سند]

دبیرکل اظهار داشت که پیشگیری از کاربرد خشونت ضد زنان و کودکان مسئولیتی همگانی است و تنها با مشارکت و همکاری هر چه بیشتر می توان از آسیب پذیرترین افراد در جنگ در برابر خشونت ها حمایت کرد.زیرا خشونت های جنسی بر ضد زنان به خصوص تجاوز به اندازه هر بمب یا گلوله و یا هر سلاح جنگی دیگری می تواند مخرب باشد و سبب رنج و عذاب غیر قابل تصور، نابودی خانواده ها، ایجاد فقر و ناامنی شدید می گردد و به روند مصالحه و پایان دادن مخاصمه را خدشه وارد می کند.

بنا بر نظر دبیرکل، هر چند کاربرد خشونت و نقض گسترده حقوق بشر به خصوص اعمال خشونت بر ضد زنان در ابعاد گسترده در مخاصمات دیده می شود، اما قطعنامه های شورای امنیت هم تا حد زیادی توانسته اند ساختاری گسترده و منسجم را در سطح جهانی برای پیشگیری از کاربرد خشونت ایجاد کنند. همچنین با اقداماتی که تا کنون توسط گروه کارشناسان ملل متحد با همکاری سایر نهادها در برخی کشورها مانند جمهوری دموکراتیک کنگو و سومالی در زمینه پیشگیری انجام گرفته است، پیشرفت هایی در زمینهپیشگیری و مقابله با کاربرد خشونت به ویژه خشونت های جنسی ضد زنان حاصل شده است که این روند باید هم چنان با جدیّت ادامه یابد.

به گفته دبیرکل، اقدامات این سازمان در زمینه پیشگیری و مقابله با خشونت جنسی در مخاصمات و نیز راهکارهای نماینده ویژه ملل متحد، دولت های عضو و نهادهای وابسته به ملل متحد باید در راستای تحقق این هدف باشند که قربانیان خشونت و بازماندگان در مخاصمات بتوانند به کمک ها و خدمات بهداشتی کامل و بدون تبعیض دست یابند و موافقت نامه های آتش بس و برقراری صلح نیز نباید به هیچ وجه خشونت برضد زنان و کودکان را نادیده بگیرند و یا نسبت به مرتکبان این خشونت ها گذشت کنند.

وی از شورای امنیت، دولتهای عضو و سایر نهادهای وابسته و تحت نظارت ملل متحد خواست تا برای پایان دادن به بی کیفرمانی، همه گونه تلاش کنند.

گفتنی است در نشست شورای امنیت، نمایندگان شصت دولت نیز دیدگاه هایشان را در خصوص خشونت بر ضد زنان و کودکان در مخاصمات اظهار کردند. بر اساس دیدگاه های دولت ها، تجاوز جنسی به عنوان شدیدترین نوع اعمال خشونت همچون یک سلاح و استراتژی جنگی بسیار مخرب که آثار وحشتناکی را بر هزاران زن ، کودک و مرد داشته است . درهر مخاصمه بین المللی و داخلی بارها ارتکاب می یابد و بدین سبب نیازمند توجه ویژه نهادهای بین المللی از جمله شورای امنیت به این جنایت به عنوان یک استراتژی جنگی است. [متن کامل دیدگاه ها]