irancartoon-821-1024x419

رهبر و آرزوی افزایش جمعیت

  موارد نقض فاحش حقوق بشر 

بازداشت سراج الدین میردامادی، روزنامه نگار و فعال سیاسی
ملی مذهبی ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ سراج الدین میردامادی روزنامه نگار و فعال اصلاح طلب که روز شنبه به شعبه دوم بازپرسی دادسرای اوین احضار شده بود، بازداشت شد.
ستاره داوری، فعال سابق دانشجویی بازداشت شد

 فشار غیرقانونی پلیس فتا بر شرکت اینترنتی برای افشای اطلاعات شخصی یک کاربر
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ یک شرکت ارائه کنندۀ خدمات اینترنتی افشا کرده است که  پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا (فتا) برای اخذ اطلاعات شخصی یک وبلاگر اقدام به اعمال فشار غیرقانونی کرده است. این شرکت مدعی شده است که برای ارائه نکردن این اطلاعات به سازمانی که مطابق قانون شرایط کسب این اطلاعات را ندارد مقاومت کرده است.

 سایت خبری دانا توقیف شد
خبرگزاری ایسنا ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ عباس جعفری دولت‌آبادی در حاشیه جلسه روسای کل دادگستری‌های سراسر کشور در جمع خبرنگاران گفت: همزمان با توقیف روزنامه «قانون»، سایت خبری «دانا» نیز توقیف شده است.
آخرین وضعیت پرونده روزنامه‌های بهار و آسمان
فشار بر مطبوعات ادامه دارد؛ روزنامه قانون توقیف شد
سایت قانون فیلتر شد
درخواست علی مطهری از روحانی برای جلوگیری از توقیف مطبوعات

   زندان

تجویز داروی اشتباه برای مریم شفیع پور و خودداری از انتقال او به بیمارستان
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ یک منبع آگاه از وضعیت مریم شفیع پور، دانشجوی زندانی به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت برای این زندانی سه ماه داروی اشتباه از سوی پزشک بهداری زندان تجویز شده که باعث تشدید ناراحتی غدد لنفاوی او شده است. با این حال علیرغم درخواست های فراوان این زندانی برای انتقال او به یک پزشک متخصص و انجام آندوسکوپی موافقت نشده است.  این زندانی در طی ۱۰ ماه بازداشت موقت دچار مشکلات قلب، معده و غدد لنفاوی شده که هیچکدام درمان پیدا نکرده است.

 انتقال جعفر عظیم‌زاده و جمیل محمدی به بند ۲۰۹ زندان اوین
کمیته گزارشگران حقوق بشر ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ جعفر عظیم‌زاده، رئیس اتحادیه آزاد کارگران ایران به همراه جمیل محمدی از اعضای فعال این تشکل کارگری جهت بازجویی و بازپرسی به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده‌اند.

 یک درویش گنابادی به سه سال حبس محکوم شد
مجذوبان نور ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ علی کرمی، از دراویش طریقت نعمت‌اللهی گناباد، از سوی دادگاه انقلاب اسلامی تهران به سه سال حبس تعزیری محکوم شد.

 تایید حکم ۱۰ سال حبس حمید بابایی در دادگاه تجدیدنظر
هرانا ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ حمید بابایی دانشجوی مقطع دکترا و بورسیه دولتی در دانشگاه لی یژ بلژیک، که برای دیدار خانواده به ایران سفر کرده بود، روز ۳۰ آذر ماه سال جاری در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به ۶ سال زندان تعزیری و ۴ سال زندان تعلیقی به اتهام جاسوسی و همکاری با دول متخاصم محکوم شد.

 همسر عبدالفتاح سلطانی خواستار محاکمۀ آمرین و مأمورین حمله به بند ۳۵۰ اوین شد
جرس ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ همسر زندانی سیاسی عبدالفتاح سلطانی، طی شکوائیه ای، خواستار محاکمۀ عاملان و آمران حمله به زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین شد.

 بی‌خبری از محل نگهداری نامق محمودی
هرانا ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ نامق محمودی زندانی سیاسی ۶۳ ساله کرد در تاریخ ۲۰ مهر ماه از سالن ۱۲ زندان رجایی شهر کرج به نقطه نامعلومی منتقل شد و تا کنون اطلاعی از محل نگهداری وی بدست نیامده است.

 ۲۶ روز از اعتصاب غذای آیت مهرعلی بیگلو گذشت
رادیو زمانه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ خانواده آیت مهرعلی بیگلو، زندانی سیاسی آذربایجانی، می‌گویند، اعتصاب غذای این زندانی آذری وارد بیست‌وششمین روز خود شده است.

 پزشک میرحسین موسوی می گوید درمان او باید هرچه سریع تر در بیمارستان آغاز شود
رادیو فردا ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ به نقل از یکی از پزشکان معالج میرحسین موسوی، با وجود گذشت بیش از یک هفته از انتقال او از بیمارستان به حصرخانگی، درمان او هنوز آغاز نشده است.

 ضیا نبوی به زندان سمنان منتقل شد
جرس ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ سید ضیا نبوی دانشجوی محروم از تحصیل که پنجمین سال از حبس ۱۰ ساله خود را در تبعید در زندان کارون اهواز می‌گذراند امروز از زندان اهواز به زندان سمنان منتقل شد.

   دفاع از حقوق بشر

گزارش دبیرکل ملل متحد در خصوص پیشگیری از خشونت بر ضد زنان و کودکان در مخاصمات مسلحانه
حقوق بشر و ایران ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ دبیرکل ملل متحد در نشست شورای امنیت ملل متحد مورخ ۲۵ آوریل ۲۰۱۴ گزارش خود را در خصوص پیشگیری از کاربرد خشونت بر ضد زنان و کودکان در مخاصمات مسلحانه و مقابله با آن ارائه کرد

 سازمان عفو بین الملل از احتمال اجرای قریب‌الوقوع حکم دو زندانی محکوم به اعدام، خبر داد
رادیو فردا ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ سازمان عفو بین الملل در بیانیه‌ای به نقل از منابع خود از احتمال اجرای قریب‌الوقوع حکم دو زندانی محکوم به اعدام، علی چِبیشات و سید خالد موسوی خبر داد.

    زنان

معرفی چهارمین فرماندار زن در دولت روحانی
ایرنا  ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ عزت کمال زاده عباسی، چهارمین زن فرماندار در دولت تدبیر و امید است که حکم وی نهم اردیبهشت ۱۳۹۳ از سوی عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور به عنوان فرماندار قشم صادر شده است اما این حکم تاکنون رسانه ای نشده بود.

 گستردگی خشونت کلامی در مورد زنان ایرانی‎
رادیو زمانه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ گفته می‌شود آخرین تحقیق سراسری درباره میزان خشونت نسبت به زنان ایران، مربوط به سال ۱۳۸۴ است و پس از آن هیچ تحقیق جدی در این زمینه نشده است.

 مرکز فراقوه‌ای زنان ایران ‘تا یک سال دیگر تشکیل می‌شود’
بی بی سی فارسی ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس‌جمهور ایران در امور زنان و خانواده، از تشکیل “مرکز فواقوه‌ای زنان” تا یک سال دیگر خبر داده و گفته است که اقدامات اولیه برای این امر آغاز شده است.

 آخرین وضعیت زنان سرپرست خانوار از زبان رئیس پژوهشکده آمار
مهرخانه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ فوت همسر و طلاق؛ دو دلیل عمده افزایش زنان سرپرست خانوار است؛ به‌گونه‌ای که ۷۱٫۴ درصد از زنان سرپرست خانوار همسر خود را بر اثر فوت از دست داده‌اند، ۱۷٫۶ درصد بدسرپرست هستند، حدود ۱۰ درصد از این خانوارها بر اثر طلاق زن- سرپرست خانوار شده‌اند و ۵ درصد نیز هرگز ازدواج نکرده‌اند.

   جهانی سازی، حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

نگهداری ۳۰ قلاده شیر در قفسی کوچک در قشم
رادیو فردا ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ پایگاه خبری دیده‌بان حقوق حیوانات در ایران با انتشار تصاویری از نگهداری ده‌ها شیر آفریقایی در قفسی کوچک که به یک سیرک تعلق دارد، خواستار برخورد مراجع قانونی با مسئله «حیوان‌آزاری» در کشور شد.

 ذخایر آب تهران در کم‌ترین میزان ۴۶ سال گذشته است
رادیو زمانه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ افزایش مصرف همراه با کاهش بارندگی، ذخیره آبی پایتخت ایران را به کم‌ترین حالت خود در بیش از ۴ دهه گذشته رسانده است. هم اکنون سدهای استان تهران نیز با کم‌آبی بی‌سابقه رو‌به‌رو هستند.
احتمال جیره بندی آب در کردستان زیاد است

 سالانه ۸۵ هزار ایرانی به سرطان مبتلا می‌شوند
دویچه وله ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ یک متخصص تغذیه‌ی بیماران سرطانی گفته است سرطان سومین عامل مرگ‌ در ایران است. این کارشناس تغذیه‌ی بد و نبود تحرک بدنی کافی را در شیوع بیماری مهم می‌داند. آلودگی هوا نیز چند سالی است از متهمان اصلی گسترش سرطان است.

 ورزش زنان بالای ۳۰ سال، تعیین‌کننده مرگ و زندگی
رادیو زمانه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ زنان بالای ۳۰ سال که فعالیت ورزشی کمتری دارند، بیشتر از بقیه انسان‌ها در معرض خطر بیماری‌های قلبی و عروقی قرار دارند.

     فرهنگ

از مصدق به روایت اصغر فرهادی تا بزرگداشت کیمیایی
شرق پارسی ۲۰اردیبهشت ۱۳۹۳اصغر فرهادی، تنها فیلمساز ایرانی برنده جایزه اسکار، اعلام کرد که فیلم بعدی اش درباره مصدق، چهره تاریخی سرشناس ایران خواهد بود. اصغر فرهادی در گفت و گو با روزنامه ماینیچی چاپ ژاپن گفت: «به طور حتم، اثری در ارتباط با تاریخ ایران خواهم ساخت. می‌خواهم قیام ‌کنندگانی که حدود شصت سال قبل سعی کردند تا کشور را نجات بدهند، به تصویر بکشم.»

 زن، اغواگری و انتقام: آثار افشین پیرهاشمی در لندن
بی بی سی ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ افشین پیرهاشمی از معدود نقاشان نسل جوان است که طی سال ها سبک و سیاق کار خود را حفظ کرده است؛ از اوایل دهه هشتاد که برای اثبات کارش می جنگید – و اصلاً قدر ندید و مخالفت شنید- تا به امروز که به یکی از گران ترین نقاشان ایرانی بدل شده است: با تصویر جهانی آخرالزمانی که ترکیب پیچیده ای است از اجتماع امروز با شخصیت هایی داستانگو که برگرفته از اسطوره ها تا ادبیات معاصر است و در تابلوها وجوه گوناگونی می یابند و غالباً زنانی را تصویر می کنند که مانند تکنیک کارش متفاوت به نظر می رسند.

 تهیه‌کنندگان مستند ضد روحانی: «با شناسنامه حرف می‌زنیم»
رادیو زمانه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ تهیه‌کنندگان مستند «من روحانی هستم» در نشستی رسانه‌ای ادعا کردند که این مستند را گروهی از دختران دانشجو ساخته‌اند و اکنون دولت روحانی با کمک رسانه‌های اصلاح‌طلب قصد دارد در سایه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها فضایی امنیتی به وجود بیاورد.

 توقیف فعالیت ۳ غرفه در نمایشگاه کتاب تهران
خبرنگاران ایران ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ در بخش بین‌الملل بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، غرفه‌های سه ناشر تعطیل شد.
جمع‌آوری دست‌کم ۱۲ عنوان کتاب مجاز از نمایشگاه کتاب
نمایشگاه کتاب تهران؛ قهر آقا در سال فرهنگ و کتاب‌های کم‌فروش
غرفه انتشارات نصیرا در نمایشگاه کتاب تهران مسدود شد

 وحدت، دل تنگ صحنه
جدید آنلاین ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ نخستین سنگ بنای هنر نمایش تئاتر در اصفهان را زنده یاد “ناصر فرهمند”، کارگردان و بازیگر توانای اصفهان، پایه‌گذاری کرد. پیشکسوتانی چون علی اصغرجهانشاه، محمد میرزا رفیعی، دکتر دخانی، ممیزان و همچنین نامدارانی همچون رضا ارحام صدر و نصرت‌اللهوحدت کار هنری خود را با تئاتر آغاز کردند.  اولین تئاتر در اصفهان به نام تئاتر المپ (سال ۱۳۲۱) ایجاد شد.

 حافظ دوباره در صدر «بیلبورد»
روزنامه شرق ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ هنوز یک‌ماه از کسب رتبه نخست آلبوم «ناگفته» در جایگاه نخست موسیقی کلاسیک جهان نمی‌گذرد که این اثر بار دیگر در جایگاه اول جدول فروش قرار گرفت. جدیدترین اثر حافظ ناظری با عنوان «بعد یازدهم» در ایران و «ناگفته» در خارج از کشور از اسفندماه سال ۹۲ از سوی شرکت سونی وارد بازار شد.

 حسین منزوی: نام من عشق است، می‌شناسیدم؟
دویچه وله ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ چند سالی پس از انقلاب مشروطه، انقلابی نیز در زمینه‌های فرهنگی، هنری رخ داد. شعر نو، از جمله نوآوری‌هایی بود که اگر چه در آغاز با مخالفت‌های بسیار روبرو شد، اما پیروانش قالب جدید را برای بیان وضعیت اجتماعی، سیاسی آن روزگار و چه بسا این روزگار مناسب‌تر می دیدند. سرایندگان قالب‌های کهن شعر نیز از این کاروان عقب نماندند و با همه تردیدها به کاروانیان پیوستند. سایه و سیمین، دو غزلسرای نامدارنیز شعرهایی در خط نیمایی دارند.

   سیاست

حدود ۶۰۰ نفر، ۸۲ هزار میلیارد تومان به دولت بدهکارند
دویچه وله ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳  معاون اول ریاست جمهوری به نمایندگان مجلس گفت که لیستی شامل ۲۰ نفر اول بدهکاران به سیستم بانکی کشور از سوی بانک مرکزی در اختیار دولت قرار گرفته است. به گفته وی مجموع طلب دولت به ۸۲ هزار میلیارد تومان رسیده است.

  آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

 انتشارات آرما‌ن‌شهر
در این بخش از تارنمای بنیاد آرمان‌شهر می‌توانید مجموعه‌ کتاب‌های منتشر شده توسط این بنیاد را که برخی از آن‌ها به شکل آنلاین قابل مطالعه است، مطالعه کنید. این کتاب‌ها در حوزه‌های شهروند و دموکراسی، حقوق بشر و عدالت، زنان، فرهنگ و ادبیات و کودک و نوجوان دسته‌بندی شده‌اند.

 منابع بولتن این هفته؛ خبرگزاری‌های ایسنا، مهرخانه، ایرنا، مهر  سایت‌هایرادیو فردا، خبرنگاران ایران، جرس، کلمه، ملی مذهبی، مجذوبان نور، رادیو زمانه، دویچه وله، حقوق بشر و ایران, هرانا، روزنامه شرق، بی‌بی‌سی‌ فارسی، شرق پارسی، سازمان‌های حقوق‌بشری؛ کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران،گزارشگران بدون مرز، عدالت برای ایران، جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی، اتحادیه آزاد کارگران ایران کمیته گزارشگران حقوق بشر

هفت روزنامه حقوق بشری ایران- شماره ۴۵

پیوست‌ها: