زنان-690x259qw

۵ می روز جهانی ماما، عکس از وبسایت مهرخانه منبع عکس

  موارد فاحش نقض حقوق بشر 

نگرانی از مشکلات کاری زنان خبرنگار در افغانستان
کلید گروپ ۱۰ می ۲۰۱۴ شماری از زنان خبرنگار نبود امنیت، عدم دسترسی به اطلاعات، عدم مصئونیت شغلی، برخورد ناپسند اجتماعی و افکار زن ستیزانه را از مشکلات عمده فرا راه کار شان می دانند.از سویی هم سیمین حسن زاده، معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور از تبعیض جنسیتی در داخل رسانه ها اظهار نگرانی نموده، گفت: هنوز نگرش های مردم در برابر زنان تغییر نکرده است.وی تاکید کرد: وزارت اطلاعات و فرهنگ در تلاش است تا شبکه سراسری بانوان خبرنگار را در کشور ایجاد کند که از حمایت مداوم جامعه جهانی برخوردار باشد.

ایران ستاره داوری، فعال دانشجویی در زندان اوین است
جنبش راه سبز (جرس) ۱۱ می ۲۰۱۴ ستاره داوری، فعال سابق دانشجویی و عضو شورای مرکزی تشکل‌ اصلاح‌طلب دانشگاه قزوین، سه شنبه ۱۶ اردیبهشت، توسط نیروهای امنیتی در منزل خانواده‌اش در تهران بازداشت شده است.

یک مرد در هرات خانم ۲۰ ساله‌اش را توسط بیل به قتل رسانید
خامه پرس ۷ می ۲۰۱۴ ولسوال کرخ ضمن تایید این خبر به رسانه‌ها گفته‌است که این مرد زنش را با کوبیدن بیل به سرش از بین برده‌است.وی هم‌چنان اظهار داشته‌است که این مرد پس از کشتن خانمش فرار نموده و جسد این زن امروز پیدا شده‌است.
یک زن جوان در هرات خودکشی کرد

چند دقیقه “آزادی یواشکی” زن ایرانی در اعتراض به حجاب اجباری
دویچه وله ۱۰ می ۲۰۱۴ در فیس‌بوک کارزاری برای مخالفت با حجاب اجباری در ایران راه افتاده است. زنان در فضای عمومی از خود عکسی بدون روسری می‌گیرند و با توضیح حس شخصی خود از اجباری بودن حجاب، منتشر می‌کنند. این حرکت موافقان و مخالفان بسیار دارد. در سال ۱۳۶۲ بالاخره فرمان “حجاب اجباری” تصویب و قانونی شد.

«گستردگی خشونت کلامی» در مورد زنان ایرانی
رادیو زمانه، ۱۱ می ۲۰۱۴ گفته می‌شود آخرین تحقیق سراسری درباره میزان خشونت نسبت به زنان ایران، مربوط به سال ۱۳۸۴ است و پس از آن هیچ تحقیق جدی در این زمینه نشده است. بر اساس تحقیق سازمان بهزیستی در سال یادشده، حدود ۶۶ درصد از زنان کشور مورد خشونت قرار گرفته‌اند و «خشونت کلامی» در میان شاخص‌های گوناگون خشونت، بیشترین میزان گستردگی را داشته است. به گفته کارشناسان و فعالان حقوق زنان، دامنه این آسیب اجتماعی در ایران همچنان گسترده و جدی است.

نیروی انتظامی مقابله با بدحجابی را کنار گذاشته است
خبرگزاری مهر ۱۲ می ۲۰۱۴ امام جمعه شهرستان بندر گز گفت: برخورد فیزیکی و قاطع با بد حجابی جز وظایف نیروی انتظامی است که امروز متاسفانه این دستگاه نظارتی وظیفه خود را کنار گذاشته است. به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید مصطفی محمدی شامگاه یکشنبه در مراسم گرامیداشت شهید طلبه علی خلیلی افزود: وظیفه نیروی انتظامی برخورد با جرم مشهود است، بی حجابی در جامعه امروز جرم مشهود به شمار می رود

     دفاع از حقوق بشر

چین: دور مذاکرات بین‌المللی در مورد قانون منع خشونت خانوادگی برگزار شد
مهرخانه، ۱۲ می ۲۰۱۴ بر طبق اخبار منتشره توسط نهاد زنان ملل متحد، قانون منع خشونت خانوادگی در کشور چین در دست تصویب است و بدین منظور کارشناسان ملی و بین‌المللی، مذاکرات گسترده‌ای را در خصوص ارزیابی مفاد این قانون در پکن ترتیب داده‌اند. به گزارش مهرخانه، این قانون، حاصل تلاش‌های سال‌های متمادی کنگره چین و فدراسیون تمامی‌ زنان چینی (به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نهادهای ملی چین در حوزه زنان) است. لازم به ذکر است بنا به اذعان نهاد زنان ملل متحد، در حال حاضر، بالغ بر ۱۲۵ کشور در سراسر جهان، قوانینی را به تصویب رسانده‌اند که به موجب آن، ارتکاب خشونت خانگی علیه زنان جرم‌انگاری شده است.

کنوانسیون محو کلیه اشکال تبعبض برای فلسطین لازم‌الاجرا شد
مهرخانه، ۶ می ۲۰۱۴ از تاریخ ۲ می ‌فلسطین ملتزم به رعایت استانداردهای بین‌المللی حقوق بشری شد که کنوانسیون محو کلیه اشکال تبعیض علیه زنان، کنوانسیون حقوق معلولین و کنوانسیون حقوق کودک از جمله آنهاست.

«زن مازندرانی، مادر برگزیده سال استانبول»
رادیو زمانه، ۱۱ می ۲۰۱۴ سامره علی‌نژاد، زن مازندرانی، که قاتل فرزندش را در شهرستان نور در برابر دیدگان مردم بخشید توسط شهرداری «مال‌تپه» استانبول به‌عنوان مادر سال انتخاب شد.

‘نیجریه در خصوص حمله به مدرسه دخترانه هشدار دریافت کرده بود’
بی بی سی ۹ می ۲۰۱۴ سازمان عفو بین الملل می گوید که به مقامات نیجریه در خصوص حمله به مدارس دختران از قبل هشدار داده شده بود.گروه افراط گرای بوکو حرام حدود ۲۰۰ دختر دانش آموز را ماه گذشته از یک مدرسه شبانه روزی در شهر چیبوک در شمال نیجریه ربود که هنوز هم در اسارت به سر می برند. سازمان عفو بین الملل می گوید که با وجود هشداری که به مقامات داده شده بود، هیچ اقدامی از سوی آنان برای جلوگیری از این حمله به عمل نیامد.
نیجریه برای یافتن بیش از ۲۰۰ دختر ربوده شده جایزه تعیین کرد

پیام سازمان برابری حالا در رابطه با دختران ربوده شده نیجریه
سازمان برابری حالا  می ۲۰۱۴ “دختران آینده ی ما هستند. افراط گرایان این را می دانند و می خواهند دنیا را از امیدی که دختران نوجوان در بر می گیرند محروم کنند. این فقط در باره ی نیجریه نیست، بلکه در باره ی محافظت از حقوق هر دختری در هر کجای جهان است که باید به حد اکثر توانایی خود بدون هیچ تهدید و خشونتی برسد”.
میشل اوباما در اولین گفتار هفتگی خود ربودن دختران دانش آموز نیجریه‌ای را محکوم کرد

کودکان
ایران تنبیه بدنی در مدارس قدغن است/رشد توام جسمی و فکری کودک
خبرگزاری مهر ۱۲ می ۲۰۱۴ صابر سپهری در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح کرد: به دلیل تاثیر منفی تنبیه جسمانی در تربیت کودک با چنین مواردی برخورد قطعی می شود. وی تاکید کرد: تنبیه بدنی دانش آموز بدون نتیجه مثبت در آموزش نسلی بیمار را تحویل جامعه می دهد و به همین دلیل قابل پذیرش نیست. وی با بیان اینکه تبدیل تنبیه جسمانی به روانی نیز قابل قبول نیست، اضافه کرد: مدرسه باید مکانی برای رشد توام جسمی و فکری کودک باشد.

فلج اطفال به پاکستان برگشت
بی بی سی، ۱۱ می ۲۰۱۴ حدود ده سال پیش پاکستان به ریشه کن کردن بیماری فلج اطفال نزدیک شد. اما فرضیه های توطئه، افزایش قدرت طالبان و کشتن کارمندان مبارزه با فلج اطفال پیشرفت های گذشته پاکستان در این زمینه را تضعیف کرده و این روند معکوس شده است.

کمپین افغانستان به روایت دیگر
رفیع بهروزیان: از انقلاب رسانه‌ای حمایت می‌کنم
استاد سیحون: در کشور ما سیاست‌ها تداوم نداشته است
احمدفهیم حکیم: یک سیاست شفاف و روشن در مورد مذاکره با طالبان وجود ندارد
سعید حقیقی، روزنامه‌نگار: رادیکالیزم مذهبی، مانع مناسبات دموکراتیک
تورپیکی نوابی: قیام‌های مردمی در برابر طالبان نمایانگر این است که دیگر مردم نمی‌خواهند طالبان دوباره بر سرنوشت افغانستان حاکم شوند

    حقوق مدنی و سیاسی

ایران برای اولین بار چند زندانی افغان را به افغانستان تحویل داد
بی بی سی ۱۰ می ۲۰۱۴ مقامات افغانستان گفته‌اند که ایران ۱۶ زندانی افغان در این کشور را به افغانستان تحویل داده‌است. این اولین باری است که ایران به موافقتنامه دو جانبه درباره تبادل زندانیان با افغانستان عمل می‌کند. محمد قاضی‌زاده گزارشگر بی‌بی‌سی در هرات می‌گوید این زندانیان که شامل ۱۴ زن و دو مرد بودند، امروز در شهرک مرزی اسلام‌قلعه به هیات وزارت خارجه افغانستان تحویل داده شدند.

۲۹ زن در کابل از زندان آزاد شدند
بی بی سی ۶ می ۲۰۱۴ در یک مراسم رسمی که صبح امروز در کابل برگزارشد ۲۹ زندانی زن افغان براساس حکم حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان از زندان زنان شهر کابل رها شدند. در زمان آزادی تعداد از این زنان کودکان خود را نیز به همراه داشتند. این کودکان سالها بدون اینکه جرمی را مرتکب شده باشند با مادران خود در زندان بودند.

اقلیت های جنسیتی حق رای در انتخابات هندوستان را به دست می اورند
مرکز رسانه ای سازمان ملل متحد، ۶ می ۲۰۱۴ افراد فرا جنسیتی برای اولین بار در کشوری که بزرگ ترین دموکراسی جهان به شمار می رود همچون رای دهنده شناخته شدند. از سال ۱۹۹۴ تاکنون، کمیسیون انتخاباتی  کوشش های خود را برای ثبت نام افراد فرا جنسیتی همچو رای دهندگان بیشتر کرده است.

      فرهنگ و جامعه

فیلم «هیس! دخترها فریاد نمی زنند» برگزیده جشنواره فیلم زنان مستقل
مهرخانه ۱۲ می ۲۰۱۴ فیلم «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» ساخته پوران درخشنده ، جایزه بهترین فیلمنامه و بازیگر و لوح تقدیر بهترین فیلم را از جشنواره فیلم زنان مستقل آمریکا دریافت کرد.

خواننده تراجنسی اتریش برنده مسابقه یوروویژن شد
دویچه وله ۱۱ می ۲۰۱۴ کونچیتا وورست، خواننده تراجنسی اتریشی، با ترانه “همچون ققنوس برخیز” در پنجاه و نهمین دوره از مسابقه ترانه‌خوانی یوروویژن مقام اول را به دست آورد. کپنهاگ، پایتخت دانمارک، میزبان برگزاری یوروویژن ۲۰۱۴ بود. مسابقه ترانه‌خوانی یوروویژن که پنجاه و نهمین دوره از آن شامگاه شنبه (۱۰ مه) در کپنهاگ برگزار شد، از سنتی دیرینه برخوردار است و از جمله محبوب‌ترین و پرهیجان‌ترین مسابقات موسیقی در سطح اروپا محسوب می‌شود.

سند حمایت چارلز دیکنز از حقوق زنان حراج می‌شود
مهرخانه ۱۲ می ۲۰۱۴ نامه‌ای که دال بر طرفداری «چارلز دیکنز»، رمان‌نویس برجسته‌ی انگلیسی از حقوق زنان است به زودی چوب حراج می‌خورد. به نقل از ایسنا، این نامه را چارلز دیکنز، نویسنده رمان‌های کلاسیک «الیور توییست» و «آرزوهای بزرگ» درباره وضعیت رفاهی زنان فقیر جامعه نوشته است.

ریزه‌گل، نخستین کسی‌که پس از ۸ روز در ارگوی بدخشان از زیر آوار زنده بیرون کشیده شد
خامه پرس ۱۰ می ۲۰۱۴ چیزی کم ۱۰ روز از رویداد لغزش کوه در روستای آب‌باریک ارگوی بدخشان می‌گذرد، اما به تازه‌گی یک خانم ۴۵-۵۰ ساله از زیر خاک و سنگ ناشی از این روی‌داد بیرون کشیده می‌شود.ریزه‌گل، یکی از افرادی که به اثر فرود آمدن کوه بالای روستایش مدت ۸ یا ۹ روز در زیر خاک‌ها بوده و ساعت ۲:۳۰ روز جمعه ۱۹ ثور توسط مردم محل از زیر خاک کشده شده‌است.

بهشت و جهنم‌های زمینی زیر پای مادران جهان
دویچه وله ۱۱ می  ۲۰۱۴ یازده مه، به عنوان روز مادر در اغلب کشورهای جهان جشن گرفته می‌شود. این که شرایط و وضعیت مادران در جهان چگونه است و آیا آنان به اندازه‌ی کافی از امکانات بهداشتی و رفاهی برخوردارند یا نه، بستگی به محل زندگی آنان دارد.

۵ می، روز جهانی ماما ها (قابله ها)
سازمان بهداشت جهانی ۵ می ۲۰۱۴ سازمان بهداشت جهانی به نهاد های شریک خود برای تجلیل از روز جهانی ماما ها می پیوندد. سازمان بهداشت جهانی از این فرصت استفاده کرده اعلام می کند: “جهان بیش از هر زمانی حالا به ماما ها احتیاج دارد” و بر روی نقش مهم این کارمندان اجتماعی برای سلامتی مادران و نوزادان تاکید می کند.

آغاز برنامه جدید برای بهبود سلامت مادر و کودک در تاجیکستان
بی بی سی ۶ می ۲۰۱۴ وزیر تندرستی و حفظ اجتماعی تاجیکستان و رئیس بانک جهانی در این کشور راه اندازی برنامه جدید این دو نها درا برای بهبودی سلامت مادر و کودک اعلام کردند. هزینه این برنامه بیش از ۱۹ میلیون دلار بوده و نصرت الله فیض الله و مارشا اولیف (Marsha Olive) به مهم بودن این برنامه برای ساکنان مناطق روستایی تأکید کرده اند. به گزارش بانک جهانی  سهم انجمن توسعه بین‌المللی در این پروژه ۱۵ میلیون دلار بوده و تاجیکستان برای اجرای آن ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار اختصاص داده است. هدف از راه اندازی این پروژه کاهش میزان مرگ و میر مادر و کودک در تاجیکستان و بالا بردن سطح ارائه خدمات پزشکی برای ساکنان روستایی این کشور عنوان می شود.
بیشترین امار مرگ و میر مادران و نوزادان مربوط به کدام کشور است؟

زنان معتاد به مواد مخدر علی رغم وجود تابو درمان را آغاز می کنند
واشنگتن پست ۱۱ می ۲۰۱۴  در حومه غربی تهران، خانه ای محل زنانی است که رازی پنهان دارند. آنها زنان معتاد به مواد مخدر هستند، طبقه ی افرادی در حال افزایش در جامعه اسلامی ای که این افراد را قبول نمی کند. اما وجود این مرکز درمانی برای زنان معتاد نشانه این است که گرایش جامعه نسبت به این مشکل در حال تغییر است.

زن، اغواگری و انتقام: آثار افشین پیرهاشمی در لندن
خبر افغان ۱۱ می ۲۰۱۴ افشین پیرهاشمی از معدود نقاشان نسل جوان است که طی سال ها سبک و سیاق کار خود را حفظ کرده است؛ از اوایل دهه هشتاد که برای اثبات کارش می جنگید – و اصلاً قدر ندید و مخالفت شنید- تا به امروز که به یکی از گران ترین نقاشان ایرانی بدل شده است: با تصویر جهانی آخرالزمانی که ترکیب پیچیده ای است از اجتماع امروز با شخصیت هایی داستانگو که برگرفته از اسطوره ها تا ادبیات معاصر است و در تابلوها وجوه گوناگونی می یابند و غالباً زنانی را تصویر می کنند که مانند تکنیک کارش متفاوت به نظر می رسند.

   سیاست

مرکز فراقوه‌ای زنان ایران ‘تا یک سال دیگر تشکیل می‌شود’
بی بی سی ۱۱ می ۲۰۱۴ شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس‌جمهور ایران در امور زنان و خانواده، از تشکیل “مرکز فواقوه‌ای زنان” تا یک سال دیگر خبر داده و گفته است که اقدامات اولیه برای این امر آغاز شده است. به گفته او این مرکز به علت موازی‌کاری نهادهای مختلف و تغییر سیاست دولت‌ها تشکیل می‌شود. خانم مولاوردی به خبرگزاری مهر گفته است که خود این طرح را پیگیری کرده و مرکز پژو‌هش‌های مجلس ایران و شورای فرهنگی و اجتماعی زنان تحقیقاتی را درباره آن انجام داده‌اند.

چهارمین فرماندار زن برای بزرگترین جزیره خلیج فارس
دویچوله ۱۱ می ۲۰۱۴ برای چهارمین بار از زمان شروع کار دولت حسن روحانی یک زن به فرمانداری یک شهرستان ایران منصوب شده است. حکم انتصاب خانم عزت کمال‌زاده عباسی به عنوان فرماندار شهرستان قشم از سوی وزیر کشور صادر شده است. به گزارش ایرنا، حکم انتصاب عزت کمال‌زاده عباسی به عنوان فرماندار قشم در روز نهم اردیبهشت (۲۹ آوریل) از سوی عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، صادر شده، اما تا کنون رسانه‌ای نشده بود.

      گزارش، پژوهش و کتاب

استحاله سیمرغ
مدرسه فمینیستی ۴ می ۲۰۱۴ مجمعی کردند مرغان جهان / …؛ این مصرع، سرآغاز منظومه ی سترگ «سیمرغ» است که معمار چیره دست اش «عطار نیشابوری»، از همان ابتدا، خواننده ی داستان را با منظری «جهانشهری» روبرو می کند. در واقع، تصویر شکوهمند آغاز قصه، مخاطب را به اجتماع بزرگی از «مرغان جهان» می برد که به منظور سفر به آستانه «سیمرغ»، به این گردهمایی چند هزار نفری، راخوانده شده اند.

تفکری در فاصلۀ ترسا تا صنعان
مدرسه فمینیستی ۱۰ می ۲۰۱۴ در فروردین ماه امسال مقاله ای از آقای جواد موسوی خوزستانی در مدرسه فمینیستی منتشر شد با عنوان “عطار نیشابوری و هشتصد سال نادیده انگاری دختر ترسا”که میتوان آنرا در زمره نقد فمینیستی بر نوشته های کلاسیک شناخته شده قرار داد. این نوشته ازینکه احوالات دختر ترسا بعد از بازگشت شیخ صنعان، که لابد از نظر نویسنده نمیتوانسته با شادمانی قرین باشد، مورد بررسی قرار نگرفته، ابراز تاسف میکند. به گفتۀ او “در حالی که زندگی غم انگیز و متلاشی شده این زن جوان بویژه بعد از آنکه شوهرش بدون مقدمه چینی ناگهان او را رها می کند و از روم به حجاز برمیگردد، متاسفانه در همه این تفسیرها و تذکره ها گم شده است”.

تحول فرهنگ گفتاری به نوشتاری زنان (از عصر ناصری تا مشروطه)؛ قربان شما بروم، خداوند عالم انشالله مرا قربان شما بکند
مهرخانه ۱۲ می ۲۰۱۴ در پژوهشی سعی شد تحول فرهنگ گفتاری به نوشتاری زنان بررسی شود. نویسندگان که به طبقات بالای اجتماعی تعلق داشتند و از نعمت سواد بهره‌مند بودند، در قالب‌های غیررسمی ‌و خصوصی نامه و سفرنامه، به خویشان و نزدیکانشان نامه‌نگاری کردند یا گزارش سفرشان را به ثبت رساندند و تصوری مبنی براینکه نوشته‌هایشان روزی در معرض قضاوت عموم قرار خواهد گرفت، نداشتند.

      آرمان شهر

افغانستان به روایت دیگر
«افغانستان به روایت دیگر» کمپاینی است که به وسیله آرمان شهر/ OPEN ASIAو فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر(FIDH) به مدت ۱۰۰ روز تا انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان جریان دارد. در این کمپاین شخصیت های برجسته اجتماعی، سیاسی و فرهنگی با گفتگو در مورد جامعه ای که در برگیرنده حقوق زنان و حقوق انسان باشد، صدای مترقی افغانستان را به گوش می‏رسانند.
شما می توانید هر روز یک مصاحبه از کمپاین «افغانستان به روایت دیگر» را در وبسایت آرمانشهر، روزنامه ۸ صبح و انگلیسی آنها را در وبسایت روزنامه هافینگتونپست (Huffington Post) بخوانید. همچنین این مصاحبه ها در وبسایت فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر(FIDH) نیز قابل دسترس است.

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

 منابع این شماره: آرمان شهر، مدرسه فمینیستی، هشت صبح، کلید گروپ، خامه پرس، دویچه وله، رادیو زمانه، خبرگزاری مهر، بی بی سی، سازمان برابری حالا، مرکز رسانه ای سازمان ملل متحد، سازمان بهداشت جهانی، واشنگتن پست، خبر افغان، مهرخانه، جنبش راه سبز (جرس).