افغانستان

140404104709_afghan_election_512x288_afpانتخابات افغانستان: چه کسی در راه است؟ منبع عکس

 انتخابات

بررسی شکایت‌های انتخاباتی در افغانستان به پایان رسید
بی بی سی ۲۳ /۲/ ۱۳۹۳  نادر محسنی: “در بخشی از موارد تقاضاهای استیناف طلبی (درخواست بازنگری) موجه شناخته نشد و آرای بی‌اعتبار شده تایید شد و در بخش زیادی از موارد هم که دلایل کسانی که استیناف‌طلب شده بودند، محکم‌تر به نظر می‌رسید، با شواهدی که ارائه کردند، به آن آرا اعتبار بخشیده شد، به شمول هرات.”

 ستاد انتخاباتی داکتر عبدالله: سرنوشت بیش از ۹۰۰ هزار رای معلوم نیست
۸صبح/ ۲۳/۲/۱۳۹۳  تیم انتخاباتی اصلاحات و همگرایی ادعا کرد که سرنوشت حدود یک میلیون رای معلوم نیست. این تیم می‌گوید: بیش از ۵۰۰ هزار رای باید مجددا تفتیش و بازنگری شود و بیش از ۴۰۰ هزار رای دیگر نیز گم‌ شده و معلوم نیست که چه شده است. کمیسیون انتخابات اما در واکنش به این ادعای تیم داکتر عبدالله می‌گوید: تمامی آرا به‌ صورت دقیق حساب شده و آرای تقلبی باطل شده ‌اند.

 تأخیر؛ ویژگی برجسته کارکردهای کمیسیون های انتخاباتی
روزنامه افغانستان/ ۲۲/۲/۱۳۹۳  بر اساس تقسیم اوقات کاری کمیسیون رسیدگی به شکایت های انتخاباتی تا روز بیستم ثور این کمیسیون باید نتایج نهایی انتخابات را به کمیسیون مستقل انتخابات می فرستاد، تا کمیسیون می توانست در روز ۲۴ ثور نتایج نهایی انتخابات را اعلام نماید. اما کمیسیون رسیدگی به شکایت های انتخاباتی از تأخیر در سپردن نتایج به کمیسیون انتخابات خبر دادند. این کمیسیون دلیل این تأخیر را حجم زیاد شکایات، استماع دفاعیه نمایندگان کاندیدان، بررسی دقیق اوراق رأی دهی و نیز دو روز تأخیر در اعلام نتایج ابتدایی انتخابات عنوان کرده است.

 کمیسیون های انتخاباتی به نگرانی‌ های نامزدان ریاست جمهوری پاسخ قناعت بخش نداده اند
تلویزیون یک/ ۲۲/۲/۱۳۹۳ داکتر عبدالله‌ عبدالله با انتقاد از کارکردهای کمیسیون ‌های انتخاباتی، هشدار داده است، باید تمام فیصله‌ های کمیسیون های انتخاباتی درباره‌ نتیجه‌ نهایی انتخابات شفاف و قانونمند باشند. آقای عبدالله تاکید کرده: در صورت پیروزی در انتخابات، گروه‌ های سیاسی را بر بنیاد مشارکت ملی، در قدرت سهیم خواهد ساخت.

     موارد نقض فاحش حقوق بشر

عاملان دولتی
انتشار عکس ‌های سرباز نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا با جنازه عضو طالبان

بی بی سی/ ۱۹/۲/۱۳۹۳ عکس ‌هایی منتشر شده که نشان می ‌دهد دست کم یک سرباز بریتانیایی بالای جنازه یک جنگجوی طالبان ژست گرفته است. این عکس ‌ها پس از حمله طالبان به مقر اصلی نیروهای بریتانیایی در سال ۲۰۱۲ گرفته شده ‌اند. وزارت دفاع بریتانیا اعلام کرده است که ماه گذشته از این عکس ‌ها مطلع شده و تحقیقاتی را نیز در این باره روی دست گرفته است.

 شهروندان بگرام دست به تظاهرات زدند
خبرگزاری باختر/ ۲۲/۲/۱۳۹۳ شماری از باشندگان ولسوالی بگرام ولایت پروان، به خاطر کشته شدن یک فرد ملکی در بمباردمان نیروهای بین المللی در آن ولسوالی، دست به تظاهرات زدند. خلیل الله ضیایی قوماندان امنیه پروان گفت: هویت این فرد تا کنون معلوم نیست و تحقیقات در زمینه آغاز شده است . اما باشندگان ولسوالی بگرام ولایت پروان می گویند که این فرد یک شکارچی بوده است.

عاملان غیردولتی
٩ تن از کارمندان معدن ربوده شدند

رادیو فرانسه/ ۲۲/۲/۱۳۹۳ نه تن از کارمندان یکی از معادن سنگ مرمر در ولایت هرات توسط افراد وابسته به طالبان ربوده شدند. به گفته مقامات محلی در ولایت هرات این رویداد در ولسوالی چشت هرات رخ داد است. فرمانده نیروهای امنیتی ولسوالی چشت هرات اعلام کرد عملیات جستجو برای آزادی افراد ربوده شده آغاز شده است.

    زنان

افزایش حضور زنان در ادارات دولتی در غرب کشور
رادیو کلید/ ۲۳/۲/۱۳۹۳ مقامات در غرب کشور می گویند: ۲۸ درصد کارمندان ادارات دولتی در غرب کشور را زنان تشکیل می دهند. عبدالسلام سلام، رییس ساحوی اصلاحات اداری زون غرب می گوید: حضور زنان در ادارات دولتی هرات به تناسب سال های گذشته افزایش داشته است، اما با این وجود نیز محدویت های سنتی جامعه در برخی حالات مانع فعالیت بانوان در ادارت دولتی می شود.

 نگرانی از مشکلات کاری زنان خبرنگار
رادیو کلید/ ۲۰/۲/۱۳۹۳ شماری از زنان خبرنگار نبود امنیت، عدم دسترسی به اطلاعات، عدم مصوونیت شغلی، برخورد ناپسند اجتماعی و افکار زن ستیزانه را از مشکلات عمده فراراه کارشان می دانند. سیمین حسن زاده معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور، از تبعیض جنسیتی در رسانه ها اظهار نگرانی نموده، گفت: هنوز نگرش های مردم در برابر زنان تغییر نکرده است.

 یک مرد در هرات خانم ۲۰ ساله ‌اش را توسط بیل به قتل رساند
خامه پرس/ ۱۷/۲/۱۳۹۳ یک مرد در ولسوالی کرخ ولایت هرات خانم ۲۰ساله ‌اش را به ضرب بیل به قتل رساند. ولسوال کرخ ضمن تایید این خبر به رسانه‌ ها گفت: این مرد پس از کشتن خانمش فرار نموده است. این‌ نوع خشونت‌ ها در افغانستان تاز‌گی ندارد و طی یک دهۀ اخیر به شمول بریده ‌شدن گوش و بینی، چندین رو‌یداد این ‌چنینی نیز اتفاق افتاده ‌است. بیشتر بخوانید: یک زن جوان در ولایت هرات خودکشی کرد

۲۹ زن در کابل از زندان آزاد شدند
بی بی سی/ ۱۶/۲/۱۳۹۳ در یک مراسم رسمی که در کابل برگزار شد، ۲۹ زندانی زن افغان بر اساس حکم حامد کرزی رییس جمهور افغانستان، از زندان زنان شهر کابل رها شدند. در زمان آزادی تعدادی از این زنان، کودکان خود را نیز به همراه داشتند. این کودکان سال ها بدون این که جرمی را مرتکب شده باشند با مادران خود در زندان بودند.

 حامیان و فعالان

سیما سمر: تلفات کودکان در سال گذشته ۱۴٫۹ درصد افزایش داشته است
۸صبح/ ۲۳/۲/۱۳۹۳ داکتر سیما سمر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، با ارایه گزارشی در مورد تلفات غیرنظامیان در منازعات مسلحانه طی سال ۱۳۹۲ خورشیدی در افغانستان می‌گوید: به‌صورت کل تلفات غیرنظامیان در سال گذشته نسبت به سال ماقبل آن ۲٫۹ و از کودکان ۱۴٫۹ درصد افزایش داشته است. براساس ارقامی که کمیسیون مستقل حقوق بشر جمع‌آوری کرده، در جریان سال گذشته‌ی خورشیدی ۵۷۱۰ غیرنظامی کشته و زخمی شده‌‌اند.

 سمیه رامش: اگر دولت با مساله ای به نام طالبان از در مصلحت اندیشی و برادری وارد شود و مبانی حقوق بشری را قربانی مصالح سیاسی کند، اوضاع هر روز بدتر خواهد شد
آرمان شهر/ ۲۳/۲/۱۳۹۳ سمیه رامش، مسوول بنیاد مدنی نواندیشان و نامزد مستقل شورای ولایتی هرات، مهمترین ترسش بازگشت طالبان به عرصه قدرت است و معتقد است: اگر دولت با مساله ای به نام طالبان از در مصلحت اندیشی و برادری وارد شود و مبانی حقوق بشری را قربانی مصالح سیاسی کند، اوضاع هر روز بدتر خواهد شد. او امنیت و صلح نسبی در جامعه، حضور زنان دوشادوش مردان در عرصه های مختلف سیاسی و اجتماعی و ظهور رسانه ها و آزادی بیان را دستاوردهای مهم دوران جدید می داند.

 رفیع بهروزیان: از انقلاب رسانه‌ای حمایت می‌کنم
FIDH/ 23/2/1393 رفیع بهروزیان، فعال عرصه موسیقی و مدیا، از انقلاب رسانه‌ ای به عنوان یکی از مهم‌ ترین دستاوردهای دهه اخیر یاد کرده، می‌گوید: معتقدم تنها با جامعه ‌ای آگاه و روشن می‌توان به کشوری مستقل و آباد تبدیل شد. او آرزو دارد دختران افغانستان را در بیرون خانه کسی آزار ندهد، یا به جرم تحصیل مسموم نکند یا اسید به صورت‌ شان نپاشد.

 استاد سیحون: در کشور ما سیاست ‌ها تداوم نداشته است
۸صبح/ ۳۱/۲/۱۳۹۳  سیف ‌الدین سیحون، استاد اقتصاد در دانشگاه کابل و از طراحان استراتژی حقوق و مصوونیت اقتصادی زنان در وزارت امور زنان، با اشاره به مشکل تاریخی فقدان تداوم در سیاست‌ های اجراشده در افغانستان می‌گوید: ناامیدی مردم بزرگ ‌ترین خطری است که آینده افغانستان را با خطر رو به‌ رو خواهد کرد.

     حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی

کارکرد تیم های بازسازی ولایتی در نگاه ملت و حکومت
صدای امریکا/ ۲۲/۲/۱۳۹۳ تیم های بازسازی ولایتی در ابتدا از جانب حکومت ایالات متحده امریکا با هدف حمایت از فعالیت های بازسازی در مناطق بی ثبات در سال ٢٠٠٢ تشکیل گردید. این تیم ها مشتمل بر افسران نظامی، دیپلومات ها و کارشناسان موضوعات مربوط به بازسازی بود. یکی از اهداف مهم آن ها توانمند ساختن حکومات محلی برای خدمت بیشتر در محلات تحت اداره شان بود. تیم های بازسازی جز ماموریت ایساف به رهبری ناتو از پنجم اکتوبر ٢٠٠۶ به بعد پذیرفته شد که زمینه ساز روابط نزدیک نظامی و ملکی دانسته شدند. این تیم ها وسیله ای برای رسیدگی و افزونی مشروعیت حکومت مرکزی، بهبودی امنیت، بلاخره تسهیل امور باز سازی محسوب می شد.

 مردم ولسوالی گیلان از ترس شورشیان نمی توانند به خانه های شان بروند
رادیو آزادی/ ۲۳/۲/۱۳۹۳ مردم در ولسوالی گیلان ولایت غزنی شکایت دارند که از ترس شورشیان به خانه های شان بازگشته نمی توانند. مردم می گویند: شورشیان در خانه های شان جا گرفته اند. شورشیان هشدار داده اند که اگر به خانه های شان باز گردند کشته خواهند شد. اکثر این شورشیان از پنجاب پاکستان اند. به گفته مردم، شورشیان در این منطقه ماین گذاری نیز کرده اند.

 دورنمای افغانستان در گزارش گروه بین المللی بحران
صدای امریکا/ ۲۲/۲/۱۳۹۳ گروه بین المللی بحران (ICG) در گزارش تازۀ خود گفته است: بدون حمایت جهانی، حکومت جدید افغانستان با چالش های جدی امنیتی، سیاسی و اقتصادی مواجه خواهد شد. با خروج قوای بین المللی از افغانستان، گروه طالبان شعار جنگ را از نبرد در برابر اشغال بیگانه به استقرار یک نظام شرعی و سقوط نظام کنونی افغانستان تغییر داده است.

 نسل سوم: همبستگی، صلح پایدار، محیط زیست سالم و ارتباطات

فعالیت نخستین ماهواره افغانستان آغاز شد
بی بی سی/ ۲۰/۲/۱۳۹۳ افغانستان نخستین ماهواره خود را که سه ماه پیش خریداری کرده بود، عملا به بهره برداری سپرد. امیرزی سنگین، وزیر مخابرات افغانستان در مراسم شروع به کار این ماهواره گفت: این ماهواره افغان‌ ست۱ (AfghanSat۱) نام دارد. بر اساس قراداد امضا شده دولت افغانستان سالانه چهار میلیون دلار به شرکت یوتل ‌ست فرانسه می‌ پردازد و این ماهواره تا هفت سال فعالیت خواهد کرد.

 بیش از هفده هزار تن در رویدادهای طبیعی امسال آسیب دیده‌ اند
تلویزیون یک/ ۲۲/۲/۱۳۹۳ سازمان‌ ملل ‌متحد پس از بررسی ‌ها درباره‌ تلفات و زیان‌ های رویدادهای طبیعی امسال در افغانستان، از آسیب دیدن بیش از هفده هزار تن و جان باختن صدها تن دیگر خبر داده است. این گزارش از شانزده ولایتی که گواه رویدادهای طبیعی بوده ‌اند تهیه شده است. بیشتر این ولایت ‌ها در شمال کشور قرار دارند.

 کشور ناروی به آسیب دیدگان فاریاب کمک می کند
رادیو کلید/ ۲۳/۲/۱۳۹۳ سفیر ناروی در افغانستان وعده کرده که برنامه های انکشافی را در ولایت فاریاب تطبیق خواهد کرد. وی هنگام دیدار از فاریاب اظهار داشت: ما بیش از ۸۰۰ سرپناه را برای بی جاشدگان ناشى از سیلاب ها در ولایت فاریاب توزیع می نماییم. ناروی حدود ۴ هزار پروژه را در بخش های معارف، صحت و امنیت در این ولایت تطبیق کرده است.

 ایران برای اولین بار چند زندانی افغان را به افغانستان تحویل داد
بی بی سی/ ۲۰/۲/۱۳۹۳ مقامات افغانستان گفته ‌اند: ایران ۱۶ زندانی افغان در این کشور را، به افغانستان تحویل داده ‌است. این اولین باری است که ایران به موافقتنامه دو جانبه درباره تبادل زندانیان با افغانستان عمل می‌کند. این زندانیان که شامل ۱۴ زن و ۲ مرد بودند، در شهرک مرزی اسلام ‌قلعه به هیات وزارت خارجه افغانستان تحویل داده شدند. بیشتر این زندانیان به اتهام دست داشتن در قاچاق مواد مخدر زندانی شده بودند.

 جنگ

تلفات ملکی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
حمله انتحاری به درمانگاهی در ولایت قندهار ۶ تن را کشت. یک عالم دین و بزرگ قومی در ولایت ارزگان به شهادت رسید. در نتیجۀ دو حمله طالبان مسلح در ولایت غزنی دو زن شهید و دوکودک و یک غیر نظامی دیگر زخم برداشتند.

 تلفات نظامی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
در نتیجه حمله طالبان تروریست بر یک پوسته امنیتی در ولایت هلمند، ۷ مامور پولیس کشته شده ‌اند. بیست هراس افگن در دو عملیات مشترک نیروهای کوماندوی ارتش ملی در ولایات ننگرهار و پکتیا کشته شدند. چهار ماین گذار در ولایت فراه کشته شدند. سه پولیس محلی در ولایت جوزجان به شهادت رسیدند.

 معین وزارت اطلاعات و فرهنگ جان سالم بدر برد
۸صبح/ ۲۳/۲/۱۳۹۳  مصدق خلیلی معین وزارت اطلاعات و فرهنگ، در منطقه استالف در شمال ولایت کابل از انفجار بمب کنار جاده جان سالم بدر برد. وزارت داخله گفته است: در این حادثه دو محافظ آقای خلیلی زخمی شده ‌اند. وضعیت صحی این دو محافظ رضایت بخش گزارش شده است.

 دو انتحارکننده، از سوی خانواده ‌های ‌شان به نیروهای امنیتی تسلیم داده شدند
تلویزیون یک/ ۲۲/۲/۱۳۹۳ دو تن که قصد حمله‌ انتحاری را داشتند، در ولایت پکتیکا از سوی خانواده‌ های ‌شان به نیروهای امنیت ملی تسلیم داده شدند. ریاست امنیت ملی در خبرنامه‌ ای گفته است، این دو تن آموزش ‌های هراس ‌افگنی را در پاکستان فرا گرفته بودند. خانواده‌ های این افراد زمانی که متوجه شدند، فرزندانشان به دستور گروه‌ های هراس ‌افگن در پاکستان، برای حمله‌ انتحاری به پکتیکا فرستاده شده ‌اند، آنان را به نیروهای امنیت ملی این ولایت تسلیم کردند.

 پایان ماموریت نیروهای استونی در افغانستان
فارسی.رو/ ۲۱/۲/۱۳۹۳ وزارت دفاع استونی از پایان ماموریت نیروهای این کشور در افغانستان خبر داد. کشور استونی در چارچوب آیساف ( نیروی بین المللی حافظ صلح) در ولایات هلمند صدها سرباز داشت. استونی یکی از کشورهای مهم ناتو درباره تصمیم گیری اوضاع افغانستان بوده است. پایان ماموریت نیروهای استونی در افغانستان هم پس از آن صورت گرفت که چندی قبل بحث و گفتگو درباره خروج نیروهای نظامی ایساف و سپردن تدریجی مسؤولیت‏ های نظامی و غیرنظامی به دولت و اردوی افغانستان در “تالین” پایتخت استونی برگزار شد.

       سیاست

اجماع قندهار و پنجشیر= داکتر عبدالله؟
۸صبح/ ۲۳/۲/۱۳۹۳  پیش از آن‌که کمیسیون مستقل انتخابات خبر دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری را اعلان کند، صف‌ بندی‌های سیاسی دور دو نامزد پیشتاز شکل گرفته است. داکتر عبدالله عبدالله، نامزد پیشتاز انتخابات ریاست‌ جمهوری افغانستان، نسبت به رقیب اصلی‌ اش، اشرف ‌غنی احمدزی، در جلب حمایت از نامزدانی که از مبارزات انتخاباتی کنار می‌ روند، دست بالا را دارد. زلمی رسول و محمدشفیق گل ‌آغا شیرزی، دو نامزد دیگری که مشترکا بیشتر از سیزده درصد آرا را از آن خود کردند، در دور دوم انتخابات از نامزدی داکتر عبدالله حمایت کرده ‌اند.

 افغانستان به گذشته باز نخواهد گشت
روزنامه افغانستان/ ۲۳/۲/۱۳۹۳ دولت کنونی که محصول توافقنامه بن می باشد، یکی از زیربنایی ترین کارکرد خود را تطبیق ارزش های دموکراتیک، احترام به موازین حقوق بین المللی و بخصوص اعلامیه جهانی حقوق بشر می داند. این مهم هم در متن موافقنامه بن مورد تأکید قرار گرفته و هم در مقدمه و سایر مواد قانون اساسی گوشزد گردیده است. آزادی رسانه ها در افغانستان با توجه به پیشینه تاریخی و ویژگی های سنتی و دینی جامعه از همان آغاز با مخالفت ها و بدبینی هایی همراه بود.

     فرهنگ

ادارات هرات و مشکل دو رییس هم‌زمان
۸صبح/ ۲۲/۲/۱۳۹۳ در ولایت هرات، دست‌کم سه مدیر ارشد اداره محلی با برکناری رو به ‌رو هستند و سه نفر دیگر با مکتوب ‌های تقرر که در اصطلاع اداری به آن “پی‌۲” می‌گویند، پشت درهای این اداره ‌ها دق ‌الباب می‌کنند. رییس اطلاعات و فرهنگ هرات براساس صلاح‌ دید مقام ‌های مرکزی به بادغیس تبدیل شده و شخص دیگری که در گذشته رییس اطلاعات و فرهنگ هرات بود به این سمت برگزیده شده است.

 مصلی تاریخی هرات بازسازی می شود
خبرگزاری باختر/ ۱۴/۲/۱۳۹۳ مسوولان در ولایت هرات از اختصاص یک میلیون و دوصد هزار دالر امریکایی برای بازسازی مجموعه مصلی هرات خبر می دهند. این مبلغ را سازمان جهانی یونسکو نظر به تقاضای وزارت اطلاعات و فرهنگ به ولایت هرات اختصاص داده است. قرار است  از آن در بازسازی  مجموعه مصلی، مناره ها، گنبد گوهرشاد بیگم، زیارت سلطان حسین بایقرا و دیوار احاطه اطراف آن استفاده شود.

 حضور پررنگ ناشران افغان در نمایشگاه کتاب تهران
بی بی سی/ ۱۹/۲/۱۳۹۳ بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران امسال نیز چون سال ‌های گذشته علاقمندان به کتاب و کتاب‌ خوانی را از چهار سوی ایران به خود فراخواند. امسال افغانستان به عنوان مهمان ویژه در این نمایشگاه حضور دارد و این مساله نشان از علاقمندی جامعه فرهنگی ایران به جریان ‌‎های فرهنگی افغانستان است، ضمن این که فرصتی هم به مخاطب ایرانی می‌ دهد تا با ظرفیت ‎های فرهنگی موجود در افغانستان بیشتر آشنا شوند. بیشتر بخوانید: افغانستان در نمایشگاه بین المللی کتاب ایران مقام اول را بدست آورد

 سیمین تندر: جاز و ریشه‌ های پشتو
رادیو فرانسه/ ۲۲/۲/۱۳۹۳ سیمین تندر، خوانندۀ آلمانی افغانی ‌تبار کم‌کم شهرتش فراتر از آلمان می رود. وی در چند سال اخیر، در عین پرهیز از ورود به عرصۀ موسیقی تجاری و مصرفی، در مقام یکی از چهره‌ های قابل توجه صحنۀ جاز آلمان شهرتی دست و پا کرده است. او در آخرین آلبوم خود یکی از اشعار پدرش را به زبان پشتو اجرا کرده است. سیمین تندر به گفتۀ خودش به جستجوی ریشه‌هایش رفته است. علاوه بر قطعاتی که به زبان پشتو در این آلبوم دیده می‌ شود، به طور کلی در تمامی موسیقی خانم تندر نگاه های شرقی به گوش می‌آید.

    آرمان شهر

افغانستان به روایت دیگر
«افغانستان به روایت دیگر» کمپاینی است که به وسیله آرمان شهر/  OPEN ASIAو فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر (FIDH) به مدت ۱۰۰ روز تا انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان جریان دارد. در این کمپاین شخصیت های برجسته اجتماعی، سیاسی و فرهنگی با گفتگو در مورد جامعه ای که در برگیرنده حقوق زنان و حقوق انسان باشد، صدای مترقی افغانستان را به گوش می ‏رسانند. تاکنون مصاحبه های حمیرا قادری، رهنورد زریاب، سیما ثمر، کاوه جبران، آزیتا رفعت، احمد ولی مسعود و شکریه حیدر، پرتو نادری، مژگان مصطفوی، امان پویامک، حبیبه سرابی، فرید حمیدی، عزیزه خیراندیش، فرید مزدک، خالده خرسند، صدیق الله توحیدی، ثریا پرلیکا، یاسین نگاه و ماریا بشیر به دری و انگلیسی منتشر شده است. شما می توانید هر روز یک مصاحبه از کمپاین «افغانستان به روایت دیگر» را در وبسایت آرمان شهر، روزنامه ۸ صبح و انگلیسی آن ها را در وبسایت روزنامه هافینگتون پست (Huffington Post) بخوانید. همچنین این مصاحبه ها در وبسایت فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر (FIDH) نیز قابل دسترس است.

 فستیوال فیلم زنان
نخستین جشنواره بین ‌المللی فیلم زنان توسط بنیاد آرمان ‌شهر و خانه فیلم رویا با ریاست گیسو جهانگیری و رویا سادات برای اولین بار در منطقه به مناسبت ۸ مارس، با حضور بیش از ۱۵۰۰ نفر در ارگ هرات برگزار شد. صد فیلم از ۲۰ کشور دنیا به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود که پس از تایید هیات داوران،۱۰ فیلم از افغانستان و ۲۵ فیلم از دیگر کشورها به نمایش در آمد. این فستیوال به طور سالانه در شهرهای مختلف برگزار خواهد شد.

 کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌ شهر، صفحه ‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

 دیگر هفت روز نامه های حقوق بشر آرمان شهر
هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان
هفت روز نامه حقوق بشر ایران
هفت روز نامه تاجیکستان

 منابع این هفته : خبرگزاری خاورمیانه، بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، رادیو آزادی، روزنامه ۸ صبح، فارسی.رو، خبرگزاری خامه، خبرگزاری پژواک، رادیو بین‏ المللی فرانسه، روزنامه افغانستان، روزنامه ماندگار، تلویزیون یک، صدای آلمان، آژانس خبری باختر، اطلاعات روز، خبرگزاری هریوا، ان پی نیوز، افغان ایرکا، یادگار افغان، خبرگزاری رشد، صدای افغان، رادیو وطندار.

 شماره ۴۷ هفت روزنامه افغانستان

پیوست‌ها: