زنان-690x2590,,17638221_303,00

لیلا حاتمی اولین زن فارسی زبان به عنوان داور در جشنواره کن  منبع عکس

  موارد فاحش نقض حقوق بشر 

تقاضای دختران محبوس پادشاه عربستان از جامعه‌ جهانی
دویچه وله ۱۱ می ۲۰۱۴ سحر و جواهر آل سعود، دو تن از دختران پادشاه عربستان، عبدالله بن عبدالعزیز آل سعود، که می‌گویند سال‌هاست در حبس خانگی به سر می‌برند، در گفت‌وگویی اینترنتی با شبکه‌ی تلویزیونی “راشیا تودی” توانستند از وضعیت زندگی خود در حبس خانگی بگویند. آن‌ها به “راشیا تودی” گفتند که آب آشامیدنی و غذای آن‌ها در حال اتمام است و در حال حاضر از باقیمانده‌ی غذاهایی با تاریخ مصرف گذشته تغدیه می‌کنند.
از بنگلادش تا آفریقا؛ ۱۰۰ پرتره از ۴۸ زن قربانی اسیدپاشی

یک زن باردار مسیحی در سودان به اعدام محکوم شد
دویچه وله ۱۸ می ۲۰۱۴  دادگاهی در سودان مریم یحیی ابراهیم عشاق را که در پایان دوران بارداری خود است، به اعدام از راه چوبه دار محکوم کرده است. این زن ۲۷ ساله مسلمان به مسیحیت گرویده است. مادر او مسیحی و پدر مسلمانش خانواده را در دوران کودکی ترک کرده است. این زن باردار اکنون با پسر یکسال‌ونیمه خود به زندان منتقل شده و هر آن احتمال بردن او به پای چوبه دار وجود دارد.
بیانیه عفو بین الملل: مریم یحیی، دختر سودانی جوانی که به خاطر تغییردین خود به اعدام محکوم شد را آزاد کنید!

افغانستان خواهر مورد تجاوز برادر قرار گرفت
پژواک ۱۹ می ۲۰۱۴ یک برادر، به اتهام تجاوز بر خواهرش در ولایت جوزجان دستگیر شده و علما و سازمان حقوق بشر با تقبیح این عمل، خواستار اشد مجازات عامل آن گردیده اند.

ایران دلواپسی جناحی از  بدحجابی
مدرسه فمینیستی۱۳ می ۲۰۱۴  این که با شروع فصل گرما عده ای سازماندهی شده و در امنیت کامل بدون مجوز در خیابان ها تظاهرات موتوری و غیرموتوری راه بیاندازند و علیه زنان شعار سر بدهند تازگی ندارد، زنان ایرانی از اینها بدترش را هم دیده اند: از تیغ کشیدن به لب و دهانشان تا کشیدن موی سرشان و … اجرای بزرگ‌ترین طرح آموزشی حجاب و عفاف

      دفاع از حقوق بشر

جایزه حقوق بشر گوانگجو به «مادران خاوران» اهدا شد
رادیو زمانه، ۱۸ می ۲۰۱۴ به گزارش «سازمان عدالت برای ایران»، هیأت داوران مادران خاوران ایران و عادل الرحمان خان، فعال حقوق بشر بنگلادشی را به طور مشترک برندگان امسال خود انتخاب کردند. مادران خاوران، به جمع خانواده‌های زندانیان سیاسی گفته می‌شود که به اتهام مخالفت با جمهوری اسلامی در دهه ۶۰ و به خصوص در تابستان ۱۳۶۷ در زندان‌های جمهوری اسلامی ایران اعدام شدند.

رایزنی در پاریس برای مقابله با بوکو حرام
دویچه وله ۱۷ می ۲۰۱۴ یک ماه پس از ربوده‌شدن ۲۰۰ دختر دانش‌آموز توسط گروه اسلام‌گرای بوکو حرام در نیجریه رهبران شماری از کشورهای غربی و آفریقایی در پاریس گرد‌آمده‌اند تا در باره استراتژی مقابله با بوکو حرام رایزنی کنند. روسای کشورهای همسایه نیجریه مانند کامرون، نیجر و بنین نیز به کنفرانس دعوت شده‌اند. عمده‌ترین تشکل فراملی آفریقا، یعنی اتحادیه آفریقا مشمول این دعوت نشده که انتقادهایی را به دنبال داشته است.
نیجریه “آماده” گفتگو با بوکو حرام

بان کی مون: مثله کردن اعضای بدن زنان نقض حقوق بشر است
گاردین ۱۲ مه ۲۰۱۴ دبیر کل سازمان ملل بان کی مون مثله کردن اعضای بدن (ختنه) زنان را «نقض حقوق بشر» دانست که باید پایان یابد و از کمپین روزنامه گاردین علیه این کار در آمریکا حمایت کرد.

ایران جلسه هشتم : تبعیض جنسیتی در قانون مجازات اسلامی
توانا: آموزشکده جامعه مدنی ایران، ۱۸ می ۲۰۱۴ در این جلسه مهم ترین تبعیضاتی که در حقوق کیفری ایران علیه زنان اعمال شده از جمله سن مسولیت کیفری، تفاوت دیه زن و مرد و تاثیر ارزش دیه بر اجرای قصاص مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

تقاضای اتحادیه دانشجویان اروپا برای آزادی بهاره هدایت و درمان بیماریش
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۱۳ می ۲۰۱۴ اتحادیه دانشجویان اروپا با تصویب قطعنامه ای در تاریخ ۱۷ اردبیهشت امسال خواستارآزادی بهاره هدایت، فعال دانشجویی شدند.
۱۱۵ نفر از زنان محکوم در بند نسوان زاهدان مورد عفو قرار گرفتند

مبارزه زنان صورتی‌‌پوش هند با بی‌عدالتی
دویچه وله، ۳۰ آپریل ۲۰۱۴ اعضای “باند گولابی” که در زبان هندی به معنای “باند صورتی” است، در ایالت اوتار پرداش، یکی از پرجمعیت‌ترین و فقیرترین ایالات‌های هند با بالاترین آمار تبهکاری در سراسر کشور، با بی‌عدالتی علیه زنان مبارزه می‌کنند. خشونت جنسی و جسمی، بی‌سوادی، ازدواج در سن پایین، زورگویی خانواده شوهر و نابرابری اجتماعی، نقطه مشترک سرنوشت بسیاری از زنانی است که در خانواد‌ه‌های بی‌بضاعت هند متولد شده‌اند.

تجاوز، ازدواج و حقوق
دموکراسی باز، ۱۶ می ۲۰۱۴ در حالی که قوانین مبارزه علیه خشونت خانگی در سراسر جهان گسترش می یابد و پیشرفت مثبتی است، شناخت تجاوز زناشویی همچو جرم  باید در مرکز این اصلاحات قانونی قرار داده شود و از این طریق محافظت از حقوق زنان باید به طور کامل تضمین شود. مقاله تحلیلی ساشا هارت در باره اصلاحات قانونی در زمینه محافظت از حقوق زنان در جهان.

کودک
تقدیر یونیسف از اصلاحات قوانین کیفری عدالت برای کودکان
مهر خانه ۱۷ می ۲۰۱۴ نماینده صندوق کودکان سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران، گفت: یونیسف از اصلاحات اخیر صورت گرفته در قوانین کیفری مانند قانون جدید مجازات اسلامی برای اعتلای هر چه بیشتر عدالت برای کودکان تقدیر می‌کند.

کودکان افغان رد مرز شده از عربستان، به خویشاوندان خود در کابل پیوستند
بی بی سی ۱۳ می ۲۰۱۴ دولت افغانستان سیزده کودک شش تا پانزده ساله را که از سوی دولت عربستان سعودی رد مرز شده اند، به وابستگان‌شان در افغانستان تحویل داد. علی افتخاری، سخنگوی وزارت کار و امور اجتماعی افغانستان روز سه‌شنبه (۲۳ ثور/اردیبهشت) هنگام تحویل دادن این کودکان به خویشاوندان آنها گفت که آنها از افغانستان به عربستان قاچاق شده بودند.

«۵ میلیون کودک ایرانی از آموزش پیش‌دبستانی محرومند»
دویچه وله ۱۶ می ۲۰۱۴ به گفته دبیر سمینار آموزش و سلامت کودکان از هر ۸ کودک ایرانی ۵ نفر آنها از امکان آموزشی محروم هستند. او یکی دیگر از مشکلات را عدم تبعیت تشکل‌ها و نهادهای مختلف از یک برنامه آموزشی علمی عنوان می‌کند.

 هشدار “سازمان بهداشت جهانی” درباره شیوع بیماری فلج اطفال
دویچه وله ۱۱ می ۲۰۱۴ طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، ویروس بیماری فلج اطفال دوباره در حال گسترش است. این سازمان در گزارش خود وضعیت این بیماری در کشورهای درحال توسعه و فقیر از جمله سوریه، کامرون، پاکستان، افغانستان و عراق را خطرناک خواند.

کمپین افغانستان به روایت دیگر
سمیه رامش: اگر دولت مبانی حقوق‌بشری را قربانی مصالح سیاسی کند، اوضاع هر روز بدتر خواهد شد
بخت‌محمد بختیار، رییس مرکز علوم اجتماعی افغانستان: اگر مراقب نباشیم به دوران تاریک گذشته باز خواهیم گشت
سونیا اقبال، رییس حرکت سیاسی مدنی افغانستان ۱۴۰۰: اقتصاد وابسته چالش جدی افغانستان

عزیز دلدار: مهم‌ترین ترسم نبود آزادی بیان است

     حقوق مدنی و سیاسی

افزایش ۴۰ درصدی طلاق در ترکیه
دویچه وله ۱۱ می ۲۰۱۴ از سال ۲۰۰۵ تا کنون ۴۰ درصد بر شمار طلاق‌ها در ترکیه افزوده شده و شمار ازدواج‌ها نیز در همین محدوده زمانی کاهش یافته است. محافل سیاسی و اجتماعی محافظه‌کار در ترکیه دلیل بالا رفتن نرخ طلاق در این کشور را افزایش شمار زنان شاغل می‌دانند. مخالفان آنان اما این دلیل را نمی‌پذیرند و با اشاره به ازدواج‌های سنتی مذهبی، انتخاب همسر از طرف والدین را مهم‌ترین دلیل برای مشکلات پس از ازدواج می‌دانند.

ایران سریال “ستایش” و مخدوش‌کردن قانون حضانت فرزند بعد از فوت پدر
مهر خانه ۱۸ می ۲۰۱۴ نقدی بر سریال ایرانی پرمخاطب “ستایش”. علیرغم اینکه تمامی‌ متون فقهی -بدون استثنا- حضانت را حق و تکلیفی برای پدر و مادر دانسته و به دنبال آن، حضانت فرزند بعد از فوت پدر را با رکن حاضر دیگر حضانت، یعنی مادر می‌دانند.، در این سریال موضوع به گونه ای دیگر مطرح می شود.

افغانستان زندگى زنان در ١٣ سال اخیر متحول شده است
پژواک ۱۸ می ۲۰۱۴ زنان در ١٣ سال اخیر در عرصه هاى گوناگون پیشرفت قابل ملاحظه اى نموده؛ اما هنوزهم این قشر، قربانى جنگ و خشونت می شود و خشونت اشکال فجیع ترى را به خود گرفته است.

افزایش حضور زنان در ادارات دولتی افغانستان در غرب کشور
رادیو کلید ۱۳ می ۲۰۱۴ مقامات در غرب کشور با بیان این که ۲۸ درصد کارمندان ادارات دولتی در غرب کشور را زنان تشکیل می دهند، اظهار کردند که ۳۶ درصد کارمندان خدمات ملکی در ولایت هرات زنان هستند.
افزایش ۲ تا ۳ برابری میانگین بیکاری زنان در ایران

    فرهنگ و جامعه

۶۷امین جشنواره فیلم کن و حضور کم‌رنگ کارگردانان زن/ آیا سهمیه‌بندی جنسیتی مؤثر است؟
مهر خانه ۱۸ می ۲۰۱۴ میزان حضور زنان در فستیوال فیلم کن همیشه مورد بحث وانتقاد قرار گرفته است. عده‌ای، از جمله کارگردان برنده اسکار، نوامی ‌واتس، معتقدند می‌باید به مقایسه زنان کارگردان با کارگردانان مرد در کن پایان داد. او اینطور استدلال می‌کند که «کارگردان‌ها و بازیگران زن داستان‌های متفاوتی را بازگو می‌کنند که همین امر وارد کردن آنها به رقابت با مردان را بی‌معنا می‌سازد.» واتس و هم‌فکرانش معتقدند آنچه سهمیه‌بندی برای حضور زنان در کن را الزامی ‌می‌کند، نه اهمیت جنسیت کارگردانان، که اهمیت واقعیاتی است که آنها مشاهده و بازگو می‌کنند.

عشق منطقی” به‌جای پیوندهای زناشویی نابسامان
دویچه وله ۱۰ می ۲۰۱۴ امروزه دوستی‌ها در جوامع غربی بیش از پیوندهای زناشویی و خانوادگی دوام می‌آورند؛ آن‌هم در زمانه‌‌ی فیس‌بوک و واتس‌آپ. اما به باور ۷۳ درصد مردم جهان دوستی‌های مجازی هرگز ژرفای دوستی‌های حقیقی را پیدا نمی‌کنند.

آزادی‌های یواشکی
رادیو فردا ۱۳ می ۲۰۱۴ از آزادی یواشکی دختری که در حیاط دانشکده مقنعه‌اش  را در دست گرفته تا زنی که در ساحل دریا موهایش را به باد سپرده و دختری که روی پل عابر پیاده‌ای در شهر قم بدون روسری عکس گرفته. اگر اهل عضویت در شبکه‌های اجتماعی و سرزدن به آنها باشید شاید در این چند روز شما هم به این تصاویر برخورده باشید. تصاویر لحظاتی که زنان ایرانی می‌گویند یواشکی آزادی را تجربه می‌کنند.

از آزادی یواشکی تا تظاهرات علیه بی‌حجابی
آزادی‌های یواشکی زنان در ایران
جهانی شدن “آزادی‌های یواشکی” زنان ایرانی
ناکارآمدی قانون مقابله با آزارهای خیابانی

سفره های سه ضلعی بلای جان خانواده های ایرانی
خبرگزاری مهر ۱۷ می ۲۰۱۴ میانگین صحبت اعضای خانواده در ایران در طول ۹ سال گذشته، نصف شده است. این یعنی ظهور پدیده ای جدید که کارشناسان جامعه شناسی و مردم شناسی آن را خطرناک می دانند.

آغاز رقابت‌های فوتبال لیگ برتر زنان در کابل
بی بی سی ۱۷ می ۲۰۱۴ دومین دور از لیگ برتر فوتبال اختصاصی بانوان کابل ۱۷ می آغاز شد. در این مسابقات هشت تیم حضور دارند و به صورت گروهی با یکدیگر دیدار می‌کنند..

راهنمای صدور مجوز سقط درمانی و مصادیق آن ابلاغ شد
خبرگزاری مهر ۱۷ می ۲۰۱۴ معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور، راهنمای صدور مجوز سقط درمانی و فهرست مصادیق اندیکاسیون (ناهنجاری های جنینی که مشمول مجوز سقط درمانی می شوند) سقط درمانی را ابلاغ کرد.

ایران گنجینه‌ی هنری فرح پهلوی را به نمایش می‌گذارد
دویچه وله ۱۳ می ۲۰۱۴ موزه‌هنرهای معاصر تهران برای ۳۵ سال مجموعه هنری باارزشی را در خود پنهان کرده بود؛ تابلوهای بی‌مانندی که فرح دیبا خریده و به ایران آورده بود. حال ایران می‌خواهد این مجموعه را در نمایشگاه‌های مشهور جهان به نمایش بگذارد. ون‌گوگ، پیکاسو، نولده و مونک تنها برخی از هنرمندانی هستند که ۳۵ سال است در موزه هنرهای معاصر تهران مخفی شده‌اند.

زنان کارگر و گدا در روی جاده، با چه نوع خشونت هایی روبرو اند؟
رادیو آزادی، ۱۲ می ۲۰۱۴ زنان و دخترانی که در روی جاده ها به کار و تگدی گری می پردازند با چه نوع خشونت ها و خطراتی رو به رو هستند؟ راه برون رفت از این مشکل اجتماعی و اقتصادی و داشتن یک زنده گی آبرومندانه برای این زنان و دختران چه خواهد بود؟ و عملکرد مسوولان در این بابت چیست؟ جواب تمامی پرسش ها را با شنیدن گزازشی از برنامهء زن و زنده گی دریابید.

       سیاست

اولین سردبیران زن دو روزنامه پرتیراژ دنیا کنار رفتند
بی بی سی، ۱۵ می ۲۰۱۴ در اتفاقی غیرمنتظره، روزنامه نیویورک‌تایمز اعلام کرده جیل آبرامسون، اولین سردبیر ارشد زن روزنامه از این سمت کنار می‌رود. آرتور سالزبرگر، رئیس موسسه نیویورک‌تایمز دلیل خاصی برای این موضوع اعلام نکرده اما گفته “در اتاق خبر مشکلاتی با مدیریت” وجود داشته است. خانم آبرامسون سال ۲۰۱۱ به عنوان سردبیر نیویورک تایمز معرفی شد. قرار است دین باکت جایگزین خانم آبرامسون شود. آقای باکت که قبلا سردبیر روزنامه لس‌آنجلس تایمز بوده، اولین آمریکایی آفریقایی‌تبار است که سردبیر این روزنامه می‌شود.

ایران مولاوردی: راه دموکراسی از درون خانواده می‌گذرد
مهر خانه  ۱۸ می ۲۰۱۴ معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، گفت: اگر به دنبال دموکراسی واقعی هستیم و آنرا آرمان خود قرار داده‌ایم لازم است تا خانواده را دریابیم؛ چرا که راه دموکراسی از درون خانواده می‌گذرد و دموکراسی از خانه آغاز می‌شود.
نگاهی به جایگاه اجتماعی، سیاسی زنان ایران

       گزارش، پژوهش و کتاب 

دستورالعمل های اتحادیه اروپا در رابطه با خشونت علیه زنان و دختران و مبارزه با  کلیه اشکال تبعیض علیه آنان 
قطعنامه های خاص شورای امنیت سازمان ملل متحد در زمینه زنان، صلح و امنیت
قطعنامه مجمع عمومی
سازمان ملل متحد در زمینه مدافعین زن حقوق بشر – ۲۰۱۳

نگاهی به کتاب «در گرگ و میش راه»: روایت زندگی یک زن
مدرسه فمینیستی ۱۸ می ۲۰۱۴  شاید بسیاری از علاقمندان مسائل زنان بارها با این سوال روبرو شده اند که اگر بخواهند کسی را تشویق به مطالعه و پژوهش در این زمینه کنند، بهتر است برای شروع، چه کتابی را توصیه کنند؟ کتابی که قبل از رسیدن به عرصه های کمابیش پیچیده نظریه ای، گزارشگر تجربه ای واقعی از جنس زنانه باشد و به همین واسطه، باعث شود اولین گامهای علاقه و فهم نسبت به مسائل زنان؛ محکمتر برداشته شود. کتابی به زبان ساده و شامل حقایقی از زندگی، که راوی اش با خواستن تغییر، توانسته زمینه ساز اصلاح بسیاری از امور زندگی خود و اطرافیانش گردد

صدای زنانه مردان در شعر
مدرسه فمینیستی ۱۵ می ۲۰۱۴ می گویند شعر در ایران دچار “ملموس نویسی” شده، درست مثل نوشتار زنانه. کتاب های مردان شاعر را که باز می کنی یک یک از مردانگی قدیم شانه خالی می کنند، با اختیار. “رستم” به روشنی از شعر مردان شاعر امروز رخت بربسته. دیگر نمی بینیمش. افتخاری هم برنمی انگیزد. مردان بسیاری پیدا شده اند که خود پروسه نوشتن شعر را کار “بخش زنانه” وجودشان می انگارند و به آن نسبت می دهند.

  آرمان شهر

افغانستان به روایت دیگر
«افغانستان به روایت دیگر» کمپاینی است که به وسیله آرمان شهر/ OPEN ASIAو فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر(FIDH) به مدت ۱۰۰ روز تا انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان جریان دارد. در این کمپاین شخصیت های برجسته اجتماعی، سیاسی و فرهنگی با گفتگو در مورد جامعه ای که در برگیرنده حقوق زنان و حقوق انسان باشد، صدای مترقی افغانستان را به گوش می‏رسانند.
شما می توانید هر روز یک مصاحبه از کمپاین «افغانستان به روایت دیگر» را در وبسایت آرمانشهر، روزنامه ۸ صبح و انگلیسی آنها را در وبسایت روزنامه هافینگتونپست (Huffington Post) بخوانید. همچنین این مصاحبه ها در وبسایت فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر(FIDH) نیز قابل دسترس است.

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این شماره: دویچه وله، رادیو زمانه، پژواک، مدرسه فمینیستی، مهرخانه، بی بی سی، گاردین، توانا: آموزشکده جامعه مدنی در ایران، کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، دموکراسی باز، هشت صبح، آرمان شهر، رادیو فردا، رادیو ازادی، خبرگزاری مهر، سازمان ملل و consilium europa.

 شماره ۴۷ هفت روز نامه زنان

 

پیوست‌ها: