افغانستان

140509124518_afghn-10128آلبوم عکس افغانستان از نگاه استیو مک کاری/ منبع عکس

 انتخابات

نتایج اولیه انتخابات شوراهای ولایتی افغانستان اعلام شد
بی بی سی/ ۳۰/۲/۱۳۹۳ کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، نتایج ابتدایی انتخابات شوراهای ولایتی این کشور را اعلام کرد. در پایان رقابت برای دستیابی به کرسی‌ های شوراهای ولایتی ۴۵۸ نفر عضو این شوراها شدند که ۹۶ نفرشان زن هستند. اکنون نامزدان انتخابات شوراهای ولایتی ۲۴ ساعت فرصت دارند تا شکایات شان را از نتایج ابتدایی، نزد کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایت های انتخاباتی ثبت کنند.

 نهادهای ناظر بر انتخابات: تقویم انتخاباتی رعایت شود
۸صبح/ ۲۹/۲/۱۳۹۳ گروهی از نهادهای ناظر بر انتخابات از کمیسیون‌ های برگزارکننده انتخابات خواستند تا دور دوم انتخابات را با در نظر داشت جدول زمانی انتخاباتی برگزار کنند. این نهادها تاکید کردند که کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون شکایت انتخاباتی باید به برنامه زمانی انتخابات برای دور دوم متعهد بمانند، تا مشروعیت نتایج انتخابات و اطمینان به این روند افزایش یابد.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در یک نظرسنجی
صدای امریکا/ ۲۹/۲/۱۳۹۳ یک نظر سنجی که از سوی نهاد مسما به مرکز افغان ها برای پژوهش گرایش های اجتماعی – اقتصادی یا ACSOR انجام شده و از سوی نهاد پژوهشی لانگر طرح و تحلیل شده است، نشان می دهد که رای دهندگان افغان به دو گروه ۵۰-۵۰  به حمایت از دو نامزد پیشتاز در دور دوم انتخابات منقسم شده اند. وارشاو یکی از متصدیان ACSOR نظر سنجی می گوید: با وصف انقسام، سه چهارم اشتراک کنندگان این نظر سنجی گفته اند که “برندۀ دور دوم انتخابات را چه عبدالله باشد یا غنی” به صفت رهبر مشروع افغانستان می پذیرند

کمیسیون مستقل انتخابات اشتباهات دور نخست را نباید تکرار کند
تلویزیون یک/ ۳۰/۲/۱۳۹۳ شهروندان، نهادهای مدنی و ستادهای انتخاباتی داکتر عبدالله عبدالله و داکتر اشرف غنی احمدزی هشدار می دهند که کمیسیون مستقل انتخابات نباید در دور دوم انتخابات، اشتباهاتی را که در دور نخست انجام داده، تکرار کند. کمیسیون مستقل انتخابات باید مردم را مطمین سازد که مشکلات انتخابات دور نخست به ویژه کمبود برگه ‌های رای ‌دهی در دور دوم انتخابات تکرار نمی شود.

افزایش محل های جدید رای دهی و واکنش نامزدان پیشتاز
طلوع نیوز/ ۲۸/۲/۱۳۹۳ کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرد: بیشتر از چهار هزار محل رای دهی تازه در دور دوم انتخابات باز خواهند شد. ستادهای انتخاباتی عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی به افزایش محل های رای دهی واکنش نشان دادند. ستاد انتخاباتی اشرف غنی احمدزی می گوید: محل های رای دهی باید با در نظرداشت جمعیت هر بخش افزایش یابد. اما ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله از افزایش محل های رای دهی در بخش های نا امن کشور سخت نگران است.

رهنمودهای تازه کمیسیون انتخابات افغانستان در مورد ناظران نامزدان
بی بی سی/ ۲۹/۲/۱۳۹۳ کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان به دو نامزد دور دوم انتخابات که تا یک ماه دیگر برگزار می‌شود، گوشزد کرده که در مورد معرفی ناظران خود جدی باشند. نور محمد نور، سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفت: نظارت، از موضوعات مهم دور دوم انتخابات است و هر نامزد باید ۲۵ هزار ناظر به کمیسیون مستقل انتخابات برای نظارت از روند برگزاری انتخابات معرفی کند.

      موارد نقض فاحش حقوق بشر

عاملان غیردولتی
حمله افراد ناشناس به یک دیپلمات تاجیکستانی در قندوز

فارسی.رو/ ۲۹/۲/۱۳۹۳ روز گذشته سرکنسول تاجیکستان، در ولایت قندوز افغانستان مورد حمله تعدادی از افراد ناشناس قرار گرفت و به شدت زخمی شد. بنابر گفته های سخنان فرمانده پولیس ولایت قندوز، آقای محبوب سرکنسول تاجیکستان در حالی که از ولایت بدخشان به سوی ولایت قندوز در حرکت بود در مسیر شاهراه ولسوالی خان آباد با کمین مهاجمان مسلح مواجه شده است.

یک مرد به اتهام تجاوز جنسی بر خواهرش در شبرغان بازداشت شد
رادیو آزادی/ ۳۰/۲/۱۳۹۳ یک مرد به اتهام تجاوز جنسی بالای خواهرش در شهر شبرغان از سوی پولیس بازداشت شده است. عبداللطیف اسحاق زی آمر کشف جرایم جنایى قوماندانى امنیه جوزجان می گوید: بر مبنای درخواست این خانم، برادرش را بازداشت نموده و در تحقیقات خود گفته است که او بنابر خواست خواهرش با او همبستر شده است و جبراً بر وی تجاوز نکرده است. اما خواهرش مدعى است که برادرش، مکرراً وى را لت و کوب می نمود و تقاضاى همبستر شدن را می کرد.

     زنان

آغاز رقابت‌ های لیگ برتر زنان در کابل
بی بی سی/ ۲۷/۲/۱۳۹۳ دومین دور از لیگ برتر اختصاصی بانوان کابل آغاز شد. در این مسابقات هشت تیم حضور دارند و به صورت گروهی با یکدیگر دیدار می‌ کنند. هشت تیم این مسابقات در دو گروه چهار تیمی جا گرفته ‌اند و هر تیم برای قهرمانی باید از مرحله گروهی صعود کند. لیگ اختصاصی بانوان پایتخت افغانستان در نوامبر سال گذشته میلادی راه اندازی شد و یک ماه دوام کرد. در این لیگ برای نخستین بار مسایل فنی مسابقات از سوی کمیته زنان فدراسیون فوتبال افغانستان مدیریت شد و حتی داوران نیز زنان بودند.

نبود قابله های مسلکی از عوامل عمده مرگ و میر مادران است
رادیو کلید/ ۲۹/۲/۱۳۹۳ با وجود فعالیت انستیتوت های مختلف علوم صحی در سطح کشور، هنوز هم نبود قابله های مسلکی در برخی از مناطق دور دست باعث مرگ و میر مادران و اطفال شان می گردد. مقام های اداره صحت عامه در ولایت هرات از تلاش های جدی شان در زمینه فراهم سازی خدمات صحی و کاهش مرگ و میر مادران و اطفال شان در این ولایت خبر می دهند. ولسوالی های ادرسکن، فارسی، چشت، گلران و کشک کهنه از ولسوالی هایی اند که با کمبود قابله های مسلکی دچار هستند.

یک پولیس زن در هرات زخمی شد
۸صبح/ ۳۰/۲/۱۳۹۳ مردان مسلح ناشناس در هرات، با پرتاب بمب دستی بر موتر رنجر پولیس، یک سرباز پولیس زن را زخمی کردند. این حادثه در منطقه باباجی، در مربوطات ناحیه نهم شهر هرات رخ داده است. عبدالرووف احمدی، سخنگوی قوماندانی امنیه هرات می گوید: مردان مسلح ناشناس زمانی که سربازان پولیس زن در حال سوارشدن موتر بودند، بمب دستی پرتاب کردند.

دو چرخه‌ سواری و آرزوهای بلند دختران بامیانی
بی بی سی/ ۲۸/۲/۱۳۹۳ شماری از دختران در بامیان تصمیم گرفته ‌اند که یک امر غیر معمول در حد تابو را رایج کنند؛ دوچرخه‌سواری. امری که حکایت از بلندپروازی آن ها در یک جامعه مردسالار می کند. آن ها یک تیم دوچرخه‌ سواری را تشکیل دادند تا اهداف خود را در چارچوب آن دنبال کنند و چالش ‌های اجتماعی را پشت سر بگذارند. دوچرخه‌ سواری در افغانستان و به ‌ویژه در بامیان کاری مردانه شمرده می ‌شود.

بازاریابی صنایع دستی زنان محدود است
رادیو کلید/ ۲۹/۲/۱۳۹۳ واحد تحقیق و ارزیابی افغانستان، گزارش تازه‏ ای را منتشر ساخته که نشان‏ دهنده نبود بازار مناسب برای صنایع دستی خانم‏ ها در سراسر کشور می‏ باشد. مسوولان این نهاد گفته ‏اند: نبود بازار فروش برای صنایع دستی خانم‏ ها، سبب شده تا زنان نتوانند از مهارت‏ های مسلکی‏ شان درست استفاده کنند. این تحقیق، نشان دهنده آن است که هر نوع برنامه ‏ای که به خاطر ظرفیت‏ سازی بیشتر در مهارت ‏های مسلکی زنان انجام می ‏شود، عموماً به شکل کوتاه ‏مدت و پراکنده انجام شده و نمی‏ توان در بهبود زندگی زنان تاثیرگذار باشد.

  حامیان و فعالان

محبوبه جمشیدی: ترسم این است که زنان قربانی معاملات سیاسی شوند 
آرمان شهر/ ۲۹/۲/۱۳۹۳ محبوبه جمشیدی، رییس امور زنان ولایت هرات، جان گرفتن دوباره زنان در جامعه، برساختن دولتی انتخابی و آموزش و پرورش مناسب را از دستاوردهای دوران جدید و همچنین نبود امنیت کامل در کشور، کشت، تولید و مصرف مواد مخدر، تروریسم و فساد اداری را چالش های بزرگ جامعه می داند. او  معتقد است در صورتی که قانون حمایت از خانواده، به عنوان اصل مهم در کشور تصویب شود، یک نوآوری و ابتکار مثبت خواهد بود.

داکتر صاحب‌ نظر مرادی: از دست‌ آورد ده سال‌ مان حراست کنیم
۸صبح/ ۳۰/۲/۱۳۹۳  داکتر صاحب ‌‌نظر مرادی، دارای دکترای مهندسی شهرسازی و دکترای تاریخ و کارشناس امور شهرسازی و عضو پیشین کمیته‌ برنامه‌ ریزی شهرداری کابل می‌گوید: افغانستان امروز، افغانستان ده‌سال پیش نیست. با این همه مردم باید بدانند نیروی افراط ‌گرا هنوز پشت دروازه ‌های کابل و شهرهای افغانستان دق الباب می‌کند. وی تاکید می ‌کند که حراست از دست ‌آوردهای ده ‌سال گذشته وظیفه همه مردم افغانستان است.

سونیا اقبال: اقتصاد وابسته چالش جدی افغانستان
FIDH/ 27/2/1393 سونیا اقبال، رییس حزب افغانستان ۱۴۰۰؛ رشد چشمگیر میزان تحصیلات در ده سال گذشته، آزادی بیان و زمینه مناسب برای رشد و فعالیت زنان را از دستاوردهای دوران جدید می داند و عدم مدیریت، عدم امنیت و اقتصاد وابسته را به عنوان چالش های جدی بر می شمارد. او تصویب قانون منع خشونت علیه زنان از سوی پارلمان کشور را مهمترین مطالبه زنان می داند و معتقد است که زنان باید در گفتگوهای صلح و همچنین در روند حکومت داری نقش داشته باشند.

ادامه تحصن و اعتراضات پناهجویان افغان در ترکیه
رادیو فرانسه/ ۲۹/۲/۱۳۹۳ تحصن گروهی از پناهجویان افغان در برابر کمیساریای سازمان ملل در ترکیه در اعتراض به بی توجهی این کمیساریا به پرونده های آنان، به سی و سومین روز خود رسید. علی حکمت، هماهنگ کننده پناهجویان افغان در ترکیه گفت: بررسی پرونده های پناهجویان افغان در ترکیه از سوی دفتر سازمان ملل در این کشور به حال تعلیق درآمده و مسوولان این دفتر گفته اند که این تعلیق در تفاهم با وزارت امور مهاجرین دولت افغانستان عملی شده است.

عزیز دلدار: مهم ترین ترسم نبود آزادی بیان است
آرمان شهر/ ۲۸/۲/۱۳۹۳ عزیز دلدار در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه کابل تدریس می کند. هر چند دستاوردهای بزرگی را در این ۱۰ سال برای افغانستان بر می شمارد، اما نسبت به تداوم این تغییرات و دستاوردها بی اعتماد است و بدبین. بزرگترین هراس او این است که روزی برسد که نتواند آن چه را در ذهن دارد بیان کند.

      حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی

سفر غیرقانونی هزاران شهروند افغانستان به ایران
تلویزیون یک/ ۲۹/۲/۱۳۹۳ روزانه نزدیک به سه‌ هزار و پنجصد شهروند افغانستان به گونه‌ غیرقانونی از راه ولایت نیمروز به ایران می ‌روند. این افراد در بدل سی ‌هزار افغانی از راه ‌های خطرناک به ایران می ‌روند. پناه‌جویان افغان، تا رسیدن به ایران نزد چندین قاچاقبر افغانی، ایرانی و پاکستانی دست به دست می ‌شوند و تا هنگامی که پول قاچاقبران را نپردازند، در گرو آنان می‌ مانند.

قرقیزستان صادرات کالا به افغانستان را افزایش می دهد
فارسی.رو/ ۲۹/۲/۱۳۹۳ مسوولین اتاق های تجارت قرقیزستان با تشکیل یک جلسه و بررسی چگونگی روابط تجاری، تصمیم به افزایش صادرات کالا به افغانستان گرفتند. در این جلسه ۲۰ تن از نمایندگان شرکت های تجاری افغانستان نیز حضور داشتند. تیمور نوراتودینوف؛ از مسئولین اداره انکشاف بین المللی آمریکا در افغانستان (USAID) از افزایش کالای صادراتی قرقیزستان به افغانستان استقبال کرده است.

روزانه بیش از ۱۰۰ نماینده مجلس در نشست های مجلس حضور نمی یابند
طلوع نیوز/ ۲۸/۲/۱۳۹۳ صالح محمد سلجوقی معاون دوم مجلس نمایندگان می گوید: هر چند بر بنیاد اصول وظایف داخلی مجلس نمایندگان، یک نماینده در چهار ماه ۱۵ روز به گونه قانونی اجازه رخصتی دارد، اما بسیاری از اعضای مجلس این اصول را زیر پا می کنند و به غیر حاضری شان ادامه می دهند. آقای سلجوقی می افزاید: هیات اداری مجلس از غیرحاضری همیشگی این نمایندگان به ستوه آمده اند. هیچ راهکاری در برابر غیرحاضران مجلس نتیجه نداد و ملت باید در باره این نمایندگان قضاوت کند.

کابل احتمال اعزام شهروندان افغانستان به جنگ سوریه را بررسی می ‌کند
تلویزیون یک/ ۳۰/۲/۱۳۹۳ کابل به سفارت افغانستان در تهران دستور داده است تا درباره‌ فرستاده شدنِ پناهجویان افغانستان به نبرد سوریه، مدرک جمع آوری کند. وزارت امور خارجه‌ی افغانستان از چندین نهاد دیگر نیز خواسته است تا اگر اسنادی در این مورد دارند، به این وزارت ارسال کنند. اخیراً گزارش ‌هایی منتشر شده که نشان می‌ دهد، سپاه پاسداران ایران، جوانان افغانستان را در بدل پول استخدام کرده و به جنگ سوریه می فرستد. بیشتر بخوانید: دفتر آیت ‌الله کابلی: خبر اعزام جنگجویان افغان به سوریه را تایید نمی‌کنیم

  نسل سوم: همبستگی، صلح پایدار، محیط زیست سالم و ارتباطات

در نتیجه فروریختن سقف صنف یک مکتب در ولایت سرپل نزدیک به ۳۰ شاگرد زخمی شدند
رادیو آزادی/ ۳۰/۲/۱۳۹۳ عبدالغفور سرپلی رییس معارف ولایت سرپل گفت: این حادثه در یکی از مکاتب ابتدایی در مرکز این ولایت رخ داده است. تمام زخمی ها به شفاخانه انتقال داده شده اند. به گفته مسوولان؛ به علت غیر معیاری بودن ساختمان مکتب، سقف این صنف فرو ریخته است.

چهار مرکز بازرگانی الکترونیکی در چهار ولایت کشور ساخته شد
تلویزیون یک/ ۲۹/۲/۱۳۹۳ چهار مرکز ارتباط ‌های بازرگانی به همکاری وزارت تجارت ایالات ‌متحده‌ امریکا در افغانستان ساخته شدند. این مراکز به هدف الکترونیکی ساختن بازرگانی ساخته شده و سبب رشد جهانی تجارت افغانستان خواهد شد. این مراکز در ولایت‌ های کابل، کندهار، بلخ و هرات گشوده خواهند شد. اکنون هشتاد درصد بازرگانی کشور به شکل سنتی است؛ اما با بهره برداری از این مرکزهای تازه، بازرگانان می‌ توانند به آسانی بازاریابی کنند و فرآورده‌ های ‌شان را به کشورهای خارجی به فروش رسانند.

سی و سه خانواده از ترس لغزش یک کوه در بغلان خانه های شان را ترک کرده اند
رادیو آزادی/ ۳۰/۲/۱۳۹۳ سی و سه خانواده از ترس لغزش یک کوه در دره خنجان ولایت بغلان خانه های شان را ترک کرده اند. باشنده های محل می گویند: در صورت لغزش این کوه فاجعه بزرگ انسانی بوجود خواهد آمد. این کوه در منطقه چندران دره خنجان بغلان موقعیت دارد.

هشت کودک در اثر سیلاب در ولایت غور هلاک شدند
خبرگزاری باختر/ ۲۹/۲/۱۳۹۳ سرازیرشدن سیلاب ها در ولایت غور هشت کودک را هلاک کرد. محمد الله دادفر رییس آمادگی مبارزه با حوادث ولایت غور گفت: این سیلاب ها در شهر فیروزکوه مرکز ولایت غور و ولسوالی دولینه آن ولایت، جان هشت کودک را گرفت. همچنان سیلاب ها در قریه های رساقاق و پولی ولسوالی دولینه یکصد و بیست راس مواشی را تلف کرده است.

  جنگ

تلفات ملکی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
انفجار بمب در مسیر دانش ‌آموزان در ولایت کنر یک کشته و دو زخمی بر جای گذاشت. در انفجار یک بمب کنترل از راه دور در ولایت تخار یک نفر کشته و دست کم یازده نفر زخمی شدند. انفجار یک بمب در ولایت ننگرهار یک نفر را کشته و دست کم بیست و شش نفر را زخمی کرد.

تلفات نظامی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
در اثر انفجار ماین در ولسوالی دولینه ولایت غور دو تن شهید شدند. دو طالب مسلح در پی عملیات نیروهای مشترک امنیتی در ولایت پکتیکا کشته شدند. هشت طالب مسلح در جریان عملیات تصفیوی نیروهای اردوی ملی در ولایت ننگرهار کشته شدند. هشت طالب مسلح در نتیجه درگیری با نیروهای امنیتی در ولایت غزنی کشته شدند. سه سرباز اردوی ملی در اثر انفجار ماین در ساحات مختلف کشور به شهادت رسیدند.

روسیه تا پایان امسال ۳۰ هلیکوپتر به افغانستان می‌ دهد
فارسی.رو/ ۲۵/۲/۱۳۹۳ الکساندر فامین؛ رییس سازمان فدرال همکاری های نظامی روسیه اعلام کرد: این کشور تا پایان امسال ۳۰ هلیکوپتر به افغانستان می دهد. این هلیکوپترها از نوع “توپدار” MI-17B-5 می باشند و طبق توافقنامه روسیه با آمریکا به ارتش دولت افغانستان تحویل داده می شوند. روسیه قبلا نیز ۱۲ هلیکوپتر را بر اساس یک توافقنامه با آمریکا، به افغانستان داد.

        سیاست

تعریف روشن از دوست و دشمن
۸صبح/ ۳۰/۲/۱۳۹۳ یونس قانونی معاون اول ریاست جمهوری می گوید: دولت افغانستان باید تعریف روشنی از دوست و دشمن ارایه کند. ارایه تعریف روشن و مشخص از دوست و دشمن و شرح دادن شرایط و زمینه ‌هایی که براساس آن ‌بتوان مصادیق دوست و دشمن را از یکدیگر تفکیک کرد، یکی از مسایلی بوده است که از سوی مردم، دست ‌اندرکاران جامعه مدنی و کارشناسان و تحلیل گران نیز بارها مورد تاکید قرار گرفته است.

تاکید رییس‌ جمهور کرزی بر گسترش پیوندها با چین
تلویزیون یک/ ۲۹/۲/۱۳۹۳ رییس ‌جمهور کرزی از حکومت آینده‌ افغانستان خواسته ‌است، افزون بر حفظ روابط کنونی با چین، روابط با این کشور را گسترش دهد. گسترش روابط میان چین و افغانستان در آینده‌ بسیار مهم است و این روابط به سود افغانستان خواهد بود. رییس‌ جمهور کرزی برای اشتراک در چهارمین نشست سران سازمان همکاری‌ های متقابل و اعتمادسازی یا (سیکا) به چین سفرکرده‌ است.

آیا امریکایی ها افغانستان را با اوکراین مبادله می کنند؟
فارسی.رو/ ۲۸/۲/۱۳۹۳ حوادث اخیر اوکراین و رویارویی مسلحانه با جمهوری مردمی خودخوانده دنیتسک، پیوندهایی با افغانستان نیز دارد. هرچند تاثیر مستقیمی شاید نتوان یافت ولی تاثیر غیر مستقیم این حوادث بر افغانستان کاملاْ ممکن است. افغانستان در حال حاضر اولویت سیاسی خود را برای ایالات متحده امریکا و ناتو از دست داده است. آنها بیشترین توجه خود را به اوکراین و رویارویی سیاسی با روسیه معطوف کرده اند.

انتونوف: با خروج قوای خارجی، وضعیت افغانستان بدتر خواهد شد
رادیو آزادی/ ۳۰/۲/۱۳۹۳ وزارت دفاع روسیه می گوید: به دنبال خروج قوای آیساف از افغانستان وضعیت در این کشور بدتر خواهد شد و به همین سبب روسیه اقداماتی را برای تحکیم امنیت متحدین خود در آسیای میانه اتخاذ می کند. اناتولی انتونوف معاون وزارت دفاع روسیه می گوید: این وزارت تحولات در افغانستان و اطراف آن را از نزدیک مشاهده می کند و نگران است که با تکمیل ماموریت آیساف و خروج این نیروها از افغانستان، وضعیت در این کشور و منطقه بدتر خواهد شد.

      فرهنگ

موزیم بامیان تا سه سال دیگر تکمیل می ‌شود
۸صبح/ ۳۰/۲/۱۳۹۳ مقام‌ های محلی در ولایت بامیان می ‌گویند: به زودی کار ساخت یک موزیم با هزینه ۵.۴ میلیون دالر از کمک‌ های کوریا در مرکز این ولایت آغاز می ‌شود. با ساخت این موزیم، از تخریب صد‌ها قلم آثار تاریخی که در اثر کاوش ‌های باستان ‌شناسان در چند سال گذشته کشف شده جلوگیری خواهد شد.

پیوند هند و افغانستان از روزنه تحقیقات عرفانی
بی بی سی/ ۲۷/۲/۱۳۹۳ عرفای افغانستان در هند، نام کتابی است که عمدتا به اشتراکات میان دو فرهنگ بزرگ شبه ‌قاره و زبان فارسی اختصاص یافته است. نویسنده کتاب “‌عرفای افغانستان در هند” دکتر محمدالله افضلی سال ‌های متمادی در سفارت افغانستان در هند فعالیت کرده و در این کشور نیز دکترای ادبیات فارسی گرفته است. این کتاب محصول حضور نویسنده و آشنایی او با این کشور است.

     آرمان شهر

افغانستان به روایت دیگر
«افغانستان به روایت دیگر» کمپاینی است که به وسیله آرمان شهر/  OPEN ASIAو فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر (FIDH) به مدت ۱۰۰ روز تا انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان جریان دارد. در این کمپاین شخصیت های برجسته اجتماعی، سیاسی و فرهنگی با گفتگو در مورد جامعه ای که در برگیرنده حقوق زنان و حقوق انسان باشد، صدای مترقی افغانستان را به گوش می ‏رسانند. تاکنون مصاحبه های حمیرا قادری، رهنورد زریاب، سیما ثمر، کاوه جبران، آزیتا رفعت، احمد ولی مسعود و شکریه حیدر، پرتو نادری، مژگان مصطفوی، امان پویامک، حبیبه سرابی، فرید حمیدی، عزیزه خیراندیش، فرید مزدک، خالده خرسند، صدیق الله توحیدی، ثریا پرلیکا، یاسین نگاه و ماریا بشیر به دری و انگلیسی منتشر شده است. شما می توانید هر روز یک مصاحبه از کمپاین «افغانستان به روایت دیگر» را در وبسایت آرمان شهر، روزنامه ۸ صبح و انگلیسی آن ها را در وبسایت روزنامه هافینگتون پست (Huffington Post) بخوانید. همچنین این مصاحبه ها در وبسایت فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر (FIDH) نیز قابل دسترس است.

فستیوال فیلم زنان
نخستین جشنواره بین ‌المللی فیلم زنان توسط بنیاد آرمان ‌شهر و خانه فیلم رویا با ریاست گیسو جهانگیری و رویا سادات برای اولین بار در منطقه به مناسبت ۸ مارس، با حضور بیش از ۱۵۰۰ نفر در ارگ هرات برگزار شد. صد فیلم از ۲۰ کشور دنیا به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود که پس از تایید هیات داوران،۱۰ فیلم از افغانستان و ۲۵ فیلم از دیگر کشورها به نمایش در آمد. این فستیوال به طور سالانه در شهرهای مختلف برگزار خواهد شد.

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌ شهر، صفحه ‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

دیگر هفت روز نامه های حقوق بشر آرمان شهر
هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان
هفت روز نامه حقوق بشر ایران
هفت روز نامه تاجیکستان

منابع این هفته : خبرگزاری خاورمیانه، بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، رادیو آزادی، روزنامه ۸ صبح، فارسی.رو، خبرگزاری خامه، خبرگزاری پژواک، رادیو بین‏ المللی فرانسه، روزنامه افغانستان، روزنامه ماندگار، تلویزیون یک، صدای آلمان، آژانس خبری باختر، اطلاعات روز، خبرگزاری هریوا، ان پی نیوز، افغان ایرکا، یادگار افغان، خبرگزاری رشد، صدای افغان، رادیو وطندار.

هفت روزنامه حقوق بشری افغانستان شماره۴۸

پیوست‌ها: