haftimg_pod_1805-turkey-funerals

عکس از رویترز در وبگاه یورو نیوز: اشک اندوه بر مزار معدنچی. حادثه معدن سوما در ترکیه بیش از سیصد خانواده را به عزا نشاند.

 موارد نقض فاحش حقوق بشر

سوریه شمار کشته‌های جنگ داخلی از ۱۶۰ هزار نفر گذشت

نهادهای دولتی

اسراییل انتشار فیلمی از ‘تیراندازی نیروهای اسراییلی به دو نوجوان معترض فلسطینی’
بی بی سی ۲۱ مه ۲۰۱۴ یک گروه حامی حقوق بشر فیلمی را منتشر کرده است که به گفته این گروه نشان می‌دهد نیروهای امنیتی اسراییل به دو نوجوان فلسطینی در جریان یک گردهمایی شلیک کرده‌اند و آنها را از پا در آورده‌اند. معاون دبیرکل سازمان ملل خواستار “تحقیقات مستقل و شفاف” در این باره شده است. نگاه کنید: ویدیوی کشته شدن ۲ نوجوان فلسطینی به ضرب گلوله نیروهای اسراییلی

ترکیه دومین زخمی ناآرامی‌های استانبول جان باخت
رادیو زمانه ۲۳ مه ۲۰۱۴ یکی از این دو قربانی اوگور کورت نام داشت که در درگیری‌های این محله شرکت نکرده بود و در مراسم خاکسپاری یکی از بستگان خود مورد هدف گلوله قرار گرفت. شاهدان عینی به خبرگزاری فرانسه گفتند که پلیس با گلوله‌های واقعی به سوی جمعیت شلیک می‌کرد. از سوی دیگر، تصاویری از خشونت مستقیم نخست‌وزیر ترکیه علیه معترضان منتشر شد و شهر سوما در کنترل و محاصره پلیس ترکیه قرار گرفت.

اوکراین دستگیری روزنامه نگاران، ممنوعیت ورود
دیده بان حقوق بشر ۲۱ مه ۲۰۱۴ مسئولان پلیس و ارتش اوکراین سه روزنامه نگار موسسه های خبری روسیه را دستگیر کرده اند و پلیس مرزی از ورود سه روزنامه نگار دیگر در روزهای اخیر جلوگیری کرده است.  مسئولان دولتی اوکراین باید فوری توضیح دهند که چرا روزنامه نگاران را دستگیر کرده اند. یا باید آنها را آزاد کنند یا اگر دلیلی برای اتهام آنها وجود دارد باید آنها را نزد قاضی حاضر کنند تا پس از تفهیم اتهام و در انتظار تحقیقات آزاد شوند.

روسیه حمله به گروه های حقوق بشری
دیده بان حقوق بشر ۲۴ مه ۲۰۱۴ دادگاهی در مسکو علیه یک گروه حقوق بشری روسیه رای داد که به حکم ثبت به عنوان «عامل خارجی» اعتراض کرده بود. وکلای مرکز حقوق بشر مموریال گفتند به این حکم اعتراض خواهند کرد. عبارت «عامل خارجی» به طور کلی به معنای جاسوس خارجی و خائن تلقی می شود. هیچ یک از گروه های حقوق بشری هنوز از این قانون برای ثبت خود تبعیت نکرده اند و در دادگاه ها با مسئولان دولتی مقابله می کنند. پس از صدور این حکم، پارلمان روسیه نیز اصلاحاتی در قانون سال ۲۰۱۲ مربوط به ثبت گروه های گیرنده کمک از خارج را به تصویب رساند که به وزارت دادگستری اختیار می دهد گروه ها را بر خلاف میل آنها به عنوان عامل خارجی به ثبت برساند.

عوامل غیر دولتی
چین حمله و انفجار در بازاری در اورومچی «۳۱ قربانی» گرفت
سوئد افزایش حملات نژادپرستانه؛ گزارش ویژه
کنیا  وقوع ۲ انفجار مرگبار در مرکز نایروبی

  عدالت

سوریه وتوی شرم آور چین و روسیه در شورای امنیت مانع ارجاع پرونده به دادگاه بین المللی جزایی شد
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۲ مه ۲۰۱۴ سوءاستفاده روسیه و چین از اختیار وتو مانع واکنش جامعه بین المللی به جنایت های بین المللی از جمله جنایت های جنگی و جنایت های علیه بشریت در درگیری های سوریه است. عبدالکریم لاهیجی، رییس فدراسیون گفت: «ارجاع پرونده سوریه به دادگاه بین المللی جزایی تنها راه تضمین پاسخگویی برای فجایع ارتکابی علیه مردم سوریه است. این وتوی دوگانه توهینی به قربانیان است و ضرورت اصلاحات در شورای امنیت سازمان ملل برای کنترل حق وتو در مورد بروز فجایع گسترده را اثبات می کند.» نایب رییس فدراسیون شَوان جَبَرین، نیز گفت: «دادگاه بین المللی جزایی قانونی ترین و مناسب ترین راه کار دادخواهی در سوریه است. روسیه و چین قطعنامه ای را وتو کرده اند که پایه های تامین پاسخگویی هر دو طرف را برای ارتکاب جنایت های علیه بشریت و جنایت های جنگی که در سطح گسترده ای به ثبت رسیده فراهم می کرد.»

اسراییل/آمریکا گروه های حقوق بشر از اسراییل می خواهند به معافیت از مجازات در مورد قتل راشل کُری پایان دهد
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۱ مه ۲۰۱۴ به مناسبت درخواست استیناف خانواده راشل کُری، مدافع حقوق بشر ۲۳ ساله، علیه دولت اسراییل، مرکز حقوق عرب ها در اسراییل، الحق، مرکز حقوق اساسی مردم در آمریکا، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، مرکز حقوق بشر فلسطین، مرکز حقوق بشر المزان و کمیته عمومی ضد شکنجه در اسراییل، بیانیه مشترکی را صادر کردند که در آن آمده است: ۱۱ سال پس از این که راشل زیر بولدوزر اسراییلی کشته شد، خانواده کُری هنوز در انتظار پاسخگویی دولت های اسراییل و آمریکا است. در این مدت، مدافعان حقوق بشر بیشتری، از جمله شهروندان آمریکایی ، به دست نیروهای اسراییلی کشته شده اند. این شهروندان، همچون راشل که در حال تلاش برای جلوگیری از تخریب خانه های فلسطینی ها در غزه کشته شد، در همبستگی با مردم فلسطین ایستادگی کرده بودند. با وجود این دولت های اسراییل و آمریکا اقدامی برای جلوگیری از نقض حقوق بشر یا جبران آن نکرده اند.

روسیه محکومیت ها در قتل آنا پُلیتکوفسکایا گامی کوچک به سوی عدالت
۲۲ مه ۲۰۱۴ پن اینترنشنال از محکومیت ۵ مرد در قتل روزنامه نگار سرشناس روسی آنا پُلیتکوفسکایا استقبال می کند. با وجود این، ما به شدت نگرانیم که آمران قتل تاکنون از دستگیری و محکومیت فرار کرده اند. عدالت کامل تا زمانی که طراحان جنایت شناسایی، و محاکمه و محکوم نشده اند اجرا نخواهد شد. از زمانی که او به خاطر گزارش در باره نقض حقوق بشر و فساد در روسیه در ۷ اکتبر ۲۰۰۶ به ضرب گلوله کشته شد، پن اینترنشنال در دفاع از حق او مبارزه کرده است. خبر محکومیت: پنج نفر در پرونده قتل فعال حقوق بشر روسی مجرم شناخته شدند
دادگاه بین المللی جذایی: سیف الاسلام قذافی در لیبی محاکمه نشود

    حقوق مدنی و سیاسی

مجازات اعدام: مالدیو به تاریخ و حقوق کودکان پشت کرد
۲۱ مه ۲۰۱۴ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر نگرانی شدید خود را از تصمیم دولت مالدیو به لغو توقف مجازات اعدام به مدت شش دهه ابراز کرد. چیزی که به ویژه نگران کننده است احتمال اجرای مجازات اعدام در مورد کودکان حتا ۷ ساله است که اهانت وحشتناکی به حقوق اساسی بشر و تعهدات بین المللی مالدیو است. عبدالکریم لاهیجی رییس فدراسیون گفت: «مالدیو باید به دو سوم کشورهای جهان بپیوندد که مجازات اعدام را در عمل یا قانون ملغا کرده اند.» فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر در تمام شرایط و در مورد تمام جرایم با مجازات اعدام مخالف است و آن را رفتاری غیرانسانی و نقض حق تخطی ناپذیر زندگی است.

مصر نیروهای امنیتی به مرکز حقوق اقتصادی و اجتماعی حمله کردند و زنان را مورد آزار جنسی قرار دادند
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۳ مه ۲۰۱۴ سیزده سازمان حقوق بشری مصری، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه با امضای بیانیه ای مشترک حمله نیروهای امنیتی به مرکز حقوق اقتصادی، اجتماعی، شعبه اسکندریه، را محکوم و اعلام کردند که این حمله در چارچوب افزایش تحریک در رسانه ها و افترا به سازمان های حقوق بشری و مدافعان حقوق بشر انجام می گیرد. نیروهای امنیتی مصر و نیروهای لباس شخصی در این حمله در زمان برگزاری کنفرانس خبری در همبستگی با المصری فعال زندانی ۱۵ تن از جمله دو نوجوان و دو کارمند مرکز را دستگیر و چند ساعت بعد آزاد کردند. چندین کامپیوتر و اسناد مرکز نیز ضبط شد. سازمان های امضا کننده در عین حال نگرانی شدید خود را از آزار و تهدید جنسی زنان حاضر در کنفرانس خبری اعلام کردند و آن را نشانه تلاش برای دور کردن زنان از مشارکت در عرصه عمومی دانستند.
آلمان/ترکیه تظاهرکنندگان خشمگین در انتظار اردوغان در کلن
هلند شکست حزب راستگرای «آزادی» در انتخابات اروپا
کلمبیا شمشیر داموکلس بالای سر چریک پیر

جاسوسی
آمریکا مرز ظریف جاسوسی علیه شرکتها
نیویورک تایمز ۲۰ مه ۲۰۱۴ آژانس ملی امنیت هیچ گاه نگفته چرا می خواست به کامپیوترهای شرکت پتروبراس برزیل راه پیدا کند یا چرا می خواست به سیستم های کامپیوتری شرکت تلفن چین رخنه کند… مسئولان آمریکایی، در صحبت های غیررسمی، می گویند آمریکا هرگز به نفع شرکت های مشخص عمل نمی کند. اما دولت انکار نمی کند که منظم برای پیشبرد منافع اقتصادی آمریکا که آن را حفاظت از امنیت ملی آمریکا می داند، جاسوسی می کند. هر یک از نمونه های جاسوسی آمریکا علیه شرکت ها در سراسر جهان مدرکی برای چینی هاست که می گویند آمریکا با تحریم پنج افسر ارتش آزادی خلق دورویی سرمایه داری را به نمایش گذاشته است. به نظر چینی ها، آمریکا سیستم مقررات خود را در باره جاسوسی «قانونی» و غیرقانونی برقرار کرده است. آنها می گویند هدف از این سیستم سودرسانی به اقتصاد آمریکاست که به گرد مالکیت حقوق معنوی شرکت های خصوصی بنا شده است.
آمریکا مجلس نمایندگان به توقف ضبط فله‌ای مکالمات تلفنی رای داد

    جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

پولدارها پولدارتر و فقیران فقیرتر شده اند
سود سالانه ۱۵۰ میلیارد دلاری از طریق برده‌داری مدرن
آمریکا کارکنان مک دونالد خواستار افزایش حقوق خود شدند
لبنان/ سوریه محرومیت آوارگان سوری در لبنان از خدمات درمانی حیاتی
سوریه افزایش دو برابری شمار پناهجویان سوری در اروپا
بنگلادش صد نفر در سانحه کشتی جان باختند

     حقوق نسل سوم: توسعه،صلح، محیط زیست…

اسراییل فصلی شرم آور
آونری نیوز مه ۲۰۱۴ به قلمِ یوری آونری:[۱] اگر فلسطینی ها اعلام کنند که با دولت اسراییل که احزاب نیمه فاشیست را در بر بگیرد مذاکره نمی کنند، آمریکا چگونه واکنشی نشان خواهد داد؟ البته، با خشم بسیار. اگر اسراییل اعلام کنند که با دولت فلسطینی که حماس را در بر بگیرد مذاکره نمی کند، آمریکا چگونه واکنشی نشان خواهد داد؟ البته، با تایید کامل. برای کسانی که به صلح اسراییل ـ فلسطین علاقمند هستند، چشم انداز مصالحه داخلی فلسطینی ها خبر خوبی است. بر اساس توافق مصالحه اخیر، حماس متعهد به حمایت از دولت فلسطینی سراسری است. دولت دست راستی افراطی اسراییل می گوید حماس باید اسراییل را به رسمیت بشناسد، عملیات تروریستی را متوقف کند و به تمام توافق هایی که سازمان آزادیبخش فلسطین امضا کرده احترام بگذارد. رییس جمهوری عباس می گوید: بسیار خوب؛ دولت بعدی را من منصوب می کنم و هر سه شرط را رعایت می کند. سخنگویان نتانیاهو می گویند: کافی نیست. خود حماس باید سه شرط را بپذیرد. عباس می تواند مقابله به مثل کند و پیش از معامله با دولت نتانیاهو بگوید تمام جناح های دولت اسراییل باید از راه حل دو کشور حمایت کنند. دست کم دو حزب و بخشی بزرگی از حزب لیکود حاضر نیستند این کار را بکنند.
استقبال جوانان خاورمیانه از مذاکرات آنلاین صلح
آلمان صدور مجوز فروش اسلحه، بیش از یک میلیارد یورو در ۳ ماه

    دفاع از حقوق بشر

 نیجریه فراخوان مشترک به شورای امنیت سازمان ملل در مورد دختران دانش آموز
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۹ مه ۲۰۱۴ شانزده سازمان آفریقایی و بین المللی از جمله چند سازمان وکلای زن دادگستری و فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر با ارسال نامه ای به رییس شورای امنیت سازمان ملل خواستار اقدام در مورد ربایش دختران دانش آموز به دست بوکو حرام در نیجریه شدند. این نامه مسئولیت های شورای امنیت سازمان ملل را بر اساس قطعنامه های آن در مورد زنان، صلح و امنیت، حفاظت از غیرنظامیان در درگیری ها و کودکان در درگیری ها یادآوری کردند. سازمان ملل بوکوحرام را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد و معلمان برای دختران ربوده شده راهپیمایی اعتراضی  برگزار کردند.

مصر انتقاد عفو بین‌الملل از نقض فاحش حقوق بشر
رادیو زمانه ۲۳ مه ۲۰۱۴ در آستانه انتخابات ریاست جمهوری مصر، به‌گزارش خبرگزاری آلمان، عفو بین‌الملل در گزارشی که پنج‌شنبه شب (۲۲ ماه مه / یکم خردادماه) در لندن منتشر کرده گفته است که در یک پایگاه نظامی مصر در چند ماه گذشته، ده‌ها نفر بازداشت و مورد شکنجه قرار گرفته‌اند.

مانیفست حقوق بشر برای پارلمان اروپا
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۳ مه ۲۰۱۴ شبکه حقوق بشر و دمکراسی که فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر عضوی از آن است، مانیفست کوتاه حقوق بشر منتشر کرده که از تمام نامزدهای انتخابات پارلمان اروپا می خواهد به پنج اصل اساسی پایبند باشند. این تعهدها به تقویت فعالیت های پارلمان اروپا در دوره آینده آن، اطمینان از اطلاع بیشتر در باره این فعالیت ها، هماهنگی و پیوستگی این فعالیت ها کمک خواهد کرد. مانیفست را بخوانید.

بحرین نبیل رجب آزاد شد
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۴ مه ۲۰۱۴ نبیل رجب، رییس مرکز حقوق بشر بحرین و نایب دبیر کل فدراسیون امروز پس از بیش از ۶۰۰ روز حبس خودسرانه آزاد شد. دادگاه استیناف او را در ۱۱ دسامبر ۲۰۱۱ به دو سال زندان محکوم کرده بود.

   زنان

فلسطین تقویت صدای زنان
قنطره ۱۹ مه ۲۰۱۴ در سرزمین های فلسطین، بر اساس قانون در تمام شوراهای شهری باید ۲۰ درصد کرسی ها به زنان تعلق گیرد. این به نظر مترقی می رسد، اما اغلب زنان عضو شوراها با مخالفت و مانع روبرو هستند. در جامعه محافظه کار و مردسالار فلسطین، بسیاری از مردان نمی خواهند زنان در سیاست مشارکت کنند. مردان عضو شوراها می کوشند زنان عضو را از تصمیم گیری دور نگه دارند. اکثر جلسه ها در ساعات نامناسبی برگزار می شود که برای زنان عضو شورا شرکت را سخت می کند. برای تقویت وضع زنان در شوراها، انجمن توسعه کارکنان زن فلسطینی در ساحل غربی شوراهای سایه را تشکیل داده که به اعضای زن شوراها مشورت بدهد و کمک کند تا آنها موقعیت مستحکم تری پیدا کنند.
از بنگلادش تا آفریقا؛ ۱۰۰ پرتره از ۴۸ زن قربانی اسیدپاشی

   کودکان

کلمبیا بیش از سی کودک زنده در آتش سوختند

   فرهنگ

 «شلاط تونس» تیزی خشونت مردانه بر تن زنان
یورو نیوز ۲۱ مه ۲۰۱۴ «شلاط تونس»، فیلمی انتقادی با نگاه فمینیستی از خشونت مردانه در کشورهای عربی است که در بخش «اسید» ویژه سینما و سینماگران مستقل در فستیوال کن به نمایش در آمد.
فرانسه/کن فیلم «تیمبوکتو»، واقعیتی به روایت سینماگری انسانگرا
امنیت و کنشگری دیجیتال با اپلیکیشن‌های عفو بین‌الملل
سوریه اپرای دمشق در بحبوحه جنگ داخلی
جورج تابوری؛ شهروند افتخاری “صحنه تئاتر”

   آرمان شهر

 کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، ایران، بین المللی، تاجیکستان، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.»

منابع این شماره: آونِری نیوز، العربیه فارسی، بی بی سی، پن اینترنشنال (انجمن بین المللی قلم)، دویچه وله، دیده بان اشتباهات بشر،  دیده بان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، قنطره، نیویورک تایمز، یورو نیوز


[۱] روزنامه نگار، نویسنده و فعال صلح اسراییلی، عضو پیشین پارلمان اسراییل

هفت روز نامه بین المللی – شماره ۴۹

پیوست‌ها: