iran2323

بازداشت به جرم رقص با آهنگ «هپی» فرل ویلیامز در تهران/ عکس برگرفته از نماهنگ ایرانی هپی

  موارد نقض فاحش حقوق بشر 

 بازداشت معصومه قلیزاده، فعالِ سابق دانشجویی
کمیته گزارشگران حقوق بشر ۱ خرداد ۱۳۹۳ معصومه قلیزاده، فعال سابق دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی بازداشت شد. به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، معصومه قلیزاده، فعال سابق دانشجویی و فارغ التحصیل رشته فلسفه در مقطع کارشناسی ارشد، ساکن تبریز، روز چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه توسط نهادهای امنیتی در تهران بازداشت شد.

 بازداشت به جرم رقص با آهنگ «هپی» فرل ویلیامز در تهران
دویچه وله ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ شش جوانی که از رقصیدن خود در کوچه‌ها و پشت‌بام‌های تهران با آهنگ «هپی» فرل ویلیامز با استفاده از آی‌فون فیلم گرفته‌اند و به کمپینی جهانی پیوسته‌اند٬ حالا در دام پلیس ایران گرفتارند و بمبی خبری در سراسر جهان شده‌اند.
رقصندگان ویدئوکلیپ «هپی» ایرانی آزاد شدند
خودداری از آزادی ساسان سلیمانی، کارگردان ویدئوی«هپی» و موکول کردن ملاقات به هفته آینده

 سه زندانی دیگر کُرد در ارومیه اعدام شدند/ دو زن در میان اعدام‌شدگان
کردپا ۱ خرداد ۱۳۹۳ یکم خردادماه حداقل ۵ تن در زندان “دریا”ی ارومیه از سوی سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی به دار آویخته شدند.

 متهم اصلی پرونده فساد سه‌هزار میلیارد تومانی اعدام شد
خبرگزاری ایرنا ۲ خرداد ۱۳۹۳ مه‌آفرید خسروی، مدیرعامل شرکت “توسعه سرمایه‌‌گذاری امیرمنصور آریا” و متهم ردیف اول پرونده “اختلاس بزرگ” بامداد شنبه، سوم خرداد در زندان اوین اعدام شد. سه متهم دیگر این پرونده نیز در آستانه اعدام قرار دارند.

 چهار راه ولیعصر بر روی معلولان بسته شده است
خبرگزاری ایلنا ۲ خرداد ۱۳۹۳ اخیرا با راه‌‌اندازی زیرگذر و مسدود ساختن گذرگاه سابق عابر پیاده با نرده کشی اطراف چهار راه ولیعصر، معلولان امکان گذر از این چهار راه مهم تهران را ندارند.

 دستور قضایی برای فیلتر اینستاگرام
خبرنگاران ایران ۲ خرداد ۱۳۹۳ شبکه اجتماعی به اشتراک گذاری عکس – اینستاگرام- با حکم قضایی فیلتر می شود و در حال حاضر دستور فیلتر شدن آن به وزارت ارتباطات ابلاغ شده است.

 حمله خشونت‌بار پلیس به تجمع حامیان محیط زیست در اصفهان
جرس ۴ خرداد ۱۳۹۳ گردهمایی و زنجیره انسانی بیش از پانصد نفر از فعالان محیط زیست اصفهان در محوطه خشک شده زاینده رود، با دخالت پلیس و حمله ماموران لباس شخصی، به ضرب و شتم شدید و بازداشت برخی از حاضران منجر شد.

 مدیرمسئول روزنامه بهار مجرم شناخته شد
خبرنگاران ایران ۴ خرداد ۱۳۹۳ در جلسه امروز دادگاه مطبوعات مدیرمسئول روزنامه بهار بر اساس آرای هیأت منصفه دادگاه مطبوعات مجرم شناخته شد.
روزنامه قانون تفهیم اتهام شد

   زندان

خانواده امیر حکمتی بار دیگر خواستار آزادی او از زندان اوین شد
جرس ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ در هزارمین روز زندانی شدن امیر حکمتی٬ تفنگدار پیشین نیروی دریایی آمریکا٬ از سوی ایران به اتهام جاسوسی٬ خانواده او به همراه دو تن از نمایندگان کنگره آمریکا خواستار آزادی وی شدند.

 یک وکیل دادگستری به چهار ماه حبس محکوم شد
رادیو زمانه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ مسعود شمس‌نژاد، وکیل دادگستری از سوی شعبه دوم دادگاه انقلاب اسلامی ارومیه به چهار ماه حبس تعزیری محکوم شد.

 هفتمین روز اعتصاب غذای لطیف حسنی در زندان تبریز
رادیو زمانه ۳ خرداد ۱۳۹۳ لطیف حسنی زندانی سیاسی آذربایجان در زندان تبریز از هفت روز پیش دست به اعتصاب غذا زده است.

 صدور حکم زندان برای یک فعال مدنی در مریوان
کلمه ۳ خرداد ۱۳۹۳ دادگاه انقلاب مریوان در اولین روز خردادماه ۹۳ دانا لنج آبادی را برای تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس تعزیری محکوم کرد

   دفاع از حقوق بشر

جایزه حقوق بشر گوانگجو به «مادران خاوران» اهدا شد
رادیو زمانه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ «جایزه گوانگجو برای حقوق بشر» امروز ۱۸ مه (۲۸اردیبهشت)، طی مراسمی در کره جنوبی به «مادران خاوران» اهدا شد.

 چهار گزارشگر ویژه سازمان ملل خواستار توقف اعدام دو ایرانی عرب شدند
رادیو فردا ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ چهار گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل، از ایران خواسته اند از اعدام علی چِبیشاط و خالد موسوی، دو ایرانی عرب خوزستانی خودداری کند.

    زنان

امام جمعه ایرانشهر: انتصاب زنان فرماندار با روح زن متضاد است
رادیو زمانه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ حجت‌الاسلام حسین طاووسی، امام جمعه ایرانشهر، از انتصاب زنان به عنوان فرماندار انتقاد کرد و گفت: «این منصب‌ها با روح زن در تضاد است.»

 اعتراض به روبوسی لیلا حاتمی با رئیس جشنواره کن
رادیو زمانه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ حسین نوش‌آبادی، معاون پارلمانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در واکنشی به حضور لیلا حاتمی در جشنواره کن انتقاد کرده است. او گفته که حضور نامناسب زنان ایرانی در خارج از کشور، به‌ویژه هنرمندان، از طرف «ایرانیان وطن‌پرست و علاقه‌مند به ایران مورد قبول نیست.»
بازتاب جهانی یک بوسه
واکنش مسوولان به نحوه حضور لیلا حاتمی در جشنواره کن و درخواست برای «برخورد جدی»

 تهدید به تجاوز علیه ‘بدحجابان’ ایران
خبرگزاری تسنیم ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ اخیرا در شبکه اجتماعی فیس بوک صفحه ای به نام “آزادی های یواشکی زنان در ایران” توسط مسیح علینژاد خبرنگار مرتبط با شبکه های جاسوسی غرب ایجاد شده که در آن برخی افراد عکس های خود را از کشف حجاب می فرستند و در آن صفحه به نمایش در می آید.

 زنان و مردان ایرانی اجازه ندارند مسابقات جام جهانی فوتبال را با هم ببینند
رادیو زمانه  ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ احمدرضا رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی ایران اعلام کرد که زنان و مردان اجازه ندارند مسابقات جام جهانی فوتبال را با هم در سالن‌های سینما تماشا کنند.

   جهانی سازی، حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

یک ‌چهارم معتادان تزریقی در تهران اچ‌آی‌وی مثبت هستند
دویچه وله ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران اعلام کرده که ۲۵ درصد معتادان تزریقی در تهران و ۱۵ درصد آنها در کل ایران مبتلا به ویروس بیماری ایدز هستند. مینو محرز همچنین نسبت به شیوع ایدز در میان مصرف‌کنندگان ماده مخدر شیشه هشدار داد.

 تخریب ۲۰ هکتار از ذخیره گاه زیستکره دنا
خبرگزاری مهر ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ بلدوزرهای سازمان مسکن و شهرسازی در حالی دورتا دور ۲۰ هکتار از منطقه حفاظت شده دنا را که از مناطق چهار گانه تحت حفاظت سازمان محیط زیست است با تخریب پوشش گیاهی این منطقه که بانک ژن زاگرس محسوب می شود کانال حفر کرده اند که این منطقه جز ذخایر زیستکره یونسکو نیز محسوب می شود.

 مرگ روزانه ۹ نفر در پی مصرف مواد مخدر در ایران
دویچه وله ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ وزیر کشور ایران می‌گوید که روزانه به طور متوسط ۹ نفر به علت مصرف مواد مخدر جان خود را از دست می‌دهند. در همین حال به نظر می‌رسد تولید و همچنین مصرف مواد مخدر صنعتی در میان جوانان ایرانی افزایش چشمگیری داشته است.

     فرهنگ

باستان شناس فرانسوی که به دعوت ایران وارد تهران شده بود در فرودگاه «دیپورت» شد
خبرگزاری ایسنا ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ «رمی بوشارلا» – باستان‌شناس فرانسوی – که به دعوت ایران و برای حضور در دوازدهمین گردهمایی سالانه‌ی بین‌المللی باستان‌شناسان به کشور سفر کرده بود، در فرودگاه دیپورت شد.

 انتشار رمان «رابطه» با ۱۰۰ مورد ممیزی
خبرگزاری مهر ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ مهتاب دیهیم می‌گوید برای انتشار نخستین رمانش با عنوان رابطه مجبور به حذف بیش از ۱۰۰ عبارت و اصطلاح از متن کار شده است.

 عباس کمندی درگذشت
خبرگزاری ایسنا ۱ خرداد ۱۳۹۳ عباس کمندی، هنرمند، نقاش، نویسنده، شاعر، نمایش‌نویس، فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان مشهور کردستانی، پس از انتقال به بیمارستان توحید سنندج به دلیل ناراحتی کلیوی، متأسفانه صبح امروز در سن ۶۲ سالگی بر اثر ایست قلبی از دنیا رفت.

 لیلا حاتمی بخاطر روبوسی با ژیل ژاکوب عذرخواهی کرد
رادیو فردا ۲ خرداد ۱۳۹۳ لیلا حاتمی، بازیگر سینمای ایران از اینکه ممکن است احساسات برخی از بوسه او بر گونه ژیل ژاکوب، رئیس فستیوال فیلم کن جریحه دار شده باشد ابراز تاسف کرده است.

 ابراهیم گلستان: «باید سرزندگی باشد و بیداری»
رادیو زمانه  ۴ خرداد ۱۳۹۳ در «مد و مه» نوشته ابراهیم گلستان خوانده‌ایم: «بینایی چیزی جداست از ظلمت. تاریکی را هم باید به چشم دید. برای دیدن، روز کافی نیست. چشم می‌خواهد…

   سیاست

عبدالرضا داوری، از چهره‌های رسانه‌ای نزدیک به احمدی‌نژاد، بازداشت شد
بی‌بی‌سی فارسی ۳ خرداد ۱۳۹۳ عبدالرضا داوری، قائم مقام مدیرعامل ایرنا و معاون خبر این خبرگزاری در دوره محمود احمدی‌نژاد، بازداشت شد.

 هشداری دیگر نسبت به «تسخیر» مجلس خبرگان رهبری
رادیو فردا ۴ خرداد ۱۳۹۳ احمد سالک، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، عصر شنبه سوم خرداد در همایش «ما نگرانیم» حوزویان نسبت به «تسخیر» مجلس خبرگان رهبری توسط «جریانات سیاسی داخل کشور» هشدار داد.

  آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرما‌ن‌شهر
در این بخش از تارنمای بنیاد آرمان‌شهر می‌توانید مجموعه‌ کتاب‌های منتشر شده توسط این بنیاد را که برخی از آن‌ها به شکل آنلاین قابل مطالعه است، مطالعه کنید. این کتاب‌ها در حوزه‌های شهروند و دموکراسی، حقوق بشر و عدالت، زنان، فرهنگ و ادبیات و کودک و نوجوان دسته‌بندی شده‌اند.

منابع بولتن این هفته؛ خبرگزاری‌های ایسنا، مهرخانه، ایرنا، مهر، روزنامه شرق  سایت‌هایرادیو فردا، فرارو، خبرنگاران ایران، جرس، کلمه، ملی مذهبی، مجذوبان نور، رادیو زمانه، دویچه وله، کردپا, هرانا، بی‌بی‌سی‌ فارسی، سازمان‌های حقوق‌بشری؛ کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی، امنستی

هفت روزنامه حقوق بشری ایران- شماره ۴۷

 

پیوست‌ها: