زنان-690x25910341743_875898989090863_711839898472514410_n

 ازادی یواشکی زنان در ایران

  موارد فاحش نقض حقوق بشر 

پژوهش اتحادیه اروپا: از هر سه زن ، یک نفر مورد خشونت قرار می گیرد!
شهرزاد نیوز ۲۲ می ۲۰۱۴ بر اساس یافته های یک پژوهش از هر ۳ زن اروپایی یک نفر نوعی از خشونت – جنسی یا فیزیکی – را در سن ۱۵ سالگی تجربه کرده است. ۱۰ درصد زنان مورد خشونت جنسی قرار گرفته اند. ۵ درصد زنان در ۱۵ سالگی مورد تجاوز جنسی قرار گرفته اند.

ایران بازداشت معصومه قلیزاده، فعالِ سابق دانشجویی
کمیته گزارشگران حقوق بشر ۲۱ می ۲۰۱۴ به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، معصومه قلیزاده، فعال سابق دانشجویی و فارغ التحصیل رشته فلسفه در مقطع کارشناسی ارشد، ساکن تبریز، روز چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه توسط نهادهای امنیتی در تهران بازداشت شد. شایان ذکر است وی مبتلا به بیماری تیروئید بوده و از ناراحتی قلبی و ناراحتی در ناحیه کبد رنج می برد.
یک مرد ۲۶ ساله در ولایت جوزجان افغانستان به جرم تجاوز بالای خواهرش بازداشت گردید.

توجیه و تبلیغ تجاوز جنسی در خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران
دویچه وله ۲۳ می ۲۰۱۴ خبرگزاری تسنیم در واکنش به کمپین “آزادی‌های یواشکی زنان” مطلبی منتشر کرده که در آن تجاوز جنسی پیامد منطقی آزادی زنان قلمداد می‌شود. نویسنده می‌گوید با پذیرش آزادی زنان باید “حق التذاذ” مردان را هم پذیرفت. خبرگزاری “تسنیم” سی‌ام اردیبهشت مطلبی زیر عنوان «آخرین آمار تجاوز با آزادی‌های “غیریواشکی”» منتشر کرد که واکنش‌های انتقادی نسبت به آن در شبکه‌های اجتماعی، سه روز پس از انتشار، همچنان فروکش نکرده است.
گشت ارشاد و ” آزادی های یواشکی زنان در ایران”
تهدید به تجاوز علیه ‘بدحجابان’ ایران؟

داستان زنان افغان در خانه های امن
بی بی سی، ۲۰ آوریل ۲۰۱۴ نهادهای دفاع از حقوق زنان می گویند افغانستان جز معدود کشورهایست که در آن ، در بسیاری موارد با زنانی که خود قربانی خشونت اند، به عنوان مجرم برخورد میشود. سیزده سال پس از استقرار یک حکومت متفاوت در افغانستان، زنان افغان هنوز از قربانیان اصلی خشونت های خانوادگی در افغانستان اند. سعیده محمود در سفری به ولایت هلمند در جنوب افغانستان به دیدار زنانی رفته که در یکی از خانه های امن نگه داری میشوند.

       دفاع از حقوق بشر

تقویت صدای زنان فلسطین
قنطره ۱۹ مه ۲۰۱۴ در سرزمین های فلسطین، بر اساس قانون در تمام شوراهای شهری باید ۲۰ درصد کرسی ها به زنان تعلق گیرد. این به نظر مترقی می رسد، اما اغلب زنان عضو شوراها با مخالفت و مانع روبرو هستند. در جامعه محافظه کار و مردسالار فلسطین، بسیاری از مردان نمی خواهند زنان در سیاست مشارکت کنند. مردان عضو شوراها می کوشند زنان عضو را از تصمیم گیری دور نگه دارند. اکثر جلسه ها در ساعات نامناسبی برگزار می شود که برای زنان عضو شورا شرکت را سخت می کند. برای تقویت وضع زنان در شوراها، انجمن توسعه کارکنان زن فلسطینی در ساحل غربی شوراهای سایه را تشکیل داده که به اعضای زن شوراها مشورت بدهد و کمک کند تا آنها موقعیت مستحکم تری پیدا کنند.

 گروه های حقوق بشر از اسراییل می خواهند به معافیت از مجازات در مورد قتل راشل کُری پایان دهد
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۱ مه ۲۰۱۴ به مناسبت درخواست استیناف خانواده راشل کُری، مدافع حقوق بشر ۲۳ ساله، علیه دولت اسراییل، مرکز حقوق عرب ها در اسراییل، الحق، مرکز حقوق اساسی مردم در آمریکا، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، مرکز حقوق بشر فلسطین، مرکز حقوق بشر المزان و کمیته عمومی ضد شکنجه در اسراییل، بیانیه مشترکی را صادر کردند که در آن آمده است: ۱۱ سال پس از این که راشل زیر بولدوزر اسراییلی کشته شد، خانواده کُری هنوز در انتظار پاسخگویی دولت های اسراییل و آمریکا است. در این مدت، مدافعان حقوق بشر بیشتری، از جمله شهروندان آمریکایی ، به دست نیروهای اسراییلی کشته شده اند. این شهروندان، همچون راشل که در حال تلاش برای جلوگیری از تخریب خانه های فلسطینی ها در غزه کشته شده اند، در همبستگی با مردم فلسطین ایستادگی کرده بودند. با وجود این دولت های اسراییل و آمریکا اقدامی برای جلوگیری از نقض حقوق بشر یا جبران آن نکرده اند.

ایران مولاوردی: خشونت و افراطی‌گری نمی‌تواند و نباید به هیچ دین و قوم و تمدنی نسبت داده شود
مهر خانه ۲۲ می ۲۰۱۴ نشست همگرایی علیه تروریسم و افراط‌گرایی در حمایت از دختران نیجریه عصر روز گذشته با حضور صدیقه حجازی؛ مدیرکل امور زنان و خانواده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، شهیندخت مولاوردی؛ معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، انسیه خزعلی؛ رئیس دانشگاه الزهرا(س) و توکورمانی؛ سفیر جمهوری فدرال نیجریه در ایران، در محل دانشگاه الزهرا(س) برگزار شد.

بر اساس یک مطالعه سازمان ملل مراقبت با کیفیت در هنگام تولد می تواند نزدیک به ۳ میلیون کودک را نجات دهد
مرکز رسانه ای سازمان ملل متحد، ۱۹ می ۲۰۱۴  اکثریت ۳ میلیون کودکی که قبل از یک ماهه گی جان خود را از دست می دهند  می توانند نجات پیدا کنند اگر در زمان تولد از مزایا ی مراقبت با کیفیت بهره مند باشند.
نبود قابله های مسلکی از عوامل عمده مرگ و میر مادران در افغانستان است

زنان سازمان ملل از شهروندان جهان تقاضا می کند تا بر روی برابری جنسیتی تمرکز کنند
سازمان ملل متحد ۲۲ می ۲۰۱۴ روز ۲۲ می زنان سازمان ملل (UN Women) یک کمپین بزرگ را برای بزرگداشت بیستمین سالگرد کنفرانس جهانی زنان که در شهر پکن برگزار شد، آغاز کرد. به مدت یک سال، فعالیت های مختلفی  در سراسر جهان  با هدف بسیج کردن دولتها و شهروندان برای جهانی که در آن برابری جنسیتی یک واقعیت است در نظر گرفته شده است.

کمک مالی ۲ میلیون دلاری شرکت های داروسازی ژاپنی به ۱۲۰۰ زن کنیایی را که دچار بیماری فیستولا هستند امکان جراحی و درمان میدهد
گاردین، ۲۴ می ۲۰۱۴ کمک  مالی  شرکت های داروسازی ژاپنی به جراحان کنیا یی امکان جراحی زنانی را که  به بیماری فیستولا مبتلا هستند را میدهد. در سراسر جهان ۲ میلیون زن دچار این بیماری هستند که عامل اصلی اش  زایمان طولانی و بدون امکان جراحی سزارین می باشد.

حقوق کودک
«فرزند ربوده شده من»
رادیو زمانه ۲۵ می ۲۰۱۴ نیلوفر، خواننده ۱۳ساله ایرانی، که به تازگی توجه رسانه‌های هلند را به خود جلب کرد برای آگاهی‌رسانی در مورد ۲۵ ماه مه، «روز جهانی کودکان گم‌شده»، ترانه‌ای خوانده است. نیلوفر که خود نیز هنگامی که ۲۲ ماه داشت ربوده شد، ترانه‌ای را به زبان انگلیسی اجرا کرده است که درد و رنج کودکان دزدیده‌ شده و والدین تنهامانده را نشان می‌دهد.

ایران کودکان خیابانی دفترچه بیمه می‌گیرند/ راه‌اندازی واحد مددکاری در مدارس
خبرگزاری مهر ۲۶ می ۲۰۱۴ رئیس سازمان بهزیستی از صدور دفترچه بیمه برای کودکان خیابانی خبر داد و گفت: باید واحدهای مددکاری در مدارس و دانشگاههای کشور راه‌اندازی شود. وی افزود سال گذشته ۵۰۰۰ کودک خیابانی ساماندهی شده‌اند و در صورت شناسایی هر تعداد کودک خیابانی، آنها پشت درهای بهزیستی قرار نمی‌گیرند و ساماندهی می‌شوند.

کمپین افغانستان به روایت دیگر
محمد اسماعیل قاسم یار، حقوقدان: قانون اساسی بهترین و مهمترین منبع قابل اتکا برای پیشبرد حقوق و مطالبات زنان است
مسعود حسن زاده، نویسنده و منتقد: فقدان نیروهای مترقی واقعی برای آغاز مبارزه علیه جهل و فساد و تحجر بزرگترین چالش پیش روی افغانستان است

عبدالحمید مبارز رییس اتحادیه ملی خبرنگاران افغانستان: طالب دیگر توان تسلط بر کشور را ندارد
وحیده صمدی مسئول موسسه تهمینه در هرات: طالبان هر عقب نشینی هم که داشته باشند باز هم به اساس و اصول تفکر خود برخواهند گشت
داکتر صاحب نظر مرادی: از دستاورد ده سال مان حراست کنیم

      حقوق مدنی و سیاسی

آزادی‌های یواشکی جنبش نافرمانی مدنی در ایران
هشت صبح ۲۰ می ۲۰۱۴ به جز وابستگان رژیم ایران و حامیان آن هیچ‌کس نمی‌تواند با تاکید بگوید که تنها رهبری مرحوم خمینی و هوادارانش باعث پیروزی انقلاب در سال ۱۳۵۷ در ایران شد. تاریخ به دقت به یاد دارد که نقش اساسی مبارزه با تمامیت‌خواهی سلطنت را گروه‌هایی چون حزب توده ایران، مجاهدین خلق و حتا مردمی که هیچ‌گونه التزام عملی به جمهوری اسلامی نداشتند، ایفا می‌کردند.

فاجعه طلاق، یا تجدد و فروپاشی خانواده پدرسالار در ایران
رادیو زمانه ۲۳ می ۲۰۱۴ دفاع از نهاد خانواده و تشویق ازدواج و فرزنددار شدن، یکی از سیاست‌های اصولی جمهوری اسلامی بوده که پس از دوره رشد بالای جمعیت، در دوره‌ای سیاست کنترل جمعیت اعمال شد. در چند سال اخیر آیت‌الله خامنه ای دائماً به سیاست کنترل جمعیت تاخته چرا که رشد جمعیت را به شدت کاهش داده و در بلندمدت ساختار جمعیتی پیر برای ایران پدید خواهد آورد.

امام جمعه تهران از رواج “جشن طلاق” ابراز تاسف کرد
دویچه وله ۲۳ می ۲۰۱۴ خطیب موقت نماز جمعه تهران با اشاره به افزایش طلاق می‌گوید کسانی که پس از جدایی جشن طلاق می‌گیرند “فاقد ارزش اسلامی” و “جهنمی” هستند. بنابر آمار رسمی سال گذشته هر ساعت ۱۸ طلاق در ایران ثبت شده است.

می‌توانی قوانین را به چالش بکشی و…
مدرسه فمینیستی۲۲ می ۲۰۱۴   مطلب زیر، هشمین روایت از مجموعه «تجربه های زنانه» است که توسط فرانک فرید، شاعر، مترجم و فعال حقوق زنان، به فارسی برگردانده شده است. مجموعه «تجربه های زنانه» را فرانک فرید از کتابی که «ریوکا سالمن» آنها را گردآوری و به چاپ رسانده، انتخاب و ترجمه کرده است.

زنان و کار: گزارش ویژه ی مجله اکونومیست
مجله اکونومیست ۲۵ می ۲۰۱۴ زنان پیشرفت های زیادی در محل کار کرده اند، اما هنوز هم حقوق کمتری از مردان دریافت می کنند و در مقام های بلند پایه نیز تعداد شان کمتر است. باربارا بک به این سوال ها در گزارش مخصوص اکونومیست پاسخ می دهد.

     فرهنگ و جامعه

مروری بر پرونده «کن ۶۷»/ سینمایی‌ها با نخل طلا فرانسه را ترک کردند
خبرگزاری مهر ۲۶ می ۲۰۱۴ با بسته شدن پرونده جشنواره فیلم کن شصت و هفتم چهره‌هایی چون نوری بیلگه جیلان کارگردان مطرح سینمای ترکیه، جولیان مور و تیموتی اسپال بازیگران شناخته شده سینمای هالیوود و ژان لوک گدار از جمله چهره‌های سینمایی بودند که نخل طلا را در دستان خود گرفتند.
اظهارات لیلا حاتمی در کنفرانس خبری فستیوال کن/ بهترین جا برای فیلم دیدن کن است
شکایت “خواهران حزب‌الله” از لیلا حاتمی به‌رغم ابراز تاسف او

گفتگو با آذر نفیسی، پژوهشگر و نویسنده ایرانی
توانا می ۲۰۱۴ آذر نفیسی، استاد مدعو بخش سیاست خارجی و نیز بنیان گذار و مدیر برنامه ی گفتگوی مدرسه ی مطالعات عالی بین المللی دانشگاه جانز هاپکینز آمریکاست و در ایران نیز استاد ادبیات انگلیسی در دانشکده ادبیات «دانشگاه تهران» و سپس «دانشگاه علامه طباطبایی» بود. او درباره ی نقش و تأثیر ادبیات و فرهنگ در دگرگونی های سیاسی است و نوشته هایش در نشریه های معتبر آمریکایی، همانند نیویورک تایمز، واشنگتن پست و نیو ریپاپلیک انتشار یافته اند. معروف‌ترین اثر وی کتاب پرفروش «لولیتاخوانی در تهران» است که توجه زیادی را به خود جلب کرد و به ۳۲ زبان ترجمه شده‌است.

بازاریابی صنایع دستی زنان افغانستان محدود است
کلید گروپ ۱۹ می ۲۰۱۴ واحد تحقیق و ارزیابی افغانستان، گزارش تازه‏ای را منتشر ساخته که نشان‏ دهنده نبود بازار مناسب برای صنایع دستی خانم‏ ها در کشور می‏ باشد. مسوولان این نهاد گفته ‏اند، نبود بازار فروش برای صنایع دستی خانم‏ها سبب شده تا زنان نتوانند از مهارت‏های مسلکی‏ شان استفاده لازم کنند. نظر به این تحقیق، زنان در ولایت‏های کابل و پروان، گفته‏ اند که آن‏ها به خاطر فروش صنایع دستی خود دچار مشکل هستند و نمی‏ توانند کارهای دستی‏ شان را به بازار معرفی کنند.

تاثیر حضور یک مدیر زن بر تئاتر شهر
مهر خانه ۲۵ می ۲۰۱۴ افسانه ماهیان با بیان اینکه “پریسا مقتدی” مدیر جدید مجموعه “تئاتر شهر” نسبت به مشکلات این مجموعه اشراف دارد، عنوان کرد: باید جامعه تئاتر و مدیران کلان فرهنگی با مدیر جدید تئاتر شهر همکاری کنند تا او بتواند سیاست‌ها و برنامه‌هایش را پیش ببرد.

پدیده انتخاب جنس و جنین مونث کشی در ایران
مدرسه فمینیستی ۲۴ می ۲۰۱۴  بعضی پدیده های مخرب اجتماعی بی سروصدا و به دور از هیاهو و حتی جلو چشمان ظاهراً باز ما اندک اندک راه خود را می گشایند و همچون اموری عادی جریان می یابند. این پدیده ها عموماً از سر بی توجهی جدی گرفته نمی شوند و اغلب وقتی به مرحله ی بحران و بروز عوارض وخیم رسیدند ماهیت تخریبی شان آشکار می شود و ما را برای یافتن راه حل به تکاپو می اندازند.

        سیاست

احتمال پیروزی “بانوی آهنین” لیتوانی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری
مهر خانه ۲۵ می ۲۰۱۴ شهروندان لیتوانی امروز (یکشنبه) در حالی به پای صندوق‌های رای رفتند که احتمال پیروزی رئیس‌جمهوری کنونی این کشور در دور دوم این انتخابات و به دست گرفتن زمام امور برای یک دوره پنج ساله دیگر وجود دارد.

زنان در عرصۀ سیاسی سهم مساوی می خواهند
پژواک ۲۴ می ۲۰۱۴ گروه مشارکت سیاسی زنان در ولسی جرگه، در اولین روز اعلام موجودیت شان، از حکومت آینده می خواهد که برای زنان در عرصۀ سیاسی سهم مساوی بدهد.

شبکه زنان افغان خواهان حضور گسترده زنان در انتخابات شد
هشت صبح ۲۱ می ۲۰۱۴ هم‌زمان با نزدیک شدن زمان برگزاری دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری، شبکه زنان افغان از تمام زنان خواست به‌صورت گسترده به پای صندوق‌های رای بروند. شبکه زنان افغان که بیشتر از صد نهاد حامی حقوق زن و نزدیک به پنج‌صد فعال حقوق زنان را زیر چتر خود دارد، از حضور گرم زنان در انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای ولایتی شانزدهم حمل استقبال کرده و خواهان حضور بیشتر آنان در دور دوم انتخابات شده است.

        گزارش، پژوهش و کتاب 

بازتاب یک لحظه انقلابی
دموکراسی باز ۶ می ۲۰۱۴ بازمانده و آینده ی جنبش های آزادی خواه زنان چه هستند؟ کاتلین جونس از کنفرانس بوستون که محققان، فعالان و هنرمندان را برای بررسی سال های انقلابی ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ میلادی را جمع آوری کره است، گزارش میدهد. مقاله تحلیلی کامل کاتلین جونس در باره تاریخچه جنبش های آزادی خواه زنان را مطالعه کنید.

انتشار رمان «رابطه» با ۱۰۰ مورد ممیزی
خبرگزاری مهر ۲۰ می ۲۰۱۴ مهتاب دیهیم می‌گوید برای انتشار نخستین رمانش با عنوان رابطه مجبور به حذف بیش از ۱۰۰ عبارت و اصطلاح از متن کار شده است.

‘دو بار دست به خودکشی زدم، هردوبار جان سالم بدر بردم’
بی بی سی ۲۰ می ۲۰۱۴ دو بار دست به خودکشی زده‌است، می‌گوید از زندگی‌اش خسته شده و روان‌پزشک آخرین امیدش است.اینها را دختری ۱۸ ساله به من گفت که برای پنهان ماندن هویتش او را ثریا می‌نامم ثریا را در بیمارستان ویژه روانی و عصبی در مزارشریف دیدم، تنها مرکز روانی و عصبی در شمال افغانستان.

تکفیر سیمرغ یا مسخ هُدهُد؟
مدرسه فمینیستی ۲۵ می ۲۰۱۴ استحاله سیمرغ که توسط انسانی فرهیخته و اهل مطالعه نوشته شده، مرا از چند نظر شگفت زده کرد. یکی از بابت استمرار استفاده از واژه “پیشوا” در مورد هُدهُد ِ داستان منطق الطیر عطار. واژ ه ای که یاد آور زمان نازی ها و هیتلر است. آنهم وقتی بسیار روشن میتوان دید که عطار رُلی جز پیام آوری و خبر رسانی در داستانش به هُد هُد نسپرده است.

   آرمان شهر

افغانستان به روایت دیگر
«افغانستان به روایت دیگر» کمپاینی است که به وسیله آرمان شهر/ OPEN ASIAو فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر(FIDH) به مدت ۱۰۰ روز تا انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان جریان دارد. در این کمپاین شخصیت های برجسته اجتماعی، سیاسی و فرهنگی با گفتگو در مورد جامعه ای که در برگیرنده حقوق زنان و حقوق انسان باشد، صدای مترقی افغانستان را به گوش می‏رسانند.
شما می توانید هر روز یک مصاحبه از کمپاین «افغانستان به روایت دیگر» را در وبسایتآرمانشهر، روزنامه ۸ صبح و انگلیسی آنها را در وبسایت روزنامه هافینگتونپست (Huffington Post) بخوانید. همچنین این مصاحبه ها در وبسایت فدراسیونبینالمللیجامعههایحقوقبشر(FIDH) نیز قابل دسترس است.

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این شماره: شهرزاد نیوز، کمیته گزارشگران حقوق بشر، خامه پرس، دویچه وله، بی بی سی، قنطره، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، مهرخانه، مرکز رسانه ای سازمان ملل متحد، کلید گروپ، سازمان ملل متحد، گاردین، رادیو زمانه، خبرگزاری مهر، آرمان شهر، هشت صبح، مدرسه فمینیستی، مجله اکونومیست، قطره، توانا، پژواک، دموکراسی باز، فیسبوک آزادی یواشکی زنان در ایران.

شماره ۴۸ هفت روز نامه زنان

پیوست‌ها: