haftIndia-rape-pakistan-honour-killing-protest

عکس: AP در وبگاه بی بی سی: اعتراض به خشونت جنسی در هند: نه به تجاوز       عکس: آمر قریشی/خبرگزاری فرانسه/گتی ایمجز: اعتراض به قتل ناموسی در پاکستان

 موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی
ترکیه مقابله خشن پلیس با تظاهرکنندگان در سالگرد اعتراضات پارک گزی
ترکیه بازداشت ده‌ها تن در سالگرد اعتراضات گزی در استانبول

عوامل غیر دولتی
سوریه حمله تانک‌های اسلام‌گرایان به روستاهای کردنشین
سوریه از عملیات انتحاری یک آمریکایی تا اعدام کودکان توسط داعش
بلژیک تیراندازی در موزه یهودیان دستکم سه کشته برجای گذاشت
سوریه بازرسان بین‌المللی ‘مورد حمله’ قرار گرفتند

  عدالت

جمهوری دمکراتیک کنگو رهبر شبه نظامی به ۱۲ سال زندان محکوم شد
ائتلاف حمایت از دادگاه بین المللی جزایی ۲۳ مه ۲۰۱۴ لاهه (هاگ) ـ حکم ۱۲ سال زندان که قضات دادگاه بین المللی جزایی برای جرمن کاتانگا رهبر شبه نظامی در جمهوری دمکراتیک کنگو صادر کردند گامی مثبت در راه پایان دادن به معافیت از مجازات در این جمهوری است. «با این حکم، قربانیان بخش مهمی از عدالت برای جنایت های علیه خانواده هایشان و شهروندان را به دست آورده اند. قضات اکنون باید درباره غرامت برای بازگرداندن حیثیت این قربانی ها، خانواده ها و جوامع تصمیم بگیرند.» کاتانگا به اتهام جنایت های جنگی و جنایت های علیه بشریت در حمله به دهکده بوگورو در شرق کشور در سال ۲۰۰۳ محکوم شد. او از سپتامبر ۲۰۰۷ در حبس دادگاه بین المللی جزایی بوده و این مدت از حکم او کاسته خواهد شد.

بریتانیا کمک به شکنجه روانی زندانیان حکومت نظامی برزیل
بی بی سی ۳۰ مه ۲۰۱۴  ارتش برزیل بین سالهای ١٩۶۴ تا ١٩٨۵ بر آن کشور حاکم بوده است و اخیرا اسنادی کشف شده‌ است که نشان می‌دهد دولت بریتانیا فعالانه با نظامیان برزیلی همکاری می‌کرده و روشهای موثر بازجویی را به آنها آموزش می‌داده است.

    حقوق مدنی و سیاسی

ترکیه گزی پس از یک سال: شکار معترضان
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۷ مه ۲۰۱۴ در گزارشی که امروز با عنوان «گزی، یک سال بعد: آزار مخالفان، معافیت از مجازات ماموران قانون و کاهش فضای آزادی و حقوق» فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و دو سازمان عضو آن در ترکیه، جامعه حقوق بشر ترکیه و بنیاد حقوق بشر ترکیه منتشر کردند اعلام شد که یک سال پس از «اعتراض های گزی»، هیچ یک از مسئولان خشونت علیه معترضان محکوم نشده است. از سوی دیگر ۹۷ پرونده علیه ۵۶۵۳ معترض مسالمت جو گشوده شده است. این تحقیق نشان می دهد که دولتمردان ترکیه قوانینی را تصویب کرده اند که به تدریج فضای آزادی را تنگ تر می کنند. این گزارش پس از دیدار هیات فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر از ترکیه تهیه شده است.
ترکیه دادگاه قانون اساسی: انسداد یوتیوب غیرقانونی است
مصر چرا فقط نظامیان به ریاست جمهوری می‌رسند؟
تایلند رهبر کودتا: تا یک سال انتخابات برگزار نخواهد شد

    جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

سنگال حقوق بشر گروه های مردم در «هجوم طلا» نقض می شود
عفو بین الملل۳۰ مه ۲۰۱۴ در گزارشی با عنوان معدن کاوی و حقوق بشر در سنگال، عفو بین الملل اعلام کرد که با اعطای امتیاز به شرکت های معدنی بدون تضمین حقوق بشر، حق مالکیت زمین از زیر پای مردمان روستایی فروخته می شود. در این گزارش آشکار می شود که بدون توجه به تاثیری که بر زندگی مردم و دسترسی به مواد غذایی و آب آنها رخ می دهد، آنها جابجا می شوند تا راه برای شرکت های انقلاب اسلامی معدنی تشنه برای اکتشاف منابع غنی طلا و مواد دیگر معدنی باز شود.

اسپانیا حقوق بشر در بحران مسکن به خطر افتاده است
۲۸ مه ۲۰۱۴ دیده بان حقوق بشر در گزارشی که امروز با عنوان رویاهای از هم پاشیده: فشار بحران مسکن بر گروه های آسیب پذیر منتشر شد گفت: دولت اسپانیا اقدام کافی برای کاهش فشار بحران مسکن و بدهی بر گروه های آسیب پذیر انجام نداده است. ده ها هزار خانواده که در اوج شکوفایی اقتصادی اسپانیا و با دریافت آسان وام مسکن خانه خریده اند با مصادره ظالمانه خانه هایشان روبرو هستند. گزارش بر اساس گفتگو با ۴۴ زن و مرد انجام شده که از خانه هایشان اخراج شده اند یا خواهند شد، سازمان های جامعه مدنی و مسئولان دولتی تهیه شده و سختی های خانواده ها را در بازپرداخت وام هایشان در بحبوحه رکود اقتصادی و بیکاری گسترده را مستند کرده است.
برزیل بومی‌های مخالف جام جهانی با تیر و کمان با پلیس درگیر شدند

     حقوق نسل سوم: توسعه،صلح، محیط زیست…

 آمریکا باید از صلاحیت دادگاه بین المللی جزایی در فلسطین حمایت کند
دیده بان حقوق بشر ۲۹ مه ۲۰۱۴ وزیر خارجه آمریکا جان کری شکست آخرین دور گفتگوهای صلح اسراییل ـ فلسطین را زمان کنترل برای فرایند صلح نامید. این بازسنجی باید سیاست شکست آور مخالفت با پیشروی به سوی عدالت و پاسخگویی زیر نام مذاکره را نیز در بر بگیرد. دولتمردان آمریکا مدعی هستند که دادگاه بین المللی جزایی خطری برای گفتگوهای صلح است و به فلسطینی ها فشار می آورند تا از درخواست از دادگاه بین المللی جزایی برای برقراری صلاحیت در مورد جرایم جدی که تمام طرف ها در سرزمین فلسطین مرتکب شده اند دست بردارند. اما کسانی که از مذاکره حمایت می کنند باید درک کنند که خطر بزرگتر برای صلح معافیت از مجازات به خاطر جرایم جدی است. موضع آمریکا کسانی را تقویت می کند که دادگاه بین المللی جزایی را «سلاح بی فشنگ» می نامند، مثل وزیر اقتصاد اسراییل که ماه پیش در روزنامه ای نوشت که فلسطینی ها هرگز نخواهند توانست جلوی شهرک های کوچ نشین اسراییل را بگیرند، در حالی که آمریکا با این شهرک ها مخالف است و آنها اساسنامه دادگاه بین المللی جزایی و کنوانسیون چهارم ژنو را نقض می کنند.

    دفاع از حقوق بشر

قطعنامه کمیسیون حقوق بشر و مردم آفریقا در باره تظاهرات مسالمت آمیز
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۸ مه ۲۰۱۴ در شرایطی که تظاهرات مسالمت آمیز مردم در چندین کشور آفریقا مورد سرکوب خشن و نقض جدی حقوق مردم قرار گرفته، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر از دولت های آفریقای می خواهد قطعنامه کمیسیون حقوق بشر و مردم آفریقا را به طور کامل رعایت کنند. عبدالکریم لاهیجی، رییس فدراسیون، گفت: «قطعنامه بجاست. در چند ماه گذشته، هزاران تظاهرکننده مسالمت آمیز از حقوق خود محروم شده اند و چندین کشور خشونت نامتناسب به کار گرفته اند. این را در مصر، سودان و آنگولا دیده ایم.»

مصر ۱۰ خواست از ریاست جمهوری بعدی برای تثبیت حاکمیت قانون
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۶ مه ۲۰۱۴ هشت سازمان حقوق بشری مصری شامل سازمان های عضو فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر با امضای بیانیه ای مشترک اعلام کردند ثبات سیاسی در مصر ریاست جمهوری آینده را ملزم می سازد که برنامه ای اقتصادی و سیاسی در پیش بگیرد که به برقراری و حفاظت از حاکمیت قانون با احترام به حقوق بشر و آزادی های عمومی اولویت بدهد. ریاست جمهوری آینده باید به طور کامل از سیاست معافیت از مجازات که شاخص رژیم مبارک و حکومت های پس از انقلاب ۲۵ ژانویه ۲۰۱۱ بوده دوری گزیند. حتا اگر انتخابات شفاف و عادلانه برگزار شود، ثبات را نمی توان تنها از طریق انتخاب ریاست جمهوری با رای اکثریت به دست آورد.

شکنجه در ۲۰۱۴: داستان های وحشت مدرن
عفو بین الملل ۲۹ مه ۲۰۱۴ به زنی مکزیکی در میان تشویق ماموران پلیس در اتوبوس پلیس تجاوز می شود؛ مردی نیجریه ای هنوز چهار سال پس از این که پلیس سر او را به دیوار بتونی کوبید دچار میگرن می شود؛ زنی فیلیپینی هنوز صحنه هایی را به یاد می آورد که سربازی موم شمع داغ را روی بدن او می ریخت. عفو بین الملل روش های شکنجه مثل شوک الکتریکی، غرق کردن در آب و تجاوز را در ۱۴۱ کشور در پنج سال گذشته مستند ثبت کرده است. شکنجه هنوز زنده است. در سراسر جهان رخ می دهد، در سلول های زندان، بازداشتگاه های مخفی و در روز روشن. بسیاری از مسئولان ارتکاب آن هرگز به دست عدالت سپرده نشده اند.

سوریه گروه های مسلح باید مدافعان حقوق بشر را آزاد کنند
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۷ مه ۲۰۱۴ چهل و پنج سازمان جامعه مدنی امروز اعلام کردند که گروه مسلح مخالفان باید یک مدافع حقوق بشر و سه همکار او را که گمان می رود در اختیار آنها باشند آزاد کنند. رزن زیتونه، وائل حماده، سمیره خلیل و ناظم حمادی در تاریخ ۹ دسامبر ۲۰۱۳ در دوما، شهری در بیرون دمشق که در کنترل شماری از گروه ها مسلح مخالف است ربوده شدند. این بیانیه مشترک را عفو بین الملل، فرانت لاین دفندرز، دیده بان حقوق بشر، گزارشگران بدون مرز، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، سازمان جهانی مبارزه با شکنجه، و ده ها گروه حقوق بشری سوری، مصری، ترکی، تونسی، الجزایری و گروه های زنان امضا کردند.
پاکستان خشم و انزجار از سنگسار فرزانه پروین، زن پاکستانی
ترکیه/اسراییل برگزاری مراسم چهارمین سالگرد حمله به کشتی ماوی مرمره

   زنان

کمیسیون حقوق بشر و مردم آفریقا تداوم جرایم خشونت جنسی را محکوم کرد
۲۸ مه ۲۰۱۴ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر که چندین سال است علیه جرایم خشونت جنسی مبارزه می کند از موضع کمیسیون حقوق بشر و مردم آفریقا استقبال می کند و از کشورهای عضو اتحادیه آفریقا می خواهد اقدامات لازم برای مبارزه با این مصیبت را در پیش بگیرند. این کمیسیون در قطعنامه ۲۸۳ خود در باره وضعیت زنان و کودکان در جنگ تداوم شکل های مختلف «خشونت جنسی مثل تجاوز، بردگی جنسی و مثله کردن جنسی زنان و کودکان» را محکوم کرد و ابراز نگرانی کرد که «قوانین مربوط به حفاظت از زنان و کودکان در برابر خشونت ناکافی، تبعیض آمیز هستند و تعریف حقوقی از جرایم خشونت جنسی و جنسیتی به ویژه در شرایط جنگی ناکافی است و اغلب به عنوان جرم علیه اخلاق یا ناموس تعریف می شود و نه علیه تمامیت جسمانی قربانی.» کمیسیون همچنین «معافیت از مجازات مرتکبان» را تقبیح کرد.

هند مسئولان باید بی طرفانه در باره تجاوز گروهی به دختران تحقیق کنند
۳۰ مه ۲۰۱۴ عفو بین الملل هند امروز گفت تجاوز گروهی به دو دختر جوان دالیت در اوتار پرادش یادآوری وحشتناکی از خشونتی است که بر دختران و زنان دالیت در هند روا می شود. دیوا آیر، پژوهشگر ارشد عفو بین الملل در هند گفت: «با وجود تضمین های قانون اساسی و قوانین ویژه، دالیت ها در سراسر هند و به ویژه زنان دالیت با تبعیض ها و خشونت های گوناگون روبرو هستند. اعضای کاست های مسلط از خشونت جنسی به عنوان ابزار سیاسی برای مجازات، تحقیر و اعلام قدرت خود علیه زنان دالیت استفاده می کنند. جرایم علیه زنان دالیت به درستی ثبت نمی شود یا مورد تحقیق قرار نمی گیرد. پلیس هم با ثبت نکردن یا تحقیق نکردن در باره جرایم علیه دالیت ها با مرتکبان جرایم از کاست های مسلط همکاری می کند.» بیشتر بخوانید: تشکیل دادگاه ویژه برای محاکمه عاملان تجاوز و قتل دو دختر هندی  و تحقیقات پرونده تجاوز گروهی به دو دختر نوجوان هندی ‘سرعت می‌گیرد’
پاکستان پلیس “نظار‌ه‌گر” قتل ناموسی یک زن باردار
پاکستان نگاه جامعه‌شناختی به قتل ناموسی در لاهور
سودان اعدام زن متهم به ارتداد از اسلام به تعویق افتاد

   کودکان

نیجریه شناسائی محل پنهان کردن دختران دانش آموز 

   آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، ایران، بین المللی، تاجیکستان، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.»

 منابع این شماره: ائتلاف حمایت از دادگاه بین المللی جزایی، بی بی سی، دویچه وله، دیده بان حقوق بشر، رادیو بین المللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، یورو نیوز

هفت روز نامه بین المللی – شماره ۵۰

 

پیوست‌ها: