haftBrazil4

در برزیل معترضان علیه مخارج سنگین برگزاری جام جهانی فوتبال و در مخالفت با فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) به خیابان‌ها می‌آیند/عکس: از وبگاه رادیو زمانه

 موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی
اسراییل شهرک‌سازی را ادامه می‌دهیم

عوامل غیردولتی
سوریه کودکان در میان ۱۵ غیرنظامی که فوری اعدام شدند
۵ جون ۲۰۱۴ عفو بین الملل جزییاتی از حمله وحشتباری به دست آورده که در آن ۱۵ غیرنظامی از جمله هفت کودک در سنین ۳ سال تا ۱۲ سال در تاریخ ۲۹ مه در دهکده ای در شمال سوریه قربانی اعدام فوری شده اند. گویا گروه دولت اسلامی عراق و شام این قتل ها را انجام داده است. قربانیان کشاورزان عرب بودند که یا به خاطر احتمال پشتیبانی از گروه مسلح کُرد به نام واحد حفاظت از مردم و یا به خاطر تصور اشتباه که کُرد یزیدی هستند کشته شدند. کشتار کمی پس از تشدید درگیری ها بین دو گروه رخ داد.
عراق پیکارجویان شماری از دانشجویان دانشگاه انبار را گروگان گرفتند
عراق درگیری‌ و حملات انتحاری در شمال دست کم ۳۶ کشته برجای گذاشت
نیجریه نگرانی از کشته شدن «صدها نفر» در «حملات بوکو حرام»
بلژیک متهم به کشتار در موزه یهودیان بروکسل «به جهادیون سوریه پیوسته بود»
فرانسه ٣٠ جهادگرای فرانسوی در سوریه کشته شدند

  عدالت

آمریکا سیاست اعتبار دادگاه بین المللی جزایی را تضعیف می کند
نیویورک تایمز ۲ جون ۲۰۱۴ ماه گذشته سفیر آمریکا در سازمان ملل در هنگام بررسی قطعنامه مربوط به ارجاع سوریه به دادگاه بین المللی جزایی ـ که بعد روسیه آن را وتو کرد ـ دفاع شدیدی از این دادگاه مستقر در هلند کرد. آمریکا یک دهه پیش به شدت از دادگاه انتقاد کرده بود. اما این پشتیبانی شدید بر سیاست پیچیده و گاهی تضعیف کننده دولت اباما نسبت به دادگاه پرده می اندازد. آمریکا زمانی علیه دادگاه مبارزه می کرد ولی اکنون به ظاهر از آن حمایت می کند برای این که با سیاست خارجی این دولت تناسب دارد. دولت از تهدید پیگرد برای تنبیه دشمنان استفاده می کند اما دوستان خود را از دسترس دادگاه دور نگه می دارد. ایالات متحده امریکا عضو اساسنامه رُم نیست. دولت جرج بوش درسال های اول به شدت علیه دادگاه مبارزه می کرد و نمایندگانش را به سراسر جهان فرستاد تا از حدود ۱۰۰ کشور قول بگیرد که سربازان آمریکایی را تحویل دادگاه نخواهند داد. کنگره آمریکا قانونی گذرانده است که کمک مالی به دادگاه را ممنوع کرده است.

گواتمالا/سویس رییس پلیس پیشین در قتل ها مجرم شناخته شد
عفو بین الملل ۶ جون ۲۰۱۴ محکومیت رییس پلیس پیشین به خاطر چندین قتل گام مهمی در مبارزه با معافیت از مجازات است که گواتمالا را در گذشته گرفتار کرده است. اروین اسپریزن در دادگاهی در سویس به خاطر قتل هفت مرد در زندان در سال ۲۰۰۶ مجرم شناخته و به حبس ابد محکوم شد. او می تواند درخواست استیناف کند. در شش قتل او به طور غیرمستقیم شرکت داشت و در یک مورد خود او یک نفر را به قتل رسانده بود. او که ۲۰۰۷ـ۲۰۰۴ رییس پلیس بود به سویس فرار کرد. با توجه به تابعیت دوگانه سویسی ـ گواتمالایی او، سویس نمی توانست او را به گواتمالا پس بفرستد. اما قانون سویس پیگرد جرایم شهروندان خود در کشورهای دیگر را مجاز کرده است.

چین ۲۵ سال معافیت از مجازات و سرکوب پس از کشتار تین آنمن
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۴ جون ۲۰۱۴ بیست و پنج سال پس از سرکوب خشن نظامی اعتراض مسالمت آمیز دانشجویی در ۴ جون ۱۹۸۹، قربانیان کشتار و خانواده هایشان هنوز از حقیقت، عدالت و غرامت محروم هستند. کسانی که امروز در باره این معافیت از مجازات چیزی می گویند شغل، آزادی و حتا جانشان را از دست می دهند. تداوم نظامی گری دولت چین در تبت نشان می دهد که روش برخورد دولتمردان با اعتراض های مسالمت آمیز و درخواست اصلاحات از سال ۱۹۸۹ به بعد تغییری نکرده است. گزارش خبری در باره بیست‌ و پنجمین سالگرد اعتراض‌های تیان آن من

چین فرصت اندک “مادران پیر تیان‌آنمن” برای رسیدن به عدالت
دویچه وله ۴ جون ۲۰۱۴ مادران تیان‌آنمن فرزندان خود را در سرکوب خونبار اعتراضات دانشجویان پکن از دست دادند. آنها ربع قرن است که برای رسیدن به عدالت مبارزه می‌کنند.

پیشنهاد دادگاه حقوق بشر عربی: ظرفی توخالی بدون تغییرات اساسی در پیش نویس اساسنامه
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۶ جون ۲۰۱۴ سازمان های ملی و جهانی حقوق بشر امروز از اعضای اتحادیه کشورهای عرب خواستند پیش نویس اساسنامه دادگاه حقوق بشر عربی را مورد بازنگری قرار دهند و سازگاری کامل آن را با حقوق بین المللی حقوق بشر و موازین آن، از جمله با توجه به تعهدات کشورهای عرب متعاهد، تضمین کنند. این بازنگری امکان دسترسی مستقیم قربانیان به دادگاه را فراهم کند. دلیل اصلی دادگاه منطقه ای حقوق بشر تضمین دسترسی افراد به عدالت و حق آنها به غرامت و چاره جویی است. با حذف این حق و نیز هر گونه امکان دسترسی افراد به دادگاه، پیش نویس کنونی اساسنامه هدف و مقصود از تشکیل دادگاه را منتقی می کند. عفو بین الملل، دیده بان حقوق بشر، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، کمیسیون بین المللی حقوقدانان، و ۲۰ سازمان ملی و منطقه ای حقوق بشر این نامه را امضا کرده اند.

ایرلند گورهای بی‌نام؛ ۸۰۰ کودک چگونه مردند؟
بی بی سی ۵ جون ۲۰۱۴ کشف جسد حدود ۸۰۰ نوزاد و کودک در محوطه‌ای قدیمی در جمهوری ایرلند، سوال‌های زیادی را درباره نقش کلیسای کاتولیک و راهبه‌هایی که مسئول نگهداری از این کودکان بودند، ایجاد کرده است. نخست وزیر ایرلند قول داد در مورد کشف گور دسته جمعی کودکان تحقیق کند.

     حقوق مدنی و سیاسی

روسیه تهاجم به حق اعتراض
عفو بین الملل ۳ جون ۲۰۱۴ با تشدید سرکوب منتقدان و دگراندیشان در ماه های گذشته، حق اعتراض در روسیه در خطر است. گزارش عفو بین الملل با عنوان حق، نه جرم: نقض آزادی گردهمایی در روسیه تغییرات در قوانین و سیاست ها از زمان آغاز دوره سوم ریاست جمهوری ولادیمیر پوتین ر امورد بررسی و تحلیل قرار می دهد. قانونی که در پارلمان روسیه در دست تصویب است، سازمان هایی را که مکرر مقررات محدودکننده گردهمایی عمومی را نقض کنند، مجرم خواهد شناخت.

کوبا برخی اقدامات سرکوبگرانه در ماه مه ۲۰۱۴
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۳ جون ۲۰۱۴ گزارش کمیسیون حقوق بشر و آشتی ملی کوبا : دولت کوبا در ماه مه به یکی از بالاترین آمارهای دستگیری های سیاسی دست یافت. در این ماه، این کمیسیون ۱۱۲۰ مورد خبر دستگیری دگراندیشان مسالمت جو را تایید کرد. شش تا ۱۰ زندانی آزاد نشدند و به زندان های فوق امنیتی اعزام شدند. ما مطمئن هستیم که شمار واقعی حتا بیش از این است. ثبت تمام موارد سرکوب سیاسی غیرممکن است چه برسد به تمام موارد سرکوب سیستماتیک در جامعه. دولت کوبا در پنجاه و  ششمین سال قدرت آهنین خود به جرم انگاری کلیه حقوق مدنی و سیاسی و حقوق اساسی ادامه می دهد.
چین ۹ نفر در دادگاه‌های گروهی شین‌جیانگ به اعدام محکوم شدند
پاکستان حکم تعلیق برای تلویزیون محبوب
عربستان سعودی قیام پنهان
سوریه انتخاب دوباره اسد؛ آغاز جنگ فرسایشی
دموکراسی عربی و بهاری که فقط یک گل داشت

 جاسوسی
‘نهادهای اطلاعاتی، خطی ویژه برای کنترل مکالمات تلفنی دارند’
آمریکا سخنان اسنودن یک سال پس از افشای نخستین اسناد محرمانه
آمریکا ناخشنودی از تحقیق درباره شنود تلفن صدراعظم آلمان
آلمان تردید در انجام بازپرسی رسمی از اسنودن

    جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

درخواست ویزای “انسان‌دوستانه” برای پناهجویان اتحادیه اروپا
برزیل اعتصاب مترو به خشونت کشیده شد
برزیل ‘استفاده از بدن فقرای سائوپائولو در تحقیقات پزشکی’
قطر “رشوه‌ پنج میلیون دلاری برای برگزاری جام جهانی “

      حقوق نسل سوم: توسعه،صلح، محیط زیست…

 شوت‌های سرکش جام جهانی به محیط زیست
رادیو زمانه ۶ جون ۲۰۱۴ جام جهانی فوتبال در برزیل میلیون‌ها نفر در سرتاسر جهان را برای حدود یک ماه به خود مشغول خواهد کرد. جام جهانی ۲۰۱۴ پرهزینه‌ترین جام جهانی تاریخ تاکنون است و حدود ۱۵ میلیارد دلار برای آن هزینه شده است و می‌تواند تبعات و تاثیرات زیست محیطی فراوانی نیز برجای گذارد.
آمریکا تسلیحات مرگبار به مخالفان اسد می‌دهد

    دفاع از حقوق بشر

مصر نامه مشترک به نشست ۲۶ شورای حقوق بشر سازمان ملل
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲ جون ۲۰۱۴ عفو بین الملل، دیده بان حقوق بشر، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، سرویس بین المللی حقوق بشر و چندین سازمان ملی و منطقه ای با امضای نامه ای مشترک به شورای حقوق بشر اعلام کردند: ما به شدت از وضع حقوق بشر در مصر نگران هستیم و به تاکید از شما می خواهیم به این موضوع با صدور قطعنامه ای توجه نشان دهید. بیانیه مشترک ۲۷ کشور در روز ۷ مارچ ۲۰۱۴ در بیست و پنجمین نشست شورای حقوق بشر از نقض آزادی بیان، گردهمایی وتشکل ابراز نگرانی کرد و توجه را به کوتاهی دولت از رسیدگی به نقض فراگیر آزادی های اساسی در ۴ سال گذشته و کشتار بی سابقه معترضان پس از ۳ جولای ۲۰۱۳ جلب کرد. با وجود پذیرش چند تعهد حقوق بشری در قانون اساسی تازه مصر، تحولات اخیر نشان می دهند که نهادهای دولتی به نقض آشکار بسیاری از تعهدات بین المللی حقوق بشری مصر ادامه می دهند.

کوشش های مشترک برای حقوق بشر بیشتر در اروپا
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۵ جون ۲۰۱۴ کنفرانسی با عنوان «جامعه مدنی اروپایی؟ تاریخ روابط بین المللی جامعه های حقوق بشر» در پایان هفته برای اولین بار پژوهشگران و فعالان حقوق بشر از سراسر اروپا را برای بررسی تاریخ جامعه های حقوق بشر در اروپا گرد هم آورد. این کارگاه دو روزه را جامعه حقوق بشر اتریش به همراه بخش تاریخ دانشگاه وین ترتیب داده بود.

اسراییل اظهار نگرانی بان کی مون از وضعیت زندانیان فلسطینی اعتصاب غذا کننده
بی بی سی ۷ جون ۲۰۱۴ دبیر کل سازمان ملل از اسراییل خواسته است هر چه سریع‌تر یا اتهامات این زندانیان را مشخص کند یا آزادشان کند. حدود ۱۲۰ فلسطینی از بیش از شش هفته قبل در زندان‌های اسراییل دست به اعتصاب غذا زده‌اند. بیشتر آنها به این معترضند که ماه‌ها و سال‌ها بدون محاکمه در حبس هستند.

برزیل هشدار عفو بین‌الملل نسبت به خشونت پلیس در جام جهانی فوتبال
رادیو زمانه ۶ جون ۲۰۱۴ سازمان عفو بین‌الملل بار دیگر از پلیس برزیل انتقاد کرد و از دولت این کشور خواست در طول مسابقات جام جهانی فوتبال حق آزادی بیان را رعایت کند و مانع از اعمال خشونت‌بار پلیس شود. «به جای سرکوب خشونت‌آمیز تظاهرات، دولت و نیروهای امنیتی وظیفه دارند امکان آزادی بیان را فراهم سازند.»

چه کسی می‌تواند نظمِ جهانِ سرمایه‌داری پسا-‏ ابرقدرت‌ها را کنترل کند؟
رادیو زمانه ۳۱ مه ۲۰۱۴ اسلاوی ژیژک: شناختِ یک جامعه صرفاً به معنای شناختن و آگاهی از قوانین آشکار و صریحِ آن نیست. بلکه مضاف بر قوانین آشکار و صریح، آدمی لازم است نحوه‌ی اعمالِ شدن این قوانین را نیز بداند: اینکه چه زمانی از این قوانین باید استفاده کرد، چه زمانی آنها را زیرِ پا گذاشت، در چه زمانی باید انتخابِ ارائه شده توسط قوانین را پس زد، و اینکه در چه مواقعی ما عملاً ملزم به انجامِ عملی هستیم اما در عینِ حال مجبوریم وانمود کنیم که به‌شکلِ آزادانه در حالِ انجام دادن آن عمل هستیم.

    زنان

تونس خشونت جنسی: از انکار تا رسیدن به شناسایی آن
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲ جون ۲۰۱۴ در نگاهی به قوانین مربوط به زنان، تونس پیشرو حقوق زنان است. مساله خشونت یکی از نقاط آشکار در قوانین و سیاست هایی است که قصد حمایت از زنان را دارند و استفاده از حقوق و آزادی های آنها را ترویج می کنند. تونس در قانون احوال شخصی سال۱۹۵۶ چند همسری، ازدواج اجباری و وظیفه تمکین را منع کرده و حداقل سن ازدواج تعیین کرده و طلاق را فقط یک مساله قضایی دانسته است. با وجود این، این قوانین و سیاست ها حمایت لازم از زنان در مقابل تمام اشکال خشونت را ارایه نمی کنند.

دکتران حقوق بشر نشست جهانی درباره خشونت جنسی برگزار می کند
دکتران حقوق بشر ۴ جون ۲۰۱۴ سی و دو پزشک، کارشناسان اجرای قانون و عدالت، شامل پلیس، وکلای دادگستری و قضات از جمهوری دمکراتیک کنگو، کنیا، ایالات متحده امریکا و کشورهای دیگر در کنفرانسی در لندن در تاریخ ۱۳ـ۱۰ جون ۲۰۱۴ شامل سخنرانی و بحث و نمایش فیلم، در باره همکاری این رشته ها با یک دیگر برای ثبت و نگهداری اسناد و مدارک خشونت جنسی و پیگرد قانونی جرایم مربوط به گفتگو خواهند پرداخت.

فرانسه اجلاس جهانی زنان در پاریس
رادیو بین المللی فرانسه ۵ جون ۲۰۱۴ از بیست و سه سال به این سو، اجلاس جهانی زنان، تلاش دارد تا به زنان کمک کند تا در امور اقتصادی و اجتماعی کشورهای مختلف دنیا، بیشتر سهم بگیرند.
هند اعتراض به افزایش خشونت علیه زنان در شمال

    کودکان

گزارش سال ۲۰۱۳ یونیسف
یونیسف جون ۲۰۱۴ در سال ۲۰۱۳، یونیسف توجه خود را به عدالت و دسترسی به فقیرترین و آسیب پذیرترین کودکان افزایش داد. دادخواهی برای کودکان معلول و حمایت از آنها را ترویج کرد. ابتکار آن در سطح جهان برای پایان دادن به خشونت علیه کودکان به برپایی ابتکارهای مشابهی در ۶۰ کشور جهان انجامید. یونیسف در ۲۸۹ مورد در کشورهای مختلف مداخله کرد.
برزیل افزایش سوء استفاده جنسی از کودکان در آستانه جام جهانی

فرهنگ

 اردن پناهندگان در اردوگاه زعتری هنر تجارت خود را به نمایش می گذارند
کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان ۴ جون ۲۰۱۴ در اردوگاه پناهندگان زعتری در شمال اردن در نزدیکی مرز سوریه، بازاری پر جوش و خروش با مغازه های سلمانی، فروش بازی های ویدیویی، تلفن های همراه و  غیره به راه است که به جمعیت ۱۰۰ هزار نفری آوارگان این اردوگاه خدمات می دهد.

آلمان جایزه صلح ناشران به جرون لنیر اهدا می‌شود
دویچه وله ۵ جون ۲۰۱۴ آخرین کتاب لنیر به نام «آینده متعلق به کیست»، فراخوانی است به هشیاری در برابر سلب آزادی، سوءاستفاده و تحت نظر بودن. هیئت داوران جایزه صلح ناشران آلمان ، این ویژگی‌ها را از جمله دلایل تصمیم‌گیری برای برگزیدن لنیر دانسته است.
عراق بازار کتاب بغداد، نماد جسارت و ایستادگی
عکسی تاریخی «مرد تانکی» در میدان تین آنمان پکن که زندگی عکاس را هم تغییر داد

   آرمان شهر

 کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، ایران، بین المللی، تاجیکستان، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.»

منابع این شماره: العربیه فارسی، بی بی سی فارسی، دکتران حقوق بشر، دویچه وله، رادیو بین المللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، نیویورک تایمز، یورو نیوز، یونیسف

هفت روز نامه بین المللی – شماره ۵۱

پیوست‌ها: