iranHaft 49

طوفان هنجارشکن / طرح از مانا نیستانی / توانا

  موارد نقض فاحش حقوق بشر 

 بازداشت یک فعال سیاسی کرد در سقز
جرس ۱۵ خرداد ۱۳۹۳ روز دوشنبه ۱۲ خردادماه ۹۳ نیروهای امنیتی با مراجعه به منزل ”فریار صالحی” در سقز، پس از بازرسی کامل خانه، وی را بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال داده اند.
بازداشت سه تن از فعالان وبلاگ نویس و دانشجویی در شیراز و اهواز
سوسن تبیانیان شهروند بهایی بازداشت شد
بازداشت حامیان روحانی توسط لباس شخصی‌ها

 هیأت منصفه مطبوعات، نویسنده «ابرار» و مدیرمسئول «مهر تابان» را «مجرم» اعلام کرد
رادیو زمانه ۱۲ خرداد ۱۳۹۳ علی‌اکبر کسائیان، دبیر هیأت ‌منصفه دادگاه مطبوعات گفت: در جلسه دادگاه مطبوعات نویسنده روزنامه ابرار و مدیرمسئول نشریه مهر تابان مجرم شناخته شدند.

 دیدار با کاترین اشتون، اتهامی تازه‌ علیه نرگس محمدی
دویچه وله ۱۵ خرداد ۱۳۹۳ نرگس محمدی، نایب‌رئیس کانون مدافعان حقوق بشر ایران، در دادگاه حاضر شد. دیدار با کاترین اشتون از اتهام‌های پرونده‌‌ای تازه‌ علیه اوست. شرکت در جلسات مربوط به امور زنان و مصاحبه با رسانه‌های خارجی از دیگر اتهامات اوست.

 وکیل پرونده ستار بهشتی: از طریق اس ام اس متوجه شدم رای دادگاه بدوی صادر شده است
جرس ۱۷ خرداد ۱۳۹۳ وکیل خانواده ستار بهشتی، وبلاگ نویسی که پس از بازجویی‌های خشونت‌بار در آبان ماه ۱۳۹۱ جان سپرد گفت که پرونده متهم قتل ستار بهشتی به دادگاه تجدید نظر فرستاده شده است در حالیکه او و اولیای دم از حکم دادگاه بدوی بی خبر هستند و حکم به آنها ابلاغ نشده است. در حال حاضر پرونده متهم قتل ستار بهشتی به شعبه ۱۴ دادگاه تجدید نظر استان تهران برای بررسی مجدد فرستاده شده است.

 یک سخنرانی دیگر در مشهد لغو شد
خبرآنلاین ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ لغو یک سخنرانی دیگر این‌بار در مشهد. یک کارگاه علمی که بنا بود با حضور «کلارک» یک فیلسوف امریکایی مسیحی برگزار شود با واکنش‌های برخی افراد و همچنین به دلیل عدم امنیت کلارک برگزار نشد این‌بار اما ماهیت افرادی که واکنش نشان داده‌اند، مشخص نیست و حتی مسوول انصار حزب‌الله مشهد هم از عدم وجود مخالفت این گروه با سخنرانی فیلسوف امریکایی خبر می‌دهد. معلوم نیست دلواپسان این‌بار چه کسانی بودند که با برگزاری چند تجمع دانشجویی، مسوولان اصلی مشهد به دلیل عدم امنیت مهمان امریکایی‌شان سخنرانی را لغو کردند و از خیر برگزاری کارگاه علمی هم گذشتند.

   زندان

زینب جلالیان، زندانی کرد؛ یک چشم که هر روز کم‌سوتر می‌شود
رادیو فردا ۱۲ خرداد ۱۳۹۳ زینب جلالیان، متولد ۱۳۶۱. زن جوانی که از هفت سال پیش در زندان کرمانشاه است و در بیش از یک سال‌ِ گذشته، حق هیچ گونه ملاقاتی با خانواده‌اش را نداشته است.

 دوازده روز بی‌خبری از معصومه قلی زاده
ملی مذهبی ۱۲ خرداد ۱۳۹۳ با گذشت دوازده روز از بازداشتِ معصومه قلی‌زاده فعالِ سابق دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی تهران تا کنون از وضعیت او خبری در دست نیست.

 چهار درویش به اتهام محاربه به ۲۸سال تبعید محکوم شدند
مجذوبان نور ۱۳ خرداد ۱۳۹۳ چهار درویش گنابادی از استان فارس با حکمی از شعبه دوم دادگاه انقلاب شیراز به اتهام محاربه و فساد فی الارض، هر یک به هفت سال تبعید محکوم شدند.
گزارشی از وضعیت امید بهروزی، وکیل زندانی دراویش گنابادی در بند ۳۵۰

 سه نفر به جرم فعالیت در فیس‌بوک به ۹ سال زندان محکوم شدند
خبرنگاران ایران ۱۳ خرداد ۱۳۹۳ حمزه زرگانی، صالح تامولی (طرفی) و عادل سعدونی، سه شهروند اهوازی به اتهام ایجاد صفحاتی در فیس‌بوک هر کدام به سه سال زندان محکوم شدند.

 محسن رحمانی از حکم هفت سال حبس برای بالا گرفتن عکس میرحسین موسوی می‌گوید
کلمه ۱۴ خرداد ۱۳۹۳ محسن رحمانی، دانشجوی رشته آی تی، در میتینگ انتخاباتی حسن روحانی در جماران، عکس میرحسین موسوی را در دست گرفت؛ بازداشت شد، متهم به توهین به رهبری و بنیانگذار جمهوری اسلامی، اجتماع و تبانی علیه نظام، اقدام علیه امنیت ملی و ارتباط با بیگانگان شد و از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ۷ سال زندان محکوم شد؛ حکمی که براساس گزارش رسانه ها در دادگاه تجدید نظر تایید شده هرچند که هنوز به خود او ابلاغ نشده است.

 مهناز محمدی، مستند ساز برای اجرای حکم ۵ سال حبسش فراخوانده شد
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۱۶ خرداد ۱۳۹۳ مهناز محمدی، مستند ساز و از فعالان حقوق زنان به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که بنا بر ابلاغیه ای که وکیلش دریافت کرده او باید خود را روز شنبه ۱۷ خرداد ماه به دایره اجرای احکام زندان اوین برای سپری کردن دوران محکومیتش معرفی کند. این فیلم ساز به دو اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور و تبلیغ علیه نظام به پنج سال حبس محکوم شده است.

 سیدضیا نبوی به زندان سمنان منتقل شد
کلمه ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ ضیا نبوی، زندانی سیاسی و دانشجوی محروم از تحصیل، روز گذشته به زندان سمنان منتقل شد

   دفاع از حقوق بشر

فدراسیون جهانی روزنامه نگاران خواستار آزادی روزنامه نگاران زندانی در ایران شد
رادیو فرانسه ۱۳ خرداد ۱۳۹۳ در پی بازداشت سه روزنامه‌نگار طی دو ماه گذشته و عدم بازگشایی انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران، فدراسیون جهانی روزنامه نگاران با صدور بیانیه ای ضمن اعلام حمایت از روزنامه نگاران و انجمن صنفی، خواستار آزادی همه روزنامه‌نگاران زندانی در ایران شد.

 غلامرضا خسروی بدون برخورداری از امکان دادرسی عادلانه اعدام شد
کانون مدافعان حقوق بشر ۱۲ خرداد ۱۳۹۳ کانون مدافعان حقوق بشر در پی اعدام غلامرضا خسروی از زندانیان سیاسی با صدور اطلاعیه ای مطبوعاتی به موارد قانونی که در این پرونده زیر پا گذاشته شده است و در نتیجه آن، غلامرضا خسروی بدون استفاده از حق دفاع و برخورداری از امکان دادرسی عادلانه و بی طرفانه جان خود را از دست داده، پرداخته است.

 گزارش سازمان عفو بین الملل از وضعیت دانشگاه در ایران
امنستی ۱۳ خرداد ۱۳۹۳ سازمان عفو بین‌الملل کلیک گزارش مفصلی درباره وضعیت آموزش در ایران منتشر کرده است که در آن حکومت ایران را به “سرکوب بی‌رحمانه علیه دانشجویان و دانشگاهیان” در بیش از سه دهه اخیر متهم می‌کند.
به بهانه گزارش عفو بین الملل؛ دانشگاه سد اول مقابل استبداد

صبا آذرپیک بازداشت و دستگاه قضایی تحت کنترل محافظه‌کاران ١٢ وب نگار را به ١٣۵ سال زندان محکوم کرد
سازمان گزارش‌گران بدون مرز ۱۳ خرداد ۱۳۹۳ گزارش‌گران بدون مرز بار دیگر بازداشت و صدور محکومیت‌های سنگین علیه وب‌نگاران و روزنامه نگاران در ایران را محکوم می‌کند.

 رضا شهابی در اعتصاب غذا
امنستی ۱۳ خرداد ۱۳۹۳ رضا شهبای فعال کارگری که به شش سال زندان محکوم شده در اعتراض به انتقال به زندان رجایی‌شهر دست به اعتصاب غذا زد.

 کارشناسان سازمان ملل خواستار پایان مجازات اعدام در ایران شدند
دویچه وله ۱۶ خرداد ۱۳۹۳ احمد شهید و عده‌ای از کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل اعدام غلامرضا خسروی به اتهام همکاری با سازمان مجاهدین خلق را ناقض قوانین بین‌المللی حقوق بشر دانستند. آنها خواستار پایان دادن به مجازات اعدام در ایران شدند.

    زنان

 گزارش اخبار غیر واقعی توسط تلویزیون دولتی ایران مشوق خشونت علیه زنان است
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۱۲ خرداد ۱۳۹۳ کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران از رییس جمهور حسن روحانی می خواهد تا فورا نظارت بر صدا و سیمای دولتی ایران را به عهده بگیرد و به پخش برنامه هایی که حیثیت منتقدان را هتک می کنند و تلویحا خشونت علیه زنانی که حجاب نمی پوشند تشویق می کنند پایان دهد.

 افزایش سقط قانونی و غیر‌قانونی جنین در ایران
رادیو زمانه ۱۵ خرداد ۱۳۹۳ در سال ۱۳۹۲ خورشیدی، ۱۸۱۸ نفر برای گرفتن مجوز سقط جنین به مراکز پزشکی قانونی استان تهران مراجعه کرده‌اند. به گزارش سازمان پزشکی قانونی، این آمار نشان می‌دهد که میزان سقط جنین قانونی در سال یادشده حدود ۱۵۰ مورد بیش از سال ۱۳۹۱ است.

   جهانی سازی، حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

دعوت به “اعلام بیزاری از دود و دروغ” در ایران
دویچه وله ۱۵ خرداد ۱۳۹۳ گروهی از دوستداران محیط زیست در ایران از مردم دعوت کرده‌اند که روز پنجشنبه ۵ ژوئن/۱۵ خرداد، به‌مناسبت روز جهانی محیط زیست، در اعتراض به آلودگی هوا در شهرهای ایران با ماسک در خیابان‌ها حضور پیدا کنند.

 یک مقام دولتی از «مفقود شدن» پول خریدِ یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن گندم، خبر داد
رادیو فردا ۱۶ خرداد ۱۳۹۳ محمدرضا خباز، عضو معاونت پارلمانی ریاست جمهوری ایران، بدون اشاره مستقیم به دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد ،از مفقود شدن پول خرید یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن گندم در دوران تحریم خبر داد.

 تخریب سنگ‌نگاره‌های تاریخی طرقبه
رادیو زمانه ۱۶ خرداد ۱۳۹۳ سنگ‌نگاره‌های طرقبه قدمتی در حدود چهار هزار سال و بیشتر دارند و تصاویری از انسان و حیوانات مانند فیل، بز کوهی، پلنگ و غیره بر روی سنگ‌ها حکاکی شده‌اند. در این منطقه حدود دو هزار سنگ‌نگاره باستانی، تاکنون شناسایی شده است.

 فاضلاب ۵۵ درصد تهران وارد آب‌های زیرزمینی می‌شود
دویچه وله ۱۷ خرداد ۱۳۹۳ رئیس ستاد محیط زیست شهرداری با اشاره به منابع آلودگی‌های گوناگون در تهران گفت که بیش از نیمی از پایتخت شبکه فاضلاب ندارد. کم آبی و احتمال جیره‌بندی آب از دیگر مشکلات تهران عنوان شده است.

     فرهنگ

 نامه اتحادیه ناشران به وزیر ارشاد درباره معافیت مالیاتی
جرس ۱۲ خرداد ۱۳۹۳ محمود آموزگار دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران از ارسال نامه‌ای از طرف این اتحادیه به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد و گفت: ما طی نامه‌ای که چند روز پیش آن را برای آقای جنتی ارسال کردیم، پیشنهاد اتحادیه را مبنی بر اصلاح آئین‌نامه اجرایی تبصره ۳ ماده ۱۳۹ قانون اصلاح مالیات‌های مستقیم، ارائه کردیم و خواستار آن شده‌ایم که ماده ۱۲ این قانون اصلاح شود.
مالیات ناشران سبد خرید مردم را خالی‌ می‌کند

 دادستانی تهران دلیل توقیف نمایش «تانگوی تخم‌مرغ داغ» را “ارتکاب برخی اقدامات و حرکات خلاف موازین اسلامی” دانست
رادیو فردا ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ دادستانی تهران روز دوشنبه در بیانیه‌ای با دفاع از توقیف نمایش «تانگوی تخم مرغ داغ» گفت که اجرای این نمایش به دلیل «ارتکاب برخی اقدامات و حرکات خلاف موازین اسلامی» متوقف شده است.

   سیاست

ایران ایر: در صورت لغو تحریم ها، برای خرید ۱۰۰ هواپیما اقدام می کنیم
رادیو فردا ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ فرهاد پرورش، مدیر عامل شرکت هواپیمایی «ایران ایر»، گفته است، این  شرکت به دست کم یک صد هواپیمای مسافربری نیاز دارد که پس از لغو تحریم ها برای خرید آنها اقدام خواهد کرد.

 ایران و آمریکا امروز به طور مستقیم درباره پرونده اتمی مذاکره می‌کنند
بی بی سی فارسی ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ مقام های وزارت امور خارجه ایران و آمریکا  به طور مستقیم درباره پرونده اتمی ایران مذاکره می‌کنند. مذاکرات در شهر ژنو سوئیس خواهد بود.

  آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرما‌ن‌شهر
در این بخش از تارنمای بنیاد آرمان‌شهر می‌توانید مجموعه‌ کتاب‌های منتشر شده توسط این بنیاد را که برخی از آن‌ها به شکل آنلاین قابل مطالعه است، مطالعه کنید. این کتاب‌ها در حوزه‌های شهروند و دموکراسی، حقوق بشر و عدالت، زنان، فرهنگ و ادبیات و کودک و نوجوان دسته‌بندی شده‌اند.

منابع بولتن این هفته؛ خبرگزاری‌های ایسنا، خبرآنلاین، مهر، سایت‌هایرادیو فردا، رادیو فرانسه، خبرنگاران ایران، جرس، کلمه، ملی مذهبی، مجذوبان نور، رادیو زمانه، دویچه وله، کردپا, هرانا، بی‌بی‌سی‌ فارسی،مدرسه فمینیستی سازمان‌های حقوق‌بشری؛ کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، امنستی، کمیته گزارشگران حقوق بشر، سازمان گزارش گران بدون مرز، کانون مدافعان حقوق بشر

هفت روزنامه حقوق بشری ایران- شماره ۴۹

پیوست‌ها: