haft0609OPEDmuradyan-master675

بن بست در گفتگوهای صلح فلسطین و اسراییل/ طرح: وهرام مرادیان/نیویورک تایمز

 موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی
پاکستان حمله پهپادها به وزیرستان شمالی

عوامل غیردولتی
پاکستان عملیات تروریستی کراچی و رقابت‌های قبیله‌ای
عراق بیش از ۶۰ تن در تازه‌ترین دور از بمب‌گذاری‌ها در بغداد کشته شدند
عراق سازمان ملل: داعش غیرنظامیان را اعدام کرد
عراق ابوبکر البغدادی رهبر داعش کیست؟

  عدالت

کلمبیا اعلامیه تاریخی توافق دولت با فارک حق عدالت برای قربانیان را تضمین نکرده است
۹ جون ۲۰۱۴ عفو بین الملل اعلام کرد توافق دولت با فارک به صلح پایدار کمکی نخواهد کرد مگر این که عدالت در مورد مسئولان نقض حقوق بشر، شامل جنایت های جنگی و جنایت های علیه بشریت، اجرا شود. ده اصل مربوط به حقوق قربانیان هیچ تعهدی برای عرضه عدالت به میلیون ها قربانی آوارگی، شکنجه، قتل، ربایش، ناپدید شدن یا تجاوز در پنج دهه گذشته را در بر نمی گیرد.

 شعبه بازپرسی دادگاه بین المللی جزایی اتهام های بوسکو نتاگاندا را تایید کرد
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۲ جون ۲۰۱۴ شعبه بازپرسی دادگاه بین المللی جزایی در روز ۹ جون ۲۰۱۴ با اتفاق آرا اتهام های علیه رهبر پیشین نظامی کنگویی بوسکو نتاگاندا را تایید کرد. اکنون او به اتهام ارتکاب ۱۸ مورد جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت در جمهوری دمکراتیک کنگو در سال های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ محاکمه خواهد شد. این جرایم شامل قتل، تجاوز، غارت، بردگی جنسی و استفاده از کودک سربازان است.

     حقوق مدنی و سیاسی

اسراییل فلسطینی ها گرسنه برای آزادی
الجزیره ۱۳ جون ۲۰۱۴ چهل و ششمین روز اعتصاب غذای زندانیان فلسطینی در زندان های اسراییل روز ۸ جون آغاز شد. این طولانی ترین اعتصاب غذای در حدود ۲۵۰ زندانی سیاسی فلسطینی است. سیاست اسراییل حبس زندانیان فلسطینی بدون اتهام یا دسترسی به وکیل مدافع به مدت نامحدود است. همبستگی با زندانیان در سراسر سرزمین های اشغالی و در میان شهروندان فلسطینی اسراییل گسترش یافته است، از جمله به شکل اعتراض، نمایش های هنر سیاسی و غیره. در روز چهل و ششم، اعتصاب سراسری در غزه و ساحل غربی برگزار شد. نگاه کنید: عکس های همبستگی با اعتصاب. در همین زمینه: فعالان فلسطینی برای اعتراض به اسراییل فوتبال بازی کردند.

اسراییل نامصالحه مسالمت آمیز
نیویورک تایمز ۸ جون ۲۰۱۴ دنی دایان[۱] در کوشش های ناموفق جان کری برای برقراری صلح در خاورمیانه مشخص شده که توافق سیاسی از طریق مذاکره در حال حاضر غیرممکن است.  راه حل دو کشور چندین دهه مورد توجه بود. حالا مسئولان دولتی در واشنگتن، بروکسل و پایتخت های دیگر نمی دانند چطور پیش بروند. اما یاس سیاست قابل قبولی نیست. مسایل عملی باید حل شوند. اولین مشکل این است که زندگی روزمره فلسطینی ها باید فوری بهبود یابد و این حق آنهاست. این کار برخلاف امور دیگر هم اکنون عملی است. اسراییل باید طرح جامعی را برای بهبود زندگی روزمره فلسطینی ها در پیش بگیرد. موانع امنیتی را باید بالاخره برچید و فلسطینی ها از آزادی تحرک برخوردار و وارد بازار کار اسراییل شوند.

ترکیه تظاهرکنندگان محاکمه می شوند، پلیس تنبیه نمی شود
عفو بین الملل ۱۰ جون ۲۰۱۴ بنا به گزارشی با عنوان «عدالت علاوه بر جراحت: یک سال پس از اعتراض های پارک گزی» که عفو بین الملل امروز منتشر کرد، یک سال پس از اعتراض های پارک گزی، دولت هنوز هم با اعتراض ها با خشونت رفتار می کند و معافیت از مجازات برای پلیس رایج است. دبیر کل عفو بین الملل گفت: «مسئولان دولتی ترکیه در سرکوب معترضان بی امان رفتار کرده اند، چه با خشونت پلیس و چه با پیگرد در دادگاه. پلیس از معافیت از مجازات کامل برخوردار است. پیام این رفتار مشخص است: اعتراض مسالمت آمیز را تحمل نخواهند کرد. در حدود هشت هزار نفر زخمی و دست کم چهار نفر در اثر خشونت مستقیم پلیس کشته شده اند. اما تحقیقات در باره خشونت پلیس با مانع روبرو شده و تاکنون فقط در ۵ مورد ماموران پلیس مورد پیگرد قرار گرفته اند، در حالی که بیش از ۵۵۰۰ نفر از مردم به خاطر مشارکت در اعتراض ها با پیگرد روبرو هستند. آغاز محاکمه متهمان اعتراض به تخریب پارک گزی در ترکیه

کمپین دفاع از آزادی بیان
پن اینترنشنال ۱۱ جون ۲۰۱۴ با آغاز جام جهانی ۲۰۱۴، پن اینترنشنال کمپینی جهانی راه اندازی کرد و برزیل و کشورهای مشارکت کننده در جام جهانی را فرا خواند به آزادی اساسی بیان احترام بگذارند و از آن حمایت کنند. این کمپین با عنوان «ثبت امتیاز» از اعضای پن اینترنشنال و افراد در سراسر جهان می خواهد اطلاعات مربوط به موارد فردی و تهدید علیه آزادی بیان را در اختیار همگان قرار دهند. پن در مورد ۱۲ کشور از کشورهای حاضر در جام جهانی کارت هایی طراحی کرده است. با زدن روی کارت مربوط به هر کشور نام و شرح حال اشخاصی که در آن کشور به خاطر استفاده از آزادی بیان قربانی شده اند دیده می شود. این کشورها از این قرار هستند: برزیل، کامرون، کلمبیا، اکوادور، انگلستان، هندوراس، ایران، ساحل عاج، مکزیک، نیجریه، روسیه، ایالات متحده امریکا.
آیا فاشیست‌ها به اروپا بازمی‌گردند؟

    جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

عهدنامه جهانی برای حفاظت از قربانیان کار اجباری تصویب شد
دیده بان حقوق بشر ۱۱ جون ۲۰۱۴ تصویب عهدنامه ای تازه در روز ۱۱ جون ۲۰۱۴ در سازمان بین المللی کار به مبارزه علیه کار اجباری کمک خواهد کرد و از ۲۱ میلیون قربانی در جهان حمایت و خسارت آنها را جبران خواهد کرد. دولت ها، اتحادیه های کارگری و سازمان های کارفرمایی که سازمان بین المللی کار را تشکیل می دهند با رای قاطعی پروتکل ۲۰۱۴ کنوانسیون کار اجباری ۱۹۳۰ را تصویب کردند. این عهدنامه در سال ۱۹۳۰ تصویب ولی قدیمی شده است. پروتکل تازه به مسایل امروزی از جمله تعدی های علیه مهاجران و مسایل مربوط به بخش خصوصی می پردازد. قربانیان کار اجباری شامل انسان های قربانی قاچاق یا شاغل در شرایط مشابه بردگی است، از جمله در کشاورزی، کار خانگی یا تولیدی و در میان تن فروشان.

بریتانیا پیش بینی ۵/۳ میلیون کودک در فقر تا سال ۲۰۲۰
ایندیپندنت ۹ جون ۲۰۱۴ با شکست اصلاحات مربوط به مقابله با مشکل فقر کودکان، موسسه های خیریه در بریتانیا می گویند سطح فقر کودکان در این کشور «ننگی بر وجدان ملی ما است.» وضع اقتصاد بهبود یافته و مالکان خانه ها از افزایش قیمت ها سود می برند، اما گزارش تکان دهنده ای که امروز کمیسیون تحرک اجتماعی و فقر کودکان منتشر کرد پیش بینی کرده که شمار کودکانی که در سال ۲۰۲۰ در فقر زندگی خواهند کرد به ۵/۳ میلیون خواهد رسید. در گزارش دیگری که امروز چند موسسه خیریه از جمله اکسفام منتشر می کنند اعلام شده که موسسه های خیریه تامین غذا سال گذشته بیش از ۲۰ میلیون وعده غذا در اختیار نیازمندان قرار دادند که به نسبت سال گذشته ۵۴ افزایش نشان می دهد.
برزیل تهدید کارکنان مترو به اعتصاب دوباره، جدال لفظی پائولو کوئیلو و رونالدو
برزیل ناآرامی در شهرها همزمان با افتتاحیه جام جهانی
ترکیه تکرار اعتراضاتی به شیوه جنبش پارک گزی 
عراق و سوریه: گذشته، حال و نقشه‌های فرضی آینده
اعتصاب رانندگان و سرگردانی مسافران در اروپا

    دفاع از حقوق بشر

مصر دو فعال حقوق بشر به ۱۵ سال زندان محکوم شدند
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۱ جون ۲۰۱۴ امروز دادگاه جنایی قاهره فعالان حقوق مدنی و سیاسی علا عبدالفتاح (عضو جنبش محاکمه غیرنظامیان را در دادگاه های نظامی متوقف کنید)، احمد عبدالرحمن، و ۲۳ تن دیگر را به اتهام هایی از جمله «گردهمایی غیرقانونی»، «اعتراض بدون مجوز»، «حمله به ماموران» و غیره به طور غیابی به ۱۵ سال زندان، جریمه نقدی در حدود ۱۰۰۰۰ یورو و پنج سال نظارت پلیس پس از آزادی محکوم کرد.

    زنان

شرکت در کنفرانس جهانی برای پایان دادن به خشونت جنسی در جنگ
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۰ جون ۲۰۱۴ در کنفرانس جهانی پایان دادن به خشونت جنسی در جنگ که ۱۳ـ۱۰ جون با شرکت ۱۵۰ نماینده از کشورها و سازمان های غیردولتی در لندن برگزار شد، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و سازمان های عضو آن، فعالان حقوق زن و قربانیان خشونت جنسی شرکت داشتند. عبدالکریم لاهیجی، رییس فدراسیون، گفت: «این فدراسیون کشورها را فرا می خواند تا برای پایان دادن به خشونت جنسی در جنگ تعهدهای مشخصی را به تصویب برسانند.» این کشورها باید این خشونت ها را مستند و ثبت کنند، جرایم مربوط به آن را در سطح ملی مورد پیگرد قرار بدهند، همکاری بین المللی در این زمینه را تسهیل کنند و پشتبانی عملی در اختیار قربانیان قرار بدهند.

«تجاوز جنسی به زنان، حربه‌ جنگی شماره‌ یک در درگیری‌ها»
دویچه وله ۱۴ جون ۲۰۱۴ بنا بر گزارش کمیسیون جهانی زنان سازمان ملل و نهاد یاری‌رسانی آلمانى “مدیکا موندیاله”، تجاوزات جنسى به زنان نه تنها از سوی سربازان متخاصم، بلکه از طرف نیروهای نظامی خودى، همسایگان و خویشان یا اهالی محل نیز صورت مى‌گیرد.

مصر حمله اوباش و تجاوزهای گروهی در میدان تحریر ناکارآمدی اصلاحات قانونی تازه را نشان می دهد
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۲ جون ۲۰۱۴ حمله اوباش و تجاوزهای گروهی در میدان تحریر طی جشن پس از سوگند رییس جمهوری تازه مصر دلیل کافی برای ناکارآمدی اصلاحات قانونی تازه برای مقابله با این جرایم است. دست کم نه مورد حمله و تجاوز گروهی در این هفته گزارش شده است. فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر این حمله ها و تجاوزها علیه زنان را محکوم کرد. مسئولان دولتی از مقابله با این حمله های مکرر و مجازات مجرمان کوتاهی کرده اند. آنها اصلاحاتی در قانون مجازات در مورد آزار جنسی را به تصویب رسانده اند. اما فدراسیون تکرار می کند که با این اصلاحات محدود نمی توان با خشونت فراگیر جنسی در مصر مقابله کرد. دولتمردان باید روشی همه جانبه را در پیش بگیرند که نه تنها اصلاحات قانونی بلکه توجه به منشا تبعیض علیه زنان را در بر بگیرد. در این زمینه ۳۱ گروه و سازمان، از جمله سازمان های عضو فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و همکاران آن بیانیه ای را منتشر کردند.

لیبی تصویب قانون اعطای غرامت در مورد جرایم خشونت جنسی
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۱ جون ۲۰۱۴ امروز لیبی فرمانی را برای اعطای غرامت به قربانیان خشونت جنسی طی جنگ را به تصویب رساند. این فرمان ساختار شناسایی قربانیان و اعطای مزایا به آنها را تعیین کرده است. وزیر دادگستری در ۱۹ ماه فوریه فرمانی را صادر کرده بودکه قربانیان خشونت جنسی در انقلاب لیبی را قربانی جنگی می شناخت.
هند پیکر دختر نوجوانی دیگر که از درختی به دار آویخته شده پیدا شد

    کودکان

مبارزه برای پایان دادن به کار کودکان
الجزیره ۱۳ جون ۲۰۱۴ روز ۱۲ جون روز مبارزه با کار کودکان و توجه به کودکان کار در سراسر جهان است. در حدود ۱۶۸ میلیون کودک کار در جهان وجود دارند که بسیاری از آنها در کارهای خطرناک شاغل هستند یا در محیط های خطرناک کار می کنند. بنا به گزارش سال ۲۰۱۳ سازمان بین المللی کار، اکثر کودکان کار در بخش کشاورزی شاغل هستند و شماری نیز در صنایع خدماتی مثل تعمیرگاه های اتومبیل یا رستوران ها کار می کنند. آسیا و بخش جنوبی آفریقا، یعنی جنوب صحرا، پرشمارترین مناطق کودکان کار در جهان هستند. در این صفحه عکس هایی از کودکان کار در جهان را ببینید.
برزیل افزایش سوء استفاده جنسی از کودکان در آستانه جام جهانی
اندونزی آموزش کودکان خیابانی از طریق دیوارنگاری

فرهنگ

پورنوگرافی و جنگ‌‌های خونین خاورمیانه
رادیو زمانه ۱۳ جون ۲۰۱۴ عکس‌های کریستوف بانگرت، عکاس-خبرنگار جنگی از مناطق جنگ‌زده از تصاویری‌اند که در سال‌های گذشته در نشریات معتبر جهان منتشر شده‌اند و به درک ما از جنگ کمک کرده‌اند. او یکی از عکاسانی بود که ارتش آمریکا را در حمله به عراق در سال ۲۰۰۵ همراهی می‌کرد. او می‌خواهد با مجموعه «پورن جنگی» مخاطب را با واقعیت برهنه جنگ درگیر ‌کند. علاوه بر این قصد دارد با خودسانسوری و سانسور هم مقابله کند. گالری عکس: عکس‌های غیر قابل انتشار؛ «پورن جنگی»
صدای جنون مدرن؛ معرفی کتاب “جنگ و هولوکاست”

   آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، ایران، بین المللی، تاجیکستان، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.»

منابع این شماره: الجزیره، ایندیپندنت، بی بی سی، پن اینترنشنال (انجمن بین المللی قلم)، دویچه وله، دیده بان حقوق بشر، رادیو بین المللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، نیویورک تایمز، یورو نیوز



[۱] این مقاله در صفحات نظریات نیویورک تایمز منتشر شده است. نویسنده رییس پیشین «شورای جوامع یهودی یشا در یهودا و شومرون» است. این منطقه نام عبری منطقه ای در «کرانه باختری رود اردن» است.

هفت روز نامه بین المللی – شماره ۵۲

پیوست‌ها: