اعلامیه مطبوعاتی دیده بان انتخابات افغانستان(EWA) پیرامون روز رایدهی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۳

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۳ به اساس ماده ۶۱ قانون اساسی و ماده ۲۰  قانون انتخابات و مطابق به تقسیم اوقات کمیسیون مستقل انتخابات در تاریخ ۲۴ جوزای سال ۱۳۹۳ برگزار گردید. حضور گسترده  شهروندان افغانستان در محلات رای دهی به منظور دفاع از ارزشهای دموکراتیک و حفظ دستاوردهای دهه اخیر، تسهیلات کمیسیون مستقل انتخابات و دفاتر ولایتی آن به منظور تدویر یک انتخابات شفاف،عادلانه و عمومی در سرتاسر کشور، حضور ناظرین، مشاهدین و مطبوعات در روند رای دهی این دور قابل ستایش میباشد.

EWA

همچنان تلاشهای خستگی ناپذیر و دوامدار نیروهای امنیتی کشور در تامین فضای مصئون و امن برای برگزاری انتخابات ستودنی است. با وجودیکه اقداماتی به منظور اخلال و ناامن ساختن روند از سوی مخالفین مسلح دولت صورت گرفت، خوشبختانه اراده قوی مردم برای اشتراک در انتخابات، اکثر این تلاشها را خنثی ساخت. مطبوعات و رسانه های کشور اعم از صوتی و تصویری در این روز با پوشش گسترده از روند رای دهی و نشر برنامه های زنده، رسالت خویش را در راستای اطلاع رسانی، تشویق مردم  به رای دهی و افزایش شفافیت پروسه ادا نمودند.

ناظرین دیده بان انتخابات افغانستان حین نظارت از روند رای دهی دور دوم، یک سلسله مشکلات تخنیکی و لوجستیکی را در یک تعداد از محلات رای دهی مشاهده نمودند و گزارشات آنها را با دفتر مرکزی شریک ساختند. گزارشات ابتدایی ناظران ایوا نشان میدهند که مشکلاتی از قبیل تاخیر در باز شدن محلات رای دهی، کمبود اوراق رای دهی و کمبود کارمندان زنان در محلات زنانه در بخش مدیریت روز انتخابات دور دوم به مشاهده رسیده است.

همچنان ناظرین در گزارشات اولیه شان از موارد بی نظمی در برخی از محلات رای دهی که به دلیل مداخله مقامات دولتی، ناظران و کمپاینران کاندیدان در روند رای دهی و عدم بی طرفی کارمندان کمیسیون رخ داده بودند، خبر دادند. دیده بان انتخابات افغانستان به این باور است که کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی منحیث نهادهای قانونی و ذیصلاح باید با برخورد قانونی به موارد بی نظمی که در روز انتخابات اتفاق افتاده، رسیده گی نموده و غرض رفع این نقایص، تصامیم لازم را اتخاذ نمایند.

در ادامه پروسه انتخابات، لازم است تا کمیسیون مستقل انتخابات و دفاتر ولایتی آن در قسمت انتقال مواد حساس انتخاباتی بعد از روز رای دهی به مراکز ولایات و همچنان به مرکز ملی جمع آوری آراء در مرکز توجه جدی نموده تا احتمال هر گونه دستبرد به آرای مردم و تقلب کاهش یابد.

 BBC

همچنان از کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی‌ تقاضا میشود تا در مراحل بعد از روز انتخابات با در نظرداشت تجارب و درسهای آموخته شده از دور اول انتخابات عمل نموده و حین جمع آوری آراء در مرکز ملی نتایج، پروسه قرنطین، بازشماری آراء، بی اعتبار ساختن آراء، اعلان نتایج ابتدایی، بررسی شکایات و اعتراضات و اعلان نتایج نهایی، اصل شفافیت را جدا در نظر گرفته و با استفاده از میکانیزمهای موثر و کارا، عدالت انتخاباتی را تامین نموده و قناعت کاندیدان و تمامی جوانب ذیدخل در پروسه انتخابات را در پذیرش نتایج نهایی انتخابات فراهم آورند.

علاوتا از کاندیدان محترم در دور دوم و هواداران آنها درخواست میگردد تا با احترام به آرای مردم از هر گونه پیش داوری در مورد نتایج آراء خودداری نموده و با ارائه معلومات مؤثق و دقیق به نهادهای انتخاباتی، آنها را در اجرای وظیفه همکاری نمایند.