زنان-690x259

unnamed (1)
زنان افغان در آستانه دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان منبع عکس:  Ahmad Nadeem/Reuters

  موارد فاحش نقض حقوق بشر 

داعش برای جهاد نکاح جدول زمانی مشخص کرد!
 خبرگزاری اکا، ۱۶ جون ۲۰۱۴ فرماندهان گروه تروریستی داعش جدول های زمان بندی شده برای انجام جهاد نکاح بین اعضای خود منتشر کرده اند. خبرگزاری «نون» عراق، در این زمینه سندی را که در یکی از مخفیگاه های داعش به وسیله نیروهای امنیتی عراق پیدا شده است، منتشر کرد. این سند تصویری نشان می دهد که بدعت جهاد نکاح با حساسیت و زمانبندی ویژه ای از سوی عناصر این گروه تروریستی دنبال می شود و نام افرادی که قرار است این نوع جهاد تکفیری را انجام دهند، با ساعت دقیق آن ثبت شده است. 

ایران وضعیت نامعلوم معصومه قلی‌زاده در زندان تبریز
رادیو زمانه، ۱۵ جون ۲۰۱۴  ۳۸۱ کنشگر مدنی و فعال دانشجویی درخواستی در باره  رفع بلاتکلیفی معصومه قلی‌زاده، فعال دانشجویی پیشین دانشگاه علامه طباطبایی تهران در زندان تبریز نوشته و خواستار آزادی او شده‌اند. معصومه قلی‌زاده که دانشجوی مقطع دکترای فلسفه در ترکیه است، روز ۳۱ اردیبهشت بازداشت شده و علت دستگیری‌اش هنوز روشن نیست.

 ایران مهناز محمدی مستندساز برای ۵ سال به زندان اوین رفت
دویچه وله، ۱۰ جون ۲۰۱۴ مهناز محمدی، مستندساز و از فعالان حقوق زنان، روز شنبه خود را برای گذراندن پنج سال حبس تعزیری به دایره اجرای احکام زندان اوین معرفی کرد. این فیلمساز متهم به «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» و «تبلیغ علیه نظام» شده است.

مهناز محمدی را آزاد کنید

ایران خانواده صبا آذرپیک را از گفت‌وگو با رسانه‌ها منع کردند
خبرنگاران ایران، ۱۴ جون ۲۰۱۴ مقام‌های امنیتی ایران خانواده صبا آذرپیک، روزنامه‌نگار زندانی را از گفت‌وگو با رسانه‌ها منع کرده‌اند.

فرهنگ تجاوز باندهای بزهکار بریتانیا ‘مشابه شرایط مناطق جنگی’
بی بی سی، ۱۴ جون ۲۰۱۴ در اجلاسی جهانی در لندن سیاستمداران و فعالان حقوق بشر در مورد خشونت و بهره برداری جنسی در مناطق جنگی و کشورهای بحران‌زده به گفتگو نشسته‌اند. اما کارشناسان می‌گویند همین جا در بریتانیا تجاوزهای گروهی به دختران در باندهای خیابانی شباهت زیادی به آنچه در مناطق جنگی اتفاق می‌افتد دارد. لینا حوسی خبرنگار بی بی سی در لندن به فرهنگ خشونت و تجاوز در باندهای خیابانی بریتانیا پرداخته است.

«تجاوز جنسی به زنان، حربه‌ جنگی شماره‌ یک در درگیری‌ها»
دویچه وله، ۱۴ جون ۲۰۱۴ بنا بر گزارش کمیسیون جهانی زنان سازمان ملل و نهاد یاری‌رسانی آلمانى “مدیکا موندیاله”، تجاوزات جنسى به زنان نه تنها از سوی سربازان متخاصم، بلکه از طرف نیروهای نظامی خودى، همسایگان و خویشان یا اهالی محل نیز صورت مى‌گیرد.
آنجلینا جولی برای پایان دادن به خشونت جنسی در جنگ‌
امیدها و ترس ها: اجلاس برای پایان دادن به خشونت جنسی در جنگ

حمله اوباش و تجاوزهای گروهی در میدان تحریر ناکارآمدی اصلاحات قانونی تازه را نشان می دهد
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، ۱۲ جون ۲۰۱۴ حمله اوباش و تجاوزهای گروهی در میدان تحریر طی جشن پس از سوگند رییس جمهوری تازه مصر دلیل کافی برای ناکارآمدی اصلاحات قانونی تازه برای مقابله با این جرایم است. دست کم نه مورد حمله و تجاوز گروهی در این هفته گزارش شده است. فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر این حمله ها و تجاوزها علیه زنان را محکوم کرد. مسئولان دولتی از مقابله با این حمله های مکرر و مجازات مجرمان کوتاهی کرده اند. آنها اصلاحاتی در قانون مجازات در مورد آزار جنسی را به تصویب رسانده اند. اما فدراسیون تکرار می کند که با این اصلاحات محدود نمی توان با خشونت فراگیر جنسی در مصر مقابله کرد. دولتمردان باید روشی همه جانبه را در پیش بگیرند که نه تنها اصلاحات قانونی بلکه توجه به منشا تبعیض علیه زنان را در بر بگیرد.

پیکر دختر نوجوانی دیگر که از درختی به دار آویخته شده پیدا شد

     دفاع از حقوق بشر

زکیه و علی، زوج بامیانی، از بند رها شدند
بی بی سی، ۱۳ جون ۲۰۱۴ مقامات کمیسیون حقوق بشر افغانستان تایید کردند که خانم زکیه و محمدعلی دو جوان عاشق افغان از ولایت بامیان در مرکز افغانستان که چند روز قبل، یکی توسط پلیس کابل بازداشت شده بود و دیگری در خانه امن پناه گرفته بود، دوباره آزاد شده‌اند. 

احمد شهید: حکم اعدام ریحانه جباری ناروا و غیرعادلانه است
دویچه وله، ۵ جون ۲۰۱۴ احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، حکم اعدام ریحانه جباری به جرم قتل یک مامور پیشین اطلاعاتی را ناروا خوانده و خواستار بازنگری پرونده و محاکمه مجدد او شده است.

خشونت‌های جنسی را به “دوره‌های تاریک تاریخ” بسپاریم
مهر خانه، ۱۴ جون ۲۰۱۴ نشست چهار روزه ۱۵۵کشور با هدف نابودی تجاوز جنسی در دوران جنگ و مقابله با فرهنگ عدم مجازات عاملان این تجاوزها در لندن برگزار شد و کارشناسان هشدار دادند این فرهنگ تنها باعث افزایش قربانیان می‌شود به نقل از ایسنا، پس از چهار روز مذاکره و شهادت وحشتناک قربانیان تجاوزهای جنسی در دوران جنگ، شرکت کنندگان این نشست که ریاست آن را ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس و آنجلینا جولی، بازیگر هالیوودی و فرستاده ویژه کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل برعهده داشتند، پروتکل جدیدی با هدف ارتقای تحقیقات و جمع آوری داده‌ها درباره قربانیان و مجازات عاملان این جنایات تدوین کردند. 

اجلاس جهانی خواستار پایان دادن به خشونت جنسی در جنگ
صندوق جمعیت سازمان ملل متحد، ۱۰ جون ۲۰۱۴  در جنگ ها، بدن زنان به میدان جنگ و تجاوز به یکی از سلاح های جنگ تبدیل می شوند. این هفته، وزرا و نمایندگان سازمان ملل متحد و دیگر سازمان های دولتی همراه با کارشناسان حقوقی، نظامی و قضایی برای پایان دادن به خشونت جنسی در جنگ به راه حل ها می اندیشند. اجلاس جهانی برای پایان دادن به خشونت جنسی در جنگ روز ۱۰ جون در لندن افتتاح شد.

لیبی تصویب قانون اعطای غرامت در مورد جرایم خشونت جنسی
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، ۱۱ جون ۲۰۱۴ امروز لیبی فرمانی را برای اعطای غرامت به قربانیان خشونت جنسی طی جنگ را به تصویب رساند. این فرمان ساختار شناسایی قربانیان و اعطای مزایا به آنها را تعیین کرده است. وزیر دادگستری در ۱۹ ماه فوریه فرمانی را صادر کرده بودکه قربانیان خشونت جنسی در انقلاب لیبی را قربانی جنگی می شناخت. 

تفاهم‌نامه‌‌ای برای «بهبود» وضعیت زنان سرپرست خانوار
خبرگزاری ایرنا، ۱۱ جون ۲۰۱۴ در حالی که بر اساس آمارهای موجود ۸۲ درصد زنان سرپرست خانوار بیکار هستند، تفاهم‌نامه‌ای در زمینه بهبود وضعیت زنان و توان‌افزایی زنان سرپرست خانوار میان «معاونت امور زنان»،«خانواده ریاست جمهوری» و «صندوق جمعیت سازمان ملل» به امضا رسیده است.

لایحه بیمه زنان خانه‌دار به صورت مستقل ارائه می‌شود 

 واکنش فعالان زن به بسته بودن ورزشگاه آزادی: همه محرم بودند به جز زنان ایرانی
جرس، ۱۴ جون ۲۰۱۴ زنان ایرانی بار دیگر پشت درهای بسته ورزشگاه آزادی ماندند. گروهی از زنان ایرانی که دیروز برای تماشای بازی والیبال ایران با برزیل به استادیوم آزادی رفتند، اجازه ورود به ورزشگاه را نیافتند.

جلوگیری از حضور زنان ایرانی در بازی والیبال ایران و برزیل

«شرایط حضور زنان در ورزشگاه‌ها باید فراهم شود»

کودکان 

تجاوز به دانش‌آموزان، در خلاء آموزش و پنهان از افکار عمومی
دویچه وله، ۱۱ جون ۲۰۱۴ تجاوز ناظم مدرسه‌ای در تهران به شش دانش‌آموز پسر مدتی است که برملا شده‌ و سخن از تجاوز معاون یک مدرسه دیگر هم هست؛ اما مسئولین نه می‌خواهند این گونه مسایل رسانه‌‌ای شود و نه به کودکان در مدرسه آموزش‌های لازم داده شود.

پیشینه نامگذاری ۱۲ جون به عنوان روز جهانی مقابله با کار کودک
مهر خانه، ۱۲ جون ۲۰۱۴ سازمان بین‌المللی کار، از سال ۲۰۰۲ بر گستره جهانی کار کودک و اقدامات و تلاش‌های مورد نیاز برای محو آن تمرکز کرد. بر همین اساس روز ۱۲ جون از همان سال به عنوان روز جهانی مقابله با کار کودک اعلام شد که مستلزم همکاری دولت‌ها، کارفرمایان و سازمان‌های کار، جامعه مدنی و میلیون‌ها انسان از سراسر جهان است تا بتوان اقدام مؤثری را برای کمک به کارگران کودک انتظار داشت.

۲۱۵ میلیون کودک ۵ تا ۱۴ ساله گرفتار در دام “کار”

یک مقام سازمان بهزیستی: ‌۶۵ درصد کودکان خیابانی در ایران، اتباع خارجی هستند
رادیو زمانه، ۱۴ جون ۲۰۱۴ ولی‌الله نصر، مدیرکل دفتر آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی ایران گفت: «۶۵ درصد کودکان خیابانی اتباع بیگانه هستند.»

فائو: سوء تغذیه عامل ۵۰ درصد مرگ و میر خردسالان
مهر خانه، ۱۴ جون ۲۰۱۴ سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) با اعلام اینکه سالانه بیش از سه میلیون کودک زیر پنج سال بر اثر سوء تغذیه می‌میرند، کشورهای جهان را به مقابله با این مشکل فراخواند. به نقل از ایسنا، این نهاد غذایی سازمان ملل اعلام کرد سوء تغذیه عامل ۵۰ درصد از مرگ و میر کودکان پایین زیر سال است که به بیش از سه میلیون مرگ در سال بالغ می‌شود.

    حقوق مدنی و سیاسی

حبیبه عسکر: حسرت شرکت در انتخابات را دارم
بی بی سی، ۱۳ جون ۲۰۱۴ حبیبه عسکر ۴۷ سال پیش وقتی ۱۳ سال داشت به رغم مخالفت خانواده و طعنه و نیش و کنایه خودی و بیگانه، روی صحنه تئاتر رفت و آنگونه که خودش می‌گوید نخستین زن افغان است که در تئاتر افغانستان نقش بازی کرد. او که امسال ۶۰ ساله شد، در شهر ملبورن استرالیا زندگی ‌می‌کند. اما آنگونه که خودش می‌گوید، به زندگی در مهاجرت عادت نکرده و همیشه حوادث افغانستان را دنبال می‌کند و غم و شادی اش به غم و شادی مردم افغانستان بستگی دارد.

نگاه انفعالی و سیاسی به لایحه تأمین امنیت زنان نشود
مهر خانه، ۱۴ جون ۲۰۱۴ یک کارشناس امور زنان با بیان اینکه شایسته زن مسلمان ایرانی است که در محیطی امن در عرصه اجتماعی و خانوادگی به وظایف خود بپردازد، گفت: در مورد لایحه‌ تأمین امنیت زنان باید توجه شود که نگاه‌ انفعالی و سیاسی به آن وجود نداشته باشد. به نقل از فارس، زهره الهیان در خصوص بایدهای جامعه زنان و الزاماتی که معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری باید به آنها بپردازد، گفت: ‌از آنجایی که موضوع خانواده در نظام جمهوری اسلامی ایران از اولویت بالایی برخوردار است رسالت معاونت امور زنان ریاست جمهوری بسیار حساس و مهم تلقی می‌شود.

میزان اشتراک زنان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افزایش یافت
سلام وطندار، ۱۴ جون ۲۰۱۴  فوزیه حبیبی معین مالی و اداری وزارت امور زنان به سلام‌وطندار گفت، با وجود تهدیدات امنیتی در برخی از ولایات باز هم اشتراک زنان در ولایات و ولسوالی‌های نا امن بیشتر بود. بانو حبیبی، علت اشتراک گسترده زنان را بیداری، علاقمندی زنان از اهمیت رای شان و باور شان از تامین امنیت توسط نیروهای امنیتی عنوان کرد.

      فرهنگ و جامعه

چرا باید در ایران ‘کانون ازدواج موقت’ تشکیل شود
بی بی سی، ۱۱ جون ۲۰۱۴ مرکز پژوهش‌های مجلس ایران گزارش مفصلی در باره ازدواج موقت منتشر کرده که در آن پیشنهاد شده “ازدواج موقت به عنوان راهی معقول و مشروع تبلیغ و دید جامعه نسبت به آن تصحیح شود تا افراد از مزایای آن آگاه شوند و بدانند که می توانند از آن به عنوان صیانت خود از حرام استفاده کنند.”در این گزارش توصیه شده که “کانون های ازدواج موقت” تشکیل شود و “این نهاد شرعی به عنوان یک هنجار فرهنگی عملا گسترش یابد.”

روابط دختر و پسر؛ از کم‌شدن سن شروع رابطه تا برقراری رابطه جنسی به جای رابطه عاطفی
مهر خانه، ۱۴ جون ۲۰۱۴ یکی از مسائل مهم اجتماعی در حال حاضر، مسئله روابط دختر و پسر است. به رغم این‌که درباره روابط دختر و پسر در ایران اطلاعات چندان روشنی وجود ندارد و این امر معلول فقدان تحقیقات و نیز برخی از صلاحدیدهای مسئولین درخصوص عدم انتشار آمار در این موضوع است، به نظر می رسد که این روابط در سال‌های اخیر افزایش چشم‌گیری داشته است.

جلوگیری از حضور زنان ایرانی در بازی والیبال ایران و برزیل
دویچه وله ۱۴ جون ۲۰۱۴ گروهی از زنان ایران که روز جمعه برای تماشای بازی والیبال میان ایران و برزیل به استادیوم آزادی رفته بودند، اجازه ورود به ورزشگاه را نیافتند. این در حالی بود که زنان برزیلی در استادیوم ۱۲ هزارنفری آزادی حضور داشتند.

فستیوال بین المللی شعر در سوئد با حضور یک زن شاعر ایرانی
مدرسه فمینیستی، ۶ می ۲۰۱۴  فستیوال سالانه شعر مرسی پوئزی که همه ساله در شهر یوتوبری سوئد برگزار می شود، امسال نهمین دوره خود را با حضور شاعرانی از کشورهای مختلف برگزار کرد. در فستیوال امسال پگاه احمدی (شاعر مقیم آلمان) و گروس عبدالملکیان (‌شاعر مقیم ایران)، میهمانان ایرانی این جشنواره بودند که در کنار شاعرانی از سوئد، جهان عرب و بلاروس به ارائه اشعار خود پرداختند.

اطلاع‌رسانی؛ حلقه مفقود اهدای خون در زنان
مهر خانه، ۱۵ جون ۲۰۱۴ شعار روز جهانی اهدای خون در حالی با عنوان “خون سالم برای نجات مادران” نام‌گذاری شده است که در کشور ما زنان رغبت چندانی برای اهدای خون ندارند و مردان با سهم ۹۲ درصدی، اهداکنندگان خون به زنان و مردان کشورمان هستند.

«شرایط حضور زنان در ورزشگاه‌ها باید فراهم شود»
رادیو زمانه، ۱۵ جون ۲۰۱۴ بهروز نعمتی، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس ایران گفت: «مخالفت کلی برای حضور بانوان در ورزشگاه‌ها وجود ندارد اما لازم است شرایط حضور این قشر جامعه در ورزشگاه‌ها فراهم شود.»

 فیلم: زنان سیرا لئون پشت میله های زندان
ایرین، ۱۲ جون ۲۰۱۴ دوازده سال از پایان جنگ های داخلی طولانی سیرالئون گذشته است اما خسارات جنگ هنوز هم بر روی زندگی مردم تاثیر می گذارد. طبق آمار، تعداد زنان زندانی در سه سال گذشته دو برابر شده است.

جشنواره موسیقی بانوان برگزار نشد
رادیو زمانه، ۱۶ جون ۲۰۱۴ همه منتظر بودند که بعد از شش سال جشنواره موسیقی بانوان در تالار وحدت برگزار شود. اما با فرارسیدن ۲۴ خرداد ماه برنامه به هم خورد، علاقمندان به موسیقی پشت درهای بسته ماندند و این جشنواره برگزار نشد. مسئولان وزارت ارشاد می‌گویند این برنامه از اول هم جشنواره نبود و بلیت هم به اندازه کافی فروش نرفته بود. آن‌ها وعده داده‌اند که بعد از ماه رمضان این جشنواره برگزار شود. زنان هنرمند اما می‌گویند امکان تبلیغات برای آن‌ها فراهم نشده بود و با این حال مردم استقبال کرده بودند.

   سیاست

نشست مشترک نمایندگان زن ایران و افغانستان در هفته جاری
مهر خانه، ۱۵ جون ۲۰۱۴ هیئت پارلمانی متشکل از تعدادی از نمایندگان زن مجلس افغانستان هفته جاری به دعوت فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی وارد ایران می‌شوند.رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهرخانه، با اعلام این خبر گفت: این هیئت پارلمانی دوشنبه هفته جاری وارد ایران می‌شوند و پس از زیارت حرم حضرت ثامن‌الحجج (ع)، روز سه‌شنبه به تهران سفر کرده و اولین جلسه نمایندگان زن دو کشور، سه‌شنبه بعدازظهر در مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.

ایران مولاوردی: کارگروه‌های تخصصی حوزه زنان از اول تیر رسماً کار خود را آغاز می‌کنند

 ایران ۱۹۵ نماینده مجلس از دولت خواستند به وضعیت حجاب رسیدگی کند
رادیو زمانه، ۱۵ جون ۲۰۱۴ ۱۹۵ تن از نمایندگان مجلس ایران در بیانیه‌ای خطاب به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری این کشور از وضعیت حجاب ابراز نگرانی کردند. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، این نمایندگان در بیانیه خود خواهان توجه، پیگیری و اجرای قانون راهکارهای اجرایی حجاب شدند.

       گزارش، پژوهش و کتاب

شب نجاتِ مامان، یا شب از دست رفتنِ کودکی‌ام!
مدرسه فمینیستی،۱۳ جون ۲۰۱۴  مطلب زیر، دهمین روایت از مجموعه «تجربه های زنانه» است که توسط فرانک فرید، شاعر، مترجم و فعال حقوق زنان، به فارسی برگردانده شده است. مجموعه «تجربه های زنانه» را فرانک فرید از کتابی که «ریوکا سالمن» آنها را گردآوریو به چاپ رسانده، انتخاب و ترجمه کرده است. ماجرای زیر یکی از این روایت ها به قلم «دی.اچ. وو» است. ۹ روایت این مجموعه تحت عنوان «سرت به کار خودت نباشد!» ، «نقاش شهر»، «دستشویی از آنِ ما»، «دوچرخه سوار بینوا»، «موعظه های مجرم»، «پرش به سوی آلپ» و «لغو مینی ژوپ در نه روز»، «می توانی قوانین را به چالش بکشی»و «غوز بالا غوز» پیشتر در مدرسه فمینیستی منتشر شده است.

خشونت‌های جنسی؛ وسیله‌ای برای پیروزی در جنگ‌ها
دویچه وله، ۱ جون ۲۰۱۴ تجاوز جنسی هنوز یکی از ابزارهای متداول در جنگ‌هاست. یک کنفرانس جهانی در لندن به این موضوع و راهکارهای مقابله با آن و شیوه‌های کمک به قربانیان خشونت‌های جنسی پرداخته است.

      آرمان شهر

افغانستان به روایت دیگر
«افغانستان به روایت دیگر» کمپاینی است که به وسیله آرمان شهر/ OPEN ASIAو فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر(FIDH) به مدت ۱۰۰ روز تا انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان جریان دارد. در این کمپاین شخصیت های برجسته اجتماعی، سیاسی و فرهنگی با گفتگو در مورد جامعه ای که در برگیرنده حقوق زنان و حقوق انسان باشد، صدای مترقی افغانستان را به گوش می‏رسانند.

شما می توانید هر روز یک مصاحبه از کمپاین «افغانستان به روایت دیگر» را در وبسایت آرمانشهر، روزنامه ۸ صبح و انگلیسی آنها را در

وبسایت روزنامه هافینگتون پست (Huffington Post) بخوانید. همچنین این مصاحبه ها در وبسایت فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر(FIDH) نیز قابل دسترس است.

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این شماره: دویچه وله، رادیو زمانه، پژواک، مدرسه فمینیستی، مهرخانه، بی بی سی، گاردین، توانا: آموزشکده جامعه مدنی در ایران، کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، دموکراسی باز، هشت صبح، آرمان شهر، رادیو فردا، رادیو ازادی، خبرگزاری مهر، سازمان ملل و consilium europa.

پیوست‌ها: