افغانستان

223

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان برگزار شد/ منبع کاریکاتور

 انتخابات

اخبار انتخاباتی
عبدالله: شمارش آرا فورا متوقف شود
کمیسیون مستقل انتخابات: بریدن انگشت رای‌ دهندگان نابخشودنی است

یازده ناظم و ناظر انتخاباتی در ولایت سمنگان کشته شدند
عبدالله خواستار تعلیق وظیفه رییس دارالانشای کمیسیون انتخابات شد
ستایش شورای امنیت ملی از هماهنگی نیروهای امنیتی

کمیسیون انتخابات دو بار از یک سوراخ گزیده شد

برای بررسی اتهام‌ ها در برابر امرخیل، یک هیات تعیین شد

ثبت نتایج آرای انتخابات در بانک اطلاعاتی کمیسیون مستقل انتخابات، آغاز می ‌شود

استقبال گرم کشورها و سازمان ‌های جهانی از برگزاری انتخابات افغانستان

نادر محسنی: ۲۹ مورد شکایت از کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات ثبت شده است

دو نفر به همراه صدها کارت جعلی رای دهی دستگیر شدند

رادفر: تعدادی از رسانه ها در دوره سکوت مرتکب تخلفات جدی شده اند

ایوب زاده: تخلف و تقلب در دور دوم انتخابات صورت گرفته است

سازمان ملل: کمیسیون ‌های انتخاباتی افغانستان مسوولیت خطیری دارند

بیش از ٧ میلیون نفر در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان شرکت کردند

ثبت ۱۳۵ مورد تخلف در روز انتخابات افغانستان

کمیسیون عالی دولتی جهت آمادگی برای برگزاری مراسم تحلیف رییس جمهوری منتخب جلسه کرد

جنرال سالنگی: دشمنان افغانستان در برنامه ریزی های شان برای انتخابات ناکام ماندند

مجلس سنا از مشارکت مردم، کارکردهای نیروهای امنیتی و رسانه ها ستایش کرد

پژواک نتایج آراى١٧٠ محل رای دهى را منتشر ساخت

کار رسیدگی به ۲۵۵۸ شکایت انتخاباتی آغاز شد

تیم انتخاباتی اشرف غنی: همه باید نتیجه انتخابات را بپذیرند

فیفا یافته هایش را از نظارت انتخابات پخش کرد

پایان زمان برای پذیرفتن شکایت های انتخاباتی

امریکا: به شکایات ثبت شده انتخاباتی، دقیق رسید‌گی کنید

معترضان در هرات: کمیسیون‌ های انتخاباتی باید شفاف کار کنند

     موارد نقض فاحش حقوق بشر

عاملان غیردولتی
تخریب یک مکتب در شمال افغانستان

فارسی.رو/ ۲۶/۳/۱۳۹۳ جنگجویان وابسته به گروه طالبان توسط یک بمب یک مکتب را در ولایت فاریاب واقع در شمال افغانستان تخریب کردند. این بمب در مکتب موسوم به لیسه خراسان شهر میمنه مرکز ولایت فاریاب منفجر شد. گفته می شود که در این رویداد به معلمان و کارمندان اداری این مکتب آسیبی نرسیده است.

    زنان

یک دختر جوان در جوزجان خودکشی کرد
خبرگزاری باختر/ ۱۹/۳/۱۳۹۳ یک دختر جوان به خاطر وضعیت ظاهری اش در ولایت جوزجان خودکشی کرد. این دختر پانزده ساله که در صنف هشتم درس می خواند همواره از زیبا نبودنش در رنج بود و این مساله باعث بروز افسردگی در او شده بود. اما به گفته اقارب نزدیک این دختر وی بخاطر فقر اقتصادی و معیوبیت مادرش دست به این عمل زده است.

 یک دختر جوان در بغلان خودکشی کرد
رادیو کلید/ ۲۶/۳/۱۳۹۳ یک دختر جوان در بغلان خودکشی کرد. مقام ها در ریاست امور زنان ولایت بغلان می گویند: یک دختر ۱۸ ساله به دلیل خشونت های فامیلی، خود را به دریا بغلان انداخته و خودکشی کرده است. خدیجه یقین، رییس امور زنان ولایت بغلان می گوید: این دختر باشنده شهر پلخمری بوده و جسد وی تاکنون دریافت نشده است.

 یک خانم در فاریاب خود را حلق ‌آویز کرد
رادیو وطندار/ ۲۶/۳/۱۳۹۳ سمونوال سربلند هشام  مدیر جنایی فرماندهی پولیس فاریاب می گوید: این خانم بیست ساله که آناهیتا نام داشت، خودش را در حمام خانه ‌اش در ناحیه سوم شهر میمنه حلق ‌آویز کرده است. آقای هشام، دلیل این حادثه را تکلیف روانی این خانم عنوان کرده است. خانواده آناهیتا از کسی شکایت نکرده و هنوز در پیوند به این قضیه نیز هیچ کس بازداشت نشده است.

 حامیان و فعالان

نهادهای مدنی: کمیسیون ‌های انتخاباتی باید بی طرف و شفاف عمل کنند
طلوع نیوز/ ۲۷/۳/۱۳۹۳ نهادهای نظارت کننده و شماری از نهادهای مدنی، از کمیسیون های انتخاباتی می خواهند که شفاف و بی طرفانه عمل کنند. این نهاد ها می گویند: هرگونه بی مسوولیتی و خلاف ورزی کمیسیون های انتخاباتی مشروعیت حکومت آینده را صدمه خواهد زد. نهادهای مدنی از کمیسیون های انتخاباتی می خواهند تا به آرای مردم حرمت بگذارند.

 بیش از شصت خانواده به خوست پناهنده شده اند
خبرگزاری باختر/ ۲۵/۳/۱۳۹۳ بیش از شصت خانواده از وزیرستان شمالی به ولایت خوست پناهنده شده اند. سخنگوی والی خوست گفت: این خانواده ها از اثر ناامنی ها از وزیرستان شمالی و میرام شاه به ولسوالی های گربز، نادرشاه کوت و مرکز ولایت آمده اند. برای  این خانواده ها که بیشتر آنان اطفال و زنان می باشند، یک مقدار مواد غذایی و لوازم ضروری از سوی مقام ولایت و موسسات کمک رسان توزیع شده است.

      حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی

مجلس نمایندگان قانون منع پول شویی و عواید ناشی از جرایم را تصویب کرد
رادیو آزادی/ ۲۶/۳/۱۳۹۳ سرانجام پس از هفته ها بحث و تکمیل نبودن نصاب در ولسی جرگه، قانون جلوگیری از پول شویی و عواید ناشی از جرایم، که یکی از قوانین مهم در زمینه اقتصاد محسوب می شود، در هشت فصل و هفتاد ماده با اکثریت آرا تصویب گردید. مسوولان د افغانستان بانک از این اقدام ولسی جرگه استقبال کرده می گویند: این قانون با در نظرداشت تمام شرایط سازمان بین المللی پول آماده و تصویب گردیده است.

دو کارخانۀ بزرگ تولید لبنیات در ولایت بلخ تاسیس شد
خبرگزاری باختر/ ۲۱/۳/۱۳۹۳ دو کارخانه بزرگ تولید لبنیات در ولایت بلخ آغاز به کار کرد. این کارخانه ها روزانه با تولید ده هزار لیتر شیر، توانایی تهیۀ هزار کیلو لبنیات چون ماست، پنیر و قیماق را دارد. به اساس ارقام ارایه شده روزانه یک هزار کارگر در این کارخانه ها کار می کنند که از این میان چهارصد نفر آن دختران و زنان می باشند.

نشست فعالان اقتصادی افغانستان، قرقیزستان، پاکستان و تاجیکستان
فارسی.رو/ ۲۶/۳/۱۳۹۳ قرار است فعالان اقتصادی کشورهای افغانستان، قرقیزستان، تاجیکستان و پاکستان تشکیل جلسه دهند و به بررسی مسایل تجارتی منطقه بپردازند. نمایندگان اتاق های تجارت و صنایع افغانستان، قرقیزستان، پاکستان و تاجیکستان نشستی را تحت عنوان بررسی مسایل تجارت خارجی در منطقه در شهر دوشنبه برگزار خواهند کرد.

  نسل سوم: همبستگی، صلح پایدار، محیط زیست سالم و ارتباطات

راه اندازی یک شبکه اجتماعی برای مردم افغانستان
خبرگزاری رشد/ ۲۶/۳/۱۳۹۳ یک تیم از برنامه ‌نویسان افغانستان، اقدام به راه ‌اندازی یک شبکه اجتماعی برای مردم افغانستان کرده‌ اند. این شبکه اجتماعی که “کابل ‌جان” نام دارد، با استقبال گسترده‌ شهروندان افغانستان رو به‌ رو گشته است. سهراب غیرت، برنامه‌ نویسی که مبتکر اصلی ایجاد این شبکه اجتماعی افغانی است می‌گوید: هدف از راه‌ اندازی این شبکه اجتماعی گردآوری تمام شهروندان افغانستان در یک شبکه اجتماعی خودی است.

پلاستیک ‌های مضر کشنده ‌های مخفی انسان
۸صبح/ ۲۸/۳/۱۳۹۳ غذای روزمره ما معمولا به شکلی با پلاستیک در تماس است. به‌ صورت معمول غذا از محل تولید، ذخیره‌ سازی، انتقال و حتا در خانه با پلاستیک در تماس می ‌باشد. در گذشته ماده کیمیاوی موجود در پلاستیک به نام بای فینولای مصون خوانده شده بود، مگر امروز ثابت شده که موجودیت این ماده در پلاستیک به صحت انسان بسیار مضر است. این ماده از وسایل پلاستیکی با گرم شدن یا به تماس شدن با بعضی اسیدها، ترشح می‌کند. مشکل دیگری که از پلاستیک به بار می‌آید آلودگی محیطی است.

  جنگ

تلفات ملکی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
شش تن در انفجار ماین در یک مرکز رای دهی در ولایت فاریاب زخمی شدند. دو زن در اثر پرتاب موشک در یک مرکز رای دهی در ولایت پروان زخمی شدند. انفجار ماین جان چهار تن را در ولایت قندهار گرفت.

تلفات نظامی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
۷ مهاجم انتحاری در ولایت قندهار، که داخل یک ساختمان شده بودند، از سوی نیروهای افغان کشته شدند. سه طالب مسلح در نتیجه درگیری با نیروهای امنیتی در قریه الوزایی ولایت لوگر کشته شدند. یک طالب مسلح در ولایت لغمان کشته شد. طراح حمله به مرکز رای دهی ولایت جوزجان کشته شد. دو طالب مسلح در یک درگیری با نیروهای امنیتی در ولایت بامیان زخمی شدند. طالبان با حمله به مراکز رای دهی در ولایت بدخشان سه پولیس را به شهادت رساندند. هشت مخالف مسلح در دو ولسوالی ولایت لغمان کشته شدند.

اردوی امریکا در مورد ناپدید شدن باو برگدال تحقیق می کند
رادیو آزادی/ ۲۷/۳/۱۳۹۳ اردوی امریکا تحقیقات در مورد ناپدید شدن باو برگدال، نظامی امریکایی را آغاز کرده است. اردوی امریکا می گوید: تحقیقاتی را در مورد ناپدید شدن برگدال در سال ۲۰۰۹ در افغانستان آغاز کرده اند. برگدال که ۵ سال در اسارت طالبان قرار داشت، ماه گذشته در بدل آزادی ۵ مقام طالبان از زندان گوانتامو آزاد شد.

یک هواپیمای تجسسی امریکا در غزنی سقوط کرد
فارسی.رو/ ۲۴/۳/۱۳۹۳ مقام های محلی در غزنی از سقوط یک هواپیمای تجسسی امریکا در منطقه ‌ای موسوم به “نوغی” در حومه شهر غزنی خبر می‌ دهند. محمدعلی احمدی؛ معاون والی غزنی می‌گوید: این هواپیما در اثر مشکلات فنی سقوط کرده است. اما طالبان مسلح در تماس با رسانه ها گفته اند: این هواپیما در نتیجه تیراندازی آن ها سقوط کرده است.

        سیاست

انتقال زندانیان از زندان مخفی پروان
رادیو فرانسه/ ۲۳/۳/۱۳۹۳ امریکاییان دوازده تن از زندانی سیاسی، که متهم به اعمال تروریستی هستند را از یک زندان مخفی خود در افغانستان، به امریکا منتقل کردند. به گفتۀ یکی از مسوولین امریکایی که نخواست نامش فاش شود، ماه گذشته یک زندانی فرانسوی، یک کویتی و ده پاکستانی، از زندان مخفی امریکاییان در پروان، به کشورهای شان فرستاده شدند. این منبع اضافه می کند که در این زندان هنوز هم ۳۸ زندانی که افغان نیستند، حضور دارند

فروپاشی اقتصاد جنگ در افغانستان
اطلاعات روز/ ۲۵/۳/۱۳۹۳ آخرین عقب ‌نشینی غربی‌ها از افغانستان همین اکنون نیز میراث مفتضحی را برای رییس جمهور جدید افغانستان به ‌جا مانده ‌است‌، رییس جمهوری که در اولین انتقال مسالمت ‌‌آمیز قدرت در این کشور، قدرت را در اختیار خواهد گرفت. روند انتخابات به تحلیف رهبر ملی ‌ای خواهد انجامید که اقتصاد ضعیف و شورش ‌های رو به افزایش را به ارث می ‌برد. یک اقتصاد نظامی به ارزش صدها میلیارد دالر، که بخش بزرگ آن اکنون برباد رفته است، حکومت کرزی را برای بیش از یک دهه برپا نگه ‌داشت و تقریبا نیمِ جمعیت افغانستان به شکل مستقیم از آن نفع بردند.

مسیر بی بازگشت دمکراسی
روزنامه افغانستان/ ۲۶/۳/۱۳۹۳ با آن که دلایل زیادی وجود داشت که مردم افغانستان در دور دوم انتخابات حضور کمرنگ داشته باشند؛ اما حضور مردم در روز ۲۴ جوزا در مراکز انتخاباتی نشان داد که یک تغییر و تحول اساسی در نگاه ها و رویکردهای اجتماعی به وجود آمده است. این نگاه بیان گر این است که مردم مسیر زندگی خود را انتخاب کرده و با تمام وجود خواهان دوام و تقویت روند دمکراسی در کشور هستند.

مستغنی: پاکستان با متهم کردن افغانستان می خواهد تخطی هایش را پنهان کند
رادیو آزادی/ ۲۶/۳/۱۳۹۳ وزارت خارجه افغانستان در پاسخ به نامه پاکستان، خواهان همکاری مشترک آن کشور در راستای مبارزه با تروریزم در منطقه گردید. مقامات این وزارت می گویند: پاکستان نامه ای را به تاریخ ۹ جون، عنوانی وزارت خارجه افغانستان فرستاده و در آن گفته است: از این سوی خط دیورند حملات راکتی بر برخی از مناطق پاکستان انجام می شود و آنان در پاسخ به آن دست به حملات راکتی می زنند. احمد شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان گفت: پاکستان به هدف پنهان ساختن تخطی هایش، افغانستان را متهم به اجرای حملات تروریستی به خاک آن کشور می نماید.

      فرهنگ

نقش مثبت جنبش معاصر روشنفکری افغانستان
رادیو فرانسه/ ۲۵/۳/۱۳۹۳ اخیراً کتابی بنام سیر جنبش روشنفکری در افغانستان منتشر شده است که نویسنده آن میر محمد یعقوب مشعوف است. یعقوب مشعوف عقیده دارد که وضعیت روشنفکران در ده سال اخیر را می شود با “یک گام به پیش” توصیف کرد. البته او اعتقاد دارد که نقش روشنفکران در این دوره بسیار ضعیف است و اضافه می کند که سیاست های دولت در این زمینه بی تقصیر نبوده است.

دومین جشنواره فلم‏ های انیمیشن کابل
رادیو کلید/ ۲۶/۳/۱۳۹۳ جشنواره فلم‏ های انیمیشن کابل، گویته انستیتیوت، فاکولته هنرهای زیبا و ریاست افغان فلم، دومین جشنواره فلم ‏های انیمیشن را در تالار فاکولته هنرهای زیبای پوهنتون کابل برگزار کردند. فلم انیمیشن “نامه ‏ای به بهشت” از محمدناصر هاشمی توانست جایزه ویژه این جشنواره را به خود اختصاص دهد. در این جشنواره به تعداد ۱۵ فلم انیمیشن نمایش داده شد که از این میان سه فلم انیمیشن حایز مقام اول، دوم و سوم شدند.

بهترین کتاب ها در مورد افغانستان
خبرگزاری رشد/ ۲۵/۳/۱۳۹۳ گاردین در مطلبی کتاب های “بادبادک باز”، “سنگ صبور” و Butcher and Bolt را بهترین کتاب های نوشته شده در مورد افغانستان معرفی کرد. زندگی مشقت بار زنان افغانستان، پیچیدگی زندگی معاصر در این کشور و داستان تجاوز و ناکامی خارجی ها در این سه رمان به گونه ای مناسب روایت شده است.

     آرمان شهر

فستیوال فیلم زنان
نخستین جشنواره بین ‌المللی فیلم زنان توسط بنیاد آرمان ‌شهر و خانه فیلم رویا با ریاست گیسو جهانگیری و رویا سادات برای اولین بار در منطقه به مناسبت ۸ مارس، با حضور بیش از ۱۵۰۰ نفر در ارگ هرات برگزار شد. صد فیلم از ۲۰ کشور دنیا به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود که پس از تایید هیات داوران،۱۰ فیلم از افغانستان و ۲۵ فیلم از دیگر کشورها به نمایش در آمد. این فستیوال به طور سالانه در شهرهای مختلف برگزار خواهد شد.

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌ شهر، صفحه ‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

دیگر هفت روز نامه های حقوق بشر آرمان شهر
هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان
هفت روز نامه حقوق بشر ایران
هفت روز نامه تاجیکستان

منابع این هفته : خبرگزاری خاورمیانه، بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، رادیو آزادی، روزنامه ۸ صبح، فارسی.رو، خبرگزاری خامه، خبرگزاری پژواک، رادیو بین‏ المللی فرانسه، روزنامه افغانستان، روزنامه ماندگار، تلویزیون یک، صدای آلمان، آژانس خبری باختر، اطلاعات روز، خبرگزاری هریوا، ان پی نیوز، افغان ایرکا، یادگار افغان، خبرگزاری رشد، صدای افغان، رادیو وطندار.

هفت روزنامه حقوق بشری افغانستان شماره۵۲

پیوست‌ها: