haftgirl-frisking-soldier-800x529

بازرسی بدنی سرباز: نقاشی بر روی دیواری که اسراییل ساخته است/ عکس: جولیا کیماراستی/از وبسایت تراول رپرتاژ

 موارد نقض فاحش حقوق بشر

سوریه استفاده ‘سازمان‌یافته’ از سلاح‌های شیمیایی

نهادهای دولتی
مصر حکم اعدام بیش از ۱۸۰ متهم اخوان‌المسلمین تایید شد
فلسطین جنگنده‌های هوایی اسراییل نوار غزه را بمباران کردند
فلسطین پسر ۱۵ ساله فلسطینی به ضرب گلوله سربازان اسراییلی کشته شد
اسراییل در جستجوی نوجوانان ناپدید شده، پنجاه فلسطینی دیگر را بازداشت کرد
پاکستان شش کشته در حمله پهپاد آمریکایی به وزیرستان

عوامل غیردولتی
فلسطین جستجو برای یافتن نوجوانان اسراییلی ادامه دارد
نیجریه «حمله انتحاری» به جمع تماشاگران جام جهانی
کنیا اسلام‌گرایان ده‌ها نفر در «حین تماشای جام جهانی» کشتند
عراق ‘صدها نفر’ از پیکارجویان داعش ‘بریتانیایی‌اند’
عراق انتشار تصاویر ‘قتل‌عام’ توسط داعش
القاعده، بوکوحرام و داعش؛ این گروهها چه می‌خواهند

   عدالت

مصونیت روسای کشورها و دولت ها از جرایم بین المللی؟
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۰ جون ۲۰۱۴ در مقاله اعلام موضع به امضای عبدالکریم لاهیجی، رییس فدراسیون، و اعضای دفتر آفریقای این فدراسیون، سوهیر بالحسن، شیلا مووانگا ناباخوا، دیسماس کیتنگه سنگا، دریسا ترائوره، پل نساپو، آلیس موخوه و ماباسا فال آمده است: اتحادیه آفریقا باید با انسجام و شجاعت اقدام کند. نشست وزرای دادگستری اتحادیه آفریقا در روزهای ۱۵ و ۱۶ مه ۲۰۱۴ پیشنهاد گسترش صلاحیت دادگاه عدالت و حقوق بشر آفریقا را به امور کیفری بررسی کردند. اتحادیه آفریقا سال هاست که این اصلاحیه را در دست دارد و هدف آن توانمند ساختن دادگاه آفریقا برای رسیدگی به اتهام های مسوؤلان جنایت های فاحش، به ویژه جنایت های جنگی، جنایت های علیه بشریت و نسل کشی است. نشست وزرا توصیه کرد که این طرح سران شاغل کشورها و دولت ها و دیگر مسوؤلان در حال وظیفه را تا پایان دوره کاری از پیگرد معاف کند. با این توصیه، وزرای دادگستری از مصونیت همان افرادی دفاع کرده اند که بیشترین مسوؤلیت را در جرایم فاحش دارند… نشست ۲۳ام سران اتحادیه آفریقا می تواند و بایستی این موضع را تغییر دهد و نباید این اتهام را تایید کند که این اتحادیه «سندیکای دیکتاتورها» است. عفو بین الملل نیز در بیانیه ای گفت: رهبران دولت ها نباید به خودشان مصونیت اعطا کنند.

تونس کمیسیون حقیقت و کرامت تشکیل شد
برنامه توسعه سازمان ملل ۹ جون ۲۰۱۴ رییس جمهوری تونس، رییس مجمع ملی قانون اساسی، و نخست وزیر تونس آغاز کار کمیسیون تازه تشکیل شده حقیقت و کرامت را اعلام کردند. این کمیسیون که بر اساس قانون عدالت در گذار مصوب ۱۵ دسامبر ۲۰۱۳ تشکیل شده شماری از راه کارهای قضایی و غیرقضایی را برای تحقیق در باره موارد نقض فاحش حقوق بشر که از زمان استقلال کشور انجام شده به کار خواهد گرفت، به قربانیان غرامت خواهد داد و از آنها اعاده حیثیت خواهد کرد. رییس جمهوری المزروقی اعلام کرد: «بدون پذیرش خطاهای گذشته و توجه به آنها دمکراسی پایدار وجود نخواهد داشت.»

کمپین در رسانه های اجتماعی به مناسبت روز جهانی عدالت کیفری
دادگاه بین المللی جزایی ۱۹ جون ۲۰۱۴ امروز برای بزرگداشت روز ۱۷ جولای، روز جهانی عدالت کیفری، کمپینی در رسانه های اجتماعی آغاز شد. این کمپین که از امروز تا ۱۷ جولای ادامه دارد با هدف افزایش آگاهی در باره ضرورت عدالت بین المللی در سراسر جهان و برقراری ارتباط میان کوشندگان جهانی عادلانه تر و صلح آمیز به راه افتاده است. این کمپین را دادگاه بین المللی جزایی و رییس مجمع کشورهای عضو به راه انداخته اند و دارای سه جنبه است: ۱) ارسال عکس با در دست داشتن نوشته «#عدالت مهم است #۱۷ جولای» به صفحه فیس بوک عدالت مهم است؛ ۲) تغییر عکس خود در فیس بوک در روز ۱۷ جولای به لوگوی #۱۷ جولای؛ ۳) توییتر: مشارکت کنندگان می توانند طی کمپین و به ویژه در روز ۱۷ جولای با استفاده از #JusticeMatters و #۱۷July در توییتر به کمپین بپیوندند.

مکزیک گور دسته جمعی با ده ها جنازه پیدا شد
الجزیره ۲۰ جون ۲۰۱۴ دست کم ۳۱ جنازه در گوری دسته جمعی در وراکروز، کانون خشونت قاچاقچیان مواد مخدر، پیدا شد.
ترکیه ۲۳۰ نظامی متهم در پرونده “کودتا علیه اردوغان” آزاد می‌شوند

آلمان/آمریکا زندان‌‌بان آشویتس در آمریکا دستگیر شد
دویچه وله ۱۹ جون ۲۰۱۴ یوهان برییر، ۸۹ ساله، زندان‌بان پیشین اردوگاه آشویتس مظنون است به این‌که در قتل صدها‌ هزار یهودی همدستی داشته است.

     حقوق مدنی و سیاسی

اسراییل تغذیه اجباری برای سرکوب مقاومت؛ اتحادیه‏ اروپا باید اقدام کند!
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۹ جون ۲۰۱۴ در حالی که اسراییل به سرعت مشغول تصویب قانونی برای تغذیه اجباری زندانیان در اعتصاب غذا است، اتحادیه‏ اروپا و جامعه بین المللی باید این قانون را محکوم کنند و از اسراییل بخواهند به حبس غیرقضایی پایان دهد. بیش از ۱۲۵ زندانی فلسطینی از ۲۴ آپریل ۲۰۱۴ در اعتراض به تداوم سیاست حبس غیرقضایی اسراییل در اعتصاب غذا هستند. سازمان های امضا کننده این بیانیه از جامعه بین المللی خواستند به علاوه اقدامات تنبیهی سازمان زندان های اسراییل را محکوم کند. این اقدامات از جمله موارد زیر را در بر می گیرند: انزوای اعتصاب غذا کنندگان، محرومیت از دیدار با وکیل مدافع، محرومیت از ملاقات با خانواده، حمله های خشونت آمیز به سلول ها، محرومیت از مراقبت پزشکی. جامعه پزشکان جهان تغذیه اجباری زندانیان را در اعلامیه مالتا شکنجه توصیف و گزارشگر ویژه سازمان ملل برای شکنجه و دیگر نهادهای سازمان ملل و صلیب سرخ آن را محکوم کرده اند. بنا به گزارش سال ۲۰۰۶ سازمان ملل در باره زندانیان گوانتانامو، تغذیه اجباری زندانیان ناقض حق درمان آنهاست. این بیانیه را شبکه حقوق بشر اروپا‏ ـ‏ ‏مدیترانه (با ۸۰ عضو در ۳۰ کشور)، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر (با ۱۷۸ سازمان عضو در جهان) و گردهمایی سازمان های غیردولتی در فرانسه در حمایت از فلسطین (با ۴۴ سازمان عضو و ناظر) امضا کرده اند.

مصر سرکوب آزادی بیان ادامه دارد
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۸جون ۲۰۱۴ از زمان انتخاب ریاست جمهوری تازه عبدالفتاح السیسی، سرکوب آزادی بیان و عقیده روزنامه نگاران و کارکنان رسانه ها و مدافعان حقوق بشر، معترضان و دانشگاهیان را هدف گرفته است. فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر از دولتمردان مصر خواست به این اقدامات پایان دهند و به حقوق بشر و آزادی های شناخته شده بین المللی احترام بگذارند.
اوگاندا آمریکا، اوگاندا را به دلیل وضع قوانینی ضد همجنس‌گرایان تحریم کرد
ترکیه بازداشت چند نفر در رابطه با رسوایی شنود
مصر محکومیت ۲۵ تن از فعالان مدنی به زندان‌های طولانی مدت

جاسوسی
بریتانیا قانون اجازه جاسوسی گسترده را می دهد
الجزیره ۱۸ جون ۲۰۱۴ بالاترین مقام فعالیت های ضد تروریسم در بریتانیا ناگزیر شد سیاست مخفی دولت را که اجازه جاسوسی گسترده در تمام صفحات فیس بوک، توییتر، یوتیوب و گوگل را اجازه می دهد فاش کند. چارلز فار، رییس کل اداره امنیت و ضد تروریسم ادعا کرد که سرویس اطلاعات بریتانیا (ستاد ارتباطات دولتی GCHQ) حق دارد ارتباطات بین ساکنان کشور را کنترل کند.

     جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

نیجریه حکم مهم دادگاه در باره محیط زیست
عفو بین الملل ۲۰ جون ۲۰۱۴ دادگاهی در بریتانیا حکم مهمی صادر کرده است که سرانجام راه را برای رسیدگی به مسوؤلیت شرکت شل در آلودگی ویرانگر نفتی در دلتای نیجر باز می کند. رییس بخش مسایل جهانی شدن عفو بین الملل امروز گفت: «پیام این حکم دادگاه روشن است: اگر اقدامات کافی برای حفاظت از خط لوله های خودتان در مقابل دستکاری انجام ندهید، مسوؤلیت خسارت ها به عهده خودتان است.» این حکم راه را برای شاکیان نیجریایی باز می کند تا در صورت نشت نفت در نتیجه خرابکاری یا دزدی ناشی از کوتاهی مالک یا کارکنان او، خواهان خسارت شوند.

روز جهانی پناهندگان: «کوتاهی های تماشایی» شورای امنیت سازمان ملل باعث آوارگی میلیون ها تن شده است
۲۰ جون ۲۰۱۴ عفو بین الملل امروز اعلام کرد که شورای امنیت سازمان ملل از حفظ صلح و امنیت بین المللی کوتاهی می کند. این سازمان از اعضای شورای امنیت سازمان ملل خواست با قاطعیت بیشتری برای حفاظت از غیرنظامیان و جلوگیری از بیرون راندن میلیون ها تن از خانه هایشان اقدام کنند. شورای امنیت سازمان ملل و در بعضی موارد دبیرخانه سازمان ملل با تاخیر به درگیری های جاری در سوریه، سودان جنوبی، جمهوری مرکزی آفریقا و عراق واکنش نشان داده اند و گذاشته اند خشونت گسترش یابد و جوامع بی شماری نابود شود.  سازمان ملل نیز اعلام کرد: تعداد آوارگان در سال ۲۰۱۳ از ۵۰ میلیون نفر عبور کرد.
پاکستان ده‌ها هزار نفر از غیرنظامیان وزیرستان آواره شده‌اند
چین مبارزه با فساد یا جنگ قدرت 
تایلند خروج بیش از ۱۱۰ هزار کارگر کامبوجی

     حقوق نسل سوم: توسعه، صلح

سلاح های هسته ای کاهش یافته اما نوسازی سلاح ها ادامه دارد
دیده بان اشتباهات بشر ۱۶ جون ۲۰۱۴ موسسه بین المللی پژوهش صلح استکهلم (SIPRI) گزارش سالانه خود را در باره نیروهای هسته ای منتشر کرد. این گزارش به ارزیابی روندهای جاری در زرادخانه هسته ای جهان می پردازد. بر اساس این داده ها، میزان سلاح های هسته ای هنوز رو به کاهش است، اما هیچ یک از کشورهای دارای سلاح هسته ای حاضر نیستند در آینده قابل پیش بینی از زرادخانه هسته ای خود دست بردارند. در آغاز سال ۲۰۱۴، نه کشور ـ ایالات متحده امریکا، روسیه، بریتانیا، فرانسه، چین، هند، پاکستان، اسراییل و کره شمالی ـ در حدود ۴۰۰۰ سلاح هسته ای عملیاتی داشتند.

 با تخریب محیط زیست، زبان ها را از دست می دهیم
وبسایت کی‏یرـ۲ ۱۷ جون ۲۰۱۴ بر اساس گزارش تازه ای از دو پژوهشگر به نام های جاناتان لوه در انجمن جانورشناسی لندن و دیوید هارمُن در انجمن جرج رایت، که بر ارتباط بین جهان طبیعت و جهان فرهنگ تاکید دارد، با بریدن درختان جنگل ها و از دست دادن گوناگونی زیستی، یک چیز دیگر را هم از دست می دهیم: زبان ها را. از دهه ۱۹۷۰ به بعد،  گوناگونی زبانی به همان سرعت کاهش در گوناگونی زیستی رو به کاهش بوده است: در حدود ۳۰ درصد.

    دفاع از حقوق بشر

نشست ۲۳ام اتحادیه آفریقا باید به صلح، امنیت و عدالت بپردازد
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۰ جون ۲۰۱۴ در جمهوری آفریقای مرکزی، غیرنظامیان هنوز با بدترین فجایع روبرو هستند. تحقیقات فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و سازمان های عضو و همکار آن نشان می دهند که جنایت های جنگی و جنایت های علیه بشریت رخ داده است… در سودان اتحادیه آفریقا باید بمباران مداوم غیرنظامیان به دست نیروهای امنیتی و دفاع ملی و تداوم درگیری در دارفور را به شدت محکوم کند و خواهان غرامت برای قربانیان شود. این اتحادیه باید علیه افزایش دستگیری و حبس خودسرانه مدافعان حقوق بشر و مخالفان سیاسی موضع بگیرد… در لیبی، این اتحادیه باید در آستانه انتخابات ۲۵ جون راه حل سیاسی و احترام به حقوق بشر و آزادی را تشویق کند. قتل های غیرقانونی رو به افزایش است و منتقدان شبه نظامیان سرکوب و گاهی کشته می شوند… با افزایش تروریسم در سراسر قاره آفریقا، به ویژه در مالی، نیجریه و کنیا، اتحادیه آفریقا باید استراتژی سراسری مبارزه با تروریسم تدوین کند و از کشورهای عضو بخواهد از تصویب قوانین با بی اعتنایی کامل به کنوانسیون های بین المللی و منطقه ای حقوق بشر به نام مبارزه با تروریسم بپرهیزند.

اوکراین هیات فدراسیون از دولتمردان خواست مبارزه با معافیت از مجازات را گسترش دهند
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۸ جون ۲۰۱۴ هفته گذشته، هیات مشترک فدراسیون و مرکز آزادی های مدنی از تعهد دولتمردان اوکراین برای تصویب اساسنامه رُم دادگاه بین المللی جزایی استقبال کرد. با وجود این، هنوز پیشرفت مهمی در مبارزه با معافیت از مجازات در مورد جرایم فاحش پس از رویدادهای «میدان» در این کشور انجام نشده است. سه ماه پس از این رویدادها، تحقیقات دادستان کل و وزیر کشور در باره مسوؤلیت ها روشنگری کرده اند. با وجود این، هنوز دادگاهی برای رسیدگی به سرکوب های نوامبر ۲۰۱۳ و فوریه ۲۰۱۴ که به قتل بیش از ۱۰۰ تن و ناپدیدشدن ۸۰ تن انجامید تشکیل نشده است. این دو سازمان به ویژه در باره نبودِ عدالت برای قربانیان جرایم فاحش طی درگیری ها در شرق اوکراین، اَدسا و کریمه ابراز نگرانی کردند. سازمان های محلی جامعه مدنی شکایت های زیادی در باره قتل، ناپدیدشدن، ربایش، شکنجه و غیره دریافت می کنند. اما پلیس به شکایت ها رسیدگی نمی کند.

آمریکا آیا به اندازه کافی در عراق خرابکاری نکرده ایم؟
موسسه ران پل برای صلح و رفاه ۱۵ جون ۲۰۱۴ ران پل، نماینده پیشین کنگره آمریکا و سه بار نامزد انتخابات ریاست جمهوری، در ستون هفتگی خود نوشت: همان «کارشناسان» سیاست خارجی که ما را با دروغ به جنگ عراق بردند حالا می گویند باید  عراق را دوباره اشغال کنیم تا با مصیبتی که اشغال قبلی ما به وجود آورده مقابله کنیم!  آنها نمی توانند بپذیرند که در باره اشغال اشتباه کرده اند. بنابراین، حالا رویدادهای هفته پیش را ناشی از خروج نیروهای آمریکا از عراق در سال ۲۰۱۱ می دانند. مشکلات با اشغال در سال ۲۰۰۳ آغاز شد نه با خروج نیروها در سال ۲۰۱۱٫

    زنان

گروه تحقیق سازمان ملل به نابرابری در قانون خانواده اوگاندا رسیدگی کند
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۰ جون ۲۰۱۴ فدراسیون و سازمان عضو آن در اوگاندا مقررات تبعیض آمیز در قانون ازدواج و طلاق اوگاندا را به گروه تحقیق سازمان ملل برای تبعیض علیه زنان ارجاع و تاکید کردند که اوگاندا باید بر اساس قانون اساسی و تعهدات حقوق بشری بین المللی و منطقه ای خود برابری حقوق مردان و زنان را تامین کند.
مصر اعتراض به گسترش خشونت علیه زنان
پاکستان یک زن جوان بعد از تجاوز و شکنجه به قتل رسید
هند سرنوشت زنان دالیت بر دار‌ تبعیض

   کودکان

ابتکار آموزشی برای کودکان بیرون از مدرسه
یونیسف جون ۲۰۱۴ ظرف بیش از یک دهه، دستاوردهای قابل توجهی در جهت دستیابی کودکان به آموزش کسب شد. تعداد کودکان بیرون از مدرسه از ۱۰۲ میلیون در سال ۲۰۰۰ به ۵۷ میلیون در سال ۲۰۱۱ کاهش یافت. اما به تازگی پیشرفت کند شده است. بعضی از آسیب پذیرترین کودکان جهان، به ویژه دختران، کودکان مناطق جنگ زده و کودکان معلول هنوز از سیستم های آموزشی محروم می مانند. ۵۲ درصد کودکان بیرون از مدرسه در بخش جنوب صحرا در آفریقا زندگی می کنند. این میزان در سال ۲۰۰۵،  ۴۶ درصد بود. اگر روند کنونی ادامه پیدا کند، در سال ۲۰۱۵ ممکن است شمار کودکان بیرون از مدرسه بیش از امروز باشد. اطلاعات بیشتر در باره ابتکار برای کودکان بیرون از مدرسه

   فرهنگ

 جایزه پن – پینتر برای سلمان رشدی
زنان شورشی مسلمان و لائیک

آرمان شهر

 کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، ایران، بین المللی، تاجیکستان، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.»

منابع این شماره: الجزیره، برنامه توسعه سازمان ملل، بی بی سی، دادگاه بین المللی جزایی، دویچه وله، دیده بان اشتباهات بشر، رادیو بین المللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، موسسه بین المللی پژوهش صلح استکهلم، موسسه ران پل برای صلح و رفاه، وبسایت کی‏یرـ۲، یورو نیوز، یونیسف

هفت روز نامه بین المللی – شماره ۵۳

پیوست‌ها: