منبع: اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان

افغانستان در وضعیت حساسی قرار گرفته است. درین مقطع از هر زمان دیگر نقش رسانه ها مهمتر شده است. رسانه ها و خبرنگاران هم میتوانند بحران بیافرینند و هم میتوانند با برخورد مدبرانه به قضایای افغانستان ،از ظهور بحران جلوگیری نمایند. درین مقطع نیاز جدی است تا خبرنگاران و رسانه ها خود را از هر گونه وابستگی های نژادی، قومی، حزبی، سمتی و مذهبی به دور نگهداشته و تنها به حق دسترسی مردم به اطلاعات توجه داشته باشند. خدمت به منافع عامه که هدف نهایی حرفه خبرنگاری میباشد، مستلزم  آن است تا رسانه ها و خبرنگاران از دقت و درایت کامل در پوشش موضوعات پسا انتخاباتی استفاده نموده و تنش زدایی را رکن اساسی کار حرفه یی خود قرار داده و تصویر منصفانه ی از رخداد ها بدون افراط و تفریط  ارائه نمایند.

با در نظر داشت واقعیت های فوق  و وضعیت  حساس موجود در کشور، ما رسانه ها و خبرنگاران متعهد و پابند به موارد آتی می باشیم.

۱.-کسانی که نفرت قومی را دامن میزنند نباید به میز های مدور دعوت شوند. در ضمن گرداننده های میز های مدور باید بصورت مسلکی و با حفظ بی طرفی و تعادل بحث ها را گردانندگی نمایند. در صورتی که مهمان برنامه متوسل به حرف های نفرت زا، توهین امیز، خشونتبار، تعصب برانگیز، مشتعل کننده و دامن زدن به تبعیض قومی می گردد، گرداننده برنامه باید مانع این گونه اظهارات گردد.

۲.-روال بحث ها از پیش باید چنان طرح ریزی شده باشد که مشکلات وراه حل ها درآن درنظرگرفته شده؛ اما زمینه سازبرای نظرپردازی های منفی و تخریش کننده اذهان عامه نباشد.

۳. از نشر هر گونه اخبار مرتبط به دور دوم انتخابات که منابع موثقی ندارند و شایعه اند جدا خودداری صورت گیرد.

۴. از انتشار آمار غیر رسمی غیر موثق  و غیر معتبر  آرای مربوط به نامزدان ،جدا خودداری گردد.

۵. از بزرگنمایی اخبار و مطالب مربوط به تقلب در انتخابات بدون موجودیت سند معتبر خود داری گردد.

۶. تحلیل و یا دیدگاه نباید به عنوان فاکت ها در گزارش های خبری جا داده شود.

۷. خبرنگاران و رسانه ها  مکلف اند تا از هرگونه عدم شفافیت، غیر عادلانه بودن، تخلف، تخطی و تقلب انتخاباتی با اسناد و مدارک معتبر پرده بردارند.

۸.  خبرنگاران و رسانه ها باید  خواست های مشروع و حقوق اساسی مردم را که از طریق حرکت های مدنی بازتاب مییابد، انعکاس دهند.

 ۹. خبرنگاران و رسانه ها میتوانند بمنظور حقیقت یابی از نهاد های مسول انتخاباتی و دولتی در مورد شکایات موجود خواستار وضاحت شده و اینگونه مسایل را پیگیری نمایند.

در حال حاضر، این رسانه ها و نهاد های حامی و صنفی خبرنگاران، موارد بالا را توافق کرده اند:

تلویزیون شمشاد

تلویزیون یک

تلویزیون طلوع

تلویزیون لمر

تلویزیون آیینه

تلویزیون میترا

تلویزیون آریانا

تلویزیون تمدن

تلویزیون خورشید

رادیو کلید

رادیو آموزگار

خبرگزاری پژواک

روزنامۀ ماندگار

روزنامۀ هشت صبح

روزنامۀ آرمان ملی

هفته نامۀ خرد

اتحادیۀ ملی ژورنالیتان افغانستان

نی/ حمایت کننده رسانه های آزد افغانستان

کمیتۀ مصونیت خبرنگاران افغان

در روز های آینده این متن با دیگر رسانه ها و نهاد های حامی و صنفی خبرنگاران شریک ساخته شده و توافق شان جلب خواهد شد. همچنان قرار است در نشستی با حضور نماینده گان کمیسیون مستقل انتخابات، کمیسیون رسانه های کمیسیون مستقل انتخابات، دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری، نماینده گی ویژه سازمان ملل برای افغانستان و ستاد های انتخاباتی داکتر عبدالله و داکتر اشرف غنی، محتوای این قطعنامه مطرح و حمایت آنان جلب شود.