iran00000000000051

بسیاری از زندانیان مسابقات جام جهانی و بازیهای تیم ملی ایران را در زندان دنبال می کنند. کاریکاتوری از توکا نیستانی

  موارد نقض فاحش حقوق بشر 

 دستگیری عامل تشویش اذهان عمومی در فیس‌بوک
خبرگزاری ایسنا ۲۹ خرداد ۱۳۹۳ فرمانده انتظامی شهرستان آستارا از دستگیری عامل تشویش اذهان عمومی در فیس‌بوک خبر داد.
بازداشت حجت الاسلام مهدوی اقدم، نماینده تبریز در مجلس ششم
مهدی خزعلی برای هفتمین بار بازداشت شد
یک فعال جنبش سبز برای گذراندن دو سال حبس به اوین رفت
یک روزنامه نگار برای اجرای حکم به زندان اوین منتقل شد
بازداشت دو فعال سیاسی پس از شرکت در مراسم بزرگداشت ندا آقاسلطان

مادر سهراب اعرابی: قوه قضاییه بگوید بچه​ من چه روزی کشته شده و وسائلش کجاست
کلمه ۳۰ خرداد ۱۳۹۳ فهمیه رحیمی: «من در اولین شکایتی که دادم، قید کردم که معرفی قاتل و آمر را خواهانم. همچنین می‌خواهم بدانم این چند روز بچه من کجا بوده و وسائل بچه​ی من کجاست؟ همه این​ها را من قید کردم. ولی هیچ وقت قوه قضاییه متأسفانه پاسخگو نبود».

 احتمال اعدام ۴ زندانی سنی کرد و تجمع اعتراضی خانواده ها در مقابل درب زندان
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ چهار زندانی سنی محکوم به اعدام صبح روز ۲۴ خرداد ماه از بند عمومی زندان رجایی شهر کرج به سلول های انفرادی زندان قزل حصار کرج منتقل شدند. از آنجا که حکم اعدام آنها تایید شده و انتقال آنها نیز بدون هیچ توضیحی صورت گرفته است، احتمال اجرای حکم اعدام این زندانیان هر لحظه وجود دارد.
وخامت حال چهار زندانی عقیدتی اهل سنت
حمایت اعضای کارزار لگام از تحصن خانواده های چهار زندانی در آستانه اعدام
احمد منتظری: در احکام اعدام چهار زندانی کرد تجدید نظر کنید

 شمس‌الواعظین ممنوع‌الخروج و به دادسرا احضار شد
خبرنگاران ایران ۳۱ خرداد ۱۳۹۳ ماشاالله شمس‌الواعظین – روزنامه‌نگار – از احضارش به دادسرای اوین و ممنوع‌الخروج شدنش خبر داد.

 روزنامه هفت‌صبح مجرم شناخته شد
خبرگزاری ایلنا ۱ تیر ۱۳۹۳ پرونده روزنامه هفت‌‌صبح نیز به اتهام نشراکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی و توهین با حضور وکیل مدیرمسئول این روزنامه برگزار شد.

    زندان

اتهام صبا آذرپیک، فعالیت تبلیغی علیه نظام است
خبرگزاری ایسنا ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ سیدمحمود علیزاده طباطبایی در حاشیه همایش نقد و بررسی پیش‌نویس لایحه جامع وکالت، در جمع خبرنگاران درباره پرونده «صبا آذرپیک» – روزنامه‌نگاری که اخیراً بازداشت شد – نیز گفت: امروز به دادسرا رفتم و وکالت خود از خانم آذرپیک را اعلام کردم.

 فرزندان ما در سه روز گذشته هر روز پای چوبه دار رفته‌اند
ملی مذهبی ۲۶ خرداد ۱۳۹۳ خانواده ۴ زندانی عقیدتی اهل سنت که در انتظار اعدام هستند در نامه تکان دهنده‌ای به حسن روحانی رئیس جمهور گفته‌اند که فرزندانشان در سه روز گذشته هر روز تا پای چوبه دار رفته و سپس پس از شکنجه روحی فراوان در حالی‌که لباس مخصوص زندانیان در انتظار اعدام را بر تن دارند به قرنطینه بخش اعدام زندان قزل حصار بازگردانده شده‌اند.

 انتقال محسن قشقایی از بند ۳۵۰ به بند مالی زندان اوین
جرس ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ یک ماه از مفقود شدن مادر محسن قشقایی می گذرد و او یک هفته است که به دلیل عدم همکاری زندان در پی گیری ماجرا در اعتصاب غذا به سر می برد.

 پنج فعال کارگری در مجموع به ۱۳سال حبس محکوم شدند
کردپا ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان‌غربی حکم سه سال و نیم حبس تعزیری را برای جمال مینا شیری و هادی تنومند تأیید کرده و همچنین حکم دو سال حبس تعزیری را برای قاسم ابراهیم‌پور، ابرهیم مصطفی‌پور و محمد کریمی نیز تأیید کرده است.

 یورش گارد زندان ندامتگاه مرکزی و از بین بردن بی‌رحمانه وسایل و مایحتاج زندانیان در خواب
جرس ۲۸ خرداد ۱۳۹۳ روز ٢٨ خرداد ساعت ٧ صبح در حالیکه همه زندانیان خواب بودند گارد زندان با ۶٠ سرباز به سالن ٧ ندامتگاه مرکزی کرج حمله کرد.

 صادق زیبا کلام به دلیل انتقاد از برنامه هسته ای و قوه قضاییه به ۱۸ ماه حبس محکوم شد
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۲۹ خرداد ۱۳۹۳ صادق زیبا کلام، تحلیلگر و استاد دانشگاه تهران در متنی که روز چهارشنبه ۲۸ خرداد روی صفحه  فیسبوک خود منتشر کرده، نوشته است که به اتهام انتقادهایش به سیاست های دولت در برنامه هسته ای و همچنین نحوه برخورد با متهمان پرونده های اقتصادی توسط قوه قضاییه به هجده ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

 مریم شفیع‌پور به چهار سال حبس قطعی محکوم شد
رادیوفردا ۲۹ خرداد ۱۳۹۳ محکومیت مریم شفیع پور، فعال دانشجویی که از سوی دادگاه انقلاب اسلامی به هفت سال زندان محکوم شده بود، در دادگاه تجدید نظر به چهار سال حبس قطعی کاهش یافت.

 محکومیت ۱۱ فعال سایبری به یک تا ۱۱ سال زندان
خبرگزاری ایرنا ۳۰ خرداد ۱۳۹۳ دادستان عمومی و انقلاب کرمان اعلام کرد که ۱۱ تن از فعالان سایبری شهر کرمان در دادگاهی از یک تا ۱۱ سال زندان محکوم شدند.

 اعتراض رضا شهابی به تبعید غیر قانونی و اعتصاب غذا
کمیته گزارشگران حقوق بشر ۱ تیر ۱۳۹۳ رضا شهابی فعال کارگری محبوس در زندان رجایی که اکنون در بیستمین روز اعتصاب غذای خود به سر می برد، طی نامه ای خطاب به دادستان تهران خواسته های خود را مطرح و از شرایط زندان رجایی شهر انتقاد کرده است.

   دفاع از حقوق بشر

عفو بین‌الملل: خطر از دست رفتن بینایی زینب جلالیان در زندان کرمانشاه
امنستی ۲۶ خرداد ۱۳۹۳ عفو بین‌الملل می‌گوید که زینب جلالیان٬ زندانی کرد در ایران که به اتهام عضویت در گروه پژاک به حبس ابد محکوم است، «در نتیجه ضرب و شتم در بازداشتگاه» در خطر از دست دادن کامل بینایی‌ خود به سر می‌برد

 حقوق بشر در منگنه پیشرفت دیپلماتیک و بن بست سیاسی
آرمان شهر ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ یک سال پس از انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری، روابط بین ایران و کشورهای غربی تقریبا دوستانه شده است. دیپلمات ها خوشحال هستند. حسن روحانی به عنوان «اصلاح طلب» مورد ستایش قرار می گیرد و بسیاری از روزنامه ها با بوق و کرنا از او به عنوان نقطه مقابل احمدی نژاد ـ که به شعارپردازی جنگ طلبانه و یهودستیزی خشونت آمیزش شهرت داشت ـ یاد می کنند. روحانی، با مشورت مشاوران به نسبت مطلع خود، بلافاصله پس از انتخابات گفتگوهای گسترده ای را در باره برنامه هسته ای ایران در پیش گرفت تا به رفع تحریم های پردردسر برای اقتصاد ایران دست یابد.

 سکوت در مقابل ضرب و شتم در زندان
سازمان دیده‌بان حقوق بشر ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ دیده‌بان حقوق بشر طی بیانیه‌ای از قوه قضاییه ایران خواست که نتیجه تحقیقات در مورد ضرب و شتم زندانیان سیاسی در اوین را منتشر کند و بدون قید و شرط زندانیان سیاسی را آزاد کند.

 یک سال پس از انتخاب حسن روحانی ‌آزادی اطلاع رسانی همچنان پایمال می‌شود
گزارش‌گران بدون مرز ۲۸ خرداد ۱۳۹۳ یک‌سال پس از انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری اسلامی ایران، در ٢۴ خرداد ١٣٩٢ گزارش‌گران بدون مرز، عدم پیشرفت در عرصه آزادی اطلاع رسانی و وضعیت غیر قابل پذیرش روزنامه‌نگاران و شهروند وب‌نگاران زندانی را تقبیح و نگرانی عمیق خود را در باره وضعیت آزادی اطلاع رسانی و روزنامه‌نگاران و شهروند وب نگاران زندانی اعلام می کند.

 کانون مدافعان حقوق بشر در نامه ای به رییس قوه قضاییه خواستار منع اجرای احکام اعدام شد
کانون مدافعان حقوق بشر ۲۹ خرداد ۱۳۹۳ کانون مدافعان حقوق بشر با ارسال نامه ای به صادق آملی لاریجانی، رییس قوه قضاییه از این مقام قضایی خواست تا با توجه به اصلاح قانون مجازات اسلامی بر اجرای صحیح قوانین نظارت کرده و اجازه ندهد تا جان و آزادی مردم دستخوش اجرای نادرست و تفاسیر غلط از قوانین شود.

 دیده‌بان حقوق بشر: ایران اعدام “عروس نوجوان” را متوقف کند
دویچه وله ۲۹ خرداد ۱۳۹۳ سازمان دیده‌بان حقوق بشر از دستگاه قضایی ایران خواست که اجرای حکم اعدام زنی را که در ۱۷ سالگی همسرش را کشته، متوقف کند. وکیل این زن نیز از رئیس قوه قضائیه خواست که به پرونده این “مجرم کودک” رسیدگی مجدد شود.
سازمان عفو بین المللی: اعدام راضیه ابراهیمی را متوقف کنید

 ۸۰۰ سینماگر فرانسوی: مهناز محمدی را آزاد کنید
رادیو فردا ۳۰ خرداد ۱۳۹۳ ۸۰۰ سینماگر از اعضای انجمن کارگردانان فرانسه از دولت فرانسه خواستند که برای آزادی مهناز محمدی بکوشد. آن‌ها محکمومیت مهناز محمدی به تحمل حبس در زندان اوین را «یک بی‌عدالتی بزرگ» خوانده‌اند. سینماگرانی مانند برتراند تاورنیه، انیس ژائویی و گوستاو گاوارس این بیانیه را امضاء کرده‌اند.

 درخواست ۱۰۰ وکیل دادگستری از رییس قوه قضاییه برای اعاده دادرسی عبدالفتاح سلطانی
جرس ۱ تیر ۱۳۹۳ یک صد تن از وکلای دادگستری در نامه‌ای خطاب به آملی لاریجانی، رییس قوه قضاییه، خواهان اعاده دادرسی پرونده عبدالفتاح سلطانی، وکیل و فعال حقوق بشر زندانی شدند.

    زنان

نماینده مجلس: شرایط ورود زنان به ورزشگاه‌ها باید فراهم شود
دویچه وله ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ یک نماینده مجلس می‌گوید مخالفت کلی برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها وجود ندارد، اما تماشاگران زن بهتر است در کانون هواداران ساماندهی شوند. تصمیم در مورد حضور زنان در ورزشگاه والیبال به شورای امنیت کشور سپرده شده است.
حسن روحانی خواستار بررسی عدم حضور زنان تماشاچی در جریان لیگ قهرمانی والیبال شد
ممانعت از ورود زنان به استادیوم آزادی
ممنوعیت ورود زنان به استادیوم‌های ایران؛ موضوع فدراسیون جهانی والیبال
برخورد خشونت‌آمیز نیروی انتظامی با زنان هوادار تیم ملی والیبال

 نامه ۱۹۵ نماینده مجلس برای اجرای قانون حجاب
دویچه وله ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ محافظه‌کاران مجلس شورای اسلامی دولت حسن روحانی را زیر فشار گذارده‌اند تا در مورد رعایت حجاب اسلامی علیه “بدحجابی” وارد عمل شود . پیش از این روحانی گفته بود “به زور و شلاق نمی‌توان مردم را به بهشت برد.

 ورود خبرنگاران زن هم به سالن آزادی ممنوع شد
خبرگزاری ایرنا ۳۱ خرداد ۱۳۹۳ منابع آگاه از ممنوعیت ورود خبرنگاران زن به سالن ۱۲ هزار نفری آزادی تهران برای پوشش خبری دومین دیدار تیم های ملی والیبال ایران و ایتالیا اطلاع دادند.

 ازدواج زنان و مردان ایرانی با مهاجران غیر‌ایرانی
رادیو زمانه ۱ تیر ۱۳۹۳ شمار زنانی که با مردان غیر‌ایرانی ساکن ایران ازدواج کرده‌اند، بیش از شمار مردانی است که با زنان غیر‌ایرانی ازدواج کرده‌اند.

 اژه‌ای: اگر با «بی‌حجاب‌ها» برخورد نکنیم، مشکلات بیشتر می‌شود
رادیو فردا ۱ تیر ۱۳۹۳ غلام‌حسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه ایران، در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به برخورد‌ها با افرادی که «بی‌حجاب» نامیده، گفته است «اگر با این افراد که تعدادشان کم نیست برخورد نشود مشکلات بیشتر ایجاد می‌شود.»

   جهانی سازی، حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

یک‌ سوم دانش‌آموزان در کلاس های در حال تخریب درس می‌خوانند
رادیو زمانه ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش ایران، اعلام کرد در شرایطی که این وزارتخانه در حال حاضر ۱۰۰ پروِژه نیمه‌تمام دارد، حدود یک سوم دانش‌آموزان ایران، در فضاهایی تحصیل می‌کنند که در معرض تخریب هستند و نیاز به مقاوم‌سازی دارند.

 درگیری «بیش از ۵ میلیون ایرانی» با آسیب‌های مواد مخدر
رادیو فردا ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ در آستانه هفته موسوم به «هفته مبارزه با مواد مخدر» در ایران، سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت در وزارت بهداشت جمهوری اسلامی از درگیر بودن حدود ۵ میلیون ایرانی «با آسیب‌های مواد مخدر» در کشور خبر داد.

 رتبه پایین برای ایران از لحاظ «شاخص صلح جهانی»
رادیو فردا ۲۸ خرداد ۱۳۹۳ «موسسه اقتصاد و صلح» در گزارشی تازه از «شاخص صلح جهانی» در سال ٬۲۰۱۴ فهرستی از ۱۶۲ کشور بر اساس این شاخص منتشر کرده است که در این فهرست ایران در جایگاه ۱۳۱ قرار دارد.

 بحران کمبود آب در ۵۱۷ شهر کشور
ایرنا ۳۱ خرداد ۱۳۹۳ ۵۱۷ شهر کشور با برابری میزان تامین و توزیع آب تنش دارند و در صورت بروز مشکل در تامین آب، دچار کمبود می‌شوند.

     فرهنگ

محمدرضا شجریان “شوالیه” می‌شود
روزنامه شرق ۲۹ خرداد ۱۳۹۳ نشان “شوالیه”، جایزه ملی لیاقت فرانسه، به محمدرضا شجریان اهدا می‌شود. شجریان پس از شهرام ناظری، دومین خواننده ایرانی است که این جایزه را دریافت می‌کند. مراسم اهدای نشان شوالیه هفته آینده برگزار می‌شود.
خشم روزنامه کیهان از اعدای نشان شوالیه به محمدرضا شجریان

 شهرام ناظری: قتل عامی در موسیقی ایران رخ داده است
خبرگزاری ایلنا ۱ تیر ۱۳۹۳ لطفی از نسل آرمانخواه بود و چیزی جز اعتلای موسیقی ایران نمی‌خواست/هنرمندان نسل ما زیرفشار بودند و اکنون این فشار سرباز کرده و این مرگ و میرهای وحشتناک در سن‌های کم نتیجه آن است.

   سیاست

محمد جواد ظریف: نگارش متن توافق جامع با گروه ۵+۱ به کندی آغاز شده است
رادیو فردا ۲۸ خرداد ۱۳۹۳ محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران عصر چهارشنبه از آغاز ﻧﮕﺎرش ﻣﺘﻦ ﺗﻮاﻓﻖنامه هسته ای با کشورهای ۵+۱ با کندی خبر داد.

 جان کری: همکاری عملی آمریکا و ایران در بحران عراق منتفی است
دویچه وله ۳۰ خرداد ۱۳۹۳ وزیر امور خارجه آمریکا می‌گوید که در مورد حل بحران عراق، فعلا با ایران صرفا گفت‌وگو می‌کنیم و همکاری عملی مطرح نیست. او ثبات در عراق را در گرو احترام به قانون اساسی و توانایی مردم عراق در تاسیس دولتی فراگیر دانسته است.
پنتاگون: ایران برای دفاع از مالکی نیرو اعزام می‌کند

  آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرما‌ن‌شهر
در این بخش از تارنمای بنیاد آرمان‌شهر می‌توانید مجموعه‌ کتاب‌های منتشر شده توسط این بنیاد را که برخی از آن‌ها به شکل آنلاین قابل مطالعه است، مطالعه کنید. این کتاب‌ها در حوزه‌های شهروند و دموکراسی، حقوق بشر و عدالت، زنان، فرهنگ و ادبیات و کودک و نوجوان دسته‌بندی شده‌اند.

منابع بولتن این هفته؛ خبرگزاری‌های ایسنا، ایرنا، ایلنا، مهر، روزنامه شرق سایت‌های رادیو فردا، خبرنگاران ایران، جرس، کلمه، ملی مذهبی، مجذوبان نور، رادیو زمانه، دویچه وله، کردپا, هرانا، بی‌بی‌سی‌ فارسی، سازمان‌های حقوق‌بشری؛ کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، امنستی، کمیته گزارشگران حقوق بشر، فدراسیون جامعه‌های بین المللی حقوق بشر، سازمان گزارشگران بدون مرز، سازمان دیده‌بان حقوق‌بشر، کانون مدافعان حقوق‌بشر

هفت روزنامه حقوق بشری ایران- شماره ۵۱

پیوست‌ها: