زنان-690x259

53

دختران دوچرخه سوار افغانستان در بامیان منبع عکس

  موارد فاحش نقض حقوق بشر 

نیجریه بوکوحرام شصت دختر دیگر را ربوده است
رادیو فارسی فرانسه، ۲۵ جون ۲۰۱۴ در نیجریه، گروه بوکوحرام بار دیگر ده‌ها زن و دختر را ربوده ونزدیک به سی نفر را کشته است. حدود دو ماه قبل، این گروه تروریست اسلام‌گرا که بیشتر در شمال نیجریه فعال است، بیش از دویست دختر دبیرستانی را ربود. دولت نیجریه و نهادهای بین‌المللی هنوز برای مقابله با غارت‌گری بوکوحرام راه‌حلی نیافته‌اند.

 ایران ممنوعیت پیشگیری از بارداری؛ جان زنان در خطر است
بی بی سی، ۲۸ جون ۲۰۱۴ احتمال ممنوعیت وازکتومی در ایران در حالی به سوژه طنز برخی رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است که بخش‌های دیگر این طرح نمایندگان مجلس، تاثیرات عمیقی بر زندگی زنان خواهد گذاشت. بر اساس “طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور” که کلیات آن سوم تیرماه امسال به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، “سقط جنین، عقیم‌سازی، وازکتومی، توبکتومی و هرگونه تبلیغات درباره تحدید موالید و کاهش فرزندآوری” ممنوع است و برای متخلفان مجازات دو تا پنج سال زندان تعیین شده است.  بیشتر بخوانید: حق تولید مثل آزاد و آگاهانه؛ حقی که نشانه گرفته شده است

 شاهدخت های زندانی؛ دختران ملک عبدالله پادشاه عربستان
بی بی سی، ۴۸ جون ۲۰۱۴ امروز صد روز از آغاز دوره ای که سحر و خواهرش جواهر- دختران ملک عبدالله پادشاه عربستان آن را قحطی تحمیلی نامیده اند، می گذرد. سحر و جواهر، پدر را متهم کرده اند که آنها و دو خواهر دیگرشان را ۱۲ سال بر خلاف میلشان زندانی کرده است. ویلای آنها در جده تمام مدت زیر نظر گارد مسلح است و این دختران حق خروج ندارند. مهرنوش پورضیایی در چهارمین بخش از مجموعه زیر پوست عربستان به سراغ سحر و جواهر رفته است.

 مجری تلویزیونی معروف بریتانیا در ۱۲ مورد آزار جنسی مجرم شناخته شد
یورو نیوز، ۱ جولای ۲۰۱۴ دادگاهی در لندن رولف هریس، مجری تلویزیونی معروف بریتانیا را در ۱۲ مورد آزار جنسی مجرم شناخت. او این موارد را در دهه های ۱۹۶۰ تا ۱۹۸۰ مرتکب شده و چهار مورد آنها مربوط به سوء استفاده و آزار جنسی دختران هفت تا نوزده ساله بوده است. مامور ارشد تجسس پلیس می گوید: «رولف هریس بنا بر عادت هر اقدامی را در خصوص مجبور کردن قربانیانش به بازگو کردن شرح حال خود در ملا عام انکار کرده است. او در سایه شهرتش که از نگاه مردم او را بالاتر از قانون قرار داده جرایم زیادی مرتکب شده است. من از زنانی که شجاعت به خرج داده و افشاگری کرده اند تشکر می کنم. امیدوارم حکم صادره بازگشت آنها به زندگی شان را ممکن سازد.»

 کشته شدن دختر دانشجو به جرم مسلمان بودن در بریتانیا
شرق پارسی، ۱۹ جون ۲۰۱۴ پلیس بریتانیا اعلام کرد که یک دانشجوی دختر عربستانی بر اثر ضربات چاقو جان باخته است که بر اساس شواهد موجود پلیس علت کشته شدن وی را مسلمان بودن می داند. ناهید المانع، ۳۱ ساله و اهل عربستان سعودی که همواره چادر و عبای سورمه ای رنگ بلند به تن می کرد و حجاب داشت، روز سه شنبه ۱۷ جون در منطقه ایسکس مورد حمله قرار گرفت و جان خود را از دست داد.

 ویتنام عروسان برای فروش: دختران ویتنامی برای ازدواج در چین فروخته می شوند
گاردین، ۲۹ جون ۲۰۱۴ کمبود عروس در چین، زنان جوان کشورهای همسایه را در خطر قاچاق می اندازد. هنگامی که کیاب ۱۶ ساله شد، برادر او به او قول داده بود تا او را برای جشنی در شهر توریستی شمال ویتنام ببرد. اما به جای این که کیاب را به جشن ببرد، او را به خانواده ای چینی همچو عروس فروخت. این نوجوان از قوم همونگ حدود یک ماه در چین به سر برد تا زمانی که قادر به فرار از شوهر جدید خود شد، و با کمک پلیس محلی به ویتنام بازگشت.

      دفاع از حقوق بشر

برگزاری مجمع فمینستی انجمن زنان در سوئد
بی بی سی، ۳۰ جون ۲۰۱۴ مجمع فمینیستی انجمن زنان از تاریخ ۱۲ تا ۱۵ ژوئن ۲۰۱۴ در شهر مالمو سوئد برگزار شد. با آنکه این نشست زیر عنوان ‘مجمع فمینیستی کشورهای شمال اروپا’ برگزار می‌شد ولی سخنرانان و شرکت‌کنندگانی از کشورهای مختلف جهان به آن دعوت شده بودند.

 نشست علما برای مبارزه با خشونت علیه زنان در جوزجان افغانستان
رادیو بین المللی فرانسه، ۲۰ جون ۲۰۱۴ نشستى از سوى علما برای مبارزه با خشونت علیه زنان در جوزجان در حالى برگزار شد که در سه ماه اخیر ٧ زن و دختر یا به قتل رسیده و یا خودکشى نموده است.

 جنبش های زنان در کشورهای عربی در حال گذار برای موقعیت، صلح و حقوق برابر
قنطره، ۱۳ جون ۲۰۱۴ به گفته جولیان متذکر، علیرغم موانع بسیاری که بر سر راه گروه های حقوق زنان در کشورهای عرب در حال گذار وجود دارد همکاری های منطقه ای، به طور قابل توجهی بهبود یافته است. تغییرات اساسی در جهان عرب این معنا را دارد که گروه های مدافع حقوق زنان با چالش های عمده ای برای دفاع از برابری جنسی و دموکراسی سیاسی، رو به رو هستند. سازمان غیر دولتی مستقر در قاهره به نام کراما، پلتفرمی به وجود آورده است که در آن فعالان منطقه می توانند بحث و گفتگو داشته باشند.

 توقف خشونت جنسی در جنگ: سیاست جنسیتی در سیاست خارجی
دموکراسی باز، ۲۰ جون ۲۰۱۴ به گفته ی آن ماری گوتز اگر خواستار این باشیم که خشونت جنسیتی در جنگ به پاپان برسد باید ترویج مداوم برابری جنسیتی در سیاست های خارجی، امنیتی و توسعه صورت پذیرد. در ماه جون سال جاری، نمایندگان کشور های مختلف، سازمان ملل متحد و کارشناسان در لندن برای نشست خشونت جنسیتی در زمان جنگ گرد هم آماده بودند. به گفته کارشناسان، برای پایان دادن به خشونت جنسیتی در زمان جنگ، باید نهادها و نماینده های دولتی و غیر دولتی از تمامی ابزار موجودشان استفاده کنند.

 کودکان
آمریکا
افزایش بازداشت کودکان مهاجر
دیدبان حقوق بشر، ۲۵ جون ۲۰۱۴ سیاست دولت آمریکا در بازداشت کودکانِ مهاجرِ بدون همراه به مدت طولانی و کمبود رسیدگی آنها را در معرض آسیب و زیان قرار می دهد.  به پیش بینی دولت آمریکا در سال ۲۰۱۴، در حدود ۹۰۰۰۰ کودک مهاجر بدون همراه از مرز آمریکا و مکزیک عبور خواهند کرد که بیش از ۱۰ برابر شمار سال ۲۰۱۱ است. پژوهشگر دیده بان حقوق بشر برای آمریکا گفت: «کنگره باید راه های جایگزینی را که سایر کشورهای رو در رو با افزایش عبور از مرز با موفقیت به کار گرفته اند در نظر بگیرد.» حقوق بین المللی حقوق بشر بازداشت آن هم به مدت کوتاه را فقط به عنوان آخرین راه اعلام کرده است. سازمان ملل در سال ۲۰۱۳ اعلام کرد که کودکان را هرگز نباید به دلایل مربوط به مهاجرت بازداشت کرد.

 ایران وزیر بهداشت: بیشتر کودکان کار سوء‌تغذیه دارند و معتادند
دویچه وله، ۲۸ جون ۲۰۱۴ وزیر بهداشت می‌گوید بسیاری ازکودکان کار ازصبح تا نیمه‌های شب باید در خیابان به دنبال کار باشند. او با تایید این‌که بسیاری از بیمارستان‌ها از پذیرش کودکان کار سرباز می‌زند، وعده داد خدمات درمانی برای آن‌ها رایگان خواهد شد.

 انگلستان نیمی ‌از سقط‌های کودکان مبتلا به سندروم داون گزارش نمی‌شود
مهرخانه،۳۰ جون ۲۰۱۴  تحقیقات دولتی در انگلستان نشان می‌دهد پزشکان این کشور در اقدامی‌ غیرقانونی، کودکان مبتلا به سندروم داون (منگولیسم) را سقط کرده و در بسیاری از موارد چنین سقط‌هایی را گزارش نمی‌کنند و بخش عظیمی ‌را تحت عناوین قانونی ثبت می‌کنند که این خود عامل تحمیل بار اقتصادی بر بیمه دولتی است.

 ایران شیوع انحراف ستون فقرات در دختران
مهر خانه، ۲۹ جون ۲۰۱۴ رئیس انجمن ارتوپدی اطفال با اشاره به بیماری‌های شایع استخوانی در دوران نوزادی گفت: بیماری انحراف ستون فقرات در دختران نسبت به پسران شایع‌تر است به همین دلیل سالانه دانش‌آموزان دختر در مقاطع راهنمایی و دبیرستان غربالگری می‌شوند. به نقل از فارس، تقی بغدادی در رابطه با بیماری‌های شایع استخوانی در دوران نوزادی و جنینی گفت: یکی از بیماری‌های شایع در کودکان که ارثی و مادرزادی است در رفتگی لگن است که از هر هزار تولد ۲۵ نوزاد به آن مبتلا است.

   قوانین و لوایح

قانون را تغییر دهید – به قربانیان خشونت جنسیتی اجازه دهید تا به عدالت دست رسی داشته باشند
برابری حالا، ۱۴ مارچ ۲۰۱۴ در ماه آگوست ۲۰۱۳، در حالی که در شهر اومدورمان سودان به دنبال خانه می گشت، دختر ۱۹ ساله حامله و طلاق گرفته ی اتیوپییایی، به یک خانه خالی کشانیده شد و مورد تجاوز گروهی قرار گرفت. بعد از این اتفاق، یک افسر پلیس محلی او را پیدا کرد اما به علت تعطیلات عمومی، شکایات رسمی او را قبول نکرد. تجاوز گران که صحنه تجاوز را فیلم برداری کرده بودند، این فیلم در شبکه های اجتماعی پخش کردند. دادستان کل سودان، بدون مبنای قانونی به او اجازه شکایات قانونی را نداد. بیشتر بخوانید: مدرسه فمینیستی: داستان «عُده» نوشته نفیسه محمدپور

 کوتاه از خانواده در جهان
مهرخانه، ۳۰ جون ۲۰۱۴ تلاش بی‌وقفه دولت اوباما در حمایت از همجنس‌گرایی. در همین راستا، دولت اوباما قانونی در حمایت از «زوج‌های همجنس‌گرا» حتی در ایالت‌هایی که ازدواج همجنس‌گرایان غیرقانونی است، وضع کرده است که شامل تأمین اجتماعی و قوانین مرخصی برای مراقبت از «زوج» بیمار است. نیمی ‌از ایالت‌های آمریکا، ازدواج همجنس‌گرایان را به رسمیت نمی‌شناسند.

    حقوق مدنی و سیاسی

به مناسبت روز بین المللی زنان بیوه، بان کی مون خواستار پایان دادن به سوء استفاده علیه زنان بیوه شد
سازمان ملل متحد، ۲۳ جون ۲۰۱۴ هیچ زنی نباید وضعیت، امرار معاش و یا اموال خود راپس از مرگ شوهرش ازدست بدهد، با این حال به گفته ی دبیر کل سازمان ملل متحد بن کی مون در روز بین المللی زنان بیوه، میلیون ها زن بیوه در جهان با سوء استفاده مداوم، تبعیض، محروم شدن از ارث، و فقر رو به رو هستند.

 زنان افغان همچنان در تنگنای فرهنگ پدرسالار هستند
رادیو بین المللی فرانسه، ۲۸ جون ۲۰۱۴ سیزده سال پس از سقوط طالبان و برغم پیشرفت‌های ملموس در وضعیت زنان افغانستان، بانوان این کشور هنوز با فرهنگ مردسالار و زن‌ستیزی روبرو هستند که می تواند کلیه حقوق به دست آمدۀ زنان افغان را زیر سئوال ببرد.

 ایران نامه سرگشاده ۱۳۰ فعال حقوق زنان به رئیس فدراسیون والیبال
رادیو زمانه، ۲۹ جون ۲۰۱۴ بیش از ۱۳۰ تن از فعالان حقوق زنان در دفاع از حق زنان برای تماشای بازی‌ها در ورزشگاه،‌ نامه‌ای سرگشاده خطاب به رئیس فدراسیون جهانی والیبال و ناظر بازی‌های والیبال ایران و لهستان نوشته‌اند. آنها از این مقامات خواسته‌اند تا از حق ورود زنان به ورزشگاه برای تماشای بازی‌های مورد علاقه‌شان دفاع کنند.

 مالزی دستگیری زنان فراجنسیتی را پایان دهید
دیدبان حقوق بشر، ۲۳ جون ۲۰۱۴دادگاه قانون اسلامی در مالزی  ۱۶ زن فراجنسیتی را تا هفت روز زندانی کرده و آنها را برای طرز پوششان جریمه کرده است. به گفته دیدبان حقوق بشر، این نشان دهنده نقض حقوق آنها برای آزادی بیان و حفظ حریم خصوصی است.

 افغانستان راه ناهموار زنان بایسکل‌ران از پغمان تا المپیک
هشت صبح، ۳۰ جون ۲۰۱۴ به سرعت از شیب‌های تند کوه‌های خاکی رنگ پایین می‌آیند و نه به نگاه خیره مردان توجه می‌کنند، نه به پرزه‌هایشان. این دختران بایسکل ران از این فعالیت جدید خود لذت می‌برند. تصویر یک زن بر روی بایسکل در بیشتر نقاط جهان چیز عجیب و غیر عادی به نظر نمی‌رسد، اما در افغانستان، کشوری که سنت و تعبیر سختیگرانه‌ای دین، ورزش زنان را محدود می‌کند، کار عجیبی دیده می‌شود.

       فرهنگ و جامعه

ایران فیلمسازی مستند برای زنان، یک جورمبارزه است
بیدارزنی، ۲۸ جون ۲۰۱۴ گفتگو با مینا کشاورز، فیلم ساز مستند. او از مستندسازان جوانی است که سابقه ساخت شش فیلم مستند را در کارنامه خود دارد. مستند ناخوانده در تهران که راوی زندگی خود میناست در جشنواره‌های مختلف بین‌المللی به نمایش درآمده است. با وی درباره علاقه‌اش به مستندسازی، دغدغه‌هایش و  مشکلات فیلمسازان زن صحبت کردیم.

 لبنان مصاحبه با جومانه حداد: “من به همبستگی زنان اعتقاد ندارم”

قنطره، ۲۳ جون ۲۰۱۴جومانا حداد خبرنگار و نویسنده لبنانی یکی از شجاع ترین فعالان حقوق زنان در جهان عرب به شمار می رود. وی در مصاحبه ای با سیدا نورچ، در باره ی مجله “جسد”، کلیشه های فمینیستی و چرا به عقیده او بهار عرب فقط یک زمستان بود، صحبت می کند.

 قدرتمندترین زنان در دنیای سرگرمی و رسانه
دویچه وله، ۲۶ جون ۲۰۱۴ پرنفوذترین زنان در عرصه رسانه و سرگرمی چه کسانی هستند؟ مجله فوربز هرساله فهرستی از قدرتمندترین زنان جهان منتشر می کند. از دل این فهرست، نام قدرتمندترین زنان در دنیای سرگرمی را بیرون کشیده‌ایم.

 آلمان یک سال زندگی بدون پول
رادیو فردا، ۳۰ جون ۲۰۱۴ یک روزنامه‌نگار زن آلمانی یک سال تمام را بدون پول زندگی کرده، تا شخصاً زندگی در شرایط فرضی سقوط کامل سیستم اقتصادی موجود را تجربه کند. گرتا تاوبرت (Greta Taubert) زن ۳۰ ساله آلمانی در این یک سال به طور کلی با جامعه مصرفی که همه مردم در آن زندگی می‌کنند خداحافظی کرد و حتی یک سِنت هم برای خرید مواد غذایی و یا پوشاک خرج نکرد.

 سارا بهایی، اولین تاکسی ران زن در افغانستان
دویچه وله، بسیاری از پیشه ها در افغانستان مختص مردان پنداشته می شود و همین طور برخی کارها مربوط زنان. اخیرا بانویی در بلخ به کاری آغاز کرده که برای خیلی ها تعجب برانگیز و جالب است. او یک راننده تکسی شهری است.

 ایران تب جام جهانی به دختران سیستان و بلوچستان هم سرایت کرد
خبرگزاری تسنیم، ۲۹ جون ۲۰۱۴  همزمان با رقابت‌های جام‌جهانی فوتبال در برزیل خبرگزاری تسنیم، با انتشار عکس‌هایی از بازی فوتبال دختران در سیستان و بلوچستان در گزارشی نوشت: «این دختران در مناطق محروم سیستان و بلوچستان، کلاس ورزش خود را با فوتبال سپری می‌کنند.» بیشتر بخوانید: مصطفی پورمحمدی: خانم ها ورزش کنند اما به ورزشگاه نروند

    سیاست

عراق دختران کرد آماده نبرد با داعش
دویچه وله، ۲۹ جون ۲۰۱۴ حدود ۵۰۰ دختر کرد به عنوان “نیروهای ویژه” پیشمرگه کردستان عراق این روزها در سلیمانیه عراق تمرین نظامی می‌بینند و خود را آماده نبرد با داعش می‌کنند.

 حضور «داعش» و حقوق زنان
مدرسه فمینیستی، ۱۷ جون ۲۰۱۴  برآمدِ برق آسای نیروهای جهادی «دولت اسلامی عراق و شام» معروف به «داعش» در بخش های وسیعی از سوریه و اخیراَ در عراق، اغلب دولت ها و نیروهای سیاسی و اجتماعی خاورمیانه را در بهت و نگرانی فرو برده است. این نگرانی و غافلگیری به حدی است که به ضرس قاطع می توان گفت تقریباَ هیچ یک از نیروهای سیاسی منطقه، تحلیل روشن و راهگشایی از برآمد این نیروهای جهادی و تأثیر حضور بلندمدت آنها در خاورمیانه ندارد.

 ایران افزایش جمعیت یا ایدئولوژی کنترل تن؟
مدرسه فمینیستی، ۲۹ جون ۲۰۱۴  در جلسه یکشنبه ۲۴ فروردین مجلس شورای اسلامی، ۱۳۱ نماینده به یک فوریت “طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت” رأی موافق و ۴۳ نفر رأی مخالف دادند. بر مبنای طرح پیشنهادی، کسانی که به تخلف از موارد ذکر شده در این طرح بپردازند مطابق ماده ۶۲۴ قانون مجازات اسلامی کیفر می بینند. ماده ۶۲۴، برای کسانی که به طور غیرمجاز “مباشرت به اسقاط جنین نمایند یا وسایل سقط جنین را فراهم سازند”، مجازات دو تا پنج سال زندان و پرداخت دیه را پیش‌بینی کرده است. بیشتر بخوانید: “بدن من، انتخاب من”، صدای مردان کجاست؟

        گزارش، پژوهش و کتاب

تلاش فمینیست های مراکشی: الگویی برای کشورهای اسلامی
مدرسه فمینیستی، ۲۲ جون ۲۰۱۴ از زمان خودکشی دختر ۱۶ ساله ای که مجبور به ازدواج با متجاوزش شد تاکنون مراکش روی آرامش به خود ندیده است. قانون پرتناقض مراکش در زمینه حقوق زنان از سال ۲۰۱۲ با خودکشی “امینه فیلالی” به شدت مورد بحث قرار گرفته است. دو سال پیش، دانش آموز ۱۶ ساله مراکشی، “امینه فیلالی” بعد از اینکه مورد تجاوز قرار گرفت، مجبور به ازدواج با متجاوزش شد. امینه اما این را تاب نیاورد و هشت ماه پس از ازدواج با فردی که به او تجاوز کرده بود، در روز ۱۷ مارس سال ۲۰۱۲ با خوردن مرگ موش به زندگی اش پایان داد.

 سینما، جنگ و تجاوز به زنان
رادیو زمانه، ۲۸ جون ۲۰۱۴  قطعاً باید بین فیلم‌های ساب ژانر «تجاوز/ انتقام» و یا «اکسپلویتیشن موویز (exploitation movies) با فیلم‌هایی که موضوع آن‌ها تجاوز دسته‌جمعی به زنان در جنگ‌هاست تفاوت قائل شد. در دسته اول که بیشتر مربوط به فیلم‌های هالیوودی است، روایت عمدتاً به این شکل پیش می‌رود. زنی مورد تجاوز یک نفر یا دسته‌ای از آدم‌ها قرار می‌گیرد و تا سرحد مرگ شکنجه می‌شود. زن زنده می‌ماند و خود را برای انتقام گرفتن آماده می‌کند. زن بعد از پیدا کردن آمادگی جسمی و روحی لازم وارد عمل شده و به سراغ متجاوزان می‌رود و آن‌ها را به سزای اعمالشان می‌رساند.

 رد پای بهجت صدر در کتابی به همین نام
رادیو بین المللی فرانسه، ۲۸ جون ۲۰۱۴ “بهجت صدر: رد پا”، نام کتابی است که به تازگی توسط انتشاراتی “زمان” زیر نظر مراد منتظمی و نرمین صادق، در حاشیه رخداد بزرگ پیرامون هنر مدرن ایران “تاریخ ناویراسته” در موزه هنرهای مدرن پاریس، منتشر شده است. در این کتاب ۲۳۴ صفحه ای، افزون بر گذر از دوران های مختلف کارهای این هنرمند پیشگام و پیشرو، یعنی رها کردن نقاشی بر روی سه پایه و نقاشی فیگوراتیو برای رفتن به سوی آبستره، گفتگوئی در پایان به چاپ رسیده که افشره ای است از یک سری گفتگوهائی که “نرمین صادق”- هنرمند تجسمی و مدرس هنرهای تجسمی دانشگاه “بوردو”، در سال ۲۰۰۱ با بهجت صدر انجام داده است.

       آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

 منابع این شماره: بی بی سی، دویچه وله، رادیو زمانه، قنطره، دموکراسی باز، مهرخانه، برابری حالا، سازمان ملل متحد، مدرسه فمینیستی، دیدبان حقوق بشر، هشت صبح، خبرگزاری تسنیم، گاردین، بیدار زنی، رادیو بین المللی فرانسه، شرق پارسی، یورونیوز، رادیو فردا.

شماره ۵۳ هفت روز نامه زنان

 

پیوست‌ها: