iranExecutions Iraq

منبع عکس

  موارد نقض فاحش حقوق بشر 

 اجرای حکم اعدام ۱۲ زندانی در زندان مرکزی ارومیه طی دو روز
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۵ تیر ۱۳۹۳ یک منبع محلی به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که در طی روزهای یک شنبه ۲۵ و سه شنبه ۲۷ خردادماه ۱۲ زندان متهم به قصاص و مواد مخدر به صورت دو گروه شش نفری به محل اجرای حکم در زندان ارومیه انتقال داده شده و دو نفر از محکومین قصاص بعد از رضایت خانواده مقتول از اعدام نجات یافته ولی حکم ده نفر دیگه اجرا شد.

 بازداشت سیوان حسین‌پور، عکاس و کاریکاتوریست کُرد
خبرنگاران ایران ۴ تیر ۱۳۹۳ سیوان حسین‌پور عکاس، کاریکاتوریست و انیمیشن‌کار مهابادی در منزل خود در شهر مهاباد بازداشت شد.
عاملان تولید ویدئوکلیپ “گل برای ایران” بازداشت شدند
مهدی خزعلی باردیگر بازداشت شد
بازداشت و بی خبری از وضعیت چند نوکیش مسیحی در شیراز

 ضرب و شتم اهالی روستای “برده رش” ارومیه به بهانه کمک آنها به نیروهای پژاک
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۲ تیر ۱۳۹۳ یک منبع محلی به کمپین بین اللملی حقوق بشر در ایران گفت که روز سه شنبه ۱۳ خرداد ماه، نیروهای سپاه پاسداران به کشاورزان و دامپروران روستای “برده رش” از توابع شهرستان ارومیه حمله کرده و آنها را مورد ضرب و شتم قرار داده اند که طی آن یکی از کشاورزان کشته شده است. نیروهای سپاه علت این حرکت خود را کمک و غذا دادن اهالی این روستا به نیروهای پژاک عنوان کرده است. طبق گفته این منبع هنوز نیروهای سپاه روستا برده رش را در کنترل خود دارند.

 بازداشت و بی خبری از وضعیت چند نوکیش مسیحی در شیراز
کمیته گزارشگران حقوق بشر ۳ تیر ۱۳۹۳ در ادامه فشارهای امنیتی بر نوکیشان مذهبی در ایران، منابع خبری از بازداشت چند تن از اعضای یک کلیسای خانگی در شیراز خبر می دهند. روز جمعه ۳۰ خرداد ماه ۹۳، ماموران امنیتی با ورود به منزل آقای فضلی، یکی از نوکیشان مسیحی استان فارس، اقدام به اهانت و دستگیری چند تن از نوکیشان مسیحی حاضر در محل نمودند.

 نقض حقوق پناهندگان افغان در ایران
رادیو زمانه ۵ تیر ۱۳۹۳ مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خراسان رضوی، مدتی قبل اعلام کرد که از ۳۵ میلیون پناهنده در سراسر جهان، یک میلیون نفر در ایران حضور دارند. گفته می‌شود ایران دومین کشور دنیاست که بیشترین تعداد پناهندگان را در خود جای داده است. بیشترین پناهندگان به ایران، افغان یا عراقی هستند.

 محسنی ‌اژه‌ای از “محاکمه غیابی” عده‌ای از متهمان سال ۸۸  خبر داد
جرس ۹ تیر ۱۳۹۳ محسنی‌اژه‌ای در ادامه نشست خبری امروز از محاکمه غیابی تعدادی دیگر از معترضان به انتخابات سال ۸۸ و فرستادن پرونده این افراد به اجرای احکام خبر داد. سخنگوی قوه‌ی قضاییه در نشست خبری روز دوشنب خود، ادامه داد: دو سه نفر در هفته‌های اخیر ممنوع‌الخروج شدند و چند نفر دیگر که به خارج از کشور رفته بودند در حین بازگشت بازداشت شده و کیفرخواست این افراد صادر و در انتظار محاکمه هستند.

    زندان

واکنش فعالان سیاسی به وضعیت وخیم خزعلی پس از چند روز اعتصاب غذای خشک
جرس ۹ تیر ۱۳۹۳ وضعیت جسمی مهدی خزعلی، کمتر از دو هفته پس از بازداشت و شروع اعتصاب غذای خشکش‌اش مساعد نیست. به گزارش جرس، محمد‌صالح، فرزند مهدی خزعلی روز گذشته از انتقال پدر به بیمارستان بر اثر سکته قلبی و همچنین کاهش هجده کیلو از وزنش خبر داد. وی در صفحه فیس‌بوکش نوشته است که مهدی خزعلی همچنان از قبول سرم خودداری می کند.

 سرنوشت مادر گم شده زندانی سبز؛ تصادف و مرگ در بازگشت از زندان
کلمه ۵ تیر ۱۳۹۳ طوطی سلطانی مادر محسن قشقایی زاده زندانی سیاسی سبز، بیش از یک ماه پیش در راه ملاقات فرزندش فوت کرده است.
به گزارش خبرنگار کلمه، خانم طوطی سلطانی مادر محسن قشقایی زاده که پیش از این کلمه از ناپدید شدن وی پس از ترک سالن ملاقات زندان اوین در تاریخ دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ماه خبر داده بود اکنون مشخص شده است که وی در راه بازگشت به خانه بر اثر تصادف فوت کرده است.

محکومیت هادی اسماعیل‌زاده به ۴سال حبس
هرانا ۱۰ تیر ۱۳۹۳ هادی اسماعیل‌زاده، عضو شورای عالی نظارت کانون مدافعان حقوق بشر از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ۴ سال حبس و ۲ سال محرومیت از حرفه وکالت و عضویت در احزاب و گروه‌ها و دستجات سیاسی محکوم شد.

 حکم زندان مسعود شمس‌نژاد در دادگاه تجدیدنظر تایید شد
کردپا ۳ تیر ۱۳۹۳ دادگاه تجدید نظر استان حکم ۴ ماه زندان تعزیری مسعود شمس‌نژاد وکیل کُرد را عینا تایید کرد.

 ادامه اعتصاب غذای چهار زندانی محکوم به اعدام
هرانا ۸ تیر ۱۳۹۳ حامد احمدی، کمال ملایی، جمشید دهقانی و جهانگیر دهقانی از نیمه شب جمعه ۲۳ خرداد ماه پس از آنکه فهمیدند قرار است جهت اجرای حکم اعدام از زندان رجایی شهر کرج به زندان قزل‌حصار منتقل شوند دست به اعتصاب غذا زدند. انتقال رضا شهابی به بهداری در سی‌‌امین روز اعتصاب غذا

 جزییات احکام مدیران و اعضای تحریریه وب‌سایت نارنجی
خبرنگاران ایران ۴ تیر ۱۳۹۳ سه روز پس از آن‌که “دادستان عمومی و انقلاب کرمان” از صدور احکام حبس برای مدیران و اعضای تحریریه وب‌سایت تعطیل‌شده‌ی “نارنجی” که در حوزه‌ی اینترنت، فناوری اطلاعات و امنیت سایبری فعالیت می‌کرد خبر داد، یک منبع نزدیک به بازداشت‌شدگان، جزییات بیشتری از این احکام را در اختیار “تقاطع” قرار داده است.

 نگار حائری در زندان زنان شهر ری
هرانا ۱۰ تیر ۱۳۹۳ بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، خانم حائری به جهت اجرای حکم یک سال حبس تعزیری که از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباس صادر شده بود، بازداشت و روانه زندان زنان شهر ری شده است.

   دفاع از حقوق بشر

مسئولان از دامن زدن به نزاع میان شیعه و سنی دوری کنند
کانون مدافعان حقوق بشر ۳ تیر ۱۳۹۳ کانون مدافعان حقوق بشر که ریاست آن‌ بر عهده شیرین عبادی است در ادامه گزارش های ماهانه خود به بررسی‌ وضعیت حقوق بشر در ایران در خرداد ماه ۱۳۹۳ پرداخت. کانون مدافعان حقوق بشر در گزارش خود با اشاره به درگیری های خونینی که در کشورهای همسایه ایران در حال وقوع است از مسئولان ایرانی خواسته است تا از انجام اقدام هایی که می توانند به نزاع میان شیعه و سنی دامن زنند، دوری کنند.

 گزارش کانون مدافعان حقوق بشر در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران در ماه خرداد
ملی مذهبی ۳ تیر ۱۳۹۳ کانون مدافعان حقوق بشر که ریاست آن‌ بر عهده شیرین عبادی است در ادامه گزارش های ماهانه خود به بررسی‌ وضعیت حقوق بشر در ایران در خرداد ماه ۱۳۹۳ پرداخت.

 اعتراض فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران به ممنوع الخروج شدن شمس الواعظین
خبرنگاران ایران ۴ تیر ۱۳۹۳ در پی ممنوع الخروج کردن ماشاالله شمس الواعظین، نائب رئیس انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران، و احضار او به دادگاه انقلاب، فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران با صدور بیانیه ای نسبت به این اقدام دستگاه قضائی اعتراض، و از مقامات ایران خواهان لغواینگونه اقدامات در مورد وی و دیگر روزنامه نگاران شد.

    زنان

اظهارات پورمحمدی درباره ممانعت از ورود خانم‌ها به ورزشگاه آزادی
جرس ۳ تیر ۱۳۹۳ وزیر دادگستری گفت: حضور بانوان در برخی از محیط‌های ورزشی ناهنجاری‌های فرهنگی را تشدید می‌کند.
ورود به ورزشگاه؛ حقی که از زنان سلب شده است

 ۴۸ درصد زنان ایرانی در سن ازدواج مجردند
رادیو زمانه ۳ تیر ۱۳۹۳ علی‌اکبر محزون، مدیرکل دفتر جمعیت، آمار و اطلاعات مهاجرتی سازمان ثبت احوال ایران گفت: ۴۸ درصد زنان کشور با اینکه در سن ازدواج قرار دارند، اما همچنان مجرد هستند.

 ۲۶ سال رنج زنان کردستان در پی بمبارا شیمیایی
مدرسه فمینیستی ۴ تیر ۱۳۹۳ ۲۶ سال پیش، در هفتم تیرماه ۱۳۶۶، در میانه آتش جنگ ایران و عراق، بمباران شیمایی سردشت، زندگی بسیاری را ویران کرد، آنچنان که تبعات فاجعه بار این فاجعه پس از نزدیک به سه دهه همچنان سایه شوم اش را بر زندگی بسیاری از زنان کردستان و کودکان شان گسترده است. فیلم مستند «سپیده دمی که بوی لیمو می داد» به کارگردانی آزاده بیزار گیتی، به زندگی پنج تن از این زنان پس از گذشت ۲۶ سال از آن فاجعه می پردازد. به همین مناسبت روز سوم تیرماه ۱۳۹۳، در آستانه سالروز بمباران شیمیایی سردشت، «کانون شهروندی زنان» با همکاری «گروه وکلای همکار» مراسمی را در تالار اقبال «کانون وکلای دادگستری» تدارک دیدند که در این مراسم با پخش این فیلم مستند و سخنرانی مرضیه وفامهر (کارگردان و بازیگر)، سوسن شریعتی (پژوهشگر تاریخ) و ستار عزیزی (حقوقدان و استاد دانشگاه) همراه بود. این نشست که یادآور تبعات فاجعه بار جنگ ایران و عراق بر زندگی امروز زنان سردشتی است، درحالی برگزار شد که آتش درگیری های داخلی و مذهبی در عراق، تا مرزهای کشورمان گسترده شده و بسیاری را نگران کرده است.

   جهانی سازی، حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

وزارت بهداشت: برای افزایش جمعیت نیاز به مجازات نیست
دویچه وله ۳ تیر ۱۳۹۳ در پی تصویب کلیات طرح “محدودسازی روش‌های جلوگیری از بارداری” در مجلس ایران و پیش‌بینی دو تا پنج سال زندان برای جراحی ناباروری دائم، وزارت بهداشت بر لزوم حفظ حقوق شهروندی در تصویب قوانین جمعیتی تاکید کرد.
دو تا پنج سال زندان برای جراحی ناباروری دائم در ایران

 جنتی: نباید شبکه‌های اجتماعی فقط محلی برای تاخت و تاز سکولارها باشد
رادیو فردا ۴ تیر ۱۳۹۳ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران با هشدار به موافقان فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی گفت که نباید اجازه داد این رسانه‌ها تنها «محلی برای تاخت و تاز سکولارها» باشد. خبرگزاری‌های ایرنا و مهر روز چهارشنبه، ۴ تیر، سخنان علی جنتی را بازتاب داده‌اند که بر گسترش استفاده از شبکه‌های اجتماعی به منظور تبلیغ برنامه‌های دینی و قرآنی تاکید می‌کند.

 تأکید بر نیاز جمهوری اسلامی ‌ایران به منشور ملی در رابطه با حقوق کودکان
مهرخانه ۱۱ تیر ۱۳۹۳ رئیس فراکسیون زنان و خانواده در این نشست اظهار داشت: ایراداتی بر کنوانسیون حقوق کودک وارد است؛ چراکه موادی از این کنوانسیون بر خلاف قوانین داخلی نظام جمهوری اسلامی ‌ایران است و همچنین موادی از آن نیز در تعارض با شرع مقدس اسلام قرار دارد. فاطمه رهبر ادامه داد: جمهوری اسلامی ‌ایران در سال ۷۲ با مصوبه مجلس به کنوانسیون حقوق کودک البته با شرط تحفظ ملحق شد.

 وعده مسئولان استانداری تهران به دختران بازداشت شده در مسابقه والیبال ایران و ایتالیا
جرس ۹ تیر ۱۳۹۳ صبح روز گذشته جمعی از زنان برای اعتراض به ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه به استانداری تهران رفتند؛ هشت‌روز پس از بازداشت زنانی که برای اعتراض به ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه آزادی رفته بودند. درهای ورزشگاه از زمان ورود ایران به لیگ جهانی والیبال روی زنان ایرانی بسته شده است. همه راه‌ها هم به شورای تامین و استانداری می‌رسید؛ ارگانی که به گفته ساجدی‌نیا و رییس فدراسیون والیبال منع ورود زنان به ورزشگاه را اعلام کرده است. به نوشته روزنامه شرق، جمعی ۲۰ نفره از زنان و دختران روز گذشته به استانداری رفتند. فراخوانی اعلام نکردند و قصد تجمع هم نداشتند. رفتند تا بتوانند نماینده استاندار را ببینند و اعتراض خود را بیان کنند. حدود ساعت ۱۱ ظهر جمع شدند. نیم‌ساعتی در انتظار اذن ورود در گیت استانداری منتظر ماندند و با روی گشاده مسوولان حفاظت روبه‌رو شدند. درخواست فعالان از فدراسیون جهانی والیبال: از حضور زنان دفاع کنید

 شش  ماه حقوق معوقه کارگران شرکت پایندان
خبرگزاری ایلنا ۵ تیر ۱۳۹۳ به گفته یکی از کارگران فاز ۱۳ «شرکت پایندان» منطقه عسلویه هنوز نزدیک به ۶ ماه از حقوق معوقه حدود ۴۰۰ کارگر شاغل در این شرکت پرداخت نشده است.

     فرهنگ

جشنواره فیلم ادینبورگ و مرور سینمای ایران
بی بی سی ۱۰ تیر ۱۳۹۳ شصت و هشتمین دوره جشنواره بین المللی فیلم ادینبورگ (ادینبورو) به کار خود پایان داد. در این جشنواره دوازده روزه، ۱۲۲ فیلم بلند از ۴۷ کشور به نمایش درآمد و سی و چهار فیلم هم در دو بخش ویژه ایران و آلمان نمایش داده شد.

 باقر صحرارودی، بازیگر ایرانی درگذشت
رادیو فرانسه ۹ تیر ۱۳۹۳ باقر صحرارودی بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون ایران که نزدیک به دو سال به دلیل سکته مغزی در بستر بیماری بود روز گذشته (یکشنبه) در ۷۳ سالگی درگذشت. نخستین حضور او در سینما در نقش “معلم صمد” بود.

   سیاست

بازگشایی سفارت بریتانیا و بن‌بست پرداخت تاوان
رادیو زمانه ۴ تیر ۱۳۹۳ در حمله به سفارت بریتانیا در تهران اشیایی مفقود یا تخریب شده‌اند که تابلویی از فتحعلی‌شاه یکی از آنهاست. معاون وزیر خارجه ایران می‌گوید در این ماجرا، بحث «خسارت» مطرح است نه «غرامت.»

 ایران: بغداد اگر بخواهد، تجهیزات نظامی به عراق می‌فرستیم
رادیو فردا ۵ تیر ۱۳۹۳ حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه ایران، تاکید کرده که در صورت درخواست عراق، ایران تجهیزات نظامی به این کشور ارسال خواهد کرد. به گزارش سایت شبکه خبری العالم، آقای امیر عبداللهیان، روز پنج‌شنبه، پنجم تیر در گفت‌وگو با این شبکه  گفت: «اگر عراق درخواست کند؛ در چارچوب حقوق بین‌الملل و قراردادهای متعارف و روشن تجهیزات نظامی به عراق ارسال خواهیم کرد.» نیویورک‌تایمز: ارسال هواپیماهای بدون سرنشین ایران به عراق

  آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرما‌ن‌شهر
در این بخش از تارنمای بنیاد آرمان‌شهر می‌توانید مجموعه‌ کتاب‌های منتشر شده توسط این بنیاد را که برخی از آن‌ها به شکل آنلاین قابل مطالعه است، مطالعه کنید. این کتاب‌ها در حوزه‌های شهروند و دموکراسی، حقوق بشر و عدالت، زنان، فرهنگ و ادبیات و کودک و نوجوان دسته‌بندی شده‌اند.

منابع بولتن این هفته؛ خبرگزاری‌های ایسنا، ایرنا، ایلنا، مهر، روزنامه شرق سایت‌های رادیو فردا، خبرنگاران ایران، رادیو فرانسه، مهر خانه، مدرسه فمینیستی جرس، کلمه، ملی مذهبی، مجذوبان نور، رادیو زمانه، دویچه وله، کردپا, هرانا، بی‌بی‌سی‌ فارسی، سازمان‌های حقوق‌بشری؛ کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، امنستی، کمیته گزارشگران حقوق بشر، فدراسیون جامعه‌های بین المللی حقوق بشر، سازمان گزارشگران بدون مرز، سازمان دیده‌بان حقوق‌بشر، کانون مدافعان حقوق‌بشر

هفت روزنامه حقوق بشری ایران- شماره ۵۲

پیوست‌ها: