haftTens of thousands of Hong Kong residents march in the annual pro-democracy

تظاهرات نیم میلیونی در هنگ کنگ برای خواست های دمکراتیک/ عکس: وینسنت یو/آسوشیتد پرس در وبسایت گاردین

 موارد نقض فاحش حقوق بشر

اسراییل کشتن سه کوچ نشین نباید به انتقام جویی و مجازات دسته جمعی بیانجامد
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۴  جولای ۲۰۱۴ فدراسیون نقض فاحش حقوق بشر از جمله اقدامات معادل با مجازات دسته جمعی را در کرانه باختری و نوار غزه در پی ربایش و کشتن سه نوجوان اسراییلی محکوم می کند. بنا به گزارش ها در روز ۱۱ جون ۲۰۱۴، ایال یفراخ، ۱۹ ساله، گیلعاد شاعر، و نفتالی فرانکل، هر دو ۱۶ ساله، زمانی که می خواستند در نزدیکی کوچ نشین کفار عتصیون در جنوب کرانه باختری با اتو استوپ به خانه بازگردند، ناپدید شدند. نیروهای اسراییلی در روز ۳۰ جون گزارش دادند که اجساد آنها را در گوری کم عمق در شمال الخلیل پیدا کرده اند. در روز ۲ جولای، جنازه محمد ابوخضیر، نوجوان فلسطینی که ربوده شد و به قتل رسید، در نزدیکی جنگلی در غرب اورشلیم پیدا شد. از سوی دیگر، به گفته دادستان کل تشکیلات خودگردان فلسطینی نوجوان فلسطینی ‘زنده سوزانده شده است’

اسراییل مجازات دسته جمعی برای نوجوانان مقتول عدالت به بار نمی آورد
عفو بین الملل ۱ جولای ۲۰۱۴ قتل سه نوجوان اسراییلی ربوده شده شایسته عدالت است، اما اقدامات شبانه دولتمردان اسراییلی و تداوم مجازات دسته جمعی فلسطینیان در کرانه غربی، با نقض آشکار حقوق بین المللی بشردوستانه و حقوق بین المللی حقوق بشر، خوش خدمتی به این هدف نیست.

نهادهای دولتی
اسراییل وزیر خارجه خواهان ترور مقامات حماس شد
مصر ۱۰ عضو اخوان‌المسلمین به اعدام محکوم شدند

عوامل غیردولتی
عراق ویرانگری فرهنگی «داعش» در موصل
عراق روایت تکان دهنده گریختگان از شمال
نیجریه حملات به روستاییان و کلیسایی ده‌ها قربانی گرفت

  عدالت

 فرانسه ۶۳ مهاجر در مدیترانه در چنگال مرگ رها شدند ـ ارتش باید توضیح دهد
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۳ جولای ۲۰۱۴  در پی حادثه ای که در مارچ ۲۰۱۱ در اوج عملیات نظامی در لیبی ۶۳ تن در ساحل به حال مرگ رها شدند، چند تن از بازماندگان و چند سازمان شکایتی را در تاریخ ۱۴ جون ۲۰۱۳ طرح کردند که ارتش فرانسه را متهم به خودداری از ارایه کمک به افراد در خطر می کرد. قاضی دادگاه بدون هرگونه تحقیقی در ۶ دسامبر ۲۰۱۳ با تکرار اظهارات ستاد ارتش فرانسه که کشتی های فرانسه در منطقه نبوده اند اعلام کرد دلیلی برای پیگرد وجود ندارد. با درخواست استیناف بازماندگان و خانواده های قربانیان و سازمان های حامی آنها علیه این تصمیم قاضی، شعبه تحقیق اکنون آن را نقض کرده و معتقد است که اطلاعات حقوقی باید شفاف و کامل ارایه شود. این حکم تازه هشداری به اتحادیه‏ اروپا و کشورهای عضو آن است که به ایجاد موانع مختلف مشغول هستند.

سوئد قانون تازه در حمایت از عدالت در جهان
ائتلاف حمایت از دادگاه بین المللی جزایی ۱ جولای ۲۰۱۴ قانون تازه ای امروز علیه جنایت های علیه بشریت در سوئد به اجرا در آمد. این قانون گام مهمی در مبارزه علیه معافیت از مجازات است. قانون تازه مسئولیت کیفری برای نسل کشی، جنایت های علیه بشریت، جنایت های جنگی، حمله های سامان مند یا گسترده علیه غیرنظامیان ـ شامل قتل، تعدی جنسی و شکنجه ـ را جنایت های علیه بشریت تلقی می کند. این قانون مرور زمان را از این جنایت ها حذف کرده و مسئولیت امر را نیز در بر می گیرد و به دادگاه سوئد اجازه می دهد صرفنظر از محل وقوع جرایم و افراد مرتکب آنها به پیگرد این موارد بپردازند. به این ترتیب سوئد دارای صلاحیت قضایی جهانی شده است.
فرانسه نیکولا سرکوزی، رئیس جمهور سابق، بازداشت شد

     حقوق مدنی و سیاسی

هنگ کنگ بازداشت صدها تظاهرکننده خواهان دموکراسی
روسیه دوما قانون نگهداری اطلاعات کاربران اینترنت را تصویب کرد

جاسوسی
آزمایش‌های فیسبوک: قانونی یا غیر‌قانونی؟
آلمان بازداشت مامور اطلاعاتی به اتهام جاسوسی برای آمریکا
آلمان سفیر آمریکا را بعد از بازداشت مامور مظنون به جاسوسی احضار کرد

     جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

 سازمان ملل خواهان پایان یافتن حبس پناهجویان و پناهندگان شد
کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان ۳ جولای ۲۰۱۴ سازمان ملل امروز به قصد کمک به کشورها برای خودداری از بازداشت پناهجویان، پناهندگان و بی ملیت ها سند استراتژی جهانی منتشر کرد. بازداشت این افراد در شماری از کشورها معمول شده است و تاثیر طولانی مدتی بر افراد و خانواده ها می گذارد. کمیساریای عالی از افزایش بازداشت مهاجران به ویژه کودکان نگران است. استراتژی تازه با عنوان «ورای بازداشت» سه خواست مطرح می کند: در درجه اول توقف بازداشت کودکان، دوم تضمین وجود راه های جایگزین در قانون و سوم تضمین شرایط بازداشت کاملا سازگار با موازین بین المللی حقوق بشر در صورتی که بازداشت اجتناب پذیر باشد.

عربستان کارگران هندی قربانی آزار و تبعیض‌ مداوم‌اند
دویچه وله ۵ جولای ۲۰۱۴ سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید کارگران هندی در عربستان روزانه مجبورند ۱۸ ساعت کار کنند. تعطیلی و مرخصی ندارند و از حق بازگشت به کشور خود نیز تا وقتی کارفرما نخواهد، محروم‌اند.
ایتالیا آمدن ۵هزار پناهجو طی ٢ روز
اسراییل اعتصاب غذای مهاجران غیرقانونی آفریقایی
آمریکا قطع آب بدهکاران دیترویت ‘نقض حقوق بشر’

     حقوق نسل سوم: توسعه، صلح

سالانه یک سوم مواد غذایی در جهان هدر می رود
دیده بان اشتباهات بشر ۳ جولای ۲۰۱۴ گزارش تازه گروه کارشناسی سازمان ملل به بررسی ضایعات غذا و آب و راه های کاهش ۳/۱ بیلیون تن مواد غذایی هدر رفته  در سال پرداخته است.

    دفاع از حقوق بشر

مصر قطعنامه هیات بین المللی فدراسیون در باره وضعیت مصر
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۳۰ جون ۲۰۱۴  فدراسیون در نشست هیات بین المللی خود در پاریس (۲۹ـ۲۷ جون ۲۰۱۴) نگرانی شدید خود را از وضعیت حقوق بشر در مصر که حقوق بشر اساسی همچون آزادی بیان، اطلاعات، گردهمایی، تشکل، حق زندگی، سلامت جسمانی و محاکمه عادلانه  به طور سامان مند نقض می شود ابراز کرد. فدراسیون به شدت حکم های اعدام دسته جمعی در دادگاه های مصر و اعدام های اخیر، و حمله مداوم به مدافعان حقوق بشر و سازمان های حقوق بشر را محکوم کرد.

مصر شکنجه گسترده، دستگیری ها و بازداشت های خودسرانه سقوط نشانه فاحش حقوق بشر در یک سال گذشته
عفو بین الملل ۳ جولای ۲۰۱۴ افزایش شدید دستگیری ها، بازداشت ها، شکنجه و مرگ در زندان پلیس که عفو بین الملل ثبت کرده وخامت حقوق بشر در مصر در یک سال اخیر پس از سقوط محمد مرسی از ریاست جمهوری را نشان می دهد. هزاران تن بازداشت شده اند. به برآورد آسوشیتد پرس در یک سال ۱۶۰۰۰ تن دستگیر شده اند. مدارکی که عفو بین الملل گرد آورده نشان می دهند که شکنجه در کلانتری ها و بازداشت گاه های غیررسمی رایج است. پس از ۳ جولای ۲۰۱۳ دست کم ۸۰ تن در بازداشت جان خود را از دست داده اند. دادگاه ها با نقض تعهدات داخلی و بین المللی مصر، پسران زیر ۱۸ سال را به اعدام محکوم کرده اند. از ژانویه ۲۰۱۴ تاکنون، نظام عدالت کیفری ۱۲۴۷ حکم اعدام صادر کرده است که در انتظار نظر مفتی اعظم است و حکم اعدام را علیه ۲۴۷ تن تایید کرده است. این احکام در پی محاکمه های به شدت ناعادلانه صادر شده است.
فلسطین هزاران تن در تشییع جنازه نوجوان ربوده‌شده شرکت کردند
هنگ‌کنگ راهپیمایی معترضان
پاکستان انتقاد دیده‌بان حقوق بشر از کشته شدن شیعیان و هزاره‌ها

    زنان

دوری گزینی شورای حقوق بشر سازمان ملل از چندین دهه پیشرفت قانونی و اجتماعی
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۳۰ جون ۲۰۱۴ در روز ۲۷ جون، شورای حقوق بشر سازمان ملل قطعنامه ای را در باره «حمایت از خانواده» به تصویب رساند که می تواند به طور جدی نه تنها موازین بین المللی در باره برابری جنسیتی و حقوق زنان بلکه حق عدم تبعیض بر اساس گرایش جنسی و هویت جنسیتی را به خطر بیندازد. شیلا موانگا، نایب رییس فدراسیون، گفت: «این قطعنامه با قصد معینی ناهمگنی خانواده ها  در سراسر جهان، از جمله خانواده های تک سرپرست، خانواده های بی فرزند و خانواده های هم جنس را نادیده می گیرد. با تعریف به اصطلاح “سنتی” و محدود از خانواده، این قطعنامه همان کسانی را که می خواهد مورد حمایت قرار دهد کنار گذاشته است.» در بسیاری از جوامع، به بهانه «حمایت از خانواده» از رهایی زنان و مخالفت با برابری جنسیتی جلوگیری شده و هنوز می شود.

نیجریه زنان هنوز هدف حمله های بوکو حرام
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲ جولای ۲۰۱۴ بیش از دو ماه پس از ربایش ۲۲۳ دختر دانش آموز در چیبوک در ۱۴ آپریل ۲۰۱۴، فرقه جهادی و بنیادگرای بوکو حرام به حمله های خود علیه زنان ادامه می دهد. فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر از دولت نیجریه و جامعه بین المللی می خواهد احترام به حقوق زنان و حقوق بشر را در کانون استراتژی خود علیه بوکو حرام و تروریسم قرار دهند. در هفته سوم جون، گروه تروریستی بوکو حرام در حدود ۶۰ زن و ۳۱ پسر جوان را ربوده است.

فرانسه حکم دادگاه حقوق بشر اروپا در باره برقع زنان را به خاطر  بیان اعتقادشان مجازات می کند
۱ جولای ۲۰۱۴ عفو بین الملل اعلام کرد، حکم امروز دادگاه حقوق بشر اروپا که ممنوعیت برقع را تایید کرد به شدت زیان بار است. این حکم عقب نشینی مهمی در زمینه آزادی بیان و دین است و حاوی این پیام است که زنان از آزادی ابراز دینشان در انظار عمومی برخوردار نیستند. یک زن ۲۴ ساله فرانسوی که این ممنوعیت را نقض آزادی بیان و حقوق دیگرش می دانست شکایتی را نزد این دادگاه طرح کرده بود. زنان در فرانسه در صورت نقض قانون برقع یا جریمه می شوند یا باید آموزش شهروندی ببینند. با وجود این که بعضی محدودیت ها بر آزادی بیان و دین در شرایط خاصی قابل توجیه است، به اعتقاد عفو بین الملل محدودیت کلی در باره برقع در قانون فرانسه نامتناسب و غیرضروری است. به جز فرانسه، تنها در بلژیک و ایالت تیسینو در سویس چنین ممنوعیتی برقرار است. محدودیت های محلی در بسیاری از بخش های منطقه کاتالونیا در اسپانیا نیز برقرار است. بنابراین، فرانسه در زمینه ضمانت آزادی بیان و دین با بقیه اروپا ناهماهنگ است. عفو بین الملل از تمام مسوؤلان مربوطه می خواهد این گونه ممنوعیت های تبعیض آمیز را لغو کنند. گزارش خبری در باره حکم: دادگاه حقوق بشر اروپا ممنوعیت برقع را تایید کرد
ختنه زنان در بخشهایی از آفریقا؛ با عواقبی خطرناک

   کودکان

بولیوی اجازه کار کودکان از ۱۰ سالگی
سازمان ملل: چهار هزار کودک سرباز در جهان وجود دارد
یونیسف: ۶/۶ میلیون کودک سوری به کمک نیازمندند
تجارت سکس و استثمار جنسی کودکان

   فرهنگ

گفت‌وگو با اوی مغرابی، مستندساز چپ‌گرای اسراییلی
بی بی سی ۴ جولای ۲۰۱۴ اوی مغرابی از منتقدان سیاست‌های دولت اسراییل در قبال مساله فسلطین به شمار می‌آید و هیچ یک از معدود فیلم‌هایی که در بیست و پنج سال مستندسازی خلق کرده است از نمایش آرای سیاسی و مخالف‌خوانی‌های او در این زمینه تهی نیست.

بدن زن به مثابه میدان نبرد
رادیو زمانه ۳۰ جون ۲۰۱۴ آیا سینما توانسته با بیان و نمایش ترومای تجاوز جنسی به زنان در جنگ‌ها، به واقعیت‌ چنین جنایتی نزدیک شود و چه بسا حتی از اندوه قربانیان بکاهد؟ در برخی از فیلم‌های مربوط به جنگ، زنانی را می‌بینیم که با ترومای تجاوز در دوران جنگ زندگی می‌کنند و با یادآوری خاطرات و کابوس‌ها و ترس‌های ناشی از آن عذاب می‌کشند. بخش اول جستار: سینما، جنگ و تجاوز به زنان
مصر بسام یوسف در همایش رسانه‌ها: وقتی می‌خندی دیگر نمی‌ترسی
مسابقه عکاسی در حمایت از کارزار «توقف شکنجه» عفو بین‌الملل

    آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، ایران، بین المللی، تاجیکستان، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.»

 منابع این شماره: ائتلاف حمایت از دادگاه بین المللی جزایی، بی بی سی، دویچه وله، دیده بان اشتباهات بشر، رادیو بین المللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، گاردین، یورو نیوز

هفت روز نامه بین المللی – شماره ۵۵

پیوست‌ها: