iran53

در ایران بیش از سه چهارم آب در دسترس به‌هدر می‌رود

  موارد نقض فاحش حقوق بشر 

 ایران گزارشگر ویژه سازمان ملل را حامی تروریسم خواند
دویچه وله ۱۴ تیر ۱۳۹۳ جواد لاریجانی در نامه‌ای به کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، گزارشگر ویژه این نهاد در امور ایران را به حمایت از گروه‌های تروریستی متهم کرد. ظاهرا این اتهام واکنشی به گزارش نقض حقوق بشر در ایران است.

 محکومان وقایع سال ۸۸ در صورت بازگشت به کشور بازداشت می‌شوند
جرس ۱۵ تیر ۱۳۹۳ رییس کل دادگستری استان تهران با بیان اینکه برخی از متهمان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم به صورت غیابی محاکمه و برخی دیگر از آنان پس از بازگشت به کشور به صورت حضوری محاکمه شده‌اند،گفت: کسانی که محکوم شوند قطعا در صورت بازگشت به ایران حکم قضایی در موردشان اجرا می‌شود.

 یک وبلاگ‌نویس در رفسنجان بازداشت شد
رادیو زمانه ۱۲ تیر ۱۳۹۳ کامبیز اسماعیلی، رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات نیروی انتظامی (فتا) استان کرمان به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفت: «شکایتی از سوی یکی از باشگاه‌های ورزشی استان با عنوان ‏اینکه فرد یا افرادی با ایجاد وبلاگ در فضای مجازی نسبت به نشر اخباری از این باشگاه اقدام کرده که کذب و نادرست است به این پلیس واصل شد.»
بازداشت زیبا محمدیان، همسر بنیانگذار عرفان حلقه، در تهران
دو شهروند کُرد از سوی نیروهای امنیتی ارومیه بازداشت شدند

 تفهیم اتهام به ماشالله شمس الواعظین و آزادی او با قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی
کمپین بین المللی حقوق بشر ایران ۱۰ تیر ۱۳۹۳ ماشالله شمس الواعظین، روزنامه نگار باسابقه کشور روز هشتم تیرماه در صفحه فیسبوک خود نوشت که توسط مقامات قضایی متهم به تبلیغ علیه نظام “از طریق مصاحبه ها و سخنرانی در دو کنفرانس جهانی و منطقه ای مربوط به مطبوعات” شده است. این روزنامه نگار که طی احضاریه ای در روز هشتم تیرماه به دادسرای اوین احضار شده بود پس از تفهیم اتهام و دو ساعت بازجویی با قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شد. این روزنامه نگار همچنین برای دومین بار ممنوع الخروج شده است.

 پرونده‌ «ایسنا» و «ایرنا» در دادگاه مطبوعات
خبرنگاران ایران ۱۴ تیر ۱۳۹۳ جلسه رسیدگی به پرونده‌ خبرگزاری‌های «ایسنا» و «ایرنا» و سایت خبری «رجانیوز» فردا – ۱۵ تیرماه – در شعبه ۷۹ دادگاه کیفری استان تهران و با حضور اعضای هیأت منصفه مطبوعات برگزار می‌شود.

 بازداشت معلم متهم به آزار جنسی دانش‌آموزان تهران
کلمه ۱۴ تیر ۱۳۹۳ معلم ورزش مدرسه‌ای در جنوب تهران با شکایت ۱۴ دانش‌آموز به اتهام کودک‌آزاری و سوءاستفاده از دانش‌آموزانش به دستور قضات دادگاه کیفری استان تهران بازداشت شد.

    زندان

 وضعیت وخیم جسمی مهدی خزعلی پس از چند روز اعتصاب غذای خشک
کلمه ۹ تیر ۱۳۹۳ مهدی خزعلی، زندانی سیاسی که هفته گذشته بازداشت و به زندان رجایی منتقل شد و از همان دقایق اول اعلام اعتصاب غذای خشک کرده بود، در وضعیت جسمی مساعدی به سر نمی برد.

 نگهداری نگار حائری در شرایط نامناسب در زندان قرچک
کلمه ۹ تیر ۱۳۹۳ نگار حائری حقوقدان و زندانی سیاسی در زندان قرچک در شرایط نامناسبی نگهداری می شود. او دختر ماشاءالله حائری زندانی سیاسی زندان رجایی شهر کرج است.

 هادی اسماعیل زاده، عضو کانون مدافعان حقوق بشر، به زندان محکوم شد
رادیو فردا ۱۰ تیر ۱۳۹۳ هادی اسماعیل زاده، وکیل و عضو کانون مدافعان حقوق بشر ایران در دادگاه انقلاب به ۴ سال حبس و ۲ سال محرومیت از حرفه وکالت و عضویت در احزاب و گروه های سیاسی به خاطر فعالیتش در کانون محکوم شد.

 افزایش اتهام سراج‌الدین میردامادی در دادسرا
ایسنا ۱۵ تیر ۱۳۹۳ گیتی پورفاضل در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: سراج‌الدین میردامادی از نیمه دوم اردیبهشت ۹۳ تاکنون در بازداشت است و قرار بازداشت موقت او یک بار تمدید شده است.

   دفاع از حقوق بشر

 تقاضای سازمان ملل: طرح مسئله حقوق بشر در مذاکرات اتمی با ایران
دویچه وله ۱۳ تیر ۱۳۹۳ کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد خواستار مطرح شدن مسئله حقوق بشر در مذاکرات اتمی میان ایران و گروه ۱+۵ شد. ناوی پیلای هفته پیش از تداوم موج اعدام‌ها در ایران ابراز نگرانی عمیق کرده و خواستار توقف آن شده بود. بیشتر بخوانید: ایران طرح مسائل حقوق بشری در مذاکرات هسته‌ای را غیرقابل قبول خواند

 دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ابزاری در خدمت سرکوب علیه روزنامه‌نگاران
سازمان گزارشگران بدون مرز ۱۲ تیر ۱۳۹۳ دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران به آلت دست سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ماموران وزارت اطلاعات تبدیل شده است. این سه نهاد به دستور رهبر جمهوری اسلامی عهد‌ه‌دار سرکوب داوم‌دار فعالان رسانه‌ای هستند.

 قضات وابسته به نهادهای امنیتی باور ملت به عدالت را مخدوش می کنند
کانون مدافعان حقوق بشر ۱۴ تیر۱۳۹۳ هادی اسماعیل زاده، وکیل دادگستری و عضو شورای عالی نظارت کانون مدافعان حقوق بشر با ارسال نامه ای به رییس قوه قضاییه، شرحی از روند پرونده قضایی خود به این مقام عالی دستگاه قضایی ارائه کرد.

 هشدار عفو بین‌الملل نسبت به وضعیت جسمی لطیف حسنی
امنستی ۱۴ تیر ۱۳۹۳ سازمان عفو بین‌الملل نسبت به وضعیت لطیف حسنی زندانی سیاسی آذربایجانی که از روز ۲۸ اردیبهشت ماه اعتصاب غذا کرده، هشدار داده است. تهدید به تبعید در چهل و پنجمین روز اعتصاب غذای لطیف حسنی

 ادامه سرکوب شدید مدافعان حقوق بشر و سازمان های غیردولتی
فدراسیون جامعه‌های بین المللی حقوق بشر ۱۵ تیر ۱۳۹۳ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، به عنوان برنامه ای مشترک “فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر” (FIDH) و “سازمان جهانی مبارزه با شکنجه” (OMCT)  به شدت ادامه سرکوب مدافعان حقوق بشر در ایران را محکوم می کنند.

    زنان

 هزینه مداخله نظامی در بحران عراق برای زنان
مدرسه فمینیستی ۱۳ تیر ۱۳۹۳ فکر می کردیم با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید آقای روحانی شاید سایه شوم جنگ از سر این مملکت کنار برود. فکر می کردیم با تغییری در قوه اجراییه شاید مقداری فضای باز بتواند بی ثباتی و احساس افسردگی و ابهام و بی آیندگی را که گرد و غبارش بر کل جامعه گسترده شده بود به تدریج زدوده گردد و حداقل با ایجاد اندکی ثبات و امید به آینده، مردم نه تنها احساس امید که شاید بار دیگر احساس امنیت و خوشحالی و ثبات کنند. اما هنوز یک سال نگذشته که آتش جنگ در عراق، آن هم از نوع فرقه ای و مذهبی، برپا شده و تندروهای آتشین مزاج حاکمیت که تصور می کردیم با روی کار آمدن دولت روحانی از سطوح مدیریت اجرایی عقب نشسته اند، ولی با تاسف می بینیم هنوز قدرت بسیار دارند و بی محابا به آتش جنگ سنی و شیعه دامن می زنند و خواهان مداخله بی حساب و کتاب در بحران عراق هستند.

 زنان خوش‌حجاب اضافه‌کاری بیشتری بگیرند
رادیو زمانه  ۱۵ تیر ۱۳۹۳ ابوالقاسم یعقوبی، امام‌جمعه بجنورد از مدیران ادارات دولتی خواست تا برای «تشویق بانوان خوش‌حجاب کارمند، اضافه‌کاری بیشتری به آنان بدهند.»

   جهانی سازی، حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

 در ایران بیش از سه چهارم آب در دسترس به‌هدر می‌رود
رادیو فردا ۹ تیر ۱۳۹۳ اسماعیل جبارزاده، استاندار آذربایجان شرقی، در جلسه ستاد مدیریت بحران آن استان، شامگاه شنبه، وضعیت آب و برق را بحرانی اعلام کرد و دستور داد تا بازگشت به وضعیت عادی، این ستاد به مدیریت مصرف بپردازد.

 آبیاری حدود ۳۰ درصد زمین‌های کشاورزی تهران با آب فاضلاب
رادیو زمانه ۱۴ تیر ۱۳۹۳ محمدهادی حیدرزاده، مدیر کل سازمان حفاظت محیط زیست استان تهران گفته است که حداقل ۳۰  درصد از اراضی کشاورزی جنوب تهران با آب فاضلاب آبیاری می‌شود.

 حریم بنای تاریخی تخت جمشید مخدوش شد
رادیو زمانه ۱۴ تیر ۱۳۹۳ ساخت‌وساز دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت، حریم درجه دو مجموعه‌ جهانی تخت جمشید را مخدوش کرده است.

 ۳۱ درصد خانوارها در ایران زیر خط فقر زندگی می کنند
رادیو فردا ۱۴ تیر ماه ۱۳۹۳ روزنامه جهان صنعت روز شنبه نوشت: با اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها قدرت خرید مردم در ایران کاهش یافت و با افزایش شکاف طبقاتی، اکنون ۳۱ درصد خانوارها زیر خط فقر قرار گرفته‌اند.

 تعطیلی پیاپی واحدهای تولیدی کُردستان و بی‌توجهی به خواست‌ کارگران
کردپا ۱۵ تیر ۱۳۹۳ عدم واگذاری منزل مسکونی به کارگران اتحادیه‌ی مکانیک‌های سنندج، بیکاری بیش از ٣٠ کارشناس و کارگر باغبانی در گیلان‌غرب و همچنین بیکاری تعدادی کارگر به دلیل تعطیلی شرکت “سایپا خودرو” در دهلران از مشکلات پیش‌روی کارگران و شهروندان کُرد است.

     فرهنگ

 بازدید از «نخستین اثر انیمیشنی جهان» در موزه ملی ایران
رادیو فردا ۱۴ تیر ۱۳۹۳ بنا به گزارش خبرگزاری ایرنا، هم‌اینک در نمایشگاهی در بخش ایران باستان موزه ملی ایران، پنجاه  اثر به‌دست آمده از کاوش‌ها در «شهر سوخته» به نمایش در آمده‌اند.

 علی جنتی: نگرانی ما عمیق‌تر از ساپورت‌پوشیدن زنان است
بی بی سی ۱۳ تیر ۱۳۹۳ علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به همایش دلواپسین که چندی پیش در قم و تهران برگزار شد، گفته است: “ما هم نگرانیم، اما نگرانی ها متفاوت است. آنها نگران هستند که چرا حجاب اینگونه است و برخی از زنان ساپورت می پوشند، اما در مقابل، ما موافق اصلاح فضای فرهنگی جامعه هستیم.

   سیاست

 استیضاح؛ تاوان افشای بورسیه‌های غیر قانونی و شعار دانشجویان برای رفع حصر
کلمه ۱۳ تیر ۱۳۹۳ افشای بورسیه های غیر قانونی دولت قبل و در خطر بودن منافع بسیاری افراد بانفوذ در حاکمیت، در کنار نگرانی های فزاینده از گسترش موج سبز در دانشگاه ها و عمومی شدن مطالبه رفع حصر، به این عبارت ترجمه شده است که: دانشگاه ها نباید باشگاه سیاسی شوند. بیشتر بخوانید: اعلام حمایت بیش از ۹۰۰ استاد دانشگاه از وزیر علوم / تقدیر و حمایت ۲۶۹ استاد دانشگاه تهران از وزیر علوم

 ظریف: در سه هفته آینده شاهد فرصتی تاریخ ساز خواهیم بود
ایسنا ۱۵ تیر ۱۳۹۳ سه هفته آینده فرصتی منحصر بفرد و مغتنم برای دستیابی به توافقی فراگیر بر سر برنامه انرژی اتمی ایران و پایان دادن به بحران بی نتیجه و غیر ضروری است که ما را از تعامل و رسیدگی بیشتر به چالش های مشترک از جمله رویداد های هولناک هفته های اخیر در عراق دور کرده است.

 اشتباه محاسباتی قاسم سلیمانی ایران را به لبه پرتگاه برده است
دویچه وله ۱۵ تیر ۱۳۹۳ روزنامه واشنگتن پست در مقاله‌ای نوشته، اشتباه محاسباتی قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، ایران را به مرحله خطرناکی رسانده است. به نظر نویسنده این مقاله، حل مسئله داعش در هر حالت برای ایران یک بازی باخت−باخت است.

 تذکر نمایندگان مجلس ایران برای اجرای ‘حکم قضایی’ علیه خاتمی
بی بی سی فارسی ۱۵ تیر ۱۳۹۳ ۱۰ نماینده مجلس ایران به مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری تذکر داده‌اند که از اجرای “حکم قضایی” صادر شده علیه محمد خاتمی اطمینان حاصل کند.

  آرمان شهر

 کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

 انتشارات آرما‌ن‌شهر
در این بخش از تارنمای بنیاد آرمان‌شهر می‌توانید مجموعه‌ کتاب‌های منتشر شده توسط این بنیاد را که برخی از آن‌ها به شکل آنلاین قابل مطالعه است، مطالعه کنید. این کتاب‌ها در حوزه‌های شهروند و دموکراسی، حقوق بشر و عدالت، زنان، فرهنگ و ادبیات و کودک و نوجوان دسته‌بندی شده‌اند.

منابع بولتن این هفته؛ خبرگزاری‌های ایسنا، مهر، سایت‌های رادیو فردا، خبرنگاران ایران، جرس، کلمه، ملی، رادیو زمانه، دویچه وله، کردپا, بی‌بی‌سی‌ فارسی، سازمان‌های حقوق‌بشری؛ کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، امنستی، کمیته گزارشگران حقوق بشر، فدراسیون جامعه‌های بین المللی حقوق بشر، سازمان گزارشگران بدون مرز، سازمان دیده‌بان حقوق‌بشر، کانون مدافعان حقوق‌بشر

هفت روزنامه حقوق بشری ایران- شماره ۵۳

پیوست‌ها: