شماره ۵۴ / ۸ جولای ۲۰۱۴ برابر با ۱۷ سرطان/ تیر ۱۳۹۳

زنان-690x259

aks zanan

منبع عکس

  موارد فاحش نقض حقوق بشر 

 بیش از ۱۲۵ میلیون زن و دختر در سراسر جهان ختنه می‌شوند
مهر خانه، ۵ جولای ۲۰۱۴  بنا به اذعان کمیساریای عالی ملل متحد بالغ بر ۱۲۵ میلیون دختر و زن در سراسر جهان ختنه می‌شوند و بالغ بر ۳۰ میلیون نفر نیز در دهه آتی، در معرض خطر ختنه شدن قرار دارند. به گزارش مهرخانه، ناوی پیلی؛ رئیس کمیساریای عالی ملل متحد، به همین منظور در زمینه حقوق بشر، اخیراً بر لزوم مقابله با ختنه دختران تأکید کرده است.

 سوریه: عوارض جنگ بر روی زنان
دیدبان حقوق بشر، ۲ جولای ۲۰۱۴ بر اساس گزارش دیدبان حقوق بشر، زنان سوریه در جریان جنگ مورد آزار، اذیت و شکنجه توسط نیروهای دولتی، شبه نظامیان طرفدار دولت و گروه های مسلح مخالف دولت قرار گرفته اند. کمیته کنوانسیون امحای کلیه اشکال تبعیض علیه زنان (CEDAW) این هفته در شهر ژنو به بررسی وضعیت زنان سوریه می پردازد. گزارش کامل

طالبان در شبنامه ای هشدار دادند: مانع رفتن دختران به مکاتب می شویم
کلید گروپ، ۷ جولای ۲۰۱۴ طالبان مسلح با پخش شب نامه در ولسوالی شیندند ولایت هرات، مانع رفتن دختران به مکاتب شده اند. مقام های محلی با تایید این رویداد می گویند که تحقیقات جهت ردیابی پخش کنندگان این شبنامه ها آغاز شده است. باشندگان ولسوالی شیندند هرات می گویند: در شب نامه طالبان مسلح آمده است که در صورت رفتن دختران به مکاتب، عواقب به دوش دولت و خانواده های شان خواهد بود.

 ۶۰ دختر نیجریایی ربوده شده توسط بوکو حرام، فرار کردند
کلید گروپ، ۷ جولای ۲۰۱۴ مقام های نیجریایی روز یک شنبه اعلام کردند که ۶۰ دختر و زن که توسط گروه بوکوحرام از شمال نیجریه ربوده شده بودند، موفق به فرار شدند، اما ۲۰۰ دختر دیگر هنوز هم در نزد آنان اسیر هستند.خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که عباس گاوا، یکی از بزرگان محل گفته است که از همکاران مان گفته اند که ۶۳ زن و دختر ناوقت جمعه فرار کرده و به خانه هایشان باز گشته اند.

گاردین – ویدئو: برده جنسی قاچاق شده ی باکره به قیمت ۷۰۰۰ دلار و برده ی کودک به قیمت ۲۰ دلار فروخته می شود

واکنش به ویدئوی ضرب و جرح یک زن توسط پلیس کالیفرنیا
الجزیره، ۵ جولای ۲۰۱۴ پلیس کالیفرنیا اعلام کرده در مورد تصاویر ویدئویی که در آن یک افسر پلیس زنی را روی زمین انداخته و به باد کتک می‌گیرد، تحقیق می‌کند. در این تصاویر افسر پلیس دست کم یازده بار با مشت به صورت این عابر که در میانه اتوبان قرار دارد می‌کوبد. پلیس می‌گوید این زن با قدم زدن در وسط اتوبان جان خود و دیگران را در ساعت پر تردد بزرگراه به خطر انداخته بود و باید متوقف می‌شد.

      دفاع از حقوق بشر

بیانیه مدیر اجرایی زنان سازمان ملل در مورد وضعیت زنان در عراق
زنان سازمان ملل متحد، ۱ جولای ۲۱۰۴ بخش زنان سازمان ملل از مورد هدف قرار گرفتن عمده زنان و دختران در عراق، ادم ربایی، تجاوز و ازدواج اجباری توسط شبه نظامیان داعش و دیگر گروههای مسلح ابراز خشمگینی می کند.

 پنج نفر در پی سنگسار یک زن پاکستانی متهم شدند
 هشت صبح، ۷ جولای ۲۰۱۴  در پی سنگسار یک زن حامله در پاکستان، پنج مرد متهم شده‌اند که چهار تن آن‌ها از اقارب نزدیک این زن می‌باشند. میان ذوالفقار، یکی از  بازجویان پولیس به خبرگزاری فرانسه گفته است که پدر، دو برادر، پسر کاکا و شوهر سابق این زن به جرم «قتل، شکنجه و تروریزم» در برابر محکمه قرار گرفته و مسوول هستند. قرار است روز دوشنبه، چند تن از شاهدان به محکمه احضار شوند.

کودکان

جنگ را از چشم یک کودک دیدن
قنطره، ۴ جولای ۲۰۱۴ هنرمند لبنانی زینا عبیراشد در زمان جنگ داخلی ۱۵ ساله لبنان بزرگ شد. در کتابهای تصویری خود، او تجربه خانواده ی خود را از وحشت جنگ توصیف می کند.

یونیسف: ۶/۶ میلیون کودک سوری به کمک نیازمندند
دویچه وله، ۵ جولای ۲۰۱۴ یونیسف، صندوق کودکان سازمان ملل متحد اعلام کرد که بیش از سه سال جنگ داخلی در سوریه تاثیرات منفی فراوانی بر شرایط زندگی کودکان در این کشور گذاشته است. یونیسف وضعیت زندگی کودکان را در سوریه فاجعه‌بار خوانده است.

خشونتِ پنهان علیه کودکان
هشت صبح، ۷ جولای ۲۰۱۴ بنا بر گزارش صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد، یونیسف، شمار کودکان کشته و یا زخمی شده در افغانستان در سال ۲۰۱۳ نسبت به سال ۲۰۱۲ سی درصد افزایش یافته است. براساس این گزارش که روز پنج‌شنبه نشر شد، در طول سال ۲۰۱۳ در افغانستان دست‌کم ۵۴۵ کودک کشته و ۱۱۴۹ تن دیگر زخمی شده‌اند. بیشتر تلفات به اثر انفجار بمب‌های دست‌ساز، ماین‌های زمینی و حملات انتحاری بوده است.

سوءاستفاده از کودکان در درگیری‌های مسلحانه
دویچه وله، ۲ جولای۲۰۱۴ سازمان ملل متحد اعلام کرده که در سراسر جهان دست‌کم چهارهزار کودک سرباز فعالیت می‌کنند. در “فهرست شرم” این سازمان جهانی نام کشورها و گروه‌هایی آمده است که از کودکان در برخوردهای مسلحانه سوءاستفاده می‌کنند.

اجازه کار کودکان بولیوی از ۱۰ سالگی
تلگراف، ۴ جولای ۲۰۱۴ با تصویب پارلمان بولیوی کودکان این کشور از سن ۱۰ سالگی اجازه کار خواهند داشت. بدین ترتیب کودکان بولیوی باید در بیرون آمدن این کشور از فقر شدید کمک کنند. به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، بنا بر تخمین وزارت کار بولیوی، ۸۵۰ هزار کودک در سراسر این کشور کار می‌کنند. بر این اساس در این کشور فقیر آمریکای جنوبی از هر چهار کودک یک نفر به جای آن‌که به مدرسه برود، کار می‌کند.

سوء تغذیه کودکان در سه استان ایران
رادیو زمانه، ۴ جولای۲۰۱۴  زهرا عبداللهی، رئیس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ایران، در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران،ایسنا، اعلام کرد که سه استان کشور از نظر تغذیه‌ برای کودکان ناامن به شمار می‌روند. به گفته او سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویر احمد و هرمزگان، استان‌هایی هستند که در مطالعات دیگر از جمله مطالعه «امنیت غذایی» به عنوان استان‌های ناامن غذایی مطرح شده‌اند.

   قوانین و لوایح

محکمه حقوق بشر اروپا از قانون منع حجاب در فرانسه حمایت کرد
کلید گروپ، ۲ جولای ۲۰۱۴  محکمه حقوق بشر اروپا از قانون منع پوشیدن چادری یا روپوشی در فرانسه حمایت کرد. محکمه اروپا در استراسبورگ روز گذشته دعوای یک زن مسلمان فرانسوی را رد کرد که ادعا داشت، منع پوشش چادری یا حجاب کامل که در سال ۲۰۱۱ در فرانسه نافذ شد، تحقیر کننده و تخطی از آزادی مذهبی است. این زن ۲۴ ساله که محصل پوهنتون می باشد خواسته است، هویت اش افشا نشود تا قضیه وی در فرانسه با مشکلات مواجه نگردد.

    حقوق مدنی و سیاسی

‌تاجیکستان زنان مهاجر سازمان خودرا تاسیس می کنند
فرج، ۵ جولای ۲۰۱۴ گروه زنان مهاجر تاجیک مقیم روسیه تصمیم دارند با تاسیس سازمان زنان مهاجر، حقوق خودرا تحت هر شرایطی  حمایت کنند. اخیراَ مهاجرت زنان تنهای تاجیک به روسیه افزایش یافته است و مشاهده شده است که آن‌ها به دلیل عدم آگاهی از قانون، مقررات و شرایط کار در روسیه با مشکلات متعددی مواجه می شوند. برای فعالیت چنین سازمانی، داشتن سرمایه ای  ضروریست تا آن‌ها برای خود مکانی را اجاره کنند. در تاسیس سازمان زنان، شهروندان تاجیک مقیم روسیه نیز می‌توانند کمک کنند. از سوی دیگر زنان فعال می‌توانند با طرح های خود به سازمان های بین‌المللی مراجعه نمایند و از آن‌ها نیز کمک‌های مالی و مشورت درخواست کنند. 

لزوم تعیین تکلیف وضعیت تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی
مهر خانه، ۵ جولای ۲۰۱۴ علیرضا رجایی در نامه های جداگانه به وزارتخانه های کشور، امور خارجه، دادگستری و نیروی انتظامی خواستار یافتن راهکارهای عملی برای تعیین تکلیف تابعیت و اقامت فرزندان حاصل از ازدواج های غیررسمی زنان ایرانی و مردان خارجی شد.

نظر مولاوردی، معاون امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری ایران درخصوص لایحه جدید مجلس برای افزایش جمعیت
مهر خانه، ۵ جولای ۲۰۱۴ معاون امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری: تصویب کلیات طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور در مجلس شورای اسلامی موجی از بحث و جدل را به همراه داشت. به گزارش مهرخانه، شهیندخت مولاوردی با ذکر این مطلب در صفحه شخصی خود در فیس‌بوک، ادامه داد: استدلال مخالفان که نماینده دولت و مرکز پژوهش‌های مجلس جزو آن هستند بر این مبناست که برخورد سلبی و تنبیهی با موضوع راه حل مسئله نیست؛ کما اینکه در هیچ کشوری هم به عنوان سیاست جمعیتی در پیش گرفته نشده است.

تلاش برای توانمندتر کردن زنان
صدای امریکا، ۸ جولای ۲۰۱۴  در این نکته که افزایش مشارکت زنان در اقتصاد، موجب رشد اقتصادی و توانمندی می شود، تردیدی وجود ندارد. مطالعات گوناگون نشان داده است که سرمایه گذاری در این امر و ورود زنان به اقتصاد رسمی، برای برقراری صلح، امنیت و ثبات در یک کشور و نیز پیشبرد وضعیت زمان و دختران اساسی است.
اوباما: دستمزد زنان و مردان باید برابر باشد

       فرهنگ و جامعه

ختنه زنان در بخشهایی از آفریقا؛ با عواقبی خطرناک
بی بی سی، ۴ جولای ۲۰۱۴ ختنه زنان در بخشهایی از آفریقا مرسوم است. کاری خطرناک که عواقبی از عفونت تا افزایش خطر مرگ نوزادان این مادران را بیشتر می کند. با وجود این خطرات؛ عوامل فرهنگی و اجتماعی باعث می شود که این کار همچنان ادامه داشته باشد. ” آن سوی” گزارشی تهیه کرده از کنیا، جایی که اختلاف نظر بین نسلهای مختلف درباره این موضوع بحثهای زیادی بر انگیخته است.

سی ان ان: ۴۳در صد زنان ایرانی پیگیر جام جهانی فوتبال
شهرزاد نیوز، ۸ جولای ۲۰۱۴  جام‌جهانی ۲۰۱۴  یک‌ بار دیگر نشان داد که زنان پا به‌ پای مردان، عاشق زیبایی‌های فوتبال هستند. به گزارش روزنامه شرق، سی آن آن با استفاده از  اطلاعاتی که شبکه اجتماعی فیس‌بوک در زمان برگزاری مسابقات جام‌ جهانی در اختیارش قرار داده، نوشته است که در ایران و در زمان برگزاری جام‌ جهانی سهم زنان از تعقیب مسابقات فوتبال ۴۳ درصد بوده است و قسمت عمده این مشارکت از طریق شبکه اجتماعی فیس‌بوک صورت گرفته است.

ایران «بدحجابی» و یورش مجلسیان
مدرسه فمینیستی، ۵ جولای ۲۰۱۴  تندروهای مجلس شورای اسلامی رواج بدحجابی خصوصا جوراب شلواریهای چسبانِ «ساپورت» در اماکن عمومی و تمایل دخترهای جوان نسبت به استفاده از لباسهای مُدِ روز را تقلید از مدلهای غربی معرفی کردند و فضای لازم برای بازداشت وسیعتر این دختران توسط گشت ارشاد نیروی انتظامی را هم بوجود آورده اند.

تشدید فشار در ادارات دولتی برای اعمال حجاب اجباری در ایران
شهرزاد نیوز، ۷ جولای ۲۰۱۴ با این که در خیابان ها و مراکز عمومی روز به روز بر دامنه مقاومت در مقابل حجاب اجباری افزایش می یابد، در ادارات دولتی بر فشار و اعمال حجاب اجباری تشدید می شود.

تاثیر افزایش توانمندی‌های زنان بر جامعه
 صدای امریکا، ۷ جولای ۲۰۱۴ کاترین راسل، سفیر سیار آمریکا در مسائل زنان، اخیرا در سخنانی در واشنگتن گفت «شغل من این است که موقعیت زنان و دختران  را به عنوان عنصر مهمی در تمام کوشش های دیپلماتیک امریکا پیش ببرد.» زنان در هر مساله‌ای که ما با آن روبرو هستیم، از جمله امنیت، بهداشت، شیوه حکومت و اقتصاد، مهم هستند.

    سیاست

تحت حکومت داعش، زنان عراقی با یک کابوس قدیمی دوباره رو به رو خواهند شد: خشونت و سرکوب
گاردین، ۳ جولای ۲۰۱۴ شبه نظامیان با استفاده از تجاوز و خشونت قصد دارند زنان را زیر کنترل خود در آورند، زنانی که از زمان حمله  امریکا بسیج شده اند. از روزی که گروه داعش چند شهر بزرگ عراق را به دست آورده است، جنگ جویان داعش به زنان دستور رعایت پوشش اسلامی را داده اند. به این طریق، دستورالعمل یک گروه افراط گرا از بدن زنان شروع می شود.

شکل دادن آینده – مشارکت زنان افغانستان در انتخابات ۲۰۱۴
بنیاد هاینریش بل، ۲۸ جون ۲۰۱۴ با وجود خشونت هایی که جان چندین نفر را گرفت، انتخابات افغانستان موفقیت آمیز بود. شهروندان افغانستان ثابت کردند که خواستار صلح، امنیت و یک دولت دموکراتیک هستند. مشارکت زنان در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی ۲۰۱۴ برجسته بود. با این حال، راه درازی باقی مانده است تا زنان واقعا بتوانند بدون ترس و تبعیض در زندگی مدنی و سیاسی افغانستان شرکت کنند. بیشتر بخوانید: مجله تایم – پیشرفت افغانستان با موفقیت زنان اندازه گیری خواهد شد

مداخله نظامی در بحران عراق برای زنان.هزینه
مدرسه فمینیستی، ۴ جولای ۲۰۱۴  فکر می کردیم با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید آقای روحانی شاید سایه شوم جنگ از سر این مملکت کنار برود. فکر می کردیم با تغییری در قوه اجراییه شاید مقداری فضای باز بتواند بی ثباتی و احساس افسردگی و ابهام و بی آیندگی را که گرد و غبارش بر کل جامعه گسترده شده بود بتدریج زدوده گردد و حداقل با ایجاد اندکی ثبات و امید به آینده، مردم نه تنها احساس امید که شاید بار دیگر احساس امنیت و خوشحالی و ثبات کنند.

سخنرانی اوما اوباما، رییس سازمان غیردولتی “صداهای قدرتمند” در کنیا در “فوروم جهانی رسانه ها”
دویچه وله، ۲ جولای ۲۰۱۴ امسال یکی از سخنرانان اصلی “فوروم جهانی رسانه‌‌ها” اوما اوباما، رئیس سازمان غیردولتی توانمندسازی “صداهای قدرت‌‌مند” در کنیا بود. او خواهر ناتنی باراک اوباما است. اوما اوباما انتقادهای جدی به شیوه‌‌ رایج کارهای خیریه یا تامین منابع مالی و شیوه‌‌ هزینه‌‌ی سازمان‌‌های غیردولتی دارد. می‌‌گوید بی‌‌معنی است که به شرکت‌‌کننده “پول” بدی که بیا در ورک‌‌شاپ ما شرکت کن تا چیزی یاد بگیری که به دردت خواهد خورد. شیوه‌‌ی ناکارآمدی است که برای فلان طرح موقت بودجه گرفتی و موظفی بودجه را تا فلان تاریخ حتما خرج کنی و طبعا هم به شیوه ناکارآمد خرجش می‌‌کنی و در نهایت چیزی هم تغییر نمی‌‌کند. می‌‌گوید نتیجه این همه ورک‌‌شاپ و بودجه و “توانمندسازی” چیزی شده مثل بستنی، در یک لحظه خوشمزه است اما سریع هم آب می‌‌شود و هیچ اثر پایدار و ریشه‌‌ای ندارد. او از نگاه و رفتار سلسله مراتبی در کار نهادهای غیردولتی که به دنبال اهداف شیک و بزرگی مثل مبارزه با فقر و توانمندسازی‌‌اند، انتقاد می‌‌کند. جمله‌‌ی کلیدی او با تشویق حضار روبرو شد:”به ما ماهی ندهید، ماهی‌‌گیری هم یاد ندهید. بپرسید اصلا ماهی می‌‌خورید یا نه. این‌‌جاست که گفت‌‌وگوی واقعی شروع می‌‌شود.”

نا-جنبش‌های جنسی و جنسیتی، و جنبش سبز
رادیو زمانه، ۱ جولای ۲۱۰۴ آصف بیات در تحلیلی از جنبش‌ها و حرکات‌های سیاسی جامعه مدنی در خاورمیانه اصطلاحی را به ادبیات سیاسی می‌افزاید که به ویژه در مطالعه حرکت‌های مدنی در خاورمیانه کاربرد دارد. او به جای سخن از «جنبش‌های مدنی» از وجود حرکت‌های پراکنده‌ای سخن می‌گوید که برای یک نیاز مشترک به انجام می‌رسند. او عنوان «ناجنبش» را برای این حرکت‌ها به کار می‌گیرد. «کنش‌های مجتمع(collective)  از جانب کنشگران غیر مجتمع(noncollective)  این تعریفی است که او از حرکت‌های سیاسی سه دهه اخیر تا جنبش سبز و جنبش‌های بهار عربی به دست می‌دهد. این نگرش به ویژه در مورد جنبش زنان ایران و برخی جنبش‌های اعتراضی دیگر مانند جنبش کارگران، جنبش جوانان و دانشجویان صدق می‌کند.

ترفیع نخستین افسر زن نیروی دریایی آمریکا به درجه دریابدی
صدای امریکا، ۸ جولای ۲۰۱۴ در تاریخ ۲۳۶ ساله آمریکا، این نخستین باری است که یک افسر زن به دومین مقام ارشد نیروی دریایی منصوب می شود. برای نخستین بار در تاریخ ایالات متحده، یک افسر زن به درجه دریابُد چهارستاره نیروی دریایی ترفیع یافت، درجه‌ای که با مقام ارتشبد نیروی زمینی برابر است.

یک مقام دولتی: برخی از خانم‌ها آرایشگاه سیار شده‌اند
دویچه وله، ۵ جولای ۲۰۱۴ به گفته‌ی رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری، به دستور روحانی نشستی برای بررسی مسئله حجاب برگزار شد که نتایج آن هنوز مشخص نیست. او گلایه می‌کند که اراده‌ای برای اجرای قانون حجاب وجود ندارد.

      گزارش، پژوهش و کتاب

بدن زن به مثابه میدان نبرد
رادیو زمانه،۳۰ جون ۲۰۱۴ آیا سینما توانسته با بیان و نمایش ترومای تجاوز جنسی به زنان در جنگ‌ها، به واقعیت‌ چنین جنایتی نزدیک شود و چه بسا حتی از اندوه قربانیان بکاهد؟ در برخی از فیلم‌های مربوط به جنگ، زنانی را می‌بینیم که با ترومای تجاوز در دوران جنگ زندگی می‌کنند و با یادآوری خاطرات و کابوس‌ها و ترس‌های ناشی از آن عذاب می‌کشند. در بخش نخست این جستار از فیلم «کائوس» ساخته برادران تاویانی، فیلم مصری «گناه» ساخته هنری برکت، فیلم داستانی «گرباویکا» (Grbavica) ساخته جاسمیلا ژبانیک و همچنین از فیلم «در سرزمین خون و عسل» ساخته انجلینا جولی و «دو زن» (۱۹۶۰) ساخته ویتوریو دسیکا به عنوان فیلم‌هایی که بخشی از واقعیت تجاوز جنسی در جنگ‌ جهانی دوم و جنگ بوسنی را بیان کرده‌اند یاد کردیم.

احیای فمینیسم برابری با بتی فریدان
مهر خانه، ۷ جلای ۲۰۱۴ اینکه زیر سایه دیگری زندگی کنی آسان‌تر از کامل کردن خود است. اختیار بر هدایت و برنامه‌ریزی برای زندگی خودت دشوار است؛ به خصوص اگر تا پیش از این، با آن مواجه نشده باشی. وحشتناک است زمانی‌که یک زن، در ‌‌نهایت درمی‌یابد هیچ پاسخی برای سؤال «خودم چه کسی هستم؟» ندارد.

 دل و جرأت دادن در آخر راه
مدرسه فمینیستی، ۱ جولای ۲۰۱۴  یازدهمین روایت از مجموعه «تجربه های زنانه» که توسط فرانک فرید، شاعر، مترجم و فعال حقوق زنان، به فارسی برگردانده شده است. مجموعه «تجربه های زنانه» را فرانک فرید از کتابی که «ریوکا سالمن» آنها را گردآوری و به چاپ رسانده، انتخاب و ترجمه کرده است. 

       آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

 منابع این شماره: منابع این شماره: مدرسه فمینیستی، شهرزاد نیوز، رادیو زمانه، بی بی سی، ۸ صبح، زنان سازمان ملل متحد، مهرخانه، گاردین، دویچه وله، کلید گروپ، صدای امریکا، دیدبان حقوق بشر، الجزیره، قنطره، تلگراف، فرج، هانریش بل.  

Haftroozname Zanan 54

پیوست‌ها: