منبع: بی بی سی

منوچهر درفشه، تصویرگر کتاب‌های درسی و آموزشی در دهه های ۵۰ و ۶۰ و ۷۰ شمسی، روز ۲۷ تیر در ۷۴ سالگی بر اثر سکته قلبی درگذشت.

منوچهر درفشه متولد ۱۳۱۹ در تهران بود و پس از تحصیل در رشته طبیعی در دبیرستان به تصویرگری روی آورده بود.

1408002440157356987

او در سال‌های اخیر به بیماری سرطان روده و عارضه قلبی مبتلا شده بود. آخرین آثارش تصویرسازی هایی برای مجموعه کتاب های انتشارات مدرسه بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به گفته برادرزاده او،‌ منوچهر درفشه ازدواج نکرده بود و فرزندی نداشت و به دلیل بیماری از خانه بیرون نمی رفت.

برادرزاده اش گفت:‌ “در روزهای آخر عمرش ناگزیر شده بود به خانه دیگری اسباب کشی کند چون صاحبخانه ملکش را خواسته بود. خودش اصلا از این اتفاق راضی نبود. او که قرار بود مدتی در خانه‌ی ما ساکن شود می‌گفت من هرگز در طول عمرم خجالت‌زده نبودم.”

از معروف‌ترین کارهای او می‌توان به تصویرگری درس “روباه و زاغ” و “خانواده آقای هاشمی” اشاره کرد.

کیانوش غریب پور،‌ رئیس هیات مدیره انجمن تصویرگران، منوچهر درفشه را هنرمندی دانسته است که “کمتر در جمع دیده می‌شد و کمتر به او پرداخته شد، بنابراین نامش نیز کمتر شناخته شد. اما او از چهره‌های موثر حوزه‌ی تصویرگری بود که کارهای بسیار ارزشمندی از او باقی مانده است.”

140719085816_dderafshe_224x280_mehr

آقای غریب پور گفته: “او از تصویرگران قدیمی بود و بیشتر تمرکز خود را بر کتاب‌های درسی می‌گذاشت و تصاویری که ارایه داد، کتاب‌های درسی ما را غنی کرد. ما او را تصویرگری مهم و تأثیرگذار می‌دانیم.”

هیئت مدیره انجمن فرهنگی هنری تصویرگران در اطلاعیه ای روز تشییع پیکر او را دوشنبه و از مقابل خانه هنرمندان ایران اعلام کرده است. او در قطعه هنرمندان در گورستان بهشت زهرا به خاک سپرده خواهد شد.