iran55

محمد باقر قالیباف، شکافنده جنسیتها / مانا نیستانی

  موارد نقض فاحش حقوق بشر 

 بازداشت ۷۵ نفر در شهرستان بناب به دلیل «هنجارشکنی»
رادیو زمانه ۲۶ تیر ۱۳۹۳ ۷۵ نفر در شهرستان بناب به دلیل آنچه از سوی علی سلطانی‌وش، فرمانده انتظامی این شهرستان «هنجارشکنی» نامیده شده است، بازداشت شدند. شهرستان بناب در استان آذربایجان شرقی قرار دارد.
یک فعال دانشجویی دانشگاه سیستان و بلوچستان بازداشت شد
در سقز سه جوان کُرد از سوی نیروهای امنیتی حکومت بازداشت شدند
بازداشت یک فعال دانشجویی در دانشگاه سیستان و بلوچستان
۹ شهروند کُرد در شهرهای سنندج، ماکو و بانه بازداشت شدند
بازداشت شهروندان اهوازی به دلیل نمازتراویح

 دو نفر در شیراز به اتهام «روزه خواری» ۸۰ ضربه شلاق خوردند
رادیو فردا ۲۲ تیر ۱۳۹۳ فرمانده نیروی انتظامی استان فارس از اجرای دو مورد حکم ۸۰ ضربه شلاق به اتهام «تظاهر به روزه خواری» در شهر شیراز خبر داد.

 مولوی عبدالحمید ممنوع‌الخروج شد
رادیو زمانه ۲۸ تیر ۱۳۹۳ وب سایت «شیعه‌‌آنلاین» از ممنوعیت خروج مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، از ایران خبر داده است. مولوی عبدالحمید، روز پنج‌شنبه ۲۶تیر قصد خروج از ایران و سفر به ترکیه را داشته که از خروج وی جلوگیری شده است.

 دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه بار دیگر گزارش‌های احمد شهید را مصداق “پرونده‌سازی” خواند
رادیو فردا ۲۸ تیر ۱۳۹۳ محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه، بار دیگر احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران را هدف حملات خود قرار داد و گزارش‌های او درباره وضعیت حقوق بشر در ایران را مصداق «پرونده‌سازی» خواند.

     زندان

 ضرب و شتم یک زندانی سیاسی کُرد، قدرت تکلم را از وی گرفت
کردپا ۲۳ تیر ۱۳۹۳ مصطفی فرجام زندانی سیاسی کُرد که به ١٨ سال زندان محکوم شده و به تازگی از زندان شهر ارومیه به زندان شهرستان خوی منتقل شده، توانایی قدرت تکلم را ندارد.

 محکومیت هشت جوان به مجموعا ۱۲۷ سال زندان برای فعالیت های فیس بوکی
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۲۳ تیر ۱۳۹۳ شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب هشت جوان فعال در فیس بوک را به اتهاماتی از جمله اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، فعالیت تبلیغی علیه نظام، توهین به مقدسات، توهین به سران قوا و توهین به اشخاص مجموعا به حدود ۱۲۷ سال حبس» محکوم کرده است.

 مادر شمیس مهاجر: دخترم هیچ حرکت سیاسی انجام نداده؛ فقط به خاطر بهایی بودن در زندان است
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۲۳ تیر ۱۳۹۳ مادر شمیس مهاجر، شهروند بهایی که به اتهام تبلیغ علیه نظام به یکسال حبس محکوم شده گفت که دخترش به دنبال احضاریه ای که برای او فرستاده شده خودش را صبح هفتم تیرماه به دادسرای اوین معرفی کرده است.

 اعتصاب غذا و وضعیت جسمی نامناسب “دانشمند هسته‌ای” ایران
دویچه وله ۲۴ تیر ۱۳۹۳ خانواده شهرام امیری می‌گویند که وی با شرایط جسمی نامناسب در اعتصاب غذا به سر می‌برد. مسئولان حکومتی پیش‌تر از امیری به عنوان “دانشمند هسته‌ای” نام می‌بردند که در سال ۸۸ توسط آمریکا ربوده شده بود.

 فعال سایبری و طنز نویسی که از مراسم دامادی به زندان منتقل شد
جرس ۲۵ تیر ۱۳۹۳ مهدی علیزاده فخرآبادی از زندانیان سایبری محبوس در مشهد، به دلیل عوارض ناشی از شکنجه های شدید از ناحیه گوش آسیب جدی دیده، و با اینکه از ناحیه پا از پیش معلول بود، اکنون دارای مشکلات بیشتری شده و با چنین وضعیتی درتمام دوران بازداشت، از رسیدگی پزشکی محروم بوده است.

 ۱۵ شهروند بهایی در دادگاه انقلاب شیراز به زندان محکوم شدند
رادیو فردا ۲۵ تیر ۱۳۹۳ دادگاه انقلاب شیراز ۱۵ شهروند بهایی را به اتهام «جرائم امنیتی» محکوم به زندان‌های تعلیقی و تعزیری کرد که کمترین این احکام یک سال و نیم حبس تعلیقی و بیشترین آنها سه سال و نیم حبس تعزیری است.

 ساجده عرب سرخی به بند سیاسی زنان زندان اوین منتقل شد
جرس ۲۵ تیر ۱۳۹۳ این فعال حامی جنبش سبز، در پی درخواست دولت روحانی جهت بازگشت ایرانیان به کشور، شهریور سال گذشته به ایران بازگشت، که بازداشت و موقتا آزاد شد، تا اینکه اخیرا جهت سپری کردن حبس خود که غیابی توسط قاضی مقیسه صادر و تایید شده بود، به زندان اوین منتقل شد.

 محکومیت یک فعال ملی مذهبی به ۱۱ سال زندان
رادیو زمانه ۲۶ تیر ۱۳۹۳ روئین عطوفت، فعال ملی- مذهبی، به ۱۱ سال زندان و دو سال محرومیت از عضویت در احزاب و گروه‌های سیاسی محکوم شد.

 وضعیت جسمی چهار زندانی عقیدتی اهل سنت وخیم است
ملی مذهبی ۲۶ تیر ۱۳۹۳ نگرانی‌ها نسبت به وضعیت سلامتی ۴ زندانی عقیدتی اهل سنت افزایش یافته است؛ از جمله دیروز ﺯﻧﺪﺍﻧﯿﺎﻥ عقیدتی ﺍﻫﻞ ﺳﻨﺖ ﺭﺟﺎﯾﯽ ﺷﻬﺮ با صدور اطلاعیه ای ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻭﺿﻌﯿﺖ ﻭﺧﯿﻢ ﺟﺴﻤﺎﻧﯽ آنها ابراز نگرانی کردند. این ۴ زندانی عقیدتی  از ۳۴ ﺭﻭﺯ قبل و به دنبال انتقال به سلولهای انفرادی جهت اجرای حکم اعدام٬ دست به  ﺍﻋﺘﺼﺎﺏ ﻏﺬﺍ زدند.  ﺑﻨﺎﺑﺮ آﺧﺮﯾﻦ ﺍﺧﺒﺎﺭ ﮐﺴﺐ ﺷﺪﻩ ﺍﺯ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﻫﺎ٬ ﻭﺿﻌﯿﺖ ﺳﻼﻣﺖ ﻫﺮ ۴ ﺯﻧﺪﺍﻧﯽ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﻭﺧﯿﻢ ﺍﺳﺖ؛  ﻫﻤﮕﯽ ﺩﭼﺎﺭ ﮐﺎﻫﺶ ﺷﺪﯾﺪ ﻭﺯﻥ ﻭﺍﻓﺖ ﻓﺸﺎﺭ ﺧﻮﻥ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﺑﻪ ﻃﻮﺭﯼ ﮐﻪ ﺟﻬﺎﻧﮕﯿﺮ ﺩﻫﻘﺎﻧﯽ ﻭ ﺣﺎﻣﺪ ﺍﺣﻤﺪﯼ ﺑﺎ ﻓﺸﺎﺭ ﺧﻮﻥ ۶ ﻭ ﺟﻤﺸﯿﺪ ﺩﻫﻘﺎﻧﯽ ﻭ ﮐﻤﺎﻝ ﻣﻼﯾﯽ ﺑﺎ ﻓﺸﺎﺭ ﺧﻮﻥ ۸ ﻫﺮﮐﺪﺍﻡ ۱۰ تا ۱۵ ﮐﯿﻠﻮگرم  ﮐﺎﻫﺶ ﻭﺯﻥ داشته‌اند.

 تقاضای مادر امیر حکمتی از اوباما برای آزادی فرزندش در ایران
دویچه وله ۲۸ تیر ۱۳۹۳  مادر امیر حکمتی، شهروند آمریکایی ایرانی‌تباری که در ایران زندانی است، از رئیس‌جمهور آمریکا خواسته برای آزادی پسرش تلاش کند. این سرباز پیشین نیروی دریایی آمریکا در سپتامبر ۲۰۱۱ در سفر به ایران به اتهام جاسوسی دستگیر شد.

   دفاع از حقوق بشر

 روزنامه‌نگار ایرانی خطاب به روحانی: به کوچکترین اشتباهی کارمان را از ما نگیرید
خبرنگاران ایران ۲۷ تیر ۱۳۹۳ گروهی از روزنامه‌نگاران، مدیران مسئول روزنامه ها و خبرگزاری ها با حسن روحانی دیدار کرده و در آن با گلایه از شرایط نامطلوب روزنامه نگاری در ایران، از وی خواسته اند که از توقیف نشریات جلوگیری کند.

    زنان

 خشونت جنسی و شکاف در تعاریف
مدرسه فمینیستی ۲۴ تیر ۱۳۹۳ خشونت جنسی نوعی خشونت علیه زنان است که اثرات منفی بیشماری بر روی قربانیان خود به جا می گذارد. رفتار و اعمالی که خشونت جنسی را شامل می شود در فرهنگ ها و حوزه های حقوقی مختلف، متفاوت است در نتیجه بسیاری از کسانی که مورد خشونت جنسی قرار می گیرند اغلب نمی دانند که آیا تعریف خشونت جنسی، آنها را قربانی بشمار می آورد یا نه؟ این مقاله به تفاوت در برداشت زنان ایرانی از تعریف خشونت جنسی بر اساس قانون مجازات اسلامی ایران و نیز ارائه راهکارهای پیشنهادی برای جلوگیری و مهار این نوع خشونت می پردازد. این مقاله همچنین به طور اجمال، ساختار حقوقی خشونت جنسی در قوانین ایران و انگلستان را با یکدیگر مقایسه می کند.

 حذف گسترده زنان از مشاغل دفتری در شهرداری تهران: «برای راحتی خانم‌ها این تصمیم اتخاذ شده است»
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۲۴ تیر ۱۳۹۲ فرزاد خلفی، معاون رسانه مرکز ارتباطات و بین الملل شهرداری تهران روز یکشنبه ۲۲ تیرماه اعلام کرد که مدیران این سازمان فقط باید از کارمندان مرد در دفتر خود استفاده کنند و محل کار زنان از مردان در شهرداری تفکیک شود. آقای خلفی در توجیه این دستور که به معنای حذف زنان از مشاغل دفتری شهرداری می شود، گفته است: «برای راحتی و رفاه حال خانم ها این تصمیم اتخاذ شده است که مسول دفتر و منشی آقا نباشند.»

 بیمه ۱۹ میلیون زن خانه دار ۱۲ سال در کما
روزنامه خراسان ۲۹ تیر ۱۳۹۳ بر اساس سرشماری سال ۹۰، ۱۸ میلیون و ۹۵۳ هزار و ۸۷۳ نفر از جمعیت زنان کشور را زنان خانه دار تشکیل می دهند و متأسفانه کار خانه داری به عنوان یک شغل و فعالیت اقتصادی در جامعه محسوب نمی شود درحالی که در تبصره ۸-۱۳ ماده ۳ مصوبه سال ۹۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی بر احتساب خانه داری به عنوان شغل و کمک به بیمه بازنشستگی زنان متأهل خانه دار با پرداخت بخشی از حق بیمه توسط دولت متناسب با درآمد خانواده تاکید شده است اما در این زمینه تاکنون اقدام موثری صورت نگرفته است.

   جهانی سازی، حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

 آلودگی هوای خوزستان به ۲۵ برابر حد مجاز رسید
مهر ۲۳ تیر ۱۳۹۳ بر اساس اعلام سازمان های بین المللی میزان مجاز وجود ذرات معلق گرد و غبار در هوا ۱۵۰ میکروگرم است که صبح امروز میزان ذرات معلق در هوای شهرستان دزفول به سه هزار و ۶۵۶ یعنی ۲۵ برابر حد مجاز رسید.

 انتظار ۵ ساله برای تصویب لایحه حمایت از کودک و نوجوان
مهر ۲۳ تیر ۱۳۹۳ لایحه حمایت از کودک و نوجوان ۵ سال قبل از سوی قوه قضاییه با همکاری کارشناسان و حقوقدانان حوزه کودک و نوجوان با هدف کاهش کودک آزاری تدوین شد اما از آن زمان تاکنون در انتظار بررسی و تصویب نمایندگان مجلس است و در حال حاضر نیز این لایحه روی میز کمیسیون قضایی مجلس قرار دارد.

 بحران خطرناک آب، پیش روی ایران
ایرنا ۲۴ تیر ۱۳۹۳ پایگاه خبری نیچر ورلد نیوز نوشت: با آمدن تابستان و گرم شدن هوا در ایران، کمبود آب در این کشور به یک فوریت ملی تبدیل شده است.

 برخی بیمارستان ها کلیه ایرانیها را به دلالها و خارجی ها می فروشند
ملی مذهبی ۲۹ تیر ۱۳۹۳ پدر علم نفرولوژی ایران نسبت به کار شرم آور برخی پزشکان و بیمارستان‌هایی که کلیه ایرانی‌ها را از طریق دلال‌ها به خارجی‌ها می‌فروشند، گلایه کرد.

     فرهنگ

 منوچهر درفشه،‌ تصویرگر کتاب‌های درسی درگذشت
بی بی سی فارسی س۲۸ تیر ۱۳۹۳ منوچهر درفشه، تصویرگر کتاب‌های درسی و آموزشی در دهه های ۵۰ و ۶۰ و ۷۰ شمسی، روز ۲۷ تیر در ۷۴ سالگی بر اثر سکته قلبی درگذشت.

 کاهش فرآیند بررسی کتاب به یک ماه/ گشایش‌های خوبی در حوزه مجوز کتاب ایجاد شده است
خبرگزاری مهر ۲۹ تیر ۱۳۹۳ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از کاهش زمان بررسی کتاب در دوره جدید به یک ماه خبر داد و گفت: گشایش های بسیار خوبی نیز در حوزه مجوز کتاب ایجاد شده است.

   سیاست

یک‌صد و هشت هواپیمای زمین‌گیر ایران در انتظار لغو تحریم‌ها هستند
رادیو فردا ۲۳ تیر ۱۳۹۳ دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی به یک روزنامه چاپ تهران گفته است که بیش از ۱۰۰ هواپیمای زمین‌گیر ایران در انتظار لغو تحریم های جهانی علیه ایران هستند.

 گزارش جدید نمایانگر حمایت گسترده چهره های سرشناس ایرانی از مذاکرات هسته ای
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۲۴ تیر ۱۳۹۳  یافته‌های کمپین در این مطالعه نشان دهنده‌ این موضوع است که چهره‌های سرشناس ایرانی متفق‌القول از مذاکرات هسته‌ای حمایت و پشتیبانی می‌کنند. در حقیقت  حمایت یاد شده از مذاکرات هسته‌ای نه تنها شامل زندنیان سیاسی سابق بلکه حتا شامل کسانی است که باور دارند رسیدن به توافق در مذاکرات هسته ای به تنهایی اثری بر وضعیت حقوق بشر در ایران نخواهد داشت.

  آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرما‌ن‌شهر
در این بخش از تارنمای بنیاد آرمان‌شهر می‌توانید مجموعه‌ کتاب‌های منتشر شده توسط این بنیاد را که برخی از آن‌ها به شکل آنلاین قابل مطالعه است، مطالعه کنید. این کتاب‌ها در حوزه‌های شهروند و دموکراسی، حقوق بشر و عدالت، زنان، فرهنگ و ادبیات و کودک و نوجوان دسته‌بندی شده‌اند.

منابع بولتن این هفته؛ خبرگزاری‌های ایسنا، ایلنا، مهر، ایرنا روزنامه‌ی شرق و خراسان سایت‌های رادیو فردا، خبرنگاران ایران، مدرسه فمینیستی، جرس، کلمه، ملی، رادیو زمانه، دویچه وله، کردپا، عصرنو، بی‌بی‌سی‌ فارسی،  ملی مذهبی سازمان‌های حقوق‌بشری؛ کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران

هفت روزنامه حقوق بشری ایران- شماره ۵۵

پیوست‌ها: