haft-690x259

unnamed

تصویر چوپانی نزدیک دریا چه ایسیک کول، قرغیزستان  منبع عکس

(Fyodor Savintsev/Salt Images, 2013 ; Copyright : Creative Time Reports, via Global Voices)

  سیاست

مقامات از زن ها درخواست کردند که مانع رفتن فرزندان شان به سوریه شوند
۱۶ ژوئیه، آرمان مسئولان اداره کار با زنان و خانواده در استان ختلان می‌گویند که برای جلوگیری از افراط گرایی جوانان و بازگرداندن جوانان ختلانی از سوریه و سایر کشورهای اسلامی با زنان این استان مجالسی برگزار می کنند. چنین جلساتی در دو ناحیه منطقه کولاب برگزار شده است و قرار است که در دیگر نواحی زنان را جمع کنند و آنها را برای خطر سفر به سوریه و دیگر کشورهای اسلامی آگاه سازند. تعداد جوانان از شهر و نواحی قرغان تپه، کولاب، جامی، وخش، قمسنگیر، رومی، پنج، مؤمن آباد و تیمورملک  به طور غیر رسمی به ۷۵ نفر می رسد.

جراحت چهار مهاجر تاجیک در تصادف متروی مسکو (عکس)
۱۵ ژوئیه، ایریب تاجیک بنا به گزارش سفارت تاجیکستان در مسکو در تصادف متروی مسکو چهار شهروند تاجیکستان جراحت برداشته و وضع دو نفر آن‌ها وخیم ارزیابی شده است. صدمه در مسیر اربتسکو پوکروسکی متروی مسکو صبح ۱۵ ژوئیه اتفاق افتاده  و در پی آن ۲۰ نفر کشته و بیش از ۱۲۰ نفر زخمی  شده اند.

نگرانی روزانه وزیر کشور
۱۸ ژوئیه، آسیا پلوس ضمن نشست خبری روز ۱۸ ژوئیه وزیر کشور تاجیکستان رمضان رحیم زاده در پاسخ به سؤال خبرنگار آسیا پلوس گفت پیرامون مسایلی که روزانه مورد نگرانی است افزایش جرم و جنایت در میان نوجوانان می باشد. او تأکید داشت که طی مدت ۶ ماه سال جاری ۳،۰۶۲ جنایت توسط جوانان و نوجوانان انجام شده است که نسبت به همین دوره در سال گذشته ۱۲۶ جنایت بیشتر بوده در این دوره به والدینی که برای عدم رعایت معیارهای قانون “درباره مسئولیت پدر و مادر در تعلیم و تربیت فرزند”  بودند ۴،۶۹۰ سند تخلف از قانون ترتیب داده شده است.

   جامعه

کولاب: ۸۰۹ نفر بیمار ایدز در ۲۳ سال اخیر
۱۶ ژوئیه، فرج از سال ۱۹۹۱ تا ماه آوریل سال ۲۰۱۴ در مرکز ایدز منطقه کولاب ۸۰۹ نفر بیمار ایدز به ثبت رسیده‌ است که ۲۳۶ نفرشان را زنان تشکیل می دهند. گفته می‌شود که بیشتر آن‌ها از شهر کولاب بوده که ۵۲۹ نفر را تشکیل می‌دهند و ۱۴۲ نفرشان زنان می باشند. در شش ماه اول سال ۲۰۱۴ فوت یک کودک به ثبت رسیده است. تنها طی مدت شش ماه اول سال جاری ۶۱ نفر مبتلا به ثبت رسیده و سن آن‌ها از ۳۰ ساله تا ۵۰ ساله می باشد.

طراح روس: تاجیک ها آرزوهای بلند ندارند (ویدیو و عکس)
۱۵ ژوئیه، رادیو آزادی خانم کسینیا دیاداراوا طراح و عکاس جوان از شهر سان پترزبرگ برای آشنایی نزدیک با زندگی و جهان باطنی مهاجران، زمستان گذشته را در بدخشان سپری و حال می‌خواهد تمام دیده و شنیده هایش را در یک کتاب و فیلم مستند به نمایش بگذارد. این طراح روس می‌گوید بدرفتاری با مهاجران در روسیه، وی را وادار کرده است که برای انعاکس واقعی زندگی این قشر بزرگ جامعه به یکی از گوشه‌های دوردست و سرد تاجیکستان برود. طرح خانم دیاداراوا «در سردی» عنوان دارد و امکان دارد نام فیلم مستندش نیز شود.

پلیس تاجیکستان از شناسایی و ثبت ۲۵۹ هم‌جنسگرا خبر داد
۱۸ ژوئیه، بی بی سی وزیر کشور تاجیکستان می‌گوید که در شش ماه اول سال جاری مأموران پلیس ۲۵۹ نفر هم‌جنسگرا را شناسایی کرده و در فهرست ویژه پلیس به ثبت رسانده‌اند. رمضان رحیم‌زاده در نشست مطبوعاتی این نهاد گفت با توجه به این که همه‌ روزه مسائل مربوط به هم‌جنسگرایی در تاجیکستان داغ تر می‌شود، کارمندان پلیس به ثبت نام این گونه افراد و نظارت بر فعالیت های آنان اقدام کرده‌اند. در جریان عملیات های ویژه کارمندان پلیس همه کردارهای این گونه افراد را ثبت و فیلم برداری می‌کنند و بازجویی می کنند. ما همیشه روی این موضوعی که باعث نگرانی در جامعه شده است، کار می‌کنیم.”افراد هم‌جنسگرا که بیشتر به طور مخفی با هم همایش هایی برگزار می‌کنند، می‌گویند که آنها همواره هدف تبعیض و خشونت در محل کار و در جامعه قرار می‌گیرند.

   زنان 

نظری به سروده های سنتی زنان تاجیک
۱۹ ژوئیه، رادیو آزادی مرکز فرهنگی «سغد» موسیقی، سروده ها و رقص مردم تاجیک را در مجموعه‌ای در یک جلد و ۶ سی دی منتشر نمود. نمونه هنرها، موسیقی، سرود و رقص های مردمی در کتابی تحت عنوان «دردانه های خلق» و سرودهای زنان در کتابی به نام «سرودهای سنتی زنان تاجیک» گرد آورده شده اند. مؤلف کتاب گفت: «گروه ایجادی ما به تمام گوشه و کنار تاجیکستان از سغد تا بدخشان و از ختلان تا حصار و رشت ۴ ماه سفر کرده  و۲۰ نمونه سرود های لالایی را فیلم برداری کرده  است». بخش دوم «سرودهای سنتی زنان تاجیک» حاوی ۲۰ سرود و آوازی که بانوان هنگام جشن و مراسم های مختلف اجرا می کنند.

رحیم زاده: «زنان روسبی در مقامات حامی دارند» (ویدیو)
۱۸ ژوئیه، آزادگان مسئولین وزارت کشور تاجیکستان می‌گویند در نیم سال اول سال جاری ۵۹۳ جرم و جنایت مربوط به روسبی گری و خشونت شهوانی را آشکار کرده اند. به گزارش این نهاد طی این مدت ۱۷۷۷ زن روسپی در تاجیکستان به ثبت رسیده است که ۳۰ نفر آن‌ها نابالغ بوده اند. همچنین ذکر گردید که برخی از این زنان در وزارت کشور حامی داشته‌اند که طی شش ماه اول سال جاری ۴ کارمند پلیس برای حمایت از روسپی ها از کار اخراج و به ۳ نفر دیگر هشدار داده شده است.

حضور ۲۴ زن تاجیک در اردوگاه‌های تروریستی سوریه
۱۷ ژوئیه، خبرگزاری فارس یک مقام وزارت کشور تاجیکستان گفت: ۲۴ تاجیک در اردوگاه‌های تروریستی کشورهای خارجی حضور دارند. به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «شریف نظراف» رئیس بخش  وزارت کشور در ولایت سغد در نشستی با خبرنگاران افزود: در مجموع ۸۷ نفر از ساکنان این ولایت در حال حاضر مظنون به همکاری در اجرای برنامه‌های تروریستی مختلف و عضویت در سازمان‌های افراطی تحت تعقیب  قرار دارند. به گفته ی وی، این افراد همچنین به عضویت و مشارکت در برنامه‌های سازمان و جنبش‌های افراطی موسوم به «جماعت انصارالله»، «جندالله»، جنبش اسلامی ازبکستان و چندین سازمان ممنوع دیگر مشکوک هستند.

مهاجرت مردان، زنان تاجیک را بیچاره تر کرده است
۱۶ ژوئیه، رادیو آزادی یک پژوهش فراگیر اثر مهاجرت و پیامدهای این پدیده را به خصوص برای زنان روستایی تاجیک مورد بررسی قرار داده است.این پژوهش مشترک سازمان های بین‌المللی و محلی در تاجیکستان می‌گوید شمار زنانی که شوهران مهاجرشان به فکر آن‌ها نیستند، در حالت بد روانی بسر می برند. این پژوهش تحت عنوان «تأثیر مهاجرت کاری و عواقب آن به زنان روستایی» توسط بانک جهانی، برنامه زنان سازمان ملل متحد، برنامه منطقه ای در امور مهاجرت و سازمان اجتماعی «پناراما» در ۱۲ ناحیه استان های ختلان و سغد و نواحی منطقه رشت در روزهای ۲۶ ماه مه و ۱۷ ژوئن انجام شده است. بنا بر این پژوهش ۱۷ درصد یا یک ششم از مهاجران را زنان تشکیل می‌دهند و این روند بیشتر در استان سغد دیده می شود.

  اقتصاد 

جهانگردی: آیا تلاش دولت برای رشد این بخش کافی است؟
۱۶ ژوئیه، بی بی سی دولت تاجیکستان توسعه بخش جهانگردی را یکی از اولویت های خود قرار داده ولی به عقیده صاحب نظران این بخش اقتصاد به تخصیص امتیازاتی برای جهانگردان نیاز دارد. سال گذشته ۲۰۸ هزار جهانگرد خارجی به تاجیکستان سفر کرده است. در سال ۲۰۱۲ این رقم معادل ۲۴۵ هزار نفر و سال ۲۰۱۱ حدود ۱۸۳ هزار نفر بوده است. مقایسه آمار سال‌های قبلی با سال جاری درباره سفر جهانگردان خارجی به تاجیکستان از آن خبر می دهد که در سال جاری تعداد آن‌ها کم‌تر از سال‌های قبلی خواهد بود.

معرفی طرح “روزنه واحد گمرکی” در تاجیکستان
۱۶ ژوئیه، بی بی سی  “روزنه واحد گمرکی” کلیه مقررات رسمی برای واردات و صادرات کالا را توسط رایانه انجام می دهد. معرفی این طرح در چارچوب نشست مطبوعاتی اداره گمرک تاجیکستان برگزار شد. برای راه اندازی مرحله نخست این طرح ۲ میلیون یورو کمک بلاعوض اتحادیه اروپا استفاده شده است. برای ادامه آن دولت تاجیکستان برای کمک به بانک توسعه آسیایی مراجعه کرده است. با راه اندازی “روزنه واحد گمرکی” مشکلات زیادی حل خواهد شد و مشتریان با پیشنهاد به یک نهاد  درطول چند ساعت می‌توانند کلیه امور مربوط به گمرک را انجام دهند.

کاهش حجم حمل و نقل بار ترانزیتی از طریق تاجیکستان
۱۹ ژوئیه، آسیا پلوس در مقایسه با همین دوره، سال ۲۰۱۳، نیم سال اول سال جاری حجم حمل و نقل بار ترانزیتی ازطریق قلمرو تاجیکستان ۲۶ هزار تن کاهش یافته و ۵۲.۲ هزار تن را تشکیل داد. به گزارش خدمات گمرک حکومت تاجیکستان مبلغ عمومی حمل و نقل کالای ترانزیتی توسط قلمرو این کشور در این دوره ۱۲۹.۱ میلیون دلار آمریکایی را تشکیل داده است که به نسبت همین دوره سال گذشته ۳ میلیون دلار کمتر است.

     روابط بین الملل

بررسی چالش‌های مرزی در دیدار وزیر خارجه تاجیکستان با آتمبایف
۲۸ ژوئیه، خبرگزاری فارس وزیر امور خارجه تاجیکستان در دیدار با رئیس جمهور قرقیزستان مسائل مرزی و موضوعات دیگر مربوط به روابط دوجانبه را بررسی کرد. به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، بنابر بیانیه دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه تاجیکستان «سراج‌الدین اصل‌اف» و «الماسبیک آتمبایف» در این دیدار بر اهمیت حفظ ثبات و تامین امنیت مرز مشترک تاکید و ابراز اطمینان کردند تنش‌های مرزی با اراده مقامات هر دو کشور حل خواهد شد. در همین حال، دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری قرقیزستان نیز در بیانیه‌ای افزود: در دیدار آتمبایف با این دیپلمات تاجیک مسائل عمده مربوط به روابط دوجانبه مورد بحث قرار گرفته و وی بر لزوم اجرای توافقات به دست آمده تاکید کرد.

وزیر امور خارجه ژاپن: تاجیکستان به سوی شکوفایی قدم می نهد
۱۶ ژوئیه، آزادگان آسیای مرکزی در جهان با خط راه ابریشم در طول بیش از ۲۰۰۰ سال به عنوان چهار راه اروآسیا دانسته می‌شد و در آن گردش مردم، کالا و فرهنگ ها صورت می گرفت. تمدن و فرهنگ‌های کل دنیا توسط آسیای مرکزی به شرق، غرب، جنوب و شمال گسترش یافتند. بین آسیای مرکزی و ژاپن فاصله بزرگی وجود دارد ولی از زمان های قدیم ما را ریشه‌های تاریخی پیوند می زند. ژاپن در جریان تهیه متن “سازشنامه در مورد منطقه آزاد از سلاح هسته ای در آسیای مرکزی” مساعدت کرد و من با خوشحالی می‌خواستم ذکر کنم که در انتهای ماه مه سال جاری پنج کشور دارای سلاح هسته ای پروتوکول تضمین امنیتی را به تصویب رسانده اند.

نقشه راه آهن تاجیکستان ترکمنستان آماده شده است
۱۸ ژوئیه، تاج نیوز تاجیکستان گزینه اخیر طرح راه آهنی که این کشور را از طریق افغانستان به ترکمنستان پیوند می دهد بررسی می کند. توافقات بنیاد راه آهن مشترک میان تاجیکستان، ترکمنستان و افغانستان سال گذشته در ملاقات سران سه کشوردر عشق اباد به امضاء رسید و از آن زمان تا به امروز کارهای مربوط به آمادگی، طراحی بودجه راه و مسیر آن مورد بررسی های طرفین قرار می گرفت . به نظر می‌رسد کارهای مقدماتی انجام شده و حالا مرحله اصلی آن آغاز می شود.

آسیای مرکزی: عکس هایی که  جنگ آب آینده را اعلام می کنند
۲ ژوئیه، گلوبال وایسس آسیای مرکزی مشکلی جدی در رابطه و دسترسی به آب آشامیدنی سالم دارد. این وضعیت اضطراری به سلامتی مردم منطقه ضرر می رساند و منبع درگیری های فرا مرزی برای آب می باشد.

     علم و فرهنگ

صدرالدین عینی – روشن‌فکر تاجیک و مخالفان امروزش
۱۶ ژوئیه، بی بی سی مقاله تحلیلی شهزاده سمرقندی درباره شخصیت عینی و سهم این فرزانه تاجیک در تاریخ، سرنوشت و فرهنگ تاجیکان. مهم‌ترین نوشته عینی «نمونه ادبیات تاجیک» که ریشه‌های ادبیات کلاسیک تاجیک را به شفاف‌ترین شیوه معرفی کرده است بارها ممنوع شد اما عینی با این که مجبور بود در اختراع ملت جدیدی به نام تاجیک و راه اندازی خط سیریلیک با سیاست روز همکاری کند با نوشتن این کتاب می‌خواست بگوید ” آب اگر صدپاره گردد باز با هم آشناست”.

شصت سال بهمنیار و “سرمدده” وی
۱۴ ژوئیه، رادیو آزادی ادیب سرشناس تاجیکستان بهمنیار: هیچ قهرمانی در زندگی من وجود ندارد. همه بافته و ساخته من هستند به یاد ندارم که کسی از من انتقاد کرده باشد. چنین منتقدی وجود ندارد. برای آنکه مرا بخوانند و تحلیل کنند حداقل باید نصف مطالعات مرا داشته باشند. عینی بزرگ‌ترین ادیب صد سال اخیر تاجیک است. مثل وی دیگر نیست.

دور دوم «عندلیب ۲۰۱۴«
۱۷ ژوئیه، خاور از ۶ اگوست دور دوم و گلچین برنامه‌های هنری جشنواره ی آزمون تلویزیونی مردمی «عندلیب ۲۰۱۴» در تالار فلرمونی دولتی تاجیکستان به نام جوره یف برگزار خواهد شد. در این دور هنرپیشه های ۱۴ شهر و نواحی کشور که برنده دور اول شده بودند شرکت خواهند کرد.

هشدار هوا شناسان از خطر کمابی در تاجیکستان
۱۶ ژوئیه، آزادگان مؤسسه دولتی هواشناسی تاجیکستان با ذکر ذوب یخچال ها از خطر کم ابی در کشور هشدار می دهد. آقای سفراف رئیس مؤسسه هواشناسی در یک همایش در دوشنبه گفت طی ۷۰ سال اخیر حجم یخچال های تاجیکستان از٪۲۵ تا ۳۰٪ کاهش یافته اند. در حالی که به گفته وی نزدیک  به ۹۰٪ آب‌های کشور از یخچال ها سرچشمه می گیرند. آقای سفراف تأکید می‌کند که اگر این روند و گرم شدن هوا ادامه یابد طبق پیشبینی ها بعد از سال ۲۰۵۰ تاجیکستان را کم آبی فرا خواهد گرفت.
آلبوم عکس: کوه های فان تاجیکستان

   آرمان شهر

صفحه‌ی تاجیکستان در سایت آرمان‌شهر
تارنمای آرمان‌شهر مطالب مربوط به جغرافیای تاجیکستان را در این صفحه گردهم می‌آورد. برای بارور کردن آن ما را یاری دهید.

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر صفحه‌‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

 دیگر بولتن‌های آرمان‌شهر
هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان
هفت روز نامه حقوق بشر ایران
هفت روزنامه حقوق بشر افغانستان

منابع این شماره :

Asia-Plus, Avesta, BBC (Persian, Tajik, English), Le courrier de Russie, Faraj.tj, Fars-news, Global Voices (Rue89), IRIB Tajik, Khovar.tj, Ozodagon, Radio Ozodi, Tojnews.tj

شماره ۴۷ هفت روزنامه تاجیکستان

پیوست‌ها: