زنان-690x259

007

زنان در قندهار افغانستان / منبع عکس

  موارد فاحش نقض حقوق بشر 

داعش ‘دو زن را در سوریه سنگسار کرد’
بی بی سی ۱۹ جولای ۲۰۱۴ سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه از سنگسار شدن دو زن در دو روز متوالی توسط داعش در شهر رقه سوریه خبر داده است. بنا بر گزارش‌ها داعش این دو زن را به داشتن “رابطه نامشروع” متهم کرده بود. به گزارش سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه یکی از این زنان روز جمعه در یکی از میدان‌های اصلی شهر رقه، پایگاه اصلی نیروهای داعش در سوریه سنگسار شد.

افغانستان  تمام مکاتب دخترانه در ولسوالی شیندند مسدود گردیده است
پژواک ۲۰ جولای ۲۰۱۴ مسوولان محلی هرات می گویند که تمام مکاتب دخترانۀ ولسوالی شیندند این ولایت، به دلیل حملات پی درپی و تهدید طالبان مسدود شده است.

افغانستان مرگ مرموز یک دختر جوان در هرات
خبر گزاری بخدی ۱۹ جولای ۲۰۱۴ یک دختر جوان هژده ساله، روز گذشته به طور مرموز از سوی مرد مسلح در ولایت هرات به قتل رسیده است. رییس امور زنان ولایت هرات می گوید که افغانستان یک کشور سنتی است و همواره زنان در این کشور مورد خشونت قرار می گیرند.

ایران خطر اعدام زنی که در ۱۴ سالگی شوهر داده شد
شهرزاد نیوز ۱۸ جولای ۲۰۱۴ یکم اردیبهشت ماه، درمحل اجرای حکم،  پیش از این که مادر مقتول صندلی را از زیر پای وی بکشد، می‌گوید که در هنگام ارتکاب جرم تنها ۱۷ سال داشته و نوجوان بوده است و همین جمله موجب می‌شود که به دستور قاضی اجرای حکم حاضر در محل، راضیه از صندلی پایین آورده شده و به سلولش بازگردانده شود تا به پرونده وی دوباره رسیدگی شود.

       دفاع از حقوق بشر

افغانستان “حکومت برای حل مشکلات زنان باید برنامۀ اساسی را روی دست بگیرد”
پژواک ۱۹ جولای ۲۰۱۴ شماری از زنان ولسوالی های هرات، امروز در نشستى چالشها فرا راه زنان این ولایت را به بررسى گرفته و خواستار رسیدگى به آن گردیدند. زنان هرات؛ خشونت، فقر اقتصادی، افزایش معتادین، ازدواج های اجباری و تهدید از سوی طالبان را از چالشهاى عمدۀ زنان درآن ولایت خوانده و از حکومت آینده خواستند براى حل این مشکلات، برنامه اساسی روی دست گیرد.

مصر معافیت از مجازات برای خشونت جنسی باید پایان یابد
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۷ جولای ۲۰۱۴ حکم دیروز دادگاه کیفری جنوب قاهره که ۵ مرد را به اتهام حمله جنسی، استفاده از زور، دزدی، و آدم ربایی در میدان تحریر درجون ۲۰۱۴ به حبس ابد و دو مرد را به ۲۰ سال زندان محکوم کرد، گامی مثبت در راه پایان دادن به معافیت از مجازات برای چنین جرایمی است. البته این حکم ها بدوی و قابل تجدید نظر است. اما، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر تاکید می کند گه صدها مورد حمله جنسی و تجاوز بدون مجازات مانده است. هیچ کس به خاطر ۲۵۰ مورد ثبت شده حمله جنسی گسترده و تجاوز در اطراف میدان تحریر در فاصله نوامبر ۲۰۱۲ و ژانویه ۲۰۱۴ پاسخگو نبوده است. گزارش خبری: زندان ابد برای هفت نفر به اتهام تجاوز جنسی 
کارگاه در باره مبارزه با معافیت از مجازات برای جرایم خشونت جنسی

ایران بهای سنگین افزایش جمعیت برای سلامت زنان
رادیو زمانه ۱۵ جولای ۲۰۱۴ علی‌اکبر سیاری معاون بهداشت وزارت بهداشت روز گذشته ۲۳ تیر  در ادامه سلسله اخبار مربوط به افزایش جمعیت اعلام کرد در دهه ۶۰ خورشیدی، نرخ باروری در کشور ۱/۶ بود و «این نرخ هم اکنون به ۸/۱ رسیده» و باید «بررسی شود که دلایل آن چه بوده است. او در همایش «روز جهانی جمعیت» که در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، گفت: «متاسفانه ۲۸ درصد جامعه تک فرزندی هستند.»

ایران اشتغال خانگی فقر زنان را افزایش داده است
شهرزاد نیوز ۱۵ جولای ۲۰۱۴ در پی سخنان شهیندخت مولاوردی، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری، مبنی بر توسعه مشاغل خانگی برای سرپرست خانوار، یک کارشناس حقوق صنفی زنان کارگر، هدف از توسعه اشتغال خانگی را به کارگیری گروه پرشمار زنان جویای کار با کمترین قیمت دانسته و گفته است که با اشتغال خانگی سرانه تولید با کمترین هزینه افزایش می یابد، اما برای کارگر خانگی منفعتی نخواهد داشت. هاله صفر زاده در این رابطه به خبرگزاری ایلنا گفته است که اشتغال در بخش خانگی اصلا به نفع زنان نیست؛ چرا که در این نوع از اشتغال ساعت کاری مشخص نیست و در واقع کارگر در تمام ساعات روز درگیر انجام مسئولیت خود است.

کودکان
کودک بارکش در حمله شورشیان در شمال افغانستان کشته شد

بی بی سی ۱۹ جولای ۲۰۱۴ مقامات پلیس در شهر مزارشریف مرکز ولایت بلخ در شمال افغانستان اعلام کردند که یک کودک بارکش که وسایل دوکانداران/ مغازه داران را در سطح شهر از یک محل به محل دیگر منتقل می‌کرد، قربانی انفجار بمب شورشیان مخالف دولت افغانستان شد.
فلسطین چهار کودک فلسطینی در حمله اسراییل کشته شدند
بریتانیا
افشاگری دیگری از آزار جنسی وسیع کودکان
مکزیک
کشف “شکنجه‌گاه” نزدیک به ۴۶۰ کودک

ازدواج کودکان در میان پناهندگان سوری در اردن بیداد می کند
گاردین، ۱۶ جولای ۲۰۱۴ سازمان ملل متحد هشدار می دهد دخترانی که از جنگ داخلی سوریه فرار کرده اند، به طور فزاینده ای در برابر استثمار، خشونت خانگی و فقر آسیب پذیر هستند. ازدواج کودکان در میان پناهندگان سوری در اردن از آغاز جنگ تاکنون دو برابر شده است. به گزارش یونیسف، تقریبا یک سوم ازدواج های ثبت شده در میان پناهندگان سوری در اردن (بین ماه های جنوری و مارچ سال جاری) مربوط به دختران زیر ۱۸ سال بوده است. در اردن بیش از ۶۰۰ هزار پناهنده ی سوری مستقر هستند.

افغانستان وزارت صحت: بیماری سوء تغذیه در میان کودکان در ده سال گذشته کاهش یافته است
خبرگزاری بخدی ۱۶ جولای ۲۰۱۴ وزارت صحت عامه کشور در ارزیابی تازه ای اعلام کرده که میزان کودکان مبتلا به سوء تغذیه نظر به ارزیابی ده سال گذشته از ۶۰.۵ درصد به ۴۰.۹ درصد کاهش یافته است. گفته شده در این ارزیابی اندازه قد، وزن، معاینه خون، ادرار و مصاحبه در مورد وضعیت صحی و  تغذیه افراد صورت گرفته است.

ایران ‘پسر سه ساله‌ام را در انباری مهدکودک زندانی می‌کردند’
بی بی سی ۱۴ جولای ۲۰۱۴ به محض اینکه دست پسرم را می‌گرفتم، جیغ میزد و با لحن کودکانه مدام می‌گفت که دستم رو ول کن و می‌لرزید و گریه می‌کرد. نیلوفر مادر کودکی است که در سن سه سالگی فرزندش را در یکی از مهدکودک‌های معروف شمال تهران ثبت نام کرد. او می‌گوید: «از آن موضوع ۱۰ سال گذشته اما همچنان یادآوری اش آزارم می‌دهد. مسئول آن مهد مهندس {…} بود و مدرک روانشناسی کودکان داشت که سبب می شد خیلی از خانواده ها با توجه به این مسئله کودکانشان را به این مهد بسپارند.»

فراخوان دومین جشنواره نقاشی «دنیای کودک» پناهجویان افغان در ترکیه، ایران و پاکستان
وحدت نیوز ۵ جولای ۲۰۱۴ هدف از برگزاری این جشنواره:۱- ایجاد بستر مناسب برای شناخت رشد و شکوفایی استعدادهای نهفته و برنامه ریزی برای آینده هنری آن ها ۲- پرورش خلاقیت و تبادل تجربه های هنری آنها ۳- ایجاد انگیزه و توجه دادن به ارزش و اهمیت هنر کودک و نوجوان در جامعه پناهجویی و غربت۴_ تشویق کودکان پناهجوی زیرسن به منظور سهم گیری در فعالیت های اجتماعی.

    قوانین و لوایح

بخشنامه ‌های پیشگیری از بارداری لغو شد
رادیو زمانه ۱۴ جولای ۲۰۱۴ عبدالرحمان رستمیان، نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، اعلام کرد تمامی بخشنامه‌های وزارت بهداشت و درمان که پیرامون پیشگیری و کاهش جمعیت و بارداری به سازمان ها و مراکز مختلف خدمات درمانی، ارسال شده است، از امروز ۲۳تیر ۱۳۹۳ لغو می‌شود.

 آخرین وضعیت قانون “تسهیل ازدواج جوانان”
مهر خانه ۲۰ جولای ۲۰۱۴ در حالی که قرار بود قانون تسهیل ازدواج جوانان در کارگروهی با حضور معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری بررسی شود، این کار مدتی است به عهده ستاد ساماندهی امور جوانان واگذار و قرار است در جلسه دوم این ستاد درباره آن بحث شود. در همین راستا: وام ازدواج این بار در مسیر صندوق توسعه ملی

     حقوق مدنی و سیاسی

‌افغانستان فعالان مدنی در هرات: زنان باید در حکومت وحدت ملی سهیم باشند
خبر گزاری بخدی ۱۶ جولای ۲۰۱۴ بدنبال شکستن بن بست انتخاباتی و توافق دو نامزد ریاست جمهوری دور دوم انتخابات بر تشکیل حکومت وحدت ملی، شماری از زنان فعال مدنی در هرات از مبهم بودن این حکومت ابراز نگرانی کرده اند. آنان تاکید کردند که با توجه به نفوس زنان در جامعه افغانی، هیچ حکومتی بدون مشارکت و حضور زنان نمی تواند حکومت ملی و فراگیر باشد. این بانوان بعد از ظهر روز گذشته در کنفرانسی زیر نام “جایگاه زنان و آینده حکومت وحدت ملی” خواستار سهیم ساختن زنان در قدرت هستند. این زنان فعال از حضور احتمالی برخی از گروه های مسلح در حکومت وحدت ملی که با فعالیت زنان مخالف اند ابراز نگرانی کرده و گفتند که جایگاه زنان در دولت آینده باید تعریف شود.

از مبارزه پنهان  به سوی مشارکت سیاسی : دیدگاههای زنان افغان بر روی صلح و امنیت فراتر از  دوره انتقال
بنیاد هاینریش بول ۲۰ جولای ۲۰۱۴ زنان افغانستان پیشرفتهای قابل توجهی در زمینه فعالیت در عرصه ی عمومی پس ازمداخلات بین المللی سال  ۲۰۰۱به دست آورده ند. با وجود عدم امنیت، نگرشهای پدر سالارانه و باورهای تبعیض آمیز، آنها به طور موثر در مجلس، رسانه ها، دولت وجامعه مدنی حضور  دارند و در ایجاد دموکراسی‏ و آوردن  صلح  و ثبات  به کشورشان  نقش  مهمی  را  ایفا  می کنند. این گزارش تازه ی بنیاد هاینریش بول شامل مصاحبه هایی با چند زن موفق افغانستان است که دراین راه تلاش های بسیاری می کنند.

حمایت از حقوق زنان در ایران
آموزشکده الکترونیکی برای جامعه مدنی ایران – توانا دوره آموزشی حمایت از حقوق زنان در طول ده جلسه تدریس می‌‌شود. در این دوره سعی ‌شده مهمترین مشکلات حقوقی زنان مورد بررسی‌ قرار گیرد.رویکرد ما بررسی ‌دقیق قوانین ایران در رابطه با این موضوعات و مقایسه آنها بااسناد بین المللی می باشد تا از این طریق نشان دهیم تاچه حد قوانین ایران در تناقض با استاندارد‌های بین المللی می باشد.  قانون اساسی، قانون مدنی و قانون مجازات سه منبع اصلی در این کلاس می باشد که البته در موارد لازم به دیگر قوانین داخلی نیز اشاره خواهد شد. اجرای این قوانین نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.  همچنین جهت روشنتر کردن مباحث حقوقی، درطول کلاس به مثال‌های موردی اشاره خواهد شد.

 ‌دفاع قالیباف از تفکیک جنسیتی در شهرداری تهران
دویچه وله ۱۸ جولای ۲۰۱۴ شهردار تهران در واکنش به بخشنامه‌ کنارگذاشتن زنان از بعضی سمت‌های شهرداری، رسانه‌های فارسی زبان خارج را متهم کرد. او گفت”غیرت دینی” آن‌ها اجازه نمی‌دهد زن بیشتر ساعات روز را با نامحرم بگذراند.

       فرهنگ و جامعه

افغانستان میزان حضور دختران در معارف بامیان افزایش یافته است
هشت صبح ۱۹ جولای ۲۰۱۴ دلیل علاقه‌مندی وافر مردم به تعلیم و تربیت، آگاهی خانواده‌ها از حقوق زنان، اطفال و تلاش ریاست و مدیرت‌های معارف این ولایت در ایجاد مکاتب دخترانه، حضور دختران در معارف ولایت بامیان افزایش یافته است. محمدرضا ادا، رییس معارف این ولایت می‌گوید: «۴۷ درصد شاگردان معارف و نزدیک به ۱۸ درصد آموزگاران و پروسونل اداری بامیان را دختران و زنان تشکیل می‌دهند.»

 هر روز ۳۹ هزار دختر مجبور به ازدواج می‌شوند
مهر خانه ۲۰ جولای ۲۰۱۴ نکته قابل تأمل در این رابطه، مواضع متناقض نهادهای بین‌المللی به مقوله ازدواج زودهنگام و ازدواج کودک است که از یک سو با توجه به تعریف بین‌المللی از کودک، خواستار ممنوعیت ازدواج برای هر فرد انسانی زیر ۱۸ سال هستند و از سوی دیگر، تلاش می‌شود تا از روابط جنسی نامشروع و خارج از چارچوب ازدواج افراد ولو زیر سن قانونی ازدواج حمایت گردد؛ بدین طریق که مثلاً بار معنایی عفاف دختران مخدوش و از ازاله بکارت ایشان قبل از ازدواج قبح‌زدایی گردد.

جمعیت ایران در مقطع عروسی قرار دارد
صدای امریکا ۲۱ جولای ۲۰۱۴ معاون وزیر بهداشت ایران با اشاره به آمار جوانان در جمعیت کشور، گفت که جمعیت ایران از نظر جمعیت شناسی در مقطع عروسی قرار دارد. این در حالیست که به گفته او، ازدواج از سال ۸۵ تا ۹۲ در کشور کاهش یافته است.

وبلاگ؛ فضایی که زنان تنهایی‌ خود را بیان می‌کنند و در آن غرق می‌شوند
مهر خانه ۱۵ جولای ۲۰۱۴ آنچه بیش از پیش در فضای وبلاگستان حائز اهمیت است، تبلور تنهایی زنان در آن است. این فضا همانند آیینه‌ای است که در برابر آیینه‌ دیگری قرار گرفته و بی‌نهایتی از احساسات مشترکی از تنهایی و افسردگی ساخته است. فرد در این فضا هم از تنهایی خود حرف می‌زند و هم تنهایی دیگران را می‌بیند و احساس مشترکی بین او و خوانندگان وبلاگش و نویسندگان سایر وبلاگ‌ها و وی شکل می‌گیرد.

     سیاست

بیوه یک قربانی از جنگ پنهان با دانشمندان اتمی ایران می گوید
صدای امریکا ۲۱ جولای ۲۰۱۴ اسکات پیترسون، از دبیران نشریه امریکایی کریستین ساینس مانیتور، روز پنجشنبه ۱۷ ژوئیه، در گزارشی از تهران، ضمن گفت و گو با بیوه یکی از دانشمندان اتمی، از جنگ پنهان اسرائیل و آمریکا و دیگر دولت های غربی با دانشمندان اتمی ایران می گوید.

زنان به سلطه مردان برمقام اسقفی کلیسای انگلستان پایان می د هند
یورو نیوز، ۱۵ جولای ۲۰۱۴ کلیسای انگلستان، برای اولین بار در تاریخ خود، به سنت چند صد ساله پایان داد و با اسقف شدن زنان موافقت کرد. با این تصمیم «سیناد»، نهاد حاکم بر کلیسای پروتستان انگلستان، مستقر در شهر «یورک»، سلطه سنتی مردان روحانی بر مقام اسقفی در این کلیسا به سر می آید.

کنفرانس جهانی ایدز ۲۰۱۴: با سرعت به پیش قدم زدن اما درمسیر اشتباه
دموکراسی باز، ۱۸ جولای ۲۰۱۴همانطور که بیستمین کنفرانس بین اللمللی ایدز در ملبورن استرالیا  آغاز می شود، آلیس ولبورن به این می اندیشد که چگونه سیاستهای جهانی هنوز موفق نشده اند ابعاد جنسیتی  این بیماری همه گیر را تائید کنند، و یا پاسخی به بحث های جدیدوگسترده تر اخلاقی و  پزشکی بدهند که بسیاری از نگرانیهای زنان مبتلا به ه.آی.وی را انعکاس می دهد.

ایران ساپورت، بهانه تازه دلواپسان
رادیو زمانه ۱۷ جولای ۲۰۱۴ «ساپورت» همچنان بحث‌انگیز است. یک استاد حوزه علمیه لرستان گفته است: «پوشیدن ساپورت بدن‎نما، حرام است.». هادیان روز گذشته ۲۵ تیرماه در گفت‎وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفته است: «پوشیدن جوراب‎های نازک یا طرح‎داری که پوست پا در آن نمایان است، در برابر نامحرم جایز نیست.»

ایران گشت‌های انصار حزب‌الله در خیابان‌ها و مراکز خرید
رادیو زمانه ۱۳ جولای ۲۰۱۴ انصار حزب‌الله اعلام کرده است که گروه‌های سیار امر به معروف و نهی از منکر را روانه خیابان‌ها خواهد کرد تا در پارک‌ها، مراکز خرید و معابر از پیش مشخص‌شده، با عنوان «محل ماموریت و نقاط توقف» فعالیت کنند.

       گزارش، پژوهش و کتاب

معرفی کتاب «درجستجوی حق انتخاب: آموزه های رهبری برای زنان»
آموزشکده جامعه مدنی ایران، توانا کتاب راهنمای در جستجوی حق انتخاب شامل دیدگاه های شمار بسیاری از زنان و محصول همکاری و رایزنی سازمانهای غیر دولتی، مدیران، کارمندان وهمچنین محققان، رهبران سیاسی، حقوق دانان و متخصصان بیش از ۱۵ کشور جهان است. این کتاب راهنمایی است که برای استفاده در کارگاه های محلی در آفریقا، آسیا و خاورمیانه تنظیم و تهیه شده است.

گزارش: امورجنسی، فرهنگ و جامعه در زمینه های اسلامی
سازمان زنان تحت قوانین اسلامی (WLUML) ۱۷  جولای ۲۰۱۴  سازمان زنان تحت قوانین اسلامی (WLUML) روز ۱۷ جولای از انتشار آخرین گزارش خود به عنوان “امورجنسی، فرهنگ و جامعه در زمینه های اسلام” خبر داد. این گزارش نتیجه همکاری ۱۷ نویسنده، که همه فعال و پژوهشگر در زمینه حقوق زنان هستند، می باشد. این مجموعه ی مطالعات از ۱۱ کشور جهان از جمله سنگال، سودان، ساحل شرق آفریقا، زنگبار، گرجستان، پاکستان، ایران، اندونزی، اردن، ترکیه و ایالات متحده آمریکا موارد مختلفی ارائه  می دهد. گزارش کامل را اینجا بخوانید.

 خشونت جنسی و شکاف در تعاریف
مدرسه فمینیستی ۱۵ جولای ۲۰۱۴  خشونت جنسی نوعی خشونت علیه زنان است که اثرات منفی بی  شماری بر روی قربانیان خود به جا می گذارد. رفتار و اعمالی که خشونت جنسی را شامل می شود در فرهنگ ها و حوزه های حقوقی مختلف، متفاوت است در نتیجه بسیاری از کسانی که مورد خشونت جنسی قرار می گیرند اغلب نمی دانند که آیا تعریف خشونت جنسی، آنها را قربانی بشمار می آورد یا نه؟ این مقاله به تفاوت در برداشت زنان ایرانی از تعریف خشونت جنسی بر اساس قانون مجازات اسلامی ایران و نیز ارائه راهکارهای پیشنهادی برای جلوگیری و مهار این نوع خشونت می پردازد. این مقاله همچنین به طور اجمال، ساختار حقوقی خشونت جنسی در قوانین ایران و انگلستان را با یکدیگر مقایسه می کند.

        آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این شماره: آرمان شهر، مدرسه فمینیستی، شهرزاد نیوز، رادیو زمانه، بی بی سی، ۸ صبح، دویچه وله، وحدت نیوز ، صدای امریکا، گاردین، مهرخانه، بنیاد هاینریش بل، اموزشکده الکترونیکی جامعه مدنی ایران، دموکراسی باز، یورو نیوز، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، سازمان زنان تحت قوانین اسلامی ،(WLIUML).

شماره ۵۶ هفت روزنامه افغانستان

پیوست‌ها: